Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Motivationen væk for evigt?
Forfatter: 
Dato:  14-07-2014 16:47

For snart et par år anskaffede jeg mig en hest. Det var på alle måder dumt, jeg havde ikke redet fast i flere år, jeg havde/har egentlig ikke rigtigt penge til det og hesten var en såkaldt problemhest. Alt i alt en dårlig dårlig beslutning. Men nu er den taget, jeg har en hest.

Forstå mig ret: Jeg elsker den hest! Han er den dejligste, venligste pony, så fantastisk af sind.

Desværre har han fået tæv under tilridning før jeg købte ham og det har været et problem lige siden. Han kan endnu ikke rides rigtigt.

 

Og min motivation, som ellers var der for fulde gardiner i starten, er nu væk. Glæden ved at omgås Pony er der, jeg bliver glad hver gang jeg har været der, men jeg må piske mig selv hver eneste gang for at komme afsted. Heldigvis står han et godt sted med en dejlig dame som tager sig af ham når jeg nu ikke overskuer det så ofte som jeg burde.

 

Er der nogen andre i lignende situationer som har fundet motivationen igen? Jeg er så langt ude at jeg overvejer at aflive ham hvis jeg ikke kan låne ham ud, men jeg synes det er synd at aflive en rask og glad hest.. Sælges skal han aldrig, det har jeg lovet ham, og hvem i alverden skulle ville købe en 13-årig uridelig hest? Eller for den sags skyld låne ham?

 

Hjælp! Jeg vil så gerne nyde min dejlige hest!

 


Rikke

 

lykkeligt ejet af den lækre Tykke, aka Ponytauros Rex

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxx...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2014 18:15

Hvem siger, at du skal ride på din hest ? (ikke hesten)

 

Hvorfor tager du ikke bare 1 dag ad gangen, dvs. tager ud til din hest, hygger om den, går en tur med den, nyder omgangen og det sociale med den ?

 

Det vil den sikkert elske, (ifht. fortid m. tæsk), at blive nusset, striglet, gået en tur med, få din omsorg uden at skulle præstere noget. (og ikke være bange for at få tæsk)

 

Plus der er, ikke noget krav fra dig, du skal bare nyde din hest og I skal nyde hinanden.

 

Du har så helt ret, en rask og ellers glad hest skal ikke aflives.

 

Håber virkelig, at I finder melodien.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-07-2014 20:36

Jeg står i en lignende situation. Jeg købte min hest på et marked for 2 år tilbage, fik at vide, hun var fuldt tilredet og super nem, får hende hjem, sætter mig op, bliver smidt af HT og får senere kontakt til såkaldte trænere, der fortæller at hun ikke er tilredet, hun er kun lige ryttervant og "elsker at smide folk af". Træner er ude og se min hest, og jeg kan se fra start at hesten ikke kan lide dem og opfører sig virkelig sært. Maser dem og er fuldstændig umulig, hvad hun bestemt ikke er ved mig - der var ingen problemer den dag før hun kom ind til træneren. Træneren kunne intet finde ud af og har fået af vide af flere, der så på, at de gjorde det helt forkert. Herefter modsatte min hest sig træningen og opførte sig i nogle uger helt anderledes end normalt.

 

Jeg besluttede så at give hende ro, så hun (og jeg) kunne glemme de dårlige oplevelser og forholdte mig til det som 000 foreslår dig det - så det vil jeg også råde dig til.

 

Sæt små mål og arbejd fra jorden med fokus på miljøtræning og tillid. Hyg dig med hesten bare ved at være der og styrk båndet mellem jer.

 

Og så den vigtigste for mit vedkommende - stå med hesten et sted hvor du (og den) har det godt. Min "slappe-af-periode", som jeg regnede med blot skulle være over en enkelt sommer, blev snart et år længere end forventet simpelthen fordi, at vi har været ekstremt uheldig med de steder, jeg har haft hende opstaldet. Jeg har været udsat for at blive mobbet,, ignoreret, skældt ud på hver dag over "problemer", folk selv fandt på og for alt i verden ikke selv ville tjekke op på, snydt, at stå et sted hvor staldejer var gået ned med stress og ikke passede hestene (det var fuldpas....) og en rideklub med så store problemer bestyrelsen imellem at det hele simpelthen kørte helt forfærdeligt, uro på markerne, skader, dårligt hø osv., som ingen gjorde noget ved.

 

Dét har dræbt min motivation... Jeg har ikke noget problem med hesten, men har godt nok tabt meget glæde ved altid at skulle tvinge mig ud i stalde hvor jeg ikke har vidst hvad negativitet, der ville møde mig.

 

Nu står vi endelig et godt sted hvor jeg er med socialt og folk er skidesøde, plus hestenes forhold er i top. Så jeg er aktivt gået ind i at gøre ting, der kan styrke min motivation til at komme afsted og finde glæden. Jeg har lejet en anden hest, jeg kan ride på (det skal lige på plads igen før jeg skal op på min egen), der er så sød og rolig at det hjælper mig meget. Jeg detlager i det sociale og gør flere ting for at fremme lysten til at komme afsted - finder nogen at træne med, spørger aktivt ind når jeg søger hjælp/råd til noget, aftaler at tage billeder sammen med nogen, oprettet en profil på HesteGalleri for at være lidt "med" digitalt også.. Og så er jeg begyndt at indsamle mig forskelligt udstyr - lyder måske fjollet, men det hjælper også at have styr på sine ting så man ved, man har noget at træne med. Samtidig skal jeg til at have undervisning ca. 1 gang ugentligt, hvilket for mig fremmer motivationen for at få trænet imellem undervisningstimerne, og får lidt struktur på det.

 

Så ja... sør for at forholdene er i orden så der ikke er noget ydre der gør det svært for dig at komme afsted.

Lad være at sætte høje krav og sørg for at finde den form for træning, der vil styrke jeres bånd og gøre næste skridt nemmere.

Sørg for at arrangere forskelllige ting, der kan få dig afsted og ud af døren - som du selv skriver er du så glad, når du har været afsted. Aftal at være sammen med nogle andre, eller generelt set bare se hvad du kan skaffe dig af "forpligtigelser" der gør, at du skal afsted. Måske har du lovet at tjekket kort op på en anden hest? Muge for nogen? Ganske simpelt køre med nogen?

Prøv at finde et sted på nettet hvor du kan være "fælles" med nogen omkring hestene (hvis du er til den slags) - ALT hvad der kan give glæde omkring hesten er med til at øge motivationen for at komme afsted og gøre fremskridt. Undervisning vil måske også hjælpe dig med at strukturere det? :)

 

Well... yes... håber det kan bruges. :)


What a massive responsibility, being a moral creature.

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-07-2014 10:51

Jeg vil gerne begynde at ride da jeg håber det vil give mig motivationen tilbage.. Og så fordi min kæreste og hans venner mobber mig med at jeg har en hest uden at ride på den ;-)

 

Jeg tror I har ret, og jeg lægger for meget i det at ride. Måske findes motivationen i at drosle ned for ambitionerne og finde overskuddet igen..

 

Jeg har osse måttet døje en del hvor Pony har været opstaldet og har endelig fundet et rimeligt sted, desværre uden andre opstaldere, så uden noget socialt incitament for mig. Men det er et sted med stor forståelse for både mine og Ponys problematikker.

 

Vi starter undervisning her til august, egentlig havde jeg troet det skulle være tilridning vi fokuserede på, men nu tror jeg det bliver noget med gåture og løft af hove.. (han har haft sur stråle og er blevet meget svær at løfte ben på)


Rikke

 

lykkeligt ejet af den lækre Tykke, aka Ponytauros Rex

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 noget for noget...
Forfatter: 
Dato:  15-07-2014 21:26

Helt grundlæggende mener jeg, at når man hælder så mange penge i en interesse, som det koster at have hest, så skal det give noget tilbage i form af glæde - om man så bliver glad af at klappe dyret eller at ride høj dressur / jagt / whatever er sådan set ret ligemeget.

 

Hvis det ikke gør dig glad mere, så overvej, om der kan laves nogle ændringer, der kan bringe glæden tilbage igen. Hvis ikke - ja så er den sikre vej for en uridelig problempony jo nok aflivning. Hvis man ikke lige kender nogen, som man er tryg ved at overlade den til.

 

Jeg har gået og været ikke-glad for en hest i 1½ år. Jeg var vild med hesten, men den var simpelt hen en mandagsmodel, der havde vindkolik flere gange i ugen, og det brugte jeg formuer og - endnu mere vigtigt - oceaner af bekymringer på. Da den endelig blev aflivet, var det en stor sorg - og samtidig en KÆMPE stor lettelse. Hvor havde jeg dog brugt meget energi, penge, tid og bekymringer på den, uden at få noget som helst tilbage igen, jeg var drænet på flere områder. Jeg skulle have gjort det meget før - men jeg var jo glad for hesten, og hvem afliver en hest, der ikke sådan RIGTIGT fejler noget? (kloge mennesker, der passer på deres energi og penge, ved jeg nu :-) )

 

mvh. tina


Barylere rule!
1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider