Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 DEBAT: Sko vs. barefoot
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 02:12

Jeg faldt over et billede, jeg fandt ret interessant.

 

Billede

 

Nu vil jeg gerne høre folks tanker om netop dette billede.

OBS! OBS! OBS!
Vi kan allerede nu sige med sikkerhed, at alle ikke vil være enige, og at vi ej heller er enige når denne tråd er gået død, så hold det venligst sagligt og i en sober tone.


Mvh. Lykke


Proud owner of:
Pearl
& Amber

*Tennessee Walking Horse*


Med FB grupperne:
Horse Behavior & Groundwork, Equine Color Genetics og Træf hestefolk imellem

 

*If love alone could have saved you, you never would have died*

2
0
Svar på denne tråd
 
 sko eller ej.
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 06:31
Det er jo egentlig meget simpelt. Hesten med den perfekte hov kan gå uden sko.
Lad os bare tage et eksempel. Hest 7 år,
Hov kvalitet: Perfekt.
Slid mere end væksten af hoven.
Behov: ekstra støtte over hælen, for at fremme korekt vækst af hoven.

Det er umuligt at give den hest den korrekte støtte hvis den ikke gik med sko.


Sko er ikke en undskyldning for en dårlig bekæring, det er afslutning på
på en god. Hvis der er behov for sko.

Smede er ikke kun skolet i at ligge sko på. De er skolet i at holde hestens hove sunde. Længere er den jo ikke.

Hvorfor skal hesten lide under folks behov for at leve efter en ideologi, som ikke altid er til hestens bedst.

Smeden bruger 4 år på at lære om hove på heste. Men folk vælger en bagfodstrimmer, med et hjemmekursus.

INGEN HEST UDEN HOV.

Jeg holder mig til min veluddannede smed og hans anvisninger. Han ved hvad der er bedst for MIN hest.

Du kan ikke tvinge en hest til at gå uden sko. Hvis den ikke er bygget til det.

Uden sko eller ej. Det er hesten der vælger. ALDRIG ejeren. Man smider heller ikke sko på for sjov skyld.

Lyt til jeres heste, fremfor at lytte til prædikere af idelogier.

Gør hvad der er BEDST for hesten.




35
2
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 08:23
Jeg forstår egentlig ikke indlægget. Diskussionen om sko eller ikke, præsenteret med ingen er enige. Hvad er formålet?
  Som Dexter skriver, så tror jeg på vi alle vurderer, hvad der er bedst for vores hest. Og der er mange faktorer i de beslutninger vi møder henad vejen, som hesteejer... Vi skulle jo gerne lære undervejs og jeg tror på det er utopi at stræbe efter perfektion - for hvordan kender vi forskel, hvis ikke der er noget at sammenligne med? Vi er alle forskellige og kan ikke altid kun lære af andres erfaringer. Så tilbage til dilemmaet med ingen er enige; jeg har altid være fortaler for barfods-heste. Men min nuværende hest har sko på. Fordi det er hans behov. Jeg syntes ikke om det, og måtte sluge et par kameler. Men plusser og minusser; det bedste valg er at han har sko på. ...eller det er det nu, så må jeg se henad vejen ;-)

 

MVH Lone - hesteejer igen, til den unge knægt Cassino

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 kort og godt
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 09:03

min smed og jeg gør meget for at mine heste skal gå barfodet, og så har jeg investeret i boots, som suplement...

 

Men hvis brugen af hestene forøges så meget at hoven slides så meget, at væksten ikke kan følge med, så vil jeg da til enhver tid lægge sko på hesten..

Men den gode smed kan også lægge skoen sådan på at hoven faktisk godt kan arbejde lidt.... så er vi tilbage til... den gode smed er guld værd og hesten med de gode sunde hove er fantastisk at have..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

2
0
Svar på denne tråd
 
 Heste er forskellige...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 09:34

... og det er deres hove også.

Derudover bliver de bedt om at gå på underlag der på ingen måde er naturligt for dem - og derfor har nogen af dem brug for sko.

 

Min hest bryder sig ikke om at gå på grusveje, men er ellers aldeles rentgående. Han er barfods - men har boots på hvis jeg er på længere ture, hvis jeg har redet meget og dermed slidt hovene eller hvis jeg ved at jeg skal på grusveje med småsten der generer ham.

 

Det fungerer for mig. Det vil ikke fungere for alle andre - men det er også ok.

 

Vi har haft heste her på gården der nærmest var halte i det øjeblik de havde tabt en sko. Men det er jeg også selv hvis jeg tager vinterstøvlerne af og går ud på perlegruset med ubeskyttede fødder. Gik jeg barfodet rundt hele tiden ville det nok genere mig mindre - og på samme måde kunne de fleste heste nok også "vænne sig til" at gå barfodede. Spørgsmålet er om man vil udsætte dem for det ubehag der er under tilvænningsperioden - og hvorfor man skulle vælge at gøre det.

Hvis de fungerer bedst med sko - hvad er så grunden til at lade være?

 


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

7
0
Svar på denne tråd
 
 Tja....
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 10:57
Pt har jeg heste uden sko. Men jeg har også haft heste med både 2 og 4 sko alt afhængig af hvad de blev brugt til. Begge heste der gik med 4 sko i perioder kunne på andre tidspunkter gå uden når forholdene var anderledes. Jeg er ikke fanatisk. Jeg synes det er nemmest uden sko, men er det nødvendigt får de sko på. Det er en vurdering der bliver taget med beslagsmeden når han er her.

Skøn unghest udlånes, se Isaiiah på min profil
2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 17:27

Ofte er problemet at ejeren ikke har tid, mulighed eller kompetence til at holde sin hest barfodet eller gøre den til en barfodshest....

 

Det er jo ikke kun sko vs ingen sko... Det handler om alt lige fra krybbefoderet, grovfoderet, miljøet, hestens huld og almen tilstand, stimulering af hovene og hvor dygtig en smed man har...

 

Mine er barfods... Den store går med hoofwrap på alle 4 pt, han har brug for beskyttelse ligenu, for at udvikle sine tykke såler igen, efter flere måneders forkert brug af kroppen og derved hovene... Men han skulle jo gerne ende som helt barfodet igen indenfor et par måneder, nu han er opereret og igen kan bruge sig korrekt...

 

Der er så mange alternativer i en rehabiliterings periode for heste der skal af med skoene, eller have forbedret de allerede eksisterende barfodshove...

 

Og den med megen slid er valid grund til sko 24/7, holder ikke i min optik... Hvis hesten slider så meget på hovene under ridning, kan man putte boots på.. De fås nu i alverdens former, str og til alle formål....

 

Min smed er fra Australien, stoppet med at sko heste nu, for han kan ikke se grunden til dem mere

Han er igang med at rette op på en 10 års knapstrupper vallak der har gået med 4 sko, altid, men dette vil kun lykkes fordi ejer går all in på at det skal lykkes, skiftet foder, skiftet fra boks til løsdrift under gode forhold, sørger for rigelig motion og pt går den med hoofwrap på forhovene, for at sikre smertefri bevægelse og fordrer korrekt brug at hoven med hæl først...

 

Der er råd for tynde såler, dårligt horn, ømme stråler, porøse hove osv osv... Det handler om hvor vidt ejer vil sætte ind for at afhjælpe eller kamouflere problemet ved at putte en jernsko på og smøre ind i alskens fine olier og cremer....

 

Alfa omega er at hesten skal være smertefri altid, både i rehabiliteringsfasen, men sandelig også efter... Den skal kunne gå trygt, hæl først, på alt slags underlag, uden smerter, kan den ikke det, skal der beskyttelse til, indtil problemet er løst...


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

3
19
Svar på denne tråd
 
 Boots...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 18:09

Boots vs sko.

 

Lad os kigge på nogle af de metalsko vi kan få til vores kære heste.

 

Letvægtsko: 50-200g/sko. (Har stor betydning da forskning endikerer at vægt på hoven/benet belaster 30 gange mere end samme vægt på ryggen). Boots kan de holde sig nede på en vægt på 50g?

 

Kilesko: Boots med kiler, i sålen??

 

Rollersko: Hvor rolningspunktet ligges korrekt i forhold til behovet for den enkelte hest. Boots kan da ikke lige frem gavne overrullet da boots gør hoven størrer.

 

Der er ingen tvivl om at boots med udvikling kan gøre lige så meget gavn som metalskoen har gjort i 1000-2000år. Men Boots kan stadig ikke tilpasses med de samme små marginaler, som metalsko kan.

 

Men PT bliver boots ikke speciel syet til hver hov. Og den bliver ikke tilpasset hver 6-8uge for at sikre at den giver den optimale støtte for hesten.

 

Alle som er aktive løbere ved at et par speciel syet løbesko, er noget helt andet end et par standard fra sport-master.

 

Smeden har et udvalg på omking 2000-3000 fabrikssko at vælge mellem + muligheden for at lave specielsko fra bunden.

 

Hvis jeg skal "presse" min hest udover sine normale evner. (Ridning kørsel osv.) Så er vi nede og ændre på meget små ting. Og det er lige præcis her at boots taber stort i mine øjne. De er simpelthen ikke flexible nok i deres udførsel.

 

 

Nu var det indlæg mest en kommentar ang. boots kontra sko i forhold til slid.

 

22
2
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 19:08

Jeg er 100% enig med Dexter.

 

Og så har jeg oplevet alt for mange heste med ømme hove og sur stråle ved brug af boots. Så hvis en hest ikke kan gå fuldstændig barfod, ville jeg aldrig bruge boots.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

8
3
Svar på denne tråd
 
 Jeanette
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 21:15
Jeg er enig i at hestene skal være smertefri. Og hvad nu, hvis jernskoen ER den bedste mulighed for dét?


 

MVH Lone - hesteejer igen, til den unge knægt Cassino

 

8
0
Svar på denne tråd
 
 Hove og sko
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 22:28

Tja min er pt. uden sko. Han jokkede den første uge jeg havde ham 3 forsko af. Så var der altså ikke mere at slå sko fast i tilbage. Så vi har som minimum skopause.

 

Jeg bruger boots som en overgangs ting. Planen er at han skal ende med at kunne gå rigtig barfods. Men pt. får han altså boots på forbenene hvis jeg laver noget med ham, der slider meget på hovene. F.eks. Ture på grus eller asfalt. Dette fordi han stadig mangler horn, efter det blev ødelagt ved aftrædning af skoene (i slutningen at juni).

 

Fungerer han ikke i længden uden sko, så får han bare sko på. Men jeg håber at han kan gå uden. Vil gerne acceptere boots til tur brug, men ikke til baneridning. Jeg har så også 2,5-3 km på asfalt ud til skoven, så det vil jo slide en del på hovene.

 

Hvis hesten skal have sur stråle af boots, så kræver det vel at den render rundt med dem hele tiden? Det kan da ikke være fra at den har dem på til ridning m.v.? Kanforestille mig at boots i flere timer, en dag på fold eller mere er rigtig skidt. Der dannes jo meget fugt fra hoven og det kan ikke rigtig komme ud af den der boot. Det kan man se allerede efter bare kort tid med en boot på hoven. Hurtigst kommer der fugt omkring strålen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 23:56

Hvis der kommer sur stråle af boots, er der brugt forkert type boot under forkerte forhold!

 

Boots bruges nemlig blandt andet med succes til heste med sur stråle......

 

Boots 24/7 er ikke en holdbar løsning i længden, det er acceptabelt i en overgangsperiode/sygdomsperiode, men ikke som en fast ting.....

 

Ligesom folk er FOR sko, er jeg IMOD sko... Der skal være plads til os alle, jeg syntes bare man gerne må kunne argumentere for hvorfor man mener som man gør

 

Kæden hopper af for mig, når folk ikke ved hvad venepumpen betyder for hele hesten, når de ikke ved hvad strålen er designet til, når de ikke ved hvor stor skade der kan komme af jernskoen der forhindrer korrekt stødabsorbering og dermed fremmer forbenet dragtbrusk.....

 

Dem der er videnbegærlige som jeg, kan blandt andet læse mere her, en yderst KOMPETENT smed: www.hoofrehabstore.com/book-and- dvds/?sort=pricedesc

 

Meget af det jeg læser og lærer fra, kommer ikke fra DK, vi er håbløst bagud i forhold til læren og viden om hesten og dens hove....

 

Jeg mener bestemt, at hvis man som ejer ikke magter indsatsen det kan kræve at lave en holdbar barfodshest, ikke ved hvad der er rigtig og forkert i forhold til foderindtag, stimulering og miljø, så skal man lade hesten beholde sine sko på... Så er den bedre tjent med sine sko end et halvhjertet forsøg fra ejers side.....

 


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

4
13
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 08:51
En debat handler vel netop om, at få forskellige synspunkter på banen? Jeg synes det er fint, hvis man ønsker en hest uden jernsko. Men samtidig, så bryder jeg mig ikke om, at fordi jeg har valgt den løsning, er det pga manglende viden og generel et halvhjertet forsøg på at være hesteejer... Jeg ville allerhelst være foruden de sko, især med vinteren forude. For jeg har aldrig haft en hest, der behøvede dem i frost og is. Det gruer jeg lidt for - og er lykkelig for jeg har en dygtig og meget tålmodig smed, som er god til at lære fra sig. Så jeg forsøger at holde optimismen højt.

Jeg vil gerne argumentere for, hvorfor jeg har valgt sko! Men det bliver bare hurtigt meget personligt, synes jeg, fordi der altid er forskellige grunde til at vælge individuelle løsninger. Der bliver nævnt, jernsko påvirker venepumpesystemet og fremmer forbenet dragtbrusk. Ja, det ved jeg også. Men det er stadig at foretrække i mit valg, fremfor hvad det gør ved hesten ikke at have beskyttelsen fra en jernsko. Og det handler hverken om at fodring eller miljø kan ændre mirakuløst på, hvad mine overvejelser bunder i. Faktisk, tror jeg jo på, at jernskoen, netop er dén ingrediens ;-)

 

MVH Lone - hesteejer igen, til den unge knægt Cassino

 

12
1
Svar på denne tråd
 
 Misforstået godhed.
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 08:58

"Jeg mener bestemt, at hvis man som ejer ikke magter indsatsen det kan kræve at lave en holdbar barfodshest, ikke ved hvad der er rigtig og forkert i forhold til foderindtag, stimulering og miljø, så skal man lade hesten beholde sine sko på... Så er den bedre tjent med sine sko end et halvhjertet forsøg fra ejers side....."

 

Der er vi enige Jeannette. Hvis man ikke magter at holde sin hest sund og rask, så skal man holde sig langt væk fra hestehold.

Men at du antager at folk der bruger sko ikke holder deres hest inkl hove sunde og raske. Ja det beviser jo lige præcis hvad denne debat handler om.

 

Dem der er fastlåst i en overbevisning om at de gør det "bedste" for hesten. Og som ser alle andre som ikke kan fungere som barfodshest/beskoet hest, som nogle uvidende inkompotente "tosser".

 

Og så dem der på den anden side tager deres hestehold seriøst og griber det and på en professionel måde. Ved hjælp af følgende fagfolk:

Dyrelæge 6år uddannelse

Agronom 5år uddannelse

Smed 4år uddannelse

OSV...

Dem som ved at det aldrig er ejeren der vælger hesten levevis, det er hestens der vælger for os. Vores opgave er at kunne tilegne os erfaringer og viden som gør at vi kan læse vores hest´s behov. Og passe den efter lige præcis dens behov.

 

Hvis folk tror alt i hesteverden er sort eller hvidt så skal de tro om igen. Folk der siger: "Nu skal vi jo ikke gøre det en videnskab at holde heste". JO det er en videnskab og det har det altid været.

Det tog i gamle dage et halvt livs erfaringer, før man var klar til at overtager faderens gård inkl dyr.

Så jo videnskaben har altid været der. Og det er det folk glemmer.

Det kræver umådeligt meget videnskab at holde sin hest sund og rask.

Du kan ikke bare stemple hesten i røven, og så den enten, travhest, golophest, ridehest, barfodshest, kørehest osv. Det er hesten der bestemmer hvad den er. Ikke os. Aldrig ejeren der kan beslutte hvad hestens behov er.

 

SÅ GØR HVAD DER ER BEDST FOR DEN ENKELTE HEST.

Og ikke smide sko på uden grund ikke bruge boots fordi det syntes ejeren er det bedst.

 

21
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 09:06

 

Jeg har ikke noget imod sko som sådan. Men jeg har noget imod at både smed og folk propper sko på uden og vide hvorfor hesten er øm og gøre noget ved hvorfor, istedet for kun at behandle symptomet ( ømheden ) men ikke løse grunden til.

 

Desværre synes jeg alt for få smede tænker i alternative løsninger til sko - da der efterhånden findes en del. Inkl. sko lavet i plastic af alverdens slags.

 

Nogle ting ved hoven kan kræve beslag - for fx at rette noget. Men mange ting kan løses på andre måder - fx en ømtået hest, men det kræver at ejer og smed ved hvorfor hesten er øm og gør noget ved det istedet for bare og proppe sko på og være glad for ømheden forsvinder, men ikke løse grunden til ømheden.


Nu med eget ponydyr

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 09:06

Jeg tror ikke der en nogen, der har det som fast overbevisning, at heste skal have sko på. Det er der vist ingen denne tråd der skriver det.

Tror langt de fleste - incl mig selv - ville ønske ikke, at skulle tage stilling til sko hver 6. uge, løse sko og aftrådte sko.

Men hvis hesten bliver øm - ikke bare i hoven, men i ben, over ryggen, i halsen, under bugen, bliver skæv, mister muskler, går småt, sætter hoven forkert - så skal den jo ikke gå uden sko, bare fordi dens ejer er IMOD sko.

 

Især vores store sportsheste er så fremelskede, at de ville være spist for lang tid siden i naturen. Ikke bare fordi de ikke lige kan få rumpen med sig i en spurt med et rovdyr, men også fordi de er forfinede/ikke kan følge med i led og deres hove er noget skrammel ift kvalitet og størrelse.

 

Forstår ikke, at man blind kan tro på, at forfinede fremavlede heste, kan behandles som om de boede i naturen. Vi ville jo heller ikke bede en buldog eller en perserkat om, selv fange sin mad og føde naturligt. Ganske få ville overleve og racerne ville udvikle sig "tilbage" til det naturlige.

 

Og jo jeg kende flere, hvis hestes hove og ben er kommet i en forfærdelig stand efter boots. Ikke heste der har gået eller stået med dem mange timer, men heste der har haft dem på en til to timer om dagen under rytter. Det har taget halve år at få rettet op på hovene igen.

 

Synes det vigtigste er, at se på hver enkelt hest og se på hvad den har brug for - og ikke have en overbevisning og så putte hesten ned i den kasse.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

21
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 10:28

Jeg siger ikke at man ikke vil sin hest det bedste og ikke vil holde den sund og rask, bare fordi man vælger jernsko, men det ER en videnskab at holde en sund og stærk barfodshest, og ligesom de ejere der ikke sætter sig ind i foderet deres hest får serveret på opstaldningsstedet, er der dem som ikke gider sætte sig ind i hovene.... Sådan er det jo, det er de færreste hesteejere der gider nørde ALT omkring deres hest og fred være med det.. Det er netop dem jeg mener bør lade deres heste beholde jernskoene på :)

 

For man kan ødelægge en hest med barfods ideologien, snildt... Og det kræver ikke engang en særlig stor indsats, derfor jeg personligt mener man bør holde sig fra projektet medmindre man er klar til at investere tid, penge, interesse og tålmodighed i det!

 

Jeg personligt, forstår ikke ideen med jernsko i 9 ud af 10 hestes tilfælde, ærlig snak, det gør jeg ikke... Men igen, vi griber jo tingene an på hver vores måde, og vi har hver især forskellige idealer for hvad der er en sund og rask hest...

 

Selvfølgelig bør man ikke sammenligne nutidens heste med de vilde mustanger eller lign fortids heste... De tåler ikke rigtig sammenligning fordi vi opstalder, fodrer, bruger og avler på en anden måde... Men, ikke desto mindre er hestens anatomi, system og opbygning den samme som altid.. Og der bestræber jeg mig på at have smertefrie barfodsheste der fungerer i sporten...

 

Den hellige grav er ikke velbevaret, bare fordi man er til det ene eller det andet... Tingene er ikke sort-hvide, men standpunkter må vi alle have :)


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

2
12
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 11:05

Grav? Ja okey, det var så Gral


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

1
0
Svar på denne tråd
 
 eller...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 12:09

Jeanette- jeg syntes desværre du kommer til at lyde meget "frelst" i dine indlæg. Jeg syntes ikke man kan sige at man har fundet at man har fundet den rigtige vej fordi man nu har en barfodshest også er det bare det eneste rigtige, og alle som ikke er enige, de mangler kundskab og viden...

 

Jeg syntes det vigtigste er at man ikke sætter sig sort/hvid, men kigger på sin hest, som individ og forsøger finde den rigtige løsning til DEN hest. Jeg syntes det er vigtigt som heste-ejer at man hele tiden forsøger tilegne sig ny viden, og netop blive klogere. Ikke holde fast på "jeg har ret!". Selvfølgelig har vi alle vores egne meninger, men jeg syntes det er enormt vigtigt at det hele ikke blive sort/hvidt.

 

Da jeg ikke selv er uddannet smed, så har jeg tillid til den fagperson jeg har valgt at betale for ydelsen. Men det betyder jo ikke jeg ikke selv kan tilegne mig ny viden, så har man jo også noget som man kan diskuterer frem og tilbage med sin smed :)


 

 

Inkarneret dressur rytter

 

- www.dressage- enthusiast.blogspot.com/

 

 

 

16
1
Svar på denne tråd
 
 Hvis vi nu skal...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 13:42

hænge os i talemåderne, så er grav lige så korrekt som gral - til gengæld er det så velforvaret, ikke velbevaret.

 

Men det var vist et sidespring...

 

Dorte

5
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 15:51

Tag det nu for hvad det er, min personlige mening og erfaring, ikke en dyt andet

Folk må gerne smide sko på deres heste, så længe de ikke prøver at pådutte mig det samme, for min overbevisning er at det som udgangspunkt er sundere og bedre for dem uden jernsko, that's it

Og jeg læser/studerer netop så meget om emnet, at jeg mener jeg har baglandet iorden for at mene dette.....

 

Den mening har jeg bestemt lov til at have

 

Hahahaha... Bare der er et eller andet der er helligt og bevaret, så går det alt sammen


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

2
9
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 16:41

Hvis man gerne må blive lidt tøsefornærmet, så vil jeg gerne ha lov til at være det nu.

 

Vi har otte hesteben som går med sko, - 2x4 - og det har været lidt af en videnskab, at få de rigtige sko på. Ikke bare noget der er klasket på. Sko som har forandret sig gennem hestenes uddannelse og alder. 2x3 af skoene har dyrlæge og smed fundet frem til sammen.

 

2 sko er rollersko med bredere grene end normalt, så hoven kan bevæge sig bagtil.

 

2 ringsko for at støtte bagknæene, når hesten skal sætte sig meget bagtil eks.vis i galoppirouetter. Dette efter hans 10. år.

 

2 sko med lidt flad næse så der opstår et godt rul og brede grene bagtilså hoven kan bevæge sig.

 

2 sko med 1½ cm længere brede grene bagtil.

 

Ingen af disse sko bliver skiftet i blinde hver 6. uge. Vores smed beskærer, sætter hoven ned går rundt om hesten, bukker sig helt ned, så hoven ses forfra og bagfra - på alle 8 ben. Han tilretter med milimeters nøjagtighed.

 

Så det kan godt være at du mener Jeanette, at barfod er en højtudviklet videnskab - men det er det godt nok også når vores smed skoer. (Det er her det tøsefornærmede kommer ind )

 

Måske har du aldrig mødt en virkelig dygtig smed, som tager hensyn til hesten og hovens behov for ar bevæge sig.

 

Vores smed og vores dyrlæge har altid arbejdet sammen, for at opnå det bedste for hesten - og jeg er vild med dem begge to pga deres store faglighed.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

18
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 17:42

ponymor: Ork jo, har skam mødt og set de bedste i landet, og det er unægteligt også et håndværk, at sko en hest korrekt og bedst muligt i forhold til at hoven får lov til at kunne arbejde en smule trods beslag!

Det er nemlig ikke bare at smide sko på, eller jo, det er der bestemt nogle smede der gør, men det er en større videnskab, især med de mange typer og former for jernsko der er efterhånden

 

Problemet er desværre ofte, at smedene intet aner om foder, miljø og vigtigheden af stimulering, der gives råd om olie på hoven når de er tørre om sommeren, om vinteren en klat tjære når hovene bliver porøse og de sure stråler kommer osv.... Der er bare SÅ meget mere bag og det er det jeg ville ønske de danske beslagsmede tog mere ind i deres branche... Som min aussie smed, han har viden og råd om det meste, lige fra porøse hove og de såkaldte "tørre hove".... Ting der skal og kan løses indefra, men som de fleste beslagsmede bare trækker på skuldrene af....


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

2
11
Svar på denne tråd
 
 Sikke en påstand
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 18:18

Jeanette det er da helt vildt så meget du ved om alle landets smede, både hvem der er de bedste og hvor meget hver enkelt ved om fodring og miljøpåvirkning.

Men hvis de uddannede beslagsmede du har mødt ikke har kunne give bedre råd og vejledning end det du skriver, vil jeg faktisk vove den påstand at du har til gode at møde en god smed....

 

Mvh Camilla

15
3
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 18:27

Camilla: Sådan er det når man har arbejdet de steder jeg har og stået de steder jeg har... Så møder man en HEL del smede igennem årene... Og nu er det ikke kun mine erfaringer jeg drager med indover her, også veninders og bekendtes, sågar fremmede der skriver til mig i frustration over deres smed bare siger "sådan er det vist bare"....

 

Selvfølgelig er der gode beslagsmede i DK, det anfægter jeg ikke, men langt størstedelen af dem jeg personligt stifter bekendtskab med eller hører om fra andre, ved ikke ret meget andet end det de skal om selve skoene og beskæringen, resten opefter er ikke i deres interesse...

 

Men det kan jeg i princippet være ligeglad med, for disse smede får ikke lov at røre mine heste


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

2
13
Svar på denne tråd
 
 Teaaaaaa
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 19:31

Jeg går ind for hesten.

Hvad den trives med, trives jeg med :)


*indsamling*

har du sadler, grimer, trenser, bid, dækkener eller lign, du ønsker at donere? Jeg samler ind til en mindre Rideklub i Herning, og tager glad i mod, kan evt købes til billige penge ;)

12
1
Svar på denne tråd
 
 Barfod, ingen sko, sko .....
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 20:22

Der er, så vidt jeg ved, forskel på om hesten bliver beskåret efter barfodsmetoden og på om den (bare) går uden sko. Men hæng mig ikke op på det .....

 

Vores går uden sko .... igen. I vinters trådte hun på en sten el.lign. Der fik hun sko med såler i, så hun ikke hele tiden belastede det ømme område. Da hoven var fin pillede vi skoene af hende.

 

Her i sommers hvor det var så tørt fik hun sko på fordi hovene flossede meget op selvom hun mest gik på marken og en almindelig ridebane.

 

Så smed hun en sko efter 4-5 uger .....så pillede vi den anden sko af og brugte igen de gamle slidte hovsko. Den ene var slidt igennem på tåen så jeg har nu bestilt et par Easyboot Glove Backcountry.

 

Så indtil videre holder jeg mig til hovsko og 'bare tær' til damen. Alt er sket i samråd med smeden, som jeg stoler på. Men det er jo en samlet vurdering af hendes hove og det hun skal bruges til.

 

Og så overvejer jeg, om noget at vintertræningen skal være at hun lærer at stå med hovene i en spand, så hun kan få fodbad tl næste sommer så de ikke flosser så meget op.


Mvh. Sanne

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 20:56

Sanne: Et forsigtigt pip herfra omkring flossede sommerhove: Kig på foderindtaget, ofte er det græsset der er synderen om sommeren for de flækkede/tørre hove... Ikke manglende fugt.... Se bare på det smeden skærer af, lad det ligge et par timer, så vil du se hvor meget det trækker sig sammen, det gør det fordi fugten forlader hornet... Også på de "tørre" sommer hove :)


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

1
8
Svar på denne tråd
 
 Dårlige smede.
Forfatter: 
Dato:  22-08-2014 08:08

Selvfølgeligt findes der dårlige smede, lige som der findes dårlige heste ejere.

 

Smeden arbejde tit under vanskelige forhold.

F.eks.

 

Dårlige hovkvalitet pga, miljø fodring osv.

 

Ejere der bliver snotfornærmet over at smeden kommentere på dette.

 

Ejere der skifter smed hver 10 uger, da de lige havde glemt at bestille smed til hesten..og det nu er blevet akut.

 

Ejere der ikke opdrager hesten, så smeden kan udføre sit arbejde ordentligt.

 

Ejere der ikke følger smedes anvisninger, fordi ejeren har haft fat i de store heste-orakler der findes på heste-nettet.

 

Ejere som ikke griber ind i tide, når hesten står med hovproblemer.

 

Ejere der glemmer at bestille tid til smed...og der så ikke holdes et 5-6ugers interval. (Som faktisk er det smedene lære er det anbefalede interval.)

 

Ejere der kun snakker om hvor billig deres smed er...og derfor kun tænker på prisen.

 

Heste der er slidt op i hoven pga forsøg på egenbeskæring, eller brug af uregistreret smed.

 

Ejere der ikke indgår i en dialog med smeden omkring sundhed af deres hest. Da smeden helst skal være et usynlig besøg i stalden.

 

 

Hvis det er deres arbejdsforhold. Ja så kan jeg godt forstå det kan gå galt med hestene. Men hvem har så den største skyld???

Ejeren eller smeden???

 

Mange smede ville da hjertes gerne vælge sko i alverdens udførelser, men vil vi som ejere betale for det???

 

Jeg giver 1300kr for at få lagt fire sko på, det tager i mellem 1-1½ time...syntes det er en super fair timepris.

Jeg er nu indgået i dialog med smeden om at prøve at finde den perfekte alusko til min hest og det er lykkedes perfekt på forbene. Og nu arbejder vi på at finde den rigtige sko til bagbenen. Eneste krav smeden kom med..."DU må skaffe skoene, da vi kun kan købe 20 sko af gangen."

Du kan jo få alt, hvis du betaler for det.

Det er svært for en smed at vise sine evner 100%, når vi kun spørger til prisen, og ikke spørger til deres evner.

 

Jeg står der hver gang smeden er på besøg. For hvordan skal jeg ellers kunne indgå i en ordentlig dialog omkring min hest.

 

FOR INGEN HEST UDEN HOV.

 

Smede har fremstillet hoven uden sko i flere 1000 år.

Barfodsheste er ikke nyt...før hed de bare heste der gik uden sko.

 

15
0
Svar på denne tråd
 
 Det med sko
Forfatter: 
Dato:  22-08-2014 16:36

Jeg forstår simpelthen ikke, at der er nogle mennesker, der ligesom kan sige, at de er imod skoning af en hest.

 

Altså, hvis man har anskaffet sig et dyr, så må man vel antage, at man vil dyret dets bedste. Og skulle man nu få en hest, der ikke kan gå uden sko, skal den så tvinges, fordi man har en stivsindet holdning?

 

Min hest er 16 år. Den kan ikke gå uden sko. Det er forsøgt flere gange selv med de der 7-nails eller hvad pokker det hed, så blev hesten så øm, at den ikke kunne gå. Røntgenbilleder viste så senere årsagen. Og ja, den går med 4 almindelige sko resten af livet og bliver skoet med 8 ugers interval. Den har ellers fine sunde hove og taber aldrig sko.

 

Jeg vil ellers påstå, at det er en sund hest. Den har kun være syg en enkelt gang i dens levetid, og det var pga. en hovbyld.

 


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

10
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-08-2014 17:01

Det med at det er græsset der faar hovene til at flække holder ikke helt.

 

Mine islændere som har en fremragende hornkvalitet har for første gang haft mange revner i hovene denne sommer. De andre somre som har været knapt saa tørre som denne, har de ikke haft flossede hove som i aar.

 

Om hesten har daarlige hove eller ej, saa er der helt sikkert noget genetisk der spiller ind. Jeg synes oftes at ponyer har stærkere hove en store rideheste. Min ene islænder som er importeret har stærke hove som ikke flosser nemt. Min varmblod har ogs gode hove men hendes flækker nemmere end islænderens.

 

Desuden vokser hornet hurtigere om sommeren end om vinteren ligesom hos mennesker. Det var faktisk en smed der fortalte mig det. Jeg har aldrig selv lagt mærke til om jeg klipper negle og haar oftere om sommeren end om vinteren, men det vil jeg prøve at holde øje med.

 

Mht sko saa har ingen af mine heste sko paa og har aldrig haft det da jeg ikke rider og derfor har de ikke haft behov for det. Men naar/hvis jeg begynder at ride igen, saa lægger jeg forsko paa eller boots, da der er meget grusvej her.

 

De fleste heste kan ikke klare sig uden forsko eller boots hvis man rider meget tur paa grus og asfalt.

 

En sidste bemærkning, saa har jeg spurgt div smede igennem tiden altid fraraadet at lægge sko paa medmindre det var højst nødvendigt.

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

5
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  22-08-2014 18:09

Lige for at gribe fat i en bemærkning fra et tidligere indlæg...

 

"Selvfølgelig bør man ikke sammenligne nutidens heste med de vilde mustanger eller lign fortids heste... De tåler ikke rigtig sammenligning fordi vi opstalder, fodrer, bruger og avler på en anden måde... Men, ikke desto mindre er hestens anatomi, system og opbygning den samme som altid."

 

For det første er mustangs ikke "fortidsheste", der lever i omegnen af 25.000 vildt i USA. (og ca. 5000 vilde æsler, kaldet burros). Så de er meget nutidige. Mustangen har heller aldrig været en "fortidshest" det er ganske simpelt alm. heste der er sluppet løs og har formeret sig over de sidste århundreder siden Amerika blev koloniseret. Mustang-bestanden bliver også til stadighed tilført heste fra fangenskab rundt om ved uheldige omstændigheder. Mustangs er ikke en race men alt muligt blandet sammen og der er stor forskel på hvordan de ser ud rundt om. :-)

 

For det andet er der så en myte om den sunde "mustang-hov". Mustangs er nøjagtigt lige så gode og dårlige i hovene som almindelige heste. BLM i USA gør et stort arbejde for at holde øje med dem og fanger nogen af dem jævnligt af forskellige årsager, bla. mærkning og kastration af hingstene for at kontrollere antallet.
I den forbindelse får de også tjekket hove og bliver beskåret når det er for slemt. Det er det så ofte; mange ville være blevet aflivet i Danmark, samt ejern frakendt retten til at holde dyr!
Dem der er så uheldige at have endnu dårligere hove dør simpelthen i naturen...

 

Bare lige min 2-krone om barfodsheste i naturen. :-)


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

9
0
Svar på denne tråd
 
 Dexter og Jens
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 12:54

Rigtig gode indlæg,helt enig.

 

Jeanette har du skiftet mening eller hvad er der sket,du ville jo gerne tage beslagsmede udannelsen for nogle år siden???

Det havde da have været at optage pladsen for en der var bedre rustet samt spild af din egen tid.

Jeg tror at hvis at du havde fundet en god smed at tage læretiden hos,var du sikkert af en anden mening,men jeg kan ane en bittehed i dine indlæg,men måske er det kun mig,og jeg kan tage fejl.

MHT den Australske smed du omtaler,kan jeg fortælle dig at her er der ingen eller skal vi sige en dårlig uddannelse af smede,og enhver kan slå sig ned som smed,og efter 5 år alene?? kan de blive optaget i Master farrier asosiation.

Jeg har mødt rigtig mange smede her,men jeg har kun mødt 3 som jeg ville overlade min hest til,hvis det var nødvendigt.

Prøv at bede om at se denne fantastiske smeds papirer men han er vel reg i DK,de er sikkert røget i med begge ben,det er jo så moderne at dem fra udlandet er bedre end de danske,jeg kalder det for et mindreværds kompleks som både DK,s smede og hesteejere har.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

12
3
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 15:14

 

Jeanette mistede Big igår, så jeg tror ikke hun har lyst til en debat lige nu især ikke med diverse spydigheder.


Nu med eget ponydyr

 

3
9
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-08-2014 00:03

Tak MRJN... Jeg melder mig ud af denne debat.. Dette vil ikke have min fokus i lang tid og jeg vil ikke kunne svare sagligt...


 

 

*Følg Chokobobsen på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Maximilian, aka Bobber, Bobsen :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

2
3
Svar på denne tråd
 
 beklageligt
Forfatter: 
Dato:  24-08-2014 01:52

at du har mistet din hest,det gør mig ondt.

Når det er sagt skulle du måske aldrig selv have deltaget i debaten på den måde du gjore.

Jeg var en af dem som bakkede dig 110% op da du fortalte at du ville tage uddannelsen som beslagsmed.

Men man har et standpunkt til man tager et andet,som en berømt politiker engang sagde,efter at han havde fået lokket DK ind i EU.

Husk på lives go on,og det er hårdt lige nu,men imorgen vil solen skinne igen.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

13
3
Svar på denne tråd
 
 Bedst for min hest..
Forfatter: 
Dato:  24-08-2014 12:26

Her på gården har vi 4 stk. heste/ponyer.

 

De to, som ikke bliver reden går uden sko og trives med det.

 

Den ene, som bliver reden går uden sko, men har haft forsko på. Begge dele har fungeret.

 

Den anden, som bliver reden har gået med 4 sko. Vi tog så bagskoene af ved sidste smedbesøg, hvilket nu har gjort han ikke er rengående. Så de skal på igen!

 

De er alle fodret ens og er alle i god huld mm. og alligevel har de forskellige behov.

 

Jeg går hverken ind for det ene eller andet, men bruger det som virker for min hest.

Dog benytter jeg en reg. smed som har mange år på bagen og som jeg kan mærke tager ære i sit arbejde.

 

I min optik er det værste en hest kan bliver udsat for, er denne holdning fra deres ejer;

 

" jeg ved bedst, det jeg bruger er det eneste, som virker og ingen andre kan overbevise mig om andet, for de aner ikke hvad der er korrekt!"

 

"Den, som ved bedst, ved ingenting" efter min mening.

 

Så for eller imod sko er mig underordnet, bare man ikke lukker øjnene for at heste, som mennekser er unikke og forskellige i alle aspekter.

 

Hvad der virker for en virker måske ikke for den anden.

 


Wrap og hø sælges.

Dejlig kat. 1 kåret stævnepony sælges

Opstaldning tilbydes imellem Viborg og Kjellerup. se mere på

staldlauenborg.dk

 

9
0
Svar på denne tråd
 
 Sko eller ej
Forfatter: 
Dato:  24-08-2014 12:57

Det er muligt at gøre meget forskelligt ifht. hovene. Jeg syntes desværre at have erfaret at meget afhænger af hesten og dens genetiske ophav.

 

Hvor længe har i haft de heste i har erfaringer med?

 

I over 20 år har jeg kæmpet med hove som revner og floser på én hest. En dyrlæge og kun én har kunnet give mig et råd der har holdt 100 % (hvis jeg havde fulgt det) nemlig ham som rådede mig til at aflive hesten!

I over 20 år har jeg flyttet stald flere gange, jeg har skiftet smed x antal gange, jeg har skiftet foder også en hel del gange, jeg har haft et hav af forskellige dyrlæger, hun har gået uden sko og hun har gået med sko, hun har været kold skoet og hun har været varm skoet.. Hovene har stort set altid været upåvirket af ALT der er forsøgt! De revner og knækker uanset HVAD der er gjort!

 

En apoteker har engang forhandlet et enzym som hesten fik i foderet i en periode og med dét havde hesten den ifht. hovene den bedste periode i hendes liv! Der var ingen tvivl om, at det var dét hun manglede for at have top sunde hove. (Desværre har jeg mistet kontakten.) Muligvis kan man skaffe det igennem Tove Nielsen fra Naturgaarden.dk

 

Vi har i den varme sommer prøvet at smørre hove jævnligt (oftest bare uden på) og det har haft en lille effekt. Hesten er 24 år og

i sit livs efterår... Hun har dog aldrig været halt!

Vi har andre heste og ponyer og deres hovkvalitet er overvejende god. En enkelt med 4 lyse hove har haft en smule tendens til at de flossede og hoppen der malker har haft lidt "trælse" hove, men resten har gået sommeren over helt upåvirket.

 



~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-08-2014 21:10

Sådan rent ideologisk er jeg pro barfods. Jeg mener det er sundere for hoven på flere måder. Bla gjorde det stort indtryk på mig at se en film i slowmotion af hovens flexibilitet med og uden sko.

 

MEN så er der virkeligheden... og i virkeligheden går det ikke altid. Min egen måtte have sko på til min stor skuffelse da hun begyndte at blive on and off halt efterhånen som hun kom i brug igen efter sin skade. Det viste sig at hun har for lang en hovform og dermed forkert overrulningspunkt, så rullesko blev svaret og hun har ikke været halt siden da.

 

MEN... ja så er der det der med smede, med selve håndværkeren... Det var 100% tilfædigt at det blev lige den smed det blev (hun var blevet trimmet af barfodstrimmer indtil da), han skulle komme til gården den dag dyrlægen havde været der og ordinere sko. Det var først gang han kom, og han kom udelukkede fordi han var en af de få der ville sko med plastik, en anden hest skulle have plastiksko på.

 

Nogle måneder senere har vi balladen, hesten var skoet for smalt, og det dårlige smedearbejde begyndte at kunne ses på hendes bevægmønster iflg kiroprakor. Vi skifter smed, som starter med at give hende 2 størrelser større på og skal nu have hende på bedre kurs.

 

Denne historie fordi jeg mener faktisk ikke det er vores uenighed og/eller ideologi der er den vigtigeste, men smedenes... Der er så himmelvid forskel på dem hvorfor de blev smede, følger de med og tager kurser, ved de generelt noget om heste og hvordan kost påvirker hoven eller kan de bare slå søm i en hov.... Jeg KAN IKKE som hesteejer være specialist i alt, og må foranlede mig på fagfolk....

 

Når folk ser ned på barfodstrimmer i forhold til reg bslagsmede så synes jeg glemmer de smede der ikke åbner en bog eller læser en artikkel eller nyere forskning efter de står med beviset i hånden.

 

Når I allesammen siger "det skal være indivduelt og efter hestens behov" Ja, så er jeg da fuldstændig enig, men HVEM vurerer hvad der er det bedste for hesten? og kan man stole på det? En dårlig smed kan hurtigt blive en katastrofe, og dem er der desværre nogle stykker af!

 

Af samme grund finder jeg udtrykket "smed efter behov" foruroligende, for er vi som alm hesteejere virkelig i stand til at vurdere det?

 


Venligst Maluna


***


 

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-08-2014 08:40

"Når folk ser ned på barfodstrimmer i forhold til reg bslagsmede så synes jeg glemmer de smede der ikke åbner en bog eller læser en artikkel eller nyere forskning efter de står med beviset i hånden."

 

Du glemmer måske også og kigge den anden vej, og kigge på alle de barfodstrimmere. Der ikke har en ordentlig uddannelse bag sig. Som bevist beskære en hest halt, for den skal jo bare "lære" at gå uden sko.

 

Men hvorfor vælge en barfodstrimmer uden ordentlig uddannelse. Når du kan vælge at bruge en god smed??? Smeden KAN OGSÅ beskære og trimme en heste. Uden at skulle sætte sko på bagefter.

Det er ikke skoen der skaber en god beskæring.

 

Hvis en hest skal vurderes udfra om det er behandlet under "hvad der er bedst for hesten". Så kan jeg love dig for at myndigheder ikke tager en bagfodstrimmer med under armen. Nej de tager en registreret smed og en dyrlæge med.

 

Der er ca 170 registrerede beslagsmede i Danmark, der er ca 180.000 heste i Danmark. Kunne det tænkes at mange af de dårlige smede historier skabes af dem, som bruger ufaglærte smede og barfodstrimmer.

 

Men igen få dokumentation på at den smed du bruger. Også tager sit erhverv seriøst og efteruddanner sig.

 

Hesteverden er simpelthen for naiv på det punkt. Hvorfor forklare du ellers at du at folk vil lægge deres hestes hove i hænder på folk uden ordentlig uddannelse, klagenævn og ansvarsforsikring.

 

At beskære hove er ikke noget du lære fra den ene dag til den anden. Det tager MANGE år at mestre det. Hvorfor tror du ellers en smed står i lære i så mange år???

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  25-08-2014 09:51

 

Efter udsagn fra en uddannet trimmer og smed, så er det sådan cirka den samme håndfuld smede der altid dukker op til kurser og foredrag. Hvor vedkommende så for det meste også altid selv deltager.

 

Og når der er 170 registerede smede i Danmark, så er 5-10 stykker som næsten konsekvent altid er de samme ikke mange som videre uddanner sig.

 

Det finder jeg lidt trist. For ja, det er også mit indtryk af mange smede ikke kigger i andre retninger end sko; dvs. hoofwrap, boots, plastic sko af diverse slags mm. og tit ikke finder årsagen til at hesten er ømtået og løser den.

 

Har slet intet imod barfodstrimmere, netop fordi jeg synes de ofte er mere nysgerrige på hove og at vide mere - fx findes der en gruppe inde på facebook " Hestens Hove " - af en eller anden årsag, næsten kun trimmere i den. Det synes jeg er ærgeligt og det lyder til at gruppen også gør - netop for ellers og få en masse gode faglige diskussioner igang.

 

Jeg oplever desværre også mange registerede smede være ret hårde ved hesten og det er IKKE noget jeg bryder mig om. Meget hellere sige fra og " Ved du hvad, arbejdsforholdene er ikke ok for mig og det duer heller ikke for hesten, jeg kommer igen om en uge og ordner resten ".

Ligesom jeg mangler noget mere.... fagsnak ved registerede smede. Ham jeg bruger brugte 1½ time på og snakke om hvad han tænkte om min hoppes hove, hvad han kunne gøre, hvad jeg ville, foder, fold osv.

Jeg har aldrig hørt en af de andre smede jeg har brugt - eller de jeg har set i diverse stalde gøre det. Jeg har ikke set dem fortælle om hvorfor hesten er øm eller andet anatomi hoven.

Det er ærgerligt - for jeg vil som heste ejer super gerne følge med! Og hvis jeg selv har spurgt de jeg har brugt har det bare været " Den får en hovbyld fordi vinteren har været våd "
.... Også var det det?

 

Så jeg kan se fordele og ulemper ved det hele - men savner nok bare lidt mere tid, forklaring og videreuddannelse ved de registerede.


Nu med eget ponydyr

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Register
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 09:59

 

Jeg har haft en rigtig dygtig og højt uddannet smed. Men da han en dag troppede op med en ny lærling som blev sat til at sko min hoppe alene, så blev jeg lidt ... hmmmm.. undrende eller skal vi kalde det mistroisk!

 

Da jeg så undersøgte om der var andre registrerede smede i området så fandt jeg ud af at den "fine" smed jeg brugte overhovedet ikke var uddannet.. Al' hans pral var bare tom luft!

 

Husk lige at undersøge det! Jeg blev i det mindste klogere.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 orker ikke at læse hele
Forfatter: 
Dato:  04-09-2014 10:48

tråden men her er mit besyv..

min hest har haft møghove siden jeg købte ham. Vi har prøvet med mange forskellige tilskud og foderskift inden vi fandt noget der virkede, men ting tager tid..

han går med sko.

Jeg kan se tydelig forskel på det gamle horn kontra det nye der vokser ud.

Billede

her ses tydelig forske på ny/gammelt horn. Både struktur samt vinkel.

 

for knap 3 uger siden trådte han en forsko af og hev en del af hoven med, og så det sådan ud:

Billede

 

Det nye horn holdt, men det "gamle" var helt ødelagt, og hesten lavede samtidig en overbelastning af senen

 

der var kun en vej.. kunsthov og nye sko.

For mig er der set ingen tvivl.. så snart det nye (stærkere) horn er vokset helt ud så er det slut med sko! Alt det bøvl (og nu skader) det har forårsaget kan jeg uden problemer undvære..


Nu med guldhesten Brødsgårds Leander!

 

En rigtg hest er en fjordhest!

2
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider