Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvis du vil have frustrationer, køb hest
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 22:49

Ja, det er vidst mit motto lige i øjeblikket

 

Jeg købte Fame i januar, skide sød hoppe på 6 år, men dog noget urutineret pga manglende kontinuerlig ridning (hvilket i mine øjne er helt ok, det gør kun at hendes krop kan følge med). Ingen problemer at mærke og vi får da også startet vores første dressurstævne som gik over al forventning.

Men ak, lykken varer kort indtil Fame går i sin første brunst mens jeg har hende. Hun tendenserer til det hvinske og er ukontaktbar, så snart min mås er i sadlen - fra jorden er der intet at mærke. Brunsten varer 14 dage og der går knap 19 dage, så er hun i brunst igen. Denne gang opdager jeg det først, da jeg sætter mig i sadlen, hvorefter Fame stejler (et problem jeg havde den første måned, men som vi hurtigt fik vendt hende af med). Jeg bliver dog siddende, men ikke længe - for 5 min efter bukker hun som jeg aldrig har oplevet en hest bukke før. Fame løber ud af banen og jeg kan hverken få hende frem, tilbage, til siden eller noget som helst, efter jeg har fanget hende ind - det gør også, at jeg ikke kan komme op og sidde og skridte bare én cirkelvolte, som jeg rigtig gerne ville.

Så får vi både sadelmager, som omstopper min sadel fuldstændig så den passer hende og Dr. Dyr der skal tjekke om hun er for åben bag til og for at udføre kiropraktik på hende. Han finder 5 låste punkter igennem hele kroppen på hende og giver en recept på Recumate, eftersom vi ikke har effekt af Stroppy Mare. Han vurderer at det er psykisk (dvs en blanding af nyt sted + hendes alder). Fame kommer ud af brunsten efter 13 dage.

 

Søndag aften vælger jeg at sætte mig i sadlen og skridte den nye sadel varm og trave 10 min. Så langt når jeg dog aldrig - da jeg er halvvejs igennem skridtopvarmningen (dvs skridt for lange tøjler uden at kræve noget) bukker Fame pludselig vildt og voldsomt og jeg ryger af. Denne gang kommer jeg dog op igen, Fame er total upåvirket og vi laver lidt forskellige øvelser i skridt, stille ind/ud, parade, tilbagetrædning, op ad midten, skiftevis for lange og korte tøjler. Intet at mærke.

Mandag har jeg allieret mig med et par af pigerne ude fra stalden, fordi jeg havde på fornemmelsen at samme show ville udspille sig. Og ganske rigtig, Fame får et "flip". Jeg når dog at se den komme, så jeg får hovedet op på hende, men der kan jeg kun holde hende i max 30 sekunder, hvorefter hun får hovedet ned og bukker og stejler i hvert fald 30 sekunder yderligere, før jeg igen må ned og sige pænt goddag til sandkassen. Heldigvis havde jeg vest på denne gang! Igen kommer jeg op, Fame er total upåvirket og jeg får redet nogle gode travvolter på begge sider og pigerne er her rigtig gode til at støtte op omkring os.

 

For pokker, jeg troede lige jeg havde købt hesten uden problemer - min tidligere hoppe var lidt af en problemhest og jeg skulle i hvert fald ikke have endnu en :-( Så nu går der tusind tanker i hovedet på mig. Er det noget hun har "lært" hos hestehandleren, hvor hun stod før? Hun er ikke en dum hest og opfanger ting rigtig hurtigt - både gode som dårlige. Jeg prøvede idag at longere med sadlen på, for at se om den var problemet - der var intet at bemærke.

Min bekymring går også lidt på, hvor langt kan jeg presse den, før jeg eller en anden kommer til skade? Hvad pokker skal jeg gøre? Skal jeg selv trække et føl på hende og så håbe på hun er blevet mere moden mentalt til næste år, hvordan pokker bliver jeg siddende i sadlen, for hun får mig virkelig ud af balance. Kan jeg tillade mig at få en endnu dygtigere rytter til at ride hende velvidende at vedkommende også kan komme slemt til skade?

 

Tak fordi I gad læse med, jeg er bare frustreret, træt i mit hoved og ondt i nakken. :-P Med heste kommer problemer, det er min erfaring lige nu!


- Sascha & Fame <3

In actis esto volucris!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tra la la la lulalej
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 23:09

Hmm det lyder som om hun har fundet ud af det bare er skide smart at hoppe rundt så smutter du nemlig :-/

prøv med en tante strop, så har du noget at holde i når hun danser rundt.

 

Er er hun tjekket for hvinskhed? Og er hendes hormoner og underlig tjekket? For det kunne stamme derfra, de lange brunster osv.


Mor til en smuk dreng, 28.08.2012

 

venter endnu en dreng, termin: 07.08.2014.

 

Savner min prinssesse hver dag :'( i hjertet gemt men aldrig glemt, Daphne 07-10

0
1
Svar på denne tråd
 
 Varmblod:
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 23:16

Jeg ved ikke lige hvad du tænker mht at tjekke hendes hormoner? Hun er tjekket bagtil, og hun er præcis som hun skal være, sluger ikke luft etc. Min dyrlæge mener at 1-2 kure med Recumate kan gøre det, hvis ikke det gør det, ville han anbefale at sætte hende i fol.

 

Jeg ved slet ikke hvad en tante strop er :-P Jeg tror dog ikke med alskens hjælpemidler, at jeg ville kunne sidde fast, hun får mig ud af balance og jeg har ingen mulighed for at sidde fast - det er ligesom rodeo, rundt ryg og så ellers hoppe og stejle rundt til jeg glider af. Pigerne beskrev det som; "Hun har kun én ting i sinde og det er at få dig af."


- Sascha & Fame <3

In actis esto volucris!

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 07:40

Jeg er af den holning at heste ikke er så kloge, at nu flipper jeg så falder du ud af. Hvad får den ud af det du står på igen. Hvorfor skulle den gerne ville have dig af en gang ???????

Der er da helt sikker "noget" der er til gene for hesten.

Jeg synes du skulle få lavet en biopsi på hoppen. Har hun en infektion eller celleforandringer kan de forklare hendes lange brunster og reaktion.

Men øv for dig, da hun lyder som en dejlig hest.

Held og lykke.

 

MV Hanne.

1
1
Svar på denne tråd
 
 Tra la la la lulalej
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 09:28

Hormoner, en blod prøve og en scanning af underlivet, for at se om der er cyster eller andet der genere hende :)

 

om hun har en infektion eller andet i de regioner, jeg ville ikke bare smide den i fol hvis ikke det hjælper, for med tanke på de lange og hyppige brunster lyder det som om der noget der ikke fungere helt i de regioner.


Mor til en smuk dreng, 28.08.2012

 

venter endnu en dreng, termin: 07.08.2014.

 

Savner min prinssesse hver dag :'( i hjertet gemt men aldrig glemt, Daphne 07-10

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 11:11

Jeg tænker også hormoner når jeg høre den historie - og jeg tænker PAS PÅ!

 

Efter 4,5 år uden ridning er jeg nu startet med små skridtture til ridefys - før var jeg meget aktiv rytter, men kravlede i sadlen på en hormonforstyret hoppe. Jeg har tidligere tilredet mange ungheste, men den her gik fra blidt væsen til totalt ustyrlig på et splitsekund.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 18:57

Jeg er til dels enig med HanneHolt om at den nok ikke bare smider dig af for sjov. Men jeg vil til gengæld ikke afvise at det kunne være blevet en vane - lidt ligesom en tvangstanke.

Jeg sammenligner ofte unge heste med "autister", forstået på den måde at de ofte gentager sig selv i en eller anden rutine. Samtidig er vejen til at lære dem noget, gentagelser om og om igen i så mange forskellige situationer som muligt. Jo flere gode oplevelser de får, jo bredere rutiner som autister får de og større tillid til rytte/fører.

Anyway det jeg vil frem til er, undersøg om det er blevet en vane for hende.

Det behøver ikke være dig eller en anden der skal op. Tag et par gamle cowboybukser (uden huller) og fyld dem med sand (nu kaldet "IDA"), der skal ret meget sand til. Så sætter du IDA op i sadlen som du normalt selv ville gøre, spænd IDA fast, enten til sadel eller stigremme og lad hende gå i en longe. Reagerer hun på det? Så sæt dig selv op bagefter, men få en til at longere dig, så forholdene er så ens som muligt. Reagerer hun på det?

På den måde kan du kontrollere om det er noget hun gør, uanset hvad der sætter sig i sadlen, uden at sætte andre i fare. Det kan så bunde i en vane eller at hun ikke bryder sig om vægten i sadlen måske pga. manglende muskler eller andre problemer, måske i relation til æggestokke eller andet. Listen er lang, så jo mere du kan indsnævre problemet, jo tættere kommer du på problemets kerne og dermed en løsning.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 19:22

Idag longerede jeg hende først, for at se om det var ekstra energi der skulle krudtes af. Da jeg havde taget sikkerhedsvest, hjelm og alskens sikkerhedsudstyr (manglede bare bobbelplasten ) og skulle til at hoppe op, kom hendes bedste veninde (som hun kalder meget på generelt og det er hende, hun reagerer på under brunst) ind i ridehuset og jeg havde "fået min hest igen". Blød, smidig, eftergivende og lige præcis som hun "plejer" at være! Ingen tegn på ubehag eller smerte, hun gik som havde hun aldrig gjort andet og som havde hun aldrig tabt mig før.

 

Så nu krydser jeg fingre for at hun er lige sådan næste gang jeg sætte mig i sadlen, uden veninden er der.


- Sascha & Fame <3

In actis esto volucris!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg husker...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 22:05

For en del år siden havde jeg hest i en stald, hvor der var en hoppe, der var temmelig kraftig i sine brunster. Det blev værre og værre, og jeg mener også, at den blev temmelig uridelig. Det viste sig, at der var en fysisk årsag, cyster eller sådan noget, tror jeg, uden helt at kunne huske det. Til sidst opførte de sig helt hingstet og brølede efter hopper, vist nok mest en bestemt en. Den blev helt ok efter operation. Men den var meget tæt på at blive aflivet, inden løsningen blev fundet.

 

mvh. tina


Barylere rule!
1
0
Svar på denne tråd
 
 Tina...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 22:32

Jeg forstår det bare ikke, når hun sagtens kan rides så snart den specifikke hest er i nærheden? Så tænker jeg, at det ikke er fysisk men oppe i hendes hoved.


- Sascha & Fame <3

In actis esto volucris!

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 10:01

Har du prøvet det med hende flere gange? at hun ikke reagerer kraftigt så snart den hest er i nærheden, eller er det kun denne ene gang?


Syntes det er vigtigt at undersøge det flere gange før nogle konklusioner om det ene eller det andet bliver truffet :)

 

Kan jo være det er et heldigt sammentræf at hun ikke var generet af noget fysisk og hesten så kom ind i ridehuset. Det er svært at vide. Så jeg ville i en periode hvor hun får sine slemme brunster, alliere mig med din stald kammerat og gøre om I ikke stortset altid kan ride sammen, hvis hun så ikke reagerer over en lang periode, kan det måske være adfærds relateret, og hvis hun reagerer mens den anden hest er der ville jeg nok sige du skal få hende grundigt undersøgt af dyrlæge ang. cyster og andet slemt


 

 

Inkarneret dressur rytter

 

- www.dressage- enthusiast.blogspot.com/

 

 

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 11:16

Da hun smed mig af sidst red vi med to andre heste. Jeg tror udelukkende hun ikke gjorde noget igår var fordi det var slyngveninden der var i ridehuset igår.


- Sascha & Fame <3

In actis esto volucris!

0
1
Svar på denne tråd
 
 hormoner
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 14:15

er hun tjekket i forhold til hormonniveau, scannet for cyster i livmoderen/æggestokke??

 

Det lyder rigtig meget som en hest hvor der er kuk i systemet også selvom hun ikke tager luft ind.

Normale brunster er 4-6 dage og kommer med regelmæssige intervaller, og ja nogle hopper som mennesker reagere anderledes på dem, men er der uregelmæssigheder er der ofte ubalancer i et eller andet.

Problemet jeg ser med at din dyrlæge siger perioder med regumate og så evt. ifoling er at du kan kaste endnu flere penge efter at forsøge at ifole hende hvis du ikke får lavet ovenstående undersøgelser først og er sikker på om hun overhovedet kan ifoles.

 

håber du finder en løsning på det hele for både dig og din hoppes skyld.

 

mvh

Mie

 


Med de fire skønne arabermuler <3

 

1 års ox hingsteplag og 2 års hoppeplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 skøre hopper
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 15:03

Du skriver at hun er tjekket bagtil - men har dyrlægen scannet hendes æggestokke og ledere? - har han evt også taget svaberprøve?

 

Har selv en hoppe som havde problemer med en cyste (dyrlægen var først overbevist om at det bare var en lidt stor folikkel - men ved kontrolscanning var den der stadig) - dog heldigvis ikke i nærheden af det du beskrtiver - men sikke en forskel da hun fik sådan en "abortsprøjte" - den fik cysten væk og nulstillet systemet og vi har været problemfri siden på den konto (hun havde et lille tilbagefald første gang der var ægløsning i den side der havde problemer)

Så dyrlægen må på banen -med scanning og svaber. Der kan gives sådan en "nulstillingssprøjte" den hjælper ofte mere end man skulle tro.

 


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svensen:
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 15:49

Kan du fortælle mere om den sprøjte? Pris, hvordan og hvorledes, nogle "forundersøgelser" eller lignende?

 

Fame er ikke tjekket andet end bagtil af dyrlægen, der mener at Regumate er det rigtige til hende.


- Sascha & Fame <3

In actis esto volucris!

0
0
Svar på denne tråd
 
 selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 17:47

Min blev scannet ihjemme i stalden. Dyrlægen scannede hende mellem 2 brunster for at vurdere folikkel størrelse.

Min klarede det uden bedøvelse -men jeg ved nogle dyrlæger foretrækker at få hoppen ind og "beroliget" samt placeret i tvangsboks.....

Han mærker og scanner via rumpen. Scanningen skulle gentages efter 14 dage for at se at folikkelen var bristet som den skulle - dette skete ikke for min - hun fik derfor en "abortsprøjte" der fik den til at briste og hoppen går så i brunst efter få dage. Det kostede alm undersøgelse og så vidt jeg husker 1200 for sprøjten. Billigt i forhold til virkning :)

Han ville også gerne tjekke børen - så hun mistede lige sin mødom :) - men der så fint ud så ingen problemer der.

 

Vi har en anden hoppe i stalden der også pludselig havde "kuk i systemet" hun fik en anden sprøjte som jeg dog ikke lige kan huske hvad hed.

 

Jeg er helt overbevist om at det gør væsentlig mere ondt på dem end man sådan lige går og forestiller sig - en jeg kender døjer selv med cystedannelser på æggestokken/lederen - og hun beskrev hvor ondt hun fik og at selv et par løse jogging bukser omkring livet var ubehageligt - samt den strålesmerte der opleves.

 

Eftersom din hoppe er ok i perioder lyder det som om det er værd at få hende undersøgt yderligere :)


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit input....
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 17:55

Husk gerne at psyke og fysik kan hænge uløseligt sammen, netop når vi taler om hormonforstyrrelser.

 

Hvis hoppen har en positiv behovstilfredsstillelse, når veninden er der, indvirker hormonniveauet ikke negativt på hoppens brug. Det er således ikke nødvendigvis 'bare' i hestens hovede at det foregår, selv om det ikke altid kan forklares rationelt af os mennesker.

Jeg tror ikke heste er i stand til at tænke beregnende på den front, men at de styres af kemi i hjerne og krop.

Held og lykke med hende :-)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-04-2014 21:55

Har idag kunnet ride Fame og blive i sadlen! (Y) Til trods for der var bobcat der tømte mugevogne og to hestetrailere, der læssede af lige op ad ridebanen, så havde jeg hendes fokus 70% af tiden, men det vigtigste er at jeg blev med måsen dette rette sted :-D Hun er stadig kraftigt i brunst.

Nu får jeg snart min Regumate og så må vi se om den kur virker. Og ellers må Dr. Dyr ud og scanne hende. :-)


- Sascha & Fame <3

In actis esto volucris!

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider