Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 hvilken cykel skal jeg vælge
Forfatter: 
Dato:  22-08-2014 19:24

Hej alle HN'er

 

Håber i kan hjælpe mig med mit spørgsmål. Jeg står og skal til at cykle til og fra mit nye arbejde, men ved ikke hvilken cykel jeg skal vælge. Jeg kommer til at have ca 10 km på arbejde.

 

Der er cykelsti hele vejen, og skal så vidt jeg husker ikke ud på grusveje. Jeg kommer pt ikke til at skulle have barnestol på, men man ved aldrig om man finder prinsen på den hvide hest på et tidspunkt :)

 

1000 tak på forhånd

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 02:47

Jeg kan nok ikke lige fortælle dig hvad der er det helt perfekte til dig, men jeg kan da sige at du skal holde dig fra traditionelle damecykler og cykler med "pølsedæk", altså mauntain bikes ol.

Damecykler er simpelthend så slaskede i stellet at man bliver søsyg af at køre langt på dem og cykler med brede dæk er tungere at træde end cykler med smalle dæk.

Hvis jeg skulle pege i en retning så vil jeg sige en "citybike" eller heller en "landevejscykel".

 

Alt efter hvor bakket der er der hvor du skal køre så har du behov for færre eller flere gear. Jo mere bakket jo mere fornøjelse har du af mange gear så du kan holde en god kadance uanset stigningen.
Hvis du finder en cykel med udvendige gear kan gearene laves så de passer til dit træningsniveau sådan at du primært kommer til at køre i et midtergear. Op ad bakke gearere du så ned og i medvind eller ned ad bakke gearer du op.

Det er rimeligt vigtigt at en cykel passer til dine mål hvis du vil undgå at få problemer med ondt her og der med ømme led osv. Det får man ved at gå ind til en cykelhandler og ikke i Bilka eller det der er værre.

Cykelhandleren kan måle dig og finde et stel der passer til dig når du har valgt den model du vil have.


Du har også mulighed for at vælge styr og sadel så du får noget du kan lide og som passer til din krop. Igen en ting cykelhandleren hjælper med at tage mål til og tilpasse.


Cyklens vægt betyder ikke ret meget i praksis, selvom der er rigtigt mange der slår på netop dette... Selvfølgeligt hvis du vil kunne accelerere max. når du trækker fra feltet eller slæber din cykel på skulderen op af skovstier er det noget andet. Men til transport på vejen er det hamrende ligemeget. Den vægtreduktion du betaler 2000Kr ekstra for er alligevel forsvundet så snart du tager din rygsæk på til dine ting.

Som et lille ps. så findes der specielle damesadler til cykler der tager hensyn til kvinders anatomi - igen noget du får ved at benytte en cykelhandler.

Personligt har jeg altid kørt med en helt hård glat sadel - det er det man får mindst ondt i ræven af. Men der er også mange der kan lide sadler med gel i. Smag og behag, men hold dig fra brede "sofasadler" med fjedre osv. De kommer til at gnave helt vildt.

God vind med jagten. :-)


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

2
0
Svar på denne tråd
 
 Kan kun give
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 19:31

Jens ret.

 

Personligt har har jeg en nummer 2 avenue.

Dyr ja, men den er, for mig, lækker at køre på og kan nemt ombygges til familie cykel.

 

Jeg har prøvet mange 'bilka' cykler og man får virkelig hvad man betaler for!


Mvh. Tine


Klipning tilbydes i Køge området: www.hesteklip.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 20:28

Jeg vil også anbefale en såkaldt citybike.

Jeg har selv en fra Kildemoes, og den har bare holdt rigtig godt!

 

Kørte til/fra bussen gennem alle 3 gymnasieår på den, og nu er den min trofaste ven hver dag til og fra universitetet.

Som sagt er det en citybike, lavet til bykørsel, og du sidder lænet forover, frem for lige op og ned som i de gammeldags damecykler.

Det føler jeg gør, at jeg kan træde bedre i pedalerne op af Valby Bakke (puha!), og man kan accelerere hurtigere. Er super glad for den.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 bla bla bla .....
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 21:16

Jeg har 17 km. hver vej til og fra arbejde.

Jeg prøvede en damecykel, og kunne ret meget mærke, at det ikke var den der skulle cykle med mig, hvis jeg skulle fortsætte....

 

Så afsted til en cykelhandler, og finde en cykel.

 

Jeg kan bedst selv lige MB, men jeg har asfalt hele vejen, få bakker, og meget plan vej.

 

Jeg fik mig cyklen imellem en MB og en citybike. Så jeg har lidt trykke dæk, 21 gear, skrå stang, bagagebær m. kurv.

Den er fantastisk, jeg bruger godt og vel samtlige gear, med undtagelse af de helt lette.

 

Min cykel er en batavus

 

Rigtig god fornøjelse, det er ret skønt, og god motion :)


Hilsen 007

Som er blevet lidt af en kodeNørd ;)

Border collie Diesel
Chihuahua Shake

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 22:29

... og så er der selvfølgelig el-cykler. De skulle efter sigende være blevet ret gode efterhånden så ti km frem og tilbage ikke er noget problem overhovedet. Jeg kunne forestille mig at det ville være dejligt om vinteren eller når det stormer en halv pelikan - den forkerte vej... :-)


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider