Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 nybegynder løb
Forfatter: 
Dato:  01-04-2014 21:29


jeg har tænkt mig at begynde at løbe, men hvad er den bedste måde at gøre det på når man er fuldstændig novice på det punkt.

 

jeg har tænkt at jeg løber fra den ene lygtepæl til den anden og går så fra den lygtepæl til en anden hvorfra jeg så løber igen.

 

men hvornår er det bedst og træne før morgenmad eller efter aftensmad det er de eneste to tidspunkter jeg kan på, for det meste. og hvor mange gange om ugen, jeg tænkte mandag, onsdag og fredag.

 

jeg har ikke råd til et pulsur jeg har ikke endgang et ur kan ikke rigtig holde ud at havde dem på armen.

 

ja jeg ved jeg har sat noget op hvor jeg siger at mine knogler klapper sammen nogle gange når jeg løber, men har regnet på det og har ikke råd til fitness.

 

og idag da jeg kiggede på løbesko fandt jeg et par på tilbud og det var kun i denne uge de havde det så de er købt ind, tøjet med fik alt tøjet meget billigt. og det var også kun i denne uge så måtte springe til.

 

gode råd modtages med kys hånd.


det er modtageren der bestemmer budskabet!
1
0
Svar på denne tråd
 
 Det ENESTE sted...
Forfatter: 
Dato:  01-04-2014 21:42

... du ikke må spare, er på dine løbesko.

Det er ret vigtigt, at de kun bruges til løb (og ikke til at handle, gå ture med hunden osv.) og at de passer til din løbestil (løber du på indensiden af foden eller ydersiden eller neutralt?).

 

Jeg løber selv efter de programmer, som du kan downloade gratis til din Ipod eller telefon. Det fungerer for mig og er med musik, som "slår takten an" og det gør det bare lidt lettere. Når formen og rutinen så melder sig og man får en fornemmelse af hvad kroppen kan, så dropper mange ofte løbeprogrammerne igen.

Det er fint, at du holder en hviledag mellem hver løbetur.


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 brug mobil
Forfatter: 
Dato:  01-04-2014 21:44

der findes en masse skridt programmer til mobil, dvs din mobil registrere dine skridt. ved ikke hvad du skal vælge, men prøv at gogle det.

da jeg startede med at løbe, som 50 årig med astma og slidgigt i begge hofter, samt en masse andre sjove ting, løb jeg mens jeg talte til 60, tro mig jeg pustede som en gal, løb meget langsomt,så en skridt pause, og når jeg kunne trække vejeret igen, tog jeg 60 mere, talte så hvor mange 60ér jeg nåede på en fast rute, jeg startede med 8, så 10, så 12 osv to mere, hver uge, indtil jeg nåede de 60 gange 60, så tog jeg turen uden pause.

jeg slap for skader og blev ikke afskrækket pga for høje mål

 


Hvornår har du lavet en foderplan til dine børn

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-04-2014 22:42

Hvis du har dig sådan en smartphone, så findes der fantastiske apps :)

 

Da jeg skulle løbe fra nul til 5 km, brugte jeg dette løbeprogram, som jeg fandt på iforms hjemmeside:

 

iform.dk/traeningsplanner/ traeningsprogram-loeb-5-km

 

Det er et rigtig godt program, for det fortæller dig præcist hvor længe du skal løbe, gå osv.

 

Det går ikke at tælle minutterne i hovedet, så det jeg gjorde var at hente den app der hedder Endomondo til min smartphone.

Den gør nemlig at du kan indtaste intervallerne fra løbeprogrammet fra iform!

Og så er det bare i med ørepropperne, så fortæller telefonen dig nemlig hvornår du skal løbe, hvornår du skal gå osv.


Det er virkelig genialt, du skal bare gøre som appen siger :)

Du kan sagtens høre musik fra telefonen imens, app'en dæmper selv ned for musikken når den skal "snakke" til dig, og skruer derefter op igen. Det er simpelthen så smart.

 

Det er meget vigtigt du holder minimum 1 hviledag mellem løb, så musklerne kan restituere.

Det første der bliver "bedre" er din respiration - du vil altså først føle, at du bliver bedre til at trække vejret og mindre forpustet.

Men dine muskler, og især dine sener og led, følger ikke så hurtigt med som din vejrtrækning!

Så selvom du føler det går glimrende med at få vejret, så skal du stadig holde dig til programmet, og stadig have en hviledag mellem løb, for ellers kan du risikere at få skader.

 

Især skinnebensbetændelse er noget jeg personligt har døjet meget med, en kombination af forkerte løbesko (jeg falder indad på foden) og at jeg simpelten løb for hurtigt! Når du løbetræner for udholdenhed skal du faktisk bare holde et behageligt tempo, så du stadig kan føre en let samtale imens (sådan cirka). Presser du dig selv for hårdt her i opstarten, så er det man kan ende som mig og blive plaget af skinnebensbetændelse :/

 

Og til slut: husk at de første 5 km er de sværeste at nå op på. Når du kan løbe 5 km i træk, så er du over det værste og løb bliver meget nemmere derfra :)


Mvh. Sophie (:

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-04-2014 07:52

camilla: jeg har ikke råd til at give 1500kr ud til løbesko lige for tiden men det kommer måske. men de jeg har købt var sat ned fra 999kr til 499kr lige til at betale.

og tak for dine råd, vi se om jeg kan finde nogle app`s der kan hjælpe mig.

 

laffeline: tak for dine råd jeg vil kigge på det i løbet af dagen.

 

paradise lost: tak for linket vil se om jeg kan printe det ud. det er godt at havde et program som man kan løbe efter.

og tak for dine råd, har ikke lyst til at få skader.

 


det er modtageren der bestemmer budskabet!
0
0
Svar på denne tråd
 
 bedste app
Forfatter: 
Dato:  02-04-2014 08:04

Jeg har fået APP'en 10K for pink. Den er gratis og er et super fedt løbeprogram hvor damen siger vornår man skal løbe og hvornår man skal gå.. Kan KUN anbefales

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pris på løbesko
Forfatter: 
Dato:  02-04-2014 08:27

Jeg var i en løbeskosbutik og gav vist lige omkring 900kr. for et par til min løbestil (og jeg fik kramper i fødderne af de gamle sko og det gør jeg ikke i de nye), så de behøver ikke at "koste kassen".

Det er bare dine fødder, der gør det største stykke arbejde, så pas godt på dem. Men gå da i gang med dem du har! Bare vær ultraopmærksom på, hvis der forekommer ømhed. Der skal ikke ret meget til at ødelægge løbeglæden for en nybegynder.


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Løb...
Forfatter: 
Dato:  02-04-2014 12:15

Der er allerede kommet mange gode råd, som jeg er enig i. Der findes en del sider om løbetræning på nettet, mange har løbeprogrammer og alle har god information, som kan være nyttig viden og til inspiration.

 

F.eks.:

www.motion-online.dk/ konditionstraening/kondition_- _artikler/ loebeprogram_for_begyndere/

 

vorespuls.dk/artikel/7-gode-raad- til-nye-loebere

 

http://www.dourun.dk/default2.asp

 

http://www.loebesiden.dk

 

De to sidste er mest for løbere der allerede er i god træning, men du kan finde mange oplysninger om løb alligevel.

 

Held og lykke! :-)



Kursus i væveteknik på gamle væve og salg af unikaprodukter: http://www.lilartessere.it

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fint med lygtepæle taktiken
Forfatter: 
Dato:  02-04-2014 14:20

Jeg kom selv igang med at løbe på den måde du beskriver.

 

Først løbe mellem to og så gå mellem to. Efter nogle gange blev det til løb mellem tre og gå mellem to og så blev løbe intervallerne gradvist længere.

 

Man kan også udfordre sig selv ved at løbe stille og roligt mellem tre, gå mellem to, spurte alt hvad man kan mellem to, gå mellem to og så forfra igen. Det vigtige er at sætte sig små og overkommelige mål i starten, og så gå langsomt frem med øgningerne.

 

Om det er bedst efter aftensmaden eller tidligt om morgenen er vist meget individuelt. Begge dele er skidt for mig.

 

JEg har Modic forandringer i ryggen som gør at jeg er stiv og har ondt i ryggen om morgenen, så at løbe tidligt er ren tortur. Men at løbe efter aftensmaden er lige så slemt, for jeg får enormt ondt i maven og har let til sidestik når jeg løber i timerne efter aftensmaden.

 

Min løsning er at skynde mig løbetøjet så snart jeg er hjemme, og så må aftensmaden og dagens gøremål vente den halve til hele time som træningen tager.

 

Det er altid en prioritets udfordring at begynde at løbe, og rent faktisk holde træningen til det punkt hvor man begynder at nyde det. Und dig selv den tid der skal bruges, du får det mange gange igen i form af fornyet energi.

 

Held og lykke - og glæd dig!

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-04-2014 21:29

camilla: det var heller ikke ment som et surt opstød men går lidt i forsvars posion når det rammer mig på penge pungen.

men når jeg er kommet rigtig igang vil jeg også investere i nogle ordenlige løbe sko få lavet en løbetest men jeg skal lige spare sammen.

 

Lenuccia: tak for linkne jeg vil kigge på dem.

 

piphans: okay lyder som vejen frem, ja det bliver svært i starten at hold motivitation men jeg vil gøre alt for at prøve.


det er modtageren der bestemmer budskabet!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Løbesko skal snøres rigtigt
Forfatter: 
Dato:  03-04-2014 10:21

Så længe du ikke løber så lange ditancer, så er løbeskoene altså heller ikke SÅ vigtige som mange gerne vil gøre det til.

 

Det vigtige er at du "lytter" til din krop, og begynder du eksempelvis at få ondt i skinnebenene, så er du efter al sandsynlighed gået for hurtigt frem, og så er det om at skrue tempoet ned, holde længere gå-pauser eller løbe kortere stræk.

Og så er det også vigtigt at holde hviledage med jævne mellemrum.

 

Hvis du føler at dine nye løbesko ikke støtter dig optimalt, eller måske ikke sidder så fast på foden som du kan ønske dig, så er her en rigtig fin beskrivelse af forskellige måder at snøre skoene på, alt efter behov:

http://vorespuls.dk/bind-loebesko

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-04-2014 09:53

Hvis du kan løbe 30 sek / 1 minut vil jeg også sige så kan du nøjes med de løbesko du har købt, men løber du meget længere end det, så er du nødt til at finde et par løbesko.

 

Op i bagdelen med fint løbetøj osv, men skoene de er bare så vigtige, da det er dine fødder der skal bære dig resten af livet. Jeg vil næsten råde dig til at gå og gå i højere og højere tempo indtil du får lavet en løbestilstest hos fx løberen, og får råd til de sko du skal have for at støtte dine fødder. Jeg mener faktisk man kan få lavet testen derinde med de sko man har købt, måske de passer fint til dig og så er der jo ingen ko på isen

 

Det er ikke for at være en @!#$, eller for at ramme dig på nogen måder, taler bare af egen erfaring. Mine skinneben er totalt smadrede, og det gør bare sååååå afsindigt ondt. Bare ungerne eller hunden går for tæt på dem er jeg ved at springe i luften. Man skal virkelig passe på med sin løbestil og sine skinneben jeg har så lært det på den hårde måde

 

Lægen har sagt nul mere løb de næste 6 mdr. Så nu cykler jeg istedet. Men for din egen skyld, pas på :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skinneben ikke kun et spørgsmål om sko
Forfatter: 
Dato:  04-04-2014 10:43

Jeg vil vove den forsigtige påstand, at smerter i skinnebenene efter løb skyldes forkert løbestil eller for hurtigt fremadskridende træning, langt oftere end det skyldes forkert fodtøj.

 

Prøv at læse denne side - jeg giver ham så evigt ret:

posemand.dk/artikler/skinneben

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tiho fylkir
Forfatter: 
Dato:  04-04-2014 15:25

det lyder ikke godt med dine skinneben, godbedring.

 

ja jeg skal nok gå forsigtigt frem hverken går eller løber sæligt hurtigt, så det går nok.

 

jeg har ikke råd til nye løbesko og får det ikke før om minmum et halvt år. men så vil jeg gå ind i en løbe butik og få lavet en løbetest så jeg kan få de rigtige sko.


det er modtageren der bestemmer budskabet!
0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-04-2014 19:57

jeg gjorte det jeg løb i 6 minutter og gik i 6 minutter har ikke løbet før så er meget stolt over mig selv.

Sikke en dejlig følelse man får bagefter. Og jeg er meget motiveret og glæder mig til onsdag hvor jeg skal løbe igen.


det er modtageren der bestemmer budskabet!
2
0
Svar på denne tråd
 
 løbesko
Forfatter: 
Dato:  07-04-2014 20:17

Vil også slå et slag for ordentlige sko - især, hvis du vil løbe på hårdt underlag.

 

Og husk - skoene er altid dyrest i de bedste butikker. Det er noget flabet, men jeg fik lavet en løbetest og gik hjem og købte løbeskoene 500kr. billigere på nettet ;-)




o Statsministeren o


0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-04-2014 07:46

Jeg er også netop gået i gang med at løbe igen, og jeg er startet ud på løbebånd, da jeg bor i Istanbul og her løber man ikke bare ude på gaden, hvis man har livet kært (pga. trafikken ;) ).

 

Planen er, at når jeg kan løbe 5 km., vil jeg ind i mellem tage bussen ned til strandpromenaden og løbe der :-)

 

Selv om løbebånd er kedelige, er det en god måde at kunne holde øje med tid og tempo, hvilket er rart, når man lige er startet op.

 

Mht. løbesko så synes jeg, man skal lytte til sine fødder og ikke de dyre løbetest. Jeg købte i 2006 et par løbesko, der burde passe til mine fødder og min løbestil. De har altid givet mig vabler, hvis jeg løbe mere end 4 km. og jeg har aldrig været sådan rigtig tilfreds med dem. Derfor er jeg heller aldrig kommet sådan rigtig i gang med løb i dem, så jeg har nok kun rundet de 500 km. i dem fra 2006 til nu.

 

Nu har jeg så købt et par Nike Revolution 2, der overhovedet ikke burde passe til mig, hvis man ser på løbestil. Men ud over at de føles SÅ meget bedre at have på, end mine gamle løbesko, der ellers burde være tilpasset min fod efterhånden, så giver de heller ikke vabler, selv om jeg ikke engang har løbet dem til endnu.

 

Så nu bliver det altså dem, jeg løber i fremover, selv om de ifølge tests ikke burde passe til mine fødder.

Mht. hvornår på dagen, du bør løbe, så prøv dig frem. Personligt synes jeg kroppen er tungere om morgenen, så jeg kan ikke præstere nær så godt, som hvis jeg løber om aftenen. Derudover kan jeg ikke løbe på tom mave, så skal jeg træne/løbe om morgenen spiser jeg en lille portion havregrød (lavet på max. ½ dl gryn) 15-30 min. inden jeg skal i gang med løb.
Hvis jeg løb om aftenen efter aftensmad, var jeg nok nødt til at vente 3 timer efter maden, da jeg ikke kan løbe med for meget mad i maven. Så derfor ville det blive lidt sent. Så prøv dig frem, og se hvad der fungerer bedst for dig :)



Mvh. Julie

---


Dansk Oldenborg Avl

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

Besøg min blog: http://a-teaholic.blogspot.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-04-2014 07:48

Hov jeg glemte lige at skrive, at jeg selv, når jeg er nødt til at løbe om aftenen, spiser en eftermiddagssnack omkring kl. 16, så jeg ikke er alt for sulten ved aftensmad tid. Så træner/løber jeg omkring kl. 18-20, og så spiser jeg først min aftensmad efter kl. 20. Det kunne du jo også overveje :)



Mvh. Julie

---


Dansk Oldenborg Avl

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

Besøg min blog: http://a-teaholic.blogspot.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskriften
Forfatter: 
Dato:  08-04-2014 13:39

Jer der falder "indad" på fødderne og får skinnebensbetændelse, det hænger sammen med at i er platfodede (falder indad på foden), så overkompenserer jeres muskler i skinnebenet for, at der er nogle inaktive muskler der ikke kan udnyttes pga "platfodheden".

Hvis i så vælger løbesko med svang, eller får lavet indlæg med svangløft der passer til graden af platfoden, så udnytter i de muskler der har været inaktive, og resten af skinnebenet skal ikke overkompensere = skinnebensbetændelse. Man skal selvfølgelig hvile benet så længe der er skinnebensbetændelse og langsom genoptræne det bagefter.

Vi er SÅ gode til at passe på vores hestes bevægesystem, vi glemmer bare tit os selv




.

0
0
Svar på denne tråd
 
 pris vs løbesko.
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 17:56

Jeg vil sige at pris på løbesko hænger ikke altid sammen med hvad du får..

 

Jeg har været habil løber i lang tid og har slidt flere par op.. jeg har os været ude og løbe de lange ture.

De bedste løbesko jeg har haft var mine "guldsko" et par diodora sko som min mor havde købt til mig i bilka. hun gav 300 kr for dem og nøj jeg var glade for de sko.. dem kunne jeg løbe i på alt slags underlag og havde aldrig vabler, ondt i ben eller noget.. Jeg skiftede så senere til et par adidas som var det nyeste på markedet som jeg gav 1400 kr for.. aldrig har jeg fået så ondt i min ryg og ben og fødder at de sko.. og jeg kan absolut kun løbe på asfalt med dem. ellers er de for bløde at løbe i.. Og ja nu står de over på hylden og griner af mig..

Go løbetur..

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider