Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Troede jeg havde slået min hest ihjel
Forfatter: 
Dato:  23-09-2011 22:58

Nu har jeg haft hest i 22 år, og efterhånden prøvet en del.


Men det her til aften er nok hidtil det frygteligste....


Min avlshoppe Tina havde i går dyrlæge til bl.a. et sår på benet og hun skulle på pencilin. Dyrlægen sprøjtede hende i går og jeg skulle så her til aften sprøjte hende, som jeg har gjort en million gange før.


Hun skulle have 30 ml. og jeg giver mig derfor god tid og tjekker flere gange at det ikke går i blodet. Ligesom jeg plejer. Hun står stille og virker fuldstændig upåvirket og vi nusser og hygger imens.


Da jeg endelig er færdig kan jeg lettet trække kanylen ud, og 5-7 sek. efter starter det.

Hun bliver urolig og bakker og jeg løsner rebet. Hun er i boksen sammen med sit føl. Så sker det.


Hun vælter bagover, og kommer på benene igen hvorefter hun vælter sidelæns ind i væggen. Hendes føl bliver helt uroligt, og jeg beder vores søn på 3½ hente sin far (han er også hestemenneske).

Hun kommer halvt på benene et par gange hvorefter hun vælter igen, 2 gange ind i hendes føl der bliver klemt mellem hende og væggen.

Herefter kommer hun på benene og løber rundt i boksen, helt panisk og uden kontrol. Så kommer der tiks med hovedet der minder om en headshaker eller hun ligner en der har en flue i næseboret.


Hun er berøringsangst når hendes føl rør hende, Peter kommer i stalden og jeg får mulighed for at hente min telefon og ringe til vagtdyrlægen.

Imens står hun stille, nærmest apatisk og har tiks med hovedet. Føllet får lov at patte.


Dyrlægen fortæller mig så at min hoppe har haft en blodprop i hjernen. Fy for s*tan.

Medicinen indeholder olie. Jeg har stukket igennem en blodårer og givet medicinen i musklen som jeg skulle, men da jeg har trukket kanylen ud er medicinen trukke ud i blodåreren. Olien i medicinen er transporteret op til hjernen og har lukket for ilttilførslen i en kort periode - deraf blodproppen.

Han siger det sker i 1 ud af 20.000 stik ca., og bekræfter mig hele tiden i at jeg har handlet korrekt og virker ufattelig rolig og fattet trods det jeg lige har oplevet.


Hun skal nu have ro og mørke og i løbet af det næste døgn vil hun blive normal igen. Hun kunne være død, siger han så, men så var det sket nu.


Hun er ifol i 4. måned og jeg håber bare at begge har det fint ovenpå denne oplevelse, især hoppen. Men ærgerligt hvis man mister føllet nu.

Hendes føl Filique har jeg tjekket, hun er ok. Så har de fået ro til at Tina kan komme sig.


Puha, for en aftenoplevelse.

Håber det er once-in-a-lifetime jeg skal opleve det, og det bliver med en underlig mavefornemmelse at hun skal stikkes i morgen, vi har dog aftalt med dyrlægen en anden dosis og noget mindre mængde.


Her er min smukke pige...


Tak fordi du læste med...


Mvh. Gitte


Gfoto.dk

Hestefotograf


StaldOlsen.dk


Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

Findus B - Top of Class - Urprinz

0
0
Svar på denne tråd
 
 Puha...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2011 23:03

Det lyder godt nok ubehageligt, men håber alle kommer sig godt over det :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sikke noget- uf
Forfatter: 
Dato:  23-09-2011 23:15

Godt, der ikke skete mere.

Jeg håber, det bedste for hoppe og føl. (Y) (Y) (Y)

---

Jeg skal dæleme ikke stikke i mine dyr, jeg var engang ved at aflive min kanin, der havde folingsproblemer. Dyrlægen gav mig en sprøjte med hjem, så de restende døde unger kunne komme ud. Desværre fik jeg givet 3 ml, fremfor 1 ml, da jeg aldrig havde prøvet, at stikke før, og var koncentreret om dét. Fremfor dosen. :-P



Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-09-2011 23:16

krydser fingre for at din smukke hoppe kommer sig uden men.


Sikke en ubehagelig oplevelse.



Knus Naja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Samme oplevelse
Forfatter: 
Dato:  23-09-2011 23:24

Og jeg tillader mig og være lidt emsig mht. dyrlægens forklaring.... Jeg har stået i nøjagtig samme situation, og der var altså ikke tale om en blodprop, den gør noget mere skade hvis du spørger min dyrlæge. Der er højest sandynlig sket det at der er tale om en allergisk reaktion eller du har ramt en vene.


Det er en meget ubehagelig reaktion der kommer når et så stort dyr vælter rundt i boksen. Jeg håber den kommer sig, min var lidt mat i et par dage, men kom ret hurtigt på toppen, dog hader hun dyrlæger og kanyler i dag.....



Mendacem memorem esse oportere. *


.oooO.........
(....)...Oooo.
.\..(...(....)
..\_)....)../.
.........(_/..





Lækker ejendom sælges i 9560 området


www.johnfrandsen.dk/ boligsiden.php?http:// johnfrandsen.husavis ...

1
0
Svar på denne tråd
 
 gggggggggggggggggg
Forfatter: 
Dato:  23-09-2011 23:26

pyha Gitte, det var da en ganske forfærdelig oplevelse, for søren det var vel nok godt hun overlevede.... gys for en sort samvittighed man står med bagefter vel, selvom du har gjort alt som du skulle...føler med dig og håber alle er helt ok igen, både hoppemor, føllet og den lille indeni hende og selvfølgelig også jer der stod med chokket.



Kærlig hilsen

Charlotte Bursche

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke allergi
Forfatter: 
Dato:  23-09-2011 23:37

Det er ikke allergi da hun fik medicinen i går og også har fået den tidligere.


Forklaringen er nu meget logisk, jeg har stukket igennem en blodårer da jeg sprøjter medicinen ind i musklen. Det tager et par minutter at give hende de 30 ml og der er ingen ubehag eller problemer overhovedet.


Først 7-10 sek efter jeg har trukket kanylen ud kommer reaktionen, altså små 3-4 minutter efter jeg er startet med at give medicinen.


Forklaringen er at olien i medicinen transporteres med blodet til hjernen (og andre organer) hvor den lukker for ilttilførslen i en kort periode. Nogle heste er dog døde af denne medicin.

Der vil ligeledes muligvis kunne høres ændringer på hjertet de første døgn efter reaktionen, ligesom lever også kan være let påvirket - dog slet ikke som jeg har set indtil nu. Efter et døgn er medicin optaget og skaden burde være udbedret.



Mvh. Gitte


Gfoto.dk

Hestefotograf


StaldOlsen.dk


Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

Findus B - Top of Class - Urprinz

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  23-09-2011 23:42

Det var da en møgubehagelig oplevelse Puha!

Især når du ikke vidste, hvad der skete. Når vi har fået udleveret pencilin til sprøjte, har dyrlægen advaret os - og det tror jeg, jeg ville være glad for, hvis det skulle ske, altså at man ved lidt om, hvad der foregår.

Vores dyrlæge lød i øvrigt meget rolig omkring det, sagde, at det så voldsomt ud, men normalt hurtigt gik over igen. (ja, jeg har jo kun hans ord for det, ved ikke om det passer)


Godt at hoppe og føl er okay og jeg krydser fingre for at det ufødte også er kommet helskindet igennem. Det ville da være superærgeligt at miste det nu, hvor man ikke kan nå at ifole igen i denne sæson.


Og se lidt lyst på det: Du kan vel for filan ikke være så uheldig at du laver samme nummer 2 gange i streg, så i morgen må det jo sandsynligvis gå helt glat

0
0
Svar på denne tråd
 
 nej heldigvis
Forfatter: 
Dato:  23-09-2011 23:47

Hvis det kun sker 1 ud af 20.000 gange - så burde jeg kunne behandle færdig uden flere ulykker..


Vi har dog lavet dosis lidt om og så håber vi bare det bedste.


Tak for alle de søde og medfølende svar - det hjælper en del på oplevelsen at dele den med jer...


Mvh. Gitte


Gfoto.dk

Hestefotograf


StaldOlsen.dk


Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

Findus B - Top of Class - Urprinz

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stakkels jer..
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 01:50

Det må have været en hæslig oplevelse - både for dig, hesten, føllet og din søn!


Jeg har også skullet stikke min hest et par gange - og hader det inderligt. Jeg KAN gøre det hvis jeg skal, men der skal helst være nogen hos mig, da jeg altid føler at jeg er ved at besvime (jeg holder vejret imens, så jeg skal helst ikke skulle give så store doser at det tager minutter). Indtil nu har jeg dog været forskånet for grimme oplevelser med det - og jeg håber inderligt at jeg aldrig oplever noget som det du beskriver.


Jeg håber at din hoppe har det godt igen snart, og at føllet hun bærer ikke har taget skade.


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 min ene hoppe
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 04:51

Min ene hoppe har reageret på samme vis som din, da den skulle i behandling for et sår på bagbenet. Dyrlægen kom, stak og så startede det. Heldigvis stod hun denne dag i boksen, og ikke på staldgangen, som vanligt. Jeg var glad for at dyrlægen var der, efter kort tid var hun sig selv igen, men det er en voldsom oplevelse. Hun er den eneste ud af alle de heste jeg har set, der har reageret på denne måde. Fremover får hun enten kun pulver eller mikstur. - om det kan ske igen ved jeg ikke, men vil hellere prøve at undgå det? Hvad er jeres erfaring dertil?

SEnere blev hun dog indlagt til i.v behandling, uden problemer?

og igen senere udskrevet og fungerer helt normalt igen :-)

Krydser fingre for at føl i maven er ok.


Julie




Avl af oldenborg
Masser af spændende salgsheste

www.stutterilacour.dk


Se vores tidligere hvalpekuld
efter sunde forældre DKK-stamtavle

www.lacours.dk/labrador.html

0
0
Svar på denne tråd
 
 ubehaglig oplevelse
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 09:02

Jeg har også stukket i halsen mange gange, efter anvisning fra dyrlægen. Og jeg håber ikke at opleve det samme, kan sagtens levende forestille mig, hvordan det har været.

Men jeg har prøvet noget der kunne minde om det.

Og det var bestemt heller ikke behagligt kan jeg hilse og sige.


Da min 5 års var føl og var omkring 4-5 måneder gammel, får hun akut høj feber. Vagt-dyrlæge bliver tilkaldt og han vurdere at hun har lungbetændelse.

Hun får noget for at slå feberen ned, samt medicin.


Da hun havde fået finadynen, begynder hun at ryste over hele kroppen og hyper ventilere helt vildt!!

Og jeg får hende trukket ind til hendes mor, som helt er oppe og køre over at føllet har det dårligt.

Dyrelægen er tydeligt mærket over og spørger til hvordan det sker, om det er sket mens hun fik det feberstillende eller først ved medicinen.

Og jeg forklarer, at det sker faktisk midt imellem de 2 ting, tror jeg...for det går lynende stærkt.

Føllet begynder at lægge sig ned og trækker vejret meget dybt og lægger og stønner og hun sveder som skudt ud af en kanon.

Hun virker til at vil til at opgive.

Jeg beder om at få en stor 60 ml. kanyle og prøver og malke ud fra hendes mor.

Men det lykkes ikke, så prøver jeg at putte vand i og står og holder hendes hoved mens jeg putter vand i munden af hende.

Efter nogle få sekunder hører jeg at hun drikker af det jeg giver hende i munden. Og det bliver jeg ved med i et par min.

Pludselig rejser føllet sig op og stavre hen til mor og drikker i vildskab ved hende.

Jeg bliver ude hele natten og holder øje med om temperaturen falder og det gør den gudskelov.


Her årene efter, har den pågældende dyrlæge og jeg tit talt om det, da det var en rigtig væmmelig oplevelse. Han er ikke direkte heste-dyrlæge, men han havde vagten den nat.


Faktisk ved vi ikke hvad det var der gjorde det.

Dyrlægen jeg bruger idag til hestene, siger at det kan være en chock reaktion over at have meget høj feber, hun havde langt over 40 i feber.



0
0
Svar på denne tråd
 
 På benene og ok
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 10:17

Tina er på benene som normalt og ok.

Hun er lidt mat men spiser normalt og er ellers ved at være sig selv igen.


Virkeligt væmmeligt at se sin hest så apatisk.


Glæder mig meget at hører fra jer andre der også har oplevet det - det gør mig lidt fortrøstningsfuld at andre er kommet godt igennem det og at vagtdyrlægen var så optimistisk.


Hun bliver ikke sprøjtet her til morgen - hvad jeg gør til aften ved jeg endnu ikke. Men overvejer at få fat i noget pulver i stedet, eller stoppe behandlingen. Hendes ben har et sår som er det hun er i behandling for, men det ser ok ud og egentlig tror jeg hun har mere brug for ro nu end den pencilin.


Heldigvis kom hverken hun eller føllet synligt til fysisk skade under denne kedelige hændelse.


Mvh. Gitte


Gfoto.dk

Hestefotograf


StaldOlsen.dk


Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

Findus B - Top of Class - Urprinz

0
0
Svar på denne tråd
 
 Din hoppe
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 11:01

Kære Gitte,


Puha en chokerende og traumatisk oplevelse, du har haft med din hoppe. Jeg kan forstå, at hun har været døden nær, og at det selvfølgelig berører dig meget.


Samtidig er det for mig en glæde at læse, at hun har klaret den og er ok nu. At hun er lidt mat er naturligt ovenpå alt det, hun har været igennem. Det er også godt at høre, at føllet er ok.


Det er vigtigt, at du er også er ok. -Vigtigt at du får snakket det hele godt igennem med din mand og/eller veninder, der kan rumme din oplevelse, så du får ro på igen. Pas godt på dig selv.


KH Esma


Healing

hest og rytter


Psykoterapi

-vil du leve det gode liv?



Afbalancering og harmoni til din hest og dig



Jeg er i gang med 2. del af en 4 1/2-årig

anerkendt uddannelse til psykoterapeut på www.ifga.dk



0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaeh..
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 11:29
årh, det er næsten min værste skræk at komme ud for det, når jeg har haft stukket min hest. Jeg har snakket med min dyrlæge om det, og han siger at det kan ske, og det også sker for dyrlæger ind i mellem. Han siger dog heller ikke at der er tale om en blodprop, men en slags for hurtig reaktion på antibiotikaet der jo er gået i blodet, og hesten derfor får en slags hallucinationer og derfor reagerer som den gør.


/Line

Fuldblod, hesten med xx faktor!
1
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 11:40

Pyhha sikke en tur.... Det lyder bestemt ikke rart. Men godt at der ikke skete mere med hende.


Held & lykke....



Hader selv at skulle stikke mine egne heste:-(((((



Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!


Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign


0
0
Svar på denne tråd
 
 Pyha, sikke
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 12:30
En væmmelig oplevelse.. Godt der ikke skete mere og at I er på vej frem ad igen. Jeg kan se i din anden tråd; www.heste-nettet.dk/forum/4/291090/ 291090/, at du har brugt Ethacilin til din hoppe - Jeg har for nylig haft en lignende, dog ikke så voldsom oplevelse med min hoppe ved brug af samme præparat. Jeg stak efter dyrlægens anvisninger, og har gjort det 1 milion gange før, men har sandsynligvis ramt en nervebane på vejen (hvilket måske sker 1 ud af 10.000 gange) ind, og min søde lille hest blev på et splitsekund forvandlet til et temmeligt ustyrligt vilddyr der kastede med hovedet, slog med benene og små stejlede og var helt uden for rækkevidde - Heldigvis var vi 2 i stalden og fik ved fælles hjælp sat hende ud på fold, så hun kunne få ro på i sit eget tempo og der var heldigvis ikke sket noget med hende.. Dog var hun temmelig følsom i dagene efter og havde et mindre anfald ifbm striglning aftenen efter. Jeg er kommet frem til at jeg ALDRIG selv stikker hesten igen, selvom dyrlægen siger at jeg godt må, da jeg nu har set hvad der kan ske og derfor vil være endnu mere påpasselig end jeg var i forvejen hvis det skulle være nødvendigt at stikke i fremtiden.. Kira

Don't just slide 'em - Trail N' Pleasure Ride 'em!


Nu med Rosie - Den smukkeste rødhætte hest i verden!


Elsket & savnet - Apache & Thilda

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 12:38

1000 tak for at du deler din grimme oplevelse med os andre.


Det er en af de historier, som man kan blive klogere af, hvis man selv skulle ende i samme situation.


Vores unghest er en klovn til at flytte sig når de leger på folden, så første gang han blev sparket, fik vi også flydende penicillin. Heldigvis kunne nabohestens ejer - der var dyrlæge - sprøjte den.


Sidst den blev sparket og også skulle have penicillin, spurgte jeg dyrlægen, om vi ikke kunne få noget pulver - og det kunne vi sagtens. Han sagde at det flydende var billigere, så derfor udskrev de næsten altid det.


Jeg kan simpelhen ikke lide at stikke dem mere - tror jeg fik nok engang vi havde en pony, der var på penicillin i næsten et halvt.


Hvor er det godt at høre, at hun har det godt igen.


Held og lykke med begge føl.



Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 12:55

Har du snakket med dyrlægen om, hvad du gør? Vores dyrlæge sagde, at det kunne ske for alle, når man stikker dem, altså at det ikke var bestemte heste el. lign, der var udsatte - men simpelthen at man ramte et forkert sted, og det kunne man ikke rigtig gardere sig imod.


Hvis det virkelig er så sjældent er det vel ikke så smart, at afbryde behandlingen, fordi man har haft en én ud af 20.000 oplevelse, der sandsynligvis aldrig kommer til at ske for dig igen.

Der må dyrlægen kunne fortælle dig noget mere præcis om ricisi.


Når vores kommer til skade, er der ikke andet valg - pasta tager den 1 eller to 2 sprøjter af i munden, så er det slut, og nogle gange kan du jo ikke give via pulver. Jeg tror, det er vigtigt, at du kommer over din skræk for at stikke og ikke har en irrationel frygt for det i fremtiden (eller får en anden, manden fx til at gøre det i stedet).

0
0
Svar på denne tråd
 
 selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 14:00

Skal man ikke stoppe behandlingen fordi man rammer et uheld der sker 1 ud af 20.000 gange - men måske skal man stoppe behandlingen fordi hesten har haft en så kraftig oplevelse og reaktion med medicinen nu her.

Dyrlægen foreslog selv at hun skulle have mest muligt fred de næste dage og derfor kunne de være en fordel at give pulver el. pasta.

Ikke for min skyld, men for hestens.


Jeg er ikke blevet bange for at stikke dem, som jeg har skrevet så er jeg af flere bekræftet i at jeg gjorde alt rigtigt og blot var uheldig. Så længe jeg kan gøre det rigtigt er jeg ikke bange for at behandle dem selv.

Manden min kan skam også stikke, hvis det kommer dertil.


Nej, jeg vil nu bare være ked af hvis min hoppe bliver rigtig utryg og skræmt, hun skal have det bedst muligt.


Hun får pencilin fordi hun har et sår på benet - et sår der er lukket. Det fandt jeg i tirsdags, og vaskede osv. i to dage.

Da dyrlægen alligevel kom torsdag tjekkede hun såret. Vi satte hende på pencilin for at mindske risikoen for infektion når nu det var lukket så hurtigt.

Spørgsmålet er nu om det er behandlingen værd i forhold til hoppens psyke og nuværende tilstand.

Det finder jeg ud af i samråd med dyrlægen i dag og så gør vi hvad der er bedst for hoppen.



Det glæder mig rigtig meget at høre om jeres andres oplevelser, og ikke mindst hvad jeres dyrlæger har sagtg og gjort omkring reaktionen på medicinen.

Ligeledes læser jeg selv tråde som disse med stor nysgerrighed, og jeg håber at min/vores oplevelser kan give viden til en anden hesteejer der pludselig står i samme situation.

For det er jo noget der sker - af og til - uanset om det er os selv eller dyrlægen der stikker hesten.


Et enkelt spørgsmål - jer der mener at have ramt en nervebane, kommer reaktionen så ikke med det samme eller mens i sprøjter medicinen ind?

Her kom den nemlig først efter kanylen blev taget ud.


Mvh. Gitte


Gfoto.dk

Hestefotograf


StaldOlsen.dk


Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

Findus B - Top of Class - Urprinz

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nervebane
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 17:07
Ifølge den forklaring jeg fik af dyrlægen mht at have ramt en nervebane, så behøver reaktionen ikke komme prompte, da du imens du stikker har et konstant eller næsten konstant pres på nerven. Når du så trækker kanylen ud, slipper presset og den ramte nerve/-bane går i en slags chok og begynder at sende kraftige smerteimpulser ud i systemet via andre nervebaner/receptorer og på den måde bliver hele hestens nerve/-receptore system overbelastet og hesten går nærmest i smerte chok, deraf de voldsomme reaktioner.. Kira

Don't just slide 'em - Trail N' Pleasure Ride 'em!


Nu med Rosie - Den smukkeste rødhætte hest i verden!


Elsket & savnet - Apache & Thilda

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 17:25

Det var ikke for at kritisere, er ked af, hvis du opfattede det sådan. Jeg tror egentlig mest, det var Julies indlæg, der fik mig til at reagere, da hun skrev at hun slet ikke ville stikke hesten igen pga. sådan en oplevelse. Det er jo uheldigt, hvis det går ud over hestene, at man er blevet forskrækket


Og så er det jo heldigt, at den kan få det i pulverform, når det nu er, og at dyrlægen har talt dig så fint igennem det efterfølgende.


(jeg kan i øvrigt heller ikke selv stikke, må have andre til at gøre det for mig)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det var grint
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 19:46

Sikke en grim oplevelser. Håber I alle er okay nu.

Jeg ville være gået i panik.


Jeg håber aldrig jeg skal opleve det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pyha....
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 20:57

...samme tur havde jeg med min unghest i starten af året


Hun havde tumlet i hegnet og havde fået en flænge over det ene forknæ, naturligvis røg hun udover broderi i en omgang penicillin fordi såret var så tæt på et led "better safe than sorry"...


Jeg har arbejdet i stald i 10 år, så jeg er riiiimelig god til at stikke i dem, og har aldrig (ud over de første par gange ) haft problemer med at "få mig til det".


Min unghest er også såååå cool mht. til at blive stukket så ingen problemer med uro her. Heldigvis havde jeg en venninde til at hjælpe med at rense såret for DET er jeg til gengæld en pyller med , så vi var 2 i stalden da uheldet skete.


Røde havde ligesom TS´s hest fået insprøjtningen over et par minutter uden nogen form for reaktion, heller ikke da jeg trak sprøjten ud var der noget der indikerede et problem (blod ved udtrækningen). Men jeg nåede nærmest kun lige at vende mig om da Kamilla bad mig flytte rø... NU!


Røde lignede en der var ved at gå i panik, store øjne, ukoordinerede bevægelser, slingren, fnysen osv...Heldigvis er min staldgang 3½ meter bred så Kamilla kunne komme til at lade hende gå rundt. Det gjorde hun en omgang eller sådan noget og så gik det eddertæskeme stærkt ud af stalden


Ude i paddocken blev vi enige om at holde hende i snor og så lade hende "longere" sig selv ud af det - det tog det meste af 5 minutter før hun stoppede helt. Hun var også MEGET træt bagefter, og noget søvnig de næste par dage - men har ingen mén fået af turen.


Dyrlægen sagde også at det var ekstremt sjældendt det skete - hun havde aldrig selv været ude for det, men havde godt hørt om det - med både døden til følge og uden mén. Så måske er det bare knald eller fald om udfaldet?


Jeg var ligesom TS også HELT sikker på at nu skulle jeg til at kontakte forsikringen og høre om de ville udbetale hvis man selv slog sin hest ihjel


Det er en hamrende grim oplevelse og jeg skal da også hilse og sige at jeg rystede NOGET i bukserne de næste dage (hun skulle fortsætte på kuren).


Trine (Faxa)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Al medicin
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 23:33

kan forårsage en allergisk reaktion uanset om man har fået det før og hvor mange gange.. No offence men hvis man ikke ved det så skal man nok liiiige tænke over om man overhovedet er kompetent til at stikke i sin hest..


Jeg har haft en patient der i årevis havde fået insulin og pludselig da jeg har givet ham det og er ved at komme nålen ned i kanylebøtten får han anafylaktisk shock.. Det er jo så nok også den værste allergiske reaktion man kan tænke sig..



VH,


MaggieMay


"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..



"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
2
Svar på denne tråd
 
 oveni hatten
Forfatter: 
Dato:  25-09-2011 10:01

kom så endnu en reaktion i går - så vi havde dyrlæge igen.


Hendes føl Filique havde fået kolik - med tynd mave, tydelige smerter og hun lå meget ned.

Dyrlægen sagde at det nok var en reaktion på hoppens uheld dagen tidligere, så nu er hun også i behandling.


Her til morgen er de dog begge bedre, og jeg håber meget at det går den rigtige vej nu.


Trine(faxa) - din beskrivelse er fuldstændig som mit forløb, dejligt du ville dele den med os.


MaggieMay - kompetence kan du vist ikke udtale dig om når du ikke kender mig og min baggrund - men fedt at nogen bare kan gå på vandet - jeg er blot et menneske.


Mvh. Gitte


Gfoto.dk

Hestefotograf


StaldOlsen.dk


Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

Findus B - Top of Class - Urprinz

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan udtale mig
Forfatter: 
Dato:  25-09-2011 10:42
På baggrund af at DU udtaler at det ikke kan være en allergisk reaktion da hun også fik præparatet den foregående dag. Det afslører for mig at se at du ikke ved nok om injektioner og medicinadministration til selv at give det.

VH,


MaggieMay


"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..



"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-09-2011 11:29

God bedring med dem begge.



Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja ja men
Forfatter: 
Dato:  25-09-2011 12:29

MaggieMay - tag du den med dyrlægen - jeg har blot deres ord for at hestens reaktion og min erfaring er fuldstændig i overenstemmelse med at det IKKE er en allergisk reaktion.


Et medicinhåndteringskursus kan bekræfte ligeså - hesten har fået et pencilin-shock.


Men pyt pyt - der er altid nogen bag skærmen der vil hovere, være klogere og nedgøre andre. Heldigvis stod jeg med det i virkeligheden, handlede korrekt og dyrlægen var en udmærket hjælp igennem forløbet.


Mvh. Gitte


Gfoto.dk

Hestefotograf


StaldOlsen.dk


Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

Findus B - Top of Class - Urprinz

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vil hverken
Forfatter: 
Dato:  25-09-2011 13:09

nedgøre eller hovere..


Hvis man selv vil stå med injektionerne så fint med mig men man skal sgu have den nødvendige viden.. Jeg har ikke skrevet at det var en allergisk reaktion din hest fik - jeg har skrevet at hvis du udelukker allergisk reaktion på baggrund af at hesten har fået medicinen tidligere så ved du ikke nok..


Bliver du bare så sur at du slet ikke læser hvad jeg skriver..


Der er så vidt jeg kan bedømme ikke spor i vejen med din tackling af hændelsesforløbet - ikke spor men jeg synes du afslørede en manglende viden..


VH,


MaggieMay


"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..



"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
1
Svar på denne tråd
 
 stald olsen
Forfatter: 
Dato:  25-09-2011 13:44

sikke dog en skrækkelig oplevelse at få.


godt at både hest og føl har det godt nu.


det er modtageren der bestemmer budskabet!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Maggie May
Forfatter: 
Dato:  25-09-2011 13:55

Maggie May, din kloge kvinde...! Jeg siger det her i den bedste mening. Jeg er tit enig i det du skriver, men dine indlæg den sidste tid gør mig bekymret. Har du det godt? PÅ SKRIFT fremstår du for tiden noget besk. Jeg vil have den gode gamle Maggie May tilbage.



Jeg har selv haft en mini-shetter hoppe, som dyrlægen gav noget smertestillende, da den tilsyneladende havde en form for kolik (og den var drægtig).

Nogle sekunder efter sprøjten var ude, begyndte den at dirre i hele kroppen og virke usikker på benene. Tumlede lidt rundt, men kunne holdes, da den var så lille.

Det varede nogle minutter. Dyrlægen blev selv noget forbavset og havde ikke set sådan en reaktion før. Hoppen kom tilsyneladende til sig selv igen, men lå død i boksen næste morgen. Men det kan jo så være dens maveproblem som var skyld i dette.


Mvh Tina


R.I.P

Turpin 20.05.1996 - 28.07.2002

Calle 28.04.1998 - 02.04.2010


"When a loved one becomes a memory,

memory becomes a treasure."

0
0
Svar på denne tråd
 
 1111111111111
Forfatter: 
Dato:  25-09-2011 15:22

Puha en grim oplevelse, håber føl og mor er ovenpå igen


Lotte Miller: Oplevede selv et anafylaktisk chok på min hest for et halvt års tid siden.. Det var også Finadyne der var skyld i det!!!!!!!!! Hun var lige ved at dø, men klarede den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-09-2011 13:43

Glæder mig hoppen og føllet har det fint!


Jeg stikker mig selv med medicin i låret en gang om ugen og har gjort det i en del år efterhånden. Jeg fik et tip for et par uger siden, da jeg skulle hente mere af min medicin; efter al væsken er tømt i musklen trækkes kanylen lidt ud - hold så en pause på 5 sek og træk den så ud. På den måde når hullet kanylen har lavet faktisk at lukke sig.


Det kan man nok godt bruge til sin hest - hvis den ellers ikke hopper rundt i.


Støt de danske soldater!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tina *Turpin*
Forfatter: 
Dato:  26-09-2011 14:00

Tak for din bekymring men jeg har det ganske fint.. Jeg har haft nogle heftige diskusioner ang væddeløbsheste i det hele taget og travheste i særdeleshed.. Behandlingen af dem er en hjertesag for mig og så kan der jo godt blive gået til markronerne..


Ang tråden så synes jeg at det er lidt bekymrende så mange der stikker i deres hest hvor det virker som om det kun handler om hvorvidt de har injektionsteknikken på plads.. Det kræver jo mere end det - bla viden om medicin og reaktioner herpå og det er min opfattelse at ts afslørede manglende viden..


Præcis ligesom du skriver det til mig i bedste mening er der jo også den mulighed at JEG skrev det til ts i bedste mening.. Men det er svært at gøre folk opmærksom på at det kan være de mangler viden uden straks at blive opfattet som besk, bedrevidende, hånlig ect..


VH,


MaggieMay


"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..



"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
1
Svar på denne tråd
 
 at dømme fra et tyndt grundlag
Forfatter: 
Dato:  26-09-2011 14:23

Måske bliver man opfattet som man gør fordi man dømmer ud fra et tyndt grundlag.


Hvorvidt jeg har viden og erfaringen er jo ikke formålet med dette indlæg, blot at dele min oplevelse.


Jeg skriver indlægget i en lettere rystet tilstand - ikke fordi jeg ikke vidste det kunne ske, men fordi jeg blot er et menneske og syntes det var ubehageligt.


Jeg kan informere om at jeg har 22 års erfaring med heste, har arbejdet med dem både proff. og privat. Har arbejdet tæt sammen med dyrlæger, været i praktik der osv. - og desuden underviser jeg i hestens røgt og pleje.

Så blot en dum lille tøs er jeg vist ikke - men tak fordi du har stemplet mig sådan.


Hjælp kommer aldrig igennem på en dømmende måde - tror mig - jeg læser også pædagog, og det er en usædvanlig dårlig fremgangsmetode hvis man gerne vil gøre noget godt for andre at dømme dem negativt først.


men tak for dine indlæg - så kender vi HN når det er værst igen.


Og lige et surt opstød fra mig - fordi en informativ tråd blev til det jeg hader ved HN.


Mvh. Gitte


Gfoto.dk

Hestefotograf


StaldOlsen.dk


Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

Findus B - Top of Class - Urprinz

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tag det for hvad du vil
Forfatter: 
Dato:  26-09-2011 14:32

med din opremsning af al din kunnen så tror jeg under ingen omstændigheder på at du ville have lyttet uanset HVOR pænt jeg havde pakket det ind..


Nu ved du i hvert fald at der godt kan opstå en allergisk reaktion selvom hesten har fået medicinen før.. Jeg håber dog aldrig du får brug for den viden men den kan være nyttig.. På intet tidspunkt har jeg stillet spørgsmålstegn ved din viden om heste og jeg kunne ikke være mere ligeglad med hvor længe eller hvor professionelt du har arbejdet med dem.. Det eneste og meget specifikke område hvor jeg stillede spørgsmål ved din kompetence var i forhold til indgivning af medicin i injektionsform..


Det bedste til dig, din hest og dens føl - både det ved siden og det i maven.. (kan se din bekymring i tråden på avl)


VH,


MaggieMay


"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..



"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
1
Svar på denne tråd
 
 Bla bla
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 20:43

Jeg var ude for præcis det samme i vinters med min hoppe. Hun skulle også have penicillin. Jeg plejer selv at injicere det. Det har jeg gjort de sidste 10 år. Dengang var der ikke opfundet medicinhåndteringskursus, men jeg fik en lang og udførlig instruktion af min dyrlæge, som siden er blevet suppleret med et kursus, og har indtil i vinters aldrig haft problemer!


Der skete det, at jeg havde striglet musen og givet penicilinen - 2 minutter efter begynder hun at blive urolig, lige som om hun er bange for noget uden for.

Jeg sætter hende ind i boksen, men på vejen ind går hun i kramper og sætter sig på røven - bagbenene forsvinder simpelthen under hende flere gange. Da hun endelig rejser sig, går hun direkte frem og støder hovedet mod boksmuren flere gange for at falde om i kramper igen.


Jeg går fuldstændig i panik og tror også at hun er ved at dø. Jeg ringer til dyrlægen, som fortæller at hun havde fået et anafylaktisk chok. Hun har aldrig været allergisk over for penicillin før, men som i dit tilfælde, er der kommet lidt medicin i blodet under udtrækningen af nålen.

Det sker meget, meget sjældent får jeg at vide, MEN min dyrlæge har oplevet 2 tilfælde ud over mit inden for det sidste år. Begge tilfælde injicerede hun selv hestene. Helt uofficielt mistænker hun selve penicilinen, men dette kan hun desværre ikke underbygge på nogen måde.

Uanset om din hest har været overfølsom eller ej, kan den være det nu.


Personligt, trods erfaring osv, injicerer jeg ALDRIG en hest igen. Den oplevelse var lige en for meget for mig!



/Patricia


- I'm so eager to learn that I accept to receive lessons even from my worst enemy, if he posses information that can make me advance in my life!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nårh ja....
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 20:51

Og så lige lidt tanker: Hvis det kun sker i et ud af 10.000-20.000 tilfælder undrer jeg mig godt nok over så mange har oplevet det her inde



/Patricia


- I'm so eager to learn that I accept to receive lessons even from my worst enemy, if he posses information that can make me advance in my life!

0
0
Svar på denne tråd
 
 MaggieMay
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 21:56

Et eller andet sted er det vel fløjtende lige gyldigt, om reaktionen er forårsaget af penicillin iv, eller der er tale om en allergisk reaktion?


Den nødvendige viden er vel ud over selve injektions-teknikken at kende til den korrekte handling i den givne situation?

- Men hvor mange har lige adrenalin - eller noget - liggende i baglommen, hvis hesten får anafylaktisk chok? Hvordan skelner du mellem det ene og dt andet?


Cirkelinemus :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 11111111
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 22:12

Har hesten det godt igen?


Jeg tænker lige, er det også Finadyne I andre har oplevet jeres heste resgere på?

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 22:28

Patricia: Jeg tænkte også lidt over, hvor mange, der egentlige havde oplevet det.


Men hvis du tænker over, hvor mange gange en ridehest egentlig stikkes i løbet af et liv - bare én træls skramme bliver let til 5 stik bare dér, ofte vil du også være i stalden, når andres heste behandles osv... Så stiger sandsynligheden for at opleve det ligepludselig..

0
0
Svar på denne tråd
 
 undres også
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 00:23

Jeg har også oplevet min hest reagere sådan (havde ellers også tjekket for blod flere gange undervejs i stikket, men alligevel var der et par dråber blod bagefter). Det var meget voldsomt at opleve og vagtdyrlægen der kom ud troede han ville komme ud til en død hest. Han havde aldrig oplevet det før og havde da været i branchen en hel del år.


Kan se på min gamle regning at det er Ethacilin hun fik dengang. Hvad er det jeres har fået?

Selvfølgelig kan det være tilfældigt, for som skrevet kom der muligvis en smule penicilin i blodet.


MVH Anja


0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum...
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 12:57

Jeg kan ikke huske hvad navnet var, men Finadyne var det helt sikkert ikke, for det plejer jeg at få som pasta, når det er.


Jeg kan huske at flasken var hvid og det samme var det der var inden i.



/Patricia


- I'm so eager to learn that I accept to receive lessons even from my worst enemy, if he posses information that can make me advance in my life!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 13:27

Jeg har prøvet noget lignende, min han væltede bare og kunne ikke komme op, han lå i 20 min og dinglede rundt med hovedet.

Jeg fik forklaringen at jeg havde ramt en vene og det så ikke var unormalt at hesten bliver utilpas i op til 30 min bagefter. Det skulle på ingen måde være farligt, blot ubehageligt for hesten.


Selvfølgelig er det noget af en forskrækkelse man får sig, jeg troede også, at jeg havde aflivet hesten. Han var helt normal bagefter.

Efter min dyrlæges udsagn, er det noget der sker en gang i mellem og slet ikke så sjældent igen.

det min fik hed, penicillinprokain rosco vet og er hvid.


Udsalg eller bytte af rester fra forretningen, kom med et bud.

www.galleri.skindbjerg.com


Motordrevet pælebor sælges, se profilen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 begge har det fint nu
Forfatter: 
Dato:  29-09-2011 08:12

Jeg valgte at stikke hende igen om søndagen, men samme medicin og fremgangsmåde.

Jeg vidste jo at det var en uheldig situation og højst sandsynligt ikke ville ske igen. Hun var lidt mere utryg en hun plejer men vi hygge og nussede og hun faldt hurtigt til ro.


Min hoppe fik også Ethacilin.


Heldigvis gik der hul på såret som nu kan plejes udefra og vi behøver ikke sprøjte hende mere (i samråd med dyrlægen er denne beslutning taget).

Men jeg er klar igen næste gang mine heste har brug for det.


Jeg undre mig nu ikke over hvor mange der har oplevet det - må sig at jeg har stukket rigtig mange heste, og kender mange der har ligeså, så mon ikke den statestik passer nogenlunde.

Min dyrlæge fortalte bl.a. at de studerende på LIFE af og til oplever det, men hun havde personligt aldrig set det. Det havde andre på klinikken dog.


Nu skal hoppen bare drægtighedsundersøges igen når føllene skal revaccineres om 20 dage - så kender vi skadernes fulde omfang. Jeg håber at føllet i maven har klaret det, men det må tiden vise.


Vigtigst af alt er de to jeg har gående på marken nu begge i fuldt vigør og humør igen.


Mvh. Gitte


Gfoto.dk

Hestefotograf


StaldOlsen.dk


Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

Findus B - Top of Class - Urprinz

0
0
Svar på denne tråd
 
 Voldsomt
Forfatter: 
Dato:  29-09-2011 21:56

Hej Gitte, dejligt at høre at din hoppe har det godt igen.

Sikke en voldsom oplevelse!

Jeg vidste faktisk ikke, at hestene kan reagere SÅ voldsomt på en

penicillin-indsprøjtning, puha....

Jeg har også stukket mine en del gange, men nu ved jeg da, at det kan ske, så skulle jeg være uheldig, er jeg da forberedt....


Krydser fingre for føllet


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-10-2011 23:19

puha en grim oplevelse, jeg føler virkelig med dig - ikke mindst fordi næsten det samme skete for min hest for to uger siden.. det her er ikke for at "stjæle tråden" men vil bare dele min oplevelse med dig så du ved du ikke er alene :) og kan lige så godt indrømme at jeg ikke har læst alle indlæggene da der er RIGTIG mange


fik en dyrlæge ud til et lille sår der var gået lidt indvendig betændelse i en mandag morgen - den skulle så stikkes med penicilin, kender ikke dosen da det hele står lidt.. tåget.. for mig først den ene side, så den anden - stille og roligt med lidt små snakken frem og tilbage mellem dr. dyr, min kollega og jeg. lige pludselig ligner min hest en der har set et spøgelse!! den bakker tilbage, og ser meget bange ud! og så ligger den pludselig på siden og kramper jeg frøs simpelthen fast og tog så et skridt hen imod den, hvorefter jeg blev SPARKET ud af døren da jeg var ved at gå imellem dens ben (=jeg også ville komme til skade, jeg tænkte SLET ikke) jeg har så åbenbart først stået og skreget, og siden sat mig i en boks og tudet.. kan kun huske det svagt, og tænkte KUN på hesten, som jeg var sikker på skulle dø. pludselig hører jeg en råbe noget til min kollega, som stormer om på den anden side af stalden og lukker døren og så ser jeg min hest stå derinde på alle fire ben jeg løb så ind efter en grime, og min chef prøvede at berolige hesten - hvilket ikke gik så godt, så jeg tog over og gik over i hallen og gik bare rundt, og rundt, og rundt.... efter en times tid kom dr. dyr tilbage og vaskede sårene - et over øjet, på forknæet, og koden på forbenet hvor den var faldet, samt tjekkede dens pupiller og hjerte osv.. hesten var stadig lettere nervøs, og efter jeg var sikker på den kom sig sendte jeg den på "ferie" med sin bedste ven i en uge, og den er nu næsten sig selv igen - bortset fra at den er lidt ekstra skeptisk overfor visse ting men det var billigt sluppet.


og nå jo; jeg har endnu ikke fået taget medicinhåndteringskursus da der ikke har været tilslutning til det i mit område, kan godt være jeg engang gør det - men stikke en hest med penicilin - det kommer jeg nok ALDRIG til! der er ikke noget mere frygtindgydende end at se de store smukke dyr vælte rundt på den måde


"Man skal altid starte fra bunden. - Ja - undtagen når man skal lære at svømme!"

- Storm p.


"Jo længere man præker for ungdommen, des ældre bliver den - og så er det for sent!" - Storm p.


La Petite & Wirago i er mine stjerner!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke føl mere...
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 12:34

Tina er i dag blevet håndprøvet og fundet ikke drægtig.


Hun har altså kastet efter pencilinshocket - da hun jo blev testet drægtig dagen før.


Hun er stadig lidt utrivelig og mere nervøs end hun var før. Hun har derfor jævnligt dyrlæge og er testet for orm, tænder m.m. for at få hende helt på benene igen.


Men altså ikke noget føl til os næste år.


Mvh. Gitte


Gfoto.dk

Hestefotograf


StaldOlsen.dk


Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

Findus B - Top of Class - Urprinz

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kastet føl....
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 12:40

Det var da rigtig ærgeligt Gitte


Jeg håber, at hun bliver sig selv igen med tiden!



/Patricia


- I'm so eager to learn that I accept to receive lessons even from my worst enemy, if he posses information that can make me advance in my life!

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 12:43

Ajj hvor ærgeligt. Men bare mor-hest får det godt igen. Man kan, trods alt, prøve igen næste år. Selvom det er møg surt for jer...


Belinda


" selv den længste rejse starter med et skridt"

Dalai Lama



Hav en hyggelig aften med veninderne, book et partylite homeparty. Skriv for mere info ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uhyggeligt...
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 20:13

Vores hoppe lavede samme nummer efter at være stukket med penicillin .. desværre gik det bare helt galt. Den væltede rundt i kramper og blev ved med det, indtil dens ene øje bogstaveligt talt poppede ud af hovedet på den, helt sprængt og ødelagt. Vi valgte med det samme at få den skudt med en boltpistol, og aldrig har jeg set så meget blod pøse ud af et lille bitte hul. Vores hest pådrog sig altså en hjerneblødning, og det har sikkert været trykket fra hjernen der lettede da øjet poppede ud. Nu sidder jeg og tænket lidt om det kunne have været et veneuheld som beskrevet ovenfor - eller om den havde noget tendes til dette i forvejen, for 2 dage tidligere stod hesten og SAVLEDE - som en labrador der tænker kiks - jeg har aldrig set en hest savle på den måde før - men interessant om der kan være en allergisk reaktion for medicinen, om det er tilbagetrækket af kanylen, eller om det er helt tilfældigt - men frygteligt at være vidne til

 

Karin

0
0
Svar på denne tråd
 
 penicilin chok
Forfatter: 
Dato:  17-08-2014 14:21

Hej Stald Olsen

Var på nettet for at søge information om evt. andres oplevelser og finder så din.

Har lige oplevet det samme torsdag aften. skulle give min hest penicilin 4. dag, og tjekker også at der ikke er stukket i blodåre ved at jeg trækker stemplet lidt tilbage. Ingen blod at se.

Da jeg tager nålen ud, giver hesten et sæt og et øjeblik efter springer den rundt i boksen, støder ind i væggen, sætter sig på halen falder bagover, kommer op igen og vælter rundt og kaster sig ind i væggene igen, og sådan fortsætter det i forfærdentlig lang tid, føles det. på et tidspunkt ligger den i lidt længere tid med benene strakt ud, og vi tror den er død. Kommer så op igen og fortsætter. Så begynder den at blive lidt roligere, og det ebber mere og mere ud.

Får at vide af dyrlægen, da han kommer, at normalt døer de af det, men det må være ganske lidt, der er ramt i en åre længere inde, ved at man nok kommer til at trykke lidt når man sprøjter, så selvom jeg havde tjekket for blod forinden, så har jeg nok ramt noget længere inde.

Det var en frygtelig oplevelse. Dagen efter virkede han ganske normal. Håber ikke han kan have taget noget skade, som først dukker op senere.

vil spørge dig, om din hest har det godt i dag ?

Mange hilsener

Aase

 

 

Får a

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Aase
Forfatter: 
Dato:  17-08-2014 17:07

Jeg har også været ude for det, så du kan da lige få mine erfaringer :)

Min hest havde fået et dybt sår på det ene bagben. Jeg har stukket med penicillin flere gange før, så det gik vi i gang med. På 5 dagen var dyrlægen til tjek, da benet ikke helede helt som ønsket. Dyrlægen stikker, og tjekker flere gange for blod. Dyrlægen trækker nålen ud og få sekunder efter kan jeg se at der er noget galt. Min hest begynder at stå og se helt forskrækket ud med store næsebor, og begynder at slå voldsomt med hovedet. Vi skynder at sætte hende ind i en boks, og i ca 5-10 minutter falder hun rundt og opfører sig helt underligt. Derefter kommer der ro på igen. Hun bliver smidt på fold, og dyrlægen var ikke bekymret længere. Hun mener at nålen har ramt en blodåre på vej ud, og derfor er der kommet en lille smule i blodet. Dagen efter var hesten sig selv igen :)

Det sker ikke tit, men er man heldig at der kun kommer lidt i blodet, klarer de sig oftest uden men :)


- Louise med den dejlige Lo'moone!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-08-2014 21:12

I 1999 oplevede jeg det samme med en af mine shetlandsponer. Min daværede dyrlæge var ude hos mig og vaccinere ponyer.

Den ene er så blevet ramt i en blodåre, fra den var stukket, til den lå død, gik der max 5 min.

Så jeg stikker ikke mine ponyer selv, beder altid om pasta eller lignende. Jeg har dog haft et føl, der skulle stikkes - mendtvar i lårene/rumpen, så det kunne jeg lige gå med til....

 

Den oplevelse vil jeg la' en dyrlæge om hos mig, hvis det skulle ske igen. Som det naturligvis ikke gør(7-9-13)


MVH.

Betina

 


3 shetlandshingste(født 2010), 2 sorte på 80 og 85 cm og 1 rød på 95 cm sælges billigt til gode hjem. Går sammen i løsdrift.

 

Har opdateret hestepas/fuld stamtavle.

Flere salgsponyer på w ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ramme en blodåre
Forfatter: 
Dato:  17-08-2014 21:43

Nu er det jo også vigtigt at bemærke at der er stor forskel på hvad det er der kommer i blodet!

En lille bitte mængde penicillin dør de ikke af. Jo, det ser utroligt ubehageligt ud, men tror at der skal større mængder til før at hestens liv er i fare.

Nu var det min dyrlæge der kom til at give en lille bitte smule penicillin i blodet, og hun var på intet tidspunkt alvorligt bekymret. Og hesten stod da også på folden kort tid efter - en smule difus og ikke helt sig selv endnu, men da okay nok til at kunne græsse osv.

Tror at det er en helt anden sag ved andre typer medicin. En vaccine for eksempel, undrer det mig ikke at de kan dø af. Det er jo skrappe sager!

Jeg kender til en shetlænder der fik en del sprøjte penicillin i blodet, og den lå i kramper i 10 minutter, men er da den dag i dag helt okay igen. Men grimt ser det ud!

 


- Louise med den dejlige Lo'moone!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Samme oplevede jeg :)
Forfatter: 
Dato:  18-08-2014 00:06

 

Jeg oplevede (desværre) det samme som dig.

Sidste år havde jeg dyrelægen ude for at tilse et spark min unghest havde fået udvendigt på haseledet.

Hun skulle så have både smertestillende og noget pencilin som dyrelægen gav hende i en sprøjte da min hoppe blev tilset.

Efter den sidste sprøjte er givet bliver min hest helt urolig og bakker vildt baglæns (gudskelov for panik-hægter/tove) og bliver fuldstændig berøringsangst. Hun vælter tilbage og ned i den ene ende af staldgangen hvor der er lukket.

Dyrelægen og jeg får forsigtig gennet hende ind i hendes boks hvor hun står og kaster vildt med hovedet og er helt "uden for rækkevidde". Det tog lige et stort kvarter før hun blev nogenlunde igen.

I fællesskab med dyrelægen blev valget på at jeg oralt skulle give hende smertestillende og pencilin/antibiotika i foderet for at undgå sådan en hændelse igen.

 

Det var meget ubehageligt at se ens hest vælte sådan tilbage i panik/angst og slet ikke kunne håndtere at blive rørt.


// Mille

- Med et par gule og en lille brun i stalden

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider