Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Rustur, men...
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 20:10

Jeg startede på min kandidat sidste år. Jeg havde ikke den "tilhørende" bachelor, men en alternativ indgang (som den eneste). Det betød selvfølgelig, at jeg ikke kendte nogle. I år startede jeg så på mit andet år, uden rigtig at have lært andre at kende. Der er så i år en rustur for kandidater. Jeg kender som sagt ingen udover dem, som jeg har haft som instruktorer (og det er jo kun et fagligt bekendtskab). Jeg ved at det vil gøre noget godt for mit sociale liv, hvis jeg deltog og det var planen. Men nu hvor det er i næste weekend, kan jeg bare mærke nervøsiteten. Det er mest det, at vi skal mødes og ind i en bus. Jeg har været på rustur før (bacehlor delen), men her var der ingen, som kendte hinanden i forvejen. Nu føles det bare som at starte på en ny skole, hvor alle kender hinanden. Noget som jeg kun har dårlige oplevelser med.

 

Hvordan tackler jeg dette? Nogle råd? Er det unormalt at føle sådan?

 

Jeg har prøvet at rejse alene til udlandet hvor jeg har studeret. Jeg har været instruktor og stået foran tavlen foran 30 studerende. Jeg tør alt det. Men så snart jeg skal møde folk bare som min egen person i en social kontekst, så bliver jeg nervøs og har mest alt lyst til at undgå det.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ved
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 21:00

nøjagtig, hvordan du har det, da jeg allerede på 3. år af bacheloren og frem sprang ud af trygheden, og er på hvert kursus nu sammen med nye mennesker. Det er super hårdt - og jeg skal også kæmpe med en stor aldersforskel. Jeg har fx lige været på to feltkurser her i sommers på hhv. 5 og 6 dage, og det var enormt hårdt, men det var egentlig fint socialt. Jeg er ellers introvert og bestemt ikke typen, som der drikker. Selvom folk virkelig gik til den i alkoholen (de er også ca. 10 år yngre end mig ), så finder man altid nogen, som man kan snakke med. Mit råd er ikke at tænke for meget og blot hoppe på bussen. Prøv at vær så åben som mulig, og slap af - du behøver ikke være den, som snakker hele tiden. Folk vil alligevel gerne lære en at kende. Du er slet ikke unormal på nogen måde. God tur :)

 

 

....

5
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 21:20

Gør det!

 

Jeg var også rigtig nervøs for min rustur, da jeg skulle starte på uni. Jeg er både introvert og ikke verdensmester i at være social og snakke med nye mennesker (er altid meget genert i starten).

 

Og jeg var også bange for, at alle kendte hinanden, for det var en anden landsdel og alt det.

Men der er ALTID nogen at snakke med, også selvom de kender de andre i forvejen! Man tager på rustur fordi det er sindssygt sjovt, og for at snakke med mennesker - også dem man ikke kender.

Jeg følte, ihvertfald på vres rustur, at der helt klart var en stemning der tillod, at man bare satte sig hen til nogen og snakkede. Det var der intet underligt eller unaturligt i, så synes virkelig bare du skal kaste dig ud i det.

 

Og så sørger rusinstruktørerne jo også for at lave "lege" og aktiviteter, som ryster sammen. Så har man allerede et samtaleemne med de andre, som man kan bringe op og dermed snakke sammen og grine af det.

 

Vi griner stadig af ting på rusturen her 3 år efter

Det giver en følelse af fællesskab, og når man har noget tilfælles med de andre er det meget nemmere at falde i snak.

 

Jeg er så glad for jeg besluttede mig for at tage afsted. Tror det er helt normalt at være nervøs, men bare hop på bussen!


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Kandidaten
Forfatter: 
Dato:  13-09-2014 12:23

Hej.

 

Tag med på den rustur! (y) Du kan ikke ærgre dig over at tage med, men du kan ærgre dig over at have sprunget den over! Jeg taler af erfaring! ;)

Jeg var med på vores rustur på bachelordelen, hvor jeg også led af frygtelig nervøsitet og sad og krummede tæer på hele busturen derop. Rusturen var lagt 1½ måned inde i vores semester, så der var allerede blevet dannet vennegrupper på mange af holdene og da halvdelen af mit hold var droppet ud på det tidspunkt, så stod jeg også ret alene.

Men en rustur er en ryste-sammen-tur, også selvom det er på overbygningen. Jo, der er da nogen, der kender hinanden, men tro mig; det er faktisk ikke særlig mange. Efter bachelordelen spredes folk for alle vinde. Nogle tager kun bacheloren, andre bliver så glade for deres tilvalg, at de vælger overbygningen der og andre igen er kommet fra udlandet - enten danskere, der vender tilbage, eller fremmede, som skal studere i Danmark. Samtidig er der de mange forsinkede studerende, som bare laller lidt rundt på overbygningsdelen, deres venner er blevet færdige og de står også alene.

Der vil selvfølgelig være folk, der kender hinanden, men husk på, at det netop er ment som en form for introtur. Der vil sikkert være en masse begivenheder og arrangementer, som gør, at I vil lære hinanden at kende. :)

Jeg havde ikke nogen særlig god rustur, faktisk - den var møgkedelig - men jeg lærte alligevel en masse mennesker at kende og mange af dem blev senere mine venner. Om ikke andet så lærer du navne og ansigter på folk, så du ved, hvem du hører sammen med på uni. :) De har også set dit ansigt på rusturen og ved, at du er en del af dem og at du vil det her. På den måde bliver grundlaget for en god studietid lagt - DO IT! ;D

 

Heidi

 

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider