Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 min hest går hjemmefra...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 07:42

Jeg er i et kæmpe dilemma!

 

Da jeg er gravid, har jeg lånt min hest ud til den lokale rideskole, de mangler gode elevponyer, og hesten bliver passet godt, samt vi får adgang til stedets faciliteter i weekender og enkelte dage i ugen - en fordel så min 7-årige datter kan få lidt ekstra fornøjelse af ham her i vinter. Og det er gratis for os = sparet opstaldning.

 

Desværre er det nu sket 2 gange indenfor 4 dage at jeg er blevet ringet op af mit gamle opstaldningsted at han står i deres gårdsplads. Han er gået igennem hegnet, og gået 2,5 km, igennem skov, over vej og rundkørsel!!! Hans nye foldkammeratter er ikke så søde ved ham, og jeg tror han er blevet jaget ud - til trods for store folde. Føste gang han blev jaget ud, var det dog ind på en tilstødende tom fold. En uge efter var det så helt ud, og han gik sin vej - derefter blev han flyttet til en ny fold, med andre heste, og der har han så gået i 3 dage nu, og nu er han gået derfra også.

 

Det er da meget sødt at han sådan går "hjem" men jo ikke helt ufarligt.

 

Nu er mit dillema så, skal jeg sige synd, I (rideskolen) kan tilsyneladende ikke sørge for han bliver hvor han skal og flytte ham hjem igen - eller skal jeg give dem en chance mere?

 

Hvis jeg flytter ham hjem igen, er jeg desværre tilbage i dårlig samvittighed over at han ikke bliver rørt, økonomi osv...

 

Arg jeg synes det er svært - det var bare så god en løsning at låne ham ud til dem mens jeg selv er sat lidt ud af spillet, og alle tiders mulighed for min datter! Men det er sku for farligt at han går sin vej!


Maria

Et livs erfaring, men stadig nybegynder :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 3. gang er lykkens gang?
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 08:11

Mon der er mulighed for, at han kan nøjedes med at stå sammen med en meget lille flok (privat)heste? Måske så de blot er 3-4 på folden?


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 antal på fold
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 08:18

den første fold de stod på var de 3, om natten kun 2. Den han har gået på de sidste par dage er de 4 på - så det er jo ikke fordi det er store flokke.. :-(


Maria

Et livs erfaring, men stadig nybegynder :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 øhh....
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 08:36

Jamen Maria.. tillykke med omstændighederne..

 

Når en hest går igennem hegnet er det som regel nok fordi der ikke er strøm nok på.. og er de ikke søde ved ham, ja så smutter han helt klart ud..

 

Stod så godt som i går og snakkede med en kvægbonde om strøm og hegn, samt hvor meget knald der skal på.. og hans sagde at netop her i efteråret er det ekstra vigtigt at der er godt med strøm, nu de sætter pels, græsset er begyndt at være grønnere på den anden side...

Når han så er kommet igennem, synes jeg det er genialt at han går til sit gamle hjem, så ved du i det mindste hvor du skal lede..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

3
0
Svar på denne tråd
 
 hegn og hest
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 09:00

Tak Lene :-) Havde ikke lige tænkt på at du var herinde :-)

 

Ja det er jo nemt at finde ham, men tanken om hest på vejen, lastbiler, rundkørsel og tåge - den er ikke så god.

 

Rideskolen har lige undskyldt, der var sket en fejl så han var kommet på den "gamle" fold igår, med den sure mogge, som har jaget ham ud de sidste 2 gange - så de får en chance mere, på den nye fold...

 

Men jeg var da begyndt at tænke om han bare havde fundet ud af at han kunne - netop med strøm på hegnet, ekstra pels og det manglende græs.

 

Håber godt nok det er sidste gang jeg får den opringning tidlig morgen - han må meget gerne komme på besøg hos vores gamle opstalder, men han skal lige følges med mig...


Maria

Et livs erfaring, men stadig nybegynder :-)

4
0
Svar på denne tråd
 
 Antenne
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 09:52

Hej

 

Jeg havde også en gammel dame, som forlod folden hver morgen.Det var lidt ligesom at have løsgående høns. Om morgenen gik hun ud - og så græssede hun ellers i skel og ikke om jeg kunne fange hende. Om aftenen, til aften fodring, så stod hun og brummede ved leddet og ville gerne ind igen.

 

Først satte jeg 4 tråde om - så klippede jeg hende, da hun var langpelset som en shetlandsony. Jeg fik også råd om at gøre hende våd - men det var i vinter halvåret - så bare det at klippe hende i et lille område var lidt træls. Intet hjalp.

 

Men jeg endte med at lave en antenne til hende. Jeg tog et stykke hegnstråd - og så bandt jeg det fra den ene ring ved kæben i grimen - op mellem ørene - her viklede jeg tråden - så den lavede en antenne , der stak lige op i luften (ca. 5 - 7 cm) - og så videre ned og havde fat i den ringen på grimen på den anden side.

 

Måden min kom igennem hegnet på, var ved at sætte hovedet under, skubbe hegnet op og så kravle under. Med antennen på, så ramte den hegnet som det første og gav hende et ordentlig smæld.

 

Hun gik med den en uges tid - og hun har ikke forladt folden siden.

 

VH Nightal

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 1234546
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 12:48

Ih kom sådan til at tænke på min søsters hest da jeg læste dit indlæg.....

Den blev en periode opstaldet på den lokale rideskole hvor den kastede sin kærlighed på manden der ejede stedet.

Hver gang vi tog hoppen hjem, stak den af så snart den så sit snit til det og løb ud på rideskolen.

Endte med mine forældre forærede hoppen til dem derude - blev så nærmest rideskolens maskot, da den fik lov til at gå frit rundt som en hund, hvor den tøffede efter manden så snart han kom ud :)

 

Nå undskyld, det hjælper ikke på din situation - vakte blot lidt minder :)

 

Håber du finder en løsning der er holdbar for både dig og hesten :)

 

mvh

Janni

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 nnååååååå
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 13:07

han mistrives jo

i flokken sku da syndt han bliver jaget rundt

4
8
Svar på denne tråd
 
 Klog lille pony
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 15:17

Jeg må give Signeewo ret - det lyder da bestemt som om at han mistrives :( klog lille pony - som selv finder hjem til det trygge og sine foldkammerater...

 

Med min tilgang til heste, så havde jeg taget min hest hjem på stedet...


;-) Mvh. Dorte (med Sara, Ódinn, Hildingur, Bjørk, Ludvig og Wilma )


Besøg min hjemmeside på dortesworld.dk

3
2
Svar på denne tråd
 
 Er du sikker på den bliver jagtet??
Forfatter: 
Dato:  18-09-2014 12:06

Lyder som en klassisk "ikke nok mad på folden". Er der græs og stråfoder nok?


Sagde Sarah Gerding

BBH basisinstruktør


Underviser i det meste af Nordjylland og i Århus området. Tjek min hjemmeside eller facebook.

 

"Der er én ro, og den beror på, at du er tro, mod det du tror på"

3
0
Svar på denne tråd
 
 Det er da øv!!
Forfatter: 
Dato:  21-09-2014 12:28

Men hvis det kun er om natten - kan den så ikke komme i stald om natten? Så undgår i farlige situationer og dårlig samvittighed. Den skal også have tid til at falde til - det tager jo tid for både mennesker og heste at flytte til "nye venner" - og så må der mere strøm på hegnet!


 

 

Hilsen Marianne Frandsen

Nu med hus i byen i stedet for gården - og kun en WPBR pony tilbage !

Se vores præs.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-09-2014 13:31

Heste kan danne dybe bånd til hinanden og din pony vil tydeligvis helst være hos sin flok.

 

Jeg kan godt forstå at det ville være nemmere for dig at have ham på rideskole nu du er gravid, men ponyen foretrækker altså sin flok. Der er immervæk også en stor forskel på at have hest privatopstaldet vs på en rideskole. De fleste heste jeg har set på rideskoler ville nok vælge et mindre stressende opstaldningssted hvis de kunne...

 

Jeg ville lade pony blive i sin flok og hvis den ikke kan rides (du kan prøve at søge en part til den), så må den gå uden at blive redet.

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-09-2014 00:25

Der sker da absolut ikke noget ved at den ikke blir reddet mens du er gravid.. især da ikke hvis din datter alligevel rider den lidt i weekends.?!

Jeg ville personligt aldrig frivilligt låne min pony/hest ud til en rideskole... Kan godt forstå han hellere vil "hjem"

 


En gang PRE - altid PRE

2
1
Svar på denne tråd
 
 ikke så svært
Forfatter: 
Dato:  28-09-2014 09:03

han fortæller jo selv at han vil hjem igen

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider