Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvad gør man så?
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 18:32

Vi købte i sidst i marts måned en hest som ikke har haft det godt, har været ved div hestehandlere hele hans liv, ikke haft smed og ikke passset med noget som helst... Han er en skøn frieserblanding på 3 år, men han har mange lig i lasten- han er panisk angst for mænd specielt smede- han har så fået ordnet hove af en dame og det gik så fint sidst hun var ude, at han nu står med 4 ordnede hove, Han kan reagere ret voldsomt på nogen ting og andre ting er han fuldstændig ligeglad med.

Han kan de basale ting nu som at blive trukket med, få løftet hove, striglet alle steder, få trense på, gå i longe, er så flink at have med på ture ( er ikke bange for store maskiner) går meget gerne i havvand, han siger ikke noget til at få en sadel, et underlag osv på ryggen, man kan ligge henover ryggen på ham hvis man fx står på en skammel.

Han kommer på marken, når man kalder på ham og han vil meget gerne ens selskab.

Han er blevet pæn at kigge på efter han får godt foder og det hjalp også da han fik ordnet tænder lige da vi fik ham for de så forfærdelige ud desværre...

Nu er problemet så at vi har arbejdet rigtig meget med ham omkring det at få en gjord på- ikke fordi han skal rides nu, men fordi han er en hest der kræver rigtig meget tilvænning pga hans fortid og hans sind... Nogen gange går det fint og andre dage som i dag står han lige så afslappet da jeg ligger longegjorden på ham og lige en mm inden jeg kan få spændet i hul eksplodere han og sparker bagud så han er ved at ramme mig i hovedet og gjorden flyver i en kæmpe bue 5 m. væk... det samme gentager sig 2 gange.....

Han siger intet til at få fx en dækkengjord på derfor købte vi en flexigirth til ham og det gik fint et par gange, så ville han ikke være med til den leg mere, jeg tænkte om han kunne have ondt i brystbenet eller ryggen fx pga spændinger så vi fik en kranio sakral terapeut ud og hun fandt intet på ham, ingen spændinger eller jo så lidt i lænden at det ikke var værd at snakke om og som sagtens kunne komme af at han er vokset 5 cm siden vi fik ham... men ellers intet, ingen skævheder eller noget... hun prøvede så bagefter at læge longegjorden på ham 7 gange og spændte gjorden og han tog det helt cool og det er gået så fint indtil i dag...

 

Jeg er kørt træt i det hele nu og har ikke modet til at fortsætte, har været med til at tilride en del heste og ingen har reageret på den her måde ( har købt en anden hest, der kom fra lign forhold for 11 år siden og han var bare lige til at gå til mht til det at få gjorden spændt osv ) Jeg ved godt man ikke kan sammenligne heste- men jeg er bange for jeg har taget munden for fuld med den her hest....

 

Så spørgsmålet er hvad gør man så ? Sender man ham et sted hen til nogen kompetente mennesker som træner det her trin med ham så vi kan komme videre når han en gang er klar til det ? Eller finder man et hjem til ham, hvor man virkelig har forståelse for den slags heste? Jeg tænker også om han er en jeg nogensinde bliver tryg ved at komme på ryggen af...

 

Jeg har set rigtig gode resultater med en pony der virkelig var helt forstyrret i hovedet der simpelthen er blomstret op da den kom til en hjem hvor man gik op i HMS... er det den vej jeg skal gå ?

 

Undskyld et langt og rodet indlæg- men jeg er træt i hovedet af alt det tænkeri, jeg vil ham jo det bedste, for jeg er sikker på han kan blive en fantastisk hest- men er ikke sikker på jeg er den helt rigtige ejer for ham... men igen angsten for at han ender som kastebold er stor og det skal ikke ske....

 

Tror i man kan finde et godt og blivende hjem til sådan en fyr?

Billede

 


R.I.P fantastiske Charly-dyr- aldrig vil du blive glemt

 

I might be small- but i'm MIGHTY:-)

 

Hilsen den lykkelige tjener for Bech's Mighty Lad og Silas:-)

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 mmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 18:59
Har du fået tage røgnet af ryggen og halsen.kunne måske afsløre problemet.
Ja.du kunne sende hesten i træning.
Og der er altid køber til heste uandset hvilken problem de har.hvis prisen er lav nok.men changer for hesten bliver en bold igen er nok store.har du over vejet aflivning istedet for salg
4
0
Svar på denne tråd
 
 Hesten
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 19:23

Nej han har ingen røntgen fået taget- da han jo var et hurtigt medlidenhedskøb... og de tanker har vi ogå gået med om der kunne være noget galt med ham, men hans reaktionsmønster ved nogen ting kan være voldsomme og jeg tænker ikke der er noget i vejen med ham fysisk- men det er i hovedet der noget der spøger.... Hvis du vidste hvordan han reagerede første gang vi præsenterede ham for en vandslange og det tager han fint nu...

 

Vi overvejer helt bestemt også om det er bedst at give en hest som am fred- for ja han ville være en der meget nemt kan ende som kastebold hvis han ikke finder det helt rigtige hjem hvis man har forståelse for en hest som ham...

 

Jeg ved godt der altid vil være en køber til en hest uanset hvad og her er det heller ikke prisen der er det vigtige.... det er hjemmet, forståelsen og erfaringen det er helt sikkert for ellers skal han siges farvel til og bliver himmelhest det er sikkert

 

Men hvor finder man evt nogen der kan håndtere sådan en hest? altså hvr kan man sætte sådan en hest i træning? Det må ikke være nogen der er for hårde for så knækker man ham... han er en meget meget blød hest også overfor andre heste.... da vi købte ham var det 4 måneder siden han blev kastreret og han var så skrækslagen da der var en lille islænder der kom hen til ham og hvinede at han gjorde det som føl gør for at vise de er små og underdanige ( kan ikke lige huske hvad man kalder det ) og flygtede....


R.I.P fantastiske Charly-dyr- aldrig vil du blive glemt

 

I might be small- but i'm MIGHTY:-)

 

Hilsen den lykkelige tjener for Bech's Mighty Lad og Silas:-)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 øøøøvvvvv
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 19:29

havde absolut aldrig nænnet sende den stakkel vidre

den hest jo ødelagt og vil ende som den kastebold den er blevet,.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Træning
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 19:30

Hvis du spørger, hvor du kan sende ham i ridning - eller bare i træning -, så ville jeg overveje Blue Berry Hill. Der er i hvert fald ingen heste, der bliver pressede til noget.

5
0
Svar på denne tråd
 
 Hesten
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 19:46

Jeg vil ikke sige han er ødelagt... for han har lært så mange ting mens vi har haft ham for da kunne han absolut intet, ikke en gang løfte hove. Så han er bestemt villig til at lære og lærer meget hurtigt, så jeg er ikke i tvivl om at i de rigtige hænder vil man få en rigtig god hest.... jeg tør bare ikke mere mht at spænde gjord osv lt det andet har jeg ingen problemer med for der er han rigtig fornuftig...

 

og nej igen skal han ikke ende som kastebold det er helt sikkert- det vil jeg slet ikke byde ham, men det vil han jo heller ikke komme til hvis det rigtige hjem byder sig....

 

Men vil de på BBH tage en hest ind de kun skal træne at få spændt gjord på?


R.I.P fantastiske Charly-dyr- aldrig vil du blive glemt

 

I might be small- but i'm MIGHTY:-)

 

Hilsen den lykkelige tjener for Bech's Mighty Lad og Silas:-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 20:19

Hej.

 

Når du spænder gjorden , strammer du den så til med det samme eller tager du et hul ad gangen? Jeg plejer altid ved gjordtilvænning, at klappe hesten i gjordlejet og derefter spænder jeg så et eller to huller i hver side, ros og af med sadlen igen. Efter et par dage med det, så tager jeg så hesten ud og spænder så et hul op i den ene side , går en runde på banen, og så i den anden side. Den må ikke stramme de første mange gange, kun så den lige ligger til. Husk at skamrose når gjorden begynder at stramme lidt og belønning med godbid.

 

Horsemanship er altid godt at kunne i omgang med heste.

 

Nå, men uanset hvad så vil jeg også anbefale BBH, da du er blevet bange for hesten og det er ikke godt for nogen af jer. Jeg har selv en hest i tilridning hos en af instruktørene og er yderst tilfreds. Sød ved hesten, proffesionel og meget videne om indlæring. Jeg er sikker på de gerne vil hjælpe dig uanset problemets størrelse.

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hesten
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 08:49

Vi spænder gjordene stille og roligt, hul for hul på vores heste og har altid gjort det. Jeg er af den holdning det må være meget ubehagelig for hesten hvis man bare spænder til- Jeg ville heller ikke bryde mig om at få spændt et bælte meget stramt på en gang. Jeg tænker det er derfor vi aldrig har haft problemer med med at spænde gjord på nogen af vores heste eller haft heste der er sure/reagerer når gjorden spændes. Men i går nåede jeg jo slet ikke at få den i hul- han stod fuldstændig afslappet og som skudt ud af en kanon en mm inden spændet røg i hul, sprang han i luften og sendte hovene i vejret lige forbi mit hovede.

 

Han er en hest der nok kun kender til flugt og det har vi arbejdet rigtig meget med og de fleste gange reagerer han ikke på at få gjorden spændt, men det er ret skræmmende når han så gør det på den måde....

 

Jeg fundet en der vil hjælpe mig videre med hans gjordproblem så det er jo så dejligt for jeg må indrømme at mit mod til at spænde den gjord er lige nul alt andet gør jeg gerne med ham for som skrevet er han en meget speciel hest, men er blevet så god til alle de andre ting og vi vil jo meget gerne beholde ham så han netop ikke ender ud i at skulle have endnu flere hjem- han har haft 4 hjem på et år da vi købte ham og hvem ved hvor mange han har haft de andre 2 år af hans liv- jeg kan godt forstå han er speciel og har meget med i bagagen... Hvor ville det være så meget lettere hvis man kunne snakke med heste ;-)


R.I.P fantastiske Charly-dyr- aldrig vil du blive glemt

 

I might be small- but i'm MIGHTY:-)

 

Hilsen den lykkelige tjener for Bech's Mighty Lad og Silas:-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar..
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 12:15

Jeg ville få ham tjekket af en dyrlæguddannet kiropraktor .og supplere med massør, selvfølgelig alt afhængig af hvad dyrlægen finder ud af.

 

Jeg har desværre selv været hele møllen igennem med min 3 års her i foråret.

Købte hende rå sidste år i november og alt hvad jeg har budt hende tog hun i stiv arm selvom hun er en vågen dame, lige indtil første gang vi lagden sadlen på hende og spændte gjorden. Hun eksploderede i store bukkespring og løb rundt i hallen i 10-5 minutter hvor hun var skræmt fra vid og sans, vi kunne knap nok tage sadlen af hende igen.

Der gik ca 4. uger før vi forsøgte igen hvor jeg trænede hende med elastikgjord osv. Her lagde vi sadlen på hende i stalden, i håb om at hun var mere tryg og afslappet der. Gjorden var meget løs men igen eksploderede hun i store bukkespring.

Jeg fik hende undersøgt af en dyrlægeuddannet kiropraktor som fandt trykkede ribben ømhed ved torntappene og store spændinger omkring krydset. Hun gav hende en behandling i bedøvelse, da hun var så øm at hun ellers ikke kunne komme til hende.

Nogle uger efter fik hun endnu en behandling hvor hun også fik taget fuld røntgen. Røngten viste et par tætsiddende torntappe men intet af betydning. Op til behandling nr. 2 kunne jeg mærke på hende, at hun allerede var mere afslappet. Dyrlægen bekræftede dette og kunne heldigvis konkludere at hun havde taget rigtig godt imod behandlingen og at hun ikke længere var øm omkring torntappene.

Jeg fik grønt lys til at sætte hende i let arbejde, men valgte at få hende tjekket af en massør inden. Denne fandt en myose på størrelse med en tennisbold i gjordlejet og spændinger i lændeområdet. Hun fik en ny omgang massage 2 uger efter og der var min hest meget mere afslappet end tidligere og allerede igang med at sætte muskler.

Hun røg i tilridning d. 1/8 og hun er ikke eksploderet en eneste gang

 


"Det man gør bliver man god til" Citat Rasmus Bagger

3
1
Svar på denne tråd
 
 Jeg syntes..
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 12:55

I har for travlt..

 

Træningmæssigt er han jo kun et lille føl og I forlanger en masse med både trense, longe, sadel osv.. Mens han træningsmæssigt blot har brug for at blive tryg ved det allermest basale ting.. Og nu skal hesten tilmed sendes i tilridning..

 

Der vil helt sikkert være hjem til ham.. Han måtte hellere end gerne bo hos mig og han ville være sikret et fast og stabilt hjem..

 

Jeg vil dog sige at jeg helt ærlig tror jeg ville aflive en sådan hest, man kan ikke sikre sig at dem der overtager ham lytter til ham og er gode ved ham, uanset hvor meget folk lover..

 

Det er hårdt at aflive en så ung hest, men for mig at se er risikoen for at han ender som kastebold ufattelig stor.. Så stor at jeg ville kraftigt overveje hans fremtid..


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

3
0
Svar på denne tråd
 
 umiddelbart
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 13:17

Det lyder jo til at du har gjort et rigtig godt stykke arbejde med hesten. Den reaktion du nævner mht gjorden, lyder meget som smerte reaktion. Hvis du ikke har haft ham gennem en dygtig kiropraktor, så kan jeg varmt anbefale tove due, eller en på niveau med hende. Ingen kompetent træner vil på baggrund af din beskrivelse tage sådan en hest ind, uden at få den tjekket i bevægeapparatet.

Hvem ved, måske løser sådan et tjek dine bekymringer. Når hesten er tjekket, kunne lidt undervisning med hesten måske løse nogen ting. Håber du finder årsagen.


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 15:06

da min hoppe var i den alder gjorde hun det samme.

og hun har ingen lig i lasten.

 

jeg ville nok prøve at give ham lidt frihed indtil foråret. han er jo ikke så gammel endnu at det hele skal læres her og nu

et godt råd vil være at finde en lammeskindssadel og så træne med den. jeg har selv købte en, og mine reagere overhovedet ikke på den. Bare de ser en almindelig sadel, flipper de ud.

men en god elastik gjord, helst med elastik i begge sider, et stykke lammeskind om gjord, og så ja en lammeskindssadel, så har jeg overhovedet ikke haft problemer siden.

 

jeg har selv altid arbejdet med sådanne nogle heste. syntes det at give en hest en change mere, er bare super. men en ting har jeg lært, og det er at tingene oftes skal bruges noget længere tid på. man skal jo hele tiden overveje dens fortid.

 

hvorfor har du købt ham? kun fordi du syntes det var synd, eller fordi du kan se muligheder i ham?

hvis det er det sidste, ja så giv ham tid. der er ikke nogen som siger at hesten SKAL være rideklar som 4 års. Mine er 13 og stadig ikke klar - jeg har så heste fordi jeg elsker heste, ikke ridningen.

 

men er det fordi det var synd for ham, så bør du altså tage et ansvar, og overveje hvor meget mere han skal udsættes for. For han risikere at blive kastebold.



1
0
Svar på denne tråd
 
 gjordkrampe?
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 18:51

Det er ikke fordi han får gjordkrampe?

jeg red på et tidspunkt en hest, nogle dage kunne man spænde gjorden fint, (men langsomt mens man trak rundt mellem hullerne) andre gange kunne man ikke få gjorden i nærheden af den, så var det bare at trække rundt et par min og så prøve igen.

 

ved ikke om det er det, men det kunne jo være.


..

A daydream believer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hesten
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 19:17

Rolig nu han skal ikke tilrides lige med det samme og det er slet ikke det der er meningen lige pt :-) Men vi er nødt til at arbejde med ham fordi han er en hest der kræver at bliver arbejdet med og at han bruger hovedet, for ellers får han rigtig meget energi og bliver lidt umulig mht håndtering og jeg vil hellere lære ham de her ting nu, hvor han ikke er så stærk forstået på den måde at går jeg i gang med ham når han er 4 år, har fået kræfter og endnu mere fedt på kroppen så tror jeg slet ikke han bliver sjov... jeg skal så lige tilføje at han altså har fri 3 dage i ugen, hvor han bliver nusset, striglet, snakket med osv, 3 gange i ugen hvor der bliver trænet HMS, at han kan stille hoven på en hovbuk til næste gang smeden kommer, at få lagt ting på ryggen og få spændt gjorden og en gang i ugen bliver han longeret for han er så kvik i hovedet at han kan det med lethed ( alle signaler kunne han 3. gang han blev longeret )Han er meget hyper og kan blive ved og ved i træning er der kun en til at sige stop og det er os- for han siger ikke stop kører bare på....

 

Vi er opmærksomme på at han har en anderledes baggrund- men jeg har haft hest før som ikke har haft en god opvækst og intet kunne og det var slet ikke på samme måde som ham her....Han er meget speciel virkelig og bedøvelse virker fx ikke på ham... da han blev kastreret fik han 8 sprøjter men var stadig så meget oppe at køre at han fik sparket dyrlægen 2 gange fik vi at vide af tidligere ejer og det kunne jeg helt klart også mærke da han fik ordnet tænder for han var meget vågen under det hele...

 

Han ender ikke som kastebold for jeg har besluttet at enten beholder vi ham og ellers får han fred....

 

Min dyrlæge er kiropraktor så hun kigger på ham og jeg har kontakt til vores massør... Men Kranio sakral terapeuten kunne ikke rigtig finde noget så jeg er spændt... Jeg valgte kiropraktor fra i første omgang fordi jeg tror at har de hevet en gang i hans ben så er det slut... han er meget skeptisk og han er ikke en hest man bare går til og slet ikke hvis man ikke kender ham.... Hvad vi kan med ham er ikke en garanti at andre kan det med ham.... Vi kunne sagtens få lov til at løfte hove og file på dem ( for at træne ham i lyden filede vi lidt for den panikker han totalt over ) Men kom smeden først en mandlig rolig og meget tålmodig smed gik han agurk, vi fik fat på en kvindelig smed og det endte med hun skulle bruge 2 timer på bare at få ordnet en hov og at han både havde ramt hende på hånden og på næsen, sidst da hun kom igen fik hun taget alle hove... jeg var så glad, lettet og overrasket at jeg svævede på en lyserød sky for så var der noget der lykkedes....

 

Mht til sadel som der er en der skriver at han skal vænnes til og skal tilrides... så kan jeg sige at han slet ikke skal vænnes til en sadel endnu- man kan sagtens lægge ting på hans ryg, underlag, sadel osv... han bliver trænet med en longegjord og en dækkengjord

 

Han har fået en flexi girth netop fordi jeg tænkte at det kunne være han bedre kunne med den end en ganske alm gjord og ja han har bestemt også accepteret det bedre- men pludselig reagerer han voldsomt og andre dage er der slet ikke noget....

 

Jeg købte ham fordi jeg syntes han historie og hans liv var træls, uhyggelig osv og selvfølgelig fordi vi kunne se muligheder i ham og det kan jeg bestemt stadig hvis vi bare kan få overstået det her kapitel med den gjord- for nej igen han skal ikke tilrides lige nu det er slet ikke det der er meningen- men han skal vænnes til at have noget spændt rundt om maven og andre alm ting som de fleste heste nemt kan inden han bliver 4 år og alt for stærk ( for han er stærk som en okse allerede) , men nu venter vi til dyrlægen har været der og sagt hendes mening, de gange hun har set ham har hun sagt han er en super flot hest som ja mangler sul på kroppen osv og anden gang hun kom var hun forbavset over hvor meget han havde forandret sig allerede både kropsmæssigt og i sindet...Det skal heller ikke på nogen måde forståes på den måde at jeg er træt af ham fordi han måske kommer til at tage længere tid end forventet- Jeg vil bare finde ud af om der er nogen der mener der findes et hjem til ham hvis jeg skulle give op eller om han skal aflives.... jeg vil gerne bruge tid på det hvis det ikke bliver livsfarligt for mig eller hvis der findes en forklaring på hvorfor han reagerer på den måde...

 

Har modtaget en besked herinde fra en healer som siger han har spændinger i brystbenet og får kvælningsfornemmelse når han får spændt gjorden, at han har spændinger kæben og i lænden... jeg er hende taknemmelig for at hun ville bruge tiden på det og nu må jeg se hvad dyrlægen siger... faktum er han får ingen gjord på før dyrlægen har været og sige god for det

 

Tak til dem der ville dele deres historier om deres heste med mig- det er jg glad for- det viser jo det kan lade sig gøre hvis man bliver ved og det er kropsligt mulig for hesten at udføre det man vil have den til

 

Og der skal ikke herske nogen som helst tvivl om at finder dyrlægen noget på ham som tætsiddende torntappe, gamle brud, noget i halsen eller lænden som man ikke kan gøre noget ved- så bliver han himmelhest....

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Han er en herlig gut og vi er nødt til at give ham nogen oplevelser- for hvordan ender han ellers med at blive hvis han ikke prøver noget og kommer ud og ser nogen ting.

 

Men skriv endelig flere kommentarer- jeg tager alt til mig og lærer af det


R.I.P fantastiske Charly-dyr- aldrig vil du blive glemt

 

I might be small- but i'm MIGHTY:-)

 

Hilsen den lykkelige tjener for Bech's Mighty Lad og Silas:-)

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 21:55

Sikke en dejlig hest

 

Godt at du får ham undersøgt. Hvis dyrlægen ikke finder noget, og han fortsætter med de reaktioner du beskriver så ville jeg stadig anbefale nogen fra Blue Berry Hill.

 

 

Vh Charlotte


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 00:04

må jeg give dig endnu et godt råd

prøv i stedet for at kæmpe imod ham og hans størrelse, så prøv at find et system hvor I samarbejder i stedet for

jeg har som sagt to, som er lige gamle. og da de var i 3 års alderen var de ved at tage livet af mig - pænt sagt. og det var selvom at jeg ikke har lavet andet end at arbejde med problemheste i over 20 år.

men jeg fandt en som brugte "de 7 lege". super nemt at lærer

det tog 3 mdr at lærer begge heste at opfører sig ordenlig uden brug af magt/vold/hjælpemidler.

da de skulle i træning brugte jeg over 2 timer for at få dem i lastbil. Hjem tog det 5 min fra lastbilen holdt i indkørsel til vi var klar til at kører. Og vi havde IKKE trænet læsning.

 

Men han er virkelig en smuk dreng - pas godt på ham, ellers må du lige sende ham til det sydfynske

hvis det altså ikke lige var fordi jeg har en hoppe som kun kan lide sig selv - og brormand



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider