Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Er det rimeligt?
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 21:41

Hej allesammen, :)

 

For snart 2 uger siden flyttede jeg Tess ud i en ny stald - jeg gik meget på kompromis, idet at jeg ønskede et sted hvor hestevelfærden er i top og de andre i stalden har samme interesser som mig - træning fra jorden, fokus på hestens psyke/anatomi osv. Det fandt jeg, og måtte gå på kompromis idet at det er ret langt væk og jeg ikke har mulighed for at komme der hver dag. Men det vigtigste for mig var at finde et sted hvor jeg er 100 % sikker på, at min hest har det godt og bliver passet optimalt.

 

Jeg betaler både for strøelse og daglig udmugning - og her viser problemet sig så. Deres måde at holde boksen på lever slet ikke op til min standard - eller nogen standard jeg før jeg set.

 

Jeg har fået at vide at de muger ud hver dag og fjerner det ulækre. Det viser sig så at vi har et meget forskelligt syn på både hvad "udmugning", "det ulækre" og generelt mængde af strøelse betyder. De bruger nemlig ekstremt små mængder strøelse - så lidt at det når at blive gennemvådt fra dag til dag, flere steder på bunden er det rent beton og de laver "madras", dvs. de fjerner meget lidt af det, der er - hvor jeg vil mene at det hele skal ud, så beskidt som det når at blive - og ligger så en lille smule rent oven på, der selvfølgelig også er møgbeskidt til dagen efter. L*rtet bliver spredt rundt i hele boksen fordi der er så lidt strøelse at hun jo bare skubber det rundt, og det stinker helt forfærdeligt.

 

I dag valgte jeg så selv at tømme boksen, få fejet bunden ren (den var meget ulækker) og komme 2 plader ind i den tomme boks - hvilket resulterer i at en anden opstalder ringer til udlejeren og fortæller at jeg bruger alt for meget halm... Udlejer ringer så mig op (hvilket jeg om formiddagen også selv havde sendt hende en SMS og bedt hende gøre, så vi kunne få snakket om netop samme problemstilling) og vi får en snak. Hu mener selvfølgelig at det er, som det skal være, og hvis jeg vil bruge halm fremover skal jeg selv købe det hjem. Jeg kan også bruge træpiller for samme beløb som jeg giver for halm nu - det vil så være éen pose i ugen, og det bliver ikke lavet en bund først. Jeg har før stået et sted hvor der blev brugt træpiller - de lavede en bund at starte op på og derefter havde man 2 sække i ugen at bruge oven på bunden, altså var der altid god "affjedring" i. Og der kom vi endda i fællesskab frem til at to poser ugentligt ikke var nok for de fleste heste.. så tænk på een pose ugentligt uden bund..

 

Men kan det virkelig være rimeligt? Jeg betaler både for strøelse og udmugning - jeg har fået at vide at boksen muges dagligt (altså har jeg IKKE fået at vide at de laver "madras", men rettere at ALT det ulækre fjernes hver dag), og det strøelse, der er med i prisen, er så lille en mængde at jeg ikke kender een hesteejer (udover dem i den stald, jeg er i nu...) der ville synes, det er OK. Fair nok hvis jeg så rent faktisk brugte meget, men er det OK at tilbyde så lille en mængde og så forlange at opstalder selv skaffer andet hvis blot denne vil bruge en almindelig, gennemsnitlig mængde?

 

Jeg har altid lært at strøelse også er til for at skåne hestens ben, da det jo selvfølgelig er hårdt at stå et halvt døgn på beton. Men de mængder, de bruger, er ifølge min hjerne bestemt ikke nok til at udgøre nogen videre effekt på den front, og samtidig så bliver en boks altså pænt klam af at der bare bliver lagt lag på lag på lag. Jeg har for længst fået at vide af dyrlæge at det ikke er sundt at lave "madras", idet hesten jo står i ammoniakdampe. Og når det krædsede i næsen og jeg nært fik hovedpine blot af at tømme boksen, hvordan får min hest det så af at stå i det hver dag?

 

Jeg har set andre steder lave "madras", og det har aldrig lugtet som det her gør - måske fordi at de kommer en del mere halm ind, så det beskidte ikke ligger i overfalden..

 

Jeg har lige skrevet til en bekendt, der altid selv har haft hest - jeg sendte et billede af en af boksene, hvortil hun svarer med udråbstegn at det er da alt for lidt, og skriver at hvis ikke, de er til at snakke med, så ville hun personligt flytte hesten, for sådan en fesen mængde strøelse skulle hendes hest f*andeme ikke nøjdes med. Men jeg vil selvfølgelig helst ikke flytte igen-igen (det er både hårdt for hesten, mig og økonomien..), og personligt vil jeg næsten mene at når en person udlejer en boks og man kan medkøbe strøelse, så skal der da også være nok. Jeg har jo valgt stedet fordi at jeg kunne få -daglig udmugning- og strøelse tilkøbt. Jeg har hverken bil eller kørekort, så jeg kan ikke selv hente strøelse, og jeg tvivler på, at nogen vil køre ud med 1-2 baller halm, da jeg ikke har råd til at købe 20 per gang.

 

Jeg har selv holdt både halmboks og træpilleboks - og det har jeg altid gjort uden på nogen tidspunkt at have et overforbrug, uden at bruge madras og uden at det nogensinde har lugtet sådan..

 

Billede

Her er Tess boks - vel at mærke efter at jeg havde fjernet lidt af det, der lå lige på midten - rundt i kanterne var der ikke mere end hvad der fremstår her -, men det er som skrevet lidt, jeg har fjernet, og det var ikke rent. Billedet snyder lidt idet min mobil pga. lave lysforhold selv har lagt lidt ekstra lys ind over - det halm, der lå der, var mærkere end det ses her.

 

 

Billede

En træpilleboks som den dagligt ser ud. Det ses tydeligt at pillerne mange steder slet ikke dækker, og hvor det gør er det meget tyndt..

 

Bemærk gerne at jeg ikke skriver noget om hvor dette sted er, ej heller kan der ses nogen om stedet på billederne. Jeg er ikke ude efter at kritisere dem - jeg ligger billederne ind idet at folks syn på ting altid er forskelligt, så det er vel bedre at vise et billede. :)

 

 

 

Så jah... er det fair at fortælle, at der bliver muget dagligt - men kun fjerne meget lidt og lave madras i stedet - og tilbyde opstaldere at købe strøelse, der så er langt under gennemsnittet mht. mængde?



You have your way, I have my way
As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 21:48

Nej, det er bestemt ikke nok! Min står på spåner og står på madras på ca 15 cm.

 

Det der vil jeg ikke engang kalde strøelse De får sgu mere affjedring af at stå på folden.


- Sascha & Fame <3

In actis esto volucris!

4
0
Svar på denne tråd
 
 ikke fair
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 21:52
Aj... jeg synes du har helt ret... du får ikke hvad du betaler for der... og slet ikke når du betaler for selve strøelsen , som jeg forstår det...


Min standard for strøelse hedder at man skal kunne smide sin greb ned på strøelsen... uden at kunne høre beton.

Jeg synes også atnår man bruger nok strøelse så sparer man i længden...det er min oplevelse ihvertfald

Men der må da være andre end dig der er utilfredse?

"Tankerne skaber forandringer. Oplev som ham, og du oplever svarene." citat af min dejlige hest Mystery

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 21:53

Mener bestemt heller ikke der er nok træpiller i den boks. De skal have en godt lag, så de ikke står/ligger på gulvet.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

0
0
Svar på denne tråd
 
 strøelse
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 22:05

Hej

 

Det ser bestemt ikke ud til at der bliver givet nok strøelse (med mindre din hest er støvsuger og æder al halmen )

 

Fair nok at udlejer vælger at lave madras, men så skal der være et så tykt toplag at hesten ikke kan rode op i ´madrassen ved almindelig bevægelse.

 

Min står også på madras - men der muges da dagligt alligevel og den lugter ikke af ammoniak - han står dog på spåner (15-20 cm tykt lag)

 

Så du ikke hvordan boksene så ud da du var ude og kigge på stedet?

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

2
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 22:11

Godt at høre at jeg ikke er helt galt på den - dette er en af de situationer hvor jeg snart ikke ved hvad jeg skal sige. Jeg har aldrig været et sted hvor der bruges så lidt strøelse, og er da egentlig godt klar over, at det ikke er OK - men når jeg så snakker med udlejer/den anden opstalder, der er vant til dette og mener at sådan er det bare super, så kan det godt være svært at finde ord, simpelthen fordi at jeg overhovedet ikke kan forstå deres holdning til det. Jeg troede ikke lige at jeg skulle ende en situation hvor jeg skal forklare en person, der er udlært i diverse ting omkring hestens helbred, at en boks med denne "strøelse" ikke er optimal...

 

Udlejer forsvarer det med at hun kender til flere, hvis heste er kommet til skade fordi at de har stået i for dyb/ujævnt underlag i boksen, og hun synes at "dybstrøelse" er klamt. Jeg er enig i sidstnævnte, men det er nu altså ganske nemt at holde en boks med en tilpas mængde halm..

 

 

 

Birk - der er kun mig, to andre opstaldere og så udlejer, der selv har de fleste bokse. Den ene af de andre opstaldere hjælper udlejer og det var hende, der ringede og fortalte, at jeg "bruger for meget halm". Om den anden udlejer er utilfreds ved jeg ikke..

 

Jeg har altid gået efter at man skal kunne gå på strøelset uden at mærke den hårde bund, men selvfølgelig også uden at "synke i" og vælte rundt.

 

Jeg er helt enig i at man sparer ved at bruge nok - da jeg selv holdte halmboks kom jeg en tilpas mængde ind, og dertil kunne jeg fjerne det beskidte hver dag - hvilket lå pænt i "klumper", da hun jo ikke sådan kan pære det rundt når der er et fornuftigt lag. Der var ikke meget at fjerne dagligt, men når de kommer så lidt ind, så når det hele jo at blive pærret rundt og beskidt fra dag til dag.. :/



You have your way, I have my way
As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 varmt lejde.
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 22:21

Jeg mener at en opstrøgelse indebærer et varmt lejde, som er hævet nok fra bunden til at hesten ligger ca 5 (ved fast madras)-10 cm (ved løs madras). Dette er absolut minimum og den lave på 5 og ti er sat efter mine små ponyer på 75 cm, som tramper deres madras fast og ikke op/rundt, grundet deres små hove og lave vægt.

 

Er matrialet ikke varmeisolerende i sig selv (sådan som halm er) skal laget være tykkere.

 

Jeg har desværre set andre lave bokse som du beskriver det der hvor du er nu og jeg mangler at se, at det funger.

 

Til træpiller plejer jeg at starte op med ca 10 sække alt efter boksens størrelse og hestens, det har dog fungeret bedst for mig med 12-15. I starten smider jeg ikke ekstra på, men efter ca 3-5 uger fylder jeg en på ugenligt. Dette ved en stor hest.

 

De små er helt anderledes da de bruger deres boks (og fold, jubii) på en helt anden måde.

 

I min løsdrift bruger jeg madras og halm, der har gået 13 heste på den... nej faktisk 15 på et tidspunkt. Den blever mørkere, men aldrig våd og klam, til trods af at jeg faktisk ikke støger op mere end ca 1 * ugentligt. (hvor den så får hele armen). Sådan funger den bedst. Mindre halm flere gange om ugen funger knap så genialt.

 

På boks ville jeg ikke lave madras, men da jeg gjorde det (hestens behov dengang) fjernede jeg altid møget og strøgede godt med halm. den lugtede først, da jeg tog hul på madrassen for at tømme boksen (efter ca 1 måned).

 

Hvis jeg skal opsummere... nej du får ikke hvad du betaler for og billederne viser ikke hverken en madras eller en strøget boks. Det er lidt på et betongulv ikke andet. Mine heste har bedre bund når de skal køre en lidt længere tur i trailer.


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 22:21

Magnus - hun spiser af halmen. ;) Men SÅ meget spiser hun nu ikke. Jeg har fortalt udlejer lige fra start af at hun skal have nok til at hun kan spise af det, da hun har et meget stort behov for hele tiden at have mulighed for at nippe til noget. :)

 

Men er det også fair at lave madras når det ikke er det, opstalder har fået at vide? Jeg ville ikke have valgt stedet hvis jeg vidste, hun skulle stå på madras, for jeg synes ikke at det er særligt lækker med madras når det er halm. Derved mener jeg jo ikke, det er OK, for jeg føler at jeg er flyttet derud under falske forudsætninger, og det er virkelig øv når jeg netop flyttede fordi jeg troede, at alt så ville være i orden. :/

 

Og jo, jeg så boksene. Og så alligevel ikke. Jeg så ikke nogen halmboks, men kun pilleboksene. Og jeg spurgte også ind til det, hvortil jeg fik at vide at det var fordi, at det de ikke var blevet ordnet endnu og flere af hestene var nogle svin. Set i bakspejlet skulle jeg nok have været mindre godtroende, men jeg kunne ikke lige forestille mig at det konsekvent er sådan, de holder boksene - og at man ikke har mulighed for at vælge andet. Jeg tænkte at når hun fortalte, at sådan så de ikke ud efter at de var blevet muget, så måtte det vel være fordi at de så ville ligge noget mere ind. Og med halm var jeg ikke klar over, at jeg ikke selv kunne vælge mængde - hvilket så også kun er nødvendigt fordi de bruger så lidt... Men jo, jeg burde nok have fanget det, men jeg har aldrig set bokse holdt på den måde før, så det var ikke lige det, jeg tænkte.



You have your way, I have my way
As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 absolut ikke
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 22:35

Det er bare ikke ok med sådan en box. Og udover at vi bare ikke kan være bekendt at byde vores heste dette, så foreskriver loven altså også at "alle heste skal kunne ligge tørt".

 

Så udover at staldejer ikke holde hvad hun/han har lovet dig, eller i hvert fald som du har forstået det - har du egentlig en kontrakt på skrift, hvor det måske også fremgår hvad prisen indebærer - så mener jeg ikke at den box opfylder hesteloven.

 

Ih, hvor må det være frustrende at tro man flytter til paradis og så er sandheden en anden. Øv.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 22:52

Rosenholm - har du nogen idé om hvad der betegnes som våd/tør boks? Jeg søgte efter regler/beskrivelser af optimal strøelse for et par dage siden, og et af resultaterne var "En guide til hesteloven". Jeg tjekkede den igennem men fandt desværre ikke noget omkring strøelse - ellers overså jeg det.

 

Men det vil være meget rart at have noget mere at bruge som argumentation. Jeg vil selv mene at hvis Tess ligger sig i boksen vil hun for det første nok hurtigt få ondt fordi, det er så tyndt, men nok også blive lidt snasket/fugtig, men direkte våd ved jeg ikke. Så hvad grad af "tørhed" vil du tro, loven henviser til?

 

Jeg har det helt dårligt med mig selv - jeg har kun været der to gange siden, hun flyttede derud. Det har været aftalt fra start at jeg ikke kommer så ofte den første måned, og derfor var det jo også så vigtigt at det skulle være et sted med velfærden i orden. Og så kommer jeg ud til sådan en boks.. :(

 

 

 

 

Og derudover - helt generelt. Kan nogle fortælle mig hvad henbredsmæssige effekter sådanne bokse kan have?

 

Jeg tænker selv at det kan gå ud over luftvejene at stå i ammoniakdampe, hovene at stå i vådt strøelse (for ikke at nævne mug, min hest har trods alt let hovskæg..), og med så tyndt bundlag må det næsten have en effekt på benene, og gøre ondt for hesten at ligge ned..



You have your way, I have my way
As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hephey
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 23:09

HOLD DA OP....

 

har nu aldrig været udsat for folk der mente boksen skulle se sådan ud.... det er bare ikke godt nok i mine øjne overhovedet...

 

tænker der skal vel være risiko for afskrabninger, hvis hesten skulle finde på at ligge sig ned, eller rulle sig når det foregår på ren beton som det vel stort set er det der...


Carina Overgaard... Militaryrytter


Change the voices, in your head
Make them like you, instead


www.bricksite.com/ fredericiahesteklip

0
0
Svar på denne tråd
 
 Strøelse
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 23:21

Strøelsen i boksene ude i min stald kunne faktisk mængdemæssigt minde meget om det på det første billede - forskellen er så bare at vores bokse er dækket af gummimåtter!! Vi har gummimåtter i 3/4 dele af boksen og så lidt halm i den sidste den der kun skal bruges som toilet. Hestene ligger sig på måtterne.

 

Ingen tvivl om at det der ikke er okay!! Hesten kan jo ikke ligge sig uden at ligge på beton :( Min erfaring siger mig at det er svært nogensinde at blive enige med nogen der ser så anderledes på hesteliv end man selv gør.. Så hvis jeg var dig ville jeg kraftigt overveje at flytte min hest!

 


- Louise med den dejlige Lo'moone!

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 23:24

Nej ... det er ikke okay, at en boks med madras ser sådan ud Basta.

 

Vi har vores heste på madras og det har vi ALDRIG haft problemer med. Og nu har vi gjort sådan i 5 år .. både af hensyn tids og halmforbrug og fordi hestene står bedre når de ikke "skøjter" rundt i en hel ny boks, hvor beton nemt bliver blotlagt.

 

Vi har opstaldere, vi gør alt .. og det er da ikke det hele, der ser lige kønt ud om morgenen.

Men vi tager en greb, jævner ud så rodehovederne får en nogenlunde lige madras, strør med den mængde, der er nødvendig og boksene ser pæne ud hver morgen.

 

... stalden bliver nemlig her i huset ordnet hver eneste morgen før 7, da mine forældre skal på arbejde

 

Boksene bliver muget efter behov af min far, der er husets "stærke mand" ... og som har skuldre som en bodybuilder af at skovle hestemøg.

 

Selv den madras, der er i løsdriften ser aldrig sådan .. og den bliver delt mellem 2 heste (og de spiser deres hø i slowfeeder i huset).

 

... og vores sted er da ellers heller ikke så stort

Vi har 3 opstaldere i stalden og mig i løsdriften.

 

Du er ikke sippet.

Jeg ville nok ikke tage det så pænt, hvis jeg fandt min boks sådan.  



 

0
0
Svar på denne tråd
 
 guide til hesteloven
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 23:37

Ja, regler og love kan jo desværre tolkes, så det kan være svært for os, der skal følge lovgivningen.

 

I guiden (som du også har set i) står der :

 

§ 11 Gulvet i stalden og boksen skal være jævnt og ikke glat. Gulvet skal være konstrueret

således, at hestene ikke kommer til skade eller udsættes for lidelse.

Stk. 2. Lejearealet skal være bekvemt, rent og passende drænet, og der skal i passende

omfang udlægges strøelse. Ved gruppeopstaldning skal hestene have

adgang til et velstrøet, tørt leje på mindst 80 pct. af gulvarealet.

 

Det er jo muligt det er rent ved "sengetid", men bekvemt? .

 

Men derudover, så når vi snakker om at STÅ i boxen, så tror jeg - personligt - at det er benhårdt at stå i en tyk madras. Prøv selv at stå på noget tykt, blødt materialer og hold balancen, det er hårdt, synes jeg og vil hellere stå på et plant gulv.

 

Hvis jeg havde boxhest, ville jeg derfor foretrække en stor box, med et stort område med strøelse og en plads uden strøelse til når hesten vil stå op og hvile. Tror simpelthen ikke på at den kan låse i knæene i en meget velstrøet box, men det er en "tro" helt for egen regning og absolut et alt for stort sidespring. Undskyld (men tror også det er derfor nogle heste graver i strøelsen, for at finde et plant sted når hesten ønsker at sove stående.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det er IKKE i orden.
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 00:02

Nej, synes godt nok heller ikke at det er i orden. Det er for hårdt for hestens ben og den kan ikke finde hvile i en boks der ser sådan ud :(

 

Hvis jeg stod i situationen, ville jeg bruge lidt tid på at stikke en finger i jorden og snakke med nogle af de andre opstaldere diskret om det. Ikke noget udhængning, men bare høre ad hvordan de synes om strøelsen, udmugningsordningen osv. Måske kan et flertal nikke genkendende til det og i kan sammen tage det op med staldejer til et møde?

 

Indtil da ville jeg bide i det sure æble og købe strøelse ved siden af.

 

Held og lykke med det :)


Wohoo Ninus er blevet passage hest nu ;)


Fantastiske hest

0
1
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 01:42

Det er ik ok, billederne viser, at de ik helt har forstået hvordan en bund ska være.

Jeg ville blive trist over, at komme ud og se min hest stå sån.

 

Min ene hest står på piller nu, jeg står selv for udmugningen.

Laget er en 5-10 cm på midten (og det nederste er trådt hårdt)

Når jeg kommer dagen efter, har hun stadig en pæn box, bare med l*rt.

Jeg har 6 sække a 13 kg om måneden, om det er nok ved jeg ik endnu.

Før stod jeg et andet sted, hvor alt blev ordnet, og var bunden for tynd, måtte man gerne smide mere ind, ellers snakkede man med staldpigen om det.

Men det er sket få gange, på 5½ år.

 

Min pensionist-hest står på halm, og der blir ik muget hver dag, men der kommer frisk halm ind.

Så hun ka altid ligge tørt og blødt - jeg står ik selv for pasningen.

 

Så stod jeg i dit sted, ville jeg enten finde et andet sted, for du får ik det du betaler for.

Eller osse købe dine egne piller, måske en palle (ca 1 ton)


 

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 06:31
Jeg undskylder hvis denne besked kommer til at se sær ud - jeg skriver fra mobil, det har jeg ikke helt styr på. ;)

Jeg tænker om ikke at det burde være muligt at forlange at den mængde, der tilbydes, er acceptabel?

Jeg har ikke mulighed for at købe stort hjem af noget - mit budget er allerede blevet strukket ved at hun nu er i fuldpas og der er flere udgifter til transport. Jeg så lige en pris på en palle piller der hed omkring 2.500 kr. - og sikkert plus kørsel, hvis de overhovedet vil køre ud med en enkelt palle. Men jeg ville jo ikke have hende på piller - jeg har prøvet det før og jeg skal bruge mange sække ugentligt for at bunden er acceptabelt. Samtidig vil jrg alligevel skulle købe halm også, da Tess ikke trives med mindre at hun hele tiden har mulighed for at spise lidt.

Så det er sku lidt noget bæ - helt litterært. Ved mindre jeg er så heldig at finde en landmand i nærheden der er villig til at køre ud med 1-2 baller halm så kan jeg snart ikke gøre andet end at skifte over til betonbund med træpillefnuller, og det har jeg det da forfærdelig dårligt med.. :(


You have your way, I have my way
As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måtter
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 07:09

Som andre siger: mængden af strøelse på billedet er fuldstændig uacceptabel til en boks, hvor hesten skal opholde sig mere end bare en times tid af gangen!

Hvis hesten lægger sig ned - og det har de fleste jo behov for et par timer om natten - risikerer den at få skader.

 

Jeg ville enten punge ud til træpiller og så hurtigst muligt finde et andet sted.

Alternativt - hvis du vil blive af andre årsager - kan det måske være mere rentabelt i længden at købe gummimåtter, og så nøjes med den mængde strøelse, der bliver givet på stedet.

Måtterne kan du jo tage med dig, de holder i mindst et par år, og du kan evt. sælge dem brugt.


Med forbehold for selvmodsigelse, irrationalitet og åbenlys dobbeltmoral.

0
0
Svar på denne tråd
 
 strøelse
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 08:12

 

 

Hej igen

 

Hvis du ikke kan blive enig med staldejer om hvad acceptabel lag strøelse er, så har du nok ikke så mange alternativer

 

Du kan blive og betale/selv indkøbe ekstra strøelse - det koster dig nogen ekstra penge som du nok ikke har lagt ind i dit budget. Hvis du ikke kommer dagligt, kan du så stole på at staldejer giver det ekstra strøelse når hun nu ikke mener det er nødvendigt?

 

Du kan finde et andet sted som lever op til dine krav omkring udmugning/strøelse osv - der findes sikkert et sted som også kan leve op til dine krav om holdninger til træning osv. Man skal bare lige vide hvor man skal lede.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 10:06

at det nok ville være bedst at flytte. Hvis udlejer har den mening at sådan gør hun og sådan vil det forblive med at være, hvis ikke du selv køber ekstra, ja så bliver det nok ikke ændret.

Jeg tror også, at når den anden pensionær syntes det er helt ok, vil det nok skabe alt for mange gnidninger.

 

Det er ikke ok at hesten står i så lidt strøelse.


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 tumle rum
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 10:51
Det er ikke i orden det der. Hvis jeg har dig videre jeg flytte min hest. Jeg tænker hvorfor er det vigtigt hvordan de andre har og træner heste i min stald er det 16 heste inde og en lille flok i løsdrift og jeg tror sådan set alle har sin måde at træne på. Men de har det godt og staldejer er til at tale med. Selv om jeg ikke træner som de andre så snakker vi nu fint sammen og hjælper hinanden

Søges : Kieffer gladiator remme; max 300 kr.

 

Just because I don't care doesn't mean I don't understand.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 11:00

jeg tænker, at det må blive en opvejning af fordele og ulemper.

 

Mængden af strøelse er ikke ok, men var du ikke ude at se stedet, inden du flyttede derud?. Der er jo ikke tale om en "hemmelig" mangel, men en åbenlys mangel.

 

Det perfekte sted er nær umuligt at finde, er det vigtigt for dig at stå med ligesindede træningsmæssigt, og er foldene iorden, så ville jeg bare købe ekstra træpiller, det er nemmere at håndtere indkøbsmæssigt end halm, lave sjov med at jeg er mere "pylret" end de andre, og så glæde mig over plussiderne ved stedet.

 

Ellers er der jo kun flytning tilbage, og der kan jeg så anbefale et grundigere tjek, inden beslutningen tages


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

3
1
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 11:07

Iwanna Humbalot : Det var vigtigt for mig at finde et sted hvor udlejer går op i samme ting som mig, idet jeg har haft en del problemer tidligere steder og ikke har kunnet få lov at være i fred og bare passe min hest. Jeg har aldrig blandet mig i andres ting, men jeg er konstant blevet set skævt på fordi at jeg ikke har valgt at gøre som "standarden" gør. De fleste har på det nærmeste ment at jeg er mishandler alene af den grund at jeg af flere årsager har valgt at vente med tilridningen af min hest.

 

Jeg har stået på stor privat gård, lille privat gård, lille ridecenter og stort ridecenter. Kun ét sted har jeg set markforholdene som i orden, ellers har hestene stået 2 og 2 på meget små folde og med relativt kort udetid (et sted endda en fuldstændig utilpasset flok på en fold med størrelse som en ridebane..). Det eneste der var tilbage at prøve var at finde et sted med fokus på de samme ting som jeg går op i - hvilket mht. fold er lang udetid, stor fold og at hestene går i flokke. Jeg tænkte også at det ville være meget rart rent faktisk at kunne snakke med de andre om træning osv. uden at blive kigget mærkeligt på.

 

Så ja - jeg ville simpelthen bare finde et sted hvor jeg kunne føle mig "hjemme". Det undrer mig derfor meget hvordan lige netop de af alle kan have en sådan holdning til hold af boks...



You have your way, I have my way
As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej det er
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 11:09

Nej det er ikke rimeligt, men desværre går det den vej rigtig mange steder og tit får hestene heller ikke nok stråfoder....PENGE PENGE PENGE....Jeg går meget ind for selvpasser...tit er der strå,foder og strøgelse med i staldlejen,men det kan være af så dårlig en kvalitet eller mængde at man vælger det fra og så bliver det jo først dyrt hvis man alligevel skal købe alt selv ... Meget nemmer med selvpas så kan man selv bestemme hvilke forhold og kvalitet man vil holde hest under.


EN RIGTIG HEST ER EN OLDENBORG.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 11:12

nimbus 1 - du har helt ret. :) Jeg kan godt se nu at jeg skulle have været mere kritisk - til mit forsvar spurgte jeg allerede ind til manglen på strøelse da jeg var ude at se det, og fik at vide at sådan så skulle det ikke se ud, de skulle ordnes. Min fejl ligger så i at være lidt for godtroende, men jeg hader simpelthen at skulle rende rundt og være mistroisk overfor alting hele tiden.

 

Men jeg tror, jeg er ved at have lært det. Stol ikke på nogen, spørg om ALT og få det hele på skrift inden indflytning.



You have your way, I have my way
As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det dur da ikke!
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 11:26

Jeg har lidt svært ved at forstå, at man kan syntes det er i orden at hesten står på det der. Det er jo møgbeskidt og i hvert fald ikke godt for hverken hovene eller hestens luftveje - du beskriver jo også selv hvordan det stinker.

Jeg er måske selv lidt af en halm-gris, jeg sparer i hvert fald ikke på det!

Jeg bruger 1 hel lille firkantet balle hver dag (mini big, tror jeg de kaldes?) - næsten, nogle dage kan jeg godt bruge 3/4 eller 1/2, men det er sjældent. Min hest får 2-3 skiver af halmen til at spise og resten spredes i boksen, og hvis der ikke er nok, så kommer der bare mere i.

Jeg muger så vidt muligt når jeg er der, men må ærligt indrømme det ikke bliver hver dag, men der går i hvert fald ikke en hel uge i mellem - selvom jeg er der hver dag, så kan det godt være rart ikke altid skulle tænke på det :P :P hehe.

 

Syntes enten du skal tage en snak med den der er ansvarlig for at give halm, eller flytte din hest - det er ikke i orden :-).

0
0
Svar på denne tråd
 
 Qwerty
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 11:27

Jeg synes heller ikke det er i orden. Er der dog ikke et sted tættere på hvor du bor, så du kan få daglig glæde af din hest? Det ville jeg nok prioritere :)


Dyrehavegaard - et levende sted

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alt for lidt
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 11:35

Puha, jeg fik det helt dårligt af de billeder du har lagt ind

 

Tænk at nogen mener at det er fair at byde sin hest fugtigt/vådt betongulv med lidt henkastet snavset halm/træpiller. Fint hvis det er fordi hesten kun skal stå inde ½ time når den skal fodres, men det dér kan man ikke byde sin hest så mange timer i døgnet

 

Ikke at jeg bebrejder dig Sandra - jeg har selv stået et sted hvor det kom bag på mig med pasningen af hestene og boksene. Jeg var ude og kigge på stedet i sommerferien, hvor næsten alle heste var på døgnfold og der var derfor næsten intet strøelse i boksene. Jeg tænkte at det var jo logisk nok når hestene kun kom ind for at blive fodret og redet, men at det fortsatte henover vinteren havde jeg ikke troet :(

 

Jeg bed i det sure æble, købte ekstra strøelse og mugede selv, og 10 mdr. efter, da det lykkedes mig at finde et meget billigere sted meget tættere på mig selv med meget bedre pasning, så tøvede jeg ikke et sekund med at flytte min hest.

 

Nu har jeg mine heste stående på delvist fuldpas, dvs. de bliver fodret 3 x dagligt alle dage, og bliver lukket ind og ud på alle hverdage. Weekendvagterne er fordelt mellem pensionærerne. Jeg skal selv muge og give hø, og stille foder klar. (Jeg er ikke med i deres foderordning) Vi bestemmer selv hvordan vi vil muge og vi har 1 tørv/spåne om ugen, og der er mulighed for tilkøb efter behov. Der er også mulighed for betale sig fra at muge. Hestene er ude mellem 9-12 timer dagligt og ingen af vores bokse har bund på under 15 cm. Nogen laver madras, andre gør ikke :)

 

Jeg kan kun anbefale dig at finde dig et andet sted. Hvis udlejer ikke selv kan se problemet og de andre pensionærer er tilfredse, så kommer du højst sandsynligt ikke nogen steder med et forsøg på at banke lidt almen sund fornuft ind i knolden på dem. :)

 

Hvor i landet bor du?

Det kan jo være jeg (eller andre) kender til nogle gode steder, som kunne være noget for dig. :)

 


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 En idé ...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 12:02

Jeg ville nok enten flytte hesten eller købe mere strøelse selv. Nu skriver du ikke noget om, hvad fuldpas-ordningen derude koster.

 

Men hvis det nu kunne hjælpe dig at bruge træpiller i stedet for halm, så kunne en idé være at hænge en høpose fyldt med halm op i boksen. Det gør jeg med mine, som jeg har stående på træpiller. Det er rart at vide, at de har halmen, hvis de løber tør for hø. (Det er dog ikke så ofte, at mine tager af halmen - de har som regel hø nok til hele natten).

 

En anden ting, som du måske ikke har tænkt så meget over: Jeg ville som staldejer blive noget træt af, hvis mine opstaldere begyndte selv at ordne alt muligt og tage af strøelse, hø eller foder uden at vi havde talt om det først.

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 tumle tum
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 12:29
Ja du har da været uheldig eller så har jeg været heldig. Ingen steder jeg har stået har alle gjort det ens. Men alle har accepteret hinandens gøremåde. Uden at dømme eller nedgøre. Gode folde er også et must for mig og en behagelig omgangstone, og et ikke stressende miljæ for min meget nemt stressende hest. Jeg er måskebikke enig i hvordan en anden tilridet ellet dere form for undervisning men jeg blander mig ikke så længe hesten ikke lider overlast .... håber du findet ud af det. Det har også taget mig et par gange at finde det sted min hest trives bedst.

Søges : Kieffer gladiator remme; max 300 kr.

 

Just because I don't care doesn't mean I don't understand.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 12:32

Jeg må jo indrømme at da jeg startede med at læse dit indlæg, tænkte jeg "Åh nej endnu en af de der hysteriske hestepiger som tror hesten dør af at ligge i en enkelt hestepære i løbet af natten..."

 

Så så jeg billedet...

 

Uhmm jeg har selv madras og ja det kradser i næsen når vi muger ud i de store bokse (de får lov til at ligge lidt længere end de alm. da de tages med maskine og primært bruges som foleboks, hvorfor jeg mener en god madras er vigtig), de små bokse kradser ikke i næsen, men er dejlig bløde og varm at ligge i. Selvfølgelig kan man nogle steder se hvor hesten har gødet, men de har primært en god ren madras at ligge i (nogen af dem er også større grissebasser end andre...). Det lugter på ingen måde i det daglige...

 

Men de billeder du viser er helt uacceptable. Der er hverken træpiller eller halm nok. Jeg foretrækker iøvrigt halm, da mine heste gerne vil nippe lidt i halmen ved siden af deres wrap.

Om de tager skade af at stå på en hård bund ved jeg ikke, men de får sår af at ligge på den bund, de har svært ved at rejse sig, da der ikke er andet end glat gulv til at bremse bambibenene (iøvrigt endnu en af grundende til at jeg bruger madras til mine...)

 

Jeg ville flytte, jeg ville ikke stole på at boksen blev passe godt nok de dage jeg ikke var der. Så krævede det en part man kunne stole på som kunne ordne boksen på ejerens fridage...


Sælges:

DV plage/føl, både hopper og hingste. Efter Laurino, Boney M, Sunny Boy og Zack... se præs.

1
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 13:27

Jeg synes bestemt heller ikke det er ok, som der vises på billederne Jeg ville blive voldsomt sur hvis det var min hest(e), og få ekstremt dårlig samvittighed over for dem

 

 

Det eneste jeg kan sige jeg ville gøre, hvis der ikke kan snakkes med staldejer om forbedring af forholdene, så ville jeg flytte, så måtte det koste, men ligesom du selv giver udtryk for så er hestevelfærden det vigtigste for mig, mine heste skal have det som blommen i et æg, basta !

Og tror det er beder for din hest og flytte til beder forhold, end forblive i disse

 

Så nej, som så mange andre skriver, er mit svar også, at det bestemt ikke er i orden. Slet ikke når du er blevet lovet andre ting end du for, øv altså


 

MVH Sarah Sørensen

 

Hensas Horse Breeding

 

 

Venter med spænding føl e. Blue Hors Zee Me Blue og Zodiac i 2014 !

 

Smart hingste plag, f. 29/5-13 e. Tailormade Attention/Rendezvous/Davignon sælges !

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dum situation,
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 13:46

Min første tanke var:

Bid i det sure æble og køb træpiller ved siden af. Så så jeg, at du ikke have nogen bil og jeg ved ikke, om du kan have det opbevaret.

 

Men så var min næste tanke: om du så fylder din boksen til randen med træpiller og stadig lader udlejer varetage udmugningen - hvornår ligner din boks så igen alle andres og udlejer har drønet for hundredevis af kroner på møddingen?

Er der mulighed for staldlejenedsættelse og du selv muger?

En god træpillebund kan godt overleve udmugning kun tre-fire gange om ugen og for de sparede penge kan du købe træpiller?

Gummimåtter er også en god løsning, men de er bare hamrende dyre i anskaffelse.


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 14:34

Jeg har læst lidt om forskellige typer af bundstrøelse - og hø og så videre.

 

Jeg tænker lige nu at det ideelle ville være at købe en gummimåtte, bruge træpiller - dog stadig mere end vist på billedet, men der vil være behov for mindre end uden en gummimåtte. Dertil måske få købt noget halm lavet på en græssort hjem og give en god portion dagligt/efter behov i et hjørne.

 

Jeg har læst mig frem til at halm lavet på græssorter kan bruges som en meget kaloriefattig "hø" og er god til heste med tendens til overvægt. Tess har godt nok ikke tendens til overvægt - hun er meget nem at holde i huld, og har ikke ændret størrelse trods hun er gået fra 6 kg. hø til 8-13 kg (8 i boks, ca. 5 på folden). Men jeg har kunne læse lidt imellem linjerne at heste kan blive forfangne/få sukersyge af hø ad libitum - hvad hun ikke får, men jeg tror alligevel ikke at det vil skade at skifte et par kg. hø ud med en spiselig halm - så kan hun også få længere tyggetid for færre/samme kalorier.

 

 

Jeg ved ikke hvor mange, der læser mine svar her i tråden, men hvis nogen læser dette svar, vil jeg meget gerne høre andres syn på ovenstående mulighed. Som skrevet har jeg læst lidt forsklligt om heste aspektet strøelse/hø/helbred, men jeg bliver nok ikke ekspert på en dag af den grund. ;)

 

 

Mht. et andet opstaldningssted, så har hun stået 3 andre steder heromkring, det tætteste 5 minutters cykeltur fra min bolig, men der var hverken mark- eller staldforhold i orden, og hun endte med at få meget stress da de byggede ny stald. Det har desværre ikke lykkedes mig at finde et god sted tættere på, men må indrømme at jeg lige nu hælder til fuld selvpas. Det må føles rart at have 100 % styr på strøelse, stråfoder osv. Men idéen var bare at jeg skulle have lidt ro på, jeg er desværre blevet meget stresset efter de sidste to stalde, men jeg tror bare, jeg må finde mig i, at jeg ikke er en person, der nogensinde vil få lov at have ro på. Universet har en anden mening åbenbart.. :P

 

 

By the way er her en hjemmeside hvor jeg personligt ikke vil mene at gummimåtterne er dyre: www.fremtiden-staldinventar.dk/?DK/ Hestebokse/ BELMONDO%20gummigulv.aspx

 

Men er de OK? Der ringer en alamklokke i mig når jeg får at vide, at en gummimåtte er dyr, og jeg så finder en til 275 kr. :)

 



You have your way, I have my way
As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 14:47

Forresten, jeg havde en meget kort overgang en boks jeg synes, var rigtig fin.

 

Billede

 

Fast bund af opløste træpiller og så 2 sække nye træpiller oven på bunden hver uge. Her på billedet brugte jeg så ikke kun 2 sække, billede blev taget da jeg valgte at købe 4 sække ekstra for at få noget mere rent ind. Jeg kunne ikke holde det på 2 sække, hele bunden blev helt sjasket og rødlig i farven...

 

Men jeg kunne godt lide idéen bag bunden - at stå på det føltes nærmest lige som at stå ude på folden. Ikke blødt, ikke hårdt. Og så en bunke halm i hjørnet til at spise af/ligge i, og et 3mm. hønet (som hun total-smadrede på 2 uger, bum bum.. :P)



You have your way, I have my way
As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 ikke ok
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 15:53

de billeder du viser øverst er bestemt ikke ok for heste at ligge i, alt for lidt strøelse eftr min mening.

 

Min træpillebund laves som en 10 cm basis bund og så fjernes der klatter hver dag og ca en gang i måneden tager jeg den våde plet, hesten tisser samme sted hver gang mere eller mindre, og der hvor jeg tager den våde plet fyldes så 1-2 sække ind igen. dyr opstart men dejlig nem at holde.

Mine halm bokse fjernes pærer næsten daggligt, bliver ikke gjort hvis jeg har behov for at min far lukker hestene ind. og så tømmer jeg ellers boksene helt ca 1 gang ugenligt, hvor der så rystes godt med nyt rent halm op ca. 1-2 måtter fra en big balle, normalt tilfører jeg ikke nyt halm i ugens løb medmindre jeg vurdere behov for det.

 

de måtter du har fundet skal du huske på er 1 m. x 1 m. så skal du jo så gange op med det antal du skal bruge for at kunne dække boksen, hvilket i en 3x3m boks vil give en pris på ca. 2500,- til måtter af den billigste udgave.

 

men jeg vil som de andre sige køb selv strøelse eller flyt.

 

mvh

mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

1 års ox hingsteplag og 2 års hoppeplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 gummimåtte
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 18:04

Måtten er så vidt jeg kan se kun 1*1m, så helt billigt bliver det jo ikke.


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 18:10
Ah, jeg havde slet ikke set at det kun var 1x1 meter. Så bliver det alt for dyrt, ja..


You have your way, I have my way
As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ups....
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 18:11

Hovsa, fik ikke lige læst tråden helt færdig, før jeg svarede


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 18:29

Hvis vi havde en boks i stalden der så sådan ud, så ville det SÅ meget blive sagt til de voksne

 

Nej spøg til sidder, eller faktisk ikke helt... For det ville ikke blive accepteret. Vi har en selvpasserstald hvor hestene står på træpiller, og vi blander os meget lidt i hinandens gøren og laden.. Men hvis en hest har for tynd bund eller lign., så bliver det altså sagt (høfligt). Det er sgu ikke i orden.

 

Boksen du viser på billedet ville jeg have røvdårlig samvittighed over at byde min hest. Jeg havde flyttet den hvis jeg var dig - hvis I allerede nu har uoverensstemmelser omkring noget så basalt som en boks, så lyder det som om at udlejer bliver noget tung for dig at danse med


Med venlig hilsen

Line Madsen

 

 

Fotonørd med ualmindeligt stort F!

 

Se evt. mine billeder på:

www.Line-Madsen.dk

www.facebook.com/FotografLineMadsen

0
0
Svar på denne tråd
 
 sddddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 20:54

Jeg havde slet ikke fantasi til at forestille mig at nogen havde sådan en bund, før du viste billederne.

 

Men jeg forstår så ikke helt at du ikke har tjekket hvordan de andre bokse så ud inden du flyttede ind? :) For det syn havde holdt mig fra at flytte min hest derud.


 

Tanja

 

 

1
2
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 21:42
Tanja : jeg så det da jeg var ude at se stedet, spurgte ind til det allerede da og fik at vide at sådan skulle de ikke se ud når de var ordnet, de skulle have dem ordnet. Jeg gik så ud fra at det betød at komme mere strøelse ind, da jeg ligesom dig på daværende tidspunkt heller ikke havde fantasi til at forestille mig, at de bevidst holder boksene sådan. Jeg har aldrig oplevet det før, og var heller ikke klar over at jeg ikke selv kunne vælge mængde af halm, eller at det overhovedet skulle være nødvendigt at gå ind og vælge mængde... så jah, jeg ved snart ikke hvad jeg skal skrive ud over at jeg ikke anede at nogle gør sådan, og derfor heller ikke har spurgt ind til mængde af halm. Alle andre steder, jeg har været, har man bare taget hvad man har haft brug for..


You have your way, I have my way
As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hestevelfærd
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 21:48

har mange ansigter.


Cirkelinemus :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 nej tak da...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 22:08

Havde jeg en hest der stod sådan vil jeg ikke kunne sove af dårlig samvittighed. Jeg har/havde ligeledes meget meget meget svært ved at andre vil skulle ordne pasningen af mine heste og har altid stået med selvpas

 

Kun, og kun mig kunne gøre det godt nok til mine.. (enkelte gange kunne det jo så ske man måtte give sig lidt, men det gik jo også )

0
0
Svar på denne tråd
 
 nej tak da...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 22:10

Havde jeg en hest der stod sådan vil jeg ikke kunne sove af dårlig samvittighed. Jeg har/havde ligeledes meget meget meget svært ved at andre vil skulle ordne pasningen af mine heste og har altid stået med selvpas

 

Kun, og kun mig kunne gøre det godt nok til mine.. (enkelte gange kunne det jo så ske man måtte give sig lidt, men det gik jo også )

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum
Forfatter: 
Dato:  11-04-2014 06:21

Jeg synes også boksen ser noget beskidt ud. De steder, hvor jeg har stået, har vi bare spurgt, hvis vi gerne ville bruge mere halm, hø eller hesten skulle sættes op/ned i foder. Opstaldningsprisen har været, hvad den enkelte hest havde behov for og ikke efter forbrug.

 

Ville man selv betale foder, hø kunne man få afslag i staldlejen. Men strøelse (her halm) har aldrig givet sure miner.

Men jeg havde heller ikke stået et sted, hvor det som min. ikke var i orden. Og jeg havde været helt ligeglad med om nogle andre opstaldere mente, jeg brugte rigeligt med strøelse. Men hvis du ikke kan få aftalt med staldejer, at du ønsker at bruge mere strøelse, så må man jo flytte eller tilkøbe. PS. Når man bestiller en hel palle får man gratis levering. Og det kan godt betale sig at indhente tilbud fra flere.


Med venlig hilsen

 

Mia F.

 

 

Hvis du får ondt i øjnene af at drikke kaffe, så tag skeen op af koppen!!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  11-04-2014 08:39

 

Bare et psssst.. Nej hesten bliver ikke forfangen af hø ad libitum ;) Hellere ad libitum også skrue ned på fuldfoderet hvis hesten ikke bliver tyk.

Min får alt hun kan spise hvilket er fra 10-20 kg om det er wrap eller hø.


Nu meget eget ponydyr

 

1
4
Svar på denne tråd
 
 Altså.....
Forfatter: 
Dato:  11-04-2014 11:24

tsk tsk..... Udlejer må jo ligesom beslutte sg for om de skal stå npå madras eller ej.... Det der er vist billeder af, er jo bokse hvor man har valgt ingenting.....

 

Først tænkte jeg, at jo jo, noget halm suger bedre end andet - måske udlejers halm bare ikke var så effektivt.... Vi kan eks. tydeligt se på boksens svineri om vi bruger byghalm eller hvedehalm som strøelse....

 

Men ja, så så jeg billederne og tænkte godt nok, at for at man kan vurderer bundens sugeevne, er der ligesom nødt til at være noget bund.... Og ikke bare noget sammenrullet møg..... :-(



Zamangah

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-04-2014 11:57

MRJN : Jeg læste en ældre debat herinde fra hvor det var rimelig 50/50 hvem der mente at hø ad libitum kan give forgangenhed og diverse dårligdomme, og hvem der mente at det at give afgrænsede mængder var fy-fy. Jeg tror efterhånden at jeg har lært, at jeg ikke vil tage noget fra andre, men undersøge alt i dybden selv. Tess får ikke fuldfoder, hun får bare sine vitaminer, og så tænker jeg ikke at der er nogen grund til at sætte hørationen op, når hun holder perfekt huld på den. Og nu kommer der jo også efterhånden mere græs. :)

 

-----

 

Jeg HÅBER at jeg nu har fundet mig en løsning. Jeg har lige haft fat i en, der kan komme og aflevere 40 små baller vårbyghalm. Han kommer med en enkelt balle som "vareprøve" i morgen, og såfremt kvaliteten er OK, skulle Tess gerne have en fin boks igen fra næste uge af. Så tænker jeg at jeg udover strøelse fravælger både udmugning og staldvagt-fritagelse. Så sparer jeg alligevel 575 kr., og det kan måske lige gå ud på ét med en større regning for strøelse og transport. :)

 

Jeg er ligesom de fleste andre her vant til delvis selvpas, hvor folk selv har valgt hvordan, de har villet holde deres bokse. Jeg har altid muget alt det beskidte hver dag, hvilket aldrig har været et problem når der er halm nok inde, for så når det jo slet ikke at blive så beskidt fra dag til dag. Godt nok kan jeg ikke muge ud hver dag her, men med en god mængde halm går det nok - selvom det ikke er sådan, jeg helt optimalt ønsker at gøre det, er det satdig langt bedre end hvordan, det er nu..



You have your way, I have my way
As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 hø og hø og hø
Forfatter: 
Dato:  11-04-2014 23:56

Hvis hesten skal blive forfangen af hø, så skal det enten have for højt sukkerindhold, protein-indhold, være for dårlig kvalitet, eller hesten skal være disponibel for overvægt og forfanghenhed, altså tage på af grovfoderet.

 

Havde jeg heste der kunne tåle det, så fik mine helt sikkert hø ad libitum i slowfeedere. Har kun én vinter kunne finde grovfoder hvor det´kunne lade sig gøre (3,5 % sukker, havde det), men det var simpelthen en fornøjelse og meget flottere heste, der altid have hø(wrap var det nu) til rådighed døgnet rundt og kun havde nøde at spise halm af lyst og ikke fordi wrappen var rationeret.

 

Halm gør ikke noget godt for figuren, men med det grovfoder jeg har kunne finde i år, har det desværre været nødvendigt at give det som supplement. Og det skal ikke misforståes. Mener at heste altid skal have adgang til godt byghalm, men mine er også nødt til at spise det, fordi de desværre ikke kan få hø nok til hele døgnet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-04-2014 11:12
Mht. hø ad libitum - nu lyder jeg måske dum, men jeg spørger lige alligevel. Jeg købte sidste år et hønet med 3 cm. "huller", og der kunne ikke være andet end tops 10 kg. i - hvis overhovedet så meget. Rationen i net holdt kun max en time længere end hvis hun fik det på bunden. Da fik hun 6 kg. til aften og indenfor højest 3 timer var nettet tømt. Nettet var i øvrigt destrueret i løbet af få uger..

Så her det måske små-dumme spørgsmål.. hvordan får man hø i net til at slå til til hele natten? Jeg tænker at det så ville fylde rigtig meget i boksen.


You have your way, I have my way
As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 16:05

Nej det er ikke rimeligt. Jeg har aldrig set noget lignende.

Grunden til de ikke giver mere end det er nok fordi at de sparer tidpå udmugningen og størrelsen på møddingen, for halm er meget billigt. Jeg er ret sikker på at det der ikke lever op til dyrevænrslovgivningen, da hestene kan få skader af at ligge på beton.

 

 

 

Mht hønet, så kan man få nogle ret store nogen, prøv at søge på det under produkter, der har der været flere tråde om hønet.

 

 

Vh Charlotte


Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 01:32

Du kan få hønet der kan indeholde MEGET!!

 

http://www.slowfeeding.com

 

Jeg har nogle småmaskede der kan være 20-25 kg i :)


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er ikke rimeligt nej
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 22:11

men nok meget svært at få gjort noget ved. Jeg ville flytte hesten i stedet for at forsøge at få dem til at ændre praksis.

 

Alle mine alarmklokker ville ringe ift. om din hest får tilstrækkeligt stråfoder, når de sparer så meget på strøelsen. Jeg tænker, at der må være problemer med økonomien på stedet.

 

Og så ved du til det næste sted, at det er vigtigt at få spurgt til, hvad der er inkluderet i staldlejen - også for mængden af strøelse.

 

MVH Mette

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 08:09
Nok lidt et gylle-indlæg her - jeg undskylder, men jeg er virkelig stresset. Igen igen.

Jeg tænkte at jeg havde løst problemet ved at have fundet en leverandør til halm, men nu er jeg godt nok meget i tvivl..

Jeg vil være nødt til at muge selv, hvilket betyder at jeg vil være nødt til at tage derud i hvert fald 3 gange i ugen. I weekenden er der ikke busforbindelse. Det tager mig en hel dag at være afsted, 2 og en halv times transport hver vej..

Hele ideen med at flytte derud var at undgå stress - at jeg i en periode kunne overlade pasningen af Tess til nogle andre. Men jeg har jo fuldstændig mistet tilliden til, at de passer hende ordentligt. Her den anden dag overhørte jeg at flere af staldejers egne heste gar skader, hvoraf den ene havde ondt i knæet. Der blev nævnt at "hun er da godt nok uheldig med sine heste". Selvfølgelig kan det være tilfældigt, men oven i det andet bekymrer det mig virkelig.

Så mit forsøg på at finde et godt sted med fuldpas og undgå stress er gået i den modsatte retning. Nu er jeg nødt til at passe boksen selv og betale mere for både opstaldning, strøelse og transport end jeg nogensinde har gjort før, samtidig med at jeg skal bruge forfærdeæig meget tid bare på at være afsted - og har en flok katte herhjemme der reagerer meget negativt på at jeg er væk en hel dag, og derefter larmer hele natten, miawer konstant og ikke vil snakke med mig som de plejer. Suk..

Jeg ved sku ærligt talt snart ikke hvad jeg skal gøre mere. Jeg har flyttet hende 3 gange i år (og nej, jeg er bestemt IKKE fan af at flytte rundt på heste. Det har bare været en nødvendighed). Økonomien er presset i bund med alt det flytten..

Det er ikke videre fedt at have hest når det altid bare skal være sådan et bøvl.. Jeg kan ikke forstå at det kan være "så meget forlangt" at finde et sted hvor forholdene er i orden, folk snakker ordentligt til hinanden og man bare kan få lov at være i fred og hygge sig med sin hest.. :/


Nogle nævnte tidligere hvor jeg bor, da nogle måske kender til nogle steder. Jeg bor i Vorbasse.


Use your voice for kindness

your ears for compassion

your hands for charity
your mind for truth
and your heart for love.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tumle tum
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 21:25

hvor har du opstaldet nu, altså ikke ved hvem men i hvilket by, jeg bor i samme område som dig, så måske jeg kunne være behjælpelig


Søges : Kieffer gladiator remme; max 300 kr.

 

Just because I don't care doesn't mean I don't understand.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Eneste problematik?
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 07:51

Hvis man som staldejer mener, at de viste bokse er ok opstaldning, så må der helt sikkert være andre punkter hvor hestevelfærden halter...

 

Du og din hest må videre - og husk at tjekke boksene inden du siger ja til det nye opstaldningssted ;)


Med venlig hilsen

 


Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 kompromis
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 13:29

ofte må man som hesteejere der har opstaldet ude gå på kompromis med nogle ting og det lyder som om du er nød til at finde ud af hvad du kan gå på kompromis med for at finde det optimale sted, er det at hesten ikke passes efter din standard, eller at der ikke lige er nogle som træner på samme måde som dig i stalden.

 

Din hverdag skal kunne hænge sammen og det lyder det ikke til den gør nu, så måske hesten skal flyttes tættere på igen og så må du finde kompromisser du kan leve med i forhold til det.

 

Personligt havde jeg flyttet igen, jeg ville ikke stole på staldejer og da slet ikke hvis jeg ikke kunne komme der dagligt.,selvom hesten er flyttet en del gange, og så være meget mere obs og spørge grundigt ind til alt inden at sige ja, og få tingene på skrift i en kontrakt.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

1 års ox hingsteplag og 2 års hoppeplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 mine heste havde ikke
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 13:55

stået en time i sådan en boks.

 

Det er HELT uacceptabelt....hvad man her sparer i strøelse ender vist med at skulle betales til dr. dyr i stedet for.

 

Total svineri....jeg ville flytte min hest - simpelthen fordi jeg slet ikke ville kunne falde i hak med en staldejer der havde den opfattelse af hestevelfærd....

 

KH:)Annette




rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 04:55
Jeg synes det er svært hvad jeg kan gøre her-og-nu - jeg mener, jeg kan jo desværre ikke bare forlange at de skal gøre det anderledes. Ej heller kan jeg, når nu hun står så langt væk, selv ordne boksen - hvilket heller ingen forskel ville gøre så længe, der ikke er mere halm at gøre godt med. Jeg kan heller ikke flytte fra den ene dag til den anden, det er svært at finde et andet sted og jeg skal også finde transport og økonomi til dette.

Dette er ikke ment som dumme undskyldninger - jeg har det meget dårligt med at have hende der nu. Men før jeg finder et andet sted ved jeg bare ikke hvad jeg kan gøre.. :/

Jeg er nok ikke helt klar over hvor jeg står ifht. rettigheder. Hvad havde I gjort? Skældt ud på staldejer til hun sørgede for at boksen er ordentlig? (Hvilket er ret svært når hun mener at det er i orden sådan der..)

Jeg flytter Tess snarest muligt. Jeg bliver hentet her til formiddag af en rar dame fra Djurs, der gerne vil udleje 1. etagen af sit hus på landet, hvor jeg kan have Tess i løsdrift lige uden for vinduet. Kryds fingre! Det ville simpelthen løse alle mine problemer at have hende "hjemme i haven". Går det i orden, så flytter både jeg og Tess nok nogenlunde med det samme.


Use your voice for kindness

your ears for compassion

your hands for charity
your mind for truth
and your heart for love.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hjælpe
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 06:43

Jeg fik lige en god ide - jeg har ikke læst hele tråden, kun dele af den, så hvis det er foreslået før, så undskylder jeg

 

Sandra, hvad med at ansætte en pige til at muge et par gange om ugen? Bare en ung pige fra byen eller sådan noget? Det behøver jo ikke koste en formue, hvis hun er under 18. Det har vi da haft en overgang, hvor vi var tre uger på ferie en sommer. Vi fik en 13-årig pige fra byen til at muge og give halm og alt det der, og der var ingen problemer overhovedet. Hun var supr sød, og gjorde sot arbejde til UG

 

Hvis du er nervøs over, om hun gør det godt nok, kan du jo lave det en del af aftalen, at hun sender et billede af boks + hest hver gang hun har været der. Så kan du jo følge med i hvad der sker.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider