Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Turen går til: Namibia
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 09:50

På søndag går turen til Namibia, hvor jeg skal deltage i en ridesafari. Jeg rejser med hippotours og har aldrig holdt den type ferie før, så er meget spændt.

 

Jeg er distancerytter, så er vant til at tilbringe mange timer i sadlen, og har en ide om hvad jeg skal have med, men hvis der er nogle derude der har prøvet noget lignende, vil jeg meget gerne høre om jeres erfaringer, og hvad i var glade for at have med /savnede at have med...

 

Min liste ser sådan ud:
Ridehjelm
2 par handsker
Jodphur støvler
Vandtætte, åndbare vandresko (som jeg normalt rider med i skoven)

Leggins

et par distance ridebukser

et par dressur ridebukser ( de er lidt varmere, til de tidlige morgentimer)

Langærmede t-shirts
Kortærmede t-shirts

vindbraker (jakke)
Solcreme
Lipbalm med solfaktor

Kamera

Drikkedunks holder og drikkedunk
Tlf-armbånd

Mavebælte til småting

Hestebolcher

 

Jeg skal bo på en ranch, som er udgangspunktet for alle rideturene, jeg skal altså ikke overnatte ude i bushen. Der skal selvfølgelig også andre rejseting som fx badetøj og toiletsager med, men det er bare det praktiske til ridningen jeg gerne vil have lidt hjælp til...



It is better to aim for the stars and hit the moon, than to aim for the trees, and hit the ground



Walking faster will not get you there quicker,

if you are heading in the wrong direction.

0
0
Svar på denne tråd
 
 god rejse...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 10:00

ved ikke hvordan det er med insekter, men tænker om det kan være en god ide med en kløestillende creme eller myggebalsam? og hvad med plaster/vabelplaster og hvis din mave risikere at lave ballade måske nogle forebyggende tabletter.

 

Rigtig god rejse, det bliver da helt sikkert en oplevelse for livet.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 god ide
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 10:10

God ide, jeg vil straks tilføje det til min liste...

mange tak



It is better to aim for the stars and hit the moon, than to aim for the trees, and hit the ground



Walking faster will not get you there quicker,

if you are heading in the wrong direction.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 10:33

... som noget der kan blive en fantastisk tur

 

Jeg ville også sige myggespray - men spørgsmålet er om ikke du kan få noget mere effektivt dernede end du kan tage med ;)

 

Og så kan du jo se lit på billeder her - fra Æblets tur til Namibia

 

www.heste-nettet.dk/forum/14/ 1098085/1098064/

 

Husk i øvrigt også kamera og masser af ekstra hukommelse til det :)

 


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 namibia
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 11:00

Hej Lisbeth, tak for linket, det er tilfældigvis det samme sted jeg skal hen, så nu glæder jeg mig endnu mere.

Har sådan ledt (uden held) på google og internationale sider efter rejsebeskrivelser fra namibia og så dukker der en op på heste-nettet... ja det ER ALTSÅ en orakel side...



It is better to aim for the stars and hit the moon, than to aim for the trees, and hit the ground



Walking faster will not get you there quicker,

if you are heading in the wrong direction.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Varmt...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 12:52

Varmt tøj - det er vinter dernede og kan godt være frost om natten = meget kolde morgener og aftener.

Jeg brugte vinterdunjakke morgen og aften plus hue, om vinteren dernede, men vil tro, hvis du er i højlandet(?), at du nok vil være beskyttet for den kolde vind og kan nøjes med langærmet, tykke trøjer/fleece efter lag på lag metoden - det bliver varmt ligeså snart du bevæger dig ind i solen, så det er også lidt afhængig af hvor tidligt/sent I rider - og hvor meget du vil befinde dig udenfor når du ikke rider.

Solen brænder rigtig meget i dagtimerne, så dæk dig godt til, langærmede t-shirts/skjorter og husk nakken (et tørklæde måske)!

Høj solfaktor og brug masser (husk ørerne).

Solbriller med rem - beskytter mod sol og støv/sand - og remmen, så du ikke taber dem når du rider

Tlf ur? Rider du ud alene? Mobil dækningen er meget relativ i Namibia, så det er med stor sandsynlighed falsk tryghed. Hvis du skal ride ud alene, så bed dem om at give dig en satellit telefon eller sadeltaske med radio med...

Hestebolscher er jeg også lidt i tvivl om - jeg har ikke mødt en eneste hest dernede som spiste "slik" inkluderet æbler, brød og lign. De er simpelthen ikke vant til at få det og aner derfor ikke hvad det er - så du kan nemt hænde at hesten(e) ikke vil spise/smage på dem

Men både tlf ur og bolscher er småting, det er mere, hvis du kommer ud i at skulle spare plads, så er der et par bud på, hvor du kunne spare lidt plads...

Compeed plaster - altid godt at have - og bruger du det ikke, kan du give det til værterne dernede, det kan ikke købes i Namibia, så de bliver nok rigtig glade for det.. (Jeg sender personligt et ordentligt læs Compeed plaster ned til min gamle chef én gang årligt, lige inden hendes ridesæson starter op)

Og igen, afhængig af hvor du er, men hvis du er i højlandet, så sandaler med tykke såler, når du ikke rider, da der er torne overalt på jorden (og træerne, så rid ikke for tæt på, jeg har flænset mange skjorter på den bekostning!), badesandaler har for tynde såler, tornene går lige igennem, så du skal bruge noget "Teva-tykke-agtige" såler - men igen det afhænger af om du er i højlandet, hvad jeg umiddelbart gætter du er, da det er der farmene ligger normalt...

Der burde ikke være myg, medmindre du skal op i Etosha Pan området (i så fald tjek lige om der er Malaria med din læge, det svinger lidt). Insekter dernede er generelt lidt mere end dobbelt så store som herhjemme, men i og med det er vinter, så burde der være få/næsten ingen...

Skal du ud på gåben i den vidunderlige uendelige ørken, så højskaftede gummisko og lange sokker, sandet brænder som bare....!

Og husk at nyde den fortryllende nattehimmel - få én til at pege stjernene ud for dig (kan ikke lige huske om det er Sydkors eller Skorpion sæson nu?), men det er så vildt! Masser, masser, masser af stjerner og stjerneskud!

 

God tur - Namibia er vidunderlig og fantastisk fascinerende - og vanedannende, så er du advaret!

 

Mange hilsner

Melina


Rid & Rejs

www.ridogrejs.dk
Oplev verden på hesteryg

Facebook: www.facebook.com/ridogrejs

YouTube: www.youtube.com/user/RidogRejs

2
0
Svar på denne tråd
 
 Heldige asen
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 12:55

Det lyder helt fantastisk. Vi glæder os til en masse billeder.

husk tøj i beige/jord/naturfarver. Tse-tse fluerne går efter mørke nuancer og det gør nas, når de bider.

god rejse


Hilsen Line

R.I.P. Deseado

DMJ D'YQUEM

0
0
Svar på denne tråd
 
 namibia
Forfatter: 
Dato:  30-07-2014 09:45

Hej Melina, tak for de mange fifs, de er noteret. Tlf-armbåndet (sådan en holder man sætter om armen til at opbevare tlf i) er for at have den med til billeder og video. Jeg skal ikke ride ud alene.

 

Jeg skal nok sørge for massere af billeder :-)

 



It is better to aim for the stars and hit the moon, than to aim for the trees, and hit the ground



Walking faster will not get you there quicker,

if you are heading in the wrong direction.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uld sokker.
Forfatter: 
Dato:  31-07-2014 09:34

Hejsa.

 

Det er vist nævnt tidliger med det er vinter på disse kanter.

 

Jeg er pt selv på arbejde i Angola der ligger nord for Namibia. Her har vi ikke haft meget mere end en 18-21 grader døgnet rundt. Dog lidt højre de få gange solen har kigget frem (5-6 gange på 5 uger)
Ellers har det bare været gråt og diset 24/7.

Jeg opholder mig ved kysten det har nok også lidt at sige hvis man kommer ind i landet.

Men jeg ville sørge for at have godt med skifte tøj med da man kampsveder bare man laver det mindste pga den høje luftfugtighed også selv om det ikke er specielt varmt.

God tur her ned til Hulla Bulla land.

 

Sari


Charlies White Iron APHA
Vinder af Americanday quarter race på Jägersro 2010/2011


Zippo Glory Bar AQHA

0
0
Svar på denne tråd
 
 Namibia
Forfatter: 
Dato:  31-07-2014 15:30

Herligt hvis du kan bruge nogle af fifs'ne og tak for forklaringen omkring tlf uret, jeg så noget helt andet for mig, men nu giver det mening!

 

Og for god ordens skyld, der er ikke Tse Tse fluer i Namibia, men tøj i neutrale farver er altid godt til safaris, stærke farver kan skræmme de vilde dyr, så det kan blive sværere at se dem...

 

Inspireret af denne tråd, kom jeg lige til at sidde og kigge mine billeder igennem fra min tid dernede - og der var mange! - det lykkedes mig sjældent selv at få taget billeder (var på arbejde og "glemte" at fotografere), så stort set alle billeder, har jeg fået af deltagere der har været med på de ture jeg arbejdede.

Namibia er jo et stort land og terrænet er meget forskelligt - jeg arbejde ikke i et vildreservat og var derfor ikke på ridesafari dernede, så de eneste vilde dyr jeg så, var dem som levede frit og mødte undervejs...

Men nu tillader jeg mig at dele nogle billeder fra min tid dernede - det er lidt fra her og der i landet - da jeg arbejde på flere forskellige ridt.

Taget i maj måned (efterår), her fornemmer man nok lidt at der kan være koldt om aftenen - de ture jeg arbejde på, var ekspeditioner, hvor vi overnattede i teltlejre undervejs - jeg sov dog altid under den åbne mega-stjernehimmel:

Billede

Flyvetur over Namibia - fra kysten og ind mod Windhoek

Billede

Fra højlandet - lige syd for Windhoek:

Billede

Igen fra højlandet - udfordrende terræn:

Billede

Fra vores første natlejr i højlandet:

Billede

Mine ynglinge; Kudu antiloper i højlandet - de er så smukke:

Billede

Torne på træerne, her heldigvis uden grønt, der skjuler dem:

Billede

Udsigter i højlandet:

Billede

Væverfuglenes reder i træerne:

Billede

Lige kommet ud af højlandet og på vej ind i Namib ørkenen, en utilsigtigt galop på den unge Brown, han blev bange fordi remmen på min ridehjelm knak, hjelmen faldt af og ramte ham på bagen, den stakkel:

Billede

Kamæleon i Namib ørkenen:

Billede

Giraf i Namib ørkenen:

Billede

Vores løse heste viser vej, synes det, gennem Namib ørkenen:

Billede

Strudse - dem er der masser af!:

Billede

Gemsbok (Oryx) ser man også ofte i ørkenen:

Billede

Længere sydpå lever Namib ørkenens vilde heste, ved Klein Aus-Vista. Vi kan ikke ride ud mellem dem, men må køre ud i området og håbe på at være heldig at se dem, her er et par unge herrer, der viser lidt muskler - men det blev aldrig til alvorligt kamp:

Billede

Det her billede er lidt "snyd", da jeg har fået det sendt fra min tidligere chef - hun, har fundet en ny rute i den sydligere del af ørkenen og her, ved Namtib, kommer de forbi zebraflokke, hvor der også er Zorses imellem (krydsning af Zebra og hest). Hun gætter at nogle af zebraerne må have været omkring nogle af de tamme heste
(som normalt lever frit på farmernes jord) - og de ser jo fantastisk spændende ud, men er ikke helt sikker på om det er godt med denne udvikling/krydsning, så med lidt blandede følelser et billede at to Zorses:

Billede

Min kollega Detlef har fødselsdag, så vi tager lige et fødselsdagsræs for ham, jeg vandt( ) - halen foran er fra en løs hest, den har ingen vægt på og tæller derfor ikke med i væddeløbet - i Damaraland:

Billede

Lige efter regn i Damaraland:

Billede

Svært terræn, kviksand og små irriternede fluer som ryger ind i næse, mund og ører ved Huab floden i Damaraland - normalt red jeg bagerst (back up guide = samler alt op, ryttere og tabte ting), men her er jeg vist røget en tand frem, men godt at se at jeg passer mit job og holder øje med at alle er med :

Billede

Ørken elefanterne i Damarland - de har tilpasset sig ørkenklimaet og faktisk kan man se forskel på disse og almindelige savanne elefanter, da ørken elefanterne har bredere fødder og er lidt spinklere:

Billede

Vores natlejr på Damaraland ridtet. Back Up bilerne møder os med mad og vand til frokost og aften - lige Damaraland ridtet er en terrænmæssigt udfordring for bilerne og man er næsten lykkelig, når man ser at alle er komme frem:

Billede

De historiske bushmen tegninger i Damaraland:

Billede

Alle vore ørkenridt sluttede ved Atlanterhavet, her er vi nået frem og rider en sidste tur uden sadel på stranden, inden hestenes lastes og køres hjem til farmen i højlandet - på smukke Alvier, vores mest modige hest, men desværre ikke egnet som førerhest:

Billede

På Damaraland ridtet slutter vi ved Henties Bay, hvor der lever masser af sæler:

Billede

Herero damer, kendetegnet ved deres specielle hatte og farverige kjoler:

Billede

Og Himba folket, som smører sig ind i rød ler for at beskytte sig mod solen. De lever i Kunene, hvor vi havde et testridt, men det var logistisk for stor en udfordring til at lave ture, så idéen blev droppet - ellers fantastisk, hvis man kunne lave et ridt med besøg hos Himba folket, men måske en dag...:

Billede


De der par billeder, blev til totalt billedspam og måske også lidt rodede, beklager!

 

Kan kun ønske dig en rigtig god tur MDN - er helt misundelig - jeg er sikker på at du vil få en uforglemmig oplevelse i det pragtfulde land!

Mange hilsner
Melina

 


Rid & Rejs

www.ridogrejs.dk
Oplev verden på hesteryg

Facebook: www.facebook.com/ridogrejs

YouTube: www.youtube.com/user/RidogRejs

0
0
Svar på denne tråd
 
 namibia
Forfatter: 
Dato:  31-07-2014 15:51

Tak Melina,

Jeg kommer jo desværre kun til at opleve en begrænset del af namibia, da vi har et fast udgangspunkt, i modsætning til hvad du her viser frem. Men skønt ser det ud, og jeg ser meget frem til min ferie.

Jeg havde egentligt indtryk af at vejret på dette tidspunkt af året, inde i landet (tæt på etosha) var lidt som 'en kedelig dansk sommer' -sådan 18-23 grader, uden for meget sol. Men trods alt til t-shirt og solcreme. Men kan se at jeg nok bør pakke lidt varmere tøj også, til de tidlige og sene timer.

Jeg ville super gerne ud til kysten og se sæl kolonierne, men der er nok for langt. Men namib ørkenen kommer jeg helt sikkert til at se.

Hvor ligger damaraland? ville gerne se de klippetegninger...



It is better to aim for the stars and hit the moon, than to aim for the trees, and hit the ground



Walking faster will not get you there quicker,

if you are heading in the wrong direction.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bare derned igen
Forfatter: 
Dato:  31-07-2014 17:44

Ja, mit gæt var også, i og med at du skal bo på en farm, at du vil befinde dig i højlandet midt i landet...

Men altså, landet er jo også stort - og så må du jo bare derned igen

 

Dagene er varme, så du kan sagtens, slikke sol og gå i t-shirts - jeg vil nok mene at det sagtens kan blive mere varmt en 18-23 grader og vil nok hellere sige omkring 25-30 grader eller mere i dagtimerne.

Der er bare en kæmpekontrast mellem dag og nat - i og med at det er et ørkenland, højlandet ligger jo lige ned gennem to ørkener; Namib og Kalahari - så nætterne om vinteren er rigtig kolde og kan sagtens ramme frysepunktet.

Egentlig syntes jeg at det var værst om aftenen, nok fordi kontrasten er så stor, fra bagende hede til kulde - og fordi man nok også var træt og derfor også lidt langsommere til at holde sig varm.

Men solen er "bagende" - prøv at gå fra skygge til sol, en af morgenenerne du er dernede, det er helt vildt som der er forskel mellem temperaturene.

I og med at du jo bor med fast tag over hovedet, kan du jo sagtens bare gå indenfor når det koldt - så der er nok ikke grund til at pakke vintertøjet med, men en god varm fleece, er sikkert godt at have med - så du lige kan holde ud at gå udenfor og kigge på stjernerne om aftenen/natten

Når jeg har redet afsted om morgenen, har jeg somregel haft en t-shirt og en langærmet skjorte på, det har været fint - man rider jo ikke i mørke og solen når hurtigt at hæve temperaturen - og inden da, når man lige at få varmen ved at strigle og sadle op...

 

Den langærmede skjorte har jeg altid haft på dagen lang, da solen brænder så meget dernede - man er jo virkelig udsat på hesteryggen - og så kan man jo iklæde sig det sommerlige tøj når man ikke rider, her kan man jo bare gå ind i skyggen, hvis...

Jeg synes det er et super tidspunkt du besøger landet på - udenfor regnsæson (med forbehold for vejrgudernes luner), bushen er ikke for tæt pga vinteren, dvs lettere at se vilde dyr, dagene er ikke for varme, nætterne er heller ikke for varme og der er ikke for mange insekter = perfekt!!!

Damaraland ligger i den nordlige del af Namib ørkenen - prøver lige med et kort:

Billede

- hvis du finder Otjiwarongo mellem Windhoek og Etosha
- tegner en streg ud til Brandburg (Namibias højeste bjerg) og videre ud til havet, så er du i princippet i Damaraland
- De bushmen tegninger jeg viser på billedet findes lige meget lidt nord for Brandburg i Twyfelfontein (som ikke er tegnet ind på kortet)

 

Men de findes flere steder i Namibia, prøv at spørg på farmen hvor du skal bo, det kan være at du er heldig og de kan være behjælpelige med at vise dig nogle i deres nærhed

PS Hvis du vil shoppe Afrikansk kunsthåndværk, så er det bedste sted i Okahandja, du vil med meget stor sandsynlighed komme igennem den by, når du skal til og fra farmen (der er meget få veje i Namibia, så det er let at gennemskue hvilken vej folk kører!) - hvis det er muligt, så gør et stop for at kigge - der er mange flotte og spændende ting!

 

Og jeg håber at du vil vise dine billeder når du er hjemme igen

 

Mange hilsner

Melina



Rid & Rejs

www.ridogrejs.dk
Oplev verden på hesteryg

Facebook: www.facebook.com/ridogrejs

YouTube: www.youtube.com/user/RidogRejs

0
0
Svar på denne tråd
 
 namibia
Forfatter: 
Dato:  31-07-2014 19:06

Måske det er nævnt: fluenet til at tage over hoved/hjelm. Det havde jeg ikke med til Island, og kunne gdt have brugt det.

 

Rigtig god tur, var selv i Namibia i år 2000


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider