Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Sikkerhed ved køb
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 17:15

Jeg leder efter en makker til min kørepony, og det er ikke helt nemt at finde en der lever op til alle kriterier.

Nogle af mine kriterier er:

-hesten skal være sund og rask

-den skal have et godt temperament i flok og omgang med mennesker

-den skal være cool overfor verden

-den skal have den rette højde og farve(farven er ikke altafgørende, højden skal bare ikke afvige mere end max 7 cm fra min anden pony.

-den må gerne være Dartmoor eller Welsh med god afstamning og i dette tilfælde helst hoppe.

 

Jeg troede faktisk, jeg havde fundet den rette. Desværre har den kløet sig ret kraftigt over sommeren og har i den forbindelse mistet sin pandelok.

Da jeg har en pony med sommereksem, er jeg bekymret for at købe en mere med samme problem, især fordi jeg muligvis vil avle på den, på sigt.

 

Da jeg så ponyen, kiggede jeg efter andre tegn på sommereksem og syntes måske den havde lidt skel i manen og måske en lille bitte smule fortykninger, men ikke meget, og jeg er jo ikke dyrlæge.

Jeg har talt med et par dyrlæger, og de siger at en blodprøve ikke vil vise noget sikkert og at det er sjældent at man kan se tegn på unge heste.

 

Jeg er i syv sind og tænker om jeg kan sikre mig på nogen måde ved sådan en handel eller er det bare en chance man må tage.


Hilsen Mette

 





1
5
Svar på denne tråd
 
 mange krav
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 19:39

ærlig talt så har du rigtig mange krav til din kommende hest.

den skal både være ren, kørevant, bestemt farve, højden, den skal være cool, den skal være god til mennesker og andre heste.

 

tror desværre ikke at du bare lige kan finde den rette, uden at du kommer til at slække lidt på noget af det.

ja når du skal køre med den skal den være kørevant - men ellers må du jo bare træne den op til det

den med at den skal være cool, er jo også noget at du selv kan arbejde med

 

selvfølgelig skal den være sund og rask. men jeg ville nok lige overveje sådan en som den med pandelokken. er det sommereksem, tør hud eller noget andet. her ville jeg nok vælge at have dyrlægen ind over.



4
1
Svar på denne tråd
 
 mange krav
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 20:49

Ja, der er nok en del krav, men som makker i et tospand, skal de to heste jo også passe sammen.

 

Jeg kigger ikke nødvendigvis efter kørte ponyer.

 

Jeg kigger skam også blandinger.

 

Jamen jeg havde som sagt fundet den med pandelokken.

Den lever op til alle mine kriterier, bortset fra det med pandelokken.

Jeg er i tvivl om dyrlægen vil og kan skrive en sundhedserklæring på det?

 


Hilsen Mette

 





2
0
Svar på denne tråd
 
 Kun tragt
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 21:47

Man kan sikre sig mod hvad som helst i en handelskontrakt, når bare man kan få sælger med på det.

 

F.eks. kan du få indføjet i kontrakten, at du har 12 eller 18 måneders fortrydelsesret, hvis ponyen skulle vise sig at lide af sommereksem.

 

Det kan jo så gå galt, hvis den anden part ikke vil stå ved det og prøver at sno sig ud af kontrakten, hvis uheldet er ude.

 

I det tilfælde bliver det så afgørende, om det kan betale sig for dig at køre sag på det.

 


Med forbehold for selvmodsigelse, irrationalitet og åbenlys dobbeltmoral.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sikker ?
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 22:20

Hvis man vil være Helt sikker er det nok bedre at købe en cykel


 

 

Mvh Janni

8
2
Svar på denne tråd
 
 sommereksem...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2014 08:08

jeg ville nok lede videre.

 

Men jeg bor også nær skov og ville ikke risikere at teste et på en snart hest.

 


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  19-09-2014 12:32

Jeg synes selv du har svaret. Du er i tvivl, så nej det er ikke det rigtige at gøre, følg din mavefornemmelse som virker til at sige nej?

 

Der er masser af andre ponyer derude, den rette skal nok komme. Og det er min erfaring at man kan lave nok så fine kontrakter, men spørgsmålet er om sælger virkelig vil tage ponyen retur, har pengene osv. hvis det kommer dertil.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lige temperamentet
Forfatter: 
Dato:  19-09-2014 12:46

Temperament er altså nødt til at være i orden, ellers kan man ikke bruge en pony/hest til kørsel, det er ikke bare noget det kan trænes op, den skal fx kunne stå stille for løse tømmer i halve og hele timer.

 

Derudover skal størrelse og især bevægelsesmønster matche den pony/hest man har i forvejen, når det drejer sig om 2-spand.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Svar.....
Forfatter: 
Dato:  19-09-2014 15:34

Charlotte(Stutteri Lund): Det er jo netop det med, at den skal passe til den anden, der gør det lidt svært.

Igen kan jeg jo heller ikke helt vide, hvordan min vallak vil reagerer, når han bliver sat sammen med en anden.

Umiddelbart er han en rolig pony, der mangler lidt fremdrift. Dette er især på dressurbanen. Derimod kan han godt være utroligt fræk og livlig, når vi er sammen med andre heste eller laver noget han synes er sjovt.

 

Der er desværre ikke særligt mange Dartmoorponyer i Danmark, så udbudet er ret begrænset.


Hilsen Mette

 





0
0
Svar på denne tråd
 
 Vil bare lige..
Forfatter: 
Dato:  19-09-2014 17:33

nævne, at mine 3 der ikke har sommereksem, alle har kløet sig denne sommer, så de 2 af dem mangler pandelok - så det behøver ikke at være årsagen....

 

Dorte

1
0
Svar på denne tråd
 
 [HEST] 123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2014 20:10

Dorte Hansen

Nej, det er jo det.

Vi får en dyrlæge til at komme med en vurdering af ponyen, og så må jeg jo tage den derfra.

Jeg havde en meget lang snak med min egen dyrlæge i sidste uge. Hun kunne godt forstå, at sælger ikke ville garantere en hel masse langt ud i fremtiden, da sommereksem er meget miljøbestemt.

Hun sagde, at jeg skulle gøre op med mig selv, hvad der ville ærge mig mest.

At se ponyen i fremtiden, købt af en anden, hvor den ingen problemer har,

eller

-at jeg har købt den, og det så viser sig, at den udvikler sommereksem, og den derved taber i værdi.


Hilsen Mette

 





0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider