Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Kan heste fortælle de vil have dækken på
Forfatter: 
Dato:  18-09-2014 01:56

Se under Nyheder: Kan heste fortælle om de vil have dækken på..?

 

Jeg behøver ikke, at være forsker, for at forstå hvad min hest vælger, jeg kan bare se på hende og hun fortæller mig straks, når jeg kommer med dækkenet, eller tager det af og skal lægge det på igen....hvad hun mener, ganske tydeligt.

 

Hun er dækken-hader i højeste grad, problemet er bare, at hun ikke sætter nok pels til at gå uden dækken hele vinteren, for min skyld må hun gerne gå uden dækken, men hun kan ikke holde varmen og slet ikke i heldags-nedbør enten regn eller sne, hun ryster vildt, så det dur bare ikke uden dækken, selv om hun tror at hun kan.

 

Har prøvet alverdens dækkener, for måske skulle jeg bare finde den rigtige model (tror nu, at jeg har fundet en model, vi kan blive enige om), men at få dækken på, bliver min hest aldrig glad for.

 

Hun hader det, det er i vejen når hun lige skal klø sig et eller andet sted på kroppen, forståeligt nok og strammer sikkert alle vegne når hun har været nede at ligge og rejser sig op igen.

 

Jeg prøver ellers på at imødekomme hende, dvs. regn-dækken får hun først på engang i okt. eller så sent som muligt ifht. vejr., hele vinteren går hun kun med overgangsdækken, hun får det tidligt af igen og får regn-dækken på igen, osv.

 

Så jo, min hest fortæller mig så udmærket, hvad hun vil og ikke vil mht. dækken, jeg kan bare ikke opfylde hendes behov, da jeg må tænke på hendes helbred.

(hvilket hun åbenbart ikke har forstand på ?)

 

Hvad siger jeres heste til dækken ?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 dækken spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  18-09-2014 07:27

Jeg studsede også over nyheden og synes også at den var lidt sjov Umiddelbart virker min til at befinde sig ok med dækken, men jeg vælger som regel også altid at tage det på så sent som muligt, og i år tror jeg heller ikke at hun skal fuld klippes så hun kan få det af lidt tidligere næste år. Hun fik første gang dækken på da hun var 4 år gammel og hun strittede noget i mod den første dag, indtil regnen kom så stod udenfor da de andre gik ind

 

Min er DV, sætter selv rimelig pels og blev klippet første gang som 5 årig. Hun er ved at sætte lidt mere pels nu, går uden dækken og på døgnfold.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heste og dækkener
Forfatter: 
Dato:  18-09-2014 11:31

 

Jeg tror godt, at en hest kan lære at ytre et ønske om at få dækken på. De kan jo godt fortælle os, at de vil ind eller at de vil have mad, vil kløes osv. De mest basale behov forstår de at kommunikere til os.

At de skulle kunne lære at skelne mellem flere slags dækkener, mener jeg dog er urealistisk.

 

Samtidig har undersøgelsen et praktisk problem, som slog mig; en frysende hest på marken, kan formentlig godt bede om at få dækken på, hvis den f.eks. havde en knap, der gjorde, at vi kom og gav den et varmt dækken på.

Men en hest, som står uden dækken i stalden og derefter skal ud på fold en iskold vintermorgen, kan ikke fortælle, at den gerne vil have dækken på ud. Den har det jo lunt og godt i stalden og kan ikke forudsige, at det bliver koldt udenfor.

 

Jeg mener derfor, at undersøgelsen har visse problemer... Tanken er da sjov, men den er næppe anvendelig i praksis.

 

Heidi

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider