Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Akut hjælp - hvad ville i gøre?
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 16:30

Hej.

Jeg bor på kollegie og som i ved - så kan fælleskøkkener godt gå hen og blive ret klamme.

 

Jeg har så haft køkkenvagt i denne uge. Først så har nogle byttet min køkkentid uden at spørge mig om jeg kunne, så får jeg nogle faste dage, men så i sidste øjeblik vil den anden del af køkkenvagten bytte dagen igår med på lørdag. Dette passer mig utrolig dårligt, da jeg havde eksamensopgave der, som skulle laves hele dagen og afleveres kl. midnat. Det bider jeg så i mig.

Kl 01:00 går jeg så ud i køkkenet og ser en voldsom "resterende" opvask som jeg går i krig med (overvejede ellers blot at droppe det, fordi jeg synes ikke det kan være rigtigt, at jeg skal fjerne alles opvask blot fordi mit navn står på en liste). Jeg bruger så 1 time på at gøre det hele rent og krydser så et felt af om, at jeg har taget det resterende opvask.

 

Opdager så at jeg har glemt 2 små gryder senere, hvilket fik en til at skrive en 2 siders lang tekst med at det var dårlig stil osv.

 

Jeg blev rigtig ked af det, fordi jeg havde brugt så meget tid og energi på at tage andres opvask :(? Er det okay? Jeg har også køkkenvagt idag, jeg ville gerne have taget den tidligt så jeg kunne komme til en julefrokost, som jeg har set frem til. Nu tør jeg bare ikke. Overvejer lidt at gå ud at gøre det nu og så tage af sted, men jeg er lidt bange for at personen blot vil blive mere sur og evt. de andre.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 16:39

Sidder og bliver helt gal!

Jeg bor også på kollegie, og det fælleskøkken jeg tilhører er SÅ klamt, faktisk har jeg været nødt til at anskaffe køleskab + komfur på mit eget værelse, jeg kunne simpelthen ikke røre ved noget derude. Men alligevel skal jeg have køkkentjans, selvom jeg aldrig bevæger mig derud!

Folk lader opvask stå, folk fjerner ikke mad efter dem selv (der ligger altid rådden mad, enten i eller uden for køleskab), folk tørrer ikke op efter sig, når de har spildt eller bare brugt et bord...

Og så skal jeg rydde det klamme halløj op efter andre! Jeg synes du skal gøre som mig: jeg tager simpelthen billeder af, hvordan køkkenet så ud inden jeg begyndte at gøre rent. Så gør jeg rent, og tager billeder bagefter, og nu overvejer jeg faktisk at hænge de billeder op til offentligt skue, så folk kan se hvor dårlige de er til at rydde op.

Men jeg synes helt klart du skal tage før og efter billeder, for selvom du har glemt to gryder, så kan du bevise, at der stod en kæmpe opvask fra en eller anden uopdragen klovn, og at du faktisk har taget langt størstedelen.

 

Når nu du fik sådan et langt brev om at du ikke gjorde det godt nok, så skriv tilbage og fortæl hvilken stand køkkenet var i, inden du vaskede op. Du har ikke gjort noget forkert, det er andre der ikke kan finde ud af at rydde op efter dem selv!

Synes det er uhørt du skal tage andres opvask, dét gør jeg ikke. Jeg tørrer overflader af, vasker gulv og rengører mikroovn, som er de ting man skal.

 

Synes helt klart du fremover skal tage billeder så folk kan se hvilken stand køkkenet er efterladt i, så kan du bevise at du har gjort mere end rigeligt :) og afsted til den julefrokost!

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 16:44

Jeg fortryder også, at jeg ikke tog et billede af det. Og det væreste var, at det ikke var en uopdragen klovn det var flere. Jeg fandt nemlig både gryder med spagetthi, pande med tomat dims (som også havde stoppet vasken), og en gryde med risengrød. Kunne også godt ligne det var en madklub, der havde været der.

 

Føler lidt at det er alle dem mod mig. Jeg bruger aldrig køkkenet - spiser varm mad på skolen og tager rugbrødsmadder når jeg kommer hjem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 16:47

Hvis først folk på et kollegie opdager, at der er en person der er så sød at tage deres opvask for dem - ja så vil de blive ved at tørre det af på denne person.

Så mit råd vil være: vær fuldstændig kold i los røv. Ryd op efter dig selv, og gør lige akkurat det fælles som du er forpligtet til. Resten må de selv om.

 

Denne tråd understreger igen hvor glad jeg er for ikke er bo på kollegie :D


Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 16:48

Det er simpelthen uretfærdigt..

 

Er der nogen, der er ansvarlig for køkkenet? Jeg ved at vi har én for hvert køkken, som sådan sætter sedler op med hvem der har hvilke uger osv. Hvis i har sådan én, så synes jeg faktisk du skal skrive en seddel til ham om, at du ikke bruger køkkenet, og du derfor gerne vil slippe for at rengøre det :) det er da fair nok. Det ved jeg at vi kan gøre på mit kollegie.

Jeg kan desværre ikke, da jeg af og til bruger mikroovnen til at opvarme gårsdagens mad, og det synes de åbenbart er nok til, at jeg skal gøre rent efter alle andre.. xD

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 16:50

Problemet er, at man er fællesforpligtiget til ved sin køkkenvagt at tage andres resterende opvask. Noget jeg tror nogle udnytter så de slipper for selv at vaske op.

 

Det væreste dog de kunne gøre det er, at de kan give mig en bøde på 100 kr, men den kan de ikke engang indkræve.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der må vel...
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 17:01

... være en form for køkkenmøder - hvor i fælles aftaler hvad det egentlig indebærer at bo på kollegie.

 

Og det indebærer bl.a. at man SELV er ansvarlig for at rydde op og vaske op efter sig når man har lavet mad. Det må de andre da vel også kunne fatte?

 

Jeg ville fotodokumentere ALT hvad der stod i køkkenet før jeg rørte det - og så ville jeg tage op på køkkenmøderne om ikke der i stedet kunne være "bøde" for at efterlade opvask.

 

F.eks. 10 kr pr del - 30 kr for gryder og pander - der gik til den stakkel der endte med at måtte vaske det. Det var mere rimeligt!

 

Og da alle sikkert "ALTID" rydder op efter sig selv, må de vel også kunne gå med til at der sættes et overvågningskamera op i køkkenet. For har de deres på det rene er der jo intet problem med det ;-)

 

 


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Akut kan
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 22:33

jeg nok ikke hjælpe,men jeg synes da at det er på sin plads, at det bliver fastlagt HVAD køkkentjansen består af....

I min verden er det:

 

Aftørring af skabe/låger, rengøring af komfur, ovn, køleskab, udsmidning af gamle/uddaterede madvarer etc., støvsugning og gulvvask.... Ud med affald, vande eventuelle blomster....

 

Og IKKE opvask, som det må forventes at alle tager efter sig selv... Står der noget, så lad det stå til "ejeren/e"...

På samme måde som det må forventes at folk rydder op og tørrer eks. bordet, komfuret osv. af efter sig... Deet skal jo ikke være sådan at køkkentjansen er det samme som at rydde op efter alle andre... Skulle jo nødig tage mere end en times tid max.



Zamangah

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor i alverden
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 22:43

skulle man tage andres opvask?! Det er da den dummeste regel, jeg længe har hørt om. Det skal stryges fra listen - jo, der skal gøres rent, men KUN hvis de andre har ryddet op og vasket op efter sig.

 

Indkald til køkkenmøde, og spørg, hvordan det kan være fair, at personen, der har rengøringsdonten, også skal skrabe madrester af panderne.

 

 


Opinions ain't facts, take 'em in and let 'em go.


Who am I?

www.freewebs.com/sin ...


I Storbritannien siden 2009.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider