Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 En ulykkelig lånehistorie
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 11:08

 

Nu hører vi så tit om udlånshistorierne fra hesteejers side, og jeg har også flere gange udlånt en hest, de fleste gange med rigtig godt resultat og en enkelt gang var en dårlig oplevelse.

Men sidste år valgte jeg at låne to heste, og det blev en meget dårlig oplevelse for mig, så jeg tør ikke låne igen. Jeg vil gerne dele oplevelsen med, jer, så forhåbentlig ikke andre kommer i samme situation.

 

Jeg søgte en hoppe til avl (var rimelig præcis i annoncen). Kontaktes så af Y, der har en hoppe, hun opfylder ikke alle mine krav, men da hun står og skal skilles fra hendes X skal hendes heste være flyttet indenfor 5 dage, så hun virker lidt desperat. Pga hoppens spændende afstamning vælger jeg at takke ja til hoppen. En times tid senere hører hun, om jeg også er interesseret i hendes avlshingst, da hunikke kan finde nogen der kan have ham. En hingst der flere gange er vist frem herinde, hvor Y virkede meget seriøs i disse indlæg.

 

Jeg får bygget en hel ny boks i laden, rokeret rundt i stalden, og kører så 3 dage senere de godt 200 km efter dem og retur. Jeg kender ikke Y inden hun tager kontakt til mig, udover det hun har skrevet her på heste nettet gennem årene og det jeg har kunnet læse på hendes hjemmeside.

Inden jeg kører udfærdiges en lånekontrakt af os, da vi vil sikres bedst muligt inden hestene kommer, Y mener, at en kontrakt er unødvendig, men vi fasholder, at der skal laves kontrakt, og hun accepterer, at denne udfærdiges og underskrives af begge parter inden hestene læsses. Da vi er på vej ud til hestene får vi at vide, at begge heste pt er lidt tynde, da de begge har haft orm, men de har lige fået ormekur, så der skulle være styr på det hele. Hun vil sende to ormekure op, så de kan få en kur mere.

Hingsten står med dækken, Y har meget travl med at få tov på dem, og inden der er gået 10 min fra vi ankommer på ejendommen er kontrakt underskrevet, hestene læsset og hun er væk. Hestene har kun det udstyr de har på, dvs. et vinterdækken på en fuldklippet hest og en grime. Mere udstyr vil hun sende når hun er flyttet, vi tillægger det at hun er stresset over flytningen.

 

Da vi kommer hjem og tager dækkenet af opdager vi hvor 'slanke' begge heste er, især hingsten vil have godt af nogle flere kg på sidebenene. Vi melder jævnligt tilbage til Y vedr. hestenes trivsel via billeder på facebook og MMS, hingsten tager ca 50kg på i løbet af foråret (kat. 2 pony). Vi rykker et par gange Y for hhv udstyr og ormekur, men hun svarer undvigende.

 

Vi bliver i løbet af foråret bekymret for hoppen, da hun trækker sig fra flokken og virker meget træt, dette virkede dog ikke, som om Y kunne forholde sig til det, når hun fortalte det, hun havde mere brug for at snakke om hendes familiemæssige problemer på hjemmefronten.

Da vi begynder at bedække med hingsten i april, ringer videnscentret til os, fordi han ikke er registreret på deres hingsteliste, og dette har han ikke været de sidste to år, da de ingen registreret ejer har på ham. For at Videnscentret kan registrere bedækningsindberetningerne, skal han først aktiveres på deres hingsteliste. Dette kommer bag på os, da Y på intet tidspunkt har nævnt dette, men har fortalt, at han har bedækket flere hopper i både 2011 og 2012, og hoppen vi har lånt med op, er ligeledes ifol med ham. Jeg får hjælp af en af videncentrets konsulenter, til at få mig registreret som bruger, og registreret på hingstelisten, så han kunne bruges i organiseret avl.

Vi kontakter Y flere gange, først via mail, uden respons, og så via telefon, hvor vi får kontakt, vedr. denne problemstilling, som vi ikke var oplyst om. Vi oplyser hende også om, at det kan give problemer i forbindelse med at få danske papirer på det føl hun har i vente på hoppen som nu står hos os. Hendes eneste udtalelse vedr. dette var, at det har hun helt styr på, da hun havde indberettet bedækningen.

 

Y begynder i løbet af foråret,maj/juni, at ringe flere gange for at høre, om hun kan låne hingsten hjem i en måneds tid, da hun har et par hopper, hun skal have bedækket. Vi tilbyder Y, at disse hopper er særdeles velkomne heroppe til bedækning på lige fod med alle andre hopper, der kommer udefra. Dette får vi ingen respons på, men i stedet hører vi ikke fra Y i et par uger, hvorefter hun begynder at ringe, fordi hun mener, at hingsten er al for tynd og foderplanen ikke er god nok, så hun vil have ham hjem på fedekur (der har været foderkonsulent inde over vores foderplaner), men billederne, der tages af hingsten i den tid, han er hos os viser, at han, gennem den tid han stod hos os, støt og roligt tog på og fik sat muskler.

 

Hoppen, som vi har lånt, får den 6. juni en meget hård foling, da føllet er for stort og ligger skævt/drejet, så det må trækkes ud (der er taget video). Vi kæmper for hende og føllet en hel nat. Hele folingen tager hårdt på hoppen, hun har svært ved at finde ud af moderrollen uden menneskers hjælp, og hun stresser over de andre heste, da de ikke må nærme sig føllet og hende. Vi laver en enefold til hende på en tom græsmark, for at se om det giver ro, mens vi flere gange orienterer Y om situationen. Vi sender billeder og video af føllet til Y med få dages mellemrum, så hun kan følge med, og vi vil gerne at hun kommer op og hilser på hendes heste, så vi kan snakke om at sluse hoppen ind i flokken, og hun kan se hingsten, hvor meget han har taget på og trives. Y kommer desværre ikke.

 

Vi har ikke mulighed for at have hoppen gående alene indtil fravænning, så efter ca. 14 dage, hvor vi har forsøgt at lukke hoppen sammen med en lille rolig pony uden held, vælger vi at skrive og høre, om Y vil have hende retur af hensyn til hoppen, da vi mener, at det ikke vil være i orden, at hun skal gå i en flok, hvor hun stresser. I samme forbindelse fraskriver vi os retten til at trække det aftalte føl på hende, da kontrakten brydes før tid. Y svarer på SMSbeskeden efter få minutter, og hun henter hoppen og føllet i løbet af tre timer.

Efterfølgende hører vi intet fra Y, vi kan følge hoppen og føllets liv på facebook, hvor hun skriver og lægger lidt billeder ind, men hun kontakter os ikke for at spørge til hingsten. Sidst i august kontakter Y os, p.g.a. at hun skal have en kopi af hingstens pas, da føllet skal tilmeldes til følskue samme dag som Y skriver til os. Vi havde ingen printer hjemme på daværende tidspunkt, den var til reperation på garantien, så vi tog billeder af hans pas med mobilen og sendte disse ned til Y via MMS. Dette gør vi to gange, da hun havde problemer med at åbne billederne i god nok kvalitet. Billederne er stadig ikke i ok kvalitet, Y vil have billederne scannet og mailet ned, hvilket vi ikke kan før ugen efter hvor printeren kommer retur. Y får at vide, at hun er velkommen til at komme herop med en printer og selv scanne hans pas. Y ringer og var meget ophidset og slutter af med at sige, at nu henter hun bare hingsten, da det er et stort problem for hende, at hun ikke kan få de papirer. Hun har nu ændret forklaring til, at hun skal have føllet registreret. Y slutter af med at sige, at hun henter hingsten D.D, til trods for, at der i kontrakten er en månedes opsigelse.

Vi hører ikke mere fra Y denne dag, til trods for, at vi sidst på eftermiddagen, i forbindelse med at det nærmer sig fodringstid, skriver flere gange til Y, samt forsøger at ringe hende op uden held, for at høre, om vi kan tage ind og fodre, eller om Y mente det med, at hun ville komme i dag. Vi hører intet fra Y før næste dag, hvor vi ringer til hende igen, for at høre om hun rent faktisk vil hente ham, eller om det var en tom trussel. Der indrømmer hun, at hun meget gerne vil have ham hjem, da hun og hendes datter savner ham, og at vi selvfølgelig skal have de tre bedækninger i 2014, der står i kontrakten hvis kontrakten ophører før tid, som der står i kontrakten, desuden undskylder hun hendes dårlige opførsel fra dagen i forvejen, og begrunder den med stress i forbindelse med hendes skilsmisse. Det aftales, at hun kan komme og hente ham, hvor Y meddeler, at hun kører med det samme inden datteren kommer fra skole.

 

Da Y kommer, skriver hun under på, på kontrakten, at hun vedkender sig, at vi har ret til de 3 bedækninger i 2014, som der står i lånekontrakten, hvis hingsten blev solgt inden udgangen af 2014, skulle jeg stadig have de 3 bedækninger, eller kr. xxx (beløb stod i kontrakten). Ude på marken får Y udpeget de hopper, der er ifol med hingsten nu, og hun får mundtligt at vide, at det sandsynligvis bliver de samme to varmblodshopper samt welshponyen, der kommer ned tilbedækning i 2014. I telefonisk samtale dagen før har Y gjort os opmærksom på (som begrundelse for at han var så tynd, da vi fik ham op), at han har haft blodorm og var i behandling for dette, da vi hentede ham. Denne oplysning er ikke givet tidligere, blot at begge heste havde haft almindelige bændelorm, og det var denne behandling vi fulgte op på. Vi hører efterfølgende intet fra Y, hun sletter os på facebook og giver ingen lyd fra sig.

 

I slutningen af januar 2014 sender vi en SMS og en mail med enslydende skrift til Y, da vi nu har styr på hvilke hopper, vi ønsker at få bedækket, vi skriver i den første besked, hvilke 3 hopper, vi ønsker bedækket og med forventet tidspunkt. Vi hører intet fra Y, så en uge senere, rykker vi via SMS og besked over facebook for svar. Y svarer på denne SMS. Først spørger hun efter størrelsen på hopperne, samt skriver, at der ikke er nogen mulighed for døgnfold, da de nu bor i Ringsted. Inden vi får svaret tilbage m.h.t. Hoppernes størrelse, skriver hun, at hingsten ikke bedækker hopper over 145 cm, så hun ønsker ikke at tage imod de specifikke 3 hopper, da de ifølge Y er for store for hingsten, en betingelse, der ikke står i kontrakten, og som hun aldrig har nævnt. De 2 størte af hopperne er ifol med hingsten på daværende tidspunkt, og vi ved at Y tidligere har bedækket hopper på samme størrelse med hingsten. Vi har desuden bedækningsannoncen på Ys hjemmeside, og der står der ikke noget om, at der kun bedækkes hopper hopper op til 145 cm, tværtimod står der opstaldningspriser for hopper under 148cm og hopper over 148cm. Efterfølgende oplyser Y, at hingsten nu står på Sjælland, og ikke den adresse, vi har fået af Y, hun har på intet tidpunkt skrevet at han flyttes over broen. Efterfølgende skriver Y også, at hun forventer, at vi har forsikringen i orden, til at dække det vores heste evt. vil ødelægge i forbindelse med bedækningerne, en bemærkning der undrer os, når hun ikke kender hestene. Selvfølgelig er der forsikring på dem, men de har aldrig ødelagt noget. Desuden har der aldrig tidligere været drøftet forsikring i forbindelse med, at hendes heste stod hos os, vi har taget det som en selvfølge, at hvis de ødelagde noget, så var det os selv, der reparerede skaderne.

Y ønsker ikke at oplyse os om, om hun har fået hans registrering på hingstelisten i orden, så vi kan sikre os, at vi får de rigtige pas på føllene, eller om han stadig står i vores navn, hun har heller ikke oplyst om, om hun i efteråret 2013 har bedækket med hingsten, mens at vi stod som bruger og afholdt hele udgiften til hingstelisten i 2013.

 

Da vi kan mærke på Y, at hun virker til ikke at være interesseret i at få de 3 hopper til bedækning, tilbyder vi, at hun kan betale den bod, der står i kontrakten - over 3 gange - i stedet for bedækningerne, og så er det hele ude af verden. Dette afviser Y.

 

Vi kontakter en kendt hesteadvokat, der skriver til Y, men hun holder fast i, at hun kan tage imod 3 ponyhopper, som hun ved jeg ikke har, og hun er ikke interesseret i at betale. Kort tid efter 'sælger' Y hingsten, så viikke kan få udlæg i ham.

Jeg har skrevet lidt med ny ejer (også kendt herinde), men hun er på ingen måde interesseret i at snakke, hun dækker over Y, og siger at jeg har takket nej til bedækningerne, og hingsten skal holde bedækningspauser i år, hun ønsker ikke at bedække med ham før næste år... Jeg håber ikke, at hun også kommer i klemme på et tidspunkt, når Y pludselig vil have ham retur igen.

 

 

Vi føler os i hvert fald udnyttet, da vi var meget hjælpsomme til at bygge ny boks og hente hestene, da Y havde problemer, vi havde hoppen opstaldet i fire måneder, vi hjalp hende ved folingen og alligevel lod vi Y hente hoppen af hensyn til hoppen, uden at vi fik noget ud af det, ikke engang det planlagte føl, da vi ikke ønskede at være egoistiske på hoppens bekostning. Og da hun så en mulighed for at få hingsten hjem med begrundelse i de manglende scanninger af hans pas, så hentede hun også ham med kort varsel, nu hun var flyttet ind på en ny gård og havde plads til at have hestene hjemme igen.

 

 

Så dette var sidste gang jeg hjalp nogen der stod i en knibe med deres heste. Det er desværre ikke kun hestejere der somme tider står med en dårlig følelse efter et udlån.

12
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 13:35

Puh det hele lyder nu lidt rodet, ved ikke rigtigt hvad jeg skal tænke, det er jo tydeligt at i ikke har haft et godt forhold og at kommunikationen har været dårlig, om det er en fejl fra jeres eller y's side er lidt svært at vudere, når man ikke kender til hverken personer eller omstændigheder. Jeg mener at y er i sin fulde ret til at beslutte at hendes hingst ikke skal bedække hopper over en vis størrelse, om i så har ret til at kræve penge frem for bedækning på 3 ponyer, kan jeg ikke vudere, det kommer jo anden på hvordan aftalen er formuleret i kontrakten.

 

Det er lidt svært at kunne danne sig en objektiv mening ud fra hvad du har skrevet, "y" har garenteret en helt anden version. Havde det været mig der havde lånt heste, så ville jeg da til hver en tid selv sørge for ormekur ASAP. Om så de allerede var behandlet eller om ejer havde sagt hun ville sende en og selvfølgelig hjalp i da hoppen under foling, alt andet ville da ha være helt godnat, så kan ikke se, hvad det har med noget afgøre..

At scanne et pas kan man altså altid få gjordt, man kender vel nogen der har en scanner så, men igen det et en "tjeneste" ikke en pligt fra jeres side, men det giver mig nu også lidt det indtryk at i nok ikke havde det bedste forhold og personligt ville jeg aldrig låne heste ud til mennesker jeg ikke havde det rigtigt godt med, i sidste ende er det ejer der er ansvarlig over for sine heste, og hvis hun ikke føler at hun er på bølgelængde med jer, så er det da klart at hun gerne vil ha sine heste hjem. Men sørgeligt at du havde en dårlig oplevelse, klare aftaler, kontrakt og alt på skrift og selvfølgelig et godt og velfungerende forhold mellem ejer og lejer, det er alfa og omega.



For where your treasure is, your heart will be also.

 

1
17
Svar på denne tråd
 
 111111
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 14:33

Her kan jeg hjælpe dig lidt, Der er en kontrakt, basta og den skal opfyldes fra begge partner.

Hun overholder ikke sin aftale med hensyn til bedækninger og det skal hun betale, hvis hun ikke vil bedække de heste som du har ret til, har du ret til på hendes regning at finde en anden hingst.

Jeg har selv være igennem det, solgte en hingst på kontrakt og i kontrakten stod der at hingsten skulle tilbage til os i Marts for at bedække vores hopper, da vi kom til Marts ville den nye ejer ikke, han mente at vi ikke kunne styrer hingsten.

Vi kontaktede en advokat og resultatet blev af vi lånte en hingst i England og han kom til at betale hele festen ca. 45000,-kr.


Mvh Viben.



* You're nobody 'til somebody loves you You're nobody 'til somebody cares. *
Dean Martin

15
2
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 16:11

Det må have været nogle ualmindelige fantastiske ponyer, hvis man gider alt det bøvl.

 

Godt de er returneret.

 

Trist når der går så meget kludder i det.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

4
4
Svar på denne tråd
 
 Det var da pænt af jer...
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 16:33

... at betale kost og logi for de to ponyer i så lang tid


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

12
0
Svar på denne tråd
 
 I har da
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 18:07

I har da været et belejligt hotel for hendes heste under skilsmissen.

Hvis hun har "solgt" hingsten, så må det økonomiske jo blot indfries - godt I har skrevet det ned.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

13
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-08-2014 13:17

Jeg har været på ferie, derfor den lidt sene opdatering

 

Jeg har 'desværre' skrevet med flere over PB, som også har haft nogle triste oplevelser med Y de sidste par år

 

En har haft lånt en hoppe ud til hende for et par år siden, til avl med ovennævnte hingst. Da ejer ser hoppen et par måneder inden termin, er hun groft sagt skind og ben og med 'vom' (føl), men ingen muskler eller noget Ejer tager selvfølgelig hoppen hjem, og efter megen diskussion beholder ejer føllet der kommer.

 

Hun har også solgt bedækninger hos ham i 2013, hvor han stod hos mig Og når hoppeejer vil komme til Y med hoppen, så kom der sjovt nok en masse undskyldninger For til sidste at meddele at hun havde solgt ham til Sjælland - hoppejer har ikke fået sit depositum retur! (noget med ex. antal bedækninger så man skulle betale et dep. for at få ret til en af dem...)

 

Nielson: Lige mht. at ens hingst ikke må bedække større hopper mere er ok, HVIS Y altså 'gennemførte' det, men når så en bekendt kan ringe til Y efterfølgende og bestille en bedækning til en DV på 160cm uden problemer (som et forsøg), så holder den bare ikke mere... Jo, det er naturligt at hjælpe heste i nød, men vi har ikke engang fået et TAK for at hjælpe hoppen ved foling

 

Camilla og Tina: Ja, det er lidt den følelse vi desværre står tilbage med men vi kan da heldigvis glæde os over de 3 skønne føl, som et lille plaster på såret

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor ér det trist
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 13:05

han var vel nok en dejlig hingst.

 

Håber der kommer en løsning som opvejer det kaos i oplever.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider