Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 rideheste med et øje
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 13:39

Kan jeg lige få nogle solskins historier om rideheste med kun et øje TAK

Jeg står nok med en hest med kun et, eller i hvertfald nedsat syn på det ene

 

Altså så jo en ved OL som jeg lige nu klamre til om et håb, at hun bliver ridehest igen

 

Jeg kommer vel nok også til at skulle tage nogle hensyn....

 

Signe

0
0
Svar på denne tråd
 
 jjjooovvvvvv
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 13:46

min venindes hingst havde kun et øje..

 

og han fungeret perfekt

hun red skovture

og han var en velfungerende lykkelig hest...


 

cape diem..

 

ledig løsdriftpladser

ved jenslev kirke hyllinge..''

også box..

0
0
Svar på denne tråd
 
 takker
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 13:53

Dejligt at høre

 

Håber lidt på at jeg også kan komme til at starte dressur stævner.

Spring er vel udelukket, den har vel problemer med at afstandsbedømme.

 

Signe

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blue Hors.
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 14:11

Blue Hors har en hingst, der mistede synet for 1-2 år siden. Jeg har en bekendt, som arbejde der, hun fortalte at hun skulle sadle den op, lige pludselig begynder den at skrige og skabe sig, hvorefter kæderne springer, den ene kæde ryger lige i øjet på den. Den mistede synet, men bliver stadig brugt som ride hest.

 

Der er også en hest på hestegalleri, som helt har fået opereret det ene øje ud, den går også stadig som ridehest.


Hilsen en altid smilende Nille.

 

Med Norikeren Bruno Diamant XVI

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 14:14

Den ene af dressur hestene til OL i år havde et kunstigt øje. Så de kan som udgangspunkt sagtens fungere som rideheste alligevel.

Jeg kender ligeledes en 3'er pony som springer rigtig godt, på trods af at den er næsten blind på det ene øje, og har begyndende nedsat syn på det andet.


Life is about trusting your feelings and taking chances, losing and finding happiness, appreciating the memories, learning from the past, and realizing people change.

0
0
Svar på denne tråd
 
 dejligt at høre
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 14:27

Det er jo lidt svært at være glad, men trods alt rart at hvis det værste skulle ske, at den nok højst sansynlig kan fungere som ihvertfald dressur hest

 

Kan fortælle at hun har fået konstateret Uveitis, og er i behandling, og hvis alt går godt skulle det ikke være kronisk, men er det tilfældet skal øjet fjernes

 

Signe

0
0
Svar på denne tråd
 
 En klog gl mand sagde ....
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 15:24

Hvad den ikke ser på vej ud ..

-ser den på vej hjem

Citat fra en klog gammel ven, Jens Hansen, landmand og hesteavler gennem et helt/meget langt liv!

 

Hunde, heste,katte, mennesker osv.osv....kan sagtens få et godt og velfungerende liv på hver deres måde.

men...det kræver naturligvis noget tilvænning.

Alt efter temperament, så tager det.. den tid det tager.

 

God weekend

 

 


Mange hilsener

Anette

 

 

Dejlig 9 års vallak sælges eller byttes med velgående hingstføl fra 2011-2012. Video på Youtube: Katholts Kaiser

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enøjede heste
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 15:28
Jeg kender til to heste, hvor de begge har fået fjernet det ene øje.

Den ene er en fjordhest som går dressur, den deltog i EM for fjordheste i 2008.

Den anden stod i min gamle stald. En fin grå pony, der havde stukket hovedet i et Sankt Hans bål som ung.
Den er netop solgt til Norge som springpony.

Så de er ikke nødvendigvis helt fortabte :)


Indehaver af DAMP-ponyen!


0
0
Svar på denne tråd
 
 verdensmester
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 15:33

havde en træner der engang i 80'erne eller deromkring vandt et mesterskab i springning, jep.. på en hest der var blind på det ene øje.. og det var på internationalt niveau. prøver lige om jeg kan finde noget artikelværk om det

0
0
Svar på denne tråd
 
 ok der
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 15:37

overdrev jeg vist lidt ha ha sorry han var Danmarksmester i spring i 60'erne på en hest der var blind på det ene øje.. så no problemos..

Min egen har en blind plet på det venstre øje og det har aldrig generet den.. Men det er jo heller ikke helt det samme

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke noget problem
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 15:47

min gamle springhest var blind på det ene øje. Han gik LA og havde rigtig mange placeringer. Jeg fandt først ud af da han skulle sælges at han var blind og har aldrig mærket det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 et øje...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 16:08

Min gamle pony fik stærkt nedsat syn på venstre øje efter et spark direkte på øjet. Hun kunne kun skelne mellem lys og skygge.

 

Hun kunne både springe og gå en tur i skoven. Snævre passager og mørke var hun ikke vild med, med det er jo småting.

 

 


Trakehnervallak sælges - se præsentation for mere information


En rigtig hund er en schæfer, og en rigtig hest en Trakehner!

Medlem af AHNA

0
0
Svar på denne tråd
 
 heste træner
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 18:30

Camilla Stormont har en pony, der fik fjernet det ene øje.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blind på øje
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 19:27

Ja der kan min gamle dame være med, hun blev gjort blind i april måned på KU Life, efter 6,5 år med kronisk uveitis var det ikke længere muligt at holde det nede og i samråd med dyrlægen besluttede vi at øjet skulle ud og at hun skulle have et silikone implantat men da jeg talte med kirurgen der skulle udføre indgrebet sagde hun at der jo også var den mulighed at vi kunne døde øjet kemisk så hun blev blind men beholdt øjet.

 

Jeg synes jo at det er ret radikalt at tage øjet ud og da det samtidig koster 10.000 kr og det andet indgreb "kun" koster 5000 kr ja så valgte jeg at den sidste løsning og det er det bedste jeg har gjort for min gamle hest hun er blevet så glad og lettet over at slippe for den konstante irritation over uger og atter ugers behandling med spersasex dråber og indsprøjtningers og finadyne og alt muligt andet.

 

Det der er vigtigt er at du gør dig nogen tanker om hvilke rutiner du har med din hest for når den kommer hjem så skal ALT være som det plejer du må ikke lave om på noget som helst og den må ikke gå sammen med heste den ikke er 120 procent gode venner med da den skal bruge noget tid på at lære at den kun kan se til den ene side men når det er på plads så kan den sagtens fungere og få et rigtig godt liv, man skal dog altid tage hensyn og ikke starte med noget fra den blinde side da de kan blive bange ved pludselige berøringer.

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan være uden betydning
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 21:29

Jeg havde springpart engang på en hest, der var blind på det ene øje.

 

Han gik middelsvær dressur med ejer.

 

Var skøn, frisk og ikke bange for noget i skoven.

 

Og jeg (der ikke er den bedste springrytter) har til stævne sprunget LA på ham og sprunget 1.30 på enkeltstående spring (hesten var 1.50)

 

Dejlig dejlig hest, der fungerede uden problemer af nogen art. Ved dog ikke hvornår han var blevet halvblind - kunne forestille mig at det også har betydning.

 

Håber det bedste for din hest, men er sikker på at det nok skal gå, selv hvis I må fjerne øjet.

 

VH Line

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 21:30

Jeg har stået opstaldet sammen med en DV'er som var født med kun et øje, den gik M dressur.


Hedevang

 

Mangler du en flot festkage?

http://Kagetilkaffen.dk

 

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke noget problem
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 21:45

Min gamle gamle hest mistede også først helt synet på det ene øje og de sidste par år mistede han også noget af synet på det "gode" øje.

Det var ikke noget problem, han stolede på mig. Men små hensyn blev der taget.

Fx. så lagde jeg kun dækken på fra den ene side og når andre skulle lukke ham ud vidste de at de skulle lige kalde ham hen til bokslågen, så han ikke fik et chok over at nogen pludseligt rørte ham.

Jeg sprang på ham (LC-LB også til stævner) indtil han begyndte at miste synet på det gode øje.

Mvh.

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvor er jeg bare
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 23:11

glad alle jeres gode historie, det betyder så meget for en ret knust heste ejer

 

Så i skal alle sammen have stor tak

 

Jeanne : Det var dejligt at høre, jeg tror helt bestemt at hvis jeg får valget lade det blive, det se vel heller ikke så drabeligt ud??

 

Hun står hjemme og får behandling, hun har fluemaske på der er halvt dækket til.

 

Jeg har indstillet mig på at den ikke komme til at se på det igen, og så kan jo kun blive positivt overrasket men jeg tvivler stærkt på det, og det samme gør dyrlægen

 

Signe

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uveitis
Forfatter: 
Dato:  15-09-2012 10:56

Signe jeg må sige at jeg til stadighed forundres over hestens evne til at helbrede selv meget svære skader, da min var i det akutte stadie skulle jeg vælge imellem operation hvor de skræller nogen lag af hornhinden for at fremme ophelingen eller at lade tiden og lokal og universal medicinsk behandling form af smertestillende og øjendråber mange gange om dagen samt en boks med 100 % mørke og ingen støv og ingen andre ting der kunne påvirke, jeg havde ikke lige de der famøse 15 tusind 8 dage før jul så vi valgte at behandle og den kom sig men det tog 3½ måned i isolation og den var kun ude i 10 min når det var stille og overskyet og med maske på.

 

Desværre har denne sygdom det med at blusse op igen og det endte jo så ud i en autoimmun defekt som man slet ikke kan styre for den mindste infalmmation eller infektion i hesten kan få tilstanden i øjet til at blusse op og da behandlingen hver eneste gang er minimum 3 uger med øjendråber og smertestillende ikke fordi det gør ondt men fordi finadyne har en god effekt på øjne, så er det utrolig opslidende at skulle igenne disse forløb når resultatet er det samme det er kun ejers ihærdighed der bestemmer hvor mange år der går før man skal tage en beslutning og at gøre noget andet.

 

Da jeg kom dertil var hendes øje meget grimt fuldstændig grynet og mælkehvidt og selve hornhinde smeltede og dette ville ikke forsvinde når de døde øjet men selve resten af øjet var i særdeles god forfatning hesten alder taget i betragtning, kirugen konstaterede at hendes syn var fuldstændig intakt dog sløret af den krøllede hornhinde og hun havde aldrig set en hest der havde gået så mange år med denne lidelse så jeg fik megen ros for mit ihærdige arbejde.

 

Nå men det jeg ville frem til er at da vi skulle til tjek 4 uger efter havde hun det rigtig skidt og slimhinden var postkasse rød, og hun græd, tåre piskede ud af det blinde øje, jeg var i panik for hvad nu ? I samråd med kirugen og egen dyrlæge blev vi enige om at hun fik finadyne i en kort periode for at skåne hende for smerten men også for at se om det var en reaktion på at hendes immunforsvar stadig arbejde på at fikse situationen.

 

For hver dag der gik blev øjet bare pænere og pænere og min mavefornemmelse sagde mig at det skulle nok blive godt og heldigvis var min egen dyrlæge enig så hun fik dobbelt periode på finadyne og idag er hun 7-9-13 helt symtomfri har dog stadig maske på i stærk blæst og sol og hvis der er mere end 1 flue i området de elsker nemlig og sidde der i det blinde øje og muntre sig og det skal de bare ikke.

 

Hvis man ikke har set min hest før vil du ikke umiddelbart opdage at hun er blind, det eneste der afsløre det er at hun ikke fokusere og at det er svagt blåligt men selve hornhinden er helt blank og fin igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 her er et billed
Forfatter: 
Dato:  15-09-2012 11:04

det er lidt langt fra men man kan godt ane det når man ved det

 


Billede



men det bedste ved hele denne omgang er at jeg har fået min gamle hest tilbage hun kommer løbende når hun hører mig og det er mange år siden det er sket hun var så træt af alle de drypninger og ting der altid fulgte i mit selskab, så i bagklogskabens lys skulle dette have været gjort for mange år siden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 også en pos erfaring
Forfatter: 
Dato:  15-09-2012 12:16

Min har også fået nedsat syn på det ene øjne efter en voldsom forgiftning i januar i år - en gang havde hun fået det beroligende der gives inden aflivningsvæsken. Men hun klarede det og hun klarer sig fint med det nedsatte syn. Jeg har ingen problemer hverken på bane eller på skovture.




 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hyp
Forfatter: 
Dato:  15-09-2012 12:30

det er blue hors hingsten zack der er blevet blind på det ene øje..

 

desuden så kender jeg flere springheste som går på højt plan uden problemer..

 

den ene er dog født med det og om en hest der har mistet synet på øjet efter nogle år kan klare sig som springhest igen ved jeg ik men det kan vel komme an på en prøve efter et år el sådan..

0
0
Svar på denne tråd
 
 hun er lige
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 09:55

nu på finadyne,og øjendråber og skal være det en måneds tid, og så må vi se når vi stopper om det kommer tilbage

 

 

Signe

0
0
Svar på denne tråd
 
 forebyg
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 21:05

fremfor at helbrede, lær hver en fiber af din hests øje at kende, det er vigtigt at du lære hvordan det ser ud i rask såvel som syg tilstand, jeg havde hver eneste dag i flere år min hest i mørkekammer og lyse med en pandelygte i øjet så jeg kan se symtomerne før dyrlægen, jeg har flere gange tilkaldt doktor dyr og de første gange har de nok tænkt sikke en hystade men hver gang har jeg haft ret og har kunne starte behandling op inden det er brudt ud.

 

De seneste år har jeg bare ringet og og fortalt at nu skulle vi behandle og så er det kørt uden konsultation for som dyrlægen siger INGEN kender det øje som du gør det kan mange års træning som dyrlæge ikke ændre ved, hun har tilmed lært en del om denne infame tilstand ved at følge min på sidelinien og haft brug for det i anden henseende.

 

Når den er erklæret "rask" så fortsætter du med masken og det er 24/7 det er den bedste måde at beskytte den for evt. fremmedlegemer og støv, træk, lys mm. idet de bliver mere følsomme, det kan virke komisk men man vender sig til at folk spørger hvorfor man rider med masken og om hesten kan se og JA det kan de selvfølgelig godt de vænner sig til det.

 

Jeg bruger den lette sorte fly mask fra Caschel da den intet vejer og sidder godt til uden at stramme og den er rimelig gennemsigtig, men det er først når den er rask indtil da så er mørke vigtig vigtig samt ingen støv og ingen træk og blæst.

 

Pøj pøj med din pruhest jeg håber den kun skal igennem dette denne ene gang.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hugin?
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 11:58

Er Bent Brenderups knapstrupper Hugin ikke også blind på det ene øje?


Ny hjemmeside: http://www.roeshoj.dk

 

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nyt/opdatering.......
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 07:07

Er der nogen der har nye gode som dårlige historier, eller opdateringer til de ovenstående historier.

 

Har en plag som desværre måske skal have øjet fjernet pga kronisk tilbagevendene uveitis, efter en skade i en transport, hvor hun er kommet til skade med øjet.

 

Vil jo helst at hun kan beholde sit øje, men et øje der hele tiden er irriteret og gør ondt er jo heller ikke noget at leve med :-(

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke ridehest men pony
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 09:21

 

Vi har en shetlænder som var ude for en skade på folden for flere år tilbage. Dyrlæge på med det samme og i lang tid. Da han gav op så fik vi Tove Nielsen fra Naturgaarden ud og hun ærgede sig over at hun ikke var kommet med ind over noget før, men vi fortsatte behandelingen på hendes anbefaling i mange måneder efter.

Under hele forløbet tog jeg billeder af øjet for, at have bedre mulighed for at følge udviklingen, da selv små ændringer kan være svære at se og bemærke i dagligdagen.

 

Ved en kontrol af dyrlægen længe efter, så var han imponeret over hvor flot øjet var kommet til at se ud, og han ønskede at teste om hun var blind, for hun så ikke umiddelbart blind ud, men desværre synet var væk.

 

Status er at hoppen :

1) Rides af børn.

2) Køres for vogn.

3) Er fører hoppe i flokken!

 

Vi viser hende ganske få hensyn som at hun spiser med det blinde øje ind mod væggen så hun kan orientere sig imens. Når der er fluer så har hun en god fluemaske som fluks kommer på.

Kommer der nye heste i flokken så er vi ekstra obs på hende.

 

Kan kun tilslutte mig dem der siger at de godt kan fungere med syn på kun et øje.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej...
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 09:32

Marlene: Det er rigtigt, at Hugin er blind - på begge øjne.

www.youtube.com/watch?v=PDIPPQVw8dA



Med venlig hilsen

Sanne "Kuku"


0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 10:59

Det er ikke så længe siden vi havde en med stærkt nedsat syn på det ene øje, som kun kunne skelne lys-mørke på det ene øje. Der var ingen problemer overhovedet i forhold til ridning på bane. I skoven fungerede det bedst hvis den altid fik lov til at se sig om så den ikke blev nervøs for skygger og skarpt lys.

Så vidt jeg ved så har heste et meget dårligt dybdeperspektiv i forvejen, det er derfor de ikke kan se om en plet på vejen er et hul eller en plet f,eks, så jeg tror ikke det gør nogen forskel i forhold til springning?


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fungerer fint
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 20:37

En ridevenindes hest fik fjernet det ene øje da den var blevet ridehest (den må have været en 6-7 år) - hun sprang egentlig på den men valgte derefter at satse på dressuren udover skovturene.

 

Hun har selv opdrættet hoppen og med hende i sadlen har der aldrig været problemer da den stoler på hende.

 

I alm. omgang gjaldt det bare om at tænke sig lidt om - kom der lyde fra den blinde side trykkede hun sig og ville gerne vende hovedet - og kunne så sætte en forhov på ens fod - så når man trak 2 ind skulle hun have den blinde side ind mod midten.

På fold gik hun altid med en fluemaske med en fast plastickappe i for at være sikker på hun ikke kom til skade.

 

Alt i alt en velfungerende hest!


 

Støt Politihestens Venner!

Se www.politihesten.dk

 

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Succes historie
Forfatter: 
Dato:  07-11-2014 12:36

Nu på vej mod de 23 år fungere min kære pruhest optimalt, det bliver ikke det manglende syn der tager livet af hende ?

 

inden du fjerner øjet så ville jeg bestemt foretrække løsningen at kemisk døde øjet, hvis din dyrlæge ikke kender til indgrebet så kan de kontakte KU Life og høre hvordan det udføres.

 

Indgrebet er langt mere skånsomt og den kommer hjem umiddelbart efter narkosen, ingen sår der skal passes ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak.......
Forfatter: 
Dato:  07-11-2014 15:22

Tak for opdatering og nye historier.:-)

 

Det er rigtig rart at vide at nogen heste lever i bedste velgående både uden operation og med den ene og anden form for operation. Min er jo bare en plag......

 

Min dyrlæge snakker kun om fjernelse af øjet og hun er set af øjenpanel dyrlæge. Der dog mener vi lige skal prøve at få ro på med smertestillende/antiinflamatorisk over en periode.

 

Problemet er hun også har skadet det nederste øjenlåg og man ikke rigtigt kan sige om det er det, der også driller pga kirtler der er beskadiget.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enøjet rideskolehest
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 10:25

På min rideskole købte vi i februar 2013 5 ponyer fra en rideskole der lukkede. Deriblandt en tinkerblanding der var halvblind, på grund af en infektion i det venstre øje.

Ponyen fik vi meget billigt og det viste sig også at skabe problemer. Ponyen bed ud efter alle der rørte venste side af hovedet, billede og småstejlede og nægte at springe eller gå over bomme.

Et par måneder efter tinkeren kom til rideskolen, gik der betændelse i øjet. Det førte til at man fjernede det blinde øje.

 

Til alles store overraskelse blev ponyen en helt anden hest efter at vi fjernede hendes øje. Man kunne (og kan stadig)tydeligt mærke at hun ikke længere har ondt.

I dag er hun en fuldstændig fantastisk pony der fungerer med alle ryttere og springer virkelig godt i forhold til hvor utryk hun var for 1 1/2 år siden

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 17:58

Min gamle haflinger, Amled manglede det ene øje. Hans var blevet helt fjernet fra øjenhulen.

Jeg oplevede aldrig problemer med det (ridemæssigt), han kunne dog på tur blive utryk hvis der lettede en fugl fra den grøftside han ikke kunne se, men det gik hurtigt over :)

Om sommeren fik han fluehat på, da de små mitter og klæ kunne være meget generende for hans øjenhule :)

 

Amled blev både sprunget lidt på, red dressur uden problemer og red mange dejlige ture på ham, inden vi mistede ham til kronisk forfangenhed.

Han er en savnet hest med en kæææææmpe personlighed.




Anne


Ingen arme, ingen småkager!
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider