Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Strik et sjal. Gammelt indlæg...
Forfatter: 
Dato:  05-09-2013 18:33

 

 

Der var en gang en som linkede til en side med forskellige strikkede ting. Bl.a. en del modeller med opskrifter til et strikket sjal.

 

Er der nogen der kan hjælpe med et link? Jeg har ledt og ledt og ledt og ....

 

Evnt. også til, hvor man kan købe garn?

 

Idér til et sjal som DU har strikket er også velkommen, også med billede. .

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Drops..
Forfatter: 
Dato:  05-09-2013 19:11

Jeg strikker ikke, men ved at mine kolleger jævnligt kigger på en side der hedder noget i stil med ; Drops design. Her kan man også bestille garnet sammen med opskrifterne

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Drops design
Forfatter: 
Dato:  05-09-2013 23:07

Det er denne side Bobbi mener: http://www.garnstudio.com/ Her ligger over 6000 gratis opskrifter. Du vælger bare sprog, og så kan du søge på forskellige opskrifter. Hvis du bestiller garn, får du så meget du har brug for til opskriften. Der er også en liste over forhandlere af deres garn. Og det allerbedste: De har en masse instruktionsvideoer, som gør at selv en strikkeanalfabet som jeg kan komme igang (er igang med mit første strikkeprojekt ever, og det går forrygende!)


Mvh Britt


The more you practice, the luckier you get....

0
0
Svar på denne tråd
 
 strik og garn
Forfatter: 
Dato:  06-09-2013 08:06

I flg. min mor, som er ret erfaring mht. både strik, farvning og spindierier, er Drops garnet ret dyrt i forhold til kvaliteten.

 

Der er mange andre gode garnsider, afhængig af hvilke type sjal du vil strikke og dermed hvilket garn du skal købe.

 

Mht. at lære tenikkerne http://www.paapinden.dk er en suveræn god side at begynde på. Hun har mange gode små videoer om alt muligt og mange variationer over samme teknik (opslag, knaphuller, strømper ....)

 

Men skriv mere om hvad slags sjal du vil lave, varmt og tykt, let, tyndt og luftigt, enkelt at strikke eller et indviklet mønster? Hvis du er ny mht. at strikke skal du nok ikke begynder med luftige hulmasker og svære mønstre.

 

Jeg vil gerne komme med forslag til dig, men skriv hvad du gerne vil ende med :) Hvis man er nybegynder skal der helst være stor sandsynlighed for et godt resultet ;)


Mvh. Sanne

 

Søges: mellemstore produktionsvirksomheder. Procesforbedringer og bedre udnyttelse af virksomhedens IT-systemer. Læs mere : www.linkedin.com/in/sanneliebmann

1
0
Svar på denne tråd
 
 Netop!
Forfatter: 
Dato:  06-09-2013 12:13

Ja, det var Drops de hed. TAK!

 

Egentlig var det denne her: http://www.dropsdesign.dk/ (vises sikkert ikke korrekt)DROPS 139-2 DROPS design: Model LA-008

som jeg gerne ville strikke, men jeg vil gerne have en lidt kraftigere og varmt / lunt udgave. Tænker at det er et spørgsmål om at finde noget garn man syntes om (er fristet af at prøve garn fra gotlandske pelsfår) og bruge den rigtige str. pinde. men måske det bliver alt for kuk-skørt... Kan bare godt li' den bølgende kant og så har jeg aldrig prøvet at strikke et sjal.. Men der er jo MANGE flotte sjal så nu må jeg i gang med at kikke igennem igen.

 

Er i gang med at brodere en pakkekalender, men savner noget der er "lidt nemmere" til når man bare ser TV og ikke er kvik nok til at sidde og tælle og tælle og tælle... . Har strikket en del strømper så ingen mangler og så kunne jeg godt tænke mig at prøve at lave noget til mig selv for en gangs skyld. .


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flot sjal
Forfatter: 
Dato:  06-09-2013 14:18

Det lykkedes mig med noget besvær at finde 'dit' sjal. Det er flot

 

Nå, efter en del klikken frem og tilbage fandt jeg også info om det garn de har strikket det i.

 

Drops Lace, 100 gr = 800 m, dvs. du umiddelbart skal bruge 800 m garn uanset hvad du så vælger sålænge du bruger p nr 3,5.

 

Megatykt sjal hvis du tager tykt uldgarn og p nr 3,5

 

Hvis det skal være varmt vil jeg foreslå, at du kigger efter uldgarn, evt. med lidt alpaca eller angora blandet i. Jeg ville personligt nok også overveje hvor let garnet var at pille op når/hvis jeg strikkede forkert. Og overvej hvordan mønsteret vil virke i et mere 'fluffy' garn (f.eks. med angora), hvis du finder uld med lidt silke vil garnet være mere glat og mønsteret vil være mere tydeligt.

 

God fornøjelse med sjalet


Mvh. Sanne

 

Søges: mellemstore produktionsvirksomheder. Procesforbedringer og bedre udnyttelse af virksomhedens IT-systemer. Læs mere : www.linkedin.com/in/sanneliebmann

0
0
Svar på denne tråd
 
 wingspan
Forfatter: 
Dato:  06-09-2013 16:21

Jeg har strikket Wingspan sjalet. Der ligger en gratis opskrift på ravelry. Det er et anderledes sjal, men det er super nemt at strikke og du vælger helt selv garn, tykkelse og pinde. Der er retstrik hele tiden, så det er eminent til TV-strik!

 

Jeg strikkede det i Kaunis farveskifte garn på p 4 og det blev super flot. Jo mere garn du bruger jo længere bliver sjalet, og det bestemmer du også helt selv.

 

Her er mit sjal (før vask og blokning), men der er MANGE varianter - prøv bare at google!

 


Billede



Med venlig hilsen


Mette


"Sandt venskab findes, hvor tavshed mellem to mennesker er behagelig."





0
0
Svar på denne tråd
 
 You lost me'
Forfatter: 
Dato:  06-09-2013 18:48

Sanne / Hmmm nu bliver du da vist lige lovlig teknisk, ikke..... . Beklager at linket ikke virkede, men tror ikke man må sætte billede ind af det..

 

Anyway, jeg kan godt forstå at garnet ikke må være FOR langhåret, hvis der skal trævles op.. Det er håbløst med langhåret garn.. .

 

Det du siger, er det, at dette sjal, ikke bliver "godt" i uld? Det behøver ikke være gennemsigtigt. . Syntes bare det sjal er en FED model og et elegant snit. .

 

Måske jeg skulle starte med en opskrift der tager udgangspunkt i gotlænder uld.. .

 

"påpinden.dk" er mega forvirrende, men måske jeg skal give det en chance mere.. Der er virkelig meget info og det er mange år siden jeg har læst strikke opskrifter... .

 

 

Fandt et par mere som jeg også syntes godt om, via google.

Dette www.familiejournal.dk/Handarbejde/ Tips/2010-34-10-x- sjaler.aspx?img=16 vil jeg nok bare lave det længere..

 

og så er der dette www.eaonline.dk/Kreationer/Sjaler/ Evilla_sjal.html Dén opskrift er dog absolut REN volapyk!

 

Mette/ Dit sjal er rigtig flot og sikke en smuk farve!


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Undskylder....
Forfatter: 
Dato:  06-09-2013 20:29

Shagya, jeg undskylder hvis jeg blev for teknisk. Jeg håber du ikke tager det her negativt, men hvis du roder rundt i PaaPinden og ikke helt fik fat i hvad jeg forsøgte at skrive, så er dit Drops sjal nok lidt for kompliceret til dig.

 

Mht. uld, nej uld vil faktisk være et godt valg til det mønster, jeg ville vælge enten en ren uld, en uld med lidt silke eller en uld med lidt alpacca. Og så gå efter et garn hvor de anbefaler pindnr 3 1/2 som i opskriften. Jeg vil ikke bruge garn med angora fordi deter så jævelsk at pille op ;)

 

Nå, af ren nysgerrighed hentede jeg opskriften ned, jeg har tænkt mig at prøvestrikke lidt efter den.

 

Af de 20 sjaler synes jeg Virksund sjalet er flot, fin farvesammensætning og et jeg godt kunne bruge som TVstrikning.

 

Mette, dit wingspan er bare flot! Nu kører det rundt i hovedet om hvilke farver jeg vil bruge ..... nej nej nej. Jeg er allerede i gang med 3 strikkerier ......

 

Shagya, skriv hvad du ender med og husk billeder af slutresultatet :)


Mvh. Sanne

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hedder det..
Forfatter: 
Dato:  07-09-2013 18:28

Sanne/ Jeg forstår hvad du mener og tager det IKKE ilde op. . Tror strikkeopskrifter for mig er lidt som at spille efter noder.... . Jeg spiller efter gehør. . Strikker og har strikket en del, men opskrifter æhh, det er volapyk. Jeg må se om jeg kan få en til at forklare mig på DANSK hvad jeg skal gøre. .

 

Først har jeg dog bestemt mig for at få fat i noget godt garn og så må jeg finde den rigtige opskrift og få oversat.. .

 

Lad dog være med at sidde og vente på resultatet! Det kan godt tage lidt tid, men det kommer!


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  07-09-2013 20:24

Det ville da også være træls at blive uvenner over strikkeopskrifter

 

Jeg strikker sjældent efter opskrift, jeg har ikke det 'rigtige' garn eller målene skal være anderledes eller jeg lader mig bare inspirere. Og så er nogle opskrifter bare skodbeskrivelser

 

Jeg går typisk efter farver frem for mønster.

 

Mht. at vente på resultatet, du lægger vel et billede ud om 3-4 år når du er færdig he he


Mvh. Sanne

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tror du
Forfatter: 
Dato:  08-09-2013 10:25

at jeg er speedy gonzales... . 3 - 4 år... Vi får se. .

 

Er det ok at spørge dig, når jeg når til at slå masker op, altså HVIS det går helt i hårknude.. .

 

Er der forøvrigt nogen der kender et godt sted at købe gotlænder garn? (bare i grå / sorte nuancer).

 

I mine unge dage gik jeg på skole og strikkede i gennemsnit en trøje om måneden + det løse som strømper, fingerhandsker osv. Men det er længe siden og sådan. .


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spørg bare
Forfatter: 
Dato:  08-09-2013 12:41

Du spørger bare :)

 


Mvh. Sanne

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prøvestrik
Forfatter: 
Dato:  08-09-2013 22:16

Så er der prøvestrikket og hermed det jeg lærte og det jeg vil foreslå:

 

1) Mine fingre PLEJER at strikke vrang pinden ud, så når de 2 første og 2 sidste! masker skal strikkes ret p vrangpinden går det galt for mig men det kan jeg nok omprogrammere hvis jeg skulle strikke det for alvor. I kan se at kanterne er forskellige på det første billede.

 

2) På et eller andet tidspiunkt skal man samle 5 masker op på den midterste maske, det missede jeg (fordi det ikke står så godt beskrevet i opskriften) men mønsteret virker fint alligevel

 

3) jeg har prøvestrikket med metalpinde og garn bomuld/viscose. det er et meget glat og 'livligt' garn og er ret besværligt at strikke med. Jeg vil anbefale uld evt. blanding som jeg skrev om tidligere i tråden og så vil jeg anbefale træ- eller bambuspinde, så der er en lille smule mere 'modstand'

 

4) Det er bestemt ikke et TV-strikning efter min opfattelse

 

5) Det kan bestemt anbefales at bruge mærketråde, i andre farver end garnet (men det var jo kun en prøve)

 

6) Før man skifter til anden mønsterdel skal man tælle masker. Jeg kom frem til at man skal have 11 masker + n X 8 masker. De 11 masker går til 1 i midten, 2 kantmasker og 3 'næsten'kantmasker.

 


Billede


Første del af mønsteret.

Billede


6 pinde med anden del af mønsteret.

Men da jeg først var kommet i gang var begge mønsterdele ret lette at huske, men .... en maske forkert ses hm... ret tydeligt


Mvh. Sanne

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak til strikke geniét!
Forfatter: 
Dato:  09-09-2013 09:33

HVOR er du bare sej og hvor ser det bare flot ud! og nemt. ... .

 

Jeg er faktisk ikke så "vild" med de der 'huller', (læs det ser mere krævende ud end jeg kan kapere pt. som "hyggestrik"!) men er mere til snittet med den bølgede kant. Tænker bestemt at jeg vil strikke det (efter opskrift!) på et tidspunkt! Jovist det er flot, men kunne man ikke strikke feks. glat (skiftevis ret og vrang) på lidt størrere pinde (det må da give nogle "huller".. ...)

 

Har som nævnt aldrig strikket et sjal, men hvis jeg går i gang så er det 110% for jeg er for doven til at smide penge efter godt garn og det bare skal ligge og samle støv. .

 

Har du evnt. et sjal du kan anbefale at starte med? Vil dog gerne holde fast i det der gotlænder garn, hvis det kan "fungere" i praksis. .

 

Kom til at tænke på at når manden skal i gang med at lave noget så er han 4 lange og 10 brede om at få fingeren ud, og hvad er det så lige jeg er i gang med...... . Det det hedder da vist tilløb, men så er det da godt at kunne indse, at uanset om det er træ, mursten eller garn, så er det "rigtige" tilløb vigtigt! .

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sjal....
Forfatter: 
Dato:  09-09-2013 10:44

Hvis du vil ha en sjal med 'huller' så strik det med huller, ikke bare store masker.

 

Et meget simpelt sjal er, at du striker en trekant op fra spidsen. Lukker den lange kant af, samler masker op langs de 2 skrå sider og strikker den kant du gerne vil ha.

 

Du kan f.eks. gøre sådan her:

 

Ret på retsiden og vrang på vrangsiden

Første maske skal altid tages løst af både på ret og vrangsiden UNDTAGEN på første vrangpind (når du lige har slået masker op.

 

  1. Slå 4 m op, strik dem vrang tilbage
  2. tag 1. maske løst af * tag 1 maske op masken på højre og maske på venstre pind * strik sidste maske. Så har du 7 masker
  3. tag 1. maske løst af og strik vrang tilbage (Alle vrangpinde)
  4. tag første maske løst af, strik den næste (det skal du gøre på alle! pinde = 2 kantmasker), saml 1 maske op, strik 2 masker sammen, slå om, strik 1 maske, saml 1 maske op, strik de sidste 2 masker ret
  5. første maske løst af, strik 1 maske, saml 1 maske op * strik 2 masker sammen, slå om * strik 1 maske, saml op, strik de 2 sidste masker


Billede



Men huller kan strikkes på mange måder og du kan strikke dem skiftevis den ene og den anden vej, hvis du vil ha det symmetrisk. Det kan PaaPinden.dk gi dig en masse fif.

 

Hvis det var mig ville jeg først lave forskellige prøver i restegarn indtil jeg fandt den teknik jeg ville ha


Mvh. Sanne

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uld er ikke bare uld
Forfatter: 
Dato:  09-09-2013 11:06

Hvis man skal strikke bløde ting af uld så skal ulden vælges med omhu, der er ingen diskussion om at merino-uld er det bedste man kan få. Det næstbedste er leicester-uld.

 

Der er meget stor forskel på længden af fibrene i ulden, og på om det er blød eller grov uld.

 

Det enkleste sjal jeg har strikket startede med 5 masker, så tages der ud på hver anden pind indenfor den yderste maske og på hver side af den midterste maske. Den midterste maske stikkes glatstrikning, de yderste retstrikning, så der bliver en kant ligesom på billederne ovenover. Om man strikker selve sjalet med ret- eller galtstrikning eller med mønster bestemmer man selv.


Mvh. Charlotte

 

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

 

Dressurtalenter Sælges:

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ud af vinterhi. :D
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 11:10

 

Endelig nyt herfra "strikkehytten".

 

Valgte et sjal som jeg syntes om og som SÅ rimeligt nemt ud. (og det var det også efter ca. ½-delen.. .) Købte garn i en butik i Hadsund og gentlig var det ikke specielt dyrt og servicen var god osv. Fik faktisk penge til garnet til min fødselsdag..

 

Billede

 

 

Syntes kanten ser lidt "slinger" ud, men når det er på osv. så er der nok ingen som ser det.. Måske jeg kan pyntet på det, for der er en del garn til overs. "hulkanten" blev fin syntes jeg og så svært var det egentlig ikke. (da jeg først fik det lært. .)

 

Det blev noget størrere end der stod i opskriften men det fortryder jeg nu ikke.

 

Det har ligget i laaange perioder, men da jeg begyndte "fuld tid" så var det færdigt på få uger. .

 

Billede

 

Det var faktisk et lidt hyggeligt projekt og nu er jeg blevet lidt rastløs, så mon ikke snart jeg kaster mig ud i noget nyt og spændende, MÅSKE som en "islandsk trøje, med is-heste på"...

www.wooltimo.dk/shop/islandske+kits+ og+opskrifter/lettlopi+ dameopskrifter/sweater+med+ islandske+heste+9601.htm

eller www.isstrik.dk/ index.php?route=product/ product&product_id=271

bryder mig bare ikke så meget om de 'hængeærmer'! Hvis jeg begynder nu så bliver den måske færdig til vinter. .

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

Ridevant Welsh Cob, 4 år/157 cm i stg. sælges

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 10:50

Hvor ser det lækkert ud , dit sjal !

Men hold da op en volapyktråd når man ikke selv strikker ;-)

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider