Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Mishandling af hingst til stævne
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 17:37

Saxet fra Facebook:

 

Den mest beskæmmende og forfærdelige oplevelse jeg har haft i dansk ridesport, fik jeg her til aften i Faxe Køre-og Rideklub ved deres c-stævne i dressur. Som en del af opvarmningen af sin hest gennemtævede en kvindelig rytter sin hingst i 10-15 minutter med pisk, mens hun førte den for hånden. Ikke fordi han gjorde andet end at være en hingst, der ikke har lært at komme ud blandt andre - hvilket hun øjensynlig ikke har fundet energi til. Men energien til, at føre armen til kraftige og hørlige slag med såvel longe-som dressurpisk, dén fandt hun. Det virkede som om hun havde besluttet at prygle hesten på forhånd, idet den rent faktisk ikke foretog sig noget særligt, udover som sagt tydeligvis IKKE at have lært at komme ud blandt andre heste, hvilket jo er ejers og rytters pligt i forhold til en hingst, såfremt man gerne vil vise den frem offentligt - ellers udgør den jo en fare for andre. Derefter satte hun sig op på hesten - og vandt desværre sin klasse.
Jeg og andre greb ikke ind - gud ved hvorfor - dét er også beskæmmende. Der var endda flere fra rideklubben tilstede, andre ryttere og andre hjælpere. Ingen sagde noget, eller meldte hende til sekretariatet.
I morgen skriver jeg en klage til Dansk Rideforbund, og har heldigvis sikret mig to navngivne vidner til begivenheden, og håber dermed at hun mindst får frataget sin rytterlicens - og naturligvis sin placering i dagens stævne.
Iøvrigt var hendes adfærd OGSÅ farlig for de andre ryttere, hvis heste reagerede kraftigt på mishandlingen af hingsten - heste ér jo følsomme dyr som vi ved.
Jeg kan heller ikke anbefale at anvende denne hingst i avlen, endskønt den er smuk - man bør ikke støtte dens ejers adfærd og måde at behandle dyr på.
Jeg vil følge op på sagen og de svar jeg får fra DRF her i denne tråd.

 

Hvad synes I om det?

 

Link til FB siden www.facebook.com/lonerugaard

5
8
Svar på denne tråd
 
 stævne
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 18:29

Jeg forstår ikke lige helt, hvor du vil hen med dette indlæg? Ingen vil jo sige "det er totalt meget i orden", for det er det ikke.

 

Men det tragiske i denne historie er ikke rytteren, men det faktum at en hel stævneplads ikke kan tage handling på stedet! Nej, lad os skrive det på facebook, skaffe vidner og skrive en klage! Det hjælper jo ikke den stakkels hingst i situationen.

 

Jeg ville ønske at vi ikke var blevet så nemt at lukke øjnene og lade vær - men stadig få alt det gode drama ud af situationen.

 




o Statsministeren o


31
1
Svar på denne tråd
 
 I det du..
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 18:39

Intet gjorde da det skete, synes jeg ærlig talt ikke du kan tillade dig at skrive dette.

Det er ikke iorden at slå sin hest med pisk, men det er heller ikke iorden at stå stiltigende og være forarget og så dagen efter skrive om det på face og hestenettet..

 

13
2
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 18:50

Jeg er enig med de andre. At man ikke stopper mishandlingen, gør vel i virkeligheden alle tilstedeværende skyldige.

 

Hesten kan ikke sige fra, men det kan du!

 

Og så er det nemt at gå hjem og spille hellig på Facebook og hænge rytteren ud.



12
2
Svar på denne tråd
 
 enig i at
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 19:05

Jeg er enig i, at det er virkelig dårligt at ingen griber ind.

Og er tilskuerne så mere skyldige, end den person der mishandler hesten?

Måske er hun bare fastlåst i angst for hingsten, som hun ikke kan klare, men som ejer måske har presset hende til at ride - måske fordi ejer ikke vil ofre penge på en rigtig professionel rytter.

Hvor må det være forfærdeligt, at komme så meget i afmagt at man tæver en hest - uden den har gjort noget - hvor må man være angst!

Ville vi alle kunne handle sådan?

jeg tror det alligevel ikke - vi har ikke alle det i os, at kunne bruge vold mod et uskyldigt væsen.

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 19:39

Jeg synes det er helt ok, at du går videre med sagen - men ikke nødvendigvis ok, at du skriver her. Hvad vil du opnå ved det? Ingen her vil jo kunne debattere det skete - men nu istedet DIN håndtering af sagen.

 

Da jeg ikke kan gennemskue hvem det skulle være, er alle kvindelige ryttere ridende på kårede hingste - på Sjælland - nu potentielt mistænkte.... Og det er da ikke fair?

 

 

For et par år siden var jeg selv vidne til en rytter der på opvarmningen red sin hest på en "træls" måde. Dog ikke i nærheden af det du beskriver.

Jeg henvendte mig ikke til rytteren, men spurgte nogle andre tilskuere til opvarmning om de kendte rytteren...... Det var nok til, at en der tilsyneladende gjorde det, stoppede rytteren. Mission accomplished! uden drama.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

12
0
Svar på denne tråd
 
 Tderen ….
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 19:41

Hvis det var et C-stævne og det stod på så længe, så er det da underligt at der ingen TDer kom til stedet (som jo er det de skal være der for)

 

Men ja - jeg vil give de andre ret i at man skulle nok have gjort noget i nuet i stedet for at klage bagefter ...

Du skulle jo have klaget til stævnelederen / TDer på stedet, ellers tror jeg umiddelbart ikke de kan gøre ret meget ved det.


Mette Stelmach


med de skønne pletter
Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow


*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

11
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor ....
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 20:03

... tog I dog ikke lidt video af seancen ???

 

DRF straffer ikke en rytter, og da slet ikke hvis TD ikke har grebet ind, da de jo ikke har andet end nogle vage vidners udsagn, så man får intet ud af at klage til DRF her, desværre.

 

Så frem med mobilen, video er det mest håndfaste bevis der findes og I har alle muligheden lige ved hånden .


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

6
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 21:34

Folkens, læg nu mærke til at det ikke er TS, der har skrevet teksten.

 

Jeg forstår heller ikke, hvorfor man ikke er gået til sekretariatet eller lignende.


- Sascha & Fame <3

In actis esto volucris!

8
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 07:50

Kunne det være misundelse? live.rideforbund.dk/ showResults.php?staevn...klasse16_A

 

hvis det var SÅ slemt som beskrevet og ikke en eneste griber ind? Hmm. Der findes ingen video. Vi er omgivet af videoer overalt idag, så må indrømme at jeg er noget skepsis ved hele den historie.

 

Og nej, jeg kender ikke rytter personligt, synes bare tit ting skal overdrives når det er de gode ryttere.

6
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 08:01

Nåååh det er fra den persons FB side. Hun er da langt fra mundlam - tvært i mod.

 

Gad vide om der er andre der har set det?


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 08:12

Hvis man ser sådan noget så er det nemmeste da lige at prikke til TD'er og bede dem kigge på sagen - med det samme! Og det undre mig hvis ingen på en hel stævneplads har overvejet dette. Om historien er sand er jo svær at gennemskue...

7
0
Svar på denne tråd
 
 Lige til ...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 09:54

Undskyld jeg spørger sådan lige til ... men skulle det være vinderen af den linkede klasse, der skulle have "tævet" sin hest?

 

Jeg tænker bare hvis det er en SÅ kendt så kan jeg da slet ikke forstå at der ikke bliver gjort noget, hvis situationen har været så slem som beskrevet?

 

 

Og hvad mener I med at der er nogle, der er jaloux?

 


Mette Stelmach


med de skønne pletter
Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow


*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

1
0
Svar på denne tråd
 
 Nægter at tro
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 09:55

Jeg nægter simpelthen at tro at denne person der bliver omtalt kunne finde på at gøre det.

Kender ikke vedkommende personlig, men har set hende ride mange gange, træne og undervise. Aldrig aldrig aldrig har der været en episode som denne.

 

Og igen som andre skriver, hvis nogen gennemtæsker sin hest i 10-15 minutter på en stævneplads, er det da helt uacceptabelt at ingen stopper vedkommende.

Det kan bare ikke være sandt at INGEN siger noget.

 

Håber at DRF kan gennemskue denne sag, for hvor er det dog modbydeligt at folk er sådan mod hinanden.

 

Heidi

 

7
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan jeg
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 10:34

Ikke tro. Sidsel arbejder respektfuld med heste. Hun tager aldrig heste med til stævne som ikke er klar, det betyder også at hesten bliver trænet andet sted inden stævnet.

 

jeg har fået undervisning af Sidsel i flere år og haft hest stående hos hende, jeg har aldrig set en hårdhændet behandling af heste!

 


Med venlig hilsen
Bettina


mor til Emma og Clara


5
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 11:12

Med misundelse mener jeg på hendes resultater.

 

Og hvis hesten var blevet tævet inden havde den da ikke kunne gå det program med så fint resultat.

2
2
Svar på denne tråd
 
 jeg tænker
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 11:18

Jeg tænker også på hvordan en "gennemtævet" hest overhovedet kan gå bare et hæderligt program efterfølgende??

 


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

2
2
Svar på denne tråd
 
 Altid 3 sider af sandheden...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 12:20

Jeg vil så gerne vide, hvordan pokker "Lone Rugård" vil forklare, at hesten er sluppet igennem det øgede official tjek, der var ved netop dette stævne?

Dette stævne var udtrukket, som et af de mange stævner, hvor der er 2 officials, som tjekker alle hestenes udstyr, hvor stramme næsebåndene er og hvor hestene tjekkes efter for skader/mærker fra sporer/pisk.

Så hvis og såfremt hændelsen virkeligt har været, at hesten angiveligt er blevet gennemtævet i 10-15 minutter på opvarmningen? Hvor INGEN finder det nødvenidgt at filme hændelsen eller gribe ind? Hvordan er den så sluppet igennem official-tjekket uden striber fra pisken?

I min næse lugter det lidt af fisk det her....

Jeg synes det er utroligt så mange, som straks råber "bål og brand" på Facebook og deler opslaget vidt og bredt, uden selv at have overværet episoden - VI KENDER IKKE den fulde sandhed! Vi kender EN persons udlægning af sandheden!

DERFOR er det vigtigt, at ALLE når de oplever en uacceptabel hændelse på stævnepladserne går til stævneledelsen eller i dette tilfælde TD'eren, så en uvildig person kan tage bestik af situationen og reagere på den.

Det er IKKE i orden, at man ikke handler i situationen, for derefter at lægge det fuldt offentligt ud på nettet, hvor det ikke kræver ret meget detektivarbejde for at finde ud af hvilken rytter og hest man taler om.

Så længe vi ikke kender alle sider af historien kan vi ikke dømme - det eneste i denne historie jeg absolut kan tage stilling til er: Når Lone (som har oprettet statusen) oplever noget utilstedeligt på en stævneplads, begriber jeg ikke, at hun ikke tager fat i en TD'er! Ud fra hendes status fornemmer jeg ikke, at hun er ny i rideverdenen og hun ved godt hvilke organer man skal have fat i med en klage - så BURDE hun også have taget fat i den rette myndighed på stedet! At lægge det ud på nettet på denne måde er usmageligt!


Christine og Faith...


RG kurser

Dressur og springkurser

v. examineret træner Rune Gludsted

Se mere på:

www.facebook.com/#!/groups/ 114989071912326/

27
1
Svar på denne tråd
 
 3. hånds sladder...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 12:46

... som endda lyder usandsynlig og ondsindet.

 

HVIS nogen ser en rytter banke sin hest på den måde, er det da deres forbandede pligt at gribe ind. Er der vidner kan den ene jo filme mens den anden henter en official.

 

Nu har jeg ikke været til vanvittigt mange stævner. Men jeg har oplevet EN gang ved et trecstævne, at en rytter behandlede sin hest grimt og uretfærdigt - med adskillige vidner. Der var en der hentede overdommeren og gik ca 5 minutter før der var en official og bede hende læsse sin hest og køre hjem - øjblikkeligt!

 

Det kan selvfølgelig være noget anderledes til breddestævner end ved dressur og springstævner - men konsekvensen af grim opførsel bør være den samme.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

3
0
Svar på denne tråd
 
 Tra la la la lulalaej
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 14:20

Hvor er det synd for den rytter at der sidder et eller andet småligt kvindfolk og hænger hende ud

 

Håber hun får et rap over nallerne for ondsindet sladder og udhægning, jeg syntes hendes indlæg lyser langt væk af jalousi og så kan hun umuligt vide hvordan hesten er trænet inden den stævne, det er ikke usædvanligt at heste har "dårlige" dage


Mor til en smuk dreng, 28.08.2012

 

venter endnu en dreng, termin: 07.08.2014.

 

Savner min prinssesse hver dag :'( i hjertet gemt men aldrig glemt, Daphne 07-10

7
1
Svar på denne tråd
 
 flere ting
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 18:55

Der kommer flere oplysninger på FB. Flere vidner og andre informationer, hvor grufuldt. der er åbenbart mange delinger hvor andre har set det samme. Prøs at læs på den der profil.

1
2
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 19:12

sylliflor - hvor læser du at andre udtaler at de har set det samme? Lone skriver at andre har set det samme.

 

Jeg er så meget imod man slår levende væsener, og griber også ind, hvis folk råber af deres hest mens de slår den på bringen,mulen,halsen osv.

 

Har Sidsel slået denne hest med pisk til et stævne, skal det selvfølgelig have koncekvenser. Men jeg vil gerne have andre end Lones ord for det.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Altså....
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 19:15

Jeg forstår heller ikke man ikke har grebet ind/ meldt det på stedet.. Men hvis det er sandt og der er flere vidner mener jeg stadig det bør meldes efterfølgende..

Hvis flere melder sig som vidner kan man vel ikke bare afvise det med jalousi og "det ville hun aldrig gøre"..

Men håber da det er overdrivelse eller jalousi, for sådan noget bør ikke finde sted..


Hilsen Signe med prinsesserne Karolina og Josephina og guldhesten Fanta

 

 

 


 

1
0
Svar på denne tråd
 
 hold nu kæft
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 19:26

Hun skriver jo, at der er 6 vidner!

Altså

1
13
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 19:37

Hun kan da skrive præcis hvad der passer hende. Så længe der ikke er andre der skriver de har set det, så er det jo bare ord.



3
0
Svar på denne tråd
 
 tjaeeeeeeh
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 19:46

Men som jeg forstår det, så blir der er diciplinærsag. Og så er det jo lid spændende om hestennetes brugere bakker op om hende - det lyder jo sådan.

Hæ - danmarkls største hestesite bakker op om mishandling af heste - det er da lidt sjovt. Alle syns faktisk at det mest er tilskuerehn dr er galt på den - he, he, virkelig mærkleligt.

5
12
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 19:59

Jeg kan ikke se nogen her der bakker op om hestemishandling?

 

Der er EN person der påstår, at nogen har slået sin hest.

Skal vi straks tro på den éne person og begynde at skælde rytteren ud?

 

Ja det kan da godt være hun påstår at der er andre der har set det. Men det kan vi jo ikke vide om er rigtigt?

Der er ingen andre der har sagt de har set det samme, så det ved vi ingenting om.

 


Mvh. Sophie (:

8
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 20:27

sylliflor læs da lige Lones opslag på FB igen og denne tråd igen.

 

Ingen andre - indtil nu - har skrevet nogen steder, at de har set det samme. Ingen i denne tråd synes det er ok at piske heste.

 

God læsning.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

2
1
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 20:27

Stop nu Sylliflor. Der er ingen der bakker op om hestemishandling. Der er bare ingen grund til at lave heksejagt på en rytter, blot på grund af en enkelt persons, udokumenterede, udtalelser.

 

Var du der selv?



5
1
Svar på denne tråd
 
 Sandheden?
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 20:34
Der er EN person der påstår at hun har set hændelsen - hun påstår hun har 6 vidner, men ikke et eneste af disse vidner har selv udtalt sig offentligt. Ikke en eneste person bakker hendes historie op.

Der er i en tråd på et åbent forum på Facebook hvor tråden er delt ind til flere både deltagende ryttere og dommere ved stævnet som fortæller, hvor stramme tjek der var af hestene og hvor opmærksom TD'er var. Der er også ryttere der udtaler at ja hingsten var oppe at køre og blev irettesat, men den blev ikke tæsket og det overtrådte ingen grænser. Den blev efter sin klasse tjekket af 2 TDere som ikke fandt tegn på nogen overlast.

En anden rytter udtaler at hesten ikke blev slået med pisken på noget tidspunkt, men at der blev svirpet med pisken så det larmede voldsomt.

Vi har KUN Lones udtalelser for klagesiden, men ikke et eneste andet vidne på hendes side. Vi ser MANGE af hendes indlæg hvor hun fordrejer hvad folk skriver i ovennævnte tråd på Facebook. Vi har en del vidner som modsiger hende - dem overser hun ganske naturligt ;-)

Igen - jeg mener ikke HN forsvarer mishandling - Jeg mener HN udviser RIGTIG GOD kildekritik!

Christine og Faith...


RG kurser

Dressur og springkurser

v. examineret træner Rune Gludsted

Se mere på:

www.facebook.com/#!/groups/ 114989071912326/

15
1
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 07:50

Som Syliflor siger så er der altså andre der har set det, men hvor hårdhændet det var er vel svært at sige. Sakset fra facebook, hvor det er muligt for alle at læse det i fuld kontekst hvis de gider bruge fem minutter på det.

 

JL...en anden rytter har også udtalt at hun knaldede meget med pisken... men ikke decideret tæv... "bare" rimelig hårdhændet... hvilket desværre er almen brugt ude omkring!

 

jeg var der selv i lørdags... og hun var slem som hun plejer men ikke slem nok til at nogen kan gribe ind!

 

Jamen som jeg har skrevet flere gange... når vi var derinde var hun ikke ekstrem... hvis hun var ligesådan når officialsene var der... hvordan kan de så gøre noget... og når så Lone ikke engang gør noget når hun som en af de eneste ser det... hvorfor f***** gør hun så ikke noget? - andet end at pege fingre når der ikke er beviser... hvad skal DRF så stille op? -jeg har intet til overs for DRF... men når hun så intet gør for at kunne bevise noget, hvad skal de stille op?

 

Hun har MANGE GANGE været MEGET hård overfor hesten, men når det bliver påtalt er der ingen beviser for at det er decideret mishandling... bare hårdhændet adfærd...

 

C Ved ikke om Td stadig var der for det var dagens sidste klasse. Men alle var nok lige mund lamme incl os selv. Dog råbte jeg hey hey hey mens jeg sad på min hest som til lyden af gentagne hårde piske slag var ved at dø af skræk.

Efter al det skriveri om dressur hestes træning og behandling så fatter jeg ikke at en garvet rytter som hende bare tror at det er i orden at hun kan opføre sig så hensynsløst og egoistisk på en stævne plads .

 

Det gør vi skam også kan du tro. A var noget spændt i det hele tager, så det hjalp i hvert fald ikke lige på det.

 

H TD stod jo også og så på det

J Enten er TD ubrugelig eller også har I andre misforstået noget ?!? Var du der også H ?

H Ja

H Om lørdagen.
C nå H, så fik den måske samme tur om lørdagen ?

H Ja!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 09:35

Mulehesten - det er bare mærkeligt, at hende du kalder H og ham den anden rytter ikke fortæller deres beretning.

 

Det lyder mere og mere som om, hingstens hormoner har været godt oppe og køre, og at hun så har longeret den, for at tage toppen af hormonerne og hver gang den så har tabt koncentrationen, har hun knaldet med longepisken, for at få den til at vende tilbage.Måske har TD stået der for netop at kontrolerer, at det foregik ok.

Hvis hormonerne har været kørt op, kan jeg godt forstå, at hun longerer inde, det ville være alt for farligt at gøre det ude, hvis den slap løs.

 

Kan godt forstå at andre ryttere har følt sig generet af, at der er blevet longeret, samtidig med at de har skulle varme op - men så måtte de da klage til TDeren som stod der.

 

Måske er hun gået over stregen med hingsten og alle de tilstedeværende til stævnet, har været nogle konfliktsky klaphatte med talelammelser! Og igen - har hun banket hesten skal det selvfølgelig have koncekvenser.

 

Og så er det jo ikke svært i disse støvsuger/Epona/barfods-uden bid-lammesadel-tider at blive beskyldt for at være heste mishandler.

 

Nå men Lone har jo noget video, som hun ikke har haft tid til at se på endnu - så den kommer vel.

 


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

10
4
Svar på denne tråd
 
 hmmm!!!
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 10:51
Hej alle
Der skal selvfølgelig et vist mod/vilje til at gå hend til en rytter og sige, STOP.. men mod/vilje mener jeg ikke at man skal være særlig på nogen måde, men ryttere/hjælpere i færd med "hovedet under armen afstraffelse" er sjældent til at snakke fornuft med, og det gør det jo ekstra vanskeligt.

Der er kun en vej frem, og det er at få det stoppet og at alle vil være med til at gå den vej, gå til rytteren eller en official på stævnepladsen, det hjælper ikke at skrive lange klager dagen efter til folk som ikke har været på pladsen....
Jeg syntes der er sket meget positivt de sidste 10 år, og vi er på vej til bedre forståelse, men der er stadig meget at gøre, så gi en hånd med, vær aktiv med i at vælge retning, så hestene ikke lider overlast.... Det gælder også i hverdagen ude i stalde og klubber...

Jeg har haft tusinder af bekymringer

de færreste er blevet til noget

1
0
Svar på denne tråd
 
 Xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 11:34

Synes egentlig det her er ret nemt..

 

HVIS vedkommende har tæsket hesten, altså gentagende slag med pisken, så burde den person der overværede det havde optaget det på mobilen - hvis muligt - og derefter gået til TD'eren. Også selvom hun ikke kunne optage det, burde hun med det samme have fundet TD'eren og anmeldt det.. Så havde vidnerne også stadig været til stede. At vente til man sidder trygt derhjemme, hvor ingen kan se een og man slipper for konfrontationen, er kyllingeagtigt. Og ikke særligt sympatisk. Stå nu ved, det I mener at se...... Lad os få diskussionen ud i det åbne i stedet for alt det her fnidder fnadder hjemme foran skærmene. Det er den eneste måde vi kan komme dårlig behandling af heste til livs på. Sig fra når I ser det.. Og til stævner er det da rigtig nemt. Der er som regel masser af vidner og der er nogle ansvarlige, der skal tage sig af det..

At der så er forskellige definitioner på mishandling, er jeg fuldt ud klar over. For nogle er tingene så sort/ hvide, at alt der har med stævner at gøre er OK, for andre, er alt der har med stævner at gøre, mishandling. For de personer bliver det nok svært nogensinde at nå til noget der bare ligner enighed. Sådan er det altid, når ekstremer mødes... Men for alle dem der ligger i midten og som ikke ser verden så sort/hvid, må det bare være muligt, at være med til at forbedre ridesporten på alle planer. Ikke kun til stævner, men også ude hos lille Louise med hendes Musse, på rideskolerne, hos "cordeofolket", ja kort sagt hos os alle. Der er jo trods alt ingen der er fejlfrie :-)

 

Har rytteren "bare" stået og knaldet med pisken i luften, kan det vel næppe kaldes mishandling... Men særligt hensynsfuldt over for de andre på opvarmningener er det vel ikke. Men det må de andre ryttere på opvarmningen selv tage med TD'eren. Det er ikke en tilskuers opgave....

5
2
Svar på denne tråd
 
 kkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 10:02

bare lige til info.... så er hesten "romantic venture" min kusines gamle hest - smadder sød, og iøvrigt vallak!

 

Så har hun været hård ved ham, så har det ikke været fordi den var "hingstet"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror ikke
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 10:12

Det er Romantic Venture, det drejer sig om men derimod den, som pågældende rytter blev nr 2 med - Immens..

 

I øvrigt kan vallakker sagtens være hingstede..


Jeg køber aldrig en travhest igen men jeg elskede hende jeg havde over alt på jorden.

 

RIP Seven - 01.04.1990-26.05.2013

 

"Nothing tastes as good as skinny feels" - Kate Moss

0
1
Svar på denne tråd
 
 ansvaret ansvaret
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 10:40

Pas nu på med ikke at fratage den der udøver "gerningen" ansvaret, fordi en masse mennesker ikke reagerede i situtionen.

 

Vi har alle et ansvar for at reagere, men jeg har også prøvet at blive handlingslammet i situationer hvor der er sket ting som ikke var ok.

 

Det er stadig den udøvende der har ansvaret og må stå til ansvar for sin handling.

5
0
Svar på denne tråd
 
 rosenholm
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 11:59
Rosenholm. Kunne ikke være mere enig. Der stod flere hundrede ved andreas h. Hvor mange reagerede der. Lidt tankevækkende.
Om der er belæg for at denne rytter her hænges ud ved jeg ikke. Og såfrem det ikke er tilfældet så er det noget svineri og starte op.
1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider