Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Angst for at begynde at arbejde
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 17:20

Hej allesammen,

 

Jeg vil gerne skrive om mit problem. Jeg vil starte med at fortælle, at jeg er en 24-årig kvinde. Jeg er ikke dansker (men jeg er fra Europa). Jeg er født i Danmark, men jeg boede også et andet sted. Jeg snakker ikke perfekt dansk, jeg snakker med an anden accent og jeg mangler nogle ord når jeg skal snakke med andre. Da jeg kom tilbage til Danmark fik jeg aldrig nogen venner.

 

Jeg blev færdig med HF i år og jeg vil gerne holde et års pause, før jeg starter med en videregående uddannelse. Mit problem er, at jeg vil gerne starte med at arbejde (måske på en tankstation, 7-Eleven, osv.), men jeg er bange. Det er ikke bare stress, men jeg er virkelig bange for at starte at arbejde. Jeg er bange for at jeg vil ikke kunne tale godt dansk og at jeg vil ikke finde ud af mit nye job. Jeg har kun arbejdet en gang i mit liv, det gik fint, men det var et job, hvor jeg arbejdede alene, ikke med andre mennesker. Måske tænker jeg og analyserer for meget. Jeg vil virkelig gerne arbejde, men angsten holder mig tilbage.

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Håber for
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 18:30

dig at du får løst din angst; for du skriver jo et særdeles pænt dansk Tror du undervurderer dig selv.

 

Har selv fornøjelsen af at arbejde med mange forskellige nationaliteter, og selv om deres talesprog indimellem også kræver ekstra lydhørhed, så finder vi jo ud af det aligevel og har det tilmed sjovt sammen sideløbende med opgaverne skal løses.

 

Så kast dig ud i det Held og lykke.


 

 

Mvh Janni

12
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 18:44

Jeg flyttede til England i 2012 med min gebrokne engelsk. Jeg havde fået job hjemmefra - mit første 'rigtige' job, hvor jeg skulle bruge min universitetsuddannelse.

 

Jeg var også rigtig nervøs for hvorvidt mit sprog ville blive en hindring, men må sige de tanker hurtigt forsvandt da jeg kom igang. Du skriver jo pænt dansk - og hey, vi alle sammen har en en accent i større eller mindre grad. Hvis der mangler er et ord ind i mellem, jamen det gør altså ikke det store.

 

Kast dig ud i det!

Held og lykke :)



6
0
Svar på denne tråd
 
 hephey
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 18:47

tror også du undervurdere dig selv...

 

kan fortælle jeg arbejder i føtex... vi har indimellem haft forskellige praktikanter også med anden etnisk herkomst, flere af dem har ikke snakket supergodt dansk og har betjent kunder alligevel, bare ved at de smilede sødt til kunden og forsøgte efter bedste evne kom de super langt og kunderne følte sig rigtig fint behandlet alligevel...

En der ikke taler helt dansk med prøver, smiler og behandler kunderne pænt er klart at foretrække fremfor en der snakker perfekt dansk, men er en kost overfor kunderne


Carina Overgaard... Militaryrytter

 

Change the voices, in your head
Make them like you, instead

 

 

Opstaldning nær Horsens søges

 

12
0
Svar på denne tråd
 
 Accent
Forfatter: 
Dato:  18-09-2014 12:10

Dit skrevne sprog taget i betragtning, tror jeg ikke du har noget at frygte.

Dog vil jeg 'advare' dig mod kolleger som mine. Jeg er opvokset på den jyske vestkyst og har lært at tale (dansk) af en englænder. Nu arbejder jeg på vestsjælland og jeg har ikke tal på, hvor mange gange mine kolleger har rullet rundt på gulvet af grin over min accent. Som er rendyrket jysk og jeg ændrer den ikke.

Ovenstående er selvfølgelig ment på aller kærligste måde og jeg ville ikke bytte mine skønne kolleger ud med nogen som helst andre.

 

Du kommer nok til at høre for det, men jeg er overbevist om, at de mennesker der kommenterer dig på din accent, det er mennesker der godt kan lide dig. Nu er det heldigvis oftest personligheden og ikke accenten man bliver bedømt på.


 

R.I.P

FERICO FELLINI

 

Lykkelig ejer af

STAFLO AF BRUNBJERG

4
1
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  18-09-2014 14:58

Den bedste sprog-træning man kan få er at tale med folk. Ordene skal nok komme hen ad vejen og der er grænser for hvor meget man i det hele taget behøver at tale som ekspedient på en tank eller i kiosk så det er helt op til dig selv at sørge for at bruge dit sprog.


God vind med jobbet du finder :-)


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

5
0
Svar på denne tråd
 
 Du skal presse dig selv
Forfatter: 
Dato:  20-09-2014 13:08

ordene kommer ved træning og forsvinder ved fortielse :)

 

Jeg arbejder sammen med mennesker fra mange dele af verdenen, nogle har mere accent end andre, men vi forstår alle hinanden :)

 

Vi taler med mange forskellige mennesker hver dag - accenten er i 99% af tilfældene ikke et problem.

 

Hvis din accent er meget stærk skal du måske holde dig fra et arbejde hvor du formdler gennem telefon, ansigt til ansigt, intet problem.

 

Kom igang, du har 45-50 år tilbage på arbejdsmarkedet, mon ikke du får det lært til perfektion ;)



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
1
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  20-09-2014 15:02

Jeg vil lige nævne, at er der tale om reel angst, så kan det ske at du er en kandidat til et behandlingstilbud på en angstklinik e.l. Man henvises via egen læge (og lad være at underdrive problemerne, når man snakker med lægen: Man bliver kaldt til samtale inden man tilbydes behandling, og de er fuldt kompetente til at vurdere om du passer til deres tilbud, hvis du bare lægger kortene på bordet). Ofte søger folk med fx social angst ikke hjælp, eller er rigtigt gode til at sige til sig selv "det er ikke så slemt - jeg kan jo bare undgå situationen". Derfor ville jeg nævne muligheden for støtte, så du kan have det i baghovedet.

 

Behandlingen indeholder godt nok mange af de samme elementer, som nævnes af andre her i tråden: Man er nødt til at komme ud og prøve og opleve, at det går godt. Man er nødt til at få vendt de tanker, hvor man siger til sig selv at fx ens sprogfærdigheder er et problem. For det er jo helt normale usikkerheder at have, og derfor er rådene self. de samme som for alle andre. For nogle er angsten bare værre end for andre og har du slem angst, kan en professionel yde en meget brugbar støtte.

 

Hvis du er en type, der kan lide at læse, kan du prøve at læse op på kognitiv terapi - her kan du finde gode redskaber, som du kan anvende på dig selv på egen hånd også. Også selvom du bare er alm. usikker og ikke decideret har en angstdiagnose, redskaberne er gode alligevel. Hvis du er interesseret, så send en pb, så finder jeg titlen på en god bog at læse i.

 

Som et sidste pip, vil jeg sige, at jeg kender folk som arbejder, studerer etc. i DK uden at kunne andet end få fraser på dansk, og som ikke har problemer deraf og klarer sig med fx engelsk i stedet (nogle gange endda ikke særligt godt engelsk).. Du udtrykker dig i hvert fald skriftligt flot på dansk, så mon ikke dit danske er rigeligt fint til at begå sig på arbejdsmarkedet?

2
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  20-09-2014 15:05

Et Ps: Jeg ved jo ikke, om du har slem angst, måske er det slet ikke så slemt, jeg reagerede bare på at du beskrev angsten som mere end alm. usikkerhed, og ville nævne ovenstående ifald det var lidt værre end bare lige... Det er jo svært at vurdere ud fra det skrevne ord

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider