Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

At køre dyr over på vejen
Forfatter: 
Dato:  08-05-2013 21:30

nyhederne.tv2.dk/article.php/id- 68068462:dyr-p%C3%A5-vejen-k%C3%B8r- bare-katten-over.html

Jeg undrer mig over at det kan skelne ved dyrets str om parten bag dig har holdt den rette afstand

Jeg mener - er der ik holdt den rette afstand fordi en kører op i dig, fordi du bremser for en hjort el hund - hvordan kan det så være, at man mener samme afstand er en ok afstand, hvis han rammer dig fordi det er en kat du bremser for? Det kommer jeg aldrig til at forstå - el godkende.

RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

Og Katho vaps 14/7 2011 - 19/9 2012

Jeg savner og elsker jer

Nordjysk dyreredning v/ Sysser

2
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  08-05-2013 21:38

Giver dig helt ret. det er sgu mærkeligt. Der skrives også i artiklen at hvis du kigger i spejlet og kan vurdere at der ikke er risiko for at en begved kørende kører op i dig, så kan du roligt bremse.

Hvem f*nden har tid til at kigge i spejlet og overveje om bilen bagved ligger så tæt på at føren ikke kan nå at bremse? Når man har overvejet det er det jo ligsom forsent.

Den der: "fra hund og op" giver jeg sku heller ikke meget for. Der findes faktisk hunde, der er mindre end katte og katte, der er betydeligt større end en gennemsnits kat og derfor kan betegnes for en lille hund. Hvad hvis der er en chiuaua (staves?) der løber ud foran bilen, gælder den for en hund eller for et mindre dyr?

"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.

ATTEN'ZION

3
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2013 08:20

....jeg er af den mening at det altid er den bagved kørendes skyld hvis de kører op i røven af en, for så har de ikke holdt en passende afstand til foran kørende.

Om det er en 1 kilos chihuahua eller en 10 kilos kat er totalt ligegyldigt, hvis man er normal oveni skallen så bremser man selv om der er en bil bagved!

Ja så er der de bilister som kører dyr ned med vilje.....men det er en helt anden historie...!

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

og

* Kirstine Vårby *

Trailer søges til leje!

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=21&i=2...sc&e=0

3
0
Svar på denne tråd

dejligt
Forfatter: 
Dato:  12-05-2013 15:33

det ik bare er mig der ik er helt med på den med hund og op - og ja kat kan jo være større end hund og omvendt altså.

Jeg tænkte det samme om at se i spejlet - så når man da ik at bremse... jeg kigger oftest samtidigt medj eg bremser. Ellers er det for sent. Andre gange har jeg været heldig der bare ingen var bagved. Men en dag går det sikkert galt og jeg blir ramt. For det ligger i mig at bremse for levende dyr. Det er ik rigtigt et valg, men et instinkt

RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

Og Katho vaps 14/7 2011 - 19/9 2012

Jeg savner og elsker jer

Nordjysk dyreredning v/ Sysser

3
0
Svar på denne tråd

Jeg tænker
Forfatter: 
Dato:  12-05-2013 15:50

altid på at køre ligeud/følge vejen uanset hvad - vil hellere køre både kat/hund/rådyr ihjel end et menneske, men det er bare svært at undgå reaktioner - sidste år fik jeg en musvåge direkte ind på forruden (fyldte det hele) og den blev smidt ud til siden og jeg lavede også et vældigt ryk i rattet ( instinkt, men ingen billister i nærheden) - ledte efter fuglen efterfølgende for at udfri den fra pinsler ( men også satans bange for at skulle slå en musvåge ihjel), men alt var stille..

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

Myter...
Forfatter: 
Dato:  12-05-2013 16:26

Citat fra nyhederne.tv2.dk/article.php/id- 13522633:ti-myter-i-trafikken-- hvilke-tror-du-p%C3%A5.html

"2) Pløj dyr ned

Myte: En del trafikanter kører rundt og tror, at hvis et dyr løber ud foran bilen, så må man ikke bremse med mindre der er tale om en stor hund eller et større dyr. Små dyr under knæhøjde skal bare pløjes ned for alles sikkerhed.

Sandhed: Man både må og bør bremse og undvige, hvis et dyr løber ud foran. Der står intet i færdselsloven om, at man bare skal køre dyret ned. Det er også et etisk spørgsmål - man kører ikke bare et andet levende væsen ned.

Dog er der et lille "men" i loven.

Hvis man ved et uheld kommer til at ramme en hund eller et større dyr, og man bliver påkørt bagfra, er det den bagvedkørende der har ansvaret, fordi denne bilist så ikke har holdt nok afstand.

Hvis dyret er mindre, f.eks. en kat eller en fugl, så vil man skulle dele erstatningskravet."

Så det er som sådan ikke færdselsloven, men forsikringsselskaberne der er skurken. Desværre

Går det, så går det og går det ikke, så går det nok.

4
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  12-05-2013 17:52

Jeg spurgte min kørelære om den der regel, og sagde så til ham en dag der var katte på vejen: så nu skal jeg bare fortsætte selvom jeg kan se katten og nå at bremse? - der kiggede han i spejlene, vi tog farten af, og fortsatte udenom misserne. Han er meget imod at man bare skal fortsætte, selvom reglen siger man skal, også selvom man kan bremse (det var i hvert fald det han fortalte mig).

"For man må ikke bremse for dyr der betegnes størrelsesmæssigt under hunden!" sagde min kørelære med hån i stemmen og skældte ud på den "klaphat" der har lavet DEN regel

Min kæreste knaldede engang bremsen i for en hare, der var ingen bagved, og hvis der var, så havde de kørt op i os bagfra. Tror lidt at dem der laver reglerne glemmer at når man i mørke og med tåge kommer kørende, så er det PISSE svært at bedømme dyret der pludselig kommer løbende ud foran en, og ikke mindst størrelsen.

Man får et chok, fordi det er uventet, og man reagere instinktivt ved at sparke bremsen i bund og undvige.

Da min kæreste senere kørte et rådyr ned, så han den først da den stor set ramte bilen - havde der været en bag min kæreste ville dyret være fløjet ind gennem deres forrude - gad vide hvem der så havde fået skylden.

Synes reglerne skal kigges godt efter, for der er altså hunde der er mindre end "normalen", og katte som er større end "normalen".

Jeg siger ikke at man skal kunne alle dyreracer, eller at man skal nå og kunne orientere sig inden beslutningen tages (for i de fleste uheld er skaden sket når orienteringen har fundet sted), men den der linje mellem størrelsen på dyret om hvornår man skal bremse og ikke bremse, skal fjernes!

Jeg synes at man skulle sige der ved ulykker med dyr involveret skal være særlige regler, og at dyret anses som at værende pludseligt fremfaren, og føreren ikke har en chance for fremfarende dyr, for det er jo sådan det er!.

Men hvorfor si'r du det ik', som det er?

Til salg:
Nissan Terrano II 2.7 Diesel

VW Passat 1.6 Benzin - nysynet

skriv pb for info :)

1
0
Svar på denne tråd

Ja og nej
Forfatter: 
Dato:  13-05-2013 20:36

Reglen burde vel mere hedde noget i stil med: "... opbremsning eller undvigelse når dette er muligt uden fare for øvrige trafikanter... -og så gælde for alle dyr, uanset str?

Som udgangspunkt er jeg, som I andre, imod massiv nedpløjning af alle dyr, bare fordi de er små, men altid priotere andre menneskers sikkerhed frem for dyrenes (uanset str. på dyret).

Hilsen fra

Strit 77

Er naboens græsplæne begyndt at virke grønnere, så plej din egen!

-Så lidt som muligt og så meget som nødvendigt
1
0
Svar på denne tråd

ok......
Forfatter: 
Dato:  14-05-2013 11:01

så er jeg en ikke dyrekender og vupti en dag løber et dyr ud foran mig.. jeg tror det er en hund og bremser.. men det viser sig at være en kat.. men den er løbet LAAANGT væk så ingen beviser..

HVAD så???

Nu med hjemmeside: www.farving.dk/lene den er stadig under opbygning og vil løbende blive udvidet og opdateret.

2
0
Svar på denne tråd

Er problemet ikke
Forfatter: 
Dato:  14-05-2013 23:03

størst på motorvejen, der kan det være ret farligt sådan at bremse op.

Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  15-05-2013 07:25

Hvis der løber noget ud foran dig mens du kører på motorvejen så tror jeg ikke at man overhovedet når at gøre noget som helst. Men jeg har heldigvis (7-9-13) ikke prøvet det.

"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.

ATTEN'ZION

0
0
Svar på denne tråd

Nu har det
Forfatter: 
Dato:  15-05-2013 12:54

måske noget at gøre med at hvis det er et rådyr der hopper ud på vejen, så kan den bagved måske også se dyret og reagere derpå.

Når det så er sagt så har forsikringsselskaberne nogle gange deres eget regelsæt. F.eks. skal man dreje til venstre over vejen og bliver ramt af en bagfra som troede han skulle overhale, så er det ens egen skyld... Ifølge forsikringsselskaberne skal man nemlig holde til højre, vente på klar bane bagfra før man kan dreje til venstre

0
0
Svar på denne tråd

forstår
Forfatter: 
Dato:  15-05-2013 20:44

Jeg forstår faktisk ikke helt hvordan man kan få skylden for at ham bagved kører op i dig.

Enten må det være fordi afstanden ikke er korrekt = hans egen skyld?

Eller også er det fordi han ikke er vågen/følger trafikken og reagerer derefter = hans egen skyld?

Dét er de eneste løsninger jeg kan se på den problemstilling.

Jeg er selv kommet til at køre et egern over en morgen, den må vel betegnes som smådyr og det må være "meningen at jeg bare skulle pløje den ned"??

Jeg forsøgte at undvige - ikke ved at bremse, men ved at dreje på rattet, desværre valgte egernet (som sprang ud foran bilen max 1m fremme) at vende om og hoppe tilbage hvor den kon fra, netop som jeg undveg den med højre forhjul - det betød jo så desværre at den ramte højre baghjul

Jeg havde en bil bagved, som reagerede på min undvigelse (han bremsede...)

.......................

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider