Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 nogen med lægefaglig viden?
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 10:52
Jeg er blevet mr scannet grundet problemer med ryggen og her fandt lægen 2 diskusprolapser i lænden . Derudover skriver lægen " der ses en affladiget cervikal lordose".

Er der nogen der kan oversætte det til dansk ? :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 11:03

Jeg kender kun til ordet cervical, som nok hentyder til de cervicale hvirvler, altså nakkehvirvlerne.

Mere kan jeg ikke hjælpe desværre :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak....
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 11:09
Tak for dit svar :)
Det var også det jeg fik googlet mig frem til, men det kan ikke have noget med nakken at gøre i mit tilfælde da det var lænden jeg fik scannet.
0
0
Svar på denne tråd
 
 kvalificeret gæt
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 11:15

Lordose, er en bagudbøjet krumning på ryggen. Så en dansk oversættelse vil lyde på: " der ses en bagudbøjet krumning på nakkehvivlerne." Affladiget betyder formentlig at der hvor krumningen er, er nakkehvivlerne ligesom klemt lidt flade.

 


Iben Wendelboe


Trakehner - hesten for livet!


http://www.iwe-horses.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 lidt....
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 11:16

Jeg har lidt.

 

Cervical hentyder præcis som du selv siger til nakkehvirvler. Lordose er et udtryk for hvilken vej ryghvirvlerne krummer. I halsen har man lordose, hvor krumningen er fremad, modsat har man kyfose i brysthvirvlerne, altså hvor krumningen er bagud. Jeg håber det giver mening.

 

At de skriver, at du har en affladet cervical lordose, betyder sikkert ikke noget i dit tilfælde, som du selv skriver. Men min opfattelse er, at er røntgenlægen noterer sig alt, hvad han finder på billederne, og derfor er det nævnt.

 

Det er i hvet fald mit bud :)


Mvh Sofie

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt hjælp
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 11:18

Cervikalt kan, så vidt jeg ved, også være retningen, altså opad.

 

Lordose er knoglernes bøjning i lænden: livredning.dk/spinal_injury2.html

 

Jeg vil tro, at du har en "lige" lænd, altså at du måske mangler svajet i lænden?

 

Kan din egen læge ikke forklare dig det? Eller måske afdelingen, der har skannet dig?

 

 

 

 

 

 


TiNA
0
0
Svar på denne tråd
 
 Igen....
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 11:20

Jeg har da læst helt forkert, det er jo ikke lænden, men netop nakkehvirvlerne der er tale om.

 


TiNA
0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm....
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 13:18
Tak for jeres svar allesammen.
Jeg synes det er lidt forvirrende, at det betyder nakke hvirvler, for det er som sagt lænden der er blevet scannet oh ikke nakken .

-mon det bare skal tolkes som hvirvlerne i lænden ?

Steelix: jeg tror du har ret . Det er ogsåmin opfattelse at de notere alt. Om det har betydning eller ej . I mit tilfælde tror jeg ikke det har nogen betydning.


TinaMax: jeg tror måske du har fat i noget af det rigtig. Jeg tror også at det handler noget om hvirvlernes bøjning i lænden. Jeg tror ikke det har nogen betydning for mig. Jeg blev bare lidt nysgerrig efter at finde ud af, hvad det egentlig betød. Jeg kunne selvfølgelig prøve at kontakte afdelingen. Min egen læge gider jeg af flere grunde ikke snakke mere med en højst nødvendigt.
0
0
Svar på denne tråd
 
 lordose
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 14:20

Bare for at give dig en korrekt oversættelse - det betyder at den normale krumning (se Steelix* beskrivelse) er lidt mindre udpræget, således hvirvlsøjlen er lidt mere lige - og ikke at "hvirvlerne er klemt flade",cervical er halsen - spørgsmålet er så, om det er hele din rygsøjle der er blevet scannet eller kun lænderyggen - fordi, hvis det kun er lænden, er der en fejl i beskrivelsen, ellers er det jo som nævnt andensteds, at alt man ser som radiolog bliver nævnt.

God bedring, hilsen Karen

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 15:48

er du sikker på de ikke har scannet hele ryggen? Det gjorde de ved mig da jeg fik lavet mr af lænden. Samt de fandt en stor vand cyste på æggestokkene, så de noterer altså alt hvad de finder

0
0
Svar på denne tråd
 
 mange tak
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 15:52
Tak for svaret .

Rart lige at få en beskrivelse af hvad det betyder.
- det er min lænd der er blevet scannet . Fra hvirvel nr. 10 og ned .
0
0
Svar på denne tråd
 
 ja....
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 16:22
Tije*Fylkir*
Altså lægen fra sygehuset, der har kigget på billederne, har skrevet at scanningen er foretaget fra hvirvel 10 og ned .

Hvis de har scannet nakken, så har jeg ikke været klar over det.
0
0
Svar på denne tråd
 
 12345678
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 16:27

Det er helt sikkert en skrivefejl. Cervical betyder de øverste 7 hvirvler (nakkehvirvlerne).

At din lænd er affladiget kan både være fordi du evt. har haft bøjede ben og derved har rettet din lænd ud under scanningen eller bare sådan som din lænd nu er bygget. Radiologerne beskriver ALT hvad de ser på billederne og tager ikke som sådan stilling til om det de ser kan give symptomer.

 

Mvh MR radiografen





0
0
Svar på denne tråd
 
 aha ...
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 16:32
Tusind tak for svaret .

Så fik jeg det på plads . Under scanningen lå jeg med bøjet ben, så det må være derfor .
0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 18:57

.. Så kan du passende irettesætte lægen og sige, at der skulle have stået de lumbale hvirvler, og ikke cervicale hvirvler!

Så kan du lige blære dig med din knowledge :P

0
0
Svar på denne tråd
 
 hihi ....
Forfatter: 
Dato:  20-02-2012 15:44
Ja, det kunne være rimelig blæret :-)

Men jeg ville stadig nævne hvor jeg havde fået min viden fra . - Fra hjælpsomme mennesker her på HN :)
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider