Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Historisk - spænde på tøjle?
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 15:11

Hej.

Der var en der spurgte mig om hvorfor der er et spænde midt på tøjlen på et dressur-hovedtøj. Jeg var vedkommende svar skyldig. Er der nogen herinde der kender historien bag og formålet med spændet?


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 tøjlen
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 16:25

 

 

det er sikkerhedsmæssig hvis piloten falder af

 

og hesten træder i tøjlen er det der den springer

 

mvh


nadja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg skal ikke spille klog,
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 17:21

 

jeg var der ikke da rideriet blev opfundet, men jeg tror såmænd årsagen er at der har været to, en i hver side, og en dag har Karl Smart (f. 1412) sat dem sammen så de ikke forsvandt når han fumlede rundt og tabte dem?

 

Og siden har rideverdenen jo ikke udviklet sig alverden ;-)

 

(desuden er det nok billigere med to halve end een hel, så længe der er tale om læder og ikke kunststof.)

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Western
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 19:27

I western ridning er der ofte to halve bla. for at man hurtigere kan tøjre hesten...

 

Det kan også være på grund af sikkerhed...


Mvh. Mathilde Snipsen og Guffe

 

Money cant buy happiness, but it can buy horses

- Which is pretty much the same thing

 

0
4
Svar på denne tråd
 
 Snipsen...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 20:16

... jeg kan love dig for at der ikke er nogen western-ryttere der tøjre deres heste i tøjlen. Ikke i USA og ikke her omkring hvor jeg bor! Hard core western ryttere trækker ikke engang deres heste i tøjlen men bruger deres 'get down rope' for at skåne hestens mund.

Jeg kan heller ikke forestille mig at der er nogen der kunne finde på at tøjre deres dressur-dyr i tøjlen???

(undskyld for min dislike, men det er altså ikke i orden)

Herfra tilbage til dressur-tøjler :-)


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

3
1
Svar på denne tråd
 
 kwebfw
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 20:54

Jeg tror bare der mentes, at det har man sikkert gjort tilbage i 995 før kristus, inden man blev klar over, at det var skadeligt for hesten. Jeg kunne godt forestille mig, at det var tilfældet, og at spændet er en overlevering fra meeeeeget længe siden ..

3
0
Svar på denne tråd
 
 Variere længden?
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 21:30

Måske er det blot for at kunne variere længden på tøjlen?

Dengang jeg var barn og gik til ridning, for 30 år siden, husker jeg, at der var huller i den ene tøjle og spænde på den anden, så tøjlerne kunne gøres længere/kortere. Dengang var udvalget i tøjler, ja, i rideudstyr i det hele taget, jo ikke så stort som i dag. :-)


Salvia

 

 

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

 

 

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

1
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 21:39

Den ældste western-tradition findes i Californinen hos efterkommerne efter de spanske conquistadore som oprettede kristne missioner langs hele kysten i det der kaldes 'The mission period' mellem 1769 og 1833.

Efter de første missioner havde fået fodfæste i landet begyndte de at drive kvægbrug under 'The Rancho period' fra 1834 til 1849 som gradvist gik over i det vi kender som Californinen i dag af snørklede veje. Cowboy'en fødes.

 

Hvorom alting er så stammer hestehold og ridning direkte fra Spaniaen og deres måde at ride på. Det nærmeste vi kommer det idag er Den Spanske Rideskole.

 

En af hjørnestenene i 'Californio tradition' er at hesten kommer før alt andet. De havde tiden og klimaet uden at skulle nå noget inden vinter osv. til at træne deres heste til et niveau som de færreste drømmer om i dag.

 

Billede

Så hvis du skal finde nogen der binder deres heste i tøjlerne så skal du tilbage gennem spaniens adelsmænd, præster og conquistadorer, gennem Sahare og besøge Luristan i Mesopotanien 1400 f.kr. i det nuværende Iran.

Som du kan se på det 3400 år gamle bid her så er der ikke sket så meget siden dengang. Om de så bandt deres heste i tøjlen ved jeg af gode grunde ikke.

 

Et sted at kikke ville være 'The art of horsemanship' af Xenophon - den er ca. 2300 år gammel og kan stadig købes i boghandlen. :-)


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

3
1
Svar på denne tråd
 
 Nu blev jeg
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 21:40

nysgerrig, så jeg googler lidt - nogen forklarer, at det stammer fra hestevognskørsel (diskussionen handler dog om, hvilken side spændet skal sidde i, men forklaringen holder måske):

 

[...] the reasoning was from carriage driving. The right rein is the leather tab and the left rein has the buckle. This was because the right rein was tossed across to the driver and the left rein was handed up by the footman.

 

Det er dog ikke en kilde, som jeg kender noget som helst til.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd
 
 Men der er meget
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 21:46

gætværk derude

 

I always understood that the buckeles on reins are a hangover from the cavalry - the buckles were used to fix reins of different horses together so that they could be led/held by one person. This is why the buckle rein should always be on the left (I think) - the same side anyway.

 


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd
 
 egeheh
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 06:07

 

Jens, så tror jeg du har ret. Jeg kender ikke så meget til ridehesten/udstyrets historie, men jeg er faktisk ret glad for, at der har fandtes hestevenlige mennesker så mange år tilbage, som rent faktisk har tænkt på hestens velbefindende.

 

Et eller andet sted i verdenshistorien skal der nok være nogen der har bundet hesten i tøjlen, det er ikke mit indtryk at nordeuropa for eksempel var specielt dyrevenlige mennesker, medmindre det var et eller andet meget værdifldt dyr .. Men jeg ved det ikke, du er meget bedre ind i hestehistorie end jeg er

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tøjler
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 07:43

Altså sådan helt uvidenskabeligt - og i forsvar for stakkels Snipsen - så binder de aaaaaaaaaaltid hesten i tøjlen i westernfilm, når de parkerer den udenfor saloonen. Måske er det dér, tanken kommer fra, at det skulle være noget 'man' gjorde i westernridning?

 

Jeg har ikke noget bud på spændets oprindelse og formål, andet end at det er umådeligt praktisk og helt uundværligt.

For det første er det svært at samle den ene tøjle op, når man taber den, når den ikke er spændt fast til den anden.

For det andet bruger jeg spændet, hver gang jeg skal ride med martingale - hvordan skulle man ellers få ringene på tøjlen

 

Jeg har en bridontøjle uden spænde, men det er jo nu engang et masseproduktionssamfund, vi lever i, og det er selfølgelig billigere at producere standardprodukter end at lave én slags tøjle til dressur og en anden til alt det andet.

 


Med forbehold for selvmodsigelse, irrationalitet og åbenlys dobbeltmoral.

3
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 08:52

Susbby, du er ikke helt ved siden af i forhold til cowboys. Der var rigtigt mange nordeuropæiske indvandrere specielt fra de engelske øer, som imigrerede til den nordlige og østlige del af USA. De fandt også hurtigt ud af at de store vidder var velegnede til kvægbrug. Men til forskel fra spaniolerne så havde de ikke nogen tradition for at bruge heste til at drive kvæg med. De kom fra de klippefyldte landskaber i den nordlige ende af de britiske øer og her var hyrderne til fods.

Da de begyndte at holde kvæg i USA var de tvunget til at lære at ride og finde ud af hvordan man håndtere kvæg fra hest. De havde heller ikke de samme muligheder for at fordybe sig i ridningen som de Californiske cowboys, da de nordlige stater lider under hårde vintre som satte alt i stå. Hestene skulle kunne rides og bruges hurtigt og hestevelfærd kom sekundært.

Der er en helt tydelig forskel i både behandlingen af hestene, træningen og udstyret imellem de to traditioner. Selv i dag slår det meget tydeligt igennem når man bevæger sig fra Nord til Syd i USA på farmene der stadig mange steder er dybt afhængige af heste til at drive kvæget rundt med.

 

Kirstine der er helt utroligt mange ting der slet ikke har noget med virkeligheden at gøre i westernfilm. :-)
Det at binde hesten ved bommen udenfor baren i tøjlen er kun een af dem - selvom en fuld cowboy sikkert har gjort det fra tid til anden.

F.eks. cowboy-hatten. Stetson designede hans cowboyhat i 1865 og inden den tid fantes den simpelthen ikke. Der var selvsagt ikke mange der brugte dem til at begynde med men de blev langsomt mere og mere populære med deres brede skygge som holdt vandet væk fra ansigt og skuldre når man var udendørs i regnvejr.

Stetson fandt på sloganet "Stetson - the hat that won the West".. Hmm i virkeligheden så var den hat der vandt vesten måske bowlerhatten (derby), som var langt mere brugt inden da? Bowleren er som bekendt også oprindeligt en ridehat.

Et autentisk indblik i hvordan det vilde vestens mænd gik klædt - Butch Cassidy og hans bande efter deres tilfangetagelse taget i Fort Worth, Texas.

Billede

 

Jeg er nok gået hen og er blevet lidt af en ridehistorisk nørd efter jeg selv er startet med westernridning. Men det er også en vanvittig spændende historie at studere. Specielt fordi den er meget veldokumenteret i USA. :-)


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

3
0
Svar på denne tråd
 
 smiler...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 10:03
Et bud kunne også være, at der kan være brug for at kunne dele tøjlen, selv på en dressur trense, hvis man får brug for feks en matingal på en skov tur.

En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.


"Buger" forever Blå Brava

1
0
Svar på denne tråd
 
 De binder
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 11:05

hestene i tøjlen i Island ude på landet den dag i dag - eller ihvertfald i 2003,da jeg arbejdede deroppe. MEN de har så intet spænde på midten af tøjlen I stedet er der karabinhager i begge ender af tøjlen, så man hurtigt kan spænde den af bidet i den ene side. Men de har også været ret afskåret fra ridekulturen på kontinenterne rent historisk.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd
 
 ovrskrift
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 12:31

Vi har faktisk spænder på tøjler fra helt tilbage til vikingetid og middelalder. Mange tøjler i det fine udstyr, var voldsomt dekorerede med sølvbelag og alt muligt gejl. Så tøjlerne var to seperate stykker og den nememste måde at samle dem på ( så du også kunne hænge dem forsvidslen), er et spænde.

 

Senere da man til det militære kaveleriudstyr udvikler hjælpetøjler som martingal, bliver det nødvendigt at kunne pille tøjlerne fra hinanden og tage dem gennem ringene.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tøjler
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 13:14

Det er rent gætværk, men tøjler er som regel/oprindeligt lavet af læder og det er uøkonomisk at skære tøjlen i eet meget langt stykke (som ville være midt på skindet og dermed give en del spild) og derfor skæres den i 2 kortere stykker (så man kan skære ude i skindets kant), som spændes sammen hvor det generer mindst...eller måske oprindeligt for at kunne forlænge ridetøjlen og få en køretøjle ud af det.


0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 22:18

Trine 9, det er et godt bud men jeg tror altså ikke at det er økonomi der gør det.

Tøjler og andet seletøj / sadler mv. der skal være af høj kvalitet skæres altid af ryggen på oksen, som man kalder hecten. Buglæderet er slet ikke egnet til seletøj og det er typisk det du finder i f.eks. billige Polsk fremstillede trenser der kun holder et par måneder inden de hænger i laser.

Man kan skære en rem på 200 til 250cm af en hecte så det er ofte lige i underkanten til en dressurtøjle for en stor hest.

 

Billede

 


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider