Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Highland pony, nogen der har?
Forfatter: 
Dato:  05-01-2014 17:08

 

 

Ja min gamle hest bliver jo desværre ikke bedre med årene. Hun er "kun 16", men har både været brugt til avlshoppe, lavet super gode føl og samtidigt har hun været fælles ridehest for både min datter og mig.

 

Men jeg ved jo hvilken vej det går, hendes ben er begyndt at sige lidt fra, så tanker på nyt familliemedlem er jo opstået.

Men en stor ny ridehest, nej tak. Er færdig med at ride de store heste og jeg selv, ja jeg bliver jo heller ikke yngre, så en på omkring 150 er i tankerne og netop highland ponyen tiltaler mig en del.

 

Men jeg ser meget sjældent denne race omtalt, om det er grundet mangel på racen i dk, ja det vides jo ikke. Så hvis der er nogen af jer her på HN, som selv har denne race, kunne jeg da godt tænke mig at høre lidt om racen. Så kom frit frem, fortæl fortæl..

 




IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Highland pony
Forfatter: 
Dato:  05-01-2014 17:27

Det kan jeg godt forstå at du gerne vil. Jeg havde helt glemt racen og måtte lige Google den.

 

Nu vil jeg også have sådan en pony ..... Mon der er avlere i DK.


Guldhår

 

www.Lehmanns-Rideudstyr.dk

-shop bedre online

...........Bedst til Bucas

 

Lavfruktan WRAP sælges og leveres

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Der har vist været en her...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2014 19:20

...på HN, hun havde ihvertfald en avls godkendt hingst: Ghillie Dhu tror jeg den hedder.

 

Jeg har vist lige set den til salg, måske på FB...

 

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/282982/

 

Prøv at kontakte ejeren måske kan de fortælle mere om racen og evt henvise til alvere

 

Mvh

Britt




Savnet er stort:


Lady Lianna 1984-2004

Magic 1996-2006

Cherie 1986-2009

Freja 1991- 2010

 

 

 

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Smukke
Forfatter: 
Dato:  05-01-2014 21:04

Jeg har også sukket over dem, da de er rigtig flotte og alsidige, men man skal vist selv importere fra fra Skotland/England, da de ikke rigtig er nogle, der avler i DK.

 

Jeg har også set hingsten til salg på HG: www.hestegalleri.dk/marked/Pony/ 885213-avlsgodkendt-highlandpony- hingst


Mvh. Charlotte


"Smil til verden, og verden vil smile til dig"

[Ella Wheeler Wilcox]

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kun klappet
Forfatter: 
Dato:  05-01-2014 21:25

Jeg har ikke ejet en, men har engang fået lov til at klappe på Ghillie Dhu der og et par andre, som ejeren havde. Virkelig en dejlig og skøn hest med god fylde og et par øjne, som sagde mig, at sådan en hest ville jeg til enhver tid kravle op på og være tryg ved - uden at risikere at komme til at kede mig ;-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-01-2014 21:43

*Suk* ham Ghillie Dhu måtte gerne komme hjem til, han er da godt nok for lækker...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Elsker....
Forfatter: 
Dato:  05-01-2014 22:25

Kommentaren..... Men har engang fået lov til at klappe på Ghillie Dhu... Heldige asen


Guldhår

 

www.Lehmanns-Rideudstyr.dk

-shop bedre online

...........Bedst til Bucas

 

Lavfruktan WRAP sælges og leveres

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Guldhår
Forfatter: 
Dato:  05-01-2014 22:40

He he... ;-)

 

Jeg har også klappet ejerens anden highland, Callie, som var af en rigtig god afstamning, men som hun fik foræret, fordi den tidligere ejer tydeligt kunne se, at det allrede var hendes hest i hjertet :-) Det var virkelig lidt af et eventyr!

 

Og så kom jeg i tanker om navnet, Danielle Hesselholm. Hun var den første, der hentede en highlandpony til Danmark, og hun har da lavet nogle føl, kan jeg se. Hun har en bruger her, og hjemmesiden www.highlandpony.dk. Jeg er ret sikker på, at hun gerne vil fortælle om highland ponyerne, som hun synes, at alle ryttere har fortjent mindst en af ;-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
1
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har en
Forfatter: 
Dato:  06-01-2014 09:04
Jeg ejer selv en highland pony vallak, på 10 år, 138 i stg. Så han er ikke den store af dem. Han kom til du i 2010 godkendt til bedækning. Dog har jeg købt ham af en dame som har haft kastreret ham. Jeg har haft ham i snart 2 år. Sådan en pony som ham/den race, finder man aldrig bedre. Min er super velredet fra England af, samt showet rigtig meget. Dog går han udelukkende som skovturshest hos mig. Det er en meget stærk race. Jeg er en stor og ret tung rytter. Men lader ikke til at genere ham. Men jeg passer på ham. Samt har vi highland vallak til låns. han er 17år, 148 i stg. Westernredet. Det er Signes pony, hun er også herinde. Glen, som han hedder, er ligeså en tæskelækker pony. Han er til gengæld mere sporty i sin bygning i forhold til min. Håber super velredet og håndterlig ligesom min egen. Skøøønne race, som jeg kun vil anbefale. Og sikke en unik personlighed og kloghed de begge har. Meget specielle. :-)
spørg hvis du vil vide mere... Kender dog ingen avlere, og ved at vi har vist kun 12-15 stk. Af dem i du. Så nej de er ikke så kendte herhjemme
2
0
Svar på denne tråd
 
 highland
Forfatter: 
Dato:  06-01-2014 09:47
Jeg har dog leget lidt med tanken om at sælge min elskede dreng, da jeg får brugt ham aaalt for lidt, hvilket jeg synes er synd, når han har de ridekundskaber i orden som han har. Det vil gøre meget ondt i mit hjerte. Jeg har også tænkt på at udlåne ham. Hvis nogen måske kunne have interesse i denne tråd, så skriv evt. Privat til mig. Hanskal kun have det bedste, og det synes jeg ikke helt han får vedmig når jeg ikke rigtigt bruger ham.
2
0
Svar på denne tråd
 
 Vægt....
Forfatter: 
Dato:  06-01-2014 09:47

Hvad vejer en Highlandpony?

 

400 kg?

 

Isåfald kan den vel ikke bære mere end max. 80 kg incl. udstyr

 

...og det er endda i overkanten, da det er 20 % af hestens vægt


4
5
Svar på denne tråd
 
 vægt....
Forfatter: 
Dato:  06-01-2014 10:22
Ja, 400kg passer meget godt til den størrelse min har, og nok 450kg på de større af dem... Hvis jeg skal gå efter 20% reglen, så skal jeg i hvert falde ikke ride på min. Men det gør jeg så alligevel heller ikke næsten... Men, de ER altså bare stærke, og kan sagtens mere end 20% reglen efter min mening.
4
5
Svar på denne tråd
 
 over 500 kg
Forfatter: 
Dato:  06-01-2014 13:37

Mine to yngste hopper, som vel måler omkring 145 cm, skal faktisk helst ikke veje mindre end 500 kg (if. vægtmålebånd). Ved 525 kg ser de OK ud, men for tiden er de desværre en del tungere - pga vinter, mudder, mørke og manglende aktivitet samt lidt for næringsrigt hø.

 

Ligesom Fell og Dale pony har højlandsponyerne været brugt som lastdyr, hvor vejene ikke var til kørsel med vogn. Blandt andet har de jo været brugt til at bringe byttet fra kronhjortejagt ned fra bjergene. www.thefield.co.uk/features/529836/ Highland_ponies_on_the_hill.html.Sådan en hjort vejer vist mindst 100 kg, og den specielle sadel vejer nok også til. Tempoet har så til gengæld været behersket.

 

De har nogle solide stolper til ben, og hovene er også nogle ordentlige spande.

 

Der er vist temmelig mange Highland Ponies i Tyskland

http://www.highlandponies.de/,

måske er det lettere at hente en pony der end fra Skotland eller England. Ellers har Danielle, så vidt jeg husker, kontakter i Skotland.

 

De kan bestemt anbefales.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Highland Pony
Forfatter: 
Dato:  06-01-2014 14:30

 

God plan Inger!

 

 

Sjovt som man begynder at interessere sig for de lidt mindre, men stærke hesteracer i takt med at dåbsattesten ældes....

 

Det lyder som en skøn race og ham Ghillie har jeg godt se og savlet over. SIKKE en skøn hest!

 

 

Måske vi skulle arrangere en kollektiv ordre til det skotske højland! . (I år er mit sidste år som Frieser-freak. Efter 45 år som rytter (heraf over 20 med Frieser) er det slut og jeg vil have en NEM hest som kan deles med familien og som jeg kan magte at passe de næste 30 år! ) Jeg må hellere huske at købe lotto.. .


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Takker..........
Forfatter: 
Dato:  06-01-2014 15:07

 

Dejligt med så mange positive svar.

 

Ja jeg aflivede jo min store ridehest, 172 i stg sidste år. Rider hyggeridning på hendes gamle mor på kun 154 i stg.

 

Ja jeg vil også kun hygge ridning og netop highland ponyen kan jo åbenbart fås i højder over pony målet.

Kan godt li´ dens bygning og de stærke ben, hvor hele hesten er fremavlet netop til at være stærke rolige arbejdsdyr.

 

Ja det er nok billigst og nemmest at købe i tyskland.




IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Highland
Forfatter: 
Dato:  07-01-2014 09:32

 

Jeg har en lille bog med forskellige heste og pony racer og karaktaristika.

 

Der står om Højlandsponyen at den er stærk men ikke så hurtig... Det syntes jeg egentlig lyder tiltalende!

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  07-01-2014 12:05

Til jer som er de lykkelige ejere af racen....

 

kom med billeder!!!


Venlig hilsen

Mie Jensen

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Highland pony
Forfatter: 
Dato:  07-01-2014 20:02

Jeg er indehaver af en HiPo, og kan godt bidrage med nogle billeder.

 

Har en vallak som hedder Glentrowan Cruan, i daglig tale Glen :)

Han født i Marts 1996 og er western redet inde for kvæg, trail, pleasur, og alm. skov/rideture.

 

Han er lige pt. bosat hos Nini, som han er lånt ud til......

 

Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Det sidste billede, er et gruppe billede af 4 Highland ponyer til M&M 2013 :0)



Mvh Signe:0)





Highland Pony

Man er vel Skotte


I live in a House, But I'm home IN THE SADDLE

(Sitat: En anden)

4
0
Svar på denne tråd
 
 se bort
Forfatter: 
Dato:  07-01-2014 22:14

se bort fra mine indlæg. Jeg skal IKKe af med min pony, det nænner jeg ikke.. Det er sån en dejlig poony :-)

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Viden tak :)
Forfatter: 
Dato:  08-01-2014 13:12

Hvordan er deres temperament?

 


Guldhår

 

www.Lehmanns-Rideudstyr.dk

-shop bedre online

...........Bedst til Bucas

 

Lavfruktan WRAP sælges og leveres

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Inger....
Forfatter: 
Dato:  08-01-2014 14:02

Connemara:

 


Billede




Billede




Billede



Inger, det lyder lidt besværligt at få fat i sådan én :)

 

Tror du ikke du skal have connemara istedet?

 

Dem kan du også være heldig at løbe over med lidt størrelse på.

 

Jeg har selv en på 158 cm. De færreste er så store, men 150 og lidt til skulle nok være muligt at finde :) Held og lykke med at finde "senior hest" :)

 


Med venlig hilsen

 


Anja

1
0
Svar på denne tråd
 
 Billeder og temperament
Forfatter: 
Dato:  10-01-2014 18:48

Højlandsponyer er selvfølgelig indbyrdes forskellige som alle andre dyr og mennesker, men jeg tror, at livet på bjergsiderne har givet en naturlig selektion mod hysteri. Det dur ikke at springe pludseligt til siden, fordi der en pipfugl, der flyver op. Der kan jo være langt ned.

Vores Eilidh (det rimer på Bailey) har en klippefast ro overfor blafrende presseninger, ambulancer med udrykning, pansrede mandskabsvogne på øvelse, S-tog i fuld fart, men så kan hun pludselig sige fra overfor at skulle passere en flok køer. Det sidste var nu nok fordi hun syntes, at turen havde varet længe nok. Hun vil helst selv bestemme fart og kurs, og vælger gerne nye veje. Det gør hende komplet uegnet som børnepony, skønt hun kun måler 135 cm. Heldigvis har hun i bredden, hvad hun ikke har i højden:

Billede

 

Billede

 

Hun er en meget selvbevidst hoppe, med et sikkert blik for egen fordel, lynhurtig til at lære noget nyt, hvis det kan kaste nogle godbidder af sig. Til gengæld er hun også lynhurtig til at bestemme sig til, at der er noget hun ikke vil. For eksempel nægtede hun fladt at lade sig køre i vores gamle transporter, efter at hun én gang havde oplevet en hård opbremsning i den. Hun kunne godt lokkes op, men blev ikke længe nok til, at man kunne smække rampen op. En rigtig hestetransporter med professionel fører og luftaffjedring var derimod helt OK; dvs. hvis hendes unge ejer trak hende derop, ellers ikke.

På billederne er hun 16 år; nu er hun 24. Jeg har ikke et ordentligt nyere billede af hende, men hun er blevet lidt mere kantet, og hendes bug hænger lidt. Det har måske også noget at gøre med, at hun ikke bliver brugt.

 

Hendes datter Eleanor, født 1999, er som snydt ud af næsen på sin mor rent temperamentmæssigt. Her er hun som 6-årig; hun er næsten hvid nu, hvor hun er 15 år. Og desværre lige så fed, nu igen.

Billede

 

 

Billede

 

Hun blev tilredet sent, og har i øvrigt ikke oplevet så meget trafik i sit liv. Måske er det derfor, at hun ikke er trafiksikker som sin mor. Hun har flere gange tabt mig (jeg red bidløst og uden sadel), fordi der kom en bus forbi på vejen ved siden af den mark, hvor vi red. Men hun er også vældig nysgerrig og interesseret i at prøve noget nyt, og hun er meget opfindsom, når det gælder om at kommer ud, hvor der er nedfaldsæbler, græs eller andet godt. Vi har set hende rykke flytbare hegnspæle af plast op med munden uden at røre elbåndet.

 

Flora er af en anden type, hun minder knap så meget om hestene på hulemalerierne. Hun har et meget fint hoved, men det er ikke til at se for alt det hår.

Billede

 

Billede

 

Billede

 

I forhold til de to andre er hun blidheden selv. Jeg ved ikke om man kan sige, at hun ikke er så kvik som de to andre - måske er hun bare mindre beregnende. Hun er i hvert fald sværere at træne med godbidder. Hun er fuldstændig sikker at ride. Hvis noget forskrækker hende, farer hun måske sammen, men står så helt stille. Når det stikker hende, kan hun lave det helt store show med avancerede akrobatiske spring på folden, men under rytter bliver det højest til et lille ufarligt gyngehestehop. Også hun bliver brugt alt for lidt.

 

Som mange andre nøjsomme heste er de meget madglade, og de tager på, hvis de bare ser på en græsmark. Det er faktisk svært at finde stråfoder, som er så næringsfattigt, at man kan give dem de 1-1,5% af idealvægten, som normalt tilrådes.

 

Nå, det blev langt - jeg er jo bare så glad for dem.

7
0
Svar på denne tråd
 
 Åhhh, hvor er jeg dog dum!
Forfatter: 
Dato:  14-01-2014 18:30

Står lidt i samme situation som TS. Min bedste ven bliver 24 år i år og jeg har besluttet at det er SLUT med Frieser heste når hun drager herfra. Dvs. den "unge" bliver solgt til næste vinter, men SÅ er det også slut!

 

Derfor er det også spændende at følge med i andre hestefolks tanker, drømme og hestehold. Spændende med indput og resarch. .

Spændende at nogle bidrager med egne erfaringer med netop DERES race. .

 

Jeg har tænkt længe, læst meget og studeret bøger såvel som internet. (og det sidste skal man lade være med! ). Jeg er bange for, at jeg har fundet min kommende drømmehest og det var jo bare slet ikke meningen, at dét skulle ske endnu! ... Dumme mig der bare gerne ville være afklaret når den gamle var taget over regnbuebroen, med daka eller hvordan hun nu skal herfra.

 

Følelsen er både god og skræmmende på samme tid. Bliver drømme-dyret solgt til en anden heldig person, så trøster jeg mig i det mindste med at vide, i hvilken retning min søgen nu skal gå og så lover jeg ellers mig selv at holde mig til bøgerne og INFO-siderne fremover! .

(men med fingrene krydset, selvfølgelig. )

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

STOP pirat avl. ~ Vælg dine købere med OMHU!

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Highlandpony
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 09:46

Jeg faldt over denne www.hestegalleri.dk/marked/Hest/ 1002825-clandon-duke-of-marlborough og syntes ellers den ser top lækker ud, men afstanden, tidspunktet og helbredet taler imod så meget som en prøvetur. .

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

STOP pirat avl. ~ Vælg dine købere med OMHU!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nye tider
Forfatter: 
Dato:  21-02-2014 15:03

 

Er der nogen der ved om Trailtrow Ghillie Dhu blev solgt?

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

STOP pirat avl. ~ Vælg dine købere med OMHU!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 highland
Forfatter: 
Dato:  21-02-2014 18:24

Shagaya: Ja Ghillie er solgt til en sød pige på fyn ved jeg.. Det er mig der har den Highlandpony til salg på hestenettet.. Dog virker det link du har lagt herinde, ikke mere, men han står til salg på hestegalleri igen..

Så hvis du er intra, skal du være velkommen.. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ghillie
Forfatter: 
Dato:  22-02-2014 11:08

Ok. Tak for info. .

Så véd du måske også om hun bedækker med ham?


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

STOP pirat avl. ~ Vælg dine købere med OMHU!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 highland
Forfatter: 
Dato:  22-02-2014 13:02
Ved ikke om hun gør. Men hun vil opstarte et stutteri med racen når hun får nogle hopper hjem :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ghillie
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 23:40

Selvom det er noget tid siden denne tråd blev startet, kan jeg ikke lade vær med at skrive;)

 

Det er nemlig min veninde der nu ejer Ghillie:) og jeg ved at han i år modtaget det bekrænset antal hopper.. Han er bare en fantastisk pony, så ufattelig godmodig.. Ud over Ghillie har hun også lige fået 2 Hl'er hjem fra Skotland, en skøn hoppe, der gerne skal smukke Hl'er med Ghillie, og en smuk hingste dreng, der i fremtiden skal være avlshingst..

 

Skriv hvis i er interesseret i og høre med om Ghillie, evt. Så skal jeg sørge for kontakt til min veninde..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider