Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 SU i sommerferien
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 16:54

Min søn afslutter sin HFeksamen i juni måned. Efter sommerferien håber han at kunne læse videre.

Han bor på nuværende tidspunkt på kollegium og nu snakker han om, at han skal flytte derfra til sommer.

 

Jeg synes det er lidt skørt, forbi jeg ved der går en del tid, før han kan få et nyt værelse, og han er faktisk ret glad for at bo der.

 

Måske har det noget med penge at gøre. Jeg går ud fra, at han ikke får SU i juli måned, men kan han evt. ikke få kontanthjælp?

 


Hilsen Mette

 





0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 17:05

Om han kan få kontanthjælp ved jeg ikke, men husk på at det er bagudbetaling, hvor SU er forud.

 

Men kan han ikke allerede nu forsøge at spare op, finde noget studiejob (også til sommerferien)

 


/Angel

 

Qvicunque bene bibit, bene dormit

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 17:27

Uanset hvad, kan han jo ikke bo på kollegium, hvis han ikke er studerende, men hvis han allerede nu er meldt ind på ny uddannelse, får han så ikke SU i ferien? Det mener jeg da at jeg gjorde. Ellers er det vel bare at finde et ferie job lige som alle andre studerende, der skal betale husleje :) han kan ikke få kontanthjælp hvis han har søgt ind på en uddannelse, hellere ikke selvom han måske ikke får su endnu.



For where your treasure is, your heart will be also.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 skrift over
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 17:35

Nielson-horses: Det er ikke korrekt at man får SU mellem uddannelser. Optagelse sker jo som regel først efter d. 30. juli, så helt naturligvis får man ikke SU i juli og august, da man ikke er studerende/aktiv på studiet.

 

TS: Der har tidligere været nogle tråde om samme emne, mener at det godt kunne lade sige gøre med kontanthjælp. Men hør ham om, hvorfor han skal flytte - om det er fordi han ikke længere kan bo der eller om det er pga. penge.


Mvh Eva Lisa.


Mini-hn ordbog:

- Intensivere (ikke "intensificere")
- Selskab (ikke "selvskab")
- Generelt (ikke "generalt")
- Noget (ikke "nået", det betyder noget andet)
1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 17:37

Du skriver du "læse videre", så jeg går ud fra du mener en videregående uddannelse.

 

For så står din søn i en meget typisk situation - der er nemlig ingen SU mellem gymnasie/ungdomsuddannelser, og så uni/videregående uddannelser.

 

De fleste videregående uddannelser starter i september, og derfår står man reelt uden indkomst i juli og august, når man skifter fra ungdoms- til videregående uddannelse.

 

Det smarteste er selvfølgelig, hvis man kan bo hjemme, indtil man skal læse videre.

Kan man ikke det, må man søge arbejde eller spare op.
Det er så vidt jeg kan se, ikke muligt at få kontanthjælp/dagpenge i de to måneder, se evt. dette link:

www.studieportalen.dk/forums/ Thread.aspx?id=648246


Mvh. Sophie (:

2
0
Svar på denne tråd
 
 1234532
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 18:29

Han kan vel finde et sommerferie job ligesom alle andre studerende?

Rengøring på sygehuse, hoteller, køkkenmedhjælperl stå i en iskiosk/grillbar, landbrug mv. Der er MASSER af muligheder.

 

Selvføglelig skal skal en uddannelsesparat dreng da ikke søge om kontanthjælp!!! Og nej, det er han naturligvis heller ikke berettiget til.

10
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 18:50

Jeg ved at Legoland ofte søger sæsonarbejdere, så skal han ikke føle sig bundet til et arbejde i flere måneder, det er sikkert fint for dem at han blot arbejder hos Legoland i juli og august, hvor de har mange besøgende.

 

Det samme gælder sikkert for andre attraktioner, der peaker i sommerperioden :)


Mvh. Sophie (:

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 19:25

Da jeg gik ud af gymnasiet kom det også bag på os alle at:

- man kan ikke få su mellem gymnasiet og den videregående uddannelse (uni for mit vedkommende) - altså ingen su i juli-august

- man kan ikke få kontanthjælp i perioden

- man kan ikke få enkeltydelse, da situationen ikke er uforudsigelig

 

jeg var heldigvis selv hjemmeboende, men lige som mig vidste de udeboende ikke, at vi ville stå uden indkomst - og jeg ved at flere forsøgte at søge alt - men endte med at måtte låne.

 

måtte også selv låne penge til bøger i september måned, da mine studiebøger er meget dyre (jura), og jeg ikke havde haft noget at sparer op af ( og ja jeg søgte sommerferiejobs, men fik ingen.)


Life is about trusting your feelings and taking chances, losing and finding happiness, appreciating the memories, learning from the past, and realizing people change.

5
2
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 21:39

Tænk at folk begynder at tænke i kontanthjælp i sådan en situation. Man sparer op, og finder et sommerjob.

 

Mht kollegiet, kan han søge om dispensation - hvilket de som regel godtager, når man forklarer situationen.


Hilsen Anne

9
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 10:01

Jeg bor ikke på kollegium, men i en ungdomsbolig, hvor der også er krav om, at du skal være under uddannelse for at bo her. I min boligforening giver de dispensation for de par måneder ml. uddannelse uden brok. Prøv da at snakke med dem.

 

Pengene fandt jeg desværre ingen løsning for, som i kan bruge, da jeg stod i situationen. Jeg kunne heldigvis låne det af min far, jeg ikke kunne nå at spare op, men ellers tror jeg at de fleste af mine udeboende klassekammerater lånte eller havde sommerferiejob.

Men din søn er bestemt ikke den eneste, der først opdager, at han ingen penge får i sommerferien, i sidste øjeblik. Man er så fokuseret på eksamen og alt muligt andet.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 22:23

Min søn har helt styr på, at han ikke får SU. Han prøver at tale med kollegiet. Det er da skørt, at han skal flytte ud, og stå på venteliste i halve år igen. Han har kun boet der siden februar :-)


Hilsen Mette

 





1
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Mette.
Forfatter: 
Dato:  26-04-2014 12:43

 

 

Godt at din søn er forberedt på at han ikke får penge i de mdr. Utroligt nok kommer det bag på ekstrem mange hvert enest år. Syntes det er utroligt at man ikke undersøger sådan en vigtig ting i god til eller ved uddannelsestart hvor man søger SU. Og så syntes jeg det er utroligt at uddannelsevejlederne på de forskellige skoler ikke gør eleverne opmærksomme på dette.

 

Og nej ingen kontanthjælp. Så ud og søg sommerferie job hurtigst muligt.


R.I.P. Tequilla Blue - Paint. 25.2.2014

 

R.I.P. Evidence xx

 

R.I.P. Elegant Spothligt xx.

 

Elsket og savnet.

 

Heste er det bedste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Studiebolig
Forfatter: 
Dato:  26-04-2014 19:30

Jeg kan bestemt ikke forstille mig, at han skal flytte ud. Er ret sikker på, at man godt kan have et par mdr som ikke studerende i studieboliger. Hans problemstilling er jo ganske almindelig for tusindvis af studerende hvert år, jeg tvivler på at man bliver opsagt fordi man ikke er studieaktiv i 1-3 mdr :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen penge
Forfatter: 
Dato:  21-05-2014 13:44

Hej TS, Jeg håber din søn finder en løsning på bolig og mad! Jeg står nemlig i samme situation .. "SPAR OP!" råber HN.. Jeg HAR sparet op. Til depositum, husleje, studiebøger og flytning. Men det er godt nok svært at spare op som udeboende på su og det er ikke så udgifter, man har i fforbindelse med ny udd!

"FÅ ET ARBEJDE!" Jeg har haft sæsonarbejde (vinter) men kan ikke have et sommer, da jeg samtidig med uddannelse lige skifter landsdel og altså ikke max har en måned hver sted, selvfølgelig vil jeg søge job, når jeg flytter, men de hænger faktisk ikke på træerne, tro mig.. Slet ikke for folk over 18 i små byer.

Så er det svært også "bare lige" at spare de 10-12.000 man mangler i SU oveni..

Så til TS's søn og andre: klø på! ;) og held og lykke med jeres uddannelse!

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider