Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 fra rideskolepony til privatpony
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 17:02

Hej med Jer...

 

Jeg ved ikke om det er det rette sted at skrive, men ellers må det jo flyttes.

 

Vi købte for en månedstid siden denne helt igennem vidunderlige pony, der har gået som elevpony på en rideskole igennem 10 år.

 

Ponyen er 14 år gammel og er 124 cm høj - en pæn og velholdt pony, der ikke var træt af rideskole livet, men så det var tid til at komme ud og nyde livet uden rideskole.

 

Den er købt til min 6 årige datter, der har gået til ridning i 1½ års tid godt og vel og hun er blevet rigtig god - rider alle 3 gangarter, stadig lidt usikker i galop, men kan lide det og hopper gerne over små spring.

 

Vores nyindkøbte pony var roligheden da vi var ude og prøve ham - og hun var helt tryg ved ham - og det gik så fint.

 

Jeg tænkte - god rideskolepony der er vant til lidt af hvert - og en pony hun kunne vokse lidt med - god alder og fornuftig på stald.

 

Nu har vi haft ham en god månedstid og han har slået en koldbøtte - er ikke den samme pony.

 

Han er stresset, nervøs, for livlig, for svær at ride. Han ser spøgelser, springer til siden, reagerer voldsomt når det blæser og ja, han er ikke sjov for en lille ikke så erfaren rytter hverken på staldgangen eller ridemæssigt.

 

Jeg har givet ham tid - og forsøgt i det stille - men han virker til at savne rideskolen.

 

Vi har haft ham med på vores lokale rideskole, hvor min datter red ham i ridehuset - en helt anden pony var han og slappede helt af inde i stalden.

 

Nu er Kaya blevet bange for at ride ham - jeg tør ikke lade hende ride alene og ja jeg er selv for stor til at tage ham...

 

En måned er ikke længe og han får også noget tid endnu - men jeg synes det er så synd for Kaya at hun er ved at miste modet...

 

Jeg ved ikke om han sørger over at være flyttet - om han kan trives med ikke at blive brugt på samme måde, men det er tydeligt at han ikke synes om at ride på vores udendørsridebane.

 

Hvad vil jeg med dette - tja, måske høre hvad andre tænker eller modtage et godt råd...


Kærlig hilsen

Stine


- Mor til Andreas 2. juni 2006

&

Kaya Rosa 10. august 2007


0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske han laver for lidt?
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 17:28

Nu har han jo givetvis været vant til at gå 2-3 timer dagligt i et lavt tempo og en helt anden rytme i dagligdagen med andet foder også.

 

Var det en mulighed, at lade ham stå på den rideskole og de så låner ham eks. 3-4-5 gange om ugen, så han laver hvad han er vant til?

 

Dels får du nok nedsat staldleje, men så kan din datter nøjedes med at ride ham en eller to gange om ugen og (forhåbentlig) genvinde sin tillid til ponyen. Og så kan I gradvis trappe ham ud af rideskolen i stedet for den omvæltning, som det nok har været for ponyen arbejdsmæssigt.

 

Eller find en eller to søde ponypiger, der kan ride ponyen det ekstra?


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/14mm. med D-ringe

Tredelt 14cm/16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/16mm. med løse bidringe

__________________________

 

13
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 17:49

Camilla hev ordene ud af munden på mig - tænkte AKURAT det samme som hende. Lån ponyen ud til rideskolen imens din datter genvinder tillid og ponyen vender sig til ikke at blive brugt så meget.


 

Men hvorfor si'r du det ik', som det er?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Udendørs...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 18:07

Mon ikke hesten primært er vant til at gå i flok?

 

Og måske endda primært indendørs? :)

 

Jeg har 3 råd for at få ham til at kunne gå hjemme hos Jer:

 

1) Gå selv med - evt. med snor i indtil din datter har sikkerheden igen. Du kan fint agere hesteflok :)

 

2) Køb en fransk ponypude/ Norton ponypude - den har bløde horn foran som holder hende sikkert og trygt i sadlen. Fåes her: www.hestogco.dk

 

3) Kig på foderplanen - får pony for meget "krudt-mad"?

 

Held og lykke med pony - det skal nok komme til at gå. De fleste af os må jo nok erkende, at blæsevejret her om vinteren kan fyre lidt ekstra op under vores 4-bendede venner :)


Med venlig hilsen

 


Anja

4
0
Svar på denne tråd
 
 tra la la lalulalej
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 19:13

Først lidt spørgsmål.

 

hvor mange gik han på hold med før?

 

Rider din datter alene nu eller sammen med andre?

 

Hvor meget gik han før? og hvor meget går han nu?

 

Gik han på fold før?, med hvor mange? og hvad med med nu? :)

 

Hvor mange heste stod han i stald med før, og hvad med nu? :)

 

Har han gået "alene" før? eller har han kun gået hold med en underviser på midten?

 

Jeg syntes det lyder som seprations angst, det er derfor jeg spørger ind til de ting :)


 

Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Har nu fået helpart på den skønneste og mest vidunderlige hoppe :) <3

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste dreng <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 kæmpe omveltning
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 19:14

ponyen har fået lavet helt om på livet , det er godt og fortjent når han har gået på rideskole så lang tid.

 

Jeg er sikker på at han nok skal blive sig selv når han lige har vænnet sig til ikke at være i flok mere samt at være udendørs og pt i den kolde farlige tid, det ser vi også på vores ellers rolige heste.

 

10 år er meget lang tid og det tager mere en en måned at lave om på hans liv, nogle er mere omstillelige end andre, tror dog nok han skal blive den søde pony igen.

 

kommer han på fold inden ridning- hvis nej kan 10 min i longe lige fjerne det værste krudt til han bliver helt tryg ved stedet.

 

du kan evt fungere som trækker til din datter igen er tryg ved ham og han ved jer og det nye sted, samt lige får vænnet sig til de nye rutiner.

 

jeg ville ikke byde ham nye/flere ryttere, han har vist taget sin del på de 10 år, og det er jo din datter han skal koncentrære sig om nu.

 

held og lykke med ham

2
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 20:27

Tidligere har han stået i en stald med vel omkring 10 andre heste - i en ponyboks - her kom han i en stor boks, men min søde mand har simpelthen lavet en total lækker boks hvor han har mere overblik og den passer til ham i størrelsen.

 

Tidligere var han ikke ude så mange timer - her er han ude det dobbelte. Der er 4 andre i flokken - har været 5, men den ene er lige blevet aflivet..

Det er nogenlunde det samme som sidst - men ingen tvivl om at han har svært ved at være ude så længe..

 

Han har helt klart gået på hold og formentlig ikke redet alene, men har haft ryttere i forskellige størrelse.

 

Jeg lader ikke min datter ride alene uden at jeg går ved siden af og løber med rundt, det er simpelthen for farligt.

 

Han har været alene på vores ridebane og sammen med en anden og de andre heste har været i folden ved siden af i mens.

 

Foder får han godt med hø - står på halm og får stivelses og sukkerreduceret foder (horselux easy og fiberpiller)

 

Han lider klart af seprations-angst - men ingen problem at tage ham alene ind.

 

Det som jeg synes er så synd er at min datter er ved at miste modet - hun er ved at blive nervøs og er bange for ham fordi han er så voldsom for hende.

 

Jeg håber han falder ind for han er virkelig en skøn pony...


Kærlig hilsen

Stine


- Mor til Andreas 2. juni 2006

&

Kaya Rosa 10. august 2007


1
0
Svar på denne tråd
 
 tra la la lalulalej
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 21:11

tag barnet af ponien kort sagt :)

 

Og træn fra jorden, til ponse falder ned, luk ham evt løs på ridebanen? alternativ longer ham og gå rundt med ham derude alene i korte intervaler, så snart han slappet af igen, tager i ham ind i stalden, og sådan udvider i langsomt.

 

Han er helt klart forvviret, så små doser vil jeg anbefale, så når din datter heller ikke at blive ræd overfor ham.


 

Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Har nu fået helpart på den skønneste og mest vidunderlige hoppe :) <3

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste dreng <3

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2013 22:43

Nu ka ponyer være nogle små bisser.

Selv om han ik har lavet ret meget andet, tænker jeg om det er hans rigtige jeg - en bølle.

Måske har han været undertrykt de sidste mange år, men ka nu mærke "frihed"

Det er jo en lille pige, der måske ik har helt kontrol, så han har mulighed for at lave numre.

Det er set før på rideskoler.

 

Men det er self osse en anden verden, mindre ridning, et friere liv osv.


 

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har prøvet det samme
Forfatter: 
Dato:  19-11-2013 10:28

Det var også en meget rolig pony, der blev flyttet og blev utrolig forvirret og reagerede derefter. Meget, meget svær at komme i kontakt med, på trods af, at den var det sødeste, roligste nussehoved, hvor han var før.

 

Der var ingen af mine børn her, der turde have med ham at gøre. Jeg kunne som voksen lede ham til at være noget mere tilpas - men det var jo til børnene han var købt.

 

Jeg blev nødt til at hjælpe ham til at slappe af et par måneder. Det gjorde jeg med Relax Me - et tilskud, der virkelig hjalp. Det gav ham ro til at fokusere på det gode, der skete omkring ham, og langsomt faldt han ned og blev tilpas. Efter et par måneder med dette tilskud begyndte vi så småt at arbejde mere med ham - og det hele faldt på plads med ham. Han er nu ynglingsponyen og passer på de små i stalden og på ridebanen. Virkelig forsigtig og superskøn pony - uden at det har taget hans krudt. Min ældste kan let tænde ham til konkurrencer nu, så han virkelig viser sig flot.

 

Men tilskuddet hjalp os i den svære start med ham. Kan varmt anbefales. Det gav ham lidt ro i hovedet - uden at han blev sløv eller andet. Han kunne bare koncentrere sig op "opgaverne" han fik.

 

mvh

Tina

5
0
Svar på denne tråd
 
 uuuuuuuuuu
Forfatter: 
Dato:  19-11-2013 11:02

Måske han lider af magensium mangel. Nu har han jo skiftet foder.

 

Jeg har oplevet heste som bliver som din her om efteråret/vinteren hvis ikke de får en omgang magensium tilskud. Så det ville jeg i første omgang prøve. Det hjalp rigtig meget på min tidligere hest.

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 tid er kodeordet..
Forfatter: 
Dato:  19-11-2013 13:08

for ca to år siden flyttede jeg min ellers super stabile unghest fra en stald til en anden. han ændrede sig fuldstændigt! Han gik fra at være rolig, omgængelig og meget letridelig til at være urolig, nervøs og det var med livet som indsats at ride ham.

Det tog er par måneder med udelukkende hygge i stalden og at gibve ham tid til at vænne sig til de nye omgivelser.

herefter havde jeg igen min gamle gode hest. Rolig og stabil og vi kunne fortsætte træningen, og begyndte at starte stævner med succes.

Det er self ærgeligt at have "spildt" to måneder, omendt gav det os et bedre bånd, og den dag i dag kan jeg sagtens tage ham med til diverse stævner, uden problemer overhoved, også selvom det betyder overnatning i fremmede stalde.

 

tag er dyb indåndng og giv ponyen lidt tid, og lad i mellemtiden din datter bruget tiden på ham i stalden hvor han er afslappet. han skal nok falde til, men han kommer jo fra en tidl lidt stresset tilværelse, og skal lige have lov at finde roen:-)


Nu med guldhesten Brødsgårds Leander!

 

En rigtg hest er en fjordhest!

3
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke ualmindeligt
Forfatter: 
Dato:  21-11-2013 08:51

Hej,

 

Jeg har kendt flere ryttere, der har løskøbt rideskoleheste enten til selskabsbrug/pension sammen med deres egen ridehest, når de flyttede på landet selv, eller til hyggebrug/pension. Alle disse gamle, rolige heste er vågnet op og fået deres anden ungdom ved at komme væk fra rideskolen. Et eksempel: En ældre hoppe, som havde været godmodigheden selv og den allerpålideligste rideskolehest gennem mange, mange år, begyndte at bukke og blive en rigtig turbotante, da hun havde været hos sin nye ejer et par måneder.

 

Naturligvis spiller miljøskift en stor rolle, og så har den sikkert en masse overskudsenergi nu, hvor den ikke bestiller helt så meget. Alle udetimerne er nyt for ham og kræver en masse energi af ham på en anden måde end rideskolearbejdet. Det tager nok nogen tid at omstille sig.

 

Prøv at give den mere at lave hver dag (det kunne være longering, løsspringning eller andet) ud over din datters ridning. Hold din datter i snor eller longe i et stykke tid. Hvis det ikke bedres, så kunne jeg også tilslutte mig koret om at prøve at lade ponien være deltidsrideskolepony i en periode, til din datter bliver lidt mere rutineret og mere tryg ved ham igen.

 

Held og lykke med ponien!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Lige et lille gammelt råd
Forfatter: 
Dato:  27-11-2013 10:30

Jeg kan huske min oldgamle ridelærer for 25 år siden sagde at en hest, der blev flyttet til et nyt sted skulle bruge mindst 6 uger på at vænne sig til et nyt sted. Han satte aldrig nogen på nye heste før der var gået 6 uger. Og der blev det en enkelt rytter, der startede langsomt op. Den samme som havde taget sig af hesten de 6 uger. Det var fast rutine i hans stald.

 

Der er måske noget om snakken - en gang imellem skal man måske lytte til de gamle råd.

 

Mvh

Tina

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider