Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Det dér med højde på hest/rytter
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 14:30

Hej HN!

Ja, der har jo nok været 100 tråde om emnet - men jeg kan simpelthen ikke finde dem på søgefunktionen.

 

Jeg kom til at sidde at kigge på salgsannoncer, og kom til at tænke på hvilke stg. mål det overhovedet giver mening for mig at kigge efter (primært til dressur). Jeg er klar over at det kommer an på bredden af hesten, men er der ikke nogen tommelfinger regel?

 

Jeg er kun 160 høj (lav ), og tænker derfor at jeg jo nærmest burde kigge efter pony størrelser . Hvad siger I, har I nogle smarte tommelfinger regler omkring hvilken højde I kigger efter? Og hvad gør I andre kortbenede ryttere, som rider dressur?

 


Mvh. Natasha

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja jo
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 14:44

Har ingen tommelfingerregler

men jeg er 157 cm 55 kg

og roder rundt på et stk 140 cm pony normal bygning med runde rammer, tidligere fed. Vi rider også dressur og redet det rigtig meget i tidernes morgen.

Og vi ser pæne ud i spejlbillede, ben hænger ikke ned ved hendes knæer, de er hvor de skal være. Men vi har aldrig stilt stævner. Kun fået undervisning, på la niveau. Vi burde nok have vist os på pladsen, har bare ikke sagt mig noget.

 



"En vane har lange rødder."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kommer
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 16:02

Det kommer vel an på hestens proportioner.

 

Der er stor forskel på en Oldenborger på 160 cm og en araber på samme størrelse :-)

 

Jeg er selv 163 cm, og rider en gammel musse på 158 cm (148 over ryggen ca.;-) )

Så har jeg redet lidt på hendes barnebarn (desværre solgt nu) den var 173 og hendes oldebarn er 170 cm. Derudeover har jeg endnu en hoppe på 167 cm.

 

Fælles for alle hestene er, at jeg har befundet mig super godt på dem alle. De 2 største har vret spinkle og ædle med lange lange ben, så mine ben har ikke virket for korte, da deres krop ikke var så stor. Hende på 167 virker større fordi hun har mere krop end de andre, men stadig er hun dejlig at sidde på.

 

Så jeg ville mere kigge på hestens bygning, fremfor højde, og så overveje hvad jeg ville med min ridning. Der er jo forskel på om du skal ride skovtur, dressur, western eller andet :-)

 

Min musse rider jeg skovtur på, og har tidligere sprunget og redet dressur på hende, og følte hun havde en perfekt højde til mig. De andre er dressurheste, og har en perfekt højde til både det og mig :-)

 

 

/Helena

 


Helena

 

 

22 års foldbums afstemning ukendt :-)

11 års hoppe e. Donato/Michellino/Roots XX

4 års hoppe e. BH Romanov/BH Leredo/BH Romancier

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 lille rytter...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 16:11

Jeg er 155.

Min DV på 159 som bruger x wide sadel synes jeg næsten jeg ser for lille ud til. Hvor i mod min undervisers hest på 170 som er slank af bygning sidder jeg meget bedre på :)


Bøger søges

Centreret ridning - Sally Swift

Ridning i balance -Claus Toftgaard

Sælges

Ute Lehmann - I harmoni med hesten

0
0
Svar på denne tråd
 
 Højtravende
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 18:05

Eter lige at have kigget på mine gamle billeder, må jeg konstatere, at jeg bør holde mig til ponyer, hvis mine ben ikke skal se for korte ud i forhold til hesten

 

Det gør jeg så ikke!!

 

Jeg køber den hest, jeg føler mig tilpas på Så jeg har haft en oldenborger/OX-Araber på 154 cm. En renstammet oldenborger på 165 cm. Og nu har jeg en shagya-araber på 162 cm. Alle tre ret brede modeller, og jeg har været for kortbenet til dem alle tre.

 

Når jeg kigger efter hest, kigger jeg på noget der cirka er mellem 155-165 cm. Bliver de over 165, føler jeg ikke at jeg kan magte dem, det bliver for stort. Under 155 er for småt - jeg er selv 159 cm. høj

 

Sjovt nok føler jeg mig ikke tilpas på meget smalle heste, selvom jeg meget nemmere kan komme ned om dem, måske er jeg efterhånden blevet for vant til de brede modeller?

Der er også forskel på, hvordan en hest er bred. Den Oldenborger/OX jeg havde, var meget tøndeformet og rund, så jeg havde lidt svært ved at komme ned om ham. Til gengæld var den renstammede oldenborger endnu bredere, men var mere "lige op og ned" så ham havde jeg nemmere ved at komme ned om.

 

Min tommelfingerregl er, at det for det meste passer, hvis hesten er rytterens højde +/-10 cm, mens det jeg selv har det bedst med, er min egen højde +/-5 cm.

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 22:27

Billede

 

Jeg er en 164 (med MEGET korte ben) og har købt mig en dansk varmblod på 166 cm i stang. Føler mig faktisk overraskende godt tilpas på ham, selvom jeg kommer lige fra islændere og er lidt en pivskid (så er det endnu vigtigere at sidde fast ;-) )

 

Der er så også mere ben end fylde på ham af min, det hjælper på det. Men tag da ud og prøv nogle heste, jeg havde faktisk afskrevet ham her på højden indtil min veninde fik sparket mig ud og prøve alligevel - og ja, så blev han min alligevel :-)

 


 

- Lonnie

 

Do what you love, and love what you do

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 22:32

Jeg læste en gang at en tommelfingerregl er at tage 10 cm. fra sin egen højde og så har man højden på hesten...

 

Jeg er 157 cm. så den 'rigtige' højde på en hest til mig burde være 147 cm...

 

Men denne regel tager ikke højde for bygningen på hverken hesten eller rytteren...


Perle


Min kære mor, jeg elsker dig, sov godt

Født: 5/6 1958 Død: 19/7 2008

 

Livet er hvad du gør det til... Tænk positivt...

0
1
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 22:35

Jeg vil sige at alt hvad du kan sidde på uden at man kan se din hæl på den modsatte side af hesten...

Selv er jeg godt nok 180 høj men jeg er fra naturen bygget som en gorilla og har faktisk kortere ben end min kone på ca. 170 cm. Min quarter-hest er 160 og det er mere end rigeligt til mig.
Så jeg ville sige at en DV'er på 155 eller derover passer til dig.

 

Ud over udseenet så syntes jeg at der er alt for mange der rider rundt på nogen frygtelige højhuse. Men dressur er jo 110% udseende og mode, så de kan jo ikke blive store nok. Så skie være med om de kan styre dyret eller komme på uden skammel.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

2
1
Svar på denne tråd
 
 smiler
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 00:14

Rigtig størrelse på hesten er et vidt begreb. og rytterens vægt og krobs bygning har også meget at sige, samt hvor pænt/korrekt rytterne kan indvirke.

Men det der med minus 10 cm i forhold til rytterens højde, er jeg i hvertilfælde ikke med på det syntes jeg godt nok lyder lidt "for lille".

jeg er selv 160 cm med korte ben, min gamle hest er 163 cm og en bred model, hende syntes jeg at jeg passer perfekt til. min nye unge hest er 171 cm, men med meget mere ben og en slankere krob end den gamle, og egenlig føler jeg mig fint tilpas på ham også, men fra jorden kan jeg da godt mærke de 9- 10 cm mere, der må jeg op på en skamel for at komme op, og når han puster sig op, er han da lidt stor for mig at mønstre eller stå med.

jeg har prøvet heste på 155 cm og mindre, som føltes passende at være på, men jeg har også prøvet nogen på 160 cm eller mere, som føltes som om jeg sad på en lille pony. Krobben har rigtig meget at sige for mig, og det betyder også noget for dem der kigger på. jeg syntes næsten altid at det ser mærkeligt ud, når en Islænder skal slæbe på en voksen mand, men en fjordhest kan se helt nydelig ud under en voksen/kraftig rytter.

Det er dog aldrig pænt eller passende hvis man kan se fødderne på rytteren fra begge sider, hvis du spørg mig.


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.


"Buger" forever Blå Brava

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jens Sigurdson...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 02:23

Underlig kommentar til sidst i dit indlæg, mht. dressur og mode...

 

Jeg har ikke valgt min hest ud fra mode, men fordi det bare er HESTEN i mit liv, vi trives sammen.

 

At jeg så kun er 168cm og hesten er 174cm, skiller os ikke ad og jo, jeg bruger en skammel til at komme op på, da jeg ikke vil trække i ve. side konstant v. hver opsidning, dette fungerer fint.

 

Det er for mig ikke en skam, at sidde op v. en skammel, faktisk burde mange flere benytte denne metode, istedet for at konstant trække hesten's krop skæv fra samme side hver gang.

 

(alle skal op på hesten, ingen flyver op med mindre de har vinger, uden hjælp af stigbøjler eller andet ?)

 

Til Ts, prøv dig frem og mærk efter hvordan det føles, ifht. hvordan I passer sammen.

Der er stor forskel på højde og drøjde. Og nogen gange passer ulige ryttere og heste alligevel sammen.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Lille mig
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 08:30

Jeg tror ikke man kan sige x,xx højde på rytter = x,xx højde på hest. Jeg er selv kun 158-160 cm. Jeg red en hest på 1.85 cm. Dejlig hest, men et ordentlig skrummel at få rundt på en ridebane i dressur, når mine ben knap nok kom ned under sadelklappen Jeg har lært ham en masse, men pga. at størrelsen følte jeg ikke rigtigt, at jeg kunne få mere ud af ham. Da jeg ikke kunne give de rette signaler. Jeg besluttede mig så for, at købe min egen hest. Jeg kiggede efter hest på 1.55-1.65 cm.

Jeg endte så ud i en hest på en 1.68 cm. Jeg føler mig utrolig godt tilpas med hans størrelse. Men da min veninde tog et opstillings billede af os for et par dage siden, så blev jeg vildt overrasket overr hvor lille jeg ser ud på ham

 

Jeg må bare konstaterer, at jeg er en lille @!#$!

 

Billede

 


Mvh. Randi, som fandt sin drømmehest, Nymarkens Quark <3

2
0
Svar på denne tråd
 
 000,,,
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 09:06

Dressurheste er konsekvent blevet avlet større og større de sidste årtier ud fra rene exteriør-kriterier. Der er ikke noget som helst der så vidt jeg ved gør at en hest er mere egnet til dressurridning hvis den er 20cm højere end xx cm.

Det er derfor jeg tillader mig at kalde det mode og ikke et praktisk hensyn.

 

Når hestene bliver så store så følger der både fysiske problemer med for de store tunge heste og for rytteren der har vanskeligere ved at indvirke korrekt.

 

Der er ikke noget skamfuldt i at bruge en skammel og jeg er helt enig i at alle bør gøre det når de kan. Men der også et gran af humor og sandhed i at det er et problem hvis hesten er så stor at det ikke kan lade sig gøre direkte.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

4
0
Svar på denne tråd
 
 når hesten
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 09:14

Jens hvad gør man så når ens føl pludselig får den ide at vokse over hovedet på både sin mor og far..

ham her er ca. 174 cm i stang og jeg er 176 og synes vi passer fint sammen.. men ja hans højde og smalle krop skal bare have meeeeeget længere tid til tingene.. end bare hans søster på 170 cm i stang..

 

Billede

havde ikke lige et bedre billede. eller nyere..

men jeg har prøvet at sidde på en hest der var 168 og jeg følte mig meget LILLE (det var så en meget bred 100% oldenborger)


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er.......
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 09:44

Jeg er 167 høj og lidt til den brede side.. Min tidligere hest var en Oldenborger hoppe (af den gode brede slags) på 165. Hun er nok den jeg sådan rent synsmæssigt passede bedst til... Fordi vi begge var/er to lidt brede madammer.

Billede

Efter hende havde jeg en mere sporty hannoveraner også på 165. Han var SÅ lækker at være på.. Jeg følte jeg kom bedre ned omkring ham og han er nok den hest jeg har haft de bedste rideture på nogensinde. Han er helt klart den hest jeg selv følte jeg passede bedst sammen med.

 

Billede

 

Nu rider jeg så en Anglo araber på 157, der efter min mening er for lille til mig, men tror mere det er min drøjde end min højde.

Billede

 

Hvis jeg selv skulle have hest igen på et tidspunkt ville jeg nok passe bedst til en mellem 160 og 165.

Har egentligt en drøm om at eje en welsh cob, men tror desværre jeg er for bredrøvet til sådan en.

1
1
Svar på denne tråd
 
 laaaaaaaaaaaaaaaaa
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 11:32

Jeg er 168 høj, og temmelig spinkel af bygning, jeg har en lille bred hest på 154 (y) Det er en skøn størrelse.


 

Trine Pilgaard & Rapsand
med Himmelhest Chester <3

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Højde...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 19:12

Jeg har lige købt en 5 årlig vallak på omkring 172-173 cm. Jeg er selv omkring 169 cm. Det passer fint, da han ikke er så bred. Han føles faktisk meget mindre end min tidligere parthest, der er omkring 168, men meget tyk og dermed bred. Ham her har jeg benene meget bedre nede omkring.

 

Ellers har har jeg redet alt fra stor pony til 180 cm og befundet mig godt på de fleste. Under de 160 bliver dog lige små nok, hvis det er smalle heste og jeg skal ride dressur. Det ser bare ikke så harmonisk ud.

 

Så må ud og prøve dig frem. Så skal du nok finde den helt rette hest til dig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Høj rytter på islænder.
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 19:24

Billede

 

Jeg er 177cm. Ponyen er 145cm. og ikke den "gammeldaws" type, så han er ikke specielt bred. Jeg synes, at der er fornuftig harmoni i ekvipagen.

 

Billede

 

Her er jeg så på en anden islænder, der faktisk havde ok bredde, men... jeg vejede så også knap 10kg. mere. Jeg synes, at jeg var for stor til ham, men jeg er også høj/lang i overkroppen og det påvirker en mindre hest mere, da tyngdepunktet ligger højere.

 

Så det er også værd at tage med, hvordan man selv ser ud. Korte/lange ben og selvfølgelig vægten.

 

For på de to billeder er der kun syv centimeters forskel i højden på hver islænder.


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 12346546
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 11:54

Sikke mange gode svar og billeder jeg har fået :)

 

Jeg kan se at det varierer meget, så jeg må vel hellere kigge bredt. Red faktisk også en på 164 igår som jeg befandt mig ligeså godt på, som en fjordhest på 142 .
Der er vist ikke andet for at prøve en masse heste når jeg når så langt som at skulle købe.

Tak for hjælpen, herlige HN


Mvh. Natasha

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider