Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvorfor sælge sin hest til hestehandler?
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 08:43

Hej HN

 

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor nogen/evt du vælger at sælge din hest til en hestehandler UDEN at tjekke op på selv samme hestehandler!

 

Er det fordi man er presset til at komme af med sin hest? Eller er det ren og skær dovenskab der gør at man ikke tjekker op på hestehandleren inden man sælger den?

 

Jeg har nu fulgt heste dyreværnssag om præcis samme hestehandler og selvom der står tonsvis at "stof" på nettet om hende, så formår hun alligevel at lokke folk til at sælge hende heste.

 

Det fatter jeg simpelthen ikke kan lade sig gøre.

 

Så forklar mig lige hvad der gør at man er så ligeglad?

 

Fordi jeg forstår det ikke...

 

 

Kør hellere din hest til slagteren end at sælge den for 3000 kr til en uvis skæbne med misrøgt!



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign


0
0
Svar på denne tråd
 
 Missjazzi
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 08:51

Er fuldstændig enig med dig.

 

Jeg forstår det heller ikke..


Hilsen Karina


*Asterix*


8/4 1999 - 23/7 2009


Den smukkeste stjerne på himlen



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 09:26

jeg vil umiddelbart tro, at nogle folk vælger at sælge heste til handelsfolk, uden at kende til dem andet end måske en annonce de har set i en lokalavis, eller andet, fordi de tænker det giver det samme resultat som at sælge privat i sidste ende. -du ved ikke hvordan hesten får det nogen steder, folk kan stå og male det mest idylliske billede af et dejligt hesteliv, og så ender kræet alligevel med en kummerlig tilværelse, eller også er den heldig, at komme til dejlige mennesker, som vil den det godt.

 

generelt er jeg af den overbevisning, at folk ikke anskaffer sig en hest, medmindre de har tænkt over hvad det indebærer, og da en hest jo oftest er en rimelig udskrivning i indkøb, men en endnu større på sigt med opstaldning, dyrlæge, smed, undervisning, udstyr ovs. så tror jeg p.t. at nogle måske har købt hest mens de havde penge på hånden og jobs, og hvis de så har fået en fyreseddel, og økonomien pludselig ikke kan hænge sammen, så er det en hurtig og "nem" måde at redde en uheldig økonomisk udvikling på.

 

 

 

 




mvh. Gitte,


med ponyerne Ýrsa & Bine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hestehandle.
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 09:43

Jeg har den teori at nogle hestefolk ikke ser hesten som et levende væsen, men som et redskab i deres sport.

Når redskabet ikke lever op til forventningerne, eller man spontant for tilbudt et bedre redskab - så er hestehandleren en nem og hurtigt måde at komme af med det gamle på.

Dem har jeg mødt et par stykker af og jeg undres over hvordan man kan have den indstilling.

 

Jeg har også hørt om en som solgte sin hest til en hestehandler, fordi hun på den måde slap for at se og hører mere til den. Hun kunne ikke overskue at skulle følge med i hans liv og udvikling, fordi det ville være for hårdt for hende.
Det har hun dog fortrudt noget så frygteligt. Hun har fundet hesten igen, men den har haft sindsyg mange ejere efterfølgende. Han led af gjordkramper, hvilket var grunden til at hun solgte.


I am nobody - nobody is perfect - therefore, I must be perfect!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har den teori
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 13:34

At mange hestefolk ikke ser hestehandlere, som rigtige mennesker. ;-)

 

De lever af det ja, men de behøver ikke alle at være som Låsby-Svendsen.

Nogen er gode, men man skal også selv være god til at købe eller sælge.

 

Langt de fleste sager herinde handler om- handel mellem private!

Det er nok MERE tankevækkende.



Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd
 
 Handels heste
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 13:38

Jeg syntes der er stor forskel på hestehandlere. Der er ligesom en "gammel" type og en "moderne" type. De gamle er ikke til at tage fejl af, hvis man først har mødt Låsby Svendsen så ligner de faktsik hinanden ...

 

De moderne typer er lidt sværere da de ikke kun kan kendes på gummirøjserne, de beskidte bukser og den lokale dialekt!

 

Kom engang på en rideskole, hvor der var en dejlig hoppe i ridning. Den blev solgt, men kasseret i handelsundersøgelsen.

 

Senere samme år (mener jeg) mødte jeg selv samme hoppe hos en hestehandler.

 

Jeg spurgte til hesten og den var ÅÅÅH så fin, Super papirer og redet til på RIDESKOLE!

 

Så spurgte jeg til dens helbred. Top fint! Lød svaret..

 

Jamen HALLO jeg kender faktisk hesten ...... !

 

Så var besøget ovre...

 

Mystisk.

 

 

Jeg tror mange heste der havner der er heste som er skadet, heste som stammer fra andre lande, heste med temperamens "fejl" og få, hvor de bare skal væk i en fart.

 

Personligt så vil min blive til løvemad, hvis hun ikke snart bliver solgt. En hestehandler kommer hun ALDRIG til! Hun er jo en god og ordentlig hest og DEM handler de jo ikke just med!

 

En jeg kender har i år købt en hoppe hos en hestehandler. Den har kun 1 øje og er meget aggressiv og stresset. Den blev så retuneret og han fik en anden han blev glad for.

 

 


~ Anette


Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!



* Fantastisk ridehest,166 cm, 5 år, sælges. BYD! Pony kan indgå.

 

* "Som ny" Stübben islænder sadel.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikk kun det
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 14:03

nej jeg forstår det helller ikk

ligesom jeg får så ondt af de heste på markedspladsen : gammel eller dårlig´ryg og lign må ikke rides så meget 3000 kr øv hvorfor skal de absolut sælges videre


hilsen jeanett

0
0
Svar på denne tråd
 
 vores ansvar
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 16:20

Hej

 

jeg tænker lidt at man skal vende den op og så sige hvis vi ikke køber vores heste sådanne nogle steder ja så ville de jo ikke eksistere. Ikke for at være hellig, købte selv vores pony hos den lokale hestehandler tilbage i 80 erne, men er heldigvis blevet klogere.

 

Og så vil jeg give Pinny ret, du kan heller ikke regne med at fordi du køber privat at så er alt i skønneste orden.

 

Hjælper på nuværende tidspunkt min søster med at lede efter en ny springhest og nogle gange tænker man godt nok "sådan en k......" nu er vi kørt 200 kilometer for at se på en springhest og så har den tabt skoen og må kun skridtes på!!!!!!

 

Desværre tror jeg ikke at vi kan gøre noget ved det da jeg ikke mener(håber) at dem der sælger heste på den måde er at finde her.

 

Mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaaaa..........
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 17:17

Jeg købte en selskabsplag for 3 år siden, som jeg rent faktisk havde en forventning om at ville have solgt til den lokale hestehandler, når han var blevet tilredet.

 

Vedkommende hestehandler har et udemærket ry i området, og hans heste kommer på fold dagligt. Kvaliteten af heste han har svinger mellem rideskolekvalitet, førstegangsheste og udemærkede L-heste.

 

For mig ville det være for at undgå en hel masse useriøse henvendelser, og henvendelser fra folk som bare skulle ud og have en ridetur - fordi jeg forventede hesten ville blive en billig klubstævneniveauhest.

 

Heldigvis for både hesten og jeg har han udviklet sig over al forventning, så skulle han sælges ad årene ville det blive hos en bedre kvalitet hestehandler.

 

Til gengæld kunne jeg så ikke finde på at sælge en syg hest, en skadet hest, en adfærdsskadet hest - hverken til privat eller til hestehandler.

Heste som ikke har kvaliteter, der gør at de er "noget værd" i en handel, skal efter min mening have fred - ikke ud og handles for småpenge.

 

Jeg har ikke noget mod hestehandlere - generelt har jeg noget mod dem der sælger dårlige og syge heste til handlerne. For oftest er hestene syge/dårlige, når handlerne får dem - ikke så tit at det er handlerne som gør gode, sunde og raske ridelige heste syge og dårlige.

 

Det værste jeg ved, er hvis en hestehandler bevidst vælger at fremtræde som en "sød privat person", som vil behandle ens gamle syge hest godt - og som derved får lokket en svag person til at give sin gamle syge hest fra sig eller sælge en sød ung men total uridelig hest med KS som selskabshest, for så bagefter at sælge hesten videre til enten slagt eller som ridehest.

Det er nemlig fantastisk hårdt at skulle sige farvel til en dejlig gammel men syg hest, eller en smuk ung men syg hest - og så kan man nemt lokkes.

 

Der hvor man som hesteejer vælger at henvende sig til typer ala Låsby-svendsen, ja så ved man udemærket som sælger hvad man har gang - DET kan ikke komme som en overraskelse. Og her er det bare pengene der tæller for både sælger og køber, og ikke dyret i sig selv.

 

Men hestehandlere kan såmænd være udemærkede steder at finde heste, og at komme af med heste hos.

 

MVH charlotte


0
0
Svar på denne tråd
 
 tumle tum ...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 19:06

nu kommer alle jo IKKE på nettet og læser de her beretning fra skuffede kunder.



"Just because I don't care doesn't mean I don't understand." --- Homer S
0
0
Svar på denne tråd
 
 1234356789
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 19:10

Hvis man handler på nettet, tager det ekspelvis et klik og så kommer der dyreværnssager op på denne person som jeg jo at gode grunde ikke kan nævne her, men som historien i bund og grund handler om.

 

De fleste handler på nettet, og kan søge på google. Går jeg ud fra:-)

 

 

 

 



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign


0
0
Svar på denne tråd
 
 Desværre
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 19:47

De fleste handler på nettet, og kan søge på google. Går jeg ud fra:-)

 

Deri tager du fejl.

 

Jeg er enig i at stort set alle teenagere er med på det med nettet - og nok også flertallet op til måske 30-35 år.

 

Men man kan aldrig være sikker.

 

En del af mit arbejde er at hjælpe kunder med at benytte mit firmas hjemmeside - og der er MANGE der ikke er i stand til at forstå selv de mest basale funktioner. Jeg HAR været på det punkt hvor jeg måtte instruere en i hvordan man skiftede mellem store og små bogstaver da han skulle skrive password. Og mange tror at man kun kan komme ind på sider via google og har f.eks. ikke fanget det med at have favoritter eller taste i adresselinien.

 

Tro mig - der er MANGE der absolut ikke tilbringer tiden bag skærmen (mange siger endda at de ikke ejer en computer - og det er IKKE kun de mimrende oldinge der "mangler"). Vi kan ikke regne med at ALLE "bare" kan søge på et navn. Det kan de ikke, og det GØR de ikke.

 


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tumle tum
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 20:14

Det er nu ikke helt sandt, ikke alle bruger nettet, jeg har så sent som idag hjulpet min kollega med at bestille en trøje på H&M noget som mange finder super nemt og lige til. Men hun ved ikke hvad hun skal gøre. Mange af dem vi har på værkstedet, bruger ikke mange minutter på nettet om dagen og ville ALDRIG drømme om at søge info om en sælger der.

 

Så NEJ ikke alle bruger nettet. Kender endda folk i min egen alder og yngre det ikke benytter det. min veninde avler super heste. hun bruger ik ret meget tid på netter, hun ville aldrig drømme om at bruge tid herinde feks. eller sidde og google folk som hun handlede med.

 

bare fordi din verden er sådan, så kan du ikke regne med at alle lever og gør som du



"Just because I don't care doesn't mean I don't understand." --- Homer S
0
0
Svar på denne tråd
 
 Den "onde" hesteejer
Forfatter: 
Dato:  10-11-2011 21:40

Jeg er den ene ud af mange hesteejere der solgte min hest til en hestehandler for nogle år tilbage. Jeg indså at jeg ikke havde tiden med arbejde og ingen bil og kørekort. Så hun stod stille mange dage om ugen og det synes jeg ikke var noget liv for hende for hun var glad for at arbejde. Jeg startede med at søge efter part men efter mange ret useriøse henvendelser valgte jeg at sætte hende til salg på nettet. Jeg ventede godt et halvt år uden nogle seriøse henvendelser. Jeg har tidligere gået på skole med en pige som red og arbejdede for en hestehandler og hun snakkede tit om sit arbejde hos ham og jeg fik en rigtig god fornemmelse for hans forretning og hestehold.

Så da jeg indså at jeg ikke kunne komme af med hende privat ringede jeg til den pågældende hestehandler og han kom forbi og kiggede på hende og tog hende med i lastbilen med det samme. Var ret trist til mode efter men håber da hun blev sendt afsted til en ejer som kunne give hende mere tid end jeg selv ville kunne. Hesten var sund og rask og jeg havde brugt meget tid på at ride hende op så ville være rigtig ked af bare at skulle aflive hende fordi jeg ikke kunne sælge hende privat. For mig handlede det ikke om at få penge i kassen men om at hesten blev udnyttet og ikke bare stod og faldt sammen.

 

Men kan da godt forstå alles holdninger om hestehandel og er også dybt enig i at nogle hestehandlere er helt ude i hampen når de prøver at sælge syge heste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dobbeltmoral
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 23:29

Jeg syntes det værste ved at folk støtter de dårlige hestehandlere, er den dobbeltmoral de herved udviser over for deres "kæreste" eje.

 

Tror at størstedelen af den danske befolkning i Danmark enten selv kan finde ud af at gå på nettet, eller kender en som kan hjælpe dem med det. Så hvis man vil, så kan det altså lade sig gøre vil jeg mene.

 

Husker den udsendelse med de forfærdelige transporter til i dette tilfælde Italien, hvor hestehandleren Palle Ellehammer sendte lastbiler fyldt til bristepunktet med levende heste ud af landet på en 46 timers mareridts tur uden hverken vådt eller tørt.

 

Det mest forfærdelige var næsten den dobbeltmoral som hesteejerne viste. Forsøgsdyrens Værn som stod for filmoptagelserne sammen med de to journaliststuderende, viste efterfølgende i deres medlemsblad supplerende oplysninger og billeddokumentation for bl.a en hesteejer som kom og afleverede en meget lækker hest af ridehesttypen. Hesteejer (som ankom meget standsmæssigt i en dyr firhjulstrækker påmonteret en super lækker trailer), tog selv det dyre luksusdækken af sin hest, videregav denne hest til PE som derefter trak den videre op i transporteren der nu skulle på sin 46 timers lange tur til Italien i både kulde, regn og rusk.

 

Det er simpetlhen dobbeltmoral så det basker, og jeg må indrømme, at jeg kunne mig over den slags mennesker, der kan sende et stakkels dyr ud på sådan en rejse.

Man kan da fravælge de sidste 8-10 kr pr slagtevægt, og så følge sin "ven" det sidste stykke til dørs, og være sikker på at hesten er død.

Husker i samme udsendelse vores fødevareminister som stod og græd over de forfærdelige optagelser. Hvad skete der....meget få forbedringer, men når lande som stormagter i EU regi Frankrig og Italien sætter så stor pris på friskt (ikke frosset) hestekød, så er Danmark næsten på forhånd stemt ude, når det gælder ændrede regler for slagtedyr. Stod det til mig, blev der fra intet land sendt levende dyr til slagtning i andre lande.

 

De hestehandlere som jeg ville (hvis økonomien krævede et hurtigt salg) benytte kan tælles på en hånd.

 

Jeg ved godt at man ved salg (også til privatpersoner) aldrig kan gardere sig mod ovenstående. Men jeg kan gøre mit til at det ikke sker, og de få gange jeg er blevet nødt til at sælge heste, har jeg bedt om de (hvis det bliver nødvendigt) ikke nok vil sørge for at hesten bliver slagtet ved nærmeste slagteri, eller endnu bedre ved stalddøren. Så kan jeg ikke gøre mere.

 

Jeg fatter så heller ikke alle de gamle heste (18+) som bliver solgt for meget billige penge 2-3000. Hvor tit læser man ikke om, at de havde da lovet ikke at sælge den videre, og nu står den til salg igen. Der ville jeg altså vælge at slagte min hest. En død hest lider ikke, men det gør dem der bliver sendt ud af landet på de forfærdelige transporter.

 

 


Et godt hestemenneske hører når hans hest taler til ham,


- et stort hestemenneske kan høre hesten hviske,


men dårlige hestemennesker kan end ikke høre når hesten skriger!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider