Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 simre-mad til sammenskudsgilde?
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 01:21

Når familien skal i sommerhus, skal vi børn medbringe en ret til sammenskudsgilde. Det er begrænset, hvad der er af kogeplader og ovn, så jeg satser på noget, der kan være i een gryde. Havde overvejet mørbradgryde og så kyle små kartofler i, men den ene bror var hurtigere end jeg, han medbringer røgede mørbrader. Så kan jeg falde tilbage på chili con carne, men det laver jeg altid, og jeg synes, det er lidt fladt til sådan en buffet.

 

Så søde ænder, hvad synes I, at jeg skal servere? Jeg er lidt lun på ideen om noget simremad med afsindigt møre kødstykker, som jeg ellers aldrig laver, men tænker, at det er på tide :-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 09:53

 

Jeg elsker simremad - både at lave og at spise.

 

Vælg det kød du har lyst til, det skal ikke være de "fineste" stykker når de skal have lang tid.

 

Fx. oksebov (gammeldaws oksesteg) skær dem i den størrelse stykker du har lyst til, brun dem godt og tilsæt bouilion, vand og/eller flåede tomater.

 

Salt og peber + de krydderier du synes, jeg bruger meget enebær til den slags mad.

 

Kartofler, løg, gulerod, pastinak, persillerod, rød peber, selleri, hvidløg, porre - lige hvad du har lyst til og så tilsætter du det efterhånden, så det passer det er mørt uden at være udkogt.

 

Fx. giv kødet 1½ - 2 timer efter bruning og så begynd med at putte kartofler i o.s.v. - grønsagerne skal have længere tid på denne måde end hvis de bare koges almindeligt - fx. kartoflerne skal have mindst 1 time.

 

Slut gerne af med en god sjat piskefløde.


Gitte

 

Forskelligt udstyr sælges - se mine annoncer :-)

Memento mori

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vores favorit....
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 10:35

er helt klart:

oksehaler- vendes i mel med salt/peber (jeg gør det ved at ryste dem med blandingen i en pose)

 

brunes grundigt! af på alle sider

 

løg og gulerødder(helst store stykker af den grove slags)svitses i stegegryden, og halerne tilsættes sammen med buillon nok til at dække.Husk rigelig med fløde!

 

Vi foretrække nu gryden sådan lidt Osso Bucco- agtig med et par dåser flåede tomater i builonnen + paprika( både sød og stærk svitset sammen med løgene + et drys sukker)

 

Som tilbehør har vi nogle gange fået flutes eller ris med både rød og grøn pesto..... eller begge dele

 

Børnenes, og vist egentligt også gæsternes storfavorit er kartoffelmos- enten frisklavet eller gratineret i ovnen. Sidstnævnte kan du måske godt lave...... mosen kan også laves dagen før, men så helst en smør/fløde variant med lidt ekstra salt i. Jeg plejer at hælde/skovle det over i et oliesprayet fad- nogle tynde skiver smør og lidt rasp på toppen. Den er klar når toppen er sprød og mørkgylden.

( til voksne gæster en ostevariant med Danablue, hytteost og lidt grøn Pikant, ostene moser jeg i med gaffel i den kolde mos fra dagen før)

 

Ha ha- jeg laver vist mad som brørene Price- "rigelig smør"

 


Venlig hilsen


Charlotte, Krafur og Engill

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min favorit...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 11:28

... er med rigeligt rødvin.

 

Oksekød skæres i tern (bare køb en billig oksesteg, det skal IKKE være de fine udskæringer. Er der et ben med er det også helt fint.)

 

Brun bacon i gryden. Tag op.

Vend kødtern i lidt mel - og brun dem på alle sider i gryden (det skal som regel gøres i flere omgange, så de ikke ender med bare at koge i egen saft)

Put lidt smør i gryden og brun rigeligt med hakket løg.

bacon og kød kan komme tilbage i gryden nu, gerne sammen med et suppeben.

Hæld rødvin over til det dækker og læg en suppevisk ned til det (jeg plejer at bruge timian, rosmarin, persille og gerne en porretop hvis jeg har det, et par laurbærblade gør det ikke ringere) Har du nogle grove rodfrugter der giver smag kan de også komme med nu - men de bliver så udkogt at det er bedst at tage dem op senere.

Jeg putter også hele hvidløgsfed i på dette stadig. Og ofte en boullionterning eller to (med mindre der er suppeben i)

 

Et par spk tomatpure skader heller ikke. Og SKULLE du være i den lyksaglige situation at du har lidt chipotlechili giver det en god smag! (ellers kan det også hjælpe med røget salt)

 

 

Så får det lov at stå og simre. Når jeg begynder at lægge de øvrige grøntsager i, tager jeg suppevisken og eventuelle "smagsgivere" op. Benet kan få lov at blive i til lige før servering.

 

Når det har simret nogle timer er hvidløgsfeddene lige til at mose ud i sovsen - bare pres dem op af grydens sider.

 

De sidste grøntsager tilsætter jeg i en rækkefølge så de er møre, men ikke overkogte ved servering. Det kan være gulerødder, pastinak, perleløg, porre, champignoner og gerne (i sidste øjeblik) et grønt drys af frisk forårsløg toppe (det nederste kan jo komme i lidt før i stedet for perleløg)

 

Husk at smage til med salt og peber.

 

 

 

Spises med ris, kartoffelmos eller bare noget godt brød der kan suge sovsen op.


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min favorit...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 13:29

Svinekæber braiseret i rødvin - bedre blir det ikke :-)

 

/Mette


0
0
Svar på denne tråd
 
 Supersneglen
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 14:03

Svinekæber er helt klart også en favorit her, når det gælder simremad!
Det kan både braiseres i rødvin og øl. Min favorit er ølbraiseret.


.. Amanda


Tjek min blog
PempíasPrinsesseUnivers

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvad med
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 15:27

0
0
Svar på denne tråd
 
 mums...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 20:55

Jeg blev da voldsomt sulten af at læse jeres opskrifter :-) Svinekæber... det har jeg aldrig hørt om før. Det lyder altså lidt klamt, men det lyder også på jer som om, det ikke er det alligevel :-) Kan man købe dem i føtex eller skal man i en slagter?

 

Hvordan er det med rødvinen, forsvinder procenterne, når retten er færdig? Vi har også små børn med, nemlig :-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Rødvinen...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 21:21

... står jo og simrer i et par timer - så der er INTET alkohol tilbage. Bare masser af smag :-)


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svinekæber...
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 07:04

Jeg ved ikke om du kan være så heldig at finde dem i Føtex, jeg er aldrig stødt på dem der.

Bestil dem hos din lokale slagter hvis du vil være sikker....

Og nej det er slet ikke "klamt" - kæberne er fine regulære runde stykker kød som efter 3-4 timers simren er super mørt og lækkert...

Der er mange opskrifter på nettet som er gode.

Jeg plejer selv at vende kæberne i mel og brune dem af i smør.

Så skal de op - herefter skal der svites grøntsager (skalotteløg, hvidløg, selleri og gulerod plejer jeg at bruge). Tilbage med kæberne - på med en god bouillon og rødvin eller øl. Nogle gode kviste frisk rosmarin eller timian - og så passer det sig selv.

Som tilbehør en grov kartoffel/selleri mos, marinerede champignon og en let appelsinsalat...

Velbekomme

 

/Mette


0
0
Svar på denne tråd
 
 simremad
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 10:16

Ungarsk gullash, der er en alletiders opskrift på dk-kogebogen.. nammenam. :-)

 


Mange hilsener Rikka


Mor til en hel masse :-)



0
0
Svar på denne tråd
 
 rtyuiolæ
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 23:44

sådan en gang osso buko som lige vendes i mel og salt og peber og brunes i en gryde, overhældes med fond og en flaske rødvin og koger ind i 2-3 timer med en buket rosmarin og 30 min inden den er færdig skal der lige en gang brunede løg i og husk og spæd til med fond under simre perioden



JEG ER NY TILFLYTTER TIL KARUP/DOLLERUP OMRÅDET OG SØGER RIDEVENINDER I ALDEREN 20-? ÅR JEG HAR EVT HEST TIL RÅDIGHED ( ISLÆNDER) HVIS DU IKKE HAR, ER SELV 26 ÅR

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider