Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Astamalignende reaktion på parfume ...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2014 22:01

Okay .. nu er det her efterhånden blevet så meget et tilbagevendende problem, at jeg er nødt til at reagere. Det er forholdsvis ubehageligt det jeg oplever.

 

Jeg er kendt med parfumeallergi - det behøver jeg ikke en allergitest for at konstatere. Det er ret åbenlyst, desværre.

 

Jeg har haft allergien i flere år.

Det startede med at jeg vågnende op om natten fordi det kløede som sindsygt på mine ben hver eneste nat.

Jeg var faktisk til lægen - og vi kunne ikke finde årsagen.

Så prøvede vi at fjerne parfumen fra alt - og så holdt kløen op. Problem fundet; Parfumeallergi.

 

Det var i en lang periode tilstrækkeligt til at holde det i ro - og jeg troede faktisk, at jeg efterhånden havde løst det.

Jeg udviklede dog også - af uvisse årsager - allergi overfor andre stoffer i lotions, som gør at jeg i dag ikke kan bruge en eneste bodylotion på markedet.

ALT er prøvet - inkl. håndlavede cremer fra grunden. Jeg tåler ikke bodylotion. Kun helosan og lign.

 

Nå - det egentlige problem.

Jeg har udviklet noget særdeles ubehageligt, hvis jeg er i samme rum som mennesker der har brugt parfume ( - jeg kan fx ikke gå ind i Matas).

 

Det startede en dag hvor jeg observerede at jeg blev ekstremt dårlig, og flyttede mig fra det, som jeg troede var åsagen (parfumelugten).

Det var ret simpelt for mig at opdage, da jeg har en veninde, der reagerer på fuldstændig samme vis (en meget tæt veninde).

 

Siden har jeg så haft det her meget ubehagelige problem.

Når jeg er i samme rum, som mennesker der har brugt parfuem - fx før en familie fest, og så går ind i rummet, hvor der en forholdsvis høj koncentration af parfume, så oplever jeg noget ekstremt ubehageligt.

Jeg registrerer, at mine luftveje snørrer sig sammen, og jeg har en følelse af at mangle ilt. Når jeg så kommer ud i en renere luft så er resultatet, at jeg får nogle meget hosteanfald. Afhængigt af hvor meget jeg har nået at indånde, så reagerer jeg i kortere eller længere tid.

 

 

I sidste weekend kostede det mig en halv familiefest.

Jeg var til studenterfest og en mases piger syntes de skulle lugte godt. Resultat: Et af de voldsomste astmalignende anfald i nyere tid. Jeg går ikke i panik, men det er ret ubehageligt.

 

Er der noget man kan gøre?

Det er et forholdsvis ubehageligt kendskab jeg har mig. Og jeg har ikke astma ellers - det er KUN hvis jeg kommer i kontakt med parfume.

 

Jeg ved ikke så meget om det - udover, at jeg har en veninde, der af samme årsag har bandlyst al parfum inkl. deodoranter i hendes hjem. Hun får astma af det.

Så det er ikke fremmed - bare ubehageligt.



 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Din arme stakkel!
Forfatter: 
Dato:  10-07-2014 22:07

Dengang jeg fandt ud af, at parfumeallergi fandtes - der skar jeg meget ned på brugen af parfumesprays. Benytter dig stadig parfumeret skyllemiddel mm. så helt klog nok er jeg heller ikke

 

Det lyder sindssygt ubehageligt det du oplever, men jeg tænker, at du skal vende det med din læge for at få udstedt astmamedicin som inhalator. Simpelthen for at du undgår den kvælende fornemmelse og at du så samtidigt har den sikkerhed, at du har "luft" liggende i håndtasken kun få sekunder væk.


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  10-07-2014 22:07

Jeg ved intet om emnet men kom til at tænke på........ Ville det være muligt at forebygge mod allergisk reaktion?? Fx indeholdende antihistamin. Og måske en astmaspray så dine lunger ikke kramper sådan sammen??


VH Pernille

 

Only in math problems can you buy 60 cantaloupes and nobody asks what the hell is wrong with you.

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  10-07-2014 22:56

Jeg har også parfume allergi, og reagere også med astma anfald hvis der er for meget parfume i luften, som eks. i Matas. Min startede faktisk helt som du beskriver din.

Her da jeg begyndte som ssa kom jeg i klasse med nogle der brugte både meget parfume, parfumeret vaskepulver, skyllemiddel med duft og samtid lugtede af røg..

Jeg sagde allerede en af de første dage at jeg havde parfume allergi, men dette blev pænt ignoreret, så efter et astma anfald i klassen kunne de forskellige godt lade være at bruge SÅ meget parfume..

Jeg tager dagligt antihistamin, og har en astmaspray :)


- Annecathrine

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 07:39

Jeg tager faktisk ikke antihistamin til daglig.

Kun når min allergi og jeg virkelig bliver uvenner - og det sker heldigvis ikke særlig tit.

 

Jeg ved hvad jeg ikke kan tåle - og det undgår jeg så - big time.

Al parfume, al bodylotion (ALT er prøvet - suk) - og så bidende insekter.

 

Jeg har nemlig også allergi overfor myg, klæg m.m.

Jeg hæver, det brænder og nogle gange så dannes der ligesom sådan nogle sår i huden - det er som immunforsvaret æder huden op. Det ret ondt.

... is kan tog ofte æde mine stik - så det bruger jeg en del.

 

Min parfume allergi kan lave samme stunt.

Sidst nogen havde brugt parfume i en fælles vaskemaskine så kostede det mig næsten 14 dage på anithistamin før det faldt til ro.

En frisør der engang bare vaskede mit hår med parfume kostede mig en kløende hovedbund i 14 dage - jeg var pænt negativ.

 

 

Jeg kan fx heller ikke gå til frisøren.

Jeg har opgivet.

Der er simpelthen for meget i luften derinde til jeg bare tør overveje at prøve.

 

Kunne godt være jeg skulle overveje at få en astmaspray.

Bare til de situationer hvor jeg får de anfald.

Der skal ikke ret meget til - bare en der går for tæt på mig uden jeg opdager det og som så har brug for meget parfume.

 

Jeg dealer sådan rimelig okay med det.

Normalt tager de 10-20 sekunder så er det værste overstået. Hvis jeg ellers flytter mig. Men i weekenden så tog det flere minutter. Det var faktisk ret ubehageligt.



 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forebyggelse....
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 08:31

... af anfaldene må være vejen frem - og så antihistamin til når det ikke kan lade sig gøre.

 

Til familiefester o.l. burde det kunne være muligt at bede folk om at lade parfumen og måske de alt for duftende ting blive hjemme.

 

Jeg har haft et job hvor jeg fik at vide til samtalen at der var en parfumeallergiker i afdelingen, så hvis jeg fik jobbet måtte jeg IKKE benytte parfume, parfumeret creme, skyllemiddel og andet med parfumer - og nyt tøj skulle vaskes (parfumefrit) før jeg tog det på, på arbejde (det gør jeg nu alligevel)

 

Det fik mig til at tænke meget over min brug af parfumer - og hvor meget man egentlig sovser sig ind i hver dag.

 

For bare på en almindelig dag med sæbe i badet, shampoo, balsam, bodylotion, creme til ansigtet (måske en separat til øjnene), deo, en anden sæbe til hænderne når man lige vasker hænder, håndcreme, hårprodukter, tøj der er vasket i et vaskemiddel og så også med skyllemiddel osv, osv... så kommer man hurtigt over 10 - 15 forskellige parfumerede produkter om dagen - FØR man har piffet sig med dagens ønskede duft.... Så tror pokker at flere og flere bliver allergiske!

 

Jeg prøver at begrænse mig - parfumefri håndsæbe, vaskemiddel, eddike i stedet for skyllemiddel.Mht shampoo og balsam er jeg knapt så hellig - men igen, prøver at begrænse mængden.

Og det med direkte at sprøjte med parfume er til særlige dage.

 

Jeg kan i øvrigt også mærke et ubehag når jeg f.eks. går gennem parfumeafdelingen i Magasin - og reagerer også overfor tobaksrøg - jeg er ikke direkte allergiker - jeg bliver "bare" dårlig af lugtene.

 

Jeg synes IKKE at det vil være for meget forlangt til familiesammenkomster at bede om hensyn - og i venners lag ville jeg også forvente et vist hensyn (måske ikke i en grad så de ikke må bruge skyllemiddel i tøjet - men i det mindste kan de droppe de stærkt duftende ting i dit selskab)


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 09:19

TS det er altså ikke bare ubehageligt at få et astmaanfald, det kan være farligt, så afsted til lægen med dig, og få noget forebyggende som du kan bruge når du skal være sammen med mange mennesker og noget til anfaldene.

 

Pas godt på dig selv.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kedeligt
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 09:41

Hej

For mig lyder det som om du har MCS i mild grad , jeg har det selv i svær grad fik det i 2012 , det kan starte med nældefeber og andet og udvikler sig til en grim og desværre kronisk sygdom , oversat hedder det Overfølsomhed for dufte og kemikalier.

Man bliver dårlig når man trækker vejret og indånder parfume og mange andre ting.

Man skal ikke provokere det , for det bliver kun være , og sætter en stopper for mange ting her i livet.

Parfume er jo et kemikalie og faktisk giftigt i større og mindre grad.

Jeg behøver ikke beskrive mine symtomer , for har alle , men vil give dig et link til hjemmeside.

Kan kun sige at jeg kende flere der har det og jeg tror det bliver en folkesygdom pågrund af alt det gift vi omgås i mad tøj møbler og jeg kunne blive ved.

Gå ind og læs , det er meget vigtigt for dig.

 

 

http://mcsforeningen.dk/


HORSEBJERG

Stutteri og Kennel

Opdræt af Oldenborg Pinto Knabstrupper

Grand Danois


horsebjerg.webbyen.dk/


granddanois-horsebjerg.webbyen.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Samme problem.
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 10:24

Jeg har samme problem, dog er perfume duft ikke den værste heldigvis, kan dog eagere på nogle dufte.
Men jeg har flere ting som kan udløse vejrtræknings problemer.
Heste støv, hvedemel, Hvedemel reagerede jeg meget kraftigt på, men kun hvis jeg får det i ansigtet, og det kan jeg heldigvis kontrolere.
Jeg tager allergi middel hver dag, men det hjælper ikke på hvis jeg får poblemer med vejrtækningen, til den har jeg en inhallator, ikke en spray.
Har både til næsen og en til halsen... Tror den hed noget med budesonid..
Heldigvis har jeg ikke døjet længe..

0
0
Svar på denne tråd
 
 MCS overfølsomhed
Forfatter: 
Dato:  12-07-2014 13:26

Hej TS

 

Jeg er enig med Horsebjerg - det lyder meget som MCS. MSC er, så vidt jeg ved, ikke en anerkendt diagnose i DK, men det er det i andre lande. Og der er vist et enkelt privathospital (Hamlet måske) her i DK, der kan diagnosticere det.

 

Jeg har det selv i mild grad - jeg får ikke astmaanfaldene, men hovedpine, muskelømhed og ekstremtræthed, stoppede luftveje etc. Jeg har aldrig en reaktion på huden, og jeg hoster heller aldrig.

I min familie er der 3, udover mig, der har MCS i meget svær grad. Konsekvensen er, at vi ALDRIG bruger parfume etc til familiesammenkomster og på den vis forebygger anfald. Nogle med MCS kan benytte antihistamin - jeg kan personligt ikke tåle det - men ellers er det en meget 'frustrerende' sygdom, da, som du selv er inde på, parfume og cremer og rengøringsmidler osv er overalt i det offentlige rum. Jeg er total med på, hvor frustrerende du må have det, og mit bedste foreslag er, at du undersøger nøje, hvilke produkter du kan tåle og så taler med din omgangskreds om dette. De 3 andre i min familie, der er hårdest ramt, de er begyndt at købe disse produkter og så låne dem ud til venner og familie på forhånd, hvis de ved, at vi skal ses.. MCS er besværligt med besværligt på! Men for mig så bliver symptomerne dæmpede ved, at jeg ikke udsætter mig selv for eksponering i min dagligdag, dvs minus parfume til mig i alle mine produkter.

 

Held og lykke fremover.

 


Venlig hilsen Cecilie

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-07-2014 14:23

Jeg har ingen parfume på noget tidspunkt i min hverdag.

Det er det eneste, som jeg reagerer på - og så lige emulgatorer.

Emulgatorerne gør fx at jeg ikke kan bruge en eneste almindelig bodylotion på markedet, men jeg er henvist til Helosan. Det foreløbigt den eneste creme jeg har fundet, der kan accepteres af min hud.

Ellers er resultatet at jeg klør endnu mere.

 

Jeg ved godt, at parfumeallergi anses som værende en kontaktallergi, men jeg har først udviklet det efter, at jeg har udviklet parfume allergi.

 

Jeg er heller ikke udredt for parfumeallergi, da det var forholdsvis enkelt at konstantere, da det forsvandt ved at fjerne parfumen fra min dagligdag - fuldstændigt.

 

 

Det er kun til familiefester m.m. jeg normalt mærker det, fordi jeg her reagerer på parfumen.

Men det er lidt svært at oplyse gæster man ikke kender om at man er allergisk overfor parfume.

 

Jeg kan godt se, at MSC er det, som det sandsynligvis drejer som om. Behandlingen virker vidst 'bare' til at være at man undgår det, som man reagerer på, hvilket jeg godt ved kan være en udfordring.

Men det lykkes normalt - så lige med de få undtagelesr som den weekend, hvor det gik galt.

 



 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Diagnose
Forfatter: 
Dato:  14-07-2014 09:26

MCS har fået diagnosekode i 2012 , men der er desværre rigtigt mange læger , som ikke kender til sygdommen og mange læger som mener det pjat desværre

Efter den nye regering lukkede videncenter for at spare , har vi ikke rigtigt nogle som kan hjælpe os , de havde lavet meget forskning på det område , samt om allergi osv

Vi høre under funktionelle sygdomme , som er en kasse med mega mange andre sygdomme ,meget frustrerende.

Der er flere grupper på facebook , måske det kunne være noget for jer , folk er gode til at dele oplevelser og gode tips osv , her er link til den ene.

 

http://MCS Foreningen / Foreningen for Duft- og Kemikalieoverfølsomme

 


HORSEBJERG

Stutteri og Kennel

Opdræt af Oldenborg Pinto Knabstrupper

Grand Danois


horsebjerg.webbyen.dk/


granddanois-horsebjerg.webbyen.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forkert link
Forfatter: 
Dato:  14-07-2014 09:29

HORSEBJERG

Stutteri og Kennel

Opdræt af Oldenborg Pinto Knabstrupper

Grand Danois


horsebjerg.webbyen.dk/


granddanois-horsebjerg.webbyen.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 gør det samme
Forfatter: 
Dato:  15-07-2014 22:30

som med rygning - forbyd det.

Jeg ved godt. der nu vil lyder et ramaskrig,men det er nok vejen frem.

Brugen af parfumer og dufte er jo eksploderet de sidste 40 år. Den ældre del af hn'er kan nok godt huske at duft og parfume var noget, man kun brugte lørdag aften, hvis man skulle ud. Det samme egentlig for make up, nu jeg tænker mig lidt om.

Det er ganske unødgt at lugte af noget, der ikke er en selv.

Måske skulle vi give vores heste, hunde og katte en gang spray så de kan dufte af gulerod eller æble .

nåh spøg til side. jeg mener virkeligt, at der skal lovgives om det på lige fod med rygning, så en stor del af befolkningen ikke skal tvinges til at være på medicin (histamin er ikke uskyldigt ved lang tids brug)


Whatever you say or do - it always returns to you!

4
0
Svar på denne tråd
 
 Det er svært
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 22:45

Jeg har ikke parfumeallergi, men kemikalieintolerans, forskellen er at allergi kan holdes nede med antihistaminer, det kan intolerans ikke.

Jeg får også åndenød, blærer i munden, og kan ikke huske hvad jeg selv hedder når jeg bliver udsat for parfume/kemi.

 

Min intolerans stammer fra da jeg var Litograf mener lægerne der undersøgte mig, de kunne imidlertid ikke hjælpe da det ikke er en godkendt lidelse.

Jeg måtte finde nyt job og trives nu som ssa, jeg har opdraget familien og kollegaerne, men det sker da at folk glemmer det, som da svigermor havde hængt en frisker i toilettet og jeg måtte sidde ude hele aftenen............

Eller da Allan et eller andet skulle undervise på min gård, jeg var ved at dø, hold nu op, hvorfor kan folk ikke holde sig selv ud uden at de skal hørme?? Jeg undres?

 


 

 

 

Venlig hilsen Gitte

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider