Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvad betyder pasfarven ?
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 15:02

Håber på lidt konstruktiv indput.

Er meget i tvil om, om jeg bør købe en hest med grønt pas? .

 

Vil jeg engang trække et føl på hoppen så er pas farven "uheldig" men den umuliggør jo ikke et føl. (Ved godt at det så vil være næsten umuligt at sælge et evnt. føl, hvis det kom dertil.)

 

Skal jo ikke ride på passet, men føler virkeligt det er svært at vælge helhjertet. Hestens største fejl er, som jeg lige ser det, farven på passet.. (Begge forældre har fuld stamtavle.)

 

Hvordan ser i andre pas farven?

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Islænder, palomino, hoppe, 5 år. sælges.

 

 

Jeg er ikke perkekt; Men det er også min eneste fejl!

1
1
Svar på denne tråd
 
 For mig ....
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 15:24

... er der kun én pasfarve der duer, og det er den røde :)

 

Set fra mit synspunkt betyder afstamningen ligeså meget for bruger som for avler. Det kan godt være at du ikke "rider på papirerne" - men du rider på RESULTATET af en målrettet avlsindsats.

 

At man vælger at bedække med en ukåret hingst er for mig lig med at nasse på den etablerede avl, og den praksis ønsker jeg ikke at støtte

 

- og så rider jeg jo på en hesterace, hvor den kendte afstamning OGSÅ betyder noget i sporten :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

6
1
Svar på denne tråd
 
 Det røde er bedst
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 16:06

Jeg vil som udgangspunkt kun have heste med røde/bordeaux pas i stalden. Dog vil et afkom hvor der ikke er søgt om brug af hingsten ikke få rødt pas, men alligevel kan afkommet kåres i højeste klasse.

 

Men jeg vil ikke have heste der er et mix af forskellige racer eller med "huller i stamtavlen".


Mvh. Charlotte


Avl er som en bustur, ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.


Sælges:


Lille allround-vallak

2
1
Svar på denne tråd
 
 Pas123
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 18:09

Hvis du vil avle ville jeg ikke vælge en hest med grønt pas- dvs ingen stamtavle.

 

Medmindre det er en hest du kender godt i forvejen og vil trække på dens gode gener og beholde følle.

 

Min hest er REN Dansk varmblod men har blåt pas, men med DV logo. Dette skyldes moderen pga højden kun kunne blive kåret som ROR i DV. Heste født efter 2001 som har en ROR hoppe til moder får blåt pas.

 

Havde min hests hel bror som har rødt pas- med helt samme afstamning men den var fra 2000.

 

 

 

Sabrina

 

 


Sabrina

&

Stald Kelon`s Lerano

<3 <3 <3

1
1
Svar på denne tråd
 
 ja det gør
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 06:12

Ja klart at pasfarven betyder noget , hvis man vil avle.

 

Der er bare lige et par ting jeg ikke kan forstå at nogle af jer skriver :

 

Dv er jo IKKE en race , men et avlsforbund .Og hestene der består jo af hannoveranere, holsteinere, trakhenere, fuldblod , oldenborger , angloarabere osv osv, så RENE kan man jo IKKE kalde dem.

Nå men det er jo en helt anden debat .:-))))))


Stald Graven

 

 


11
1
Svar på denne tråd
 
 Hold nu op
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 07:48

Hold nu op Karina, den diskussion kører jo herinde hele tiden. Du om nogen burde da vide hvad vi mener.

 

I den her sammenhæng mener jeg at jeg ikke er interesseret i et afkom der er DV/Oldenborg, DV/Frederiksborg, DV/DSP, Frieser/DV osv osv.

 

Jeg påstår stadig at DV er en "underafdeling" af den man kan kalde Europæisk Varmblod som dækker over alle de store forbund dvs DV, KWPN, Holstein, Hannover, Westphalen, Belgisk Varmblod osv.

 

Trakehner er en race, Fuldblod er en race, Anglo-Araber er godt nok et mix, men stadig en race.

 

@Sabrina: Din hests mor er IKKE kåret i ROR pga manglende størrelse, et er hun pga mangler i afstamningen. I dette tilfælde er mormor en Knabstrupper. Hvis din hest havde været en hoppe så havde den faktisk haft rødt pas.


Mvh. Charlotte


Avl er som en bustur, ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.


Sælges:


Lille allround-vallak

1
1
Svar på denne tråd
 
 Pasfarve
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 08:12

Som udgangspunkt er jeg kun interesseret i heste med rødt pas, men omvendt, så er min nuværende ridehest udstyret med et blåt pas, da moderen er Oldenborger og faderen DV.

 

Min hoppe er dog kåret i RDS og er en fantastisk ridehest, som er godt uddannet, så det afvejer i dette tilfælde pasfarven. Dog er afstamningen kendt hele vejen tilbage og moderen er kåret med 9 point i DOA, så kvaliteten af hesten ganske OK :-)


Rambo Original Heavy med 3 leg arches str. 145 sælges

Nyvasket 1200 incl. porto

Ikke vasket (brugt 2 uger i frostvejr = ingen mudder) 1100 kr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 08:45

Der er anerkendte og godkendte avlsforbund i hele verden!

 

Hesteracer som Quarter Horse. Paint Horse og Appaloosa, de betragtes i EU sammenhæng som ikke-registrerede, idet de bliver/skal stambogsførers i USA og de får grønne pas fremover efter de "nye" regler.

 

Et EU-anerkendt/godkendt avlsforbund skal have hjemsted/adresse i EU.

 

 

 

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd
 
 Race forvirring
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 09:21

Poul/ Betyder det at disse heste du nævner fra USA, får et pas med "blank" afstamning?

 

Hoppen jeg så er efter en hoppe, som er kåret i hovedstambogen.

 

Charlotte/ Syntes ikke man kan kalde Anglo Araberen for et mix, men det er et betændt emne som har sejlet i rørte vande i årevis, og ikke hjemhørende her! . Sagt af en passioneret araber freak som har sadlet om... .

 

 

Lige et par spørgsmål mere:

 

Kan jeg på nogen måde få bare mor's afstamning i passet?

 

Hvilket forbund kan jeg fremstille hende i? (Just for the good feeling. )

 

Andre der har gode heste med "anden farve pas" og hvilke tanker gør i jer mht. det?

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Islænder, palomino, hoppe, 5 år. sælges.

 

 

Jeg er ikke perkekt; Men det er også min eneste fejl!

0
1
Svar på denne tråd
 
 Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 09:32

Nej, pasfarven betyder ikke noget for mig - men jeg vil heller ikke avle.

 

Min hest er engelsk fuldblod med fuld afstamning, men har grønt pas.



/Line

Fuldblod, hesten med xx faktor!
1
0
Svar på denne tråd
 
 Pasfarve
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 09:48

Jeg kunne ikke være mere ligeglad med farven på passet.. min hest har grønt pas, og for mig betyder det ikke en fløjtende fis. Hans far var avlsgodkendt araber, og moren pinto, og jeg er næsten sikker på hun også havde papirer. Men dem skal jeg jo ikke bruge til noget :) Hesten er supergod, og passer i alle henseender lige til mig.

MEN.. han er også vallak. Kan godt forstå du som TS er lidt i tvivl, for det er da skønnere at avle på en hoppe med rødt pas.

Min holdning er dog, at hvis hesten passer lige til dig og i er et perfekt match, så synes jeg du skal se bort fra farven på passet. Et rødt pas er jo heller ikke garanti for kvalitet :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 10:13

Shagya.

De får et grønt pas med race og afstamning m.m.= som i et rødt pas!

 

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd
 
 Med afstamning
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 10:13

Det med pasfarver er blevet lidt sværere efter de nye regler om pas er kommet, for man kan ikke bare sige at en hest med lysegrønt pas er uden afstamning.

 

Røde pas er for heste optaget i et EU-anerkendt avlsforbunds hovedafsnit.

 

Blå pas er til heste optaget i et bilag til EU-anerkendt avlsforbunds hovedafsnit.

 

Sorte pas er til hest hvor begge forældre er optaget i et avlsforbunds hovedafsnit, men faderhingsten ikke er avlsgodkendt.

 

Lysegrønne pas er til alle andre, dvs heste i ikke-EU-godkendte avlsforbund, heste der er mix mellem 2 racer, heste uden afstamning, osv.

 

@Shagya: Reelt set er Anglo-Araberen et mix af Engelsk Fuldblod og enten Arabisk Fuldblod eller Shagya/Araberrace. At den så renavles i Frankrig er en anden sag, og enkelte avlere renavler også i andre lande. Men det ændrer ikke på at man til enhver tid kan krydse ind med en af de grundlæggende racer, hvilket er en af begrundelserne for at ingen vil acceptere DV som en race.


Mvh. Charlotte


Avl er som en bustur, ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.


Sælges:


Lille allround-vallak

2
0
Svar på denne tråd
 
 pas farve
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 12:30
Hvis hesten bare sidder lige i skabet og er det du står og mangler så ski da være med passets farve :)
Jeg er selv bedøvende ligeglad med passets farve jeg har både en med sort grøn og rød og hende jeg lige har købt har rødt pas og rigtig fine papirer og det var slet ikke passets farves der afgjorde om det skulle være hende eller ej . . Men hun har et godt hovede og det er det der tæller mest i mine øjne og så kan det være dens mor eller far er noget så fin .. Det jeg bedøvende ligeglad med .. For i min verden bliver hesten hvad man gør den til .. Så kan der for min skyld stå alt det fine i passet der vil det gør for mig ikke hesten mere værd ..:)
Følg dit hjerte

Gessies Donna & Hamlet skønager <3

Man skal ikke nøjes med mindre end ægte kærlighed

2
1
Svar på denne tråd
 
 Farvet
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 14:21

Pasfarven er jo kun vigtig i forbindelse med avl. Nu skriver du at begge forældre har fuld afstamning. Hvis du skal avle, har det stor betydning hvem forældrene er.

 

Er det f.eks en Trakehner-hoppe som mor og faderen er DV, vil et evt afkom efter din hoppe med en DV-hingst som far, så vidt jeg husker, kunne kåres i DV.

 

Er det nu en Shetlænder/Belgier-blanding, for nu lige at overdrive lidt , så kan begge forældre have fuld afstamning helt tilbage til Ruder Konges Tid, men hoppen vil stadig ikke have nogen værdi, avlsmæssigt set.

 

Så pasfarven er ikke så vigtig som hestens afstamning.

 

Køb den hvis den ellers er den rette hest til dig - og husk at man ikke nødvendigvis behøver at trække føl på en hoppe, bare fordi det nu tilfældigvis er en hoppe


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ridehest
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 18:39

Takker for svar. Det er rart at have en anden vinkel og mening. Nu må jeg så tage kontakt til lr og hører om den så ikke har fået et forkert pas. Som jeg læser det så burde den have et sort pas, med begge forældres stamtavler i.

 

Jeg har studeret den "usynlige" stamtavle lidt og erfaret at morfar faktisk er en anerkendt elitehingst i Tyskland. .

 

Charlotte/ I tidernes morgen da DSAH blev startet var det for både OX, AA, SH og Araber race. Grunden til de blev delt op i OX og "de andre" var bla. at de ikke kunne enes om definitionen på en Anglo. .

 

Et eller andet sted kan jeg godt bliver lidt sur over at pasfarven har så stor betydning nogle steder. Som flere skriver så kan det godt være en super brugbar hest uanset. Har selv haft flere "super fine hopper, med guldrandede papirer" som har været svære / umulige at ride..

 

Kan personligt godt li' når det går op i en højere enhed. Altså sød og nem hest til det brug jeg har, mulighed for deltagelse i dyrskue og mulighed for et føl med rødbede-pas. ;-)

 

Havde en hoppe med blåt pas som fik et føl med rødt pas. Der er ikke noget at sige til at man bliver forvirret! .

 

Nogen der ved om et sort pas også skifter farve på et afkom? (interessant hvis det nu viser sig at den har fået forkert pas). Har engang avlet et føl som fik forkert pas og efter en længere klage med fremlæggelse af div. "beviser" så indviligede de i at brændemærke afkommet om og skifte passet til rødt! Brændemærkeren var ellers noget påståelig, da han kom ud første gang... . .


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Islænder, palomino, hoppe, 5 år. sælges.

 

 

Jeg er ikke perkekt; Men det er også min eneste fejl!

0
1
Svar på denne tråd
 
 Pasfarve
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 20:27

 

Jeg har 3 stk afkom med forårsfarven.

Begge forældre er kåret med 9 i helhed,har fuld afstamning.

 

Mor er Labine GR 63,guld medalje

Far er Mazzaratti PIH 57

 

Hvad er jeres bud på ,at de afkom har pas med den uønskede farve ???

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uden at være sikker.....
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 20:32

... Anita, så tror jeg at det hænger sammen med at Pintoforeningen i en periode ikke var EU-godkendte?

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nix,Annette
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 20:43

Pinto foreningen var EU- godkendt sidste år ,og da jeg har lavet samme kombi,får jeg endnu et grønt pas på hende ,jeg har fået i år.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forkert pas
Forfatter: 
Dato:  12-05-2012 09:21

oshar/ Hvis du spørger til det føl vi avlede i 2005 så var det et af de første registrerede pinto-araber føl.

 

Lr holdt hårdt på (ved mærkningen) at han skulle have blåt pas og mærkes med et DK brand og "jeg vidste overhovedet ikke hvad jeg fablede om, lød hans svar"! Aftalen med pintoerne var en anden og de måtte så senere erkende, at de jeg havde ret, men da var det for sent!! (Ikke så ofte man får ret i det system! ) De sendte en anden som kom og mærkede om så jeg fik en hest med dobbelt brand og nyt pas.. .

 


Billede




Billede




Billede


Okay, lidt spam skal der vel være plads til..


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

 

Islænder, palomino, hoppe, 5 år. sælges.

 

 

Jeg er ikke perkekt; Men det er også min eneste fejl!

2
0
Svar på denne tråd
 
 pas farver
Forfatter: 
Dato:  12-05-2012 13:34

Jeg købte for en måned siden en hest med blåt pas. Hun mangler afstamning på mor siden, ude i 3. led. Men jeg har købt hende som ridehest, og skulle jeg engang få lyst til at lave et føl på hende, så får følle jo stadig papirer og pas, og kan blive nogens fine ride hest. Jeg kan egentlig godt lide at de har fuld afstamning, så man ved hvad der ligger bag, men egentlig handler det jo mest om hesten du står med, og ikke dens forfædre. Min forrige hoppe havde en super føl bedømmelse, rødt pas og en fin tavle - men ridehest blev hun aldrig.


Mvh Sandra

 

Går det, så går det.

Går det ikke, så går det nok.

0
0
Svar på denne tråd
 
 charlotte
Forfatter: 
Dato:  12-05-2012 14:56

Hej Charlotte

 

Det misforstår du. Min hests mor blev ROR da den var 159 cm ved kåring og man kan ikke få en DS hoppe under 160 cm.

 

Desuden har min hests bror, med samme moder rødt pas!

 

Dette forklarede DV var fordi reglerne blev ænderet året efter, så derfor har min blåt pas.

 

Mht DV ikke er en race, men et avls forbund det er korrekt. Men DV under race går det jo som en DV.

 

 

 

 


Sabrina

&

Stald Kelon`s Lerano

<3 <3 <3

0
1
Svar på denne tråd
 
 Beklager Bambi 2
Forfatter: 
Dato:  12-05-2012 17:30

Jeg beklager, men jeg har en forholdsvis stor viden om avl. Kåring i DS kræver et stangmål på minimum 155 cm og en helhedskarakter på minimum 6. Begge dele opfylder din hests mor til fulde.

 

Stk. 2: For kåring til DS kræves:

* en størrelse på min. 155 cm i stangmål
* et godt eksteriør og en acceptabel bevægelse eller springegenskaber
* fremstilling for og bedømmelse ved en kåringskommision godkendt af DV
* helhedskarakter på mindst 6
* kåring i min. hvert andet led, under forudsætning af at afstamning kan godkendes til hovedafsnittet

 

Derudover kræves der kåring i DV eller et godkendt ridehesteforbund i 3 generationer. Det er her din hests mor falder, hun er derfor kåret i F3, dvs mor og mormor er kåret, din hests mor er 3. generation af DV-kårede hopper.

 

Årsagen til at din hests bror har rødt pas skyldes at reglerne for opnåelse af rødt pas er blevet strammet. Tidligere fik alt afkom efter kårede forældre rødt pas, men fra 2001 skal de kunne optages i avlsforbundenes hovedafsnit, dvs et hoppeføl skal have 3 kårede generationer på morsiden, et hingsteafkom skal have 4 kårede generationer.

 

@oshar: den hoppe der er mor til dine føl er jo ikke kåret i Pintoforeningen. Efter de gamle regler ville føllene have fået blå pas, men efter de nye er lysegrøn den korrekte pasfarve.


Mvh. Charlotte


Avl er som en bustur, ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.


Sælges:


Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte,
Forfatter: 
Dato:  12-05-2012 19:58

havde jeg husket at ansøge pinto foreningen,inden at føllene var blevet mærket,havde de fået røde pas.

Da føllet fra i år er ensfarvet,får hun lysegrønt pas.

 

Jeg har før avlet føl med forældre i hvert sit forbund,og fået rødt pas til det brogede føl,og blåt til det ensfarvede føl.

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte
Forfatter: 
Dato:  12-05-2012 22:56

1000 tak for forklaringen, var ikke den DV`s kontor gav mig. :-)

 

Men nu er det nemmere at forstå. Men ja nu forstår jeg det meget bedre.

 

Men DV er sku underligt, fordi han er brændemærket dv, og har logoet i passet, fuld agstamning det er bare blåt.

 

Men jeg er enig med dig, jeg ville aldrig købe en hest uden afstamning og avle på, medmindre det er en hoppe man kender og som man ønsker at avle noget fra- som en beholder.

 

Det er spild af penge, og der findes mange fine heste rundt omkring til billige penge. Både med og uden papire!


Sabrina

&

Stald Kelon`s Lerano

<3 <3 <3

1
0
Svar på denne tråd
 
 grønt pas
Forfatter: 
Dato:  14-05-2012 00:27

jeg kunne ikke være mere lige glad med farven på passet... jeg har en med et grønt- den afgjort BEDSTE af mine heste.

jeg har også en med et blåt, en med et rødt, og en med et orange (xx pas) og ja, jeg ville ikke tænke to gange før jeg købte en med grønt pas igen.

det er HESTEN der skal rides- og avles- på, ikke passet....


starstonestenfalk.wordpress.com/

 

Goodbye Poseidon, My heart, my soul, my star, my endless night

Goodbye Amalia, My Legendary Pink Lady

Goodbye Legacy, My love

2
1
Svar på denne tråd
 
 pasfarven
Forfatter: 
Dato:  14-05-2012 10:15

Jeg ville nok aldrig købe en hest uden afstamning, dvs med grønt pas. Jeg vil som udgangspunkt vide hvad de består af. Dernæst vil jeg se på om det er en hest jeg kan lide og fungere med. Nu er jeg bare i en situation, at jeg har quarter horses, som efter de nye regler har grønt pas . Jeg har en vallak fra 2008, som har rødt pas efter de gamle regler, og en hoppe fra 2009, som er helsøster til ham, og hun har gudhjælpemig grønt pas . Forstå reglerne hvem der vil. Der er fuld afstamning i passene.








Lil Chief No White


født d. 21. maj, 2008. Quarter Horse Gelding
Far: Satchmo Design
Mor: Great Shawnee Pine


1
1
Svar på denne tråd
 
 bomli bom
Forfatter: 
Dato:  14-05-2012 10:29

jeg forstår slet ikke man tør avle på en med grønt pas (uden afstamning) du aner ikke om det er bror eller far du putter på hoppen! jeg anser det også som dybt useriøs avl, der er masser dygtige avler der ligger mange timer i træning, kåring mm. så jeg syntes lidt det er efterligne de proffesionelle uden at ville gøre det ordentligt. jeg ville aldrig købe en hoppe med grønt pas som skulle bruges til avl, hvis man nu stopper alt de kopi avl mm, er der en bedre chance for markedet ændrer sig til det bedre igen og vi ryddet lidt af det "skravl" væk.

 

der er flere der skriver de ikke skal ride på passet, nej det er da rigtig nok, men avler du et føl du ønsker solgt, så kigger man primært på afstamning og kan dermed have en ide om hvad føllet kan bruges til, så hvis man absolut vil lave grønt pas avl skal man være indstillet på den ikke bliver solgt før den er reddet til og har bevidst den kan på stævne pladserne..


Han er en usleben diamant - nej han er en usleben nar, hvis han arbejder virkelig hårdt bliver han en nar!

2
1
Svar på denne tråd
 
 Grønt pas
Forfatter: 
Dato:  14-05-2012 12:17

Jamen nu er det jo netop ikke alle heste med grønt pas der er uden afstamning Heste (x2)

Vi købte for 1½ år siden en dartmoor vallak, Ekens Fanfare, til min datter. Han havde været kåret avlshingst i dansk dartmooravl i 9 år, men blev kastereret pga. uoverensstemmelser med tidligere ejer og forbundet. Han var opdrættet i Sverige og selvfølgelig svensk stamtavle, men da han så skulle have pas som alle andere heste, fik han til min overraskelse også et grønt pas....men der er sørme lavet mange Fanfare babyer i Danmark, så det kan ikke skæres så firkantet ud som du gør ovefor.

 

Desværre mistede vi Fanfare pga. tarmslyng, nu har min datter så en Welsh Mountain hoppe som er avlet i Holland med fuld aftamning, passet er lavet i Tyskland men er altså også grønt, i begge tilfælde er afstamningen skrevet i passet nøjagtigt som i min fjordhest´s røde pas, eneste forskel er farven.

 

Men blever da egentlig lidt nysgerrig, hvis vi på et tidspunkt fik lyst til at fremstille vores welsh mountain hoppe i dansk welsh forening ville det jo ikke lave farven på hendes pas om, men hvilken betydning vil det få for hendes evt. afkom?

 

Hvis Ekens Fanfare stadig var aktiv avlshingst på det tidpunkt han fik udstedt sit pas ville det vel også stadig have været grønt eller hvad?



MVH. Lene

1
0
Svar på denne tråd
 
 bomli bom
Forfatter: 
Dato:  14-05-2012 12:19

Lene

 

du bør læse hvad jeg skriver inden du gentager :) jeg skriver netop i ( ) at det er uden afstamning jeg skriver om.. :)

 


Han er en usleben diamant - nej han er en usleben nar, hvis han arbejder virkelig hårdt bliver han en nar!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu kender
Forfatter: 
Dato:  14-05-2012 12:22

trådstarter jo så godt afstemningen på hesten



MVH. Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 bomli bom
Forfatter: 
Dato:  14-05-2012 12:28

nu var den heller ikke kun rette på ts ;)

 

men jeg holder stadig fast i resten jeg skriver som også henvender sig til ts, stop med at avle på papirløse heste, de trækker markedet ned! og det kunne dælme være rart hvis det vendte snart :) nu ved jeg der er lidt koks en gang imellem iogmed dine heste Lene har tavle men grønt pas, hvordan det hænger sammen ved jeg desværre ikke, men det lyder spøjst :)


Han er en usleben diamant - nej han er en usleben nar, hvis han arbejder virkelig hårdt bliver han en nar!

2
1
Svar på denne tråd
 
 Hmmm...........
Forfatter: 
Dato:  14-05-2012 13:48

Jamen i beskrivelsen af farver i passet står der om grønt omslag;

"Heste med ukendt afstamning eller heste med afstamningscertifikat, som ikke er udstedt af Landscentret Heste"

 

Det må jo så være den sidste katagori mine to går ind under.



MVH. Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Avlshest
Forfatter: 
Dato:  14-05-2012 14:07

Jeg læser skam omhyggeligt hvad i skriver, og har ikke købt hest endnu! .

 

I har jo alle ret på samme tid (er dét ikke dejligt!) .

 

Hvis hesten jeg så var en vallak så var det jo ikke et problem og et egentligt avlsprogram for en hest med blankt grønt pas, er jeg heller ikke ved at starte op! (men som udgangspunkt kikker jeg ikke efter en vallak, da jeg bare ér mere til hopper! )

 

Har altid avlet med stamtavle og kåring svarende til rødt pas. .

 

Tænker at jeg lige så godt kan se en anden hest som jeg er betaget af. . Som udgangspunkt søger jeg til ridebrug som skovturshest, men hvis min Welsh som kan startes op næste år viser sig at være sindsygt god i felten, så er drømmen da, at en nye hoppe kan få et føl på dét tidspunkt. Lige dér vil pasfarven jo være ret vigtig, uanset om man har det eller med hestepassene! Fremtidsføllet bliver et drømmeføl, ingen tvivl om det!

 

Da jeg også syntes det er smadder skægt at tage på dyrskue, følskue og lign. så er alle disse tanker, vel ved at være på plads. Så er der kun tilbage at få styr på følelserne og finde hesten...!


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

Hyrdehund søger nyt hjem!

 

Islænder, palomino, hoppe, 5 år. sælges.

 

 

Jeg er ikke perkekt; Men det er også min eneste fejl!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ang pas
Forfatter: 
Dato:  26-03-2016 01:02

Hej jeg har et lille spørgsmål :-)

min hest har rødt pas men har mistes det hvorfor siger seges at

det skal laves i grønt ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ændring af pasfarve
Forfatter: 
Dato:  26-03-2016 10:17

Det er svært at svare på hvorfor SEGES vil ændre pasfarven uden at vide hvilken hest/race det drejer sig om. Men nogle af avlsforbundene ændrer af og til regler, så der bliver strammet op på hvilke heste der er i hovedafsnittet (= bordeaux pas)


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Man rider ikke på stamtavlen
Forfatter: 
Dato:  06-04-2016 21:28

Min haflinger har rødt pas.

I Tyskland er hun kåret og må bruges i avlen som edelblut, men i Danmark vil haflingerforbundene ikke røre hende med en ildtang fordi at hun har OX blod (1,56%) i årene.

 

Det var faktisk en i et af de danske forbund der sagde at så længe man har en god hest burde stamtavlen i virkeligheden ikke have den store betydning.


Der er ikke den ting en haflinger ikke kan!

Når det altså lykkedes dig at få dens hoved op af foderspanden

 

http://ldafoto.smugmug.com/

3
0
Svar på denne tråd
 
 undres...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2016 08:59

jeg undres stadig over hvorfor fulstammede dartmoor ponyer, der før fik rødt pas nu får grønt pas vist nok kun pga en menneskelig fejl ved fødevarestyrelsen?? eller et eller andet..

 

dartmoorforeningen er et datterforbund af det engelske.. og alt er jo i EU og foreningen kæmper bravt med at få løst det problem...

men dybt frustrende er det at stå med en renracet kåret pony bruge en renracet kåret hingst og få et renracet føl med et grønt pas og skal ud og forklare en evt. køber at tavlen er altså god nok til at hesten kan kåres og alt det der..

Jeg har jo selv den holdning at jeg så vidt muligt skal avle efter det røde pas.. men det er jo ikke altid lige let...


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 wwwwww
Forfatter: 
Dato:  07-04-2016 13:17

vi har 3 heste hjemme et med lysegrønt pas en med mørkegrøn og en med "rød"

 

Den ene grønne er en wels B, men uden stamtavle. så ja der kan være andet i ham. men han fik 8 ved welch blandning bedømmelse og en 1. plads.

Den anden grønne er registreret som blandnings pony ! han er 100% blandet mellem en fjordhest og en nordbakke.

han fik 8,5 og gik fløj mod "rød pas" fjorheste ved store hestedag ( da der ikke var andre blandnings fjordheste til skue ) så han vand over en bekends meget fine stambogsførte fjord hest med 2 point så han er sku ok. uden en rigtig favet stamtavle.

 

Den sidste er rød. og har en stamtavle så lang og fin, jeg han ikke huske hvem den er efter, men ærligt talt det er nu også mig ualmindeligt uintressant.

 

Alle vores heste er vallakker, så hvad fave passet har, er for mig ligegyldigt, alle er købt med hjertet ikke for passets skyld.

 

Jeg undres ofte over, at når man kommer de større ridesteder, så er folks 1. spørgsmål.

:Jeg kan se i/du/barnet har fået nu hest :Hvem er den efter ??

Der er da ligegyldigt. hvad med at spørge

:Jeg kan se at i har fået nu hest. :Er i/du/barnet glad for den :o)

 

 

Jeg forstår selvfølgelig godt at stamtavlen er vigtig for avler.

Men personlig vil nu heller købe min hest hos en der sælger heste, End hos en der sælger stamtavler.

 

Til TS:

Hvis du ser efter en hest der sener skal indgå i avl med salg for øje, skal du se efter en med "rød"pas. Ser du efter en hest hvor du vil tække et føl som "afløser" til den hest du har. så vælg ud fra hjertet, og mavefornemmelse.

Bedækning er en bekostlig affære, og vælger du en hoppe uden de rigtige papire, er de usanlynligt at du kan få dækket dine omkostninger, fra bedækning, dyrlæge, evt transport, vac, dyrlæge, følfoder igen. og så koster logi også, selvom man måske kan have dem hjemme. så alt i alt er det ualmindeligt dyrt at lave et salgsbart føl. og er der køber til det ? Du/man kan jo så vælge at beholde den til den er tilreddet, og derved "måske" letter at sælge, så skal 3 års stald, smed, foder, dyrlæge, forikring, opstaldning ec ec lige lægges oven i bedækning + de omkostninger der var inden føllet blev født.

Så at slå sig ned på avl ! skal man tænke sig ualmindeligt godt om....

pøj pøj

 


:O)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Død og kritte..
Forfatter: 
Dato:  03-07-2016 13:00

 

.. det er en gammel tråd.

 

Uden at have genopfrisket fordums meningsudveksling, så købte vi ikke den hest som jeg havde i tankerne, men en anden (pony) med grønt pas, som har vist sig at være en rigtig dejlig lille guldklump. Hun har klaret sig rigtig godt på børnedyrskue, hvilket fint rækker til ejers ambitioner lige nu.

 

Jow jeg kunne da godt tænke mig et føl på hende, men fornuften har stoppet drømmen inden den rigtig blev søsat! Ingen siger jo (er min erfaring) at et afkom bliver bare noget nær en kopi af avlsmaterialet.

 

Jeg holder virkelig meget af den lille fine hoppe. Hendes far er en hingst og hendes mor en hoppe, hvilket er det eneste vi med garanti véd om afstamningen. Hun er den eneste med et fint grønt pas på matriklen (bortset fra hunden) og hun er nok også den eneste med et kæmpe hjerte af guld. Der er så nok også en stor dråbe godhed og kærlighed samt et drys englestøv over hende som kun heste med grønt pas vil kunne være i besiddelse af.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis du ikke
Forfatter: 
Dato:  03-07-2016 21:19
Vil avle længere, er passets farve fuldstændig lige gyldig i mine øjne, hvis hesten ellers er DEN.
Jeg har haft flest heste med bordeaux pas, men også en vallak med blåt som var en stjerne-hest både ride - og temperamentsmæssigt, og en hoppe med grønt pas, som fik sløjfer til ethvert stævne vi deltog i.

Men skulle jeg avle for at sælge videre, ville jeg vælge en hest med bordeaux pas.


Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

Stop dyremishandling.

 

Enggaarden - livskvalitet for heste

Nu som hesteejer igen :)

Fjordglimt Miss Armani - Welsh Cob

Kongshøjs Happy Ending - Welsh Mount ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 07:09

Lucky var Connemare/Haflinger - og nok den mest sunde/uden problemer hest jeg har ejet til dato!!!!!

 

Jeg er fuldstændig ligeglad med pasfarve - altså, det er da sjovt at kunne spore sin hest tilbage til 1780 - men for mig betyder det ikke noget i den daglige omgang.

 

Dertil kommer - at jeg synes der er hopper med fine papirere, som ikke fungerer som ridehest - jamen så lad os da avle på dem.... jo jo, det er da heller ikke sikkert den giver urideligheden videre til næste led...

 

Det kan godt være der i en stor procentdel af tilfældene kommer noget fint ud i den anden ende - fordi man har helt styr på hvem, hvad og hvorfor - men der bliver immervæk også lavet noget bras.

 

For mig er rødt pas ikke = her er du sikker på at få en top UG+ hest...

I min bog, er det ligeså stort et spil i lotteriet som en hest med grønt.


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

1
0
Svar på denne tråd
 
 Spil i lotteriet?
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 07:55

Hvis man skal sammenligne pasfarver med lotteri, så svarer et grønt pas ganske rigtigt til at spille i lotto/købe et skrabelod.

 

Et rødt pas svarer mere til at udfylde en tipskupon eller til at spille på trav-/galopbanen, hvis du har baggrundsviden har du større chance for at vinde. Men sætter man bare nogle tilfældige krydser, så skal man være heldig for at vinde.

 

For selvfølgelig er der forskel på avlere og deres seriøsitet/viden. Man kan sagtens avle på hopper der ikke er voldsomt ridelige, bare man er ærlig overfor sig selv og vælger en hingst med ridelighed i top. Hvis man bare vælger en hingst med spetakulære gangarter/springevner i top, men som kun kan rides af en professionel, så er vejen til problemer grundlagt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 17:00

Charlotte - du har sikkert ret.

 

Jeg kan måske godt undre mig en anelse over - der er mange heste derude med fine røde pas - som feks har mus.

 

Hvis man tager racekatte/hunde - der ser man også dyr med sarte maver, problemer med hofter eller øjne/næser der løber...

Har også hørt om linjeavl - hvilket er godkendt indavl - for det er kun i første led..

 

Så kan man godt "skubbe" det over på useriøse avlsarbejde - hvilket så måske i sidste ende, viser hvor få seriøse avlere, der findes....

 

Jeg kommer nok bare aldrig helt til at forstå - rødt pas betyder at en hest (eller hund/kat what ever) bliver mere god, fordi man ved, hvem dens bedstefar's far var.....

 

Jeg vil så også godt sige - at der selvfølgelig ER gode heste - netop fordi man har puttet et kæmpe stykke avlsarbejde og år i det!!!!!

Ligesom der også findes skrammel mellem de med korte eller slet ingen stamtavler.

 

Jeg synes bare det er trist og synd - at skære alle over en kam!!

 

For mig handler det i sidste ende om - hvorvidt jeg kan lide at omgåes den hest, jeg har valgt som min makker.

 


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg rider vallakker......
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 18:03

Jeg rider vallakker, så i bund og grund er det fuldstændig ligegyldigt hvad slags papirer hesten har - nogen viderebringelse af gener bliver det jo ikke til i mine hestes tilfælde :-)

 

Men jeg kan godt se fidus i avl - for som køber af plage, har jeg oplevet min "grøn pas plag" blive meget lidt det jeg troede. Mens min dv'er blev det jeg troede og forventede udfra at kigge på forældrene :-)

 

Pinot som nyindkøbt i mine øjne rimelig ædel plag uden anelse om at forældrene formentlig har nærmet sig 100% ollebolle:

Billede

Og det nuværende slutresultat som 9 års:

Billede

 

Med Caspian var det jo nemt at kigge på mor Tadonna RDH - her som avlshoppe :

Billede

 

Kigge lidt på farmand BH Rush Hour som 10 års :

Billede

 

Og så gætte på, at man ville ende sådan nogenlunde alla dette som 7 års :

Billede

 

Billede

 

Når jeg er ude at ride fremmede steder med begge mine heste, ja så spørger folk af nysgerrighed hvem de er efter - og jeg tager det som et skulderklap til begge mine heste, at der bliver spurgt.

For spørger folk, så er det nok fordi de gerne vil have en hest "magen til", og hvis man kender afstamningen så er det jo nemmere at nå frem til, at heste med ditdatdut i afstamningen tiltaler mig af både interiør og eksteriør.

 

Jeg spørger i hvertfald glad og gerne om andre hestes afstamning, for tænk nu hvis man skal ud og kigge hest en dag, så er det da nemmere at gå efter en afstamningen man synes plejer at lave tiltalende heste, fremfor at satse og ramme guld ved en grønt pas hest :-)

 

mvh Charlotte

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-07-2016 06:12

Der er anerkendte og godkendte avlsforbund i hele verden!

 

Hesteracer som Quarter Horse. Paint Horse og Appaloosa, de betragtes i EU sammenhæng som ikke-registrerede, idet de bliver/skal stambogsførers i USA og de får grønne pas, med race og afstamning m.m. som i et rødt pas!

 

Et EU-anerkendt/godkendt avlsforbund skal have hjemsted/adresse i EU.

 

England er ude.

 

 

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  06-07-2016 10:38

Når man sidder og betragter sine børn og ens familiemedlemmer, så kan man se træk, bevægelser, modulering af tonefald, et stykke af en pande, der pludselig minder en om en bedstemor eller oldemor man forlængst havde glemt.

Det er ikke anderledes med hestene. Avl er forfærdeligt spændende, fordi man kan se hvordan alle de forskellige træk smelter sammen. Nu er Danmark også et land, hvor vi via en omfattende "vækkelse" af bondestanden for 130 år siden, lagde et kæmpe arbejde i at oplyse bønderne om vigtigheden af at udvælge og avle med omhu. Ved hjælp af dyrskuer, avlsforbund og landbokonsulenter og diverse tidsskrifter og årbøger blev der sat fokus på, at det svarer sig at avle målbevidst og fremadrettet, selvom naboen har en hingst med hvide sokker.

Derfor er rigtigt mange af de "tavleløse", som folk fejlagtigt roser for at være "stærke" af samme grund, ikke individer, der er efterkommer af "tavleløse", men dyr der i enkelt generationer ikke er fremstillet, eller blandingsracer. Men 95% af alle heste i DK står på skuldrene af over 100 års avlsarbejde, uanset pasfarve.

Måske er det typisk for tidsånden, at vi kan tillade os at kaste vrag på vedligeholdelsen af avlsarbejdet, netop fordi vores genmasse er så stærk p.t.

Jeg vil have heste med fuld afstamning, fordi jeg A, støtter fremtidigt avlsarbejde, måske skal man købe en hest engang, og B, jeg vil have en berettiget forventning om, hvad jeg skal leve med resten af hestens liv.

Jeg havde f.eks en berettiget forventning om at Ollebollen kunne springe, da Oglioxx var en af de forædlerhingste Holstenerne græd over da han døde tidligt, jeg kunne se på tavlen at isseren var 5-gænger i stor stil, at Quarteren er af samme disposition som en hyrdehund mentalt, og at jeg skal være forbandet uheldig, hvis jeg har købt den eneste Connemara i verden, der ikke er egnet til skovturspony via bevægelse og disposition.

Avle skal jeg nok ikke, men jeg har, via passene, kunne udvælge og købe, et dyr, der genetisk havde god mulighed for at udfylde den rolle de var tiltænkt, og minimere chancen for et fejlkøb.

Nu åbner genforskningen en ny dimension af avl, man kan lokalisere og følge nedarvningen af dominante sygdomme, senest PSSM 1 og snart PSSM2, type1 finder de p.t en del af i Haflingere i Tyskland, og IC og Tinker er godt med i festen, udover Belgiere og Quartere. Her er stambogsføring af yderste vigtighed, for at man kan følge genet og fravælge det, og bevare en population, der er sund for fremtiden. Så at købe en tavleløs koldblodsagtig krydsningshest og avle på den, uden at genteste den,udfra en hjemmestrikket filosofi om "avlede dyr er svage" er topmålet af dumhed, når der er viden til rådighed om det modsatte.

Så kort og godt, støt dog avlerne, hvis i vil have muligheden for at købe sunde og raske heste om 20 år.

Charlottes dejlige Pinot har måske ikke selv noget pas, men sandsynligheden for at den er "tavleløs", når man går 2 generationer tilbage er lig nul.


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

6
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis nu
Forfatter: 
Dato:  06-07-2016 11:10

 

nimbus1/ Hvis vi går 2 generationer tilbage så vil jeg godt turde påstå at næsten alle tavleløse heste udspringer af heste med tavle. Bl.a. er det blevet for dyrt med papirer, kåring og registrering. Man siger jo som bekendt, at det koster det samme at fodre en hest med papirer som en uden... og man kan have lige meget glæde af dem som ridedyr.

 

Igennem mit liv har jeg haft tilknytning til flere hingstestationer (typisk nabo) og set hvilke hopper der er kommet de steder og de har ikke alle været med stamtavle fra et anerkendt forbund! Men bare de har betalt så var de velkommen....

 

Måske reglerne skulle strammes så hingste der bedækker udenom får frataget kåringen som de hævder at gøre hos bl.a. islænderne. :)

 

Som en sidebemærkning kan jeg da også nævne at når vi har haft hingste / hingsteplage så har vi flere x oplevet folk henvende sig med forspørgsel på bedækning... Det "tilbud" kan for nogle være svært at afvise. (men jeg skal dælme ikke have børn på gule plader ude i samfundet!)

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bedækning udenom?
Forfatter: 
Dato:  06-07-2016 11:51

Skal hingste der bedækker udenom fratages kåringen? Så længe bedækningen indberettes og afkommet bliver/kan blive registreret, så kan jeg ikke se noget galt i det. Og hvis ikke bedækningen bliver registreret, så er det hingsteholder der skal fratages rettigheder ikke hingsten.

 

Jeg bliver mest irriteret, når folk på den ene side fremhæver tavleløse heste som fantastisk men på den anden side fremhæver alle de kendte hingste de kan komme på som værende i netop deres hests afstamning trods de ikke kan dokumentere det, og hvorfor sige at Musse er en krydsning af X og Y race, når stamtavlen er ligegyldig. Enten så værdsætter man stamtavle eller også gør man ikke.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-07-2016 13:42

Når man begynder at forædle - feks - oldenborgere og islændere - så blander man også to racer (avlsforbund) Er sikker på, der er tænkt nøje over hvilken hoppe til hvilken hingst - og så er der krydset fingre for - at man om x antal år, har den mere sportye type, man eftersøgte.

 

For mig - er det et spil i lotteriet - ligeså vel som at have en hest med "forkert" pas... For mon ikke nogle af disse forsøg er endt ud til den mindre heldige side...

 

Igen - jeg er overhovedet ikke mod avlsarbejde og kan godt se, hvorfor folk bliver fanget og synes det er spændende!

Jeg kan bare ikke se katastrofen i - at alle ikke har det samme syn på tingene.

 

Giga var knabstrupper - med stamtavle waaay back.... oldenborger, araber, fuldblod... En blandning - men fordi hans gener kan spores langt tilbage - så er han en bedre hest end Lucky - som også var en blanding, bare uden navne på div. forfædre...

Sorry - det giver ikke mening i mit hoved.


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  06-07-2016 14:08

Mrs Heaven, vi siger ikke at din blanding Lucky var en dårligere hest, men der er jo tale om en blanding af 2 racer...Ikke, ubestemmelig gul pony krydset med ubestemmelig skimlet pony, men 2 navngivne racer. Der er så lagt 100 års arbejde og kåring og stambogsføring i de 2 navngivne racer, og du har fundet et blandingsprodukt, der var resultat af begge racers avlsarbejde.

 

Problemet i en hest som den er, at begynder man så at krydse blanding med blanding, så aner man ikke hvor man havner henne, groft sagt går god avl ud på at krydse så ensartede dyr som muligt, for at få et forventeligt resultat, så udvælger man så underområder man søger at forbedre. Derfor er tavleløse heste uegnede til avl.

 

At du har fået en god holdbar hest ud af din blanding er så ikke et udtryk for at blandinger er stærkere, sundere eller bedre eller ringere end heste med kendt registreret afstamning, det er bare resultatet af at nogle har passet racerne godt gennem generationer, så det er risikofrit at blande dem, hvis man er til sådan noget.

 

Meget groft sagt, så får nogle (mig selv inclusive) meget lange patter af at få at vide at vores gennemavlede heste er nogle forkrøblede individer, deres "blå-avis-hest" er pragtfuld til det halve af prisen, når vi ved at den er et resultat af bevidst nassen på det avlsarbejde vi bruger megen energi på.


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

6
0
Svar på denne tråd
 
 Jeppesen....
Forfatter: 
Dato:  06-07-2016 16:22

Jeg er jo blevet glad og lykkelig for min bette sorte Pinot - som jeg vil vædde med er nærmest 100% ollebolle, vurderet udfra kropsbygning, gangartsmønster og arbejdsvilje/temperament.

Men i bund og grund kan han være fjordhest/travheste blanding - og jeg er faktisk mest ærlig over ikke at vide hvad han er, fordi så ville jeg gå ud og købe et afkom med samme afstamning :-)

 

Det er også det som ligger i, når folk skal forhører sig om hvem han er efter - ofte har de en formodning om at han er oldenborg - og ofte bliver de ganske "kede af" ikke at kunne få at vide hvad afstamning han har. At vi så ofte bliver enige om, at alt det gode ved ham MÅ komme fra en oldenborg, det er så en anden snak :-)

 

Var han en hoppe, så havde jeg trukket ham til hingst, da han for 2 år siden stod med sin seneskade. Og jeg havde så forsøgt at lave mit forarbejde - hvilke kvaliteter har Pinot, og hvad kunne komplimenterer og evt forbedre svage områder.

Og jeg havde nok brugt en 50-75% oldenborghingst, for at ikke afvige synderligt fra Pinot's umiddelbare formodede genpulje.

 

Og det er så her, at en del af "grøn papir avlen" taber sutten efter min smag.

Jeg har lige set en pige efterspørge en DV hingst, sort og med aftegn, til sin grønt pas look a like friserhoppe ? En har efterspurgt haflingerhingst til en fjordhest ? En pige udbyder sin 3 års blandingshingste, som avlshingst ?

Så er det jo bare formering, som mere har bund i, at man synes føl er nuttede, end at forsøge at lave et bedre afkom end forældrene.

 

Mht svage individer, så tror jeg så også, at via målrettet avl, så kan man selvfølgelig komme til at fremme visse træk, som måske ikke er hensigtmæssige. Eller man kan få dissiderede genfejl ind i avlen, via populærer hingstelinier.

MEN til gengæld kan man i seriøs avl gøre noget ved det.

Hos fjordheste blev hingste med ataksi-gen afkåret. Hos DV afkårede man også på et tidspunkt hingste tilbage i 80'erne, som avlsledelsen ikke mente tilførte avlen det de burde ( og så kan man snakke politik og venskab ect..) men man har forsøgt at bedre avlen, og fjerne uønskede træk/fremme ønskede træk via de hingste der blev tilbage.

Ved formering på grønt pas der er der også chance for genfejl - men da hingsten formentligt/forhåbentlig ikke bedækker så meget, så ses det jo ikke i større skala, og derfor er det jo bare "uheld".

 

Da man har en større chance for at et individ med kendt afstamning vil give "dit dat dyt" i ridningen, ja så er det også heste med røde papirer, som ofte opkøbes til fx fremtid salg som 4 års. Det vil sige, at ofte så vil de røde papir heste blive brugt mere intensivt, og vurderet "værd" at putte træning i - og der ved øges risikoen for sportsskader fra træningen. Men det er jo ikke avlens skyld/ de røde papirer skyld.

 

mvh Charlotte

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-07-2016 20:41

Nimbus - nu brugte jeg bare Giga og Lucky som eksempler - for det er sådan de to heste, jeg kender til og som jeg ved er race (avlsforbund agtig) og blanding :)

 

Jamen, jeg ved sq ikke.... mine patter bliver hverken længere eller kortere om der avles med det ene eller andet.... SÅ længe, der er tænkt over tingene og ikke bare avles fordi man kan...

 

Jeg ved godt, det koster mange penge, sved og år, at komme ud med avlsmatriale, som virkelig er og selvfølgelig vil man også have noget for det i den anden ende!!!!

 

Det jeg bare ofte læser i tråde som dette - er fortalerne for avl med rødt, nærmest bliver forargede og pigefornærmede, hvis man overvejer at købe eller trække føl på andet end en hest med det rette pas....

 

Og jeg tænker sådan lidt... hvis ikke en eller anden i tidernes morgen - havde taget bla. araber, fuldblod, oldenborger og trakehner mixet dem i en stor gryde og gået KNABSTRUPPER ud af det - så var Giga aldrig blevet født...

En stor (som i kæmpe ) rundenom blanding...

og igen - man bruger ofte de lette levende typer (araber, trakehner) til forædling - det er da osse at blande racer....

 

Jeg kan altså ikke lade være med at spørge mig selv - hvorfor det er mindre spil i lotteriet end så meget andet.

 


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ren eller mix
Forfatter: 
Dato:  07-07-2016 07:53

 

Mrsheaven/

 

Jeg tænker lidt morale er godt, dobbelt morale er dobbelt så godt.

 

Hvis man ser sig selv som seriøs avler så forstår jeg ikke, at det skulle være ok at trække en 'grøn-hest' til kåret hingst. Det undergraver da det avlsarbejde der lægges af nogen i projektet.

 

Og hvis man ser sig selv som seriøs rytter så er det resultaterne der tæller og ikke, min hest er efter Prik Prik.

 

Avlerne bestemmer jo ikke hvad en hest vil blive, det bestemmer rytteren.

 

Men så længe vi alle er glade for vores egen Klaus Krikke så er der vel ikke noget at klage over. :)


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-07-2016 07:59

Spørgsmålet er jo så Poul "Pinewood", om EU forbund fortolkes som forbund, der er i et EU medlemsland eller en del af Europa.

I England findes der faktisk flere forbund, der er moderforbund.

Norge for eks. er heller ikke medlem af EU, men alligevel, så avles der for eks. varmblod i Norge, der bedømmes af danske dommere etc.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

1
0
Svar på denne tråd
 
 Avl på hoppe med grønt pas?
Forfatter: 
Dato:  07-07-2016 11:43

Hvis man vil avle på en hoppe med grønt pas, så er vejen frem da at bruge en kåret/avlsgodkendt hingst, så afkommet kan få pas med afstamning i og alt efter avlsforbund kan arbejde sig frem til at være fuldstammet, i de fleste forbund kræver dette en kåring af hopperne.

 

Min ene hoppestamme er da funderet på en hoppe der efter de nugældende regler ville have haft lysegrønt pas. Så vidt jeg har fået at vide var hun efter en Araberhingst, der var godkendt til indkrydsning hos Frederiksborgerne, og en Oldenborgerhoppe. Derfor fik afkommet ingen afstamning, men hun blev fremstillet i det daværende DSA (den ene forening der fusionerede til DV) og bedækket med en avlsgodkendt hingst. MIN første hoppe i denne stamme havde 3 anerkendte generationer. De to hopper jeg har i dag på hoppestammen har 7 anerkendte generationer.

 

Så jeg mener at vi skal alle starte et sted, vi kan gøre vejen nem eller svær, men hvis der er følelser med i det, så kan man starte emd det man har og arbejde sig frem.

 

Forresten var der en der på et tidspunkt her i tråden nævnte at have en hest med mørkegrønt pas, disse pas er ikke lovlige og skal ombyttes til lysegrønne.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-07-2016 15:44

MVH Poul

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-07-2016 21:25

Jeg ved ikke - når jeg læser tråden igennem - så virker det lidt som, man faktisk kan avle på noget "tilfældigt", så længe man bruger den rigtige hingst, så afkommet efterhånden får tavle, som ingen huller har.

At man altid kan hitte et avlsforbund, hvor hestens ydre/temperament osv. matcher de krav, der stilles der.

 

Jeg har stor respekt for de mennesker - som har drivet og lysten til at sætte sig ind i det kæmpe arbejde, det må være - at få en god linje ud af deres dyr!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Når det så er sagt - så er jeg i bund og grund ret ligeglad med pasfarve på den krikke, jeg har i min hverdag!!

 

Disse var vist ordene fra mig i denne tråd!!

 


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-07-2016 10:40

Systemet er såmænd ret så sindrigt indrettet.

For eks. lad os tage - jeg har en kåret palomino hoppe og en færdigkåret palominohingst. Hvis hingsten står på SEGES hingsteliste, og der ellers indberettes - så får afkommet rødt pas.

Her jeg derimod en DV RDH hoppe, der får et føl med en færdigkåret DV hingst, der står på SEGES hingsteliste, så får afkommet sørme grønt pas.

 

Måske en sag for EU på sigt, fordi rent logisk så er begge føl at sidestille til rødt pas - dog er det stadig kun det ene føl, som vitterligt får det røde pas.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 TinaV....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2016 08:05

Hvordan kan et føl efter DV hoppe og DV hingst få grønt pas? Dt lyder mystisk

 


Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Seges....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2016 09:20

Tina Ve kontaktede du SEGES for at få en forklaring ? det er jo set at de laver fejl.. jeg har tre gange konstateret fejl fra dem og de to af gangene har jeg indsendt passet og fået det rettet..

Jeg indberetter føl for at være sorte at en besigtiger ikke kan acceptere at føllet er sort når det står afbleget af solen kan jeg ikke tage mig af.. når mor og far er sort så er føllet også sort.. ergo skal den ikke stå som brun eller sortbrun.. den ene af gangene blev føllet besigtiget en ekstra gang får at jeg fik min vilje..

 

pony har rødt pas men idet dartmmoor nu får grønt pas burde hun havde fået lavet grønt pas da hun blev kåret.. men det "glemte" de.. det er så noget jeg ikke gider rode med.. hendes føl efter en kåret dartmoor har grønt pas.. fejlen ligger vist et sted inde hos fødevarestyrelsen.. men når nu england træder ud af EU er det muligt det er ligemeget..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 DV - ansøgning
Forfatter: 
Dato:  13-07-2016 09:21

Der er en del DV-hingste der ikke er på hingstelisten, da det er rimeligt dyrt og ejerne kun forventer ganske få hopper. Disse hingste skal der ansøges om at bruge ligesom med andre EU-hingste og gør man ikke det så får afkommet lysegrønt pas.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville selv
Forfatter: 
Dato:  15-07-2016 19:11
jeg ville selv helst have rødt eller blåt. Blåt kan nemlig også være godt hvilket betyder jo de er kåret, men synes det kommer meget an på hvad du skal bruge hesten til. hvis det er konkurrence på højt plan så nej ville jeg ikke gøre det. :)
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider