Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Andreas. Hvornår er det nok?
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 07:50

 

Jeg er en af dem der med vemod har set de forskellige billeder af Akeem Foldager fra Åbenhus og fulgt debatten i medierne.

 

Der er ingen tvivl om, at manden vil kunne lære mig og min lille

hyp hest et eller andet, men JEG ville givet vis også kunne lære HAM en ting eller to. .

 

Han er også klar over (nu) hvad vrede mennesker i flok kan udrette...

 

Nej; debatten var ikke nået hertil, hvis det var en mindre kendt rytter, men denne havde heller ikke så meget at miste og var nok heller ikke genstand for nær så meget misundelse!

 

Andreas ER knaldhamrende dygtig! "Alle" husker da dette ridt som rørte så mange mennesker: www.youtube.com/watch?v=zKQgTiqhPbw og som stadigvæk er værd at se, eller gense, og som stadigvæk rører dem der ser det!

 

Mange ser op til ham, men jeg er 100% sikker på at han kun er een blandt 1000'vis som rider "uskønt"!

 

Men; nu er debatten kommet så langt ud, at det tydeligvis drejer sig mere om Andreas, mere end det generelle billede af sporten og den måde konkurrenceheste trænes på, samt mangel på kontrol og INDGRIBEN ved div. stævner.

 

Det er ikke tænkt som en ny debat om billeder, blå tunge, fortidens omtaler, men en fremadrettet "tænke-tank" til forbedringer, og hvordan vi rider stormen af?

 

Er det nu ikke op til DRF og FEI (med medlemmers hjælp), at håndhæve deres egne regelsæt og slå hårdt ned på det uskønne, det hårde og det smertefulde???

 

ER det ikke på tide at vi i heste-kredse finder ud af at komme videre??


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

Ridevant Welsh Cob, 4 år/157 cm i stg. sælges

31
12
Svar på denne tråd
 
 Og alligevel...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 08:15

... er der flere, der starter nye tråde op om det samme emne


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

16
2
Svar på denne tråd
 
 Jo, det er det...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 08:15

... og det er derfor også godt at hesten blev dyrlægeundersøgt (selv om det burde være sket før) og at sponsorerne reagerer på resultatet på den måde de nu kan.

 

Det vil forhåbentlig vise andre ryttere at den slags ridning ikke er accepteret og at det FÅR konsekvenser.

 

Det vil forhåbnetlig også vise de er er ude som TD'er ved stævner at det er noget der skal slås ned på når det ses på opvarmningen osv.

 

Andreas ER en særdeles dygtig rytter - og burde have vidst bedre end at ride på den viste måde. Men vi kan alle begå fejl - det vigtige er at NÅR det sker, så bliver der slået hårdt ned på det.

 

Jeg kan kun håbe at signalværdien i denne triste historie er sådan at det gør en forskel i fremtiden - både ved stævner og ved andre arrangementer. (hvad folk gør derhjemme når ingen ser træningen, kan man jo ikke se - eller gøre noget ved)

 


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

22
0
Svar på denne tråd
 
 fatter det ikke
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 08:20

 

 

Jeg fatter ikke, at man ikke kan se at man skal starte et sted. Hvis vi alle læner os tilbage og venter på at "nogen" tager sig af problemet, så sker der INTET.

 

Dét at sponsorerne nu trækker sig fra AH, får forhåbentligt andre til at indse at der er grænser og at "stilen" skal lægges om.

 

Så nej. Jeg synes ikke bare man skal læne sig tilbage og vente på at autoriteterne tager over. Ofte er topryttere og forbund også tæt forbundet, så man strækker sig vidt for at bibeholde toprytterne og image, som jo også er præget af disse ryttere.

 

21
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg forstår
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 09:03

STADIG ikke hvorfor man SKAL ride med kandar og sporer.

 

HVIS man er en top rytter, kan hesten vel rides på alm. trensebid og uden fremaddrivende midler?

 

Og dressurprogrammer....SKAL der være pirouetter, changementer m.m.??

" det er hestens naturlige bevægelser som man fremhæver i dressuren".....jaeh....eller noget....

 

Min gamle tændte hoppe lavede aldrig piroutter, 1 changementer m.m. på folden eller andre steder.....så hvor kommer ovenstående udtalelse fra??

 

2014 er året og vi er meget mere bevidste om dyrevelfærd....

 

SE SÅ AT FÅ INDFØRT HESTEVELFÆRD I ALLE GRENE AF HESTESPORT!!!

 

.....suk........får sgu hovedpine af sager som popper op

 

10
26
Svar på denne tråd
 
 visti ♥vistisen♥
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 09:49

Andre ville helt sikkert kunne svare bedre end jeg på dine spørgsmål, men jeg giver det et forsøg. Så må dem der er klogere rette hvis det er helt ude i skoven. :-)

Grunden til at ride med fast stangbid, som kandar, er at når hesten er veltrænet nok begynder man at træne i at ride den med een hånd. Man kan ikke dreje hesten i et kandar men bruger det til at stille hovedet vertikalt med alene.


På det tidspunkt skulle hesten være veltrænet nok til at man kan ride den på vægt og ben og derfor kun har behov for at stille hovedet for at samle den yderligere i forhold til samlingen der kommer bagfra.

Bridon-biddet, eller trensebiddet om du vil bruges til at bøje hesten sidelæns med i starten af træningen med kandar og der veksles imellem at bruge kandarets tøjler og bridon-biddet efter behov. Ideen skulle gerne være at slippe bridon-tøjlen helt til sidst.

Af historiske årsager mere end noget andet så rider man fortsat med bridon-biddet i uanset hestens træningsniveau sådan som jeg har forstået det.

Mht. sporer så er det primære formål ikke at bruge dem som "fremaddrivende middel", de er som pisken, der fungere som "armforlænger" en "benforlænger" der gør at man dels bedre kan nå ind til hesten og dels kan nå bedre ind under den.

Du skriver:

"Og dressurprogrammer....SKAL der være pirouetter, changementer m.m.??

" det er hestens naturlige bevægelser som man fremhæver i dressuren".....jaeh....eller noget...."

 

Jeg kan ikke helt se hvor du har taget citatet, men der er i hver fald en mining med det.


Der er ikke noget naturligt i at sætte et menneske op på en hest. Faktisk så er heste ikke specielt godt egnede til at bære vægt på ryggen og det er derfor at man bliver nødt til at træne dette.
Så vidt jeg husker så ligger ca. 60% af hestens vægt på forbenene når den bevæger sig naturligt, men det er ikke det man ønsker med dressurtræning. Her vil man gerne flytte forholdet sådan at hovedparten af vægten ligger på bagparten.

 

Her er det en god ide at kikke tilbage på hvad dressurens formål er, nemlig at udføre grundtræning som krigsheste.
Når heste er i en naturlig kamp eller flugt-situation (i naturen)så lægger de vægten om på bagparten hvor det er de store muskler der bærer og hvor hesten lynhurtigt kan skifte retning.

Det er denne egenskab man fremhæver i dressurtræningen og udnytter til at få hesten til at kunne udføre de manøvre som man ser i dressurridning og andre steder. Går hesten på forparten så bliver den tung og overbelastet i kroppen.

I historisk sammenhæng en træning man lavde for at kunne udnytte hestens hurtighed i kamp, i nutidig sammenhæng en træning man laver for at hestene kan holde bedre og udføre de øvelser man ønsker.

Så der er altså en mening med galskaben langt hen ad vejen. Mange af de ting man ser i dressur og andre ridesportsdicipliner har et afsæt i praktiske anvendelser og hensyn til hestene - nogen gange kan det bare være svært at gennemskue.

Det der sker når man ikke træner en hest til "at bære sig selv" er at den naturligt forsøger at kompensere for sin dårlige evne til at bære vægt ved at stive musklerne af så godt som muligt. Det er det man oplever når den stikker hovedet op i luften og huler ryggen. Hvis man lader være med at træne sin hest imod dette så ender man med at have en hest der får dårlig ryg og muskelproblemer.

Hvis du gerne vil vide mere om hvorfor tingene er som de er, så vil jeg foreslå at du begraver dig i noget passende litteratur og konsultere gode trænere. :-)

(hvis der er nogen der ved bedre, så kom endelig med det. Jeg er ikke dressurrytter eller træner på noget særligt niveau... så hvad ved jeg)


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

42
1
Svar på denne tråd
 
 Godt skrevet Jens
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 10:24

Det er aldrig sporerne, biddet eller pisken der er fejlen - det er den person der er i den anden ende af dem der fejler.

 

I dette tilfælde er der tale om en særdeles dygtig rytter der faktisk godt KAN benytte de hjælpere korrekt - hvad der er gået galt for ham i denne situation kan jeg ikke bedømme, men han ved jo bedre og har nu fået en KRAFTIG påmindelse om at tænke sig om i sin ridning.

 

En del af det at starte dressurstævner er jo netop at vise at man har styr på sine hjælpere - og er i stand til f.eks. at have sporer på uden at det er til gene for hesten (men hvor man KAN bruge dem til det de skal være - diskrete signalgivere). I de helt lette klasser - hvor man kan forvente at rytteren ikke er så rutineret og MÅSKE ikke helt har styr på sine schenkler - er det heldigvis blevet tilladt at ride uden sporer.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

11
0
Svar på denne tråd
 
 Værd at læse
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 10:49

One veterinarian who is not afraid to speak up is Lene Kattrup who is a member of Denmark's Ethical Council, which advises members of Parliament on bio-ethical issues.

 

It is Lene Kattrup's opinion that the extensive photo material documents that the horse has been subjected to pain, fear and significant discomfort, which would constitute irresponsible treatment in violation of Paragraph 1 of the Danish Animal Protection Law. She feels that the photos clearly show marks from excessive use of sharp spurs on the horse's sides and moreover, a gaping mouth and blue tongue as signs of hypoxia. She would expect the spur marks to have healed by the time the veterinarian from the Danish Equestrian Federation examined Akeem.

"The photos show that the tongue is entirely squashed because of the sharp bit and as a veterinarian I would be worried about serious lesions to the tongue as a consequence of a strongly compromised circulation as well as crushing of the soft tissue. This can lead to acute trauma as well as delayed trauma such as neuropathy and local necrosis of the tongue tissue. The horse looks very uncomfortable and seems to suffer at the same time as having his neck in a very short position."

 

It is Lene Kattrup's opinion that the extensive photo material documents that the horse has been subjected to pain, fear and significant discomfort, which would constitute irresponsible treatment in violation of Paragraph 1 of the Danish Animal Protection Law. She feels that the photos clearly show marks from excessive use of sharp spurs on the horse's sides and moreover, a gaping mouth and blue tongue as signs of hypoxia. She would expect the spur marks to have healed by the time the veterinarian from the Danish Equestrian Federation examined Akeem.

"The photos show that the tongue is entirely squashed because of the sharp bit and as a veterinarian I would be worried about serious lesions to the tongue as a consequence of a strongly compromised circulation as well as crushing of the soft tissue. This can lead to acute trauma as well as delayed trauma such as neuropathy and local necrosis of the tongue tissue. The horse looks very uncomfortable and seems to suffer at the same time as having his neck in a very short position."

 

epona.tv/blog/2014/april/where-do- we-go-from-here

Inklusiv nye (grimme) billeder fra Åbent hus hos Helgstrand.

 


5
8
Svar på denne tråd
 
 Shagya...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 11:36

Jeg synes jo netop det du linker til med AH og Matine gør ondt at se - en hest med konstant halepisken, ryg der hænger m.v. - men han er da utvivlsomt en dygtig rytter.

 

Problemet med diverse forbund er jo netop, at trods de retningslinjer de udstikker overhovedet ikke overholdes - af dem selv!!!!!

 

Men noget tyder på, at pres fra netop deres egne medlemmer - når de står sammen - hjælper. Langt om længe, fristes jeg til at sige!


 

Mvh

Line

 

 

Kender du de fede smykker fra Gade&Juul design? Billige og moderigtige smykker (priser fra 35 - 300 kr.) - sælges i Nordjylland kun via homeparty. Kontakt mig på 42647422/PB - værtinden får 10% til køb af smykker

 

Feriehus ved Malaga udlejes, byhus i Torrox i 2 etager med stor tagterrasse.

 

Skal du have skrevet en sang? - så send en PB ...

18
3
Svar på denne tråd
 
 nye billeder
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 12:23

På de nye billeder af AH på den 4 årige Vincent Maranello ser det ud til at hverken han eller Morten Thompsen kan tilpasse en alm. trense og næserem !

 

rigtig grimt at se... og enhver med bare en smule empati intakt, vil kunne aflæse at denne hest SLET ikke er tilpas !

 

Og til Jens: tak for god og sober information.

Det er ikke at jeg nødvendigvis synes at vi alle skal ride rundt bidløst og bareback... men hvis du bare har set en af de som kan ride disse øvelser uden alle de hjælpemidler, ja så KAN det fysiologisk lade sig gøre. Og hvor ville det være smukt at se det som en ambition i dressursporten !

 

At se perfekt kommunikation imellem menneske og hest !

 

Der er langt langt igen... og ja AH må holde for.. sådan er det.. og fordi han er så kendt vil dette forhåbentlig have en effekt og har allerede startet en debat.

 

men jeg tror at det der tæller er at det skal kunne betale sig at behandle heste ordentlig... dvs.. der skal være penge i det for sponsorer, avlere og ryttere .. det er der belønningen skal ses.

 

Hvis de skal handle anderledes pga omsorg og hesteforståelse - kommer det ikke til at ske !

 

MT optræder og viser træning efter HMS metoder - har set ham og Katja Shuman optræde sammen til DV arrangement.

Men hvor dybt stikker det, spørger jeg, når han står og træner en hingst, som tydeligt har det rigtig skidt !

 

Der er rigtig rigtig mange penge i Topsport ... mange mange flere end i HMS

 

Det er en vigtig debat denne her. For det berører os alle som har en passion for heste og ridning. Det skal ændres både fra toppen og fra bunden.

Samspillet imellem hest og rytter og indtrykket af harmoni og hestens velvære og frihed i øvelserne må vægtes allerhøjst.. øvelser, omend nok så flotte skal vurderes langt nede, hvis hesten viser sig med svirpende hale, tydelig utilpas i ørespillet og hvor den er helt spændt ind, så man ikke kan se at den selv VÆLGER at gøre det rigtige -

Det vil batte..

 

Måske vil det betyde at vi ikke skal se "spektakulære " dressurprogrammer, hvor hesten laver helt, for den unaturlige bevægelser..men hvis vi istedet ser og belønner, det fineste samspil imellem hest og rytter, som berører os dybt.. vil oplevelsen være overlegent.hvor man kun aner signalerne imellem hest og rytter.. alt er antydninger som giver et perfekt og næsten magisk oplevelse.

Det KAN lade sig gøre.. men meget tillærte metoder, skal revurderes og det tager lang lang tid.

 

indtil da .. må alle der rider til stævner ride somom alt hvad de gør risikerer at blive offentliggjort...så vil frygten omend ikke andet , få dem til at holde igen med tvang.

og alle vi der kommer til at stævne skal have kamera og video med !

desuden skal det være obligatorisk for alle nye ryttere at lære HMS - lære at læse en hest og forstå de signaler og det sprog den kommunikerer med- før de selv begynder at påtvinge dem en masse overdrevne signaler, på et sprog den måske ikke forstår.

6
5
Svar på denne tråd
 
 samme klip
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 12:41

samme link til video er lavet i en anden tråd og jeg bliver rørt over, hvor mange der stadig, med den viden vi har, kan kalde det flot. Jeg er stadig meget overrasket over hvor få, der lægger mærke til den døde slaskende mule på optagelserne. At benbevægelserne er stive og ubalanceret har været oppe i den anden tråd.

Om det er personen der er kritik på, beskrives også i andre tråde. Det er ikke ham der gås efter, men hans metoder + andres ligende metoder. Debatten MÅ ikke dø her. De tunge drenge får jo ikke fingeren ud, hvis der ikke er et fortsat pres på. Der har været advaret flere gange gennem flere år og mange dyrlæger har efterhånden både skrevet bøger og meget andet, der på videnskablig basis fortæller, hvorfor det er fysisk mishandling at ride som i klippet. Det er bare blevet overhørt og ignoreret. Var der sket bare en lille smule dengang, så havde det måske ikke ført til denne sag som er nu.

 

11
5
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 12:43

Det spirer rundt om i hele verden. Fra min egen passion western, er der også folk der går imod de baske metoder.


Udsprunget af at mange syntes at sporten var blevet for rå og hård ved dyrene er der en bunke mennesker der er ved at genoplive vaquero-traditionen i Californien.

En måde at træne på der er meget fremmed for de fleste, men hvor hesten altid går forud for rytterens behov og ambitionen, som den du ønsker supaya.


Der er på dette grundlag opstået en ny diciplin i western der hedder Cowboy Dressage. Den vinder frem både i USA og Danmark.

www.youtube.com/watch?v=vYuuxKNzeds


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

4
1
Svar på denne tråd
 
 de første spæde spirer
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 12:57

dette billede er fra AH træning

Billede

 

dette fra nyheder på HN 10.4.2014

 

www.heste-nettet.dk/nyheder/10549/

 

som omhandler næsebånd, historisk og om den er nødvendig idag.

 

det bedste der kan ske i denne situation er at det kan få ryttere til at stille spørgsmål?

 

7
2
Svar på denne tråd
 
 På tide at komme videre
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 13:17

Jeg er én af RIGTIG mange, der tager afstand fra billederne af Akeem og AH, dog syntes jeg samtidig, at det er ved at være nok nu. AH har indrømmet "fejlen" og kan selvfølgelig ikke gøre noget ved det nu, udover at gøre som han er blevet rådet til. Jeg personligt tror på han har fået en ordentlig lærestreg samtidig med hans sponsonerer dropper ham på denne måde. Jeg vil dog også sige, at folk driver klapjagt (eller hva det nu hedder) på de firmaer, som ikke med det samme opsiger kontrakten, men i stedet undersøger sagen nærmere, hvilket er FOR meget. Selvfølgelig skal de ikke støtte en rytter der behandler sin hest som på billederne, men den har været tilset af en dyrlæge, som har erklæret sine meninger. At folk skriver "Jeg tror jeg vil finde et andet sted at købe tøj" (Kingsland,)synes jeg det er ved at gå over gevind, da firmaerne ingen mulighed får for at undersøge sagen ordentligt førend folk dømmer dem. Det er som om, at der køres mere på AH personligt nu, end på billederne af Akeem.

Personligt er det nok nu. Han har fået en ordentlig lærestreg og er nok ikke den eneste rytter i verden der har gjort dette. Vi burde kunne komme videre nu.


****R.I.P****

5/6 1986 - 15/5 2012

Zhakalina <3

****R.I.P****

17
8
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 13:22

upåagtet, hvor meget jeg end elsker moderne dressur, så har jeg til gode at kunne citeres for positive kommentarer angående den kære AH. Det er ikke fordi jeg er ellers er tilbageholdende med at slide på mit tastatur, tværtom, men en af de største bedrifter, rent pædagogisk, må være Esbens evne til at tøjle AH, og hjælpe ham med at fremstå sympatisk, da han red for BH. Ligeledes kan man tænke, at Don Schrufro vitterligt har bevist den høje grad af ridelighed, han videregiver til sine afkom, ved at være "last horse standing", for AHs stævnedeltagelser..

 

Hvis Putin mangler hjælp til at klare sig ud af Ukraine-roderiet, så er Esben Møller et godt bud på en pressekonsulent

 

Men, hvad kan vi lære af AH?.

 

Min lommefilosoferen over denne uges begivenheder ender ved en stor kvalitet, der bør gennemsyre enhver rytter..Ydmyghed..

Overfor hesten, overfor andres holdninger, overfor egne evner.

 

Det øjeblik vi fravælger at lytte til ydmygheden og vælger et kodeks, som værende korrekt, så fravælges evnen til at reflektere, og træffe de beslutninger og de erkendelser, der fører os videre.

 

Ydmygheden fravælges det øjeblik vi blindt lægger os fast på et mål, og låser os på en bestemt måde at opnå det på. Om målet er verdensmester i dressur, eller mester i barfodstrail med håndhest er uvedkommende. Det øjeblik vi kvæler ydmygheden, og befæster os på en fastlåst tro, der taber vi.

 

Derfor kan jeg ikke se, at det vi kan lære af AH er, at vi skal ændre ridestile, eller undervisere, eller udstyr, men lære og lære at genkende de tilfælde, hvor jegets behov har undertrykt ydmygheden over det fællesskab med et dyr, vi har udtænkt os for vores hest.

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

37
0
Svar på denne tråd
 
 Tra la la lalalulalej
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 13:49

Og nu ville det virkelig klæde debatten at hoppe videre, kigge mere bredt, AH ef jo ikke ene mand på toppen, og langt fra den eneste der bruger disse metoder, så kig bredt! Se på de andre rytter.

 

Og lad os for alvor for gjort noget, i stedet for at drive hekse jagt på en mand.


Mor til en smuk dreng, 28.08.2012

 

venter endnu en dreng, termin: 07.08.2014.

 

Savner min prinssesse hver dag :'( i hjertet gemt men aldrig glemt, Daphne 07-10

12
3
Svar på denne tråd
 
 rideetik...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 13:58

Jeg ved ikke men da jeg i tidernes morgen fik ride undervisning,både på min egen men også på andres heste var etikken lidt anderledes.

For det første var der ikke alt det sponceri som det ser ud til at de skal have idag,og rytterne var lidt mere nede på jorden end idag.

Vi behøvede ikke det reklame oppiskede udtyr,men selvfølgelig de virkelig store talenter blev hvor de var på jorden.

Vi fik undervisning af enten en ridelære?? som havde en lille skole,eller som jeg selv også undervisning i ride og køre foreninger som det hed dengang.

Et par af mine undervisere var fra kasernen i Næstved,og nu kommer pointen,når man ser på diverse topryttere eller for den sags skyld den alm amatør rytter idag, sidder de med hænderne oppe imellem deres egne skulderblade,og uanset hvad,så er det noget som kan gøre rigtig nas i hestens mund.

Jeg kan godt fortælle at hvis vi andre havde gjort det,så havde vi fået en skideballe som ville noget,det var før at det blev forbudt at rette på børn og unge,men da sund fornuft stadig blev brugt.

 

Blot for at fortælle alle ryttere især på højt plan,ødelægger mere end de gavner,og hvis ikke at rytteren selv har lidt selvjustist og kan bruge tænkeren er han eller hun lost.

Det som AH har lavet svare til det som før hed optømme en køre hest,det var også noget svineri,men man syntes at det så godt ud,når dyret havde mulen helt oppe i luften,så var det lige meget om den kunne trække vognen fordi de ikke kunne få hovedet ned så de aflastede ryggen hvis ikke havde de jo pisken.

 

Jeg syntes efter alt dette her med AH bør man begynde at lære rytterne at sidde på en hest,at ride uden at slå den i munden,og ellers bare nyde deres hobby.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

5
2
Svar på denne tråd
 
 debatten
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 15:59

For mig at se, så handler denne debat om noget meget større end Andreas! Det handler om, at rigtig mange mennesker ønsker at se dressur, hvor der ikke er tale om tvang for at udføre øvelserne.

 

Jeg er på ingen måde tilhænger af, at det nye sort absolut skal være bomløs, tøjleløs eller at stå 20 meter fra hesten for at sikre, at det er den eget ønske at deltage i dressuren, MEN:

 

Jeg kan ikke begribe, at folk fortsat finder Andreas' ridt på Martiné fantastisk! Ja, hesten går i takt til musikken, og jeg har selv set det ridt ca. 200 gange med kuldegysninger på armen i bare benovelse, men nu har jeg fået øjnene op for, at det jo ikke er en glad hest på den video!

 

Engang var det tilladt at tæske sine dyr, for der var ikke nogen regler på det punkt! Engang var det tilladt at tæske sine børn og give dem smæk i skolen, men det er det ikke længere. Er det så ikke også på tide, at man bevæger sig imod ridning på hestens præmisser? Hvor hjælperne (kandar, sporer etc) ikke længere bruges som et tvangsmiddel, men at dressuren derimod kan fuldføres uden og de derfor fungerer som forfinelse af hjælperne - nøjagtig som de var tiltænkt!

 

Jeg finder det utroligt, at DRF ikke lever op til deres egne visioner og dermed sætter en stopper for denne form for misbrug af hestene. Det er på tide med et nyt syn på, hvad der er vigtigt, når dressur (og andet ridning) bedømmes!

 

Andreas har gentagne gange været i medierne for lignende sager, og han burde om nogen være klar over, hvordan man indstiller hestens udstyr! Foruroligende at han slipper afsted med den begrundelse og dermed klarer frisag!

 

Jeg savner i den grad, at DRF viser viljen til at få foran med en håndfast konsekvens i stedet for de vage udmeldinger. Hesten blev tilset dagevis efter billederne er taget, men det tages der ikke højde for. Der er billed-bevis for, at hesten bløder på opvisningstidspunktet. Bør hesten så fremvises? Hesten er fortsat smertepåvirket, da den undersøges dagevis efter den er redet med blå tunge. Er det så ikke et vink med et vognstang om, at det ikke er foregået én enkelt gang?

 

DRF har her muligheden for at sætte et eksempel en gang for alle, og dermed kræve en mere påpasselig omgang med hestene fremover. Dette gælder alle - både Lille Lise på den lokale rideklub, men så sandelig også eliten! Man skal starte et sted, så hvorfor ikke med Andreas! Han burde, om nogen, gå foran med et godt eksempel i stedet for at snakke udenom! Det ville klæde ham at erkende, at han ikke behandler sine heste godt nok, i stedet for at skylde skylden på udstyret! Og samtidig påstå, at det er misundelse, som er drivkraften bag den her sag!

 

Jeg synes godt om, at forbrugerne påvirker sponsorerne! Det er den eneste vej til handling, når DRF konsekvent henviser til en vag pressemeddelelse! At Andreas skal "straffes" med en samtale og "tilsyn" af Akeem (hvor ofte og hvor længe?) er helt absurd, for det er jo ingen straf - og hans handlinger har dermed ingen konsekvenser!

 

Jeg håber, at denne sag udmunder i, at DRF tager skeen i den anden hånd og bliver et forbund, som vi ryttere kan være stolte af i stedet for at undlade at handle i en så alvorlig situation, som det er, når den absolute elite tydeligt mishandler sine heste!



Salg af avls- og sportsheste med holsteinerafstamning!

Heste skal på fold - hver eneste dag!


32
0
Svar på denne tråd
 
 Gode indlæg
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 18:22

men hvor jeg dog ønsker at de som trykker på "tommel nedad", kom med en kommentar til det de ikke er enig i.

 

Jeg har en gang for mange år siden hørt en dressurtræner udtale sig om at man via dressuren fremhæver hestens naturlige bevægelser såsom pirouetter, versader m.m. - om det være sig hopper eller hingste aner jeg ikke..

 

Jens: Godt indlæg

 

Synes stadig at kandar er unødvendigt, hvis hesten som skrevet er redet ordentligt.

 

Og jeg vil 100% holde fast i, at der skal mere fokus på hestevelfærden, uanset ejeren.

 

For man har jo nu om stunder sådan set kun hest for ens egen skyld, da markerne ordnes af maskiner.

 

4
4
Svar på denne tråd
 
 Shagya - rigtig godt
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 18:58

indlæg fra dig som beskriver det jeg føler

 

Det er ærgerligt når debatten bliver så sort/hvid, som i dette tilfælde og at hetzen/misundelsen får overtaget.


The grass was greener....

 

Mvh Janni

5
8
Svar på denne tråd
 
 undskyldninger
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 20:28

Nu må undskyldningerne om misundelse og hetz altså stoppe.

Der har været så mange gode og saglige indlæg, hvor folk netop ønsker et fortsat pres på forbund som drf og fei og ikke nødvendigvis på omtalte. Der ønskes også et pres på sponsor/er, fordi div forbund gang på gang har været for slappe i sager med både med omtalte rytter såvel som andre.

Hvis nu omtalte ville tage noget ansvar, istedet for at gemme sig bag "det var udstyret, ikke jeg", så kunne det være misæren gik hurtigere væk.

Hvor mange der er misundlige over ikke selv at kunne ride deres heste, så de imens kan fremvise en lige så blå/grå tunge ....... tja....det kan godt være, de er der ude et sted, men jeg foretrækker nu en tunge i naturlig lyserødlig udgave.

DRF og FEI vågn nu op altså.

 

16
3
Svar på denne tråd
 
 Dommerne
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 20:37

Dommerne??


Lever og ånder for hesten...

2
0
Svar på denne tråd
 
 hvornår det er nok?
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 20:42
Det er nok, når andre ryttere trækker vejret en gang til og tænker sig om en ekstra gang, inden de griber til de hårde metoder, fordi de tænker: Helgstrand tog denne vej, og det gik ikke så godt. Der tror jeg ikke vi er endnu.

Det er ærgeligt at sidde og heppe på at det går dårligt for Helgstrands forretning, men når grim ridning ikke straffes på banen, så er der vel kun straffen på pengepungen tilbage. Og det håber jeg altså bliver lige præcis så meget, at det har afskrækkende effekt på andre. Og det er ikke fordi jeg har det fjerneste imod Helgstrand, som jeg bare opfatter som så dygtig, at han kan levere varen. DEt ville han også kunne, hvis den ønskede vare var en hest i harmoni, ligesom jeg i øvrigt tror at langt de fleste eliteryttere kan.

Jeg gad i øvrigt rigtig godt se Helgstrand levere en harmonisk hest. Han er jo en flot og elegant rytter, og det kunne kun blive godt ;-)

Mvh. Tina

Barylere rule!
12
2
Svar på denne tråd
 
 Hold nu op
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 21:04

med alt det misundelses.

Debatten handler IKKE om misundelse på AH som person, rytter eller hestenhandler. Debatten handler om at AH har behandlet sine heste på en helt uacceptabel måde, som bestemt ikke hænger sammen med hestevelfærd.

 

Jer der bliver ved med at smide misundelseskortet - som jeg faktisk bliver en anelses provokeret af. Vi er faktisk nogle, hvor hestens velfærd betyder noget. Vi er nogle, som godt kan lide heste og som rent faktisk bekymrer os, når vi ser heste der ikke bliver behandlet godt. Vi er nogle, som fælder en tåre, bliver vrede, bliver fysiske dårlige mv, når vi ser, hvordan Akem bliver redet!! At I åbenbart ikke bryder/interesserer jer for hestevelfærd og ordentlig behandling af vores heste (går ikke ud fra, at folk med øjne i hovedet og som har set disse billeder og finder det ok rent faktisk kan lide heste) betyder jo ikke, at andre ikke gør det samme.

 

Selv om man har gode heste og succes skal man opfører sig ordentligt - både overfor dyr og mennesker!

17
4
Svar på denne tråd
 
 visti ♥vistisen♥
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 21:37

Jeg kan sagtens forstå at du ser kandar eller andre stangbid som unødvendige. Men jeg tror at det er fordi du ser det som et tvangsmiddel og ikke som et hjælpemidel til at give hesten finere og lettere signaler med?

Et kandarbid er en relativt simpel affære set umiddelbart, men der er alligevel lidt mere i det end man måske ser ved første øjekast.
Det første de fleste hæfter sig ved er at der er udveksling i det og det antages derfor at det er lavet sådan for at man kan få hårdere fat i hesten. Det kan man også, men det er ikke den primære funktion hvis biddet passer til hesten og der rides korrekt.

En stor del af virkningen af et stangbid ligger i vægten og balancen i biddet. Når hesten går med hovedet i lod uden at der er kontakt på tøjlen så bør stangen hænge mere eller mindre frit fra hestens nakke uden at påvirke hverken tunge eller lader.
I takt med at hesten løfter hovedet ud af lod så vil biddets egen vægt være med til at få hesten til at sænke hovedet igen da det giver en vægt i munden.

Hvis du ser på dette billede...

Billede

 

... så kan du se at der er en ganske stor udveksling i biddet. Udvekslingen er forholdet mellem afstandene mellem kindstykker, bid og tøjle. Her nærmer forholdet sig 1 til 3.


Bunden af stængerne og tøjlen er med til at holde kandaren i lod som et pendul. Forestil dig at hestens hoved bevæger sig men at kandaren forbliver lodret. Kandaren bliver dermed selvregulerende lidt på samme måde som en korrekt tilpasset hjælpetøjle. Som du kan se på fotoet så ses der folder i mundvigen på hesten og den har hovedet over lod. Der er ikke træk i tøjlen eller spænding på skumkæden der hænger næsten lodret ned... Kandaren virker i sig selv her uden rytterens indblanding. Når hesten sænker hovedet og biddet forbliver lodret vil trykket også forsvinde af sig selv fra biddet.

Den anden ting du skal bemærke ved stangbid i almindelighed, er at selvom udvekslingen virker som en kraftforstærker eller løftestang om du vil, så virker de også sådan at man skal bevæge tøjlen mere for at påvirke hesten. I et stangbid med f.eks. 1 til 3 i udveksling skal man også trække tøjlen 3 gange så langt for at flytte biddet den samme afstand som bridonbiddet (trensebiddet).

Bridonbiddet er direkte forbundet til tøjlen og trækker du een centimeter i det flytter biddet sig een centimeter. Trækker du een centimeter i kandaren så flytter biddet sig kun lidt mere end 3 mm (herover).

Udformningen af mundstykket er afhængig af hesten (eller bør være det) men udformningen af stænger og vægt er rytterens ende af udstyret. Nogen ryttere foretrækker en "hurtig" stang hvor der er lav udveksling og der kun skal små bevægelser til før biddet indvirker, andre foretrækker en "langsommere" stang hvor der skal større bevægelser til at påvirke balancen i biddet.

Hvis hesten er letredet vil vægten af tøjlen alene være nok til at påvirke biddet så hesten kan mærke det og der kan rides uden "kontakt" eller "vægt" i tøjlen... :-)


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

24
1
Svar på denne tråd
 
 Jens...
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 00:19

Du er dæleme klog!! Skrevet helt uden ironi og sarkasme, kun en ordentlig r*vfuld respekt. Tak for at gøre mig lidt klogere :-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
9
0
Svar på denne tråd
 
 Jens...
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 00:33

Tak for det det skønne billede, af en hest med kandar.

Vil du vise selv samme i ridning ?

Så, vi kan se forklaringerne i funktion...

Still-billede kan alle vise.

 

1
10
Svar på denne tråd
 
 000...
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 01:48

Jeg er ikke selv dressurrytter så jeg har ikke lige en liste på lager af lækre videoer med folk der rider med kandar.

Så derfor vil jeg nøjes med at vise ridning med en anden variation af stangbid, nemlig det traditionelle Californiske "spade bit"... Det ser sådan her ud:

Billede


Som det ses er udvekslingen her lidt mindre end på ovenstående kandar og biddet/mundstykket er noget større.
Grunden til at det har denne størrelse og form, er for at danne større bærflade i munden på hesten. Mange vil bemærke at der ikke er "tungefrihed" i biddet. Tungefrihed er et meget misforstået koncept i og med at "frihed" ikke betyder aflastning af tungen, men "frihed" til at biddet kan omgå tungen og lægge sig direkte på de følsomme lader.

Den store "ske" eller spade som den kaldes der går op fra biddet er med til at fordele trykket så man undgår stort pres på ganen.
Spade bit's findes i mange variationer og vælges ud fra hestens anatomi. Nogen har en blød tungefrihed, andre ingen (som her) nogen lav/høj/bred/smal spade alt efter hvad hesten går godt med.

Jeg tror at det er mindre end en håndfuld der har evnerne, hesten og rider med spade bit her i Danmark, men i hele det område der kaldes The Great Basin i USA er det ganske almindeligt brugt i det daglige arbejde på gårdene rundt om blandt de dygtigste ryttere.

Som det ses så har hesten også hackamore på, det der fejlagtigt af mange kaldes en bosal, det svare fuldstændigt til bridonbiddet indenfor dressurridning og hestene startes traditionelt i hackamore.

Sådan her ser det ud i brug:
www.youtube.com/watch?v=n2PzIISpQKo


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

3
1
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 02:10

Som et lille PS - er man interesseret i at vide mere om den mystiske hackamore så er her en fin lille intro :-)

 

www.youtube.com/watch?v=QMzX1rZHiUI


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

1
1
Svar på denne tråd
 
 Nyt, nyt
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 09:57

 

Camilla (Hesteklip dk) / Nej, dette er ikke tænkt som en ny "hade" tråd om Andreas, men om hvordan vi kommer videre! .

 

Det skal ikke handle om udstyr eller Andreas, men at vi står overfor en unik mulighed for at komme videre i den "RIGTIGE" retning.

 

Starter dette ikke hos os selv?

Ens eget valg af hingst.

Ens eget valg af hest.

Ens eget valg af udstyr.

Ens eget valg af træner.

Ens eget valg underviser.

Ens eget valg af stævner. osv. osv.

Med vores valg (tilvalg samt fravalg) så former vi sporten.

Det er så vigtigt, at vi med os selv, véd hvad vi selv vil og ikke bare stræber efter det "de andre har"! Eksempler der rigeligt af, så jeg nævner ingen!

 

Med DRF's 70.000 medlemmer fordelt på mere end 400 rideklubber, så må vi da forholdsvis "nemt" kunne sende et vink med en vognstang! Måske HAR vi opnået det:

 

www.rideforbund.dk/Information/ Nyheder/2014/04%20-%20April/ Referat%20fra%20bestyr...trand.aspx

 

Nu er der lige dressur ridning der er det populære emne, men det kunne sikert også have være et foto fra galop eller trav- banen, et fra Islænder verdenen, Western ridning, Hesetvogns kørsel osv. osv. bare ikke med samme effekt!

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

Ridevant Welsh Cob, 4 år/157 cm i stg. sælges

5
0
Svar på denne tråd
 
 udstyr
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 12:39

Jens du skriver godt og mange fine ting, men det er altså ikke helt korrekt det hele. Hesten med kandaren burde i min optik kun have det ene af biddene i munden, men det er jo en holdning. Derpå så er biddene sat ALT for højt. Hesten vil aldrig opleve at blive sluppet helt i munden, når der er rynker over biddet og dens mund vil på sigt blive trukket længere. (blandt andet beskrevet i bogen bag om biddet).

Mht tungefrihed er det heller ikke helt rigtigt, at heste er mere følsomme på laderne end tungen. Flere dyrlæger bla. hende fra hestemund og dyrlæger fra myler har fundet, at tungen er langt mere følsom end før antaget. Der er selvfølgelig også forskel på hvordan tunge og lader er udformet rent anatomisk. Derfor kan et tungefrihedsbid være et meget blødt bid på en hest, men ikke for en anden. Fælles for de bid interesserede dyrlæger, er dog at tungepres er ret ubehageligt for hesten generelt og noget langt de fleste heste vil søge at undgå. Bogen bag om biddet er hurtigt læst, så den kan jeg kun anbefale og derpå er der mylers bøger og videoer. Myler afspejler naturligvis også nogle personlige holdninger og her, må man holde sig til de videnskablige facts omkring de målinger og undersøgelser der er lavet af de forskellige typer bid.

 

3
3
Svar på denne tråd
 
 Perlen---
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 13:20

Jeg er helt enig med dig. Bid er både en videnskab og en kunst. Jeg er på ingen måde ekspert og selvom jeg var ville det fylde meget mere at få alle aspekter med. Jeg har blot forsøgt at skrive lidt generalt om biddenes virkning og de største misforståeler der er omkring bid.

Set helt generelt så må du dog også give mig ret i at de fleste af bla. Mylars bid har mere og mere tungefrihed jo højere "level" de er på i deres system.

Jeg tror at der er en balance imellem en blød tungefrihed og masser af "tungefrihed", som giver en god vægtfordeling inde i hestens mund. Et helt lige bid der slet ikke former sig efter munden på nogen måde er sikkert heller ikke vejen frem.

For mit eget vedkommende er nogen af de ting jeg går efter i bid at der er en klar forskel på "on" og "off" så man kan give efter på en klar og tydelig vis under ridningen og så at biddet i øvrigt genere hesten mindst muligt.

De traditionelle stangbid som det jeg viser ovenfor bære også præg af de fremstillingsmetoder der har været og bliver anvendt. Næsten alle spade bit's er håndlavede og det sætter i sig selv en begrænsning på hvordan de ser ud i forhold til bidmagerens dygtighed.
Man er også oppe imod flere hundrede års tradition, hvilket ikke er en lille ting! Bare fordi det er traditionelt og bliver brugt så er det jo ikke nødvendigvis den bedste løsning.

Nu er mylar nok bedst kendt for deres trensebid, men de laver også sådan noget som det her der sælger ganske godt!

 

Billede


Mine kommentare skal heller ikke ses som et forsøg på at fortælle nogen hvad der er "verdens bedste bid" - det er jeg slet ikke kompetent til og mange vil sikkert også sige at intet bid er verdens bedste ;-)


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

2
1
Svar på denne tråd
 
 bidbid
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 14:41

Jens; det var nu mest på baggrund af dit valg af billede og tro om det, der fik mig til at tænke, at de to bøger var værd at stkke snuden i + evt videoer. Hvad de forskellige producenter har af udvalg er lige meget. Mit eget første mylerbid er 10 år gammelt og ikke et trensebid. deres katalog viser også stort udvalg i type. De har også udviklet nogle kombinationsbid, som jeg synes er lige opfindsomme nok, hvilket var grunden til jeg skrev, at man skulle holde sig til de videnskabelige facts mht mylers egne videoer, som er gode, men selvfølgelig farvet af dem selv.

Level systemerne er ment som guide og ikke den "anatomiske sandhed". Det kræver en nærmere undersøgelse af mundhulen at finde det mildeste bid til en bestemt hest. Jeg har oplevet nogle måtte starte i level 2 og 2-3 dog i trense udgave, fordi hesten havde en givet form i munden. det bliver også oplyst i videoerne og hvis du tager til fordrag om emnet.

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Julenafn
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 14:43

Jeg så dette indlæg på facebook i morges. Så længe vi putter vores heste i skumbad, så kan vi åbenbart undskylde hvad som helst....

 

Billede

 

Jeg mener ikke at AH skal have dødstrusler, men jeg mener han skal ride ordentlig uanset hvordan hestenes staldforhold er (og de vil jo nok hellere på fold).

 


 

Hilsen Rikke

Med Misty Høstemark

 

MISTY ER TIL SALG

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/334394/

 

12
2
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 16:33

Det var da noget af et tragikomisk indlæg. Åltså, så er det da slet ikke nemt at debatere noget som helst


Iser


~ Kun havet frygter ikke tåber ~


2
2
Svar på denne tråd
 
 Løsningen er jo enkel.
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 17:14

Billedet af Akeems blå tunge er jo et symptom på den diagnose som Dansk ridesport lider af, nemlig manglende fokus på hestevelfærd i ridesporten. Denne episode har vist at det ikke er muligt at begrænse dokumentationen af symptomerne ( blå tunger osv) og derfor må DRF træde til og redde ridesporten ud af dette PR-mareridt, ved tiltag der begrænser omfanget af symptomerne.
I virkeligheden kan denne problematik sammenlignes med doping-problematikken og løses lige så enkelt. Indfør obligatorisk tjek af næsebånd, ved hjælp af målepind og vigtigst af alt vilkårlige udvælgelser til at ride programmerne med tøjletræksmåler.
Det eneste denne løsning kræver af DRF er at de i samarbejde med DB får fastlagt en grænse for HVAD der er en acceptabel grænse for træk i tøjlerne under ridning.
Dressurfordringerne beskriver jo tydelig lethed og accept af bid, som et kriterie i dressur og en målbar grænseværdi, ville jo blot understøtte denne eksisterende fordring.
Hvis erkendelsen af disse problemstillinger i ridesporten skal løses for at undgå lignende sager er det en nødvendighed at indføre disse tiltag, for kun sådan vil ridesporten og DRF stå hævet over et hvert tvivlsspørgsmål omkring manglende hestevelfærd i ridesporten.. Den vilkårlige dopingkontrol har jo allerede medvirket til dette, så nu må den vilkårlige udtagelse til at ride med tøjletræksmåler kunne medføre samme reaktion.

6
3
Svar på denne tråd
 
 Hvis den
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 17:52

generelle holdning er, at det er tiltrængt med en stramning omkring etikken i vores omgang med ridedyr, så tænker jeg om ikke det kunne være en ide, istedet for udelukkende at ha focus på topryttere, at der i stedet tunes ind på, hvad der foregår ude ved diverse klub og distrikstævner.... Så de kommende generationer af ryttere, får det ind med modermælken, at dette skal tages alvorligt/seriøs.

 

Distancesport er så vidt jeg ved , en af de få, eller måske eneste sportsgrene herhjemme, hvor der er dyrlæge kontrol på af hesten, både inden og efter ridtet ( Galop/travløb måske også ?? ).... Og det er i ALLE klasser, uanset om du rider en LC 20 km, eller en MA på 100 km.....

 

Velvidende at det nok ville lukke samtlige stævner i DK, for jeg tror næppe at ryttere i den gængse sport, som spring og dressur, agter at betale den startgebyr, vi andre betaler, i distancesporten.

 

Men jeg er personligt glad for den dyrlægekontrol jeg møder på stævnepladsen, og finder dyrlægen noget på min hyp jeg skal være obs på, så tager jeg det positivt til mig, og får gjort noget ved det.....

 

Det giver nogle gode snakke, og det betyder noget for mig , at kunne tage hjem med gode dyrlægekarakter, så ved jeg at jeg kan have go samvittighed overfor min 4 benede ven....

Og hvis ikke, så skal dyrlægen nok sige det til mig, så jeg kan ændre det uønskede.....

 

Blot nogle tanker fra en bette sandkasserytter.

 


Livet er aldrig for sent til en hestepige.....



<3 Anglo Arabere , det er sagen.... <3


Hvad skal man med en Guldmedaljehoppe, når man kan eje en Perle.....(0:



8
0
Svar på denne tråd
 
 medaljer og kritik
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 18:32

Jeg synes det er fantastisk med de dyrlægekontroller der er inden for distancesporten og går ud fra at det gælder uanset om man er "lille amatør" og rider 15 km. for første gang eller hardcore og rider 150 km. og er blandt én af de der har redet samlet flest km og dermed er med om medaljerne.

Så alle er på lige fod.

 

Man kan - efter min mening - ikke give medaljer til en toprytter der har redet med så hård hånd, forkert udstyr, at hestens tunge er blå og samtidig "slå ned" på en almindelig rytter i et lille stævne, for at ride på samme måde. Det giver ingen mening.

 

Derfor skal man lægge samme linje uanset om det er ryttere der tegner sporten udadtil eller en rytter der er på et helt andet nivau.

 

Ligesom man altid siger til forældre "det er ikke det du siger, men det du gør, som børnene kopierer", så gælder det også på alle andre områder i livet. Man kan simpelthen ikke på logisk måde forsvare, at én rytter for medaljer for at behandle hesten på en meget uønsket måde og samtidig sige til dommere, beridere, ryttere der ønsker at nå samme niveau, at de skal ride på en helt anden måde end det medaljemodtageren lige har gjort. Det er jo total modstridende signaler at sende til rytterne og det vil ikke blive taget seriøst. Hvis én kan skyde genvej, hvorfor kan den anden så ikke?

 

18
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlægekontroller...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2014 09:24

..... indenfor distancesporten gælder i ALLE klasser. Jeg prøvede det selv sidste år, da jeg startede en HELT let klasse på FEM kilometer (valgte 5 km fordi jeg ville ride sammen med en veninde på unghest). Og selv på så lillebitte en tur, blev hestene tjekket grundigt.

 

Jeg synes personligt at det ville være dejligt med mere dyrlægekontrol til stævnerne - og med kontrol af f.eks. hvor stramt næsebåndet er spændt, om biddet er generende og om der er problemer emd brug af sporer. Jeg kunne egentlig godt lide at man så til OL sidste år at der stod en dyrlæge lige udenfor stadion og kontrollerede hestene straks efter ridtet. Der skal bare også være kontrol ved opvarmningen!

 

Den ekstra dyrlægekontrol vil dog være en meget dyr løsning - og der er kun en til at betale, nemlig rytteren. Så spørgsmålet er om der er "plads" til det i folks stævnebudget? (her tænker jeg mindre på toprytterne, men mere på dem der bare tager ud til et par klubstævner her og der)

 

KUNNE det eventuelt være et alternativ at de allerede tilstedeværende TD'ere bliver opdraget til at være en hel del skrappere - også hvis det går ud over nogen af de kendte? (og at man ikke KAN være TD'er i en klub hvor egne ryttere starter, men må udveksle med andre klubber)


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

8
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror at jeg
Forfatter: 
Dato:  25-04-2014 09:32

vil til at tage ud til flere stævner, spring og dressur, så jeg selv kan se hvor grelt det er med udstyret, rytterens ridning og hestenes velfærd.

 

Og ser jeg noget som er skidt, tager jeg billeder og sender dem ind til DRF - så er der beviser og jeg kan så kun håbe på at DRF vil tage hestevelfærden mere alvorligt.

 

...ironi kan forekomme.......

 

0
6
Svar på denne tråd
 
 Hesteavl
Forfatter: 
Dato:  25-04-2014 10:52

 

Rosenholm / Sputnik ?Perlen? / Netop en god idé. . Hvorfor kun distance og de største stævner? Hvis distance rytterne kan betale for det, så kan andre ryttere også! Spørgsmålet er måske også HVAD start gebyret går til?

 

Avlsforbundene må måske også lidt på banen. Den der står med en lettere upåvirket / småsøvnig hest til en kåring, bliver jo ALDRIG belønnet med noget som helst. Dommerne vil se dem vågne og "flytbare" velvidende, at det er de færreste ryttere som reelt kan håndtere sådan et dyr!

 

Der er gang på gang debat om hvilken hest man skal se efter, hvis man ønsker en som man kan ride en tur på, vel at mærke en tur, hvor man kommer både sikkert ud OG hjem! De der heste som er gode i hovedet, er desværre ved at være en mangelvare..

Spørgsmålet er måske, hvem der "skal nøjes" med spildproduktet eller hvordan det løses? For det hænger vel ret godt sammen, eller hvad...?


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

Ridevant Welsh Cob, 4 år/157 cm i stg. sælges

4
0
Svar på denne tråd
 
 det var nok
Forfatter: 
Dato:  25-04-2014 11:40

første gang han øvede vold mod en hest første gang, der burde hans ridekarriere være stoppet

2
4
Svar på denne tråd
 
 ***************...**********
Forfatter: 
Dato:  25-04-2014 14:33

Har kun skimmet tråden her igennem.

Nøj, der er mange kommentarer.

 

Der går lidt giraf-Marius i det og det er næsten ene kvinder der kommenterer.

 

Men det er ikke godt, en hest har blå tunge, men mon ikke AH har fattet det.

 

Det er spændende at se, hvad sagen fører med sig. Med alle de medier og "agurketid" i dag, så skal det nok komme frem, evt. dom mm.

2
8
Svar på denne tråd
 
 Tra la la alaæilaæ
Forfatter: 
Dato:  25-04-2014 15:36

Britt

 

og det kunne ikke tænkes at det er fordi der er stærkt overtal af kvinder herinde?

Er det agurke tid at gå op i dyrevelfærd? Og sin sport?


Mor til en smuk dreng, 28.08.2012

 

venter endnu en dreng, termin: 07.08.2014.

 

Savner min prinssesse hver dag :'( i hjertet gemt men aldrig glemt, Daphne 07-10

7
0
Svar på denne tråd
 
 Nok er nok
Forfatter: 
Dato:  25-04-2014 15:40

Ja, hvornår er nok så nok? Når det kommer til trusler og den slags, så er det hele ligesom kørt af sporet og for længst nok - mere end for meget.

Det er uhyggeligt, at folk ikke kan styre deres utilfredshed på en mere kontrolleret og sober måde.

 

Jeg ser det som helt fint, at sagen er belyst af medierne, og at et par sponsorer har trukket sig. Men så er det også nok. Manden har jo undskyldt. Og jeg er godt klar over, at han måske ikke er ked af det, han har gjort, da han jo var bevidst om det, men han er uden tvivl ked af det, sagen har ført med sig.

 

Mit håb er, at han i fremtiden tænker over, at han ikke skal trække tungen over på hesten.


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

6
1
Svar på denne tråd
 
 Øøøhhh
Forfatter: 
Dato:  25-04-2014 18:13

Nu er det jo ikke en enkelt finke, som er røget af fadet, for den kære AH. Var det ikke til DM, at hesten var små sløj, så han var nød til at bruge sporerne ret kraftigt. Så var der unghesten, som fik et hul i siden.

Jeg kan ikke se at han rider godt. Jeg ser, at han har nogen fantastiske heste, til rådighed. Selvfølgelig skal man ikke true hans familie, men han fatter åbenbart ikke, at han går over stregen, hele tiden.

Jeg tror at der, hvor hans evner ikke kan være med, må han gribe til de mere voldsomme metoder. Men det er altså ikke kønt, korrekt eller særligt god uddannelse for hestene.

13
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-04-2014 19:09

Var det til EM i august han undskyldte sig med at hesten var allergisk overfor birkepollen , øhhh birkepollen i august ??

 

læst i en artikel i politikken.

politiken.dk/sport/ECE2056604/ birkepollen-kostede-dansker-en-em- finale/

3
0
Svar på denne tråd
 
 lillian irene
Forfatter: 
Dato:  25-04-2014 21:20

helt rigtigt - enten mangler han evner til at ride ordentligt eller også er han helt uden empati for hestene.....

5
1
Svar på denne tråd
 
 piinligt
Forfatter: 
Dato:  25-04-2014 22:45

Birkepollen sidst i August. Den var god, hvem hopper på den slags?

3
1
Svar på denne tråd
 
 ingen trusler
Forfatter: 
Dato:  25-04-2014 22:59

Uanset hvad jeg mener om hans behandling af heste, så går jeg absolut heller ikke ind for trusler mm. Kritikken skal føres sagligt, så det forhåbentligt bliver sidste gang, at denne form for ridning giver adgang til stjernestatus, medaljer osv.

 

Men undskyldningerne, dem skulle han give til de heste, der har været underlagt den urimelige behandling.

 

Udover at han selv har ansvaret for dét, så må der også være nogle, højt oppe i "systemet", forbund, dommere osv. der må have en dårlig smag i munden, af igen og igen at have belønnet den form for ridning.

19
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-04-2014 01:04

Jeg er en af dem der byder hele denne debat i medierne velkommen!!.

 

Jeg synes ærligt talt AH rider elendigt - jeg er ligeglad med hvor mange medaljer han har opnået, med sådan et kæbetræk og aktive sporer gør det mig kun ked af det at han har vundet en eneste, da jeg ikke mener den hårde ridning bør præmieres.

 

Denne meget personlige kritik er ikke noget jeg plejer at råbe op om i det offentlige rum der er HN, for jeg opfatter det ikke særlig kontruktivt - men jeg mener helt ærligt han rider dårligt - MEN - har jeg truet ham, nej sgu! Kunne jeg ikke drømme om. Hvad i himlens navn ville det opnå. At folk føler trang til at true ham er forkasteligt og meningsløst, trusler på den måde bringer sjældent(som i aldrig) positive resultater, det er så destruktivt.

 

Er han den eneste - nej i guder der er alt alt for mange. Men lige netop disse famøse billeder blev taget ved et arrangement hvor titlen var "hvad sælger" og det finder jeg så sørgeligt at jeg kunne tude over det. Han er en meget offentlig rytter, der "sælger sig selv" som toppen, og så kan man let ende i dette ubehagelige rampelys, det er betingelserne for at stille sig i rampelyset i det hele taget. Der er så mange faktorer der spiller ind i hvorfor det lige blev ham og det lige blev nu, men at det blev i det hele taget en reel debat er et fremskridt! Den stiltiende accept har stået på længe nok nu.

 

Jeg er dødtræt at undskyldninger som misundelse, jantelov, andre gør det, du er ikke selv toprytter, hvad ved du, øjebliksbilleder og hvad ved jeg... Og jeg er så træt af dem, fordi de lægger følser og ord i munden på mig (og andre) der ikke er mine og fordi de bliver en undskyldning for ikke at tage kritik alvorligt.

Den kan vendes 180 grader til: der sidder mange der selv trækker lige så hårdt, som ikke vil se det er forkert, for så skal de indrømme de selv er for hårdhændede...

 

Og sådan kan vi skiftes til at beskylde hinanden i en evighed, vi vende den mod vores debatmodstander og pege på deres fejl, og fortælle dem hvorfor de er dumme og vi har ret - men hvad skaber det? ja altså ud over uenighed.

 

Det er en følelseladet og svær debat - og måske netop derfor så utrolig vigtig.

 

Hvordan vi kommer videre er så himmelrådbende vanskeligt for os hver og en, hver for sig. Der er kommet gode forslag og ideer her i tråden, men i bund og grund er det ligegyldigt hvis de som bestemmer - drf, dommerne, osv bliver ved med at belønne denne adfærd.

 

Jeg er empatisk nok til at tænke "uf det er ikke sjovt at være AH lige nu", men jeg finder også hans ridestil usympatisk nok, til at mene det er hans egen fejl. - og der sidder nogle andre topryttere derude som kan glæde sig over det ikke er dem, for det kunne det lige så godt have været - og lad os håber de rent faktisk er klar over det og tænker over det.

 

Mit hedeste ønske i denne sag er at der er nogle helt almindelige ryttere rundt omkring i klubberne i danmark, der lige stopper op og tænker over om denne hårde ridestil er deres mål, eller der kunne være et alternativ...

 

Jeg tror desværre dette drama, denne voldsomhed i anklager og debat er nødvendig for forandring. Som en kraftig opruskning i os alle. Vi har set for meget på hård ridning, det er blevet helt normalt - derfor tror jeg der er behov for opruskning, selv om den er ubehagelig.

Og jeg håber det ikke bare løber ud i sandet med nogle små undskyldninger og lidt snik snak, men at der sker et skift, bare et lille bitte skred i alles bevidsthed, sådan at vi kan blive den ændring der skal til for at vi kan få bedre hestevelfærd ind i sporten.

 

I kan kalde det topsport alt det I vil, det bliver hesten ikke mindre levende af. Det gør lige ondt på den selv om den er en sportsrekvisit, og den er dælme selv ligeglad med rosetterne. Så for mig at se bør vi alle som en være taknemmelige for at alt det hesten er villig til at præstere for os, og behandle den med respekt.

 

Skulle AH mod min forventning indse at det er vejen frem at behandle dyret med respekt og venlighed frem for tvang og vold er jeg villig til at bøje mig i støvet for hans kæmpe selvindsigt og mod! Dette gælder faktisk hver eneste rytter - uanset niveau - der er stærk og modig nok til at indse de har redet den hårdhændede bølge og lægger stilen om - Se DET er nemlig dybt beundringsværdigt!

 

Og måske er det bedste vi hver især kan gøre at se ærligt på os selv og være den bedste udgave af en rytter vi kan og støtte op om dem, der er modige nok til at indse,at de måske skal ændre et par vaner.

 

Alle der tager et lidt blidere, mere hestevelfærdsvenligt valg i deres ridning i dag end de måske gjorde i går har min dybeste beundring!


Venligst Maluna


***


 

31
3
Svar på denne tråd
 
 Flot skrevet
Forfatter: 
Dato:  27-04-2014 01:31

100 pct enig maluna .

4
2
Svar på denne tråd
 
 Ja hvordan kommer vi videre?
Forfatter: 
Dato:  28-04-2014 14:55

Jeg synes det er svært at spå hvad der kommer til at ske nu, eller om der skal en del flere sager på bordet, før der sker noget. Nu ved Rideforbundene herhjemme og i udlandet at lavinen ruller. Nu er der endelig hestepresse og anden presse som bringer det frem.

 

Så hold endelig kameraerne klar for hestens skyld og deltag i debatten.


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

Hit aktiv stald i Herlev. Ledige staldpladser fra marts/april

6
3
Svar på denne tråd
 
 Simpelthen...
Forfatter: 
Dato:  28-04-2014 23:28

... Så smukt skrevet Maluna - er fuldstændig enig!!!

3
3
Svar på denne tråd
 
 DOMMERNE
Forfatter: 
Dato:  29-04-2014 18:03

Nu har jeg læst alle indlæg og jeg synes det er dejligt at der er en debat. Her er jo ikke tale om mudderkast, men en rimelig saglig debat. Vi kan godt blive ved med at tale om, at det er grim ridning og alt det der, men nok om det - HVORDAN kommer vi videre!! Det gør vi vel kun, ved at bl.a. dommerne tager ansvar, og her snakker vi helt ned på klubplan. Det handler vel om, at der skal dømmes udfra hvad der rent faktisk står øverst på kritikkerne. Jeg har godt nok været ude til mange stævner som tilskuer og grimmet mig over, at dem der rider hestens næse indtil bringen og med sænket ryg og synlig ikke-lethed på tøjlen = vinder af klassen. Når man ligefrem bliver belønnet for ukorrekt ridning, så er vi meget langt fra målet.

Jeg er en af dem der håber, at denne debat nu vil få dommerne til at gå forrest og dømme efter, hvad der rent faktisk er meningen. Jeg glæder mig i hvert fald til at se de selvgående/selvbærende heste i dressursporten, hvor rytteren kun er den korrigerende og ikke den tvingende del af ekvipagen.


Med hestene BS Hotmore Royal, BS Schanitta & BS Laschano

samt føl i vente i 2014 efter Placido Domingo

Mor til Noah 20.09.2009 & Adam 14.07.2012

6
0
Svar på denne tråd
 
 Stikær
Forfatter: 
Dato:  29-04-2014 18:57

Med den holdningen og det som står skrevet på nyhetene her på HN, tviler jeg sterkt p at det blir endring.

 

www.heste-nettet.dk/nyheder/10687/

 

0
2
Svar på denne tråd
 
 den med at han...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2014 08:08

...har sagt undskyld..... og vi skal komme videre.

Nu er det jo ikke første gang - og hans nedladne måde at afvise alle anklager er jo helt skæv. Sjovt nok er det aldrig hans skyld....enten er det naturen eller så det nogen andre.

Men godt at sponsor reagere, når resten af de officielle instanser laver alle mulige undskyldninger for det skete. Og behandler det som et enestående tilfælde


Ejer af

Kongur fra Litla-Moshvoli

Vikur fra Baverslund

 

5
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider