Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Pisk v. dressurstævn
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 00:59

Hej derude!

Er der nogen af jer, der har erfaring med at ride med pisk (og sporer) til dressurstævne, selvom det ikke er tilladt iflg DRF´s reglement?

 

I reglementet står, at det giver -2 point at ride med pisk... men bliver man også bedt om at lægge den fra sig?

 

Mvh Jumbo


Prøv at leve i nuet...ikke i hvad-hvis-nu'et

(sagt af en klog mand på P4)

 

Man behøver ikke at være hestetosse for at være her -

men det hjælper ;o)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 01:30

Du får fratrukket -2 point og du bliver bedt om at smide pisken.

 

Gør du ikke det, bliver du disket i henhold til at du så er ureglementeret påklædt. (Har begge dele på)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
0
Svar på denne tråd
 
 hephey
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 10:37

ja du vil blive bedt om at logge pisken og retter du dig ikke efter det, bliver du disket

 

www.rideforbund.dk/da/Ridesport/ Reglementer/~/media/rideforbund/ Ridesport/Reglementer/Dressur/2014/ Dressur%20- %20Reglement%202014%20...rch=%22%22

side 16.

 

Men hvorfor bevist bryde reglementet?


Carina Overgaard... Militaryrytter


Change the voices, in your head
Make them like you, instead


www.bricksite.com/ fredericiahesteklip

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 11:04

Er der nogen der ved HVORFOR???

 

Både hvorfor sporer er obligatoriske?

og hvorfor pisk er forbudt?

og hvorfor man ikke evt. selv må vælge mellem dem?

 


Venligst Maluna


***


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 13:06

Op til LA1 må du selv bestemme om du vil ride helt uden pisk og spore. Du må også gerne vælge at have pisk med eller sporene på.

 

Fra og med LA1 skal du have spore på og pisk må ikke medbringes.

 

Spore er en fin hjælper og man skal kunne ride med en fin hjælper, det er en del af "sværhedsgraden"

Spore og pisk for den sags skyld er ikke skraffemidler, men fine hjælpemidler som skal bentytes korrekt.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
0
Svar på denne tråd
 
 sporer
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 14:39

Tak fordi du svarer Sandra!!

 

Nej, selvfølgelig er det ikke straf!!

 

Og jeg er også med på at det menes at øge sværheden... men igen - hvorfor? - ens signaler er vel finere hvis man ikke behøver dem og hesten går programmet perfekt eller hvad? Anses sporen ikke for at tydeliggøre dit signal til hesten? Altså er du en dygtigere kommunikator, hvis du ikke behøver dem, eller har jeg misforstået pointen?

 

Hvorfor hedder det ikke sporer tillades, i stedet for kræves? Jeg mangler stadig en forklaring på hvorfor man anses for at være en bedre rytter når man rider med sporer - for det er jo det der signaleres, idet det kræves i højere klasser.

 


Venligst Maluna


***


 

1
1
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 15:11

Har du prøvet at ride med spore vs uden spore Maluna? Jeg synes selv der er stor forskel også på de helt følsomme heste :)

 

Især når vi taler sideførende eller fx galopanspring.

 

Du kan ligge et meget lille og meget fint signal med sporen. Du behøver nærmest ikke at flytte benet og nogle heste bliver faktisk direkte forvirret ved "hele støvlen" i forhold til den minimale punkt en spore ligger hjælpen på :)

 

Jeg kender en hest (du kender den også) som bukkede hver gang man lavede anspring på den. Problemet blev løst med at tage spore på. Det lyder mærkeligt, men det var præcist den hjælp hesten havde brug for. Nemlig at sporen lagde et helt fint og punktet på signalet blev mindre (dvs den kunne ikke misforstå signalet med sporen på) og derves stoppede bukkeriet.

 

Udover det kræver det også at man sidder stille med sine ben (det mener jeg også at en rutineret rytter kan) og at sporen derved hjælper rytteren til at placere signalerne til hesten let og tydeligt :)

 

Til træning rider jeg også indimellem uden spore og jeg kan godt mærke at min hest mangler det "tydelige" signal som sporen har og som min støvle-hæle ikke har når vi fx taler sideførende hjælpere. Men udover det så rider jeg også selv med "underschnklen" og ikke kun med sporen/hælen.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

4
0
Svar på denne tråd
 
 Sporer.....
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 16:11

Sporer bør gør signalgivningen lettere og mere præcis, og da al dressuren jo i realiteten går ud på at ende med en GP-hest, selvom de færreste ender der, så kræver det for at være ekseptionelt godt, at signalgivningen er ekstrem præcis og hurtig kan ændres, da øvelserne kommer hurtig efter hinanden.

 

Vi har alle set GP-ekvipager, hvor sporene ender nærmest oppe under underlaget i fx ch'er. Og andre GP-ekvipager, hvor sporene næsten ikke røre, og hvor sædehjælpen er den mest tydelige del.

 

Så i bund og grund kan man gøre sin hest schenkeldøv både med og uden spore - bare brug signalet uden sammenhæng, så skal hesten nok lærer med tiden at overhører schenklen eller sporen.

 

Pisken ser jeg reelt flere have problemer med at undvære, når de kommer op i klasserne. Så efter min smag burde de kun være tilladt med pisk til stævner i LD og LC. Det er "unghesteklasser/unghesteridning" og her kan pisken hjælpe som en forlænget hånd til fremaddrift.

Men fra LB'er hvor sidebevægelserne kommer med bør en veluddannet (ung-)hest efter min mening have lært den fremadrettet hjælp uden pisken til brug.

Pisken kan i la-klasserne og opefter bruges som en hjælpende hånd i forbindelse med indøvning af samling. Her skal rytteren så bare huske at samlingen skal kobles til sædehjælpen, og ikke bare til pisken - for så ryger man i problemer til stævnerne :-)

Så fair nok, at den ikke må tages med på banen.

 

Jeg går ikke rundt og mener, at man er en bedre rytter, fordi man rider med spore - men jeg mener at man er en dygtigere rytter, hvis man kan administrerer at ride med spore på en måde så hesten og hele ridtet får gavn af det.

Og det gode er, at især på C-plan er der meget fokus på hvordan rytteren rider - så rider du ikke korrekt, så bliver du også trukket i karakterer. Og da konkurrencen er tæt på C-plan, så betyder bare 0,5 point meget i rytterkarakteren ifht placering/mangel på placering.

 

mvh Charlotte

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 16:37

Hvorfor man skal ride med sporer når man kommer over visse klasser??

 

Fordi sådan er reglerne bare...

 

Reglerne er også at man skal have lyse bukser på, ridehjelm osv... Sådan er reglerne, og vil man ride stævne - så følger man reglerne..

 

Du kan jo få sporer uden dorn, hvis du ikke ønsker "spore effekten"


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

1
0
Svar på denne tråd
 
 Grand Prix
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 21:00

Og bliver du så dygtig at du kan ride Grand Prix klasser må du have pisken med igen , medmindre det da er lavet om?


1
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 12:27

Tak for fine svar!

 

Ja, jeg har faktisk redet med sporer, min gamle hest var så smal lige ved schenklen at jeg ikke "kunne nå" ham og fik ondt i benet af at bøje det mærkelig for at komme ind til ham - så det var det 4cm sporer, og det var en stor lettelse. Min mor gav mig dem i gave, og der hvor hun spurgte efter dem først gang blev de vildt forarget over at hun bad om 4 cm!! (gu' ve' om jeg stadig har dem et sted...)

 

Nå men argumentet "sådan er reglerne" er jo bare ubrugeligt som argument - selvfølgelig må man følge dem, men i spørgsmål om HVORFOR kan det jo ikke bruges - så var der jo aldrig noget der ændrede sig her i verden.

 

Sandra, jeg gætter nok omtalte hest! Og det er en fin måde du beskriver det på. Jeg ved jo, du vil hesten det bedste! Og er blid med dine hjælpere, men kors jeg synes det forfinede kunst at netop give SMÅ signaler FORDI du har sporer på er meget undervurderet omkring i det ganske land...

 

Jeg aner ikke hvad min nuværende hest ville sige til sporer, det er aldrig afprøvet, hun er lidt følsom for schenkelhjælp (skynder sig nærmest, ikke berøringsangst) så det kunne nok gå begge veje.


Venligst Maluna


***


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 En drejning
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 23:16

Nå da! Den tog da lige en drejning, denne tråd!

Men pyt med det - fint med nogle saglige debatter herinde.

 

Og tak for svarene vedr. minus-point og diskvalificering ved ridning med både pisk og sporer.

Nu ved jeg at der kun er én vej frem...og det er fremad

 

Mvh Jumbo


Prøv at leve i nuet...ikke i hvad-hvis-nu'et

(sagt af en klog mand på P4)

 

Man behøver ikke at være hestetosse for at være her -

men det hjælper ;o)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider