Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 At samle klatter op på vejen
Forfatter: 
Dato:  09-01-2014 08:32

Her er løsningen til det evigt debaterede problem.

 

Man skal jo principielt samle op efter hesten når den efterlader på veje og stier, fuldstændigt ligesom hundeejere skal samle op efter hunden.

 

www.youtube.com/watch?v=sX2JiH5gGAE

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  09-01-2014 09:24

 

Skal samle op? Kan du ikke linke til den lov - jeg kan nemlig ikke finde den, har søgt og søgt.

 

Heste hører til på vejen, så derfor så vidt jeg har forstået så er efterladenskaber og betragte som bil os. Når pøllen alligevel bliver kørt flad kort efter og forsvinder med regnen, så overlever den at ligge der :)

 

Kan se logikken i posen til stier mm. hvor der kommer mange gående og det er lidt midt på stien.


Nu meget eget ponydyr

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har ingen lov
Forfatter: 
Dato:  09-01-2014 10:05

Men samtale med politibetjent i Gentofte der fortalte to ting.

 

Den ene at man skal samle op på alle de der villaveje vi red på dernede.

 

Den anden og nok så interessante: At man kommer strøelse i sin trailer for at undgå p*s og l*rt på vejen, ikke for at hesten skal stå fast.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  09-01-2014 10:33

 

Det lyder spændende. De kunne ikke henvise nogen steder til hvor det kom fra?

 

Hvis en klat ender på vejen uden strøelse, så har man vist en ret utæt trailer... At proppe spåner i mm. ville jeg nu gøre alligevel for at hesten ikke skal stå i en vandpyt - det bryder nogen sig ikke om, eller at tisse uden strøelse.

 

At det er for ikke at få det på vejen lyder sjovt... Sikken en skandale hvis der kom lidt tis på vejen som blev skyllet væk kort tid efter eller fordampede ;).

 

Undskyld den lidt sarkastiske tone - jeg har bare endnu ikke kunne få nogen til at henvise til den gældende paragraf :)

 

Biler må gerne stinke af pommeren til med udstødning så vi andre går og hoster og ikke kan trække vejret ordentligt, men en hest må ikke ligge en klat på vejen ( hvor den hører til ifl. loven ), der bliver spist af dyr, skyllet væk mm. og derved indgår i naturen.

Hvor bilosen ryger op i atmosfæren og hjælper os til kilmaproblemer.


Nu meget eget ponydyr

 

6
0
Svar på denne tråd
 
 Om hundelort
Forfatter: 
Dato:  09-01-2014 10:52

Det kommer vist an på hvilke briller man har på når man læser loven.

 

Her om hundelort, da det jo er et noget mere gængs problem

 

www.bolius.dk/alt-om/grunden/ artikel/er-det-lovligt-at-efterlade- hundelort-paa-fortovet/

 

samvirke.dk/forbrug/artikler/bare- lad-hundelorten-ligge-hundeejerne- pligt-rydde-hunden.html

 

Men så skriver de efterfølgende at Samvirke tog fejl og at den almindelige vejlov gælder, som skrevet i Bolius i begyndelsen. Og med den i hånden tror jeg egentlig at det gælder alle slags efterladenskaber og ikke kun hundens.

 

www.avisen.dk/hundelort-alligevel- strafbart_128114.aspx

 

www.fyens.dk/article/1827992: Faaborg-Midtfyn--Hundelort-giver- boede

 

Jeg vælger at tolke vejloven som de gør på Boliga i forhold til hundelort at man ikke må efterlade affald uden tilladelse og hvis hundelort er affald, så er en hestepærer vel nok også. Det betyder altså at man skal samle op.

 

Hvem der så skal udskrive bøden og om de rent faktisk gør det er en anden historie. Jeg tror nu heller ikke man ricikerer at blive meldt på landevej, men jeg tror godt man kunne ricikere det på smakkegårdsvej eller tilsvarende steder.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  09-01-2014 12:41

Jeg synes tit folk glemmer der er STOR forskel på en hundel'rt og en hestel'rt.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

5
3
Svar på denne tråd
 
 Herlev kommune
Forfatter: 
Dato:  09-01-2014 13:37

Os i Herlev har også fornøjelsen at ride blandt byboere og der har været enkelte der vredt, har bedt os om fjerne hestepærer. Jeg kontaktede teknisk forvaltning og de siger vi ikke skal fjerne hestepærerne. Vi skal selvfølgelig overholde reglerne for hvor vi må være. Kommunen kører med fejemaskinerne engang i mellem. Private vej ejere, kan godt lave påbud om at fjerne hestepærer.


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

2
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  09-01-2014 15:56

 

 
Sandra ?Cashew? - -

 

En lor`t er vel en lor`t. ;-)

Måske synes vi hesteejere ikke hestepærer er ulækre som sådan, men ikke hesteinteresserede ser nok anderledes på det. :-)

3
3
Svar på denne tråd
 
 Det var da en smart dims!
Forfatter: 
Dato:  09-01-2014 17:29

Og det skulle ikke genere mig, at samle hestepæren op, hvis den blev tabt et uhensigtsmæssigt sted. Som teenager red jeg af og til hjem til mine forældre i et villakvarter og krikken tabte da et visitkort her og der. Så når jeg kom hjem igen, så var det op på jernhesten flankeret af kost og skovl og ud at rydde op! Og jeg blev vel at mærke ikke bedt om det. Det så jeg som en selvfølge.

 

 

Der er et sted, som jeg jævnlig passerer, hvor der trækkes hesten til og fra fold flere gange dagligt. De har så deres gang på en dobbeltcykelsti (bedre end ude på vejbanen, selvom loven foreskriver andet) og der tabes mange, rigtig mange hestepærer. Som cyklist ville jeg være lidt ked af, at skulle køre slalom imellem alle disse klatter (vi taler af og til 20-30 klatter på få hundrede meter). Ejer af stalden burde betale for en fejemaskine eller selv etablere stier til de folde. Her er det Kommunen eller naturen, der rydder op.

 

At strøelsen i traileren ikke er direkte for hestens skyld troede jeg faktisk var almen viden Det er netop for at forhindre gødning og urin i at sive ud på vejbanen. Jaja, det skyller væk, skriver flere! Ja, men... hvad sker der, når en bil skrider ude på motorvejen med 110km/t? Sikkerhed fremfor alt og - bonus - de fleste heste synes jo også, at det er rarest, når det ikke plasker dem op af benene og traileren er lettere at gøre ren efterfølgende.

 

Ja, vi har nok lov og ret på vores side en god del af tiden, men derfor er der vel intet galt i, at vise hensyn til sine medmennesker. Vi vil jo også gerne have, at de samler hundelort op på gangstierne og generelt viser hensyn til vores heste ved at cykle hensynsfuldt og holde hunden i snor.

 

Jeg træder også pænt uden om hestepærer på gåturen, hvis jeg har fodtøj på, der normalt formenes adgang i stalden. Ingen @!#$ på stiletterne til mig


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor blev de af?
Forfatter: 
Dato:  09-01-2014 18:18

 

I mine pony år oplevede jeg (når jeg red i villakvarter) at haveejere kom og snuppede "beviset" hvis der var et utilsigtet uheld.

 

Véd vore dages haveejere at hestepærer er guf for roserne?

 

Som det tidligere har været vendt, så er det altså en lang runde, hvis man har redet 10, 20 eller 30 km. og skal gennemgå ruten for "uheld".

 

Grunden til, at jeg alrig ville hoppe af og samle op er at jeg ikke kan komme op uden hjælp. .

Andre med helbredsmæssige skavanker har jo samme udfordring. .

 

Hvis man dagligt sviner på sin rute til og fra fold, ridehal osv. så må man samle op, ændre rute eller andet.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2014 22:45

Har til dato ik samlet en "kage" op, har heller ik redet steder hvor det var direkte nødvendigt.

Men har oplevet, at "kagen" var væk da jeg kom tilbage, givetvis afhentet til rosenbed.

 

Strøelse i trailer til sugning af tis osv, er en regl fra 1. jan 07, så den kender alle vel, hvis de kør med hest?

Og blir man stoppet uden, gir det vist osse en pæn bøde, har jeg hørt


 

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tumle tum
Forfatter: 
Dato:  09-01-2014 22:50

Personlig synes jeg godt man kan fjerne beviserne hvis man rider rundt i et villakvarter, hvor der render børn og leger og cykler. Men ellers synes jeg ikke, at det bør være nødvendig.

 

Jeg kender ikke mange der rider 10-20-30 km ture i rent villakvartere.

 

Det med traileren vidste jeg godt, og min hoppe har desværre også en ide med at pisse i traileren, så er nu glad for at der er noget til at suge beviset :)

 


Vi gør som vi plejer, og det fungere fint :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heste og hunde efterladenskaber
Forfatter: 
Dato:  10-01-2014 01:37

Enig med Camilla m.h.t. Opsamling af hestepærer og Hundelorte.

Hvor disse kan ligge til gene og især til forargelse for mennesker,og dermed også medvirker til et dårligt ryg for heste og hundeejere.

 

Jeg mener vi gør os selv og andre en tjeneste, NORMALT at samle div. efterladenskaber op.

 

I efteråret 2012, lykkedes det mig, på ca. 3mdr. At "motivere" 80% af de "glemsomme" hundeejere i en stor del af Brøndby Strand og Vallensbæk, til at samle op efter deres hunde. Desværre er det nu(januar 2014) ved at være behov for en Opfølgning.

Mvh.

steen

1
2
Svar på denne tråd
 
 kan desværre ikke finde
Forfatter: 
Dato:  10-01-2014 02:03

orginalen, men den ligger i kopi i gamle tråde. Orginalen er vist fra før 2004 o

Da jeg læste denne tråd, kom jeg straks til at tænke på atengstedts temmeligt underholdende indlæg i en lignende tråd for nogle år siden.

 

Under alle omstændighedder tåler den en gentagelse.

 

Jeg indsætter det her:



ja..
Xtiny. Du har ret. NATURLIGVIS skal vi fjerne vores hestes efterladenskaber. OGSÅ i skoven.

Desværre går mine tanker fuldstændig i selvsving over rækkevidden af denne glimrende ide - og nedenstående scenario udfolder med al (u)ønskelig tydelighed sig for mit indre blik.

Mandag eftermiddag ved 14 tiden: atengstedt på vej til skoven..

Udstyret med kost, skovl og pose samt ridepisk stiger jeg let og elegant op på hesten, alt imens jeg nynner "jeg bærer med smil min byrde, jeg draaager med saaang mit læs"

Med mine to ekstra hænder holder jeg kost og skovl. Posen har jeg i munden (fint nok, sålænge den er tom)

Jeg kommer lidt sent afsted, idet jeg først må overveje, hvorvidt jeg burde medbringe en klud til at tørre eventuelt urin op med..Jeg binder kluden om halsen og håber der ikke bliver brug for den..

Cooper ER godtnok lidt betænkelig ved det nye "udstyr" - og det bliver ikke bedre, da han 100 meter nede af vejen skal gå et par skridt sidelæns idet vi passerer Hardy i hans nye lastbil.
Ved denne manøvre taber jeg nemlig skovlen...

Imens jeg holder min nu lettere urolige og trippende hest, sidder jeg af(knap så elegant som jeg kom op - beklager) imens jeg klamrer mig til kosten, pisken OG tøjlerne.

Kosteskaftet rammer mig godtnok i ribbenene idet jeg svinger mig af sadlen - men hvad gør vi ikke for det gode miljøs skyld?..
Idet mindste skræmmer jeg ikke hesten yderligere ved min banden og svovlen, idet den dæmpes med ca 75% af plasticposen..

Jeg samler nu skovlen op - holder godt fast på alle pakkenelliker og sidder op igen (alt imens Hardy hulker af grin fra sit gode udsigtspunkt bag rattet)

Den megen opstandelse har sat så megen gang i Coopers perisaltik, at han nu slipper en ordentlig pære.

Hardy orker ikke mere og gasser nu op for at komme hjem inden Bente har mistet tålmodigheden med ham og smidt hans eftermiddagsbasse ud.

På grund af larmen springer den efterhånden godt altererede Cooper ned i grøften for at fortsætte turen i sikrere omgivelser. Jeg taber nu pisken.

Står af for at finde den frem fra det ankeldybe slam, der fjæler sig i Borridsøs grøfter (længe leve sivebrøndene..)

Samler pisken op og stikker den i støvleskaftet. Samler kost og skovl op.
Overtaler Cooper til at gå tilbage til stedet hvor klatten faldt.

Lægger tøjlen over armen, for at få alle fire hænder fri. Holder posen åben med den ene hånd, imens jeg fejer og skovler pæren op i posen.

Vil ikke bære posen i munden længere, hvorfor jeg nu må efterlade skovlen.

Mørket sænker sig.
Rider de 100 meter hjem inden det bliver HELT mørkt, idet jeg ikke udstyrede hesten med refleksbånd inden jeg red hjemmefra (det husker jeg næste gang - helt bestemt..)

Læsser "kagen" af på møddingen. Lægger posen i skralderen. Sadler hesten af. Sætter kosten på plads.

Tørrer sveden af panden med kluden.
Sætter hesten på græs. Tager de "beskedne" støvler af og skyller dem indeni. tager rene sokker på.

Starter bilen og kører op efter skovlen.
Kører hjem og går direkte i seng.

Står op 20 minutter senere for at tage telefonen.
Det er Bente, der vil høre om jeg tror at Hardy har fået roterende fis i kasketten - "han går mumlende omkring i huset", siger hun bekymret - "og ind imellem får han sådan nogle underlige latteranfald"...

Jeg smækker røret på og beslutter mig for at finde en anden hobby...Spekulerer længe..

NU har jeg det:Bjergbestigning! - det kræver ikke NÆR så meget udstyr!!

 

 

g kopi vist senest vist i 10.

 

Under alle omstændighedder tåler den en gentagelse.

 


Smil smitter.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Epirus
Forfatter: 
Dato:  10-01-2014 13:38

Troede ud da at man skulle strø i traileren for at hesten stod fast?? Underlaget er jo lavet til at hesten står fast, så spåner osv. i traileren gør jo præcis det modsatte. Den lov er UDELUKKENDE lavet for at undgå tis på vejen, og den er idiotisk, for der er slet ikke taget stilling til at det bliver sværere for hesten at stå fast i traileren.

 

 

Synes nu det er fjollet at man skal samle efterladenskaber op for at smide det ud - så kan vi så istedet bruge energi på at brænde det sammen med det andet affald?? Istedet for bare at lade det ligge og forsvinde. Okay måske på en villavej, sådan nogen steder har jeg bare aldrig redet ;)


 

... Sofie Støjko

- nu med stjernen Robiane-Elmbo


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider