Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Alternativ gigtmedicin.
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 07:59

Min svigerfar døjer meget med gigt, og får pt ikke medicin.

Han har så kigget lidt på alternativ medicin, og spurgt mig om hjælp. Men jeg er sådan ca sådan her:

 

Jeg er komplet lost og alt jeg har kunne komme frem til var Ingefær og andre fødevare. Men selve produkter og navne på produkter er ikke noget jeg har fundet.

 

Ham og min svigermor fandt 2 produkter, den ene blev manét godt til jorden på Trustpilot af brugerne, og den anden har jeg ikke kunne finde personlige erfaringer med.

 

Så Ænder, hvad kender i af alternativ gigtmedicin?


 

Men hvorfor si'r du det ik', som det er?

0
0
Svar på denne tråd
 
 synes jeg har hørt
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 11:43

at mælkebøtte og glukosamin er effektivt men jeg har aldrig sat mig ind i det... Jeg kan kigge i min store urtebog og se om jeg falder over noget :)



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 kig også på
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 11:45

hyben.



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 alternativ
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 11:46

Hej

nu er der jo stor forskel på hvilken gigtform han har, i forhold til hvilke alternative midler man ville skulle kigge på.

 

Selv har jeg leddegigt/psoriasis gigt, og hvad jeg har kunnet læse mig til er at det er godt at spise sund "fed" mad, altså nødder, avocado, fiske olie og så ingefær. ingefær samt hvidløg skulle være gode til immunforsvaret og da leddegigt er en autoimmun sygdom er det vigtigt at holde sit immunforsvar stærkt, samtidig er også D vitamin balance noget mine læger kigger en del på, jeg tager hverdag kalk og d vitamin tilskud for at holde niveauet oppe.

 

Men hvorfor er han ikke under medicin? er det noget han selv har valgt eller er det lægernes valg?

En hjemmeside jeg generelt er glad for at kigge på er gigtforeninges egen, der er masser af artikler omkring kost, hvordan man kommer gennem hverdagen med gigt.

 

Men igen, der er stor forskel på hvilken gigt sygdom det er.

 

håber det kunne hjælpe lidt :)

 

(motion skulle i øvrigt også være ganske godt ;) )


..

A daydream believer

0
0
Svar på denne tråd
 
 måske denne
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 12:58
Nu ved jeg ikke om denne er en af dem du allerede har søgt dig frem til.
Men min far tager Reumazall mod ledsmerter, måske gigt. Og han siger det hjælper. Det er også naturmedicin og indeholder flere af de nævnte planter.

"Tankerne skaber forandringer. Oplev som ham, og du oplever svarene." citat af min dejlige hest Mystery

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er rigtigt
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 13:10

der er leddegigt og slidgigt.

 

Glukosamin mener jeg er godt mod slid mens mælkebøtte og hyben hjælper på betændelsestilstande, altså leddegigt :)



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Et spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 13:11

Som ældre, er det så ikke muligt at det er en kombination af leddegigt og slidgigt?



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Noget der hjælper.
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 14:44

Ingefær og Gurkemeje og fiskeolie.

jeg bruger mærket fitness Pharma, de har en combi at Ingefær og Gurkemeje

og deres fiske olie er ude mærket.

Så er mange glade for glukosamin og hyben..

Vi bruger de først nævnte gerne op til 2000 mg fiskeolien skal tages i denne mængde, hvis man har smerter.Husk der kan gå et par. mrd. inden fuld virkning, når det er helsekost.. man tager..

www.udeoghjemme.dk/Slank/Sunde-tips/ 2013/12/49-jerk-kosttilskud-mod- gigt.aspx

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 15:48

Jeg er faktisk ikke klar over hans gigt-type, da jeg aldrig har spurgt. Lovede blot at undersøge.

Dog vil jeg hælde mest til slidtgigt, da han alle hans dage har haft fysisk hårdt arbejde.

 

Han får ikke medicin pt, hvorfor ved jeg faktisk ikke. Han fik noget på et tidspunkt som hans, nu afdøde, svigerinde skaffede (og de kan selvfølgelig ikke huske det præcise navn).

 

At få ham til at dyrke motion og ændre kostvaner er ikke noget jeg tror man får ham til, til gengæld tror jeg han er bedøvende ligeglad med at sluge en pille morgen/middag/aften.

 

Reumazall vil jeg tage et kig på og se om det kunne være noget for ham.


 

Men hvorfor si'r du det ik', som det er?

1
0
Svar på denne tråd
 
 Kosten
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 16:12

Man kan ellers gøre rigtig meget ved at ændre kosten, da meget af det man normalt spiser, er inflammatorisk. Altså betændelsesdannende.

Her er en liste over ting man bør undgå hvis man har gigt:

 

Mad man IKKE bør spise hvis man har gigt, da det fremmer inflammation i kroppen

Dette er det der er anbefalet at man ikke bør spise, for at undgå de belastende egenskaber fra kosten, og hvad der ofte indtages sammen med denne.
Hvidt brød
Pasta
Hvede
Umodne grønsager eks. umodne tomater
Umoden frugt
Svine - og oksekød
Alm. Skære - og skimmeloste
Mælk
Ost
Kaffe
Alm. The (dog gerne grøn the)
Sodavand
Øl
Spiritus
Sukker
Marmelade
Kage
Slik
Tomatketchup - og puré
Remoulade
Pickles
Sur/sød lage
Sur/salt lage
Sennep
Eddike
Eddikesyltede fødevarer
Alt hvad der indeholder E-nummer E621
Mayonnaise
Røgede fødevarer
Hårdt stegte fødevarer
Tomat
Kartoffel
Paprika
Chili
Aubergine
Tobak

 

hvis det er slid vil jeg også anbefale glykosamin, ingefær og hyben som kosttilskud.


Mvh Lene


"Life is what happens to you

while you'er busy making other plans"

John Lennon

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 16:18

Lene *Loppe*: Meget af det du nævner indtager han, og det får man ham ganske enkelt ikke til at holde op med.

 

Har lige talt med ham, det er slidtgigt.

Jeg kan se på Med24.dk at de har en masse forskellige typer medicin til slidgigt, så nu er han inviteret herover, og så fremlægger jeg forslagene for ham, og så må jeg se hvad han bliver enig med sig selv om.

 

 

Tusind tak for alle jeres super svar.


 

Men hvorfor si'r du det ik', som det er?

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvad må man så?
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 16:56

Lene *Loppe*:

Det er da lidt af en liste! Jeg troede ellers, at i det mindste én slags eddike - æblecidereddike - blev regnet for gavnlig.

Det lyder som om, du selv har gode erfaringer med at fokusere på kosten. Kan du så nævne nogle fødevare, som man gerne må få meget af. Det er måske nemmere at motivere til ændringer af kostvaner, hvis der er noget godt at lokke med. Håbet om bedring skulle msåke være nok, men før man selv har gjort erfaringen, kan det være svært at ændre kosten så radikalt.

 

Hvordan med fisk, skaldyr, fjerkræ?

Æbler, pærer, meloner, druer?

Andre rodfrugter end kartofler?

2
0
Svar på denne tråd
 
 gigt......
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 18:22
Ja, det er højst sandsynligt også slidgigt min far har da han ligesom din far har arbejdet hårdt hele sit liv.

Kom også lige i tanke om at Back on Track‘s produkter måske kunne være noget for din far, især hvis hans smerter koncentrerer sig omkring leddene. Jeg har ihvertfald læst mange positive tilbagemeldinger fra folk med gigt som har fået lindring af det, ligesom mange oplever produkterne gode til deres dyr :-).

Måske det var noget.. jeg har selv en nakkekrave til om vinteren og jeg kan i alt fald godt mærke varmen af det øgede blodomløb :-)

"Tankerne skaber forandringer. Oplev som ham, og du oplever svarene." citat af min dejlige hest Mystery

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det bedste
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 19:34

man kan gøre for gigtsmerter der kommer fra slid er træning.

 

Stabilitetstræning og styrketræning ...


/Trine T =)

 

- Ethvert hestemenneske bør en gang i livet eje en shetlandspony!


What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 19:39

Det lyder lidt tosset hvis han ikke er i behandling forudsat at det er en gigtform der kan behandles.. Flere af gigtformerne foværres hvis man ikke behandler dem.

Nå men - glucosamin virker rigtigt godt for ca. halvdelen af dem der tager det. Det er sådan lidt hit n'miss, men værd at prøve. :-)

 


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 Slidgigt
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 20:38

så ville jeg klart prøve glukosamin :)

 

www.netdoktor.dk/fokus/ glucosamin_slidgigt.htm



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Gigt og mad
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 20:52

Hvis jeg ikke husker forkert så kan slidgigt ikke behandles med andet en smerte stillende.

 

 

Astrid, det kan jeg ikke sige dig, for på trods af leddegigt er jeg ikke selv for god til det

Men jeg kan undersøge det, hvis i er interesseret. Har fået listen af en diætist i min gigt gruppe


Mvh Lene


"Life is what happens to you

while you'er busy making other plans"

John Lennon

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 08:54

Birk ?Mr Kærsholm?: du var vidst lidt hurtig i din gennemlæsning, det er min svigerfar
Back On Track til mennesker? Hvor finder du det?

 

Han har besluttet sig for at prøve Glucosaminen som han før har fået. Han fortalte igår at det både er slidgigt, men også leddegigt.

Så nu må vi se om de kan hjælpe ham af med det værste af gigt-smerterne.

 

 

Jeres input har været kanone, tak for det


 

Men hvorfor si'r du det ik', som det er?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Leddegigt?
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 09:04

Ja læste godt han havde begge dele, men hvis han har leddegigt, hvorfor bliver han så ikke behandlet? Det er meget vigtigt at leddegigt bliver behandlet, ellers får det meget invaliderende følger..

Glykosamin kan ikke hjælpe på leddegigt. Det kan lindre smerter, men ikke fjerne ødelæggelsen af leddene.


Mvh Lene


"Life is what happens to you

while you'er busy making other plans"

John Lennon

0
0
Svar på denne tråd
 
 lidt hurtigt ja
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 09:06
Ja, der var jeg lige lidt hurtig... det sker :-P

Jeg har handlet på bot-shop.dk, der kan du se alle mulighederne :-)

"Tankerne skaber forandringer. Oplev som ham, og du oplever svarene." citat af min dejlige hest Mystery

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det gode mad
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 09:17

Her er hvad diætisten skriver er godt at spise

 

Bare spis alt det der ikke står på listen... ;)
Fisk, kylling, kalkun, lam, kalv (man må gerne spise de "unge" dyr).
Quinoa, glutenfri pasta har de i de fleste supermarkeder, og så masser af grønsager...
Bag af glutenfri produkter, eller køb glutenfrit, det har de også mange steder efterhånden.
I stedet for komælk så drik soya- ris- eller mandelmælk, og tænk generelt bare kreativt...


Mvh Lene


"Life is what happens to you

while you'er busy making other plans"

John Lennon

0
0
Svar på denne tråd
 
 ingen læge?
Forfatter: 
Dato:  22-08-2014 14:46

Jeg studser altså stadig over den der ingen læge...

hvorfor pokker kommer han ikke til lægen og bliver tilknyttet en reumatologisk afdeling som kan vejlede ham.

Hvis han har leddegigt også bør han altså få mere end bare en kostændring, evt Methotrexat og folin syre. Leddegigt er en ond satan som man ikke bliver fri for (heller ikke slidgigten) men hvis den ikke bliver behandlet bliver den værrer og værrer. (som om den ikke er slem nok :P )

 


..

A daydream believer

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen behandling
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 04:31

Ja jeg kan så godt forstå at nogen "fravælger" behandling... Jeg hører selv til dem...

 

For det første er jeg bare ikke den store fan af at rende til lægen hele tiden, men det er self noget man kan blive nødt til og det kunne jeg da osse leve med... hvis ikke det var for punkt 2 som er at jeg føler mig fuldstændigt til grin når jeg for gang nr 200 (sådan føles det ) må forklare ENDNU en ny læge hvad jeg har af problemer, hvad der tidligere har været gjort (uden effekt kan jeg tilføje) osv.

-en enkelt gang har jeg endda været ude for at lægen blot sagde at i min alder var det helt hul i hovedet at begynde på medicin (uanset hvordan jeg så i øvrigt havde det)

Samme læge "glemte" i over 3/4 år at fortælle mig at man nu havde målt en gigtfaktor i blodet ved samtlige kontroller -netop det at der ikke var målt en gigtfaktor har han i samme periode brugt som grundlag for at jeg bare skulle tage mig sammen og at medicin var helt hjernedødt.

Jeg opdagede det kun pga lægeskift hvor jeg fik journalen tilsendt.

Dette lægeskift første så i øvrigt til en MR-scanning der afslørede at nok havde jeg OSSE gigt, men grunden til at jeg i knapt 10 år ikke har kunnet løfte armene over skulderhøjde, var faktisk en helt anden og noget der kunne behandles...

 

Så jeg kan sådan set godt overveje hvorfor jeg skulle spilde min tid på at rende til diverse reumatologiske afdelinger, se diverse speciallæger, oftest noget der kræver jeg tager fri fra arbejde osv... det er da spild af både min og lægens tid, for jeg er hverken værre eller bedre stillet når jeg går til regelmæssig kontrol.

 

Og mænd er jo i forvejen ofte sådan anlagt, at det der med lægebesøg overlades mere eller mindre til de står med en fod i graven... så at han ike vil turen gennem systemet, undrer mig egentligt ikke så meget.

 

I forhold til hvad der hjælper, er jeg ked af at sige det, for det er jo hvad du skriver han ikke vil, men min erfaring er at den bedste medicin er motion og opmærksomhed omkring kosten -jeg er ikke hysterisk med min kost (LANGT fra faktisk), men jeg mærkede i DEN grad forskel da der blev skåret ned på sukker og visse typer frugt/grøntsager (og for grøntsagernes vedkommende, skruede op for nogen andre)

 

Diverse kosttilskud har ikke gjort den store forskel her



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider