Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Når børn "tror" på GUD = HJERNEVASK ??
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 01:19

Jeg er 100% ateist, og det er mine børn også.

Jeg/vi har dog fuld respekt for andres tro, så længe de bare respekterer at vi ikke tror på noget og ikke interesserer os for kirken og den slags. Mine børn er 7 og 8 år.


Jeg er og stødt ind i et par irriterende situationer.


1:

Min datters (8 år) veninde på 7 år tror på gud, det har hun lært af sin "papfar", jeg er veninder med moren som vist ikke rigtig ved hvad hun tror.


En dag da vi skulle sove hjemme hos dem, da forældrene skulle i byen/fest, der skulle pigerne sove sammen i min datters venindes seng.

MEN da jeg lyttede til døren for at høre om de nu sov, så hørte jeg at veninden talte om GUD OG JESUS med min datter.

Jeg blev ærlig talt så sur, at jeg tog min datter ud fra veninden soveværelse og sagde hun måtte sove inde hos mig.

Har ikke talt med min veninde (min datters venindes mor) om situationen, jeg syntes det overskred vores grænser ret meget men valgte så den løsning at de nok ikke skal sove tæt sammen mere hvis "jesus-bogen" kommer frem i nattens mørke...



2:

Min datter igen, den samme på 8 år, var taget med en skoleveninde hjem, og jeg vidste ikke bedre end det bare var en legekammerat.

Da jeg kommer for at hente hende, er der ingen hjemme i huset, men naboen ser mig og siger de er gået over til "klubben", nok kun 2-300 meter derfra.

Jeg går derover og finder ud af det er en BIBEL-KLUB for børn.. Det finder jeg ud af, da "formanden" for dette foretagende kommer hen til mig og fortæller hvad det er, og det jo "bare" er en slags søndagsskole... Formanden er mor til en anden klasseveninde, og hun kender GODT min holdning til gud og den slags. Jeg sagde bare ja ja og finder min datter som var gået med formandens datter og den oprindelige legekammerat hjem til formandens datter.

Jeg har nu sagt til min datter, at hun ALDRIG mere kommer til kværkeby om mandagen mere da det er mandag den her "børneklub" foregår..

Jeg fandt så ud af at det var indremission/pinsemission.



Jeg vil gerne høre hvad andres holdninger er til det, når ens børn som er IKKE-troende, har venner/veninder som tror på GUD/JESUS.


Jeg mener jo man skal respektere hinanden, og IKKE forsøge prakke andre en tro på de ikke selv har bedt om.

Jeg ville da heller aldrig feks undervise min datters veninder i KORANEN hvis jeg feks var muslim, det må da være det samme ??


ADVARSEL:


AGRESSIV HESTETRANSPORTØR:


www.youtube.com/watch?v=dbFPhf103-s


Videoen er optaget lovligt af mig selv på egen grund.

4
16
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 01:31

må dine børn ikke tro på Gud? Bare fordi du ikke gør?


Sagde Janne

Lejlighed sælges i Kgs. Lyngby

nybolig.dk/maegler/ PrivatBolig.jsp?sagsnr...snr=103468

- Send PB for info -




22
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 05:05

i den alder dine børn har kan de da ikke tage sådan en "troende ikke troende beslutning" og hvis din datter ville tro, lad hende.. jeg tro ikke på gud, men har gået på en kristen skole, fordi undervisningen var god og mine karakter steg.. INTET med gud at gløre

6
0
Svar på denne tråd
 
 synes du skal læse dit eget indlæg
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 05:44

Jeg vil foreslå dig at læse dit eget indlæg en gang til, den eneste af de mennesker du omtaler der ikke respekterer andre er dig.


Fordi du ikke tror, skal alle andre tage hensyn og rette ind, de må ikke omtale gud og jesus, for dine børn


Du ender med at fratage dine børn nogle gode kammerater, hvis du ikke acceptere at andre mennesker har lov til at tro på gud.


tænk hvis situationen var omvendt, din datter vil gerne have en kammerat med hjem, men kammeratens mor er hysterisk over din IKKE tro og forbyder sit barn at være sammen med dig.


hvis klubben, eller jesus bogen er vigtig for kammeraterne, ja, så lære din datter lidt andet end jeres egen kultur og det er vel i bund og grund ikke så slemt, hun skal vel begå sig i et åbenbart troende område i mange år endnu.


jette





Western undervisning hver torsdag

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk



Center for alternativ behandling

20
0
Svar på denne tråd
 
 Det er børn!!!
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 06:57

Ej du må undskylde, men jeg bliver egentlig lidt harm, når jeg læser dit indlæg.

Jeg tror heller ikke på gud,Men syntes du blæser kameler op. Hvis din datters veninder, fortæller hende om gud og jesus, så lære hun da noget nyt,og hun er kan jo selv bestemme, hvad hun tror og ikke tror på.

Syntes simpelthen ikke man kan "fratage sin datter veninder" fordi, at de tror på noget andet.

Jeg gik i klasse med en præstesøn, og han var simpelthen som alle andre, borset fra at man bedte bordbøn, når man spiste der. Og ja herre gud, så må man jo lige sidde med smilebåndet på imens :)


Du siger din datter er 8 år, der mener jeg nu også at man er "stor" nok til at tage en stilling selv, til hvad der er rigtig og forkert. Og hvorfor ville det være så skrækkeligt, hvis hun troede på gud?? Det vel ikke meget værre end at tro på tandfeen, og det gør hun vel??


Jeg syntes bare, at når 2 børn sidder på et værelse og snakker, og emnet tilfældigvis er gud, så hiver man bare ikke ungen ud, når hun havde glædet sig til at sove med en veninde.


Tror du skal tage dig selv lidt i nakken, og tænke på din datter,frem for dig selv. Eller tag selv en snak med hende om gud, og sig at DU ikke tror på det, men at det helt op til hende selv. Ingen grund til at sige du må IKKE. For ellers vil hun såmænd bare holde det for sig selv.


Mht den den der skole, syntes jeg så godt man kan sige til forældrene, at de en anden gang godt må ringe og spørge, inden de tager din datter med, da i ikke er kristne. Det kan man godt sige pænt.


Du skriver selv man skal respektere andre, det skal du også,om end ikke lære at leve med ,at man godt kan være venner selvom man ikke deler tro.


Håber i får løst det, for din piges skyld.


Mor til skønne Maddie 240508 og dejlige Neo 060910


Kigger efter en super sød og skøn børnepony,skal være på sjælland,god og stabil og bare dejlig :)

12
0
Svar på denne tråd
 
 som jeg læser
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 07:00

det var din datter og dennes veninde gået over til en anden veninde for at lege. Denne 3. pige var så optaget af en såkaldt bibelklub for børn. Det ville da være mere synd at bede din datter gå fordi der var bibelklub. Kristne mennesker er åbenbart mere favnende end du er.


Din datter skal vel selv tage stilling og ikke påduttes hvad du tror på. Det er jo heller ikke sikkert hun kommer til at stemme på samme parti som du gør når hun bliver voksen. men derfor er hun jo stadig din datter.


Mine børn tror på gud, det gør jeg osse. Men der er nogen ting i biblen jeg ikke kan få til at passe. Men derfor kan jeg godt tro på det gode i biblen.


Du skal ikke pådutte din datter og fratage hende gode kammerater fordi du mener de er forkerte.




Har du et barn på Vasehus Rideklub? Jeg har to bluser se præs! Udstyr til barn, se præs! Bud modtages.

7
0
Svar på denne tråd
 
 jeg er enig
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 07:04

Med de andres indlæg. Du har givet dine børn din holdning, nemlig at du ikke tror på Gud og derfor skal de heller ikke.

Men hvad hvis de vil noget andet? Vær der for dem og hjælp dem istedet, der vil være andre situatuationer de næste mange år hvor du må acceptere de får en anden holdning end dig.

Og herregud( ) blandt den danske befolkning er der da ingen der er fanatiske kristne. Dansken har et afslappet forhold til Gud.

Lad være med at fratage hende muligheden for kammerat skab- selvom der er lidt kristendom indblandet.






Meget sælges- blandet udstyr til barn, hest og rytter. Også tasker. Se mine annoncer på MP.

5
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 07:33

"Når børn "tror" på GUD = HJERNEVASK ??"



Når forældrene "tvinger" børnene til at tro/ikke tro på Gud eller andet = HJERNEVASK??


Sorry, men jeg synes altså ikke at man skal pådutte børn noget på den måde..



/DarkAngel


Make-up (GOSH) sælges:

www.baboom.dk/html/ mar_alle.asp?UserID=28954

4
0
Svar på denne tråd
 
 fkgjfkhgfhfgh
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 07:40

Jeg sidder lidt og tænker om det indlæg er lavet for, at skabe en diskussion - synes måske nok indlægget er liiiidt overdrevet på nogle punkter?


Jeg har nu sagt til min datter, at hun ALDRIG mere kommer til kværkeby om mandagen mere da det er mandag den her "børneklub" foregår..


Håber ikke det er helt seriøst??


Jeg tror ikke selv på gud - men min datter vil gerne gå i børneklub sammen med mange af hendes kammerater og det får hun da lov til. Børneklubben foregår i skolens gymnastiksal hvor ungerne er total aktive...og de får måske læst et par bibelhistorier op engang imellem.

Dét kan jeg ikke se noget som helst forkert i.


MEN da jeg lyttede til døren for at høre om de nu sov, så hørte jeg at veninden talte om GUD OG JESUS med min datter.

Jeg blev ærlig talt så sur, at jeg tog min datter ud fra veninden soveværelse og sagde hun måtte sove inde hos mig.


Husk lige, at det er 2 BØRN du har med, at gøre. Selvfølgelig snakker de sammen - de snakker sikkert med hinanden om alverdens ting. Måske din pige begynder at snakke om heste og den anden piges forældre ikke vil, at deres pige skal fatte interesse herfor....og hvad så? De er børn og de er venner. Venskab er noget af det vigtigste for børn, at kunne skabe.

Det er noget af vi pædagoger og forældre i den grad skal støtte op omkring og absolut ikke ødelægge.


At en voksen underviser et barn i kristendom eller koranen, kan absolut ikke sammenlignes med ovenstående.


Vores Charmetrolde

Tali

Trigger

Emily

&

Chili


Hesten er vores partner



Opdræt af marsvin mm - tjek hjemmesiden:

www.bordeauxgaarden.dk

7
0
Svar på denne tråd
 
 Kristendommen....
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 08:06

... er grundlaget for en stor del af vores kultur.


Om din datter i sidste ende ender med at være troende eller ej, bør være op til HENDE - ikke til dig.


Som det er nu giver du hende ikke et reelt valg - DU har bestemt hvad hun må tro og hvad hun må høre noget om.


Men hvis du i stedet vælger at lade hende deltage hvor de andre børn er med - OGSÅ selv om det er i religiøs sammenhæng - så får hun et reelt valg.


DIN påvirkning kan så være at snakke med hende om de historier hun hører og fortælle hende at DU ser dem som en slags eventyr, ikke som noget der reelt er sket.



At forbyde din datter at lege med de kristne børn synes jeg lyder vildt overdrevet. Uanset hvad din datter hører og lærer i de andres hjem, er hun nok mere i sit eget - så det er dig der har langt den største påvirkning af hende.


Som det er nu, viser du hende at du åbenbart frygter det med kristendommen. Religion er noget "farligt" noget. Med en mere afslappet holdning, vil hun få et mere åbent sind og selv være i stand til at udvise tolerance for folks forskelligheder.


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

5
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 08:27

Fanatisme er aldrig rar....... heller ikke hos ateister!!!


Maria...... som absolut heller ikke er kristen men selvfølgelig lader mormor bede aftenbøn med barnebarnet, når hun er der på ferie.




Hvis din hest er død,- så stå af!


Elektriker fra Nakskov-området, som vil bytte arbejde med fx rendegraver, traktor eller bobcat-lignende ting alle med fører, søges.

5
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 08:28

Hold da op.. Og du siger du er åben over for at andre har deres religion, det ville jeg nok ikke kalde det.


Jeg er også ateist, men jeg er samtidig af den holdning man ikke kan sige nej tak, før man har prøvet "at smage". Jeg har læst biblen op til flere gange, har læst muslimske tekster samt koranen, og hjemmestuderet både Islam, buddishme osv. Faktisk interesserer begrebet religion mig rigtig meget, selvom jeg ikke tror på noget.


Din datter er 8.. Hun er da ikke klar til at vælge hvad hun tror på og ikke tror på, men hun skal vel selv have valget når den dag kommer. Du er jo i færd med at "hjernevaske" hende til at følge dig, i og med du nærmest overfalder tøsen hver gang hun snubler over en bibel. Herregud, vil du også springe til når hun begynder at have kristendom i skolen, og nægte hende at deltage i timerne?


Artesia
Sweet Escape
4
0
Svar på denne tråd
 
 Intet problem
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 08:37

Jer ser intet problem i, at børn tror på Gud. Der er ingen forskel i, om børn tror på Gud, julemanden eller påskeharen.


Et barn bør være frit til at tro på, hvad det har lyst til. Det vil med alderen alligevel selv begynde at undre sig og stille spørgsmål ved, om det nu også passer.


Det er ikke hjernevask, at et barn tror på Gud. Det bliver først hjernevask, når forældrene dyrker deres religion til ekstremer, så barnet ikke får mulighed for selv at vælge sin tro senere i livet. Det bliver først farligt, når forældrene til et barn med f.eks. aplastisk anæmi, fratager deres barn livet ved at nægte det en blodtransfusion. Eller fortæller det lidt større barn, at det er bedst at dø end at modtage blod. Deri ligger hjernevask.


Men at tro på Gud - det er der ingen skade i.


Venlig hilsen


M



Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation


4 års DV vallak sælges

1
0
Svar på denne tråd
 
 hjerne...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 08:39

Hjernevask= fanatisme. Og før det bliver fanatisk, er det ikke hjernevask.


At få lov til at fundere over ord, begreber, og filosofere over verdens sammenhæng, er en menneskeret for at blive et helt menneske. Som har taget stilling, har sat sig ind i ting, og altid søger viden. Når man stopper med at være nysgerrig - og interessere sig for alt i verden, er man stagneret indeni.


Min mors familie var indre mission. Hendes mor var fanatisk, hendes far afslappet. Så man kan heller ikke skære dem over en kam.


Hvis jeg havde børn, ville jeg have, de skulle være åbne, og tage stilling til så meget som muligt, og virkelig have en stor platform at stå på i deres personlighed. For at kunne træffe så gode, kloge og argumenterede valg som muligt.


1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er så enig med trådstarter
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 08:40

Jeg ville så også blive RASENDE, hvis jeg fik at vide, at der var bibelklub, hvor jeg sendte mit barn hen. VIRKELIG VIRKELIG sur. DET synes jeg heller ikke er i orden. Jeg bryder mig virkelig ikke om missioneringsdelen i kristendommen - eller i andre religioner - og de skal holde deres holdninger for dem selv og ikke pådutte andre dem og SLET ikke børn. Så kan de lokke med klubber og samvær alt det de vil - det er IKKE ok.


Og indre mission og pinsemission er ikke et HAK bedre end andre fundamentalistiske trosretninger


At din datter og hendes veninde taler om Gud og Jesus er lidt mere problematisk - for jeg tror at det er noget, som børn kan finde på at snakke om, og jeg tror ikke, man skal blande sig - udover at stille sig til rådighed til at besvare de spørgsmål der må dukke op. Men jeg tænker at du også nok skal tage en snak med din veninde, om at du ikke vil have, at der bliver missioneret over for dit barn, når hun kommer i deres hjem.


Jeg tænker videre, at du også kan overveje at tage en god snak med din datter, som tydeligvis omgåes flere missionerende kristne, så har hun har en reel chance for at sortere i det hun hører. For det bliver nok ikke første gang. Du skal nok ikke sige, at hun ikke må, men give hende et mere nuanceret syn på det at tro.


Jeg er selv ikke-troende og udmeldt af folkekirken, som jeg mener skal adskilles fra staten. Og jeg synes de skal holde deres religion for dem selv og holde op med at missionere over for alt og alle de møder på deres vej. Det er er bare SÅ for meget!!!!

Tænk hvis trådstarter havde skrevet det samme om en muslimisk familie hvor datteren kom. Av da...



The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise.

Xenophon

2
5
Svar på denne tråd
 
 Hjernevask???
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 08:46

Hjernevask at børn tror på Gud??

- vel ikke mere end al anden opdragelse?

Jeg mener, at enhver forældre overbeviser sine børn om hvad der er rigtig og forkert. Om det så er kristendom, interesse for heste/fodbold osv. så er al det vel lige meget hjernevask hvis det kom dertil?


Jeg kan sagtens respektere at du ikke ønsker at være kristen og ej heller opdrager dine børn i troen. Jeg synes bare det er ærgerligt at du vil forsøge at fraholde dine børn forståelse for andre og deres tro/holdninger.


Jeg havde nok personligt grebet det hele lidt anderledes an, og skulle barnet holdes væk fra disse veninder om mandagen, så havde jeg nok fundet en mindre direkte måde at fortælle barnet det på - der er, efter min mening, mange måder at sige tingene på, især til børn.


Ligeledes kunne man jo snakke med venindernes forældrene om sagen, og gøre dem opmærksom på din holdning til tingene, og fortælle at du er ked af den måde din datter bliver trukket ind i deres verden på.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med de andre
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 08:51

At tvinge sit barn til at være ateist er i mine øjne lige så slemt som at tvinge dem til at tro på noget. Derudover griber du ind i hendes venskaber - at du decideret tager datteren ud af venindens værelse og siger hun ikke må sove der er altså helt ude i hampen! Hvis behov er det lige du varetager der?

Helt ærligt; børn i den alder tror på alt muligt mellem himmel og jord og lad dem dog. De kan ikke skelne mellem fantasi og virkelighed endnu - det kommer tids nok en dag. Hos 8-årige børn vil Gud og Jesus ligge nogenlunde på linje med Julemanden, Tandfeen og alle mulige andre overnaturlige væsner i en skøn pærevælling. Din datter bliver ikke kristen af at have kristne veninder - det eneste du opnår ved din opførsel er at give hendes venskaber et dårligt fundament og lære hende intolerance. Ønsker du virkelig det? Og hvad med skolen - vil du også bryde ind i religionsundervisningen? Må hun ikke synge med på julesalmerne som de øver sig på til jul? Hvis I skal i kirken i forbindelse med bryllupper, konfirmationer etc. må hun så ikke komme med eller stopper du vat i hendes ører så hun ikke kan høre præstens ord?


I vores familie er vi Asa-troende, dvs. vi hylder de gamle nordiske guder. Vist kender vores datter til nogle af de gamle historier og myter, men jeg prøver da at være bevidst om at forklare hende at det bare er en tro og man selv kan bestemme. Hun blander så også det hele sammen og heldigvis for det da. Af samme grund proklamerede hun stolt at hun til krybbespillet skulle være Ærkeenglen Gefion...et herligt mix af Ærkeenglen Gabriel og den nordiske gudinde Gefion (hende der ifølge sagnet pløjede Sjælland ud af Sverige).


Søndagsskoler for børn er som regel bare noget med saft, kage, hygge og sang. Det kan de fleste børn altså godt lide. At de så hører bibelhistorier er vel hverken værre eller bedre end at høre Grimms Eventyr? Det er jo bare eventyr og underholdning...

Jeg måtte ikke deltage i søndagsskole for min mor, da hun selv var vokset op i et meget strengt kristent miljø og ikke ønskede at jeg skulle indoktrineres. Det var jeg rigtigt ked af for alle mine klassekammerater gik der, og det lød bare så hyggeligt. Den eneste af de 20 børn der idag stadig er kristen (altså ikke på den der lala-måde men kristen af hud og hår) er ham hvis far afholdt søndagsskolen - så han var sgu nok blevet det alligevel søndagsskole eller ej.


Så slip tøjlerne engang og lad din datter erfare tingene på egen hånd. Vis hende at mennesker kan være værd at kende uanset deres religion eller mangel på samme. Kommer hun til dig med nogle af de kristne betragtninger så lad hende vide at det er ikke noget du tror på, men lad være med at fordømme det. Kun på den måde kan du lære hende tolerance overfor mennesker uanset deres tro.

2
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm....
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 08:59

Jeg syntes nu du hjerevasker dit barn og lader ikke barnet forholde sig til verden. Men de andre har skrevet det meste jeg havde at sige, jeg vil bare spørge hvad pokker du gør når barnet skal have religion i skolen??


Hyggeligt hus i roligt villakvarter 10 min fra Køge og 35 min fra KBH sælges.


Samhørighed

Hest & menneske - Et partnerskab


Følg min Blog

eller
Tjek lige min hjemmeside

Akademisk er vejen for os!!


Når du springer trinene på en trappe o ...

2
0
Svar på denne tråd
 
 Oplysning...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 09:03

... fremfor fordømmelse og forbud.


Fortæl da din datter om kristendommen, den muslimske tro, buddhismen osv.


Og lad hende så selv tage en beslutning, når hun bliver gammel nok :-)


En anden lille historie: jeg fik en sms fra en veninde for få dage siden. Hun er i praktik på et sted for udviklingshæmmede børn i 8-12 års alderen (hvis jeg husker ret).


Forleden skulle hun være alene med en dreng på 10 år det meste af en dag.


Årsag: hans forældre er Jehovas Vidne og drengen måtte dermed ikke være med til at fejre et andet barns fødselsdag.


Det er deres tro - fred være med det. Men hvor meget af det forstår et barn på 10 år, der oven i købet er udviklingshæmmet? Det han forstår er, at han bliver udelukket fra et fællesskab med hygge, saftevand og kage. Men jeg er ikke sikker på, at han forstår hvorfor... :-(


Er du ved at gøre det samme mod din datter?


Venlig hilsen Camilla


Optimalsadel.dk


-sadler for optimal bevægelse

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 09:16

Ja jeg synes godt nok også du overdriver... Måske er du skræmt over at nogle fortæller om ting du måske ikke helt har styr på?..


At du hiver din datter ud fra soveværelset i nr. 1. historie synes jeg er for langt ude. Hun ligger og snakker med sin veninde, veninden der er 7 år, fortæller om noget hun er glad for og så tackler du det på den måde. Det synes jeg er så langt fra ok som det kan være. Du kunne have sagt 'så nu synes jeg ikke I skal snakke mere, godnat derinde' eller 'kan I ikke finde noget andet at snakke om?' og så evt kort og let forklare hvorfor..


Tænk om din datter havde været på besøg hos en klassekammerat og skulle sove der. Så kommer din datter hjem dagen efter og fortæller at veninden ikke måtte sove i værelse med hende alligevel bare fordi din datter havde snakket om julemanden.. Veninden viser sig nemlig at være Jehovas Vidne... Kan du ikke se det?????...

(ja jeg ved ikke om din datter tror på julemanden, men forstå mig nu)


Nej jeg er helt enig med de andre... Du er meget fordømmende i og med at du klapper af for omgivelserne på den måde uden at give det en chance og snakke med diverse om tingene..


Jeg er meget forstående for at religion er skræmmende for mange mennesker, jeg tror ikke selv men er forstående, men jeg er også ret sikker på at der bliver pisket en stemning op ret tit.



Jeg kom til at tænke på... Når nu din datter ikke må snakke om Gud og Jesus... Kender hun så heller ikke bibelhistorien?... Jeg mener... Har du ikke tænkt dig at lære hende om biblen?..


Mvh Bonnie


Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

VIL DU VÆRE MODEL? KLIK HER!

Power, stemning og kreativitet

Bonnie Jensen

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 09:18

Jeg fatter ikke, hvorfor så mange i denne tråd mener at det er værre, at en ikke-troende videregiver sin ateisme til sine børn, end når religiøse videregiver deres tro til deres børn.

Jeg synes TS overdrev med situationen hvor de to piger blot ligger og snakker, men jeg ville heller aldrig finde mig i hvis nogen slæbte mit barn med i indre mission eller lignende for at prøve at omvende ham/hende! Selvfølgelig skal ens børn da snuse til andre kulturer osv, men derfra og så til at det skal tages med til sådan et sted uden forældrenes samtykke, er der et godt stykke. Hvis en meget religiøs kristen/muslim/hindu/buddhist var blevet taget med til et møde i en ateist-klub (mangel på bedre ord), var der nok blevet himlet op om at man skulle respektere hans/hendes religion og ikke krænke denne.

Desuden er indre mission og lignende vel ikke ligefrem det mest almindelige udtryk for kristendommen?

1
0
Svar på denne tråd
 
 Pipfugl
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 09:22

Hejsa..


Jeg kan til dels godt forstå dig - jeg er selv Ateist - meget endda !


MEN ! Der er forskel på om det er børn imellem der taler om deres tro eller mangel på samme.


ELLER om det er voksne der taler om tro, med dit IKKE troende barn!


Førstnævnte skal børnene have lov til efter min mening, du kan så efterfølgende tale med dit barn, hører hvad hun mener og tænker om det hun har hørt, og fortælle hende om din holdning.

Hvis du faktisk har sat dig lidt ind i den kristne tro - så er det ganske let at sætte " de troende til vægs"


Sidstnævnte : Der var jeg også blevet sur! især når barnet ikke er ældre - Det vil kun skabe usikkerhed hos barnet.


Selvom jeg er absolut ikke troende, så syntes jeg det er fint at et ( Hvad ?? ) 13-14 årigt barn/ung går til konfirmations forberedelse - og derefter tager sin beslutning.

Det gjorde jeg selv - og jeg sagde ( som den eneste nej til konfirmationen )


Min mor gjorde det let for mig, ved at sige at jeg ville få en fest og gaver selvom jeg sagde nej til konfirmation ( altså jeg kunne stå ved hvad jeg troede på - uden at gå glip af de andres "Præmie" ved at sige ja til noget 99% af dem ikke troede på.



Med den smukke Lusitano Campeã.


www.naughtycoon.dk

Avl af Maine Coon katte samt salg af katte atikler.

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 09:30

Jeg forstod nr. 2. som om at datteren og veninden leger og så smutter de begge over i venindens børne bibel klub? Altså det er ikke noget overdrevet kristent kirke noget, men en klub hvor børn lærer om biblen?.. Noahs ark og sådan?

Sådan læser jeg det.. Og havde det været tilfældet havde jeg gjort det klart for venindens forældre at det brød jeg mig ikke om - slut. Men havde familien hevet datteren med i kirke uden mit samtykke ja SÅ havde du set mig få horn i panden..


Det er fuldstændig korrekt at der ikke er nogen der skal prakke religion på andre, og slet slet ikke børn.. Men en børne bibel klub det ser jeg intet galt i.. Hvis det altså er hvad jeg tror ;)



Campea har pokkers ret i sin afspejling af forskelle på hvorvidt det er barnet eller forældrene der fortæller om religion til andre børn... (y) (y)





Pipfugl - Er dine børn døbt?


Mvh Bonnie


Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

VIL DU VÆRE MODEL? KLIK HER!

Power, stemning og kreativitet

Bonnie Jensen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 09:31

Hvad gør du så når hun har kristendom i skolen?? Eller lære om andres tro??? Må hun så heller ikke gå i skole mere??


Dårlig stil du har gang i!


Håber du tænker godt over hvad de fleste andre har skrevet!


Dog kan jeg godt forstå du tager afstand fra indremission osv. men at forbyde din datter at lege med hendes veninder er vel et eller andet sted lige så dumt!



****** Maria og Daylight Højgård ******


R.I.P Topper - min engel!

Lækker landejendom sælges - super hesteejendom!





3
0
Svar på denne tråd
 
 Desuden...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 09:32

Desuden så forstår jeg ikke hvorfor så mange synes TS ikke udviser forståelse for andres religion - så længe TS ikke holder ateistiske brandtaler for disse kristne børn, så respekterer hun dem da netop... Det er disse børns familier der ikke respekterer TS's families holdninger. Det er jo ikke at udvise forståelse for andres holdninger at prøve at pådutte dem sine egne.

(og her tænker jeg udelukkende på situationen hvor TS's barn tages med i indre missionsk klub)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tro og børn
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 09:33

Dert handler vel i virkeligheden egentlig ikke så meget om hvilken tro/ateist man er tilhænger af. Det som harmer er vel i virkeligheden at man fratager et barn retten til at danne sig egne meninger.



Greenguard grime med mundkurv sælges velholdt 400,- + porto


PrinsesseGuldHår


Lehmanns-rideudstyr.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Glemte...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 09:36

Håber at trådstarter vender tilbage til sin tråd og kommenterer på de tilbagemeldinger som er kommet.


Greenguard grime med mundkurv sælges velholdt 400,- + porto


PrinsesseGuldHår


Lehmanns-rideudstyr.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 09:36

Docky - Jeg synes ikke der er forståelse udelukkende pga historie nr 1... Det er ringe.. ISÆR ISÆR ISÆR fordi TS selv skriver at hun ikke snakker med venindens mor om det, men tænker at det skal være slut med at sove sammen... What?... Det er manglende forståelse i høj grad!


Mvh Bonnie


Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

VIL DU VÆRE MODEL? KLIK HER!

Power, stemning og kreativitet

Bonnie Jensen

1
0
Svar på denne tråd
 
 eget valg
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 09:38

Jeg mener jo vores børn har ret til at vælge selv og ligegyldig hvad de vælger skal vi som forældre acceptere og respektere det.


Men ingen kan tage et valg uden at vide hvilke valg der er, så jeg syntes hvis man kun fortæller barnet om det man ønsker det vælger og gør alt for at barnet ikke kender til andre ting, så er det da det der er hjernevask.


Jeg sidder og tænker på hvordan du som mor vil reagere hvis dit barn kommer hjem som voksen og har besluttet at vedkende sig en eller anden tro du absolut ikke er enig i?


Jeg er en af de der der ikke rigtig er noget og ikke har taget nogen beslutning. Mine børn kender biblen og en del af koranen og de er ikke troende nogle af dem. De har selv deres egne meninger og dem har de lov at have.


Hyggeligt hus i roligt villakvarter 10 min fra Køge og 35 min fra KBH sælges.


Samhørighed

Hest & menneske - Et partnerskab


Følg min Blog

eller
Tjek lige min hjemmeside

Akademisk er vejen for os!!


Når du springer trinene på en trappe o ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 ccccccccccccccc
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 10:07

Nu er det meste sagt og skrevet.


Jeg er ikke selv 'udlevende' kristen, er dog døbt, konfirmeret og gift i kirken. Er nok som den gennemsnitlige dansker.. Jeg tror ikke på gud - mere på 'alt mellem' himmel og jord..


Jeg kunne sagtens gennemhulle min datters tro på gud (12 år), hvis det var det jeg ønskede. Men hun skal have lov til at danne sig sit helt eget syn på hvad hun vil og ikke vil tro på. Og det gælder ikke kun mht. trosretning. Pt. har hun valgt at være kristen og tro på gud - purken på 10 har endnu ikke taget stilling, i hvert fald ikke offentligt - og det er ikke noget jeg spørger indtil. En privatsag for mig, selv for børn. Men jeg er altid til rådighed hvis der kommer spørgsmål.


Personligt ville jeg nok kontakte min datters venindes mor - og evt. høre hvilken form for 'bibelklub' det drejer sig om. Og så forklare DIN egen holdning til det. Du kunne jo evt. spørge ind til det hos din datter - få en mening fra hende og hvordan hun oplevede det. Måske VAR det bare saft, kage og hygge med andre børn - og hvilket barn vil ikke gerne det.


Jeg stoler på at jeg har opdraget mine børn til at være selvstændige, til at undre sig og stille spørgsmål. Jeg stoler på at jeg har givet dem den ballast allerede, så de selv kan sortere - og jeg ved at de kommer til mig, hvis der er spørgsmål og undren. De ved nemlig at de kan spørge mig om alt mellem himmel og jord, og altid får min helt klare EGEN og objektive holdning. De ved også at de har en mor, der tør sige 'det ved jeg ikke'.

For hvem ved alt ;), derfor man skal have lov til at danne sig sine egne holdninger..


MVH: HELLE



OBS: Check min profil eller markedspladsen!!

Hus ønskes til leje V. Stenstrup, Sydfyn

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 10:08

Hold da op en masse problemer du skaber for dine børn, hvis du fortsætter med at reagere så agressivt hver gang dine børn taler eller deltager i noget, som ikke passer dig.


På mig lyder du som en yderst kontrolerende og dominerende forældre.


Husk at dine børn kun er til låns, og behandles de ikke med respekt, får du din egen medicin retur når de bliver ældre.


Du komme til at gå glip af, mange snakke om livets store spørgsmål sammen med dine børn, hvis du fortsætter med at være så fordømmende - børn betror sig ikke til forældre der vil styre hvad de skal tro og mene. Gør de det - er det af frygt for, at gøre noget forkert, så de lige skal høre din mening, så de ikke gør/mener noget "forkert".


Mit bedste råd til dig er - gå i tænkeboks om, hvordan du kan tøjle dine egne måder at reagere på - så du ikke reagere så voldsomt og kategorisk.


Held og lykke med at få slugt nogen kameler. Det er noget alle forældre må ind i mellem.



En dyrlæge sagde:

Den der 20% regel må være opfundet af folk der vejer for meget. Jeg har aldrig hørt en dyrlæge anbefale den.


2
0
Svar på denne tråd
 
 Og......
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 10:28

....Hvad hvis "barnet" en dag kommer hjem med en kæreste med anden hudfarve eller af samme køn????


En af de fornemmeste roller en forældre kan have er vel at støtte sit barn og virke som rådgiver


At være forældre berettiger i min verden ikke til, at tvinge børnene til særlige religiøse eller for den sags skyld seksuel orientering.

De er rettigheder som gælder her for voksne må vel også glæde for børn som borgere i DK, eller?


Man ejer jo ikke andre mennesker, heller ikke sine børn.


Greenguard grime med mundkurv sælges velholdt 400,- + porto


PrinsesseGuldHår


Lehmanns-rideudstyr.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Så kom "HN-politiet" på banen.. :)
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 10:32

Sikke en masse svar jeg har fået siden jeg startede denne tråd, men det er altid dejligt med noget respons..

Jeg kan se at jeg helt og aldeles skiller mig ud af mængden af HN-ere, ALLE syntes simpelthen jeg er forkert på den, ellers tør andre bare ikke skille sig ud af mængden...


Jeg vil lige gøre opmærksom på, at mine børn IKKE tror på gud og heller ikke interesserer sig for det, faktisk var min store datter fritaget for kristendom på sin gamle skole pga en lærer der gik langt over grænsen i sin undervisning.

Hun sagde bla.a (ikke kun i kristendomstimerne) at "GUD har skabt jorden" og til en dreng der ikke sa stille sage hun, at hvis han ikke opførte sig ordentlig, så ville GUD STRAFFE HAM..

Begge delene har jeg fået afvide af disse børns forældre, og da jeg havde et mere personligt opgør med omtalte lærer, fik jeg min datter fritaget for kristendom, der var i forvejen en reng i klassen som var fritaget, han var jehovas vidner.

Der fortalte faren (til rengen der er jehova) at han havde haft kristendom fra starten, men de så ikke syntes det gik så godt så de fik ham fritaget.


Men jeg vil svare jer fra en ende af:


jannej:

INGEN af os herhjemme tror på gud, mine børn er da "værre" end mig hvis man skal måle det sådan, for de siger "jeg sover bare i timen" eller "jeg holder mig for ørerne, for jeg tror ikke på det bras" osv osv.

Jeg siger så at de skal opføre sig pænt og følge med i timerne, og de jo bare kan tænke på det som et eventyr, sådan gjore jeg selv da jeg var barn, der var ingen som forsøgte at få mig til at tro, eller ikke tro.

Jeg valgte bla.a selv IKKE at ville konfirmeres, da jeg syntes det var forkert når jeg ikke troede på gud.


Daniella ?1994?:

Min datter vil ikke tro, men vil selvfølgelig gerne lege med sine skoleveninder selvom de tror på noget hun ikke gør.

Jeg ved godt at der er nogle gode kristne skoler, dem har vi også nogle af i/nær ringsted, men de er private og jeg har ikke råd til at få mine ind der.

Der er flere års ventetid og på en af dem (ved ikke med de andre) der har katolikerne fortrinsret, men man kan godt komme ind uden at være "medlem" af deres tro.

Min mekaniker (som er 7-dages adventist) siger at de kristne skoler ikke har mere kristendom end andre, og at de ikke må "prædike" for eleverne, kun undervise som på alle andre skoler.

De kristne skoler har rigtig nok et ry for at have god undervisning og kunne "fange" de svage og få dem med op.

Jeg har også hørt at niveauet ligger højt fagligt, så det er jo det største plus jeg kan se omkring de troende, men ved ikke hvorfor skolerne kan så meget mere, når nu ikke det handler om kristendommen.


Jette-Stald Møllegården:

Jeg behøver ikke læse mit indlæg igen, jeg kan sagtens huske hvad der står, men måske de er sur over jeg ikke ville købe din wrap, men jeg fandt jo altså et meget bedre tilbud som passede bedre på mig. Fatter ikke dit sure svar i PB, jeg svarede dig pænt..

Men det var nok ikke meningen du ville have andre sku høre om det..

Jeg siger ikke at alle andre skal rette hensyn og rette ind, tværtimod så FLYTTER jeg jo mine børn væk fra det vi ikke tror på.

Jeg siger ikke at de ikke må lege med disse børn, men mine børn skal bare IKKE modtage en slags prædiken for at få lov til at lege med nogle børn.

Den der klub er så kun en gang om ugen, og så kan hun jo godt undvære at komme hjem til dem der bor i det område lige den dag.

Der har aldrig været noget med "formandens datter" når de har leget andet end den ene dag da der var klub.

Der havde de så hørt på noget fra biblen og derefter leget.

Min datter har jo bare været høflig og ventet på det var færigt så de kunne lege.

Jeg talte senre med en anden forældre som bor i den anden ende af byen men har barn i samme klasse, hun kunne sgatens forstå mig da jeg sgade det var noget jeg havde meget imod, hun havde samme holdning og sagde om det at "det er jo hjernevask"..

Hvad mener du med hvis det var omvendt ??, hvad skulle en troende have i mod at vi ikke er det, vi underviser da ikke nogen i ikke at være det, det må de da selv om, bare de holder deres tro for dem selv.

Jeg har faktisk oplevet en troedne familie (jehovas vidner), hvor sønnen skulle lege med min lillebror i december måned.

Moren ringede inde besøget, og sagde at når han kom for at lege, så måtte vi IKKE have pyntet op til jul, vi måtte IKKE høre julemusik, vi måtte IKKE se noget på tv som handlede om jul og i det hele taget var der intet som måtte minde drengen om jul.

Det respekterede vi selvfølgelig og min bror legede fint med ham.

Den familie havde ikke været jehova altid, men var blevet det da moren blev skilt (let offer) og drengen havde før et været EKSTREM GLAD FOR JUL, derfor ville moren ikke have han blev mindet om det der før glædede ham så meget, for det måtte de jo ikke ifølge deres tro.


miomus:

Jeg fratger hende ikke veninder, læs nu hvad jeg skriver.

Jeg siger bare at hun IKKE skal derhen de dage der undervises, og er hun sammen med dem udover skal hun ikke høre på nogen form for bibelsnak, men hun siger nu meget nemt selv sin mening, og hun tror IKKE på nogen "GUD"..

Nej tandfeen og julemanden tror hun ikke på længere, har gjort men har selv sagt hun godt hvem de er (jeg har ikke været julemand, det var min bror).

Jeg syntes ikke det er så slemt, at hun en gang om ugen ikke må komme til de kammerater der lige går i den klub.

Jeg respekterer jo også andres tro, jeg siger IKKE at de skal lade være at tro på det bras, jeg siger bare at vi ikke tror og ikke vil høre om det/undervises privat i det.

Jeg kunne da heller ikke drømme om, hvis jeg feks var muslim at undervise andre som ikke var det i koranen...

Jeg har faktisk haft alletieres barndomsveninde som var muslim (tyrker) og der var altså aldrig nogen som talte tro når jeg var hos hende.


PN Dominik:

Min datter var gået med den oprindelige legekammerat over i bibelklubben som er INDRE MISSIONSK/PINSEMISSION, da oplæsning fra biblen var slut var de begge gået med formandens datter hjem og lege der alle 3.

Jeg fratger IKKE min datter sine veninder, jeg vil bare have de holder det der tro adskilt, så hun behøver jo ikke lige komme hos de troende om mandagen hvor de går i bibelklubben.


annette k:

Selvfølgelig kan vi have hver sin mening, men mine børn tror altså IKKE selv på gu, og jeg ser derfor heller ingen grun til at andre skal forsøge omvene dem til andet.


Dark-Angel:

Du bryder dig måske ikke om overskriften, men jeg var inspireret af en anden mor jeg har talt med om den her bibelklub.

HUn gav mig ret, hun havde OGSÅ meget imod det og sagde det var "hjernevask"...

Nej man skal IKKE PÅDUTTE andre noget de ikke tror på, netop derfor mine børn heller ikke skal undervises i biblen på den måde.


Horsespirit:

Jo det mener jeg SERIØST, at min datter ikke kommer til kværkeby om mandagen, for hun skal ikke undervises af nogen bibelklub.

De må skam gerne lave en børneklub hvor de kan lave aktiviteter og leg for børn, men det skal bare IKKE handle om tro hvis mine børn skal være med.

Ja jeg har to børn, men det er den stores klasse hvor disse legekammerater med INDRE MISSION/PINSE MISSION troedne familier er. Jeg axepterer da hvis mine børns legekammerater ikke må have omgang med heste, det er der faktisk en mor som ikke vil have, dvs da hun (9 r) var her, var det FØRSTE GANG I SIT LIV HUN RØRTE EN HEST, moren var meget nervøs for det og jeg spurgte pænt hvorfor. Hun svarede at det var fordi de kendte en familie som fik sparket deres 3-årige barn ihjel, derfor var hun (moren) meget bange for heste. Jeg respekterer da hvis datteren ikke må have omgang med heste, men den dag hun rørte en her, var moren her for at aflevere min datter, og ungerne løber så om for at se hestene inden moren får sagt noget.


£isbeth (Baloo):

Jeg forbyder hende IKKE at lege med de kristne børn, hun skal bare ikke være sammen med dem i "undervisnings-øjeme", altså undervisning som ikke er det de får på skolen.


maria3:

Jeg ville så ALDRIG lade nogen forsøge lære min ebørn at bede, men det tror jeg nu e helt af sig selv aldrig ville gøre.

e har været på skolen på tur i kirken, og begge børn sagde meget demonstrativt at de ikke gad høre hvad der blev sagt og at de kedede sig.

DER sagde jeg så, at de SKAL høre efter i timerne, også selvom de ikke tror på "historien" er bliver læst op.


Tinne ?Artesia og Escape?:

Jeg siger ike at jeg er åben, men at jeg accepterer anres tro. SÅ længe de IKKE GENERER os andre med den, altså de holder den for sig selv.

Hun har faktiskl været fritaget for kristendom på sin gamle skole, det var nu ikke pga kristendommen i sig selv, men en lærer sim gik over stregen med flere ting.

Min datter var ikke den eneste som var fritaget, det var en jehovareng også.

Hun har dog kristendom på den nye skole (2 klasse), da der ikke er fanatiske lærere der.

Jeg har nævnt et eks på den fanatiske lærer højere oppe, det var IKKE kun mig som syntes hun gik over stregen.

en del af klassen den lærer havde (de var delt i to grupper), der holdte hele gruppen en del møder om omtalte lærer, det var dog ikke pga hendes kristendom. (længere historie).


mik27 ?Mieke?:

Min datter tror IKKE på gu, men jeg er bare imod at hun skal blive forsøgt omvent til andet af andre.


Jeg har ikke tid at svare flere nu, men vil forsøge at svare alle i aften når jeg har bedre tid.

Men i er a alle velkomne til at spørge om alt intil da...









ADVARSEL:


AGRESSIV HESTETRANSPORTØR:


www.youtube.com/watch?v=dbFPhf103-s


Videoen er optaget lovligt af mig selv på egen grund.

1
5
Svar på denne tråd
 
 her er vi så en
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 10:35

familie af ateister.


Min ældste datter - nu 18 år har aldrig været i tvivl om at være "ikke-troende" og blev dermed ikke konfirmeret.


Min mindste datter der nu er 13 og står for konfirmationsforberedelser i skolen næste år er bestemt heller ikke troende, men har valgt at deltage alligevel - for at finde ud af "hvad det er for noget"....


For mig er der grønt lys i hvilken som helst retning hun vælger - eller ikke vælger, sålænge det ikke udvikler sig til fanatisme.


Vi drøfter regelmæssigt forskellige trosretninger og religioner - ikke mindst fordi min svigersøn er muslim (dog ikke særlig overbevist muslim).


Drøftelserne går som oftest ikke på fordybelse i de enkelte religioner, men nærmere hvorledes religion og tro er en gigantisk global problemstilling og meget ofte er kilden til intolerence og krigsførelse.


Primært er jeg hamrende ligeglad hvad mine børn vælger, så længe de respekterer at der er andre der har andre præferencer end de selv har, og at de iøvrigt ikke dømmer andre mennesker fordi de har en anden opfattelse end dem selv, men erkender at møde verdenen med tragten vendt respektfuldt udad og forstå at tro er en dybt personlig "ting".


Mangfoldighed er en styrke og vi skal allesammen være her.


Herudover synes jeg faktisk at det MÅ være fantastisk at ha' en tro fordi den utvivlsomt langt hen ad vejen er med til at understøtte en form for sjælefred. Jeg har blot ikke fundet de vise sten og kommer næppe til at gøre det.


Jeg forstår ikke at du har reageret så voldsomt med at adskille din datter fra en aftensnak med en veninde eller "oplysning" via at deltage i en "bibelklub" - det kommer næppe til at være fundamentet for hendes fremtidige valg, sålænge du objektivt på hjemmefronten kan svare og drøfte med hende hvad der måtte dukke op af spørgsmål i hendes hoved.


Og hvis hun på sigt vælger kristendommen, også den indremissionske, så er det i bund og grund hendes valg

og hendes liv.


Giv luft, giv plads og acceptér at ikke alle kan være som du selv. Heller ikke din datter.


KH:)Annette der iøvrigt synes at det er noget forkvaklet og forældet P** at konfirmationsforberedelser bliver placeret i skoletiden....




rigtige piger rider hver dag
3
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 10:44

Prinsesse Guldhård - Fordi TS er ateist er hun jo ikke nødvendigvis racist og homofob ;)


Mvh Bonnie


Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

VIL DU VÆRE MODEL? KLIK HER!

Power, stemning og kreativitet

Bonnie Jensen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du skal
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 10:50

Du skal overveje din egen frembrusen


Den første situation, der er du da helt uden for al sund fornuft. Er lige ved at sige, du burde skamme dig over din opførsel.


Har du et regelsæt,- du kan give din datter med i lommen, så hun og andre ved, hvad de må snakke om !

Det er da, hvad jeg vil sige, kommer tæt på fanatisme/hjernevask !

Med den opførsel du udviser, har du jo netop gjort det, at du har givet to små børn, indtrykket af at de har gjort noget forbudt !

Du giver dem en straf for AT TALE SAMMEN. De må ikke sove sammen.

Ja føj siger jeg.

Hvad er din straf for at stjæle tyggegummi i Brugsen ?


Den anden situation, ja jeg ved squ ikke rigtig.... Jeg ville nok blive irriteret over, at skulle rundt og lede efter min datter !


At hun så var, hvor hun var, det er så en anden snak.

Og det er fint nok, at du tager din datter med hjem, men din opfølgning på det, er ikke ok.

Det er ikke ok, at det er din datter, du giver et FORBUD, mod at komme der igen...

Du har endnu engang formået, og få et lille barn, til at tro hun har gjort noget galt, hvilket hun jo ikke har, for som du selv skriver aller først.... Så må man respektere andres tro.


Det er de voksne du skal fortælle at det VIL du ikke se igen.

Og så skal du tale med dit barn om, hvad hun har oplevet, og ikke hvad du tror hun har oplevet af farlige ting !!!


Min egen indgang til dette.

Min MM, MF og FM var troende, som vel danskere er flest. Kom i kirken af og til. Min FF og F var ateist og meldt ud af folkekirken.

Jeg troede, at min mor var troende, da det aldrig er noget vi har talt om. Det viste sig så, da hun var døende, at det var hun ikke !

Min søster og jeg er døbt og konfirmeret, (mig mod min vilje), men som min mor sagde; der går ikke noget af dig for det min pige, og dine bedsteforældre gør du glade. Så hva pokker... hun havde jo ret.

Min søster er sidenhen konverteret til katolik, og hvad deraf følger.... lys og bedekæde !

Og det glæder mig, for hun har fundet en ro ved det....


Jeg ville ønske, at min far havde haft en tro, for den kunne han have lænet sig op af, da han blev en gammel træt mand, der var utryg ved, at døden jo uundværelig kom nærmere....


For mit eget vedkommende har jeg giftet mig ind i en ateist familie , og har selv været sikker på, at jeg også er det, siden jeg har været 12-13 år.


Vores datter er nu ti år, hun er ikke døbt, da jeg ikke ville stå i en kirke og "ingå en aftale med Vor/de andres Herre".

Så det valg træffer hun selv, når den tid kommer.

Da hun var 7-8, talte hun tit om gud, og hun troede, at hun troede.

Nu er hun 10, og tror ikke mere (tror hun) !

Men det er jo sådan, det skal være, det er noget man selv skal afgøre, og jeg vil aldrig fratage hende den mulighed.


Når jeg ser hvad min søster fandt, og hvad min far manglede, så skal min lille datter, det menneske jeg elsker aller højest på denne jord, da ikke fratages noget, fordi jeg synes noget andet. En forfærdelig tanke....


Hvilket slutter mit alt for lange indlæg af med, at kopiere det du starter med..... og så spørge dig; "Hvordan kan du vide, hvad de tror ????? "


Jeg er 100% ateist, og det er mine børn også.

Jeg/vi har dog fuld respekt for andres tro, så længe de bare respekterer at vi ikke tror på noget og ikke interesserer os for kirken og den slags. Mine børn er 7 og 8 år.






Saxpos Oxygen sælges 100% oldenborg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 til pipfugl
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 10:51

Syntes det er lidt trist, at du kalder folk for 'HN-politiet'

Du har skrevet og spurgt om vores mening - og den har du fået ;).. At nogle så er mindst lige så harme over det du skriver, som du er over det du skriver om - tjaa, det er jo faren ved at lægge det op til debat.

Ingen debat uden forskellige meninger ;)


MVH: HELLE



OBS: Check min profil eller markedspladsen!!

Hus ønskes til leje V. Stenstrup, Sydfyn

4
0
Svar på denne tråd
 
 og så til noget helt
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 10:51

andet- jeg forstår slet ikke din videooptagelse lagt på Youtube....hvem er lige aggressiv her?


HVORFOR ta'r du billeder og filmer???? Kan du forklare "advarslen"????


Very weard....


KH:)Annette





rigtige piger rider hver dag
1
0
Svar på denne tråd
 
 Adian..
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 10:56

Det tænkte jeg også, der må da være en forhistorie.....



Saxpos Oxygen sælges 100% oldenborg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bonnie
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 10:57

Det skriver jeg heller ikke at hun er. Tænker bare om datteren må falde ud fra "normen" i andre sammenhænge...


Nogen som ved: Hvem er HN-Politiet Det lyder alvorligt


Greenguard grime med mundkurv sælges velholdt 400,- + porto


PrinsesseGuldHår


Lehmanns-rideudstyr.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 PrinsesseGuldHår
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 11:00

Det er da dem der, i en hvilken som helst tråd, ikke er enige med en given trådstarter...


Altså OS



Saxpos Oxygen sælges 100% oldenborg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 formålet
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 11:15

Nu er jeg jo ikke en af dem der har fået et svar, men jeg skriver lige igen aligevel ;-)


Jeg tænker hvad var formålet for dig med dette indlæg?


Du beder direkte om vores holdninger, men det lader ikke til at du skal bruge dem til at overveje hvordan du burde have taklet disse situationer, så hvad er formålet med denne tråd?


Hyggeligt hus i roligt villakvarter 10 min fra Køge og 35 min fra KBH sælges.


Samhørighed

Hest & menneske - Et partnerskab


Følg min Blog

eller
Tjek lige min hjemmeside

Akademisk er vejen for os!!


Når du springer trinene på en trappe o ...

2
0
Svar på denne tråd
 
 Altså....
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 11:24

Jeg kan altså ikke lade være med at tænke på, hvordan du har tænkt dig at skærme din datter for information om al religion i al fremtid? Er det ikke en del af den almene viden, at have indblik i de forskellige religioner?


Sker der noget ved at hun er taget med til bibel-kom-sammen, hvis hun har hygget sig? Sker der noget ved at veninden fortæller om Gud og Jesus.


Du kan jo ikke vide hvad der bliver talt om i frikvarterene. Børn i den alder (ofte lidt yngre) starter med at få viden om Gud og Jesus osv. og det er da megaspændende for dem i en periode - Men det plejer altså at gå over. Tænk sig at få at vide at en eller anden har skabt jorden og alt hvad der er på den.... Og så er der jo ellers nogle ganske utrolige fantastisk fortællinger i bibelen, som vel i den grad kan fænge de små.... Når de bliver ældre finder de som regel ud af, at de historier nu nok er lige vel overdrevne, til at det kan være rigtigt.... Og ser dem bare som fortællinger. Det ved din datter allerede.


Jeg vil da gå ud fra, at du er den primære rollemodel, så mon ikke nok at din datter forbliver ateist, selv om hun har hørt om en tro?


Dermed ikke sagt, at jeg synes at andre skal tage børn med til bibelklub og lign., uden at kende forældrenes holdning til dette. Det er ikke i orden. Og det er slet ikke i orden, hvis de kender forældrenes holdning, og ved at forældrene ikke vil godkende det. Så ville jeg også opfatte det som om de vil forsøge at omvende mit barn. Det rigtige havde været i forhold til bibelklubben, at du var blevet informeret om at de skulle deltage i det arrangement, så du havde mulighed for at hente din datter inden, eller aflyse legeaftalen.



Zamangah

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 11:26

Du er da godt nok sippet, dine handlinger er da nærmest religion forskrækket og du indoktrinere dine børn til ikke at tro på noget.


Lad da børn være børn du kan godt selv finde ud af at sortere, de tager ikke skade af at være sammen med andre, se og høre hvad de tror på. Det er skam ikke det samme som at de selv vil tro mere på det veninden siger end det mor siger.


Nu er jeg så gammel, så vi havde altså religion i skolen, det tror jeg ikke smittede ret meget af på vores generation fra tresserne.


Jeg kom også i søndagsskole, som var om søndagen, husker ikke meget om søndags skolen, men jeg husker vi fik nogle gevaldige slikposer til juleafslutningen..


Du fratager dine børn en helt masse, ved at handle som du gør, og det gør dine børn til de mærklige, som ikke må være sammen med andre som tænker som deres forældre.

Lidt lige som jehova børn, som ikke må komme til fødselsdag, ikke fejre jul og ikke selv blive fejret...




Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

http://www.kallehauge.org


0
0
Svar på denne tråd
 
 I øvrigt...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 11:31

Jeg er 100% ateist, og det er mine børn også.

Jeg/vi har dog fuld respekt for andres tro, så længe de bare respekterer at vi ikke tror på noget og ikke interesserer os for kirken og den slags. Mine børn er 7 og 8 år.




Spørg dig selv om dine børn opå 7 og 8 KAN være 100% ateister - er de overhovedet gamle nok til at have taget et INFORMERET valg?


Og hvordan kan du sige at de ikke interesserer sig for kirken, hvis de ikke hr haft lov og mulighed for at vide noget om det?





Da jeg var barn var jeg egentlig ret nysgerrig efter det med hvad der egentlig foregik i kirken. Men jeg måtte ikke gå alene (og da jeg var gammel nok til det var jeg usikker og utryg ved det) og mine forældre ville ikke gå med. Min far er frafalden katolik der har fået troen presset ned over hovedet da han var barn - så han ville "skåne" mig for det, men fik i stedet presset sin egen modvilje mod religion ned over hovedet på mig. Det er altså først som voksen jeg har kunnet få LOV til at tage et valg - eller overhovedet sætte mig ind i hvad det hele gik ud på.


Havde jeg fået børn, ville jeg håbe, at jeg var i stand til at være mere åben - at give dem mulighed for at udforske både holdninger, tro og interesser - gerne MED viden om min holdning til tingene, men uden at trække den ned over dem. OGSÅ selv om jeg måske så måtte gå med til noget jeg ikke synes var fedt.



(Gaaahhh - kommer lige i tanke om hvor hæsligt det ville være at have en fodbold-unge, så man skulle glo på det L*RT hele tiden. Jeg tager det hele i mig - mine børn ville få forbud mod at interessere sig for fodbold og selvfølgelig mod at spille det (eller det ville jeg have "lyst" til - men ville det være fair, elelr ville det være et af de punkter hvor en god mor ville holde mund og smile?))


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

6
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 11:34

Prinsesse Guldhår - Det var bare sådan jeg opfattede dit indlæg ang dette... Det falder i mine øjne ret meget udenfor sammenhængen det du skriver ;)




Ja det er så trist at ordet 'HN-politi' bliver smækket på disken så snart folk ikke er enige - oftest med den der råber 'HN POLITI'!


Mvh Bonnie


Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

VIL DU VÆRE MODEL? KLIK HER!

Power, stemning og kreativitet

Bonnie Jensen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lige et par hurtige svar
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 14:25

P ?MM?

Jeg syntes det er hjernevask, når man underviser børn i religion på den måde, jeg tvivler på at de børn af indre missionsk familie får lov at sige nej uden betydning.

Men ja, nogen er mere fanatiske end andre, jeg har skam mødt nogen.

Her på vejen er flere familier som er 7-dages adventister, min nabo er og ham opdagede jeg det ved en tilfældighed da min murer fortalte at hans chef gik i kirke med min nabo.

Min nabo viser ALDRIG noget omkring sin religion overfor mig.

En længere nede af vejen er det også, hun var engang dagplejer.

Vi blev tilbudt en plads til min store datter hos denne dagplejer, og til "mødet" med hende første gang fortæller hun:

"her i huset er vi vegetarer, og det er børnene også når de er her"

Jeg havde godt en mistanke om det var hendes religion som handlede noget om det kød, så jeg ringede til kommunen og sage nej tak til den plads og sagde hvorfor.

De vidste det godt og de sage de havde haft det oppe på et møde, men de have så besluttet at det tog børnene nok ikke skade af, de kunne jo spise kød derhjemme.

Jeg var dog bange for, om der måske var andre "ritualer" som feks bordbøn osv hun ville pådutte "sine" børn, da jeg ved hun før har holdt foredrag om biblen.

Så jeg kunne godt vente på en ny plads til min datter, selvom jeg røg bagerst i køen.

Mine børns far (som ikke bor her mere) spurgte så vores nabo, om det var et krav indenfor deres religion at de skulle være vegetarer, det sagde han det ikke var men at der var mange som var det, men de må IKKE spise svinekød, vist af samme grund som muslimerne.

Men sådan en dagplejer syntes jeg var fanatisk, for hun burde da ikke blande sine egne holdninger ind i sit arbejde.

Jeg tænkte også på hvad hun mon gør hvis de skulle i legestue med fælles spisning, om "hendes" børn så ikke måtte få en pølse.

Begge mine børn endte så med at komme i samme dagpleje, hos en anden adventist, hun havde ikke noget imod kød, hun ville bare ikke servere svinekød for børnene.

Det syntes jeg så var helt ok, for de kunne jo spise alt muligt andet kød.

Jeg har som sådan ikke noget mod vegetarmad, det smager faktisk ret godt, men jeg syntes ikke man skal fratage børn som er vant til kød, retten til at få det en hel lang dag i dagpleje.


Søs ?Meggi?:

Du kan heldigvis godt forstå min holdning omkring bibelklubben.

Jeg mener nemlig også de ikke holder isse "klub-dage" bare for at det er sjovt at hygge me børn, der er ligesom en "bagtanke" bag, nemlig at få flere til at tro på deres religion.

De føler nok de "frelser" nogen hvis de får en ateist omvendt.

Hvis de bare ville være gode ved børn og hygge, så kunne de da holde "kage/saftevandsklub" og fortælle eventyr, som børn i den alder jo godt ved er fantasi og ikke noget de skal TRO på og dyrke som misionerne gør.

Du har ret i, at det sikkert er nok at tale med min veninde om henes datters interesse for jesus skal hun ikke dyrke sammen med min datter.

Jeg har altid sagt at mine børn IKKE skal gøre nar og drille nogen som tror på jesus/gud, men de skal altså heller ikke finde sig i at høre på det bare for at være høflig.

Jeg er også udmeldt af folkekirken og er ikke konfirmeret.
Mine børn er ikke døbt, da jeg ikke kunne se nogen mening med det.


Maria ?Lille Kragelund?:

Normalt siger jeg min mening meget direkte, så ja det er nok lidt kujonagtigt bare at sige hun ikke må lege ed dem om mandagen når de går i klubben.

Men forældrene hvor moren er formand, de er simpelthen så søde, så jeg har svært ved at sige det bestmt nok så jeg er sikker på de respekterer det.

Den oprindelige legekammerat gik vist bare derhen i klubben uden sine forælre, moren var ikke hjemme og faren var i haven sage naboen, han hørte mig ikke.

Det jeg mener med hjernevask er, at det er en langsom måde at få børnene til at interesserer sig for og tro på det de hører.

De holder jo disse klubdage, for at komme ud med deres budskab, ikke for at komme af med saftevand og kage.


Sigyn Valgrind:

Min datter trr hverken på gud/jesus, julemanden eller tanfeen.

Julemanden og tandfe har hun troet på, men gør det ikke mere.

Det ved man jo stopper på et tidspunkt, men da mange voksne jo tror på religion så kan børn jo let komme til det.

Hun har været fritaget fra kristendom på sin gamle skole, er det ikke på den hun går på nu. Hun har haft været i kirke med skolen og sage hun røv-kede sig.

Hun var med mig og lillesøster til min venindes drengs barnedåb, der var en kirketjener (tror jeg det hedder) som delte "aktivitets-mapper" ud til børn, for ellers vidste de nok at der måske blev unødig uro.

Så det kan jeg huske de brugte, men jeg tror ikke de gider lytte til præstens ord, men jeg forbyder dem det ikke.

Min datter er meget selvstændig af sin alder og ved godt hvad hun mener om tingene, så jeg tror det ville blive yderst vanskeligt at vende hende tro på noget.

MEN jeg bryder mig ikke om at nogen så alligevel gerne vil gøre det, HVIS< det skulle gøres må det være min opgave.

Nu nævner du selv ordet "indoktrineres", og det mener jeg jo det er det de gør til de klubdage.


Awina *Amon* :

Jeg kan kun fortælle dig hvad jeg siger til andre, jeg syntes IKKE det er at hjernevaske hende, fordi jeg ikke vil have en bibelklub til at "varetage" min datters opdragelse i troen.

Hun HAR kristendom i skolen, men havde det ikke i 1 klasse da hun blev fritaget der, der var en dreng fra klassen som var jehova, han var også fritaget.


Camilla (Hesteklip dk):

Du har fat i noget af det rigtige efter min mening.

Jeg mener nemlig, at man skal ikke oplære børn i EN tro, men i folkeskolen fortælle dem om dem alle, altså burde kristendomsundervisning skiftes ud med "religion".

Jeg syntes selv det er interessant at høre om hvad andre religioner egentlig betyder, dete r ikke noget jeg vil gå i dybden med at undersøge, men alm nysgerrighed for at kunne forstå andres valg. jeg har feks spurgt en kollega engang, hvad det egentlig var der stod i kornane siden de ikke måtte spise svinekød.

Det svarede han pænt på, ligesådan spurgte jeg deres dagplejer som er 7-dages adventist, de spiser jo heller ikke svinekød.

Hun forklarede faktisk det samme som mislimen gjorde.

Nej jeg udelukker ikke min datter fra julekomsammen/fødselsdage osv, men en bibelklud med indre mission er bare ikke i orden for mig. De kan da spise kage uden det der bibelsnak.

Min datter gik jo før i klasse med en jehovas vidner dreng, han måtte heller ikke komme med til fødselsdage, og kan huske en mor der fortalte da hun holdte sin søns fødselsdag for hele klassen, så sad han alene tilbage og begyndte at græde..

Hun havde så ondt af ham, men det var der jo ikke noget at gøre ved. Det er ikke fordi jeg er bange for min datter får noget usund kage/saft, vi spiser da også guf af og til.

Men undervisning i tror skal hun bare ikke deltage i.


Mor til ?Frans og Olle?:

Jeg havde flere gange hørt (høj lyd) at de ikke lagde sig til at sove, og sage NU var det sovetid. Da jeg så lyttede for at sikre mig de sov, så hørte jeg om børnebiblen.

der sagde jeg at hun skulle komme ind til mig og sove, for for det første skulle hun ikke høre om det bibel-historie, men for det andet kunne de jo nok holde sig vågen hele natten...

Det kunne nok have været hyggeligt, men ikke så smart.

Dit sidste afsnit med om jeg ikek fortæller hende om bibelhistorien, NEJ det gøre jeg ikke. Det interesserer mig ikke og jeg ved faktisk ikke ret meget om det.

For mig er "GUD" de voksnes (og nogle børns) FANTASIVEN...



ADVARSEL:


AGRESSIV HESTETRANSPORTØR:


www.youtube.com/watch?v=dbFPhf103-s


Videoen er optaget lovligt af mig selv på egen grund.

0
0
Svar på denne tråd
 
 gud/jesus
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 14:50

hm..

nu har jeg ikke læst hele tråden, men jeg blev ret harm over dit indlæg, hvilket jeg også håber, du selv kan se begrundelsen for.


Jeg kan ikke forstå, hvorfor du skal vælge veninder for din datter? Det er da det samme, som hvis du vælger hendes veninder fra pga. en anden etnisk baggrund eller en speciel hobby.

Lad dog barnet selv tage stilling.


>> ...Med to lækre ponyer i stalden ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjah ...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 15:04

Jeg må indrømme, at jeg synes, at du trådstarter, overreagerer en smule. På mig virker dine skriverier noget paranoide, på en eller anden vis.


Dernæst tænker jeg, at dine børn kender din antipati MEGET godt, siden de siger, at de holder sig for ørerne i kristendomstimerne og forøvrigt ikke gider høre på det bras. Det siger 7-8 årige børn normalt ikke af sig selv, medmindre de er godt præpareret hjemmefra og helst ikke vil skuffe mor. Børn, der IKKE i forvejen er påduttet forældrenes holdning, ville i stedet fortælle deres forældre, hvad de havde hørt og dernæst spørge om det nu kunne passe? Og på den måde blive be- eller afkræftet i deres antagelser og derfra danne deres egen mening.


Hvad du tror på, eller ikke tror på, må du sådan set helt selvom, men du spørger her på HN om kristne mennesker hjernevasker deres børn. Min konklusion må være, at de vist ikke hjernevasker mere end du selv gør.


Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvorfor du reagerer så aggressivt ... Hvad sker der ved at høre om Gud? Er du bange for at "miste" dine børn til en religion? Eller er det blot fordi du vil bestemme, hvad dine børn skal tro på?






"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
2
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da magle
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 15:21

Waou .... jeg er ikke troede, ikke medlem af folkekirken og sønnike er ikke døbt,


datteren er 10 og sønnike 6. datteren er troede , og jeg lader hende selv om det, hvis hun vil tro og føler det så fred være med det. Sønnike svinger, den ene dag tror han og dagen efter gør han ikke. Jeg snakker aldrig gud og religion i hjemmet, anden hvis vi har en debat om emnet. Jeg taler aldrig grimt om folk der tror, om det er på det ene eller andet



jeg synes det er synd at du præger dine børn så voldsomt. Og ligefrem bliver sur over at børnenes venner taler om deres religion til dem. Puha ... ... Nå ja men det lyder til du mener det er ok., så vil ikke sige mere om det.




www.tærten.dk

forummet der ikke censurer

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 15:32

Jeg opfatter meget det du skriver som om, at dine børn ikke må være troende bare fordi du ikke er.

jeg vil ikke mene, at du kan vælge om dine børn skal være troende eller ej, og ikke lade dem være i nærheden af troende børn. Om de bliver troende eller ej, er deres valg og jeg vil da personligt mene at du som mor bør gå ind og støtte dem i det de så end ender med at være.


Jeg har ikke selv børn og bor stadig hjemme, vi er fem i min familie med 4 forskellige holdninger.


Der er min mor, som tror på at der har været en der er blevet kaldt Jesus, som har kunnet nogle specielle ting.

Så er der min lillebror på 8, som går meget op i at gud og jesus findes, snakker meget om dem og forstår ikke vi andre ikke tror på dem. Men her forsøger ingen af os at ændre ham, og han går da også til kirkekor. Vi bakker ham op i hans tro, som vi bakker alle andre i familien op.

Derefter kommer min anden bror på 6, han ved endnu ikke selv hvad han tror på, men storebrors holdning smitter meget i denne alder.

Så er der min papfar som ikke er troende på nogen måde.. meldt ud af kirken osv.


Til sidst er der mig.

Troende eller ej, det ved jeg endnu ikke næsten 17 år, men der er et eller andet. Om det er Gud og Jesus eller noget andet der findes, det ved jeg endnu ikke.. Men efter jeg mistede min hest i 2010 er jeg blevet meget troende.


Jeg respekterer alt og alle der tror eller ikke tror på noget. om de er mormoner, jehover, kristene eller what ever, jeg bakker op om deres tro og snakker gerne med dem om det osv. Men det ændre ikke MIN holdning.



RIP. Pinocchio, min egen stjerne. <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg synes
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 16:14

Hvad jeg mener om sagen er, at du overreagerer fuldstændigt i sagen med de to piger. Jeg ville lade de piger snakke alt det religion de lystede og så ville jeg tage den gudgivne mulighed der så lå dagen efter, at fortælle mit barn at jeg havde hørt nogle ord og nysgerrigt og ÅBENT spørge til hvad de så talte om osv.


Sagen med bibelklub er lidt mere speget. Sket er sket og jeg ville lade det passere, men måske fortælle venindens familie at du har en klar holdning til den slags sammenkomster og at du helst ikke ser dit barn komme til møderne.


MEN!! Det der får mig hevet til tasterne er, at du også trækker religionsundervisning og kristendomstimerne ind i debatten. Hvorfor pokker skal dine børn ikke deltage i den undervisning?

Jeg underviser i faget og i dag har vi i 5. klasse fx talt om det at hjælpe andre. Vi havde en god debat med udgangspunkt i filosoffen Jean Paul Sartres holdning til at vi mennesker har pligt til at hjælpe. Det har jo intet med kristen forkyndelse at gøre. Så her er plads til alle trosretninger.

Hvis dine børns lærere kaster sig ud i forkyndelse og prædiker for børnene og i øvrigt føler en voldsom trang til at udbasunere deres egne religiøse tilbøjeligheder, så gør de deres arbejde skidt og i strid med undervisningsministeriets bekendgørelser for faget. Så er det en sag for skolelederen, som du må tage op der.


Mvh Tina


R.I.P

Turpin 20.05.1996 - 28.07.2002

Calle 28.04.1998 - 02.04.2010


"When a loved one becomes a memory,

memory becomes a treasure."

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 16:38

Tak for svar, dejligt du svarer alle :)


Ang. det med bibelhistorie. Tror du så ikke at dine børn kommer til at føle sig lidt små når de - hvilket de uden tvivl vil - en dag bliver spurgt hvem der tog dyr med i arken og så ikke kan svare fordi de aldrig har hørt om Noah, Adam og Eva, Moses, Judas, Jesus osv osv osv?..


Jeg er som sagt ikke troende, men jeg læser børnebiblen for mine unger alligevel fordi kristendommen er så stor en del af verden og sågar vores eget samfund.


Det med du skriver med din datter og veninden, der stod der jo ikke noget om i første fortælling.. Så jeg kunne jo ikke vide at du hentede din datter ud derfra fordi... Øh de skulle sove?


Mvh Bonnie


Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

VIL DU VÆRE MODEL? KLIK HER!

Power, stemning og kreativitet

Bonnie Jensen

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tror ikke på gud
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 16:49

Jeg tror heller ikke på gud og bliver sur/irriteret hvis andre prøver at "vende" mig om. Jeg tror fuldt og fast på evolutionen (Darwin) og sådan er det bare, men jeg respekterer fuldt ud hvad andre tror på.


Jeg har selv en datter og hvis hun vælger at tro på gud eller andet (når hun bliver så stor), jamen så lad hende da.


Jeg vil under ingen omstændigheder sætte en finger på hvad hun skal og ikke skal mht. sin tro. I sidste ende er det jo kun hende der kan vælge, om det i hendes ører lyder som troværdigt eller ej - og det samme gælder for din datter. Du kan ikke vælge hvad hun skal tro på.


Du kan prøve at præge hende, ja, men hvad der sker til sidst, det vil fremtiden vise og så håber jeg, at du da vil respektere hvad hun så end (måske) kommer til at tro på?



The ransom of your soul

Must be paid for your dead

The way out for us all

We'll take the jailer's head


Band: Tarot

Song: Pyre of Gods

Album: Suffer Our Pleasures


1
0
Svar på denne tråd
 
 Religion
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 17:09


...Fanatisme og hjernevask er vist ikke kun for de troende...

2
0
Svar på denne tråd
 
 Nå, så sort/hvidt er det heller ikke
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 20:26

- hvis jeg havde et barn på 7-8 år og jeg fornemmede, at det var nysgerrigt efter at vide mere om tro/kristendon/hvad-ved-jeg, ville jeg naturligvis forsøge at være så oplysende som muligt selv, men samtidig gøre alt for at få barnet til at forstå, at kristendom und so weiter er baseret på nogle eventyrfortællinger osv. og ikke noget, der findes i virkeligheden.


For sådan er min overbevisning. Og man kan da ikke forvente, at et normalt barn på 7-8 selv kan tage stilling til noget så abstrakt som gud og tro !! Derfor vil man - som ateist i hvert fald - vel helst selv forsøge at påvirke barnet og undgå, at de "forkerte" udefra påvirker det.


Det forklarer måske lidt af trådstarters motiver, men jeg tror da ikke, at jeg havde handlet præcis på samme måde. Hatten af for mennesker (voksne), der tør stå lidt ud fra mængden og melde fra. Hvor mange af de forældre, der får deres børn konfirmeret, tror I, er troende (altså troende i hjertet) ? Det forekommer mig, at nogle forældre vælger "at følge trop" i stedet for at forsøge at indgyde barnet nogle af de værdier, man selv finder vigtige her i livet. Måske er der nogle af dem blandt jer her, som har reageret meget kraftigt på starten af tråden...


Hanne


0
0
Svar på denne tråd
 
 Den med forældrene holder vis ikke mere
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 20:46

Alle dem jeg kender der er blevet konfirmeret i dag,( har en søster på 14 så kender et par klasser fuld) og hver og en har fået tilbudet om at de selv måtte bestemme, så jeg tror ikke på at den holder, den med forældrene følger trop, min søster blev kofirmeret, fordi hun tror på gud, som den eneste i vores familie faktisk, hendes farmor gjorde også, men hun døde for nogle år siden, hverken mig , min mor, min far, eller min bror tror, men det gør min søster i en alder af 14 og hun har helt selv bestemt ( lige som alle hendes klassekammerater) om hun ville konfirmeres. Ja jeg fik også valget da jeg skulle, hvis jeg ikke ville var det ok, jeg ville stadig få festen hvis det var det. Som sagt mine forældre tror heller ikke, man har ladet os selv vælge, og sådan bliver det også med mine, hvis de vil konfirmeres, jamen så får vi dem døbt og konfirmeret, de skal ikke nægtes det fordi jeg ikke tror. Men jeg er også en af de tosser der tror er tro er noget men føler, og fordi jeg ikke føler det, er ikke ensbetydene med at de ikke føler det.


Og ikke om jeg vil på diktatorisk vis gå ind og bestemme hvad mine børn skal interessere sig eller føle for...




www.tærten.dk

forummet der ikke censurer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gud og Jesus.
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 20:56

Docky:

Du har fuldstændig ret. Hvis man tager en stærkt troende, uanset hvilken religion de har med i en "ateist-klub", så ville folk da himle op om at man skal respektere deres tro osv.

Mht til da pigerne lå og snakkede, der havde jeg flere gange hørt (højt) lydederinde fra, og åbnet øren og sagt at nu skulle de sove istedet for at lege med alt muligt.

Da jeg så lytter til døren for at tjekke om der var ro g de sov, så kunne jeg høre der blev talt stille om jesus.

SÅ det var både for at stoppe det jesussnak og for at få dem til at sove jeg skilte dem ad.


Campea:

Hvis de skal have lov at tale om religion når den ene tror og den anden ikke gør, så skal de BEGGE jo kunne give udtryk for deres mening omkring det.

Der mener jeg den troende kan jo fortælle om hvor spændende han/hun syntes gud er, og den atistiske kan fortælle at det hele er en stor røverhistorie og det tror han/hun altså ikke på, at gud ikke findes.

Jeg syntes også det var MEGET forkert at de tog min datter med til den klub, og især når formanden som læser af biblen GODT KENER min holdning til religion.

Jeg er heller ikke konfirmeret, og var også den eneste i klassen som ikke blev det. Jeg blev også fritaget for konfirmandforberedelse efter at have været der en gang.

Jeg fik ingen fest og gaver, da min plejemor VILLE have haft mig konfirmeret, men det nægtede jeg.


Mor til ?Frans og Olle? :

Min datter gik med en veninde hjem fra skole, de går kun forbi venindens hus for at aflevere hendes taske og går så direkte over til "børneklubben" som de kalder den.

Min datter har kun sagt til mig (pr tlf) at hun ville lege med hende hun gik hjem med, hun vidste åbenbart ikke noget om den her klub. Kopieret fra indre missionsk hjemmeside:

Søndagsskole: Klubben er for børn 7-10 år. Vi har en hyggelig eftermiddag med forskellige lege og aktiviteter, samt der fortælles bibelhistorie. Nogle gange vil der være ture til Kværkeby Kirke. Hver mandag kl. 15.30 til ca. 17.00. Mulighed for afhentning på Kværkeby skole kl. 15.10


TeamTopper:

Sikke en historie du brygger der, jeg hverken kan eller vil nægte hende at gå i skole, MEN man kan godt uden forklaring få sit barn fritaget for kristendom, og det fik jeg på den gamle skole hun gik på, da læreren der gik langt over stregen (lang historie).

Der var også en dreng (jehovas vidner) som var fritaget fra den klasse der. Men på den skole de går på nu, har de kristendom.

Jeg har IKKE forbudt hende at lege med de kristne veninder andet end om mandagen, og der tager hun altså ikke skade af at undvære dem, de er jo ikke hendes eneste venner...




ADVARSEL:


AGRESSIV HESTETRANSPORTØR:


www.youtube.com/watch?v=dbFPhf103-s


Videoen er optaget lovligt af mig selv på egen grund.

0
1
Svar på denne tråd
 
 troogreligion
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 21:13

Hvordan skal børn kunne tage et valg, hvis de kun får fremstillet en mulighed? Hvordan kan børn der ikke må høre om Gud og Jesus vælge om de tror eller ej?


Jeg er ikke just troede, men jeg er dog døbt og konfirmeret, og jeg finder emnet spændende, ikke mindst fordi religion har stor betydning i vores samfund. Og hvordan skal jeg egentlig kunne diskutere religion med en muslim, hvis jeg ikke vil høre om deres religion?


Mine 2 nevøer diskuterede sidste sommer i bilen med min søster, hvordan jorden var blevet skabt. Min søster lyttede blot, mens ham på 6 forklarede, at der havde været den her store eksplosion, mens ham på 7 vedholdte at Gud havde skabt jorden.

Jeg synes det er vildt fantastisk at børn kan diskutere den slags, og selv danne deres egne meninger! (jeg er i øvrigt ret sikker på, at den store nu et år efter er mere til lillebroderens forklaring )


Jeg er som sagt ikke selv troende, men jeg arbejder i sundhedsvæsenet og snakker derfor ind i mellem tro og religion med patienter. Det betyder selvfølgelig at jeg har fået noget undervisning i det, deriblandt nogle forelæsninger om hvordan tro og sundhed hænger sammen, og at det fra et sundhedsmæssigt synspunkt er sundt at tro. Og selv for ikke troende er det altså et vildt spændende emne, når tro og forskning kobles sammen, faktisk så spændende at jeg gerne læser bøger om det i min fritid

Kort sagt tror jeg, at det er sundt at udvide sin horisont ind i mellem


Nina

2
0
Svar på denne tråd
 
 tryghed
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 21:25

Jeg syntes som mange andre også at du overreagerer. Du virker på mig, meget trosforskrækket og det er somom at du nærmest frygter at hun bliver troende?

Hvorfor ligefrem flytte hende fra religionssnakken (som du selv skriver ifb. med skoleundervisning og veninden).


Nu er jeg en af dem som selv syntes at kristendommen er god for børn - på trods af at jeg selv er 100% agnostiker, idet jeg ikke tror på at vi mennesker selv er istand til at forstå de højere magter = ikke i stand til at skabe en holdbar religion.

Jeg er ligesom dig på ingen måder kristen, og læner mig 100% op af videnskaben. Jeg tror dog også der er mere end himmel og jord, end vi kan sætte ord/fænomener på. Og dét skræmmer os!

Religion gir for nogen tryghed, en tryghed jeg mener er sund og brugbar for børn, som alligevel ikke forstår de kritisable elementer en religion også fører med sig.


Jeg husker da, at jeg som barn om aftenen kunne bede en bøn, og dette gav for mig en tryghed og håb om at jeg gjorde en lille mærkbar forskel: "Hej Gud. Jeg håber du vil passe godt på mit marsvin, mine bamser, søster, mor og far og så håber jeg at der vil komme fred i verden. Godnat". - Så havde jeg da gjort hvad jeg, som lille pige i lille DK, kunne gøre :)

Var jeg utryg, kunne jeg bilde mig selv ind at Gud da nok skulle hjælpe, hvis ikke det alligevel var ment-to-be, at det ukendte under sengen åd mig.

Da kæledyrene kradsede af, trøstede ideen om at de hyggede sig oppe i himlen, og at jeg via "bønner" kunne snakke med dem. En form for trøst forældre ikke kan gi, ligemeget hvor højt de ønsker det!


Jeg er selv fra en ikke-troende familie. Et faktum som faktisk aldrig har fyldt noget i familien. Vi har aldrig snakket tro vs. ikke-tro, da det ikke er et vigtigt element i vores familie om hvorvidt man er troende eller ej. Det handler om ens egen forståelse af livet og det der hører til..

Fejrede vi jul med min farmor (som er af troende forældre) tog vi enkelte gange i kirke (2-3 gange ialt). Ikke pga. kristendommen som sådan, men for oplevelsen og det familiære.


Jeg syntes du glemmer at fokusere på hvad kristendommen indebærer udover det at være en religion og tro - nemlig de basale grundelementer som går igen i vores kultur: næstekærligheden, de ti bud osv. Og så den tryghed troen kan gi for et ungt barn, i en stor skræmmende uforståelig verden.

Det er nemlig udelukkende de grundelementer børn i den alder suger sig til sig. Det andet sorterer de fra, fordi de ikke forstår det!


Jeg syntes virkelig du skal tage din stærke modstand op til genovervejelse. Dine børn, som er en del af ikke-troende familie og er opdraget på den måde, tager ikke skade af dele viden med et troende barn tvært imod. De bliver ikke pludselig indremissionske, hjernevasket eller noget i den dur. De kan tvært imod lære at forstå hvorfor nogen tror som de gør, og selv danne deres egen livsforståelse og "tro" - samtalen går jo begge veje og din datter vil forklare hendes ikke-tro til veninden.


Dette gælder også religionsundervisningen på skolen. Jeg er enig i at de udtalelser læreren kommer med, er hele ude hampen og absolut ikke OK. Men det burde også være i strid med skolens regler omkring religionsundervisningen?!


At du ikke ønsker de deltager i bibleklubben forstår jeg også til dels, men syntes virkelig du skal passe på du ikke pådutter dit barn en tros-forskrækkelse, da det bestemt ikke vil gavne hende.



Katrine

0
0
Svar på denne tråd
 
 "GUD"..
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 21:31

Docky:

Du har ret i at jeg IKKE holder ateistiske brandtaler for troende børn, jeg giver faktisk ikke utryk for nogen som helst om min "tro" (ateisme) medmindre tro/religion komme irekte på tale.

Førsta gang min datter var hjemme hos indre missionsk formands datter, der sage jeg til min datter at hun IKKE skulle drille hende med at hun tror på gud, hvis veninden nævnte noget bibelsnak, kunne min datter jo bare sige at det tror hun ikke på.

Jeg var bange for om min datter kunne finde på at drille hende, men de talte slet ikke noget som heslt bibelsnak.


PrinsesseGuldhår:

Min datter har skam sine egne meninger, INGEN tvivl om det.

MEN derfor skal andre ikke forsøge at omvende hende, og jeg ved jo got den klub ikke bare er for "sjov" men for at fange børnenes interesse for biblen og få dem til at tro på det.

Jeg er længe om at få svaret alle, men er skam på banen når jeg har tid indimellem.


Mor til ?Frans og Olle?:

Jeg har ikke sagt de ikke må sove under samme tag, men bare ikke i samme rum hvis der skal bibel frem når et er mørkt, for så skal der måske også bedes eller hvad der nu hører til.

Plus de ikke falder i søvn når de er sammen...


Awina *Amon*:

Hvis du mener at børn har krav på at få afvide hvilke "valg" der er trosmæssigt, så skal de staig IKKE undervises af en legekammerats mor uden min tilladelse, og så skal de da IKKE vælge kun mellem indre mission og indre mission, men mellem ALT det som findes. Jeg gad jo godt have at folkeskolen lavede kristendomsundervisningen om til RELIGION, så det ikke kun er kristendom der er fokus på.

Hvis de i deres voksenliv vælger en eller anden tro, så kan jeg da ikke blande mig i det, men derfor kan jeg jo godt fortælle min mening om det.


HelleKB:

Det var IKKE kun saftevand og kage, der var oplæsning fra biblen.

Men det at hun ikke lige skal lege med dem om mandagen, kan jeg ikke se hun tager skade af...


pony-mor:

Så du mener altså, at de bare skal have helt frie tøjler ??

Hvad så med de kristne familier, må de så heller ikke undervise deres børn i deres tro ?


PrinsesseGuldhår:

Jeg forstår altså ikke hva kæresteri har me religion at gøre ??

Det er da en helt anden debat, du kan evt starte in egen tråd om det. Men jeg er hverken racist eller forømmende overfor homoér.






ADVARSEL:


AGRESSIV HESTETRANSPORTØR:


www.youtube.com/watch?v=dbFPhf103-s


Videoen er optaget lovligt af mig selv på egen grund.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 21:37

Tak for svar :)


Jeg kan dog sige at fagmålene for kristendomsundervisningen er:


§ 6. Kristendomsundervisningens centrale kundskabsområde er den danske folkekirkes evangelisk-lutherske kristendom. På de ældste klassetrin skal undervisningen tillige omfatte fremmede religioner og andre livsanskuelser.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jesus og Gud..
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 21:41

Adian:

Du skriver at du giver dine børn frit valg, bare det ikke er fanatisme, men hvad så hvis det bliver det ??

Jeg mener bare ganske enkelt, at tro på en gud må være nogen som mangler indhold i livet, for de kan jo ikke bevise der findes en gud og jeg mener virkelig at mange troende er hjenevaskede...


Mor til ?Frans og Olle?:

Lige præcis, jeg er nemlig HVERKEN racist eller homofob.




ADVARSEL:


AGRESSIV HESTETRANSPORTØR:


www.youtube.com/watch?v=dbFPhf103-s


Videoen er optaget lovligt af mig selv på egen grund.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gud...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 21:52

oxalia:

Jeg ved ærlig talt ikke hvad straffen er for at stjæle tyggegummi i brugsen, har aldrig prøvet, men det har du måske så du kan give svaret ?

Ja jeg fandt hende det 3 ste jeg var, og jeg kom til et i forvejen aftalt tidspunkt, troede jo hun var hos den første veninde.

De var så gået i bibelklubben, hvor de så heller ikke var men så fandt jeg dem hos formandens datter.

HUn har IKKe fået forbud mod at komme der igen, det er kun om mandagen hun ikke må komme hos de hellige veninder.

Mine børn HAR givet udtryk for hvad de tror, derfor er jeg IKKE i tvivl om at de også er ateister...

Håber jeg fik svaret på alle dine spørgsmål, eller er du meget velkommen til at stille dem igen...


ADVARSEL:


AGRESSIV HESTETRANSPORTØR:


www.youtube.com/watch?v=dbFPhf103-s


Videoen er optaget lovligt af mig selv på egen grund.

0
1
Svar på denne tråd
 
 til trådstarter
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 22:02

Det er godt nok et sært svar du giver mig, hvad f.....den har wrap med denne tråd og mit svar til dig at gøre.


Jeg svare dig, udfra det du skriver i tråden og jeg må indrømme at jeg ikke aner hvem du er eller om du på et tidspunkt har forhørt dig om wrap.


jette



Western undervisning hver torsdag

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk



Center for alternativ behandling

2
0
Svar på denne tråd
 
 religion
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 22:06

HelleKB:

Det der var lige et TYPISK STANDARDSVAR med "ingen debat uden meninger".. Jeg ESLKER faktisk folk som tør sige deres meninger, ISÆR hvis den stikker udenfor mængden, og det er der ikke ret mange som gør i denne debat...


ATEIST OG UDMELDT AF FOLKEKIRKEN

0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 22:10

Pipfugl - øv jeg kan slet ikke forstå dit svar til mig.


Tænker at du måske svarer en anden.



En dyrlæge sagde:

Den der 20% regel må være opfundet af folk der vejer for meget. Jeg har aldrig hørt en dyrlæge anbefale den.


0
0
Svar på denne tråd
 
 jamen..
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 22:34

Jeg ejer faktisk en "barnetro", sådan en dyb rodfæstet gammeldags tro, men nævner det sjældent..


Nu er mindstemand, 15 år, stadig FDFer, så han bliver regelmæssigt hjernevasket med snobrød, men ellers så er diverse kristne "sjælehajer" såmænd det jeg bekymrer mig mindst om..


Det er mere i retning af, dukker de sidste rester af AK81 op til de unges fest denne gang?. Render de sammen med coke-hovederne?..Ham der lille M, sælger for de "sorte" lige p.t, naboknægten er heldigvis flyttet, efter en akutindlæggelse sidste år, lygtepælen ville have at han stak sin onkel ihjel med en skruetrækker, J B, der fik en voldsdom p.g.a et overfald på min ældste, er på udgang denne weekend, så sidder jeg "vagt", og nr. 3 s kammerat har siden 8. klasse afleveret tisseprøver for hash,hver 14.dag, og min tidligere ansatte efter skoletid døde af en overdosis i december, 19 år gammel.


Vi har desværre ikke så mange adventister på lager, og skal køre 22 kilometer for at låne en bog, men stoffer, der er de første 5 udsalgssteder..


P.S Vi bor ikke i ghetto-kvarter, men en ganske almindelig lille by i vestudkantsdanmark, med 1000 indbyggere..


Kunne vi ikke få nogle af dine "hellige", så kan du få ganske almindelige snotforvirrede dansk-mentalitet retur..



Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

2
0
Svar på denne tråd
 
 **********
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 22:37

Indrømmer fra start af jeg ikke har lært andet starten :)


Syntes nummer 1 situation er liidt overdrevet. Børn snakker og det skal de da have lov til. Den datter har måske selv spurgt?! Eller gider hun ikke høre kunne hun jo bare sige det. At hive hende ud af værelset syntes jeg godt nok er enormt ekstremt. Faktisk meget synd for din datter :(


Nummer 2 (som jeg forstår historien) så vil jeg give dig ret i det langt fra er okay at din datter kommer med på bibelskole. Det burde venindens forældre ha givet et opkald til dig om. For at få godkendelse herom. Jeg ville blive tosset hvis nogle gjorde det ved mine unger.


Nu er jeg selv troende, men syntes da børn skal have lov at tale om deres tro. Muslimer eller hvad de nu er . Tror børn har brug for at dele dette med hinanden og syntes det er vigtigt at lære om andre menneskers tro og moraler for at voksne op og få en selvstændig mening om livet.

Jeg personligt spørg da også ind til andre folks tro, selvom jeg er 100% jeg ikke skal skifte tro. Men af respekt og forståelse vil jeg gerne høre og stille spørgsmål. Ikke time lange forklaringer men små samtaler, det skader da ingen mennesker :)



Mor til den dejlige pige


Alice Sofia


Og en lille prinsesse i maven

ankomst 20 August 2011.


2 pakker uåbnet Nan3 sælges billigt. Kan holde sig til Marts 2012. Skriv hvis det har interesse :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 religion
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 23:06

Adian:

Forstår ikke dit andet indlæg..

Men det faldt vist også ret langt udenfor trådens emne.


oxalia:

Der er altid en forklaring på alt.


PrinsesseGuldhår:

Fordi min datters legekammerater ikke må undervise hende i gud/jesus - indremission, er det ikke ens betydende med jeg vil forsøge pådutte hende valg af kæreste, hvarken farve eller køn.

HN-politiet er såmænd ikke så alvorlig som du tror, så du kan være helt rolig...


oxalia:

Jeg var godt klar over denne tråd ville give en "god" debat, men utroligt at de fleste næsten ALTID er så enige om at trådstarter er den "onde", det er ihvertfald ikke meget positivt i har at sige om mig, men jeg er glad for hvis i er ærlige, DET kan jeg godt li...


Awina *Amon*:

Det tager sin tid for mig at få svaret, men jeg tager det lidt af gangen..

Hvad formålet var, tjaa at høre andres mening, selvom jeg godt ved det aldrig vil ændre på min.


Zamangah:

Mine børn skal IKKE undervises i gud/jesus privat af andre end folkeskolen, og hvis jeg havde noget at sige om det, så skulle undervisningen ikke være koncentreret om kristendom, men handle om RELIGION så de lærer lidt om ALLE de forskellige ting.

SÅ kunne det faktisk blive interessnat undervisning tror jeg, da de så måske bedre vil kunne forstå de forskellige kulturer vi har af "anden etnisk baggrund" her i landet.

Men børneklubben må hun undvære, der er så mange andre ting hun kan opleve istedet...


furius:

Jeg syntes ikke jeg fratager mine børn en masse, ved de ikke må komme i den klub for indre mission.

Det er EN ENESTE ting jeg forbyder dem hvad kammerater angår, at de ikke skal præpareres til at tro på den slags bras..


ATEIST OG UDMELDT AF FOLKEKIRKEN

0
0
Svar på denne tråd
 
 pipfugl
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 23:27

Jeg er en anelse chokeret over dit 1. indlæg. Troede virkelig ikke der fandtes folk ( endsige Mødre) med en sådan snævertsynet holdning i dagens Danmark.

Er da ked af at du påtvinger dine egne børn en sådan holdning i stedet for at oplære dine børn til at være frie og åbentsindet.

Det må da ikke være særlig rart at være dit barn, og kan da godt forstå dine børn er frustrerede over at de skal forsøge at matche dine- åbenbart- snævre og skæve holdninger-

Men det kan andre jo ikke blande sig i. Altså hvordan du vælger at "opdrage" dine børn.


Men det kunne egentligt være RET relevant for os andre her at høre hvad det er der kunne ske ved at man ( man = dit barn f.eks) hørte historier om Jesus og gud.? Hvad er det du er BANGE for der vil ske??

Hørte dine børn om julemanden, da de var mindre? Eller måtte de heller ikke tro på julemanden? Eller må de slet ikke holde Jul og få gaver ligesom andre børn, fordi du nu "ikke tror på Gud)

Er du bange for dine børn vil komme til at drømme om en hyggelig jul i familiens "skød"?

Er du bange for dine børn vil få et lykkeligt liv og have lyst til at blive gift i en kirke engang?

Eller hvad er det du er så bange for?


Når du skriver sådan et indlæg som du startede med, så må du da skrive eller tænke lidt om hvad det er du er så bange for??

Tror du ikke at folk der tror på noget, har et godt liv?

Har du selv et dårligt liv?

( Du tror jo også på noget- Du tror på at historier om Gud skader dine børn)

Jeg synes det er lidt som om du ikke er særlig dybt tænkende, men egentligt bare meget overfladisk?


Rideudstyrsbutik i Taulov + på nettet

Happy-horse- Alt til super priser

3
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 23:32

Jeg går ikke udfra i holder jul ?


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 23:36

Nu kommer jeg bare med lidt mere til diskussionen.. Og som delvist svar :D



For det første. Det er da klart dine børn betragter sig som værende ateister.. De har jo ikke fået valget. De er tilsyneladende opdraget med at religion er forbudt, og børn lære trods alt bedst fra deres forældrer. Så når du går så meget op i at være ateist, ja så har ungerne ikke så meget valg. Slet ikke når du "straffer" dem til at snuse til græsset på den anden side.


For det andet. Du skriver at din datter legede med en pige, hvorefter de to piger tager i klub, for der er de andre, og denne her pige kommer der nok mere eller mindre fast. Skulle der så have stået en sur tante i døren og sagt nej lille dame, du må vente uden for til hygge, historier og kage er slut. Come on, hvis du mener din datter har taget valget, så tager hun da ikke skade af at høre en historie. Så kan tøserne diskutere den på vej hjem, og din datter kan sige at man da slet ikke kan have elefanter på et skib, eller gå på vandet. Så lære de kære små tolerence over for andre. Det lærer de da ikke ved at religionspolitiet skiller dem af, hver gang der er en der kigger mod himlen.


Igen, jeg er ateist, af meget stærk overbevisning. Også selvom jeg har en vældig traditionel far, som nægtede mig gaver og fest, hvis ikke jeg blev konfirmeret. Jeg har også overlevet både kristendom og religion, samt at læse religiøse tekster i massevis.

Jeg kan da i det mindste sige at valget var 100% mit, og ikke et jeg blev påduttet. Stoler du ikke på dine børn? Er det her den er gal.. Hvis du stoler på at dine børn er i stand til at danne deres egne meninger og holdninger, så er der vel intet at frygte. Med mindre du altså er fast besluttet på at nægte dem valget.


Artesia
Sweet Escape
1
0
Svar på denne tråd
 
 Tinne Artesia
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 23:49

det er bare et godt indlæg.


Synes iøvrigt der er MANGE gode indlæg i denne tråd.

Det ville da være det bedste i verden hvis vi en dag fik et indlæg fra trådstarter der skriver at hun har fået lidt at tænke over, og måske har fået flere syn på sagen, istedet for bare at skyde alt ned med dårlige undskyldninger.

Er ISÆR spændt på at høre trådstarter hvorfor hun har valgt at hendes børn skal leve et liv uden jul etc. og om hun holder dem indendøre hele december for at de ikke skal komme til at tro på nisser?

Spøg til side

Tror desværre slet ikke trådstarter er klar over at hun har tvunget sine børn til deres tro. Det skægge ved det er nok at vi jo alle ( øh, ja så alle undtagen trådstarter) godt ved at børn ALTID vil udforske det de ikke må. Især jo ældre de bliver.

Så trådstarters børn skal nu nok få udforsket kristendommen og sikkert flere ting ;) Uanset om trådstarter står på hovedet for at undgå det.


Rideudstyrsbutik i Taulov + på nettet

Happy-horse- Alt til super priser

0
0
Svar på denne tråd
 
 i tror slet ikke
Forfatter: 
Dato:  30-04-2011 00:07

Jeg må sige jeg er lidt mundlam..elelr rettere forholder mig en anelse uforstående overfor dette indlæg. Du skriver, at din datter ikke må være sammen med sine venner hvis der bliver talt om gud eller jesus og ej heller tage med dem i bibelskole eller hvad det nu hedder. Du siger du ikke dømmer andre sålænge de ikke pådutter dig deres tro??


Det er nok her jeg står mest af, for hvis ikke du pådutter dit barn din ateisme så ved jeg sørme snart ikke??


Du skal vel ikke fortælle hende hvad der er rigtigt eller forkert at tro på??? Og ja det synes jeg så absolut du gør ved at diktere at der er ting hun ikke må høre..og blot ved at fortælle hende om din manglende tro, ja så præger du hende i din retning??


Er det det du vil?? Vil du opdrage dit barn til ikke selv at kunne lytte og bedømme?? Skal hun ikke have mulighed for at høre lidt af det hele og på den måde have et grundlag for at danne egne meninger eller holdninger?


Og jeg er simpelthen nødt til at få stillet min nysgerrighed i forhold til hvorfor du bliver så vred over andres tro på gud (for det er i mine øjne det du bliver siden det er så vigtigt for dig at holde din datter fra det og tilmed holde hende fra religionsundervisning) og hvad der skræmmer dig sådan ved tanken om at din datter evt kunne komme til at tro på gud? Er det ikke op til hende at vælge og op til dig at støtte hende uden at præge hende i din retning?


Jeg synes det er dig der er fanatisk og fordømmende og jeg synes det er besynderligt at du pådutter dit barn dine egne holdninger i sådan en grad som du gør. Ethvert barn vil blive påvirket af deres forældres holdninger og du udviser stor negativitet i forhold til det at være kristen. Dvs hun vil ende op med en enorm splittelse og dårlig samvittighed hvis hun er dag skulle vælge kristendommen.


Jeg er ikke selv kristen og lever efter en..hmmm..alternativ overbevisning, men ville ALDRIG søge at holde min datter fra nogen som helst form for religiøs overbevisning. (medmindre hun endte i hænderne på en skadelig sekt..for her går min grænse..ikke i forhold til troen men i forholdet til hendes velbefindende i alle retninger..ville heller ikke stiltiende se til hun endte i et voldeligt forhold elelr lign)


Jeg tror problemet ligger hos dig og ikke hos din datter. Du har da vist fået en eller anden form for aversion i forhold til kristendommen..det er dit problem..ikke din datters.


I snakkem omkring fritagelse fra undervisning pga en dårlig lærer (??) synes jeg du skulle have påtalt lærerens faglighed og få taget hul på det egentlige problem..fagligheden og ikke indholdet af undervisningen.


Og ja jege r også nysgerrig på om i så ikke holder jul hos jer og deltager i julearrangementer osv??? og ingen julegaver???


gitte


part tilbydes på frieser/nordsvensk hoppe

1
0
Svar på denne tråd
 
 At være ateist .....
Forfatter: 
Dato:  30-04-2011 00:21

..... går jo efter min opfattelse ud på, at man fornægter alle former for guder og religioner ..... ikke sandt trådstarter ??


Hvordan kan et barn træffe sådan et valg, uden at måtte blive præsenteret for det modsatte ??

Altså blive præsenteret for det, som andre tror på og få et indblik i, hvad den tro betyder for dem ??



Keld Sheik kom lige forbi og gav mig en signatur ........ fordi jeg fortjente det

0
0
Svar på denne tråd
 
 Men hvorfor
Forfatter: 
Dato:  30-04-2011 01:19

er det så slemt at hun snakker om biblen med en anden pige? Eller får læst en historie op fra biblen? Hvis hun ikke tror på det er det jo blot en god historie :)


Hvad hvis hun fik en veninde der var hindu eller muslim og var med hende hjemme, hvor de bad bordbøn, snakkede om deres Gud osv. Eller skulle sove sammen med en muslimsk veninde der fortalte om Allah?


Altså hvis de ikke tror på Gud, som du nævner, hvorfor er du så så bange for at de skal stifte bekendtskab med det?


Og sidste spørgsmål: Hva hvis en af dine børn rent faktisk læste biblen, synes det var fornuftigt og derefter blev troende kristen? Eller Koranen og blev troende Muslim.


Sagde Janne

Lejlighed sælges i Kgs. Lyngby

nybolig.dk/maegler/ PrivatBolig.jsp?sagsnr...snr=103468

- Send PB for info -




0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  30-04-2011 01:22

Altså jeg kan godt forstå du bliver gal over at dit barn bliver hevet med i den der klub.. Hvis det var en, af danske standarter, normal kristen klub, jamen så fint. Godt nok er jeg atheist men jeg synes de kristne historier og den protestantiske måde at gøre tingene på er helt cool :) men når det er en klub for indremission.. Ej nej.

Jeg kan kun tale af personlig erfaring men.. De mennesker er syge. Virkeligt syge. I denne situation havde jeg nok set forældrene liiige ringe engang og sige at deres datter plejer at tage derned, for det er da i det mindste rart at vide, så man ikke føler at andre mennesker prøver at "hjernevaske". Og ja, jeg bruger det udtryk om indremission fordi sådan ser jeg det, vær så god at skrige af mig :)


Anyways. Resten syntes jeg lige du burde overveje igen. Børn snakker om ALT. Også ting de ikke tror på. Synes det var ondt at hive din datter væk fra en hyggelig snak med veninden, jeg er sikker på det ikke var harmfuldt på nogen måde..


Jeg synes nemlig der er meget forskel på om det bare er børne-snak, eller om det er en indre missions-klub hvor der står en voksen og prædkener og maser ting ind i deres hoved.. Det er ihvertfald sådan jeg forestiller mig det.. *gys*

0
0
Svar på denne tråd
 
 ingen debat, uden meninger
Forfatter: 
Dato:  30-04-2011 02:08

ER et standart svar

- netop fordi at det er så pokkers rigtigt ;)


Og jeg har jo fået en masse svar, siden jeg stillede mit første spørgsmål - dog ikke hvad din datter selv siger om oplevelsen i bibelklubben?


Stikke ud, have egne meninger osv.. Det gør jeg rigeligt i min hverdag - men her lader det til at jeg åbenbart er enige med de fleste, hvilket jeg ikke agter at ændre på, blot for at gøre mig selv interessant i andres øjne.. Så ville MIN mening jo ingen betydning have :)


MVH: HELLE



OBS: Check min profil eller markedspladsen!!

Hus ønskes til leje V. Stenstrup, Sydfyn

0
0
Svar på denne tråd
 
 Man kan ikke vælge
Forfatter: 
Dato:  30-04-2011 03:23

Uden at vide!

Jeg er komplet areligiøs (altså ikke ateist, for ikke-tro er bare en side af at tro), men min dreng blevdøbt før sin konfirmation, og det valgte han selv.

Hn havde kristendom i skolen, fik en Børnebibel fra JH (ja af alle ting!), og han læste også Anton Le Vey ("Satans Bibel"- selvom jeg nu mener satanisterne bare vender sagen på hovedet).


Altså et informeret valg. Jeg fravalgte konfirmation, men jeg har sat mig ind i sagerne, jeg har nok læst mere af Biblen end en gennemsnitlig kristen. (Jeg har også gået i "Lørdagsskole" af egen vilje).

Nogen af familien er IM, men de har egentlig ikke været fordømmende på nogen led- udover, de altså ikke brød sig om at min søster havde "Røde Mors sangbog" med sig, da hun boede hos dem i forbindelse med sin uddannelse. Det var nu ikke værre end radikalerne i familien, der har det med socialister, som bondemanden i "Store Klaus og Lille Klaus"- der ikke tålte degne...


Så må man lade være med at diskutere politik og religion.


Hvad børn snakker om, tjah forhåbenligt har de gods nok med sig hjemmefra til at træffe et informeret valg.


At du som voksen reagerer så drastisk er ikke særlig modent, du omgærder religion med mystik og spænding. Tror du, det smitter?! ;-D

Ægte accept bunder i at andre har friheden til at deres valg accepteres.


Det andet er småtskårent og intolerant.



Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
1
0
Svar på denne tråd
 
 pipfugl Sidste pip herfra....
Forfatter: 
Dato:  30-04-2011 10:24

Den med tyggummiet....


Det jeg mente OG skrev var;


at hvis du straffer din datter med, at hun ikke må sove sammen med veninden (regner det for en straf, da jeg går ud fra, at de har glædet sig til det), fordi de snakker bibelshistorie, hvilken straf ville DU så give din datter, for at blive taget i at stjæle et stykke tyggegummi i Brugsen.... ?


Og jow-da jeg er kommet til at stjæle et stykke slik, og engang en kylling fra zoo, men det er nok en anden historie...


Netop fordi jeg jo er en af dem , der synes du er helt galt på den i den første situation. Og bestemt ikke for at være politisk korrekt, eller som flertallet osv osv.

Der er ikke noget galt i, at være som flertallet i en given debat, der er noget galt, hvis man er på tværs, BARE for at være på tværs.


At du nu bagefter ændre det til, at det mest var fordi de skulle sove og kun lidt pga JESUS og GUD, det undre mig, for så var der jo ikke nogen grund til at bruge det som hjernevasker eksempel.....



Saxpos Oxygen sælges 100% oldenborg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-04-2011 10:26

Dette link faldt jeg over på en anden side, sat ind af en skøn humoristisk kvinde - men også klog kvinde.


Jeg måtte dele det med dig Pipfugl.


http://www.blogsbjerg.com/


Nyd det - det er kloge og sjove ord.


En dyrlæge sagde:

Den der 20% regel må være opfundet af folk der vejer for meget. Jeg har aldrig hørt en dyrlæge anbefale den.


1
0
Svar på denne tråd
 
 pony-mor
Forfatter: 
Dato:  30-04-2011 10:31

Det var et fint link, tadada tid til eftertanke....



Saxpos Oxygen sælges 100% oldenborg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Religionsfrihed
Forfatter: 
Dato:  30-04-2011 10:32

"Religionsfrihed" er også frihed for religioner. ....en ting som mange danskere (og HN'er) samt den danske stat tilsyneladende ikke har forstået.


At Pipfugl ikke ønsker at påvirke sine børn i en religiøs retning, er hun i sin gode ret til.


Jeg vil dog personligt nok have grebet det anderledes an i de nævnte tilfælde. Jeg vil frit have ladet dem få et indblik i hvorledes de troende venner opfatter verden, og selv gøre mit til at give børnene en ide om hvordan jeg opfatter dens sammenhæng som ateist.


At indprinte dem viden om religionernes sammenhæng er at give dem valgmuligheder de kan forholde sig til. Og så må man håbe at de som de rationelle og logisk tænkende småfolk de er, efterhånden vil vokse fra idéen om at der findes fantasifostre....! ;-)



"Religion er en fundamental modsætning til alt hvad jeg agter højt - mod, klar tanke, ærlighed, retfærdighed og frem for alt, kærlighed til sandheden."
-Henry Mencken-



0
1
Svar på denne tråd
 
 svar mm
Forfatter: 
Dato:  30-04-2011 10:51

"Awina *Amon*:

Hvis du mener at børn har krav på at få afvide hvilke "valg" der er trosmæssigt, så skal de staig IKKE undervises af en legekammerats mor uden min tilladelse, og så skal de da IKKE vælge kun mellem indre mission og indre mission, men mellem ALT det som findes. Jeg gad jo godt have at folkeskolen lavede kristendomsundervisningen om til RELIGION, så det ikke kun er kristendom der er fokus på.

Hvis de i deres voksenliv vælger en eller anden tro, så kan jeg da ikke blande mig i det, men derfor kan jeg jo godt fortælle min mening om det."


Du spørger en anden i denne tråd om børnene skal have helt frie tøjler, som om det ville være det værste i verden. Dét mener jeg faktisk de skal. Min søn på 14 har været medlem af de kristne spejdere i 8 år. Han har læst biblen og han har læst koranen og han har besluttet lige nu at han ikke tror på noget. Det er 100% hans valg, det er MIT job som mor at stille hans nysgerrighed og lære ham om hvad verden indeholder. Det kan godt være jeres skole har forkert religionsundervisning, men det er i sidste ende også DIT job som mor at informere dine børn om verden uden for jeres mure.

Jeg mener vores vigtigste opgave som forældre er at opdrage vores børn til at leve i verden som voksne mennesker der er selvstændige og kan træffe egne valg. Og ingen kan vælge uden at få valgmulighederne.


I min søns skole har de altså ikke kristendom, men religion. Så det skulle du måske tage en snak med skolen om.


Er det ikke vores job at informere?

Også om de ting vi ikke kan lide?


Jeg syntes det værste man som forældre kan gøre er at holde børnene så skærmet at de ikke aner hvad der er derude og så når tid er kastes de bare ud i en verden de slet ikke kan forholde sig til.


Derudover mener jeg børn og børn i mellem skal have lov at tale om ALT. Så længe børnene er nogenlunde jævnaldrene kan jeg ikke se vi skal blande os i hvad de taler om og jeg syntes det er helt vildt at de ikke må sove sammen pga. deres samtaleemne.

Derudover syntes jeg det skinner igennem at du netop ikke mener dit barn har taget sit eget valg og at du har tillid til dit barns selvsikkerhed. Har barnet taget sit eget valg (og fået valgmulighederne) så ændrer det jo ikke sit valg fordi en veninde har en anden overbevisning. Med mindre barnet ikke er selvsikker nok til at stå ved egne meninger, hvilket jeg syntes er ekstremt vigtigt.


Her kom engang en sød ung pige som var jehova, en dag hvor jeg lige havde tid. Jeg inviterede hende indenfor og min søn stilte hende alle de spørgsmål som han syntes var latterligt, som fx hvis der kun var Adam og Eva, hvor kom deres børns ægtefæller så fra...osv osv....han var ærlig og ligefrem og da pigen gik igen var han yderligere informeret men hans mening havde da ikke ændret sig en tøddel.


Hav lidt mere tillid til dine børn


Hyggeligt hus i roligt villakvarter 10 min fra Køge og 35 min fra KBH sælges.


Samhørighed

Hest & menneske - Et partnerskab


Følg min Blog

eller
Tjek lige min hjemmeside

Akademisk er vejen for os!!


Når du springer trinene på en trappe o ...

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-04-2011 11:40

Jeg er nok hvad man betragter som ateist, da jeg kun tror på videnskaben og ingen relgion, men derfor lader jeg da mine børn bestemme hvad de vil tro på.


Jeg synes du lyder lidt fanatisk, for hverken veninder eller skole kan hjernevaske børn til at tro.

Hvorfor ikke bare være åben og lade dem snuse til relgion af forskellig art, det er jo ikke farligt.


Vi har i min datters klasse, muslimske børn der lever meget mere åben, end dine børn. De muslimske børn deltager også i relgionsundervisning i skolen, de går til spejder, hvor der også nogle gange bliver læst op af biblen, men derfor smider de da ikke bedetæppet væk og begynder at spise svinekød af den grund.


Mine børn troede en overgang på gud og fred være med det, nu er de blevet ældre og tror ikke på hverken julemanden eller gud mere, for børn stiller spørgsmål ved alt og vil gerne undersøge alt. Jeg har aldrig prøvet at påvirke dem i nogen retning, de skal finde sig selv, for det er sundest i længden.


Biblen er da rigtig spændende at læse, en bestseller på verdensplan, så lad da dine børn nyde en god historie, de tager ikke skade af det.


Udsalg eller bytte af rester fra forretningen, kom med et bud.

www.galleri.skindbjerg.com


Motordrevet pælebor sælges, se profilen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-04-2011 14:16

PrinsesseGuldhår:

Jeg forstår altså ikke hva kæresteri har me religion at gøre ??

Det er da en helt anden debat, du kan evt starte in egen tråd om det. Men jeg er hverken racist eller forømmende overfor homoér.



Hmmm, det ville måske nok blive lidt kompliceret at tage begge emner i en tråd syntes jeg, men ja det kunne da nok blive nogle udemærkede debatter.


Kærestevalg og hudfarve har ikke nødvendigvis noget med religion at gøre, selvom emnerne ofte bliver blandet sammen, f.eks at homoseksuelle ikke kan blive viet i kirken og at det i nogle religioner.....tror jeg, er direkte udstødelses grund.


Det jeg prøver at få dig til at svare på, er om du også vil påvirke din datter til dine normer, hvis hun en dag kommer hjem med en farvet mand, eller en kvindelig kæreste?


Iøvrigt har jeg set din advarsel i din signatur og jeg kan sinpelthen ikke se hvad du advarer imod - bortset fra dig selv!!

Sorry.....



Greenguard grime med mundkurv sælges velholdt 400,- + porto


PrinsesseGuldHår


Lehmanns-rideudstyr.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gud og jesus.
Forfatter: 
Dato:  30-04-2011 23:39

Pudsigt nok mens denne debat kører, så fik jeg besøg af JEHOVAS VIDNER i dag, jeg sagde hurtigt og pænt da jeg så hans blade:

""Det der det interesserer mig altså ikke ""

Nå men han fortalte så at jeg kunne da få bladene og fortalte så om en artikel der var i det ene blad, det handlede om heste.

Han kunne jo se jeg havde heste og så sagde han at det måtte være dejligt at bo på landet og kommenterede naboen havde sit hus til salg. Jeg tog imod bladene og han gik, min datter ville gerne brænde dem, for det vidste hun min bror har gjort med nogen.


Jeg har forøvrigt spurgt min datter hvad der skete den dag i bibelklubben. De har leget, og bagefter skulle de synge nogle "gudsange" som hun udtrykker det og se "gudteater", så fik e saftevand og "knækbrød med rosiner i" (Ved ikke om det er en slags nadvar). Så gik de hjem til formandens datter og legede.


Men tilbage til svarene:


£isbeth (Baloo) :

Mine børn HAR været i kirke med mig en gang, det var til min venindes søns barnedåb, der var mine børn ca 5 og 6 år.

Alle børn fik en "aktivitets-mappe" af kirketjeneren, og mine var travlt beskæftiget med den mens vi var i kirken.

Så har de været i kirke med skolen, der sagde min store datter at hun "røv-kedede" sig og holdt sig for ørerne.

Nu nævner du fodbold, det syntes jeg også er r¤v-kedeligt, men min datter har sagt hun gerne vil gå til det og det må hun altså meget gerne hvis hun vil.

Jeg vil da mene det må være en sund sport, de bevæger sig meget og er udendørs. Bortset fra det ved hun ikke lige nu hvad hun vil gå til, da hun også vil gå til dans og svømning og hun får ikke lov til det hele, så hun må vælge en af delene.

Men vælger hun fodbold, er det helt fint for mig, jeg behøver jo ikke være der og se på det hver gang, det er vist de færreste forældre som gør det, da børnene kan gå direkte fra sfo til fodbold, det er nemlig på skolens baner.


Mor til ?Frans og Olle?:

Folk bliver jo nok ALDRIG helt enige i en debat, ihvertfald sjældent POSITIVT enige, men enige om hvor dum en trådstarter er.

Jeg forstår ikke i syntes oret "HN-politi" er så slemt, det er jo bare et udtryk for at "alle de kloge hoveder" ved bedre end trådstarter, eller ihvertfald MENER de gør..

Jeg skrev for nogle år siden en trå om vandrøgt, gider ikke linke til den nu da jeg helst vil holde mig til trådens emne her.

Men der vendte tråden til e mærkeligste ting jeg blev bebrejdet, bla.a at min skrift (ikke sprog og retstavning) var grim og ulæselig, og det blev skrevet på en meget bebrejdende måde.

Derfor kalder jeg det HN-politi, og det mener jeg altså ikke noget alvorligt i.


Sabine Ellegaard:

Det er altså lidt synd du ikke læser det hele inden du kommer med den udtalelse, for jeg vælger IKKE veninder for min datter.

Men hun må ikke sove sammen med veninden i punkt 1 hvis de skal tale jesus, det betyder altså ikke at de ikke må sove under samme tag eller lege sammen, for det GØR de skam, samt er sammen til fødselsdage osv.

Noget andet er at hun/de ikke lægger sig til at sove før meget meget sent hvis de sover i samme rum uden en voksen.

Punkt 2, der forbyder jeg heller IKKE venskaber, men siger bare hun ikke må komme ud til de troende børn om mandagen når de går i bibel-klubben, jeg kan altså ikke se hun tager skade af at undvære dem efter skoletid den ene dag om ugen, hun har jo andre vennner hun også kan lege med som ikke kommer i den klub.

Jeg vælger ingen mennesker fra pga hudfarve eller hobby, det har da intet med religion at gøre. et er kun religion jeg har noget imod hvis de skal "pådutte" andre den.


anjasm:

Du har ret i, at de fleste børn nok mere eller mindre "kopierer" forældrenes tro/ikke tro, men de har ikke givet udtryk for at de trode på noget som i så på HN tror jeg har forbudt dem.

Det jeg har "forbudt" er at de undervises af andre end skolen.

Hvorfor jeg er så meget imod "GUD", er fordi jeg syntes det er en gang forskruet vrøvl og verdens størte løgnehistorie.

Jeg syntes ikke det kan sammenlignes med julemanden og tandfeen og påskeharen, for de 3 ting ved man jo med sikkerhed at e vokser fra at tro på, det er de allerede nu og det er noget de selv har fundet ud af.

Men troen på gud, den er der jo mange som ikke vokser fra og har hele livet, og da jeg syntes det er en tåbelig OPFINDELSE i mine øjne, så ser jeg ingen grund til de skal påduttes den tro.

Iwanna Humbalot:

Jeg er også udmeldt af folkekirken og mine børn er ikke døbt.

Jeg taler heeller aldrig grimt om dem som tror, jeg siger såmænd ikke så meget hvis bare de ikke taler om det til mig og mine børn.


Confiance:

Det er jo enhver mors opgave, at lære sine børn hvad der er rigtigt og forkert, og jeg syntes jo religion er forkert.

Måske i er så forsklige i din familie, fordi ingen har blandet sig, men den af dine søskende som tror, har været i mere kontakt med en "missionær" eller andre "budskaber" end de andre af dine søskende, og derfor "TROR" på gud.


Tina *Turpin*:

Jeg ved ikke hvorfor du tror, at mine børn ikke modtager kristendomsundervisning, for det GØR de i skolen.

Jeg ville dog ønske at det var RELIGION hvor de kunne lære om andet end kristendom og dermed måske forstå sig på de forskellige kulturer/"racer" vi har her i landet.

Jeg er IKKE racist, håner ikke nogen tror det.

Men min store datter HAR været fritaget for kristendom på sin gamle skole, det var dog kun et par måneder hun nåede at være det, og grunden var helt speciel (lang historie jeg ikke vil fylde denne tråd med). Men kort og godt en lærer som gik over stregen i sin undervisning.


Mor til ?Frans og Olle? :

Jeg tror ikke de kommer til at mangle "viden" om noas ark osv fordi de ikke kommer i en bibelklub eller for læst højt af en bibel herhjemme.

Går da ud fra de hører om det i skolen i kristendoms-undervisning.

Jo børnene var lagt i seng for at sove, kl var mange ca 22 men det var lørdag aften så de havde været længe oppe.

Jeg havde flere gange hørt dem snakke/lege og åbnet døren og sagt lyset skulle slukkes og de skulle i seng og sove.

Da jeg så lytter til døren for at høre om de mon sov, så kunne jeg høre de stille snakkede om jesus, ellere rettere sagt veninden fortalte om det.


Amorphis (Drifting Memories):

Jeg kan selvfølgelig ikke blande mig i hvad børnene vil tro på når de bliver ældre/voksne, og husk nu at jeg IKKE har "taget" en eksisterende tro fra dem, de tror nemlig ikke på noget.


Louise *SpeeDyret*:

Der fines mange former for hjernevask, så det har du helt ret i..


ATEIST OG UDMELDT AF FOLKEKIRKEN

0
1
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  30-04-2011 23:50

Du svarede ikke på mit spg; Holder i jul ?


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 det er
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 00:18

Det er vel ikke så væsentligt om trådstarter holder jul eller ej? Er julen og de fleste af traditionerne alligevel ikke en hedensk fest? Flettet sammen med den kristne, javel.



"Pipfugl": Jeg læste jo at du havde fritaget dine børn fra kristendomsundervisningen - derfor mit svar. At det så var midlertidigt glæder mig, for jeg mener faget rummer mange dannelses- og identitetsskabende aspekter. Jeg tror, du skulle læse faghæftet for faget, for så vil du opdage, at der skal undervises i andet end kristendommen.


Mvh Tina, kulturel kristen


Mvh Tina


R.I.P

Turpin 20.05.1996 - 28.07.2002

Calle 28.04.1998 - 02.04.2010


"When a loved one becomes a memory,

memory becomes a treasure."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gu og Jesus
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 00:22

Hanne 17:

Du har fuldstændig ret, jeg har også sagt til mine børn da de skulle havde kristendom i skolen, at det bare er et EVENTYR som nogen voksne (og børn) så bare TROR er virkelighed.

De gav udtryk for at de ikke gad have det, og jeg sagde at de jo bare kunne lytte til det som et eventyr, så er der nok bare andre eventyr som er sjovere end biblen.

Som min lillebror også siger, så er "GUD" de voksnes (og nogle børns) FANTASIVEN, en slags ansvars-fraskrivelse.

For det kalder jeg det når nogen siger "guds vilje" og "gud har skabt jorden" og adam og eva historien.

For hvorfor har man så med videnskab/akæologi fundet ud af at vi stammer fra ABERNE, men gud var måske en ABE..

Jeg tror heller ikke det er ret mange konfirmander som bliver konfirmeret af den rette grund, det er sku de færreste 13-14 årige som tror ægte på gud.

Jeg ville som den eneste i min klasse ikke konfirmeres, men min plejemor sagde at det skulle jeg.

Men da jeg kom hjem efter første konfirmandforberedelse, så fortalte jeg min plejemor at hun ikke kunne tvinge mig til det.

For der var 3 "krav", 1: man skulle være døbt (det er jeg) 2: man skulle have været til gudstjeneste MINST 8 gange og den 3. kunne jeg så ikke huske.

Men hun kunne ikke tvinge mig til gudstjeneste, og jeg blev derfor fritaget for konfirmandforberedelse.

Jeg ville ikke konfirmeres da jeg ikke troede på gud, og jeg ville ikke ind i en kirke hvis jeg kunne blive fri, og slet ikke LYVE for præsten. Lyve ville jeg have været nød til for at blive konfirmeret, for man skal jo sige JA til man tror på gud.


Iwanna Humbalot:

Hvis du læser mit svar til "Hanne 17", kan du se at jeg blev FORSØGT TVUNGET KONFIRMERET.

Selvom mine børn er så små endu, har de jo hørt om konfirmationer og FEST der hører sig til, og den store har sagt at hun gerne vil konfirmeres.

Jeg tror SLET IKKE hun forbinder konfirmation med gud/kirke.

Jeg har sagt at hun selv må bestemme om hun vil det til den tid, men forklaret hende at hun så skal døbes først og at hun skal sige "ja" til præsten når han spørger om hun tror på gud.


Nina *Dimarch*:

Hvis børn skal have at valg, så skal det ikke kun være mellem kristendom og kristendom, men mellem ALLE religioner syntes jeg.

Jeg har skam også på en pæn måde stillet spørsmål til en muslim og 7-dages adventist, de har faktisk noget i deres "bog" som ligner hinanden og jeg havde et spørgsmål jeg var nygserrig efter at få et svar på, og det fik jeg så...

Det lyer til at være nogle kvikke nevøer du har, gad godt have hørt den samtale i bilen...

Men jeg tror også mere på den med eksplosionen...

Jeg forstår ikke hvrdan sundhedsmæssig forskning hænger sammne med tro/religion ?

Ihvertfald ikke andet end feks jehova ikke vil modtage blod, og muslimer vel ikke vil indtage medicin som indeholder HEPARIN (er bla.a i hjertemedicin) da HEPARIN udvindes fra svinetarme.

Men det må da være en USUND måde at koble sin tro ind i det sundhedsmæssige, når de ikke vil modtage den hjælp de kan med feks blod og medicin.







ATEIST OG UDMELDT AF FOLKEKIRKEN

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 01:24

Det væreste i min verden du kan gøre det er at sige til dit barn, at hun ikke må snakke/høre om gud, liv og død (de store spørgsmål) med/af sine veninder. At hun kun må få det igennem skolen. At drøfte tanker og tro med andre er noget meget værdifuldt og netop med til at vi undgår hjernevask.


Værdsæt dog, at dit barn har en veninde, der åben for kristendomen. Når nu hun selv finder kristendomsundervisningen røv kedelig og holder sig for ørerne i kirken. Det leder til udvikling, hvis de kan snakke og lære af hinandens tro og opnå en forståelse/tolerance og måske udvikle deres egen overbevisning. Tro er ikke noget man bare har forevigt, når man først har sagt man tror. Det er en dyrebar udvikling.



JHN-a-holic #1

Annsofisk


0
0
Svar på denne tråd
 
 undrer mig lidt
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 09:55

'Det er altså lidt synd du ikke læser det hele inden du kommer med den udtalelse, for jeg vælger IKKE veninder for min datter.

Men hun må ikke sove sammen med veninden i punkt 1 hvis de skal tale jesus, det betyder altså ikke at de ikke må sove under samme tag eller lege sammen, for det GØR de skam, samt er sammen til fødselsdage osv.'


Det syntes jeg er så trist - at børnene ikke må tale om de emner der lige falder dem ind, og det så afholder dem fra at kan sove sammen (læs i samme rum), hvilket jo lige som er hele ideen, når veninder sover sammen. Og når din datter allerede har den holdning til kristendom, ikke vil undervises i skolen, holder sig for ørene osv. Mon så ikke hun også kan sortere og sige fra, hvis det er en venindesnak hun ikke ønsker?


Jeg tror at det er lige nøjagtig dén sætning her, der harmer folk herinde mest! Ikke at de så lægger sig sent til at sove, det gør alle legekammerater der sover sammen - bla. derfor gør vi det aldrig på hverdage, heller ikke at du ikke ønsker hun tages med til undervisning - den tror jeg de fleste kan forstå.. Men at du fratager dem retten til at kunne tale om lige nøjagtig de emner der falder dem ind!?


Har lige et sidste spørgsmål.. Må din datter overnatte hos veninden - eller andre veninder? Og hvis ja, hvordan sikrer du dig så, at de ikke taler om netop kristendom? Eller er det hjemme hos dig selv, du ikke ønsker de har de samtaler?

Og tag nu ikke det her bebrejdende - det er ganske alm. nysgerrighed og undren fra min side ;)


MVH: HELLE



OBS: Check min profil eller markedspladsen!!

Hus ønskes til leje V. Stenstrup, Sydfyn

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhejhej
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 11:38

det virker til at dine børn faktisk kan tage vare på sig selv udfra det du skriver....


Dine børn bliver IKKE hjernevasket af at komme med til nogle møder eller snakke med andre børn om kristendom. Tværtimod begynder de at forstå mennesket bedre og med tiden kan de respektere andre for dem de er, istedet for at blive som dig (som tydeligvis ikke ser det gode i religion).


Dine børn er slet ikke store nok til at forstå, og så længe de ikke er tvunget til at tro, vil de gøre hvad der finder dem bedst, og det skal alle mennesker vel have chancen for.


DIne børn er jo IKKE i fare for at blive hjernevaskede - især ikke hvis de opfører sig som du siger. Det har du "opdraget" dem for godt til.


Jeg synes det er synd og ærgeligt at de sådan skal prædikes ateisme hjemmefra, for på den måde får de ikke lov til selv at indse og vælge og vrage.


- Jeg er selv ikke-troende, men vil ikke pådutte andre MINE holdninger om religon. selvom jeg har lyst til at råbe af folk der mener at RELIGION er roden til alt ondt.


Asta

>> You just can't live in that negative way...

make way for the positive day! <<

0
0
Svar på denne tråd
 
 Religioner...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 14:26

Jeg har kun gået alle indlæggene igennem meget løseligt,men problemet er jo næsten fifty-fifty.

Hjernevask,jeg ved ikke om det er det rigtige ord,måske,måske ikke.


En atiest fortæller sine børn gud ikke eksistere,imens en troende fortæller sine børe at gud ,allah,jehova,budda.osv alle er den eneste rigtige religion,og dem som ikke tror på netop DERES religion,vil ikke komme i paradiset.


Det er en meget tynd grænse mht hvem der hjernevasker hvem.

En religion som forbyder,enten direkte eller via en form for psykisk pres-frygt,eller hvad man kan kalde det,deres børn at være sammen med børn fra familier med en anden tro,eller fra familier der måske slet ikke tror,hjernevasker jo netop deres børn.


Jeg kan huske fra min barndom,når vi fik religion i skolen,jeg var forvirret,for HVILKEN en af dem vi lærte om var den RIGTIGE??? Og er der en rigtigt-sand religion-tro???

Hvorfor er der så mange af slagsen??


Jeg har aldrig brugt at komme i kirken uden det var til begravelse,bryllup,eller lign.handlinger som man via familien var nødsaget til at deltage i.

Jeg har heller aldrig fået taget mig sammen til at melde mig ud,og det er ikke fordi at jeg tror,tværtimod så måske skulle jeg gøre det nu,når jeg skal have et nyt pas alligevel.


Jeg forstår godt trådstarter,og jeg forstår godt dem som ikke forstår hende.


Fælles for alle er at jeg ikke tror at nogen af jer har lavet en regulær undersøgelse af hvad det er i er enten for

eller imod,altså kikket lidt indtil hvad det er i måske fordømmer,men laver jeres meninger ud fra hvad i enten har

læst jer til i biblen,eller i bare siger til jer selv og andre der er ingen gud,allah,jehova eller budda.


Jeg har kikket lidt indtil det,og fundet ud af at fælles nævneren for de fleste religioner er at de alle har en jesus figur men med forskellige navne,men med fælles historie,der er faktisk 32 andre igennem historien med den samme baggrund som den sidste jesus,som vores religioner jo for manges vedkomne bygger på.


Tilbage i oldtiden da vi i norden troede på Thor og Odin,havde man i oldtidens Grækenland jo guder som tordenguden Zeus,som udførte nøjagtig det samme som vores Thor,er der nogen der tror på at det bare er en tilfældighed???

Der er for mange tilfældigheder igennem historien,til at jeg tror at det (nok bare er tilfældigt)


Men tilbage til den såkaldte hjernevask,den findes på begge sider,men det bedste for børn er at lade dem danne deres egen mening UDEN at blande sig,selv om det er svært,men det burde være en forbrydelse og burde komme ind under pysiksk misbrug af børn at slæbe dem med i diverse kirker,rigssale,mosker,zynagoer,og hvad ved jeg.


Men jeg indrømmer at emnet er meget ømfintligt,da det jo røre ved mange menneskers liv,som de har fået fortalt at sådan er det,uden at de har haft mod til at stille spørgsmål,om HVORFOR at det er sådan.




People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd
 
 religion
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 17:52

Pipfugl, jeg troede egentlig også, at sundhed og religion var to ting milevidt fra hinanden.

Som sygeplejerske skal jeg støtte patienten i sin tro, og når jeg ikke selv er troende, har jeg faktisk syntes, at det har været rigtig svært at støtte og opfordre til noget jeg ikke selv tror på.

Derfor blev jeg positivt overrasket, da jeg fik noget fornuftig undervisning som bl.a. indeholdte en masse fakta omkring forskning i religion og sundhed. Ting som at folk der går i kirke lever længere, folk der tror har større chance for at blive hurtigere rask og den slags, har gjort det væsentligt nemmere for mig, at støtte mine patienter, selvom jeg ikke selv er troende.

Desuden har det fanget min interesse så meget, at jeg har lavet et par reserveringer på biblioteket om emnet.


(og for god ordens skyld vil jeg godt tilføje, at jeg ikke tror der sidder en mægtig mand i himlen og siger "han tror på mig, så ham helbreder jeg". Men jeg tror vi mennesker er så komplekse, at der er nogle mekanismer i vores krop, der endnu ikke er mulige at påvise. Og spændende er det)


Nina

1
0
Svar på denne tråd
 
 pipfugl
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 19:09

Jeg mener nu, hvis hun i en ung alder vælger at tro på noget som du er modstander af at tro på, hvad vil du så gøre?


Og må jeg spørge, holder I jul?


The ransom of your soul

Must be paid for your dead

The way out for us all

We'll take the jailer's head


Band: Tarot

Song: Pyre of Gods

Album: Suffer Our Pleasures


0
0
Svar på denne tråd
 
 christ
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 19:39

jeg tillader mig lige at opfører mig som en kælling. men det skal til engang imllem.


jeg er ikke selv kristen, eller på anden måde troende overhovedet, men du er da godt nok langt ude.

stakkels pige.

tænk at blive taget fra sin normalt funkerende veninde på den måde, bare fordi hun tilfældigvis tror på gud. må din datter heller ikke lege med muslimer?


hvad er der galt med at din datter lærer om det. og får lov til at tage stilling selv? hun har vel også religion/kristendom i skolen? eller det må hun måske ikke fordi det kunne ødelægge dit ønske om et ateistisk barn?


jeg syntes da kun det er godt for begge børn at de snakker om det selv, og selv udforsker deres tanker og tro.


du er da godt nok snæversynet. og respektere andre, det lyder da godt nok som noget af det sidste du gør.


en af mine bedste venner er kristen. og tar til alt muligt kristen komsammen noget, og når jeg hører om det får ejg da lyst til at tage med, på trods af min manglende tro. er der noget galt med min ven fordi han ikke ryger, ikke drikker, og ikke vil have s*x før ægteskab? hvordan ser du minus i noget af det?
+ han har vildt sjove historier, og vildt mange gode venner som han har fået gennem alle de arrangementer der er for kristne.


at du ikke er troende - fair nok, men at forbyde din datter det er altså virkelig synd. den eneste der prøve at hjernevaske nogle her er altså kun dig.

og oveni så kan du ende med du tar en vildt god veninde fra hende.


...så længe de bare respekterer at vi ikke tror på noget og ikke interesserer os for kirken og den slags.

Hvad med dine børn? har de fået lov at tage stilling selv, for det virker godt nok ikke som om du er en der overhovedet ville overveje at give dem tilbudet om at tage stilling selv.


har du overhovedet tænkt over dine handlinger, har du læst dit eget indlæg igennem?


jeg er godt nok glad for jeg er vokset op og selv har fået lov til at tage stilling til om jeg tror eller ej. uden forældre der skjulte valgmulighederne for mig.


jeg håber din datter er mere åbensindet end dig, og at hun senere tar de valg hun vil og ikke dem du vil :)





invader ise

Hále Bob & Perle de Phantomic
www.ofag.dk www.Visuelhf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du er sku skudt i hovedet..
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 19:46

Pipfugl, kan fortælle dig, at der faktisk er mange konfirmander som "siger" at de ikke tror på gud, for at de ikke skal virke upopulære.. men størstedelen af konfirmanderne tror inderst inde på gud.
OG ja der er blevet lavet en undersøgelse om det, i år 2009.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pipfugl
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 19:54

Umiddelbart tænker jeg, når jeg læser dit indlæg:


Hold da op en fanatisk mor


Det er jo fint, at du er atist, men dine børn skal da selv vælge hvad de vil være!


Det gør de ved at undersøge, hvad der findes rundt omkring af tro og fordi deres venner/veninder har en religion og fortæller dine børn om det, på denne måde lærer dine børn, at omgåes andre og respektere at der findes flere "Trosretninger" Ved at du hiver din datter ud af et værelse efter hun er lagt i seng, gør du det til noget fy noget og på denne måde risikerer du, at dine børn ikke vil komme til dig og stille uddybende spørgsmål, om de forskellige informationer de får og det mener jeg jo er et skråplan for så kan det, netop gå galt


Der er altså ikke meget accept, respekt og forståelse for andre og deres trosretninger, hvis man mener man kun får det såfremt, de andre putter deres trosretning langt væk imens du er tilstede.


Jeg er selv ateist, min mand er kristen. Vores børn er henholdsvis ateist og kristen...Vi har ingen problemmer med at respektere hianden eller at leve sammen under samme tag...For dybest set, så handler det ikke om trosretning men om næstekærlighed og respekt..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Silotte...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 22:03


MVH: HELLE



OBS: Check min profil eller markedspladsen!!

Hus ønskes til leje V. Stenstrup, Sydfyn

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrfit
Forfatter: 
Dato:  02-05-2011 11:09

Pipfugl, er dine børn døbt? Holder I jul hjemme hos dig? Er du gift i kirken? Hvad med påske osv? Ja du ved nok hvor jeg / flere andre vil hen..


Mvh Bonnie


Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

VIL DU VÆRE MODEL? KLIK HER!

Power, stemning og kreativitet

Bonnie Jensen

2
0
Svar på denne tråd
 
 hahahahahhaa
Forfatter: 
Dato:  02-05-2011 11:36

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA...AHAHAHAHAH :D :D :D


du minder sååå meget om ham præsten oppe i vensyssel der er nisse hader, for det er dæmoner og det må hans børn ik tro på :D så han har lært dem hvis de ser en nisse kigge på dem i et blad så tegner vi dens øjne over for det er en dæmon :D


er godtnok glad for jeg ik voksede op med dig som mor da, altså ungerne lærer det da fra venner alligevel hvis de vil eller er du med dem ude i hvert frikvarter, eller sidder konstant og stirre på dem hvis de leger sammen med en kristen :D WOW FREAKY






0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-05-2011 13:17

Jeg kunne som Sandra også godt tænke mig at vide om i holder Jul???



Mvh Charlotte



Velkommen i rodebutikken, -og rigtig god fornøjelse!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til Søs<3Meggi<3
Forfatter: 
Dato:  14-06-2015 16:06

 

Søs<3Meggi<3: Det undrer mig at du bliver så ''RASENDE'' over kristne der missionerer. De fortæller vel bare andre, hvad de står for og tror på. Hvis kristne ikke må dele deres tanker med andre, så mener jeg det er direkte krænkelse af ytringsfriheden!!

Alle mennesker, uanset om det så er Greenpeace eller Pinsebevægelsen, har lov til at fortælle andre om, hvad de tror på og argumentere for, hvorfor de tro sådan.

 

Det er et hvert menneskes eget ansvar at sortere øregas fra fornuft!

Desuden ville det være mærkeligt, hvis kristne ikke fortalte om Gud på en indbydende måde. Hvis det ligger dem meget på hjerte, kan de jo nok have svært ved ikke også at ville dele det med andre.

Se selv på politikerne når de debaterer i medierne. De bliver næsten sure, når den anden part ikke med det samme erklærer sig enig med dem. Så vidt tvivler jeg da på det går i bibelklubben.

 

Jeg nyder selv at høre om, hvad andre tror på og mener, da det udfordrer min egen overbevisning.

 

Hvis du ikke kan holde ud at høre nogen puffe lidt til din tro, så er du måske bange for at den ikke holder i sidste ende?

 

Jeg er dog enig i at enhver forælder burde informere om hvor de tager andres børn med hen.

-Jonatan

1
0
Svar på denne tråd
 
 Well....
Forfatter: 
Dato:  14-06-2015 17:08

Jonatan: Du har set, hvornår sidste indlæg er fra, ikke?


I live in a House,But I'm home IN THE SADDLE

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hm....
Forfatter: 
Dato:  14-06-2015 19:20

Interessant nok er det et gammelt indlæg, og Jonathan, der vækker det til live igen, har oprettet en profil i dag - og skriver i øvrigt intet om sig selv.

 

Gad vide om der er tale om en google-søgning?

 

I øvrigt, Jonathan, er der altså ret stor forskel på at 'tale om det der ligger en på sinde' og så at missionere. Førstnævnte sker ud fra en personlig oplevelse, hvor der er plads til at ændre mening og blive klogere sammen. Sidstnævnte er en opridsning af 'sådan er det' - nogle gange ud fra at pseudo-åbent udgangspunkt, men hvor den der starter aldrig kommer til at ændre mening.

 

Jeg har da haft mangt en eksistensiel snak med kristne, men de er da aldrig gået derfra med tanken om at Gud måske ikke findes alligevel. Der har ligesom kun været én der kunne rykke sig, og det var mig.

 

Af samme årsag er jeg dybt taknemmelig for min stærkt troende veninde, som *ikke* missionerer på mig. Vi ved hvor hinanden står og møder hinanden som dem vi er.

 

Men trådstarteren er da galt afmarcheret, ingen tvivl om det - mest af alt fordi hun lægger sit eget opdragelsesansvar fra sig. Det er ikke omverden der skal skærme hendes børn mod hokuspokus, det er hende der skal opdrage dem til selvstændig og kritisk tankegang. Ellers kan man ikke begå sig.

 

 

I

3
0
Svar på denne tråd
 
 Motiver...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2015 19:23

I øvrigt, Jonathan:

 

"Hvis du ikke kan holde ud at høre nogen puffe lidt til din tro, så er du måske bange for at den ikke holder i sidste ende?"

 

...hvad mener du helt præcist med den kommentar?
At folk, der ikke gider blive missioneret på, i virkeligheden er skabs-kristne eller? Det er en ret grov motiv-tillæggelse over for alle os, der bare gerne vil være i fred. ;)

 

I

3
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-06-2015 20:28

Den her debat kan jeg tydeligt huske ;)

 

Er nødt til at erklære mig enig med Issina: nogle af os er fast besluttet på vores trosretning (for mig ateisme). Når man har hørt folk fra andre religiøse overbevisninger prøve at overtale/missionere/osv. overfor én en milliard gange, så kommer der et punkt, hvor man ikke gider mere.

Der kommer et punkt hvor man har hørt alle argumenter fra de største religioner, og man er i øvrigt ikke interesseret i at udforske dem, der måtte være tilbage.

Man har hørt det hele og mere end man ville, og vil faktisk bare gerne leve i fred og fordragelighed med sin egen religion.

Så handler det ikke om, at jeg ikke gider have min ateisme skubbet til, det handler om at jeg har hørt nok, og jeg ved hvad jeg tror på.

 

Man skal aldrig stoppe med at lære, men jeg synes det er OK at andre skal respektere, når man ikke gider "skubbes til" af deres missioneren længere.

Jeg gider ikke høre om, hvordan jeg kommer i et helvede jeg ikke tror på, eller hvordan DERES gud er den eneste HELT og aldeles rigtige, ud af cirka 4000 trodsretninger blot på denne planet (Lav lige statistikken... Nej, lige præcis din gud er nok ikke den helt rigtige, velda?).

 

Så nej, det er ikke fordi man vakler i sin tro altid - nogle gange er det bare fordi, man har fået nok af at høre om, hvordan ting man ikke tror på helt sikkert vil ske for en ;)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

4
0
Svar på denne tråd
 
 børn og tro....
Forfatter: 
Dato:  14-06-2015 21:11

Jeg kommer i en kristen legestue med mine børn, og jeg er selv ikke troende. Og jeg har for nyligt netop tænkt over det her med, hvor meget jeg selv og andre skal og må italesætte og "pådutte" mine børn deres tro.

 

Jeg bemærker, at der er en helt grundlæggende måde, som kristne og jeg ser verden på. De kristne, jeg møder, er vokset op med en viden om, at gud eksisterer, og for dem har jeg indtryk af, at der ikke rigtigt er et valg, for for dem har han altid eksisteret. For mig er det et valg - jeg kan vælge at tro på Gud eller Allah eller andre eller helt lade være. Det giver en helt grundlæggende forskel i, hvordan vi kommunikerer med mine børn.

 

De kristne er tydelige og klare, for dem findes der ikke andet end, at gud findes, og derfor taler de om det som en helt naturlig præmis for alle samtaler om skabelsen og biblen og det at gå i kirke. For mig er det gode historier, som man kan vælge at tro på eller at lade være. Det giver altså bare de kristne et rigtig stort forspring i forhold til at formidle et tydeligt og klart budskab - som jeg helt tydeligt kan mærke betyder noget for mine børn. De har meget lettere ved at forstå, at gud bare er der og har gjorde dit og dat og dut, end mine mudrede forklaringer om, at det er der nogen, der tror, og nogen, der ikke tror, og så må man ligesom selv vælge, hvad man vil tror på, og måske var der også the big bang og darwin og udviklingsteorien og.... Sæt lige det op imod "Og så tog gud et ribben fra manden og lavede kvinden", hvad? Det er en totalt tabt kamp!

 

Jeg NÆGTER så, at fortælle mine børn, at gud ikke findes. Det må de altså selv finde ud af, om de synes, han gør, når de bliver ældre. Men jeg fortæller dem, at jeg ikke tror på det. Vi læser bøger om gud og jesus og kristendom og snakker om det, for vi bor i et samfund, der kulturelt set bygger på kristendommen, og derfor synes jeg, at det bør man vide noget om. Men jeg har da overvejet, om vi skal blive ved med at komme i den legestue, fordi jeg føler mig lidt overhalet på det der valg, som jeg gerne vil lade være op til dem. På den anden side, så møder man bare det der overalt, så man kan også argumentere for, at vi lige så godt kan tage den nu.

 

mvh. tina


Barylere rule!
4
0
Svar på denne tråd
 
 Tankevækkende, hvordan
Forfatter: 
Dato:  14-06-2015 21:55

du håndterer det, taina. Jeg gik selv i en kristen klub som barn i et par år. Det var det eneste fritidstilbud, der ikke var musikskole eller sportsklub, i mit nærområde for min aldersgruppe dengang. Vi tog på lejr, lavede fuglekasser, spillede rundbold - og så snakkede vi åbenbart om Jesus - den del kan jeg overhovedet ikke huske Det eneste religiøse, jeg husker fra de år, er fadervor og trosbekendelsen, som jeg stadig kan udenad i dag. Min mor har for et par år siden afsløret, at hun egentlig ikke var så vild med, at vi (min søster og jeg) skulle i en religiøs klub, men vi kunne godt lide at være der de par år. Min familie er, hvad jeg ville kalde "kulturelle kristne" - vi sætter pris på traditionerne og værdierne, men jeg er ikke sikker på, at mine forældre tror på Gud f.eks. Det har de aldrig direkte givet udtryk for, så det er ihvertfald ikke noget, som vi som børn er blevet påduttet.

 

Jeg tror nok, at børnene selv skal finde ud af, hvad de mener og tror med tiden, hvis man holder dem fra ekstremistiske miljøer og ruster dem til at blive kritisk tænkende væsner.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

3
0
Svar på denne tråd
 
 Signe...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2015 22:17

Jeg er glad for at høre om din oplevelse - den bekræfter mig også i, at så længe man giver de der børn en god ballast og viser dem, at der er valgmuligheder, så skal det nok gå det hele.

 

Jeg kom til at tænke på, at jeg ikke kan bebrejde kristne mennesker, at de er så firkantede i deres budskab om, at gud eksisterer. Jeg tror bare, det er sådan, verden ser ud for dem, og derfor vil det at bede dem om at tage forbehold (som : HVIS gud eksisterer, så...) også betyde, at man indirekte beder dem om at lave om på sig selv og deres verdensbillede.

 

Så tænker jeg, at man nok netop, som Issina og hendes veninde kan blive enige om, at man ikke diskuterer det. Men man bliver nok også nødt til at accepterer og forstå noget af ens vens anderledes tro, hvis man skal kunne forstå nogle af de valg, som ens venner tager i deres liv?

 

mvh. tina


Barylere rule!
1
0
Svar på denne tråd
 
 Virkelig spændende
Forfatter: 
Dato:  15-06-2015 00:03

Sej måde, du håndterer det på, taina. Og jeg er helt enig - jeg tror virkelig, at det er de faktiske værdier (altså det man gør, den tilgang til verden man udstråler osv), der præger ens børn mest - ikke hvad man selv eller mere eller mindre tilfældige mennesker fortæller dem er rigtigt. Det er handlingerne, de lærer af. Så i dit tilfælde tænker jeg netop at det måske er åbenheden og dét at rumme tvivlen, som er det, dine børn tager mest med - fordi det lyder som det, du udstråler. Det synes jeg er en sej tilgang :)

 

Ang. min veninde og mig, så taler vi faktisk om både tro og religiøse praksisser - de er jo en stor del af hendes liv. Jeg var også med til hendes barns dåb i en frikirke.

Men det er hendes oplevelse, der er i centrum - og ikke 'hvordan verden er' eller hvad tro ville gøre ved mit liv. Det er spændende at høre om, og jeg kan se at tro kan være en kæmpe styrke for nogen. Det har klart også nedbrudt nogle fordomme for mig (og for hende - jeg er den suverænt eneste ikkereligiøse veninde hun har ;) )

Jeg respekterer hende faktisk virkelig meget for ikke at prøve at frelse mig - jeg tror, det må være svært for hende at vide, at der er folk, der står én nær, som ikke kommer med til evigt liv. Det er noget nemmere for mig, kan man sige :)

 

I

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Issina...
Forfatter: 
Dato:  15-06-2015 00:14

Ja, det giver da egentlig god mening, at I snakker om det på den måde. Dengang jeg havde hest, var mine venner og familie også interesserede i heste - i hvert fald fra mit synspunkt. Ligesom at jeg har lagt ører til meget børnesnak eller snak om gymnastik eller badminton eller.... fordi at når det interesserer mine venner, så interesserer det selvfølgelig også mig.

 

Og ja, jeg tror, du har ret - hvor må det være svært for din veninde at vide og acceptere, at du altså bare ikke lige kommer med i himlen, men ender i bålet i stedet for! Puuuuuha....

 

Og det er så i øvrigt lige præcis en af de virkeligt store anker jeg har imod kristendom og mange andre religioner - at hvor er det bare ærgerligt, hvis man ikke har hørt om det, så ender man bare i helvede, æv bæv! Så kan man være totalt menneskekærlig og tro på alle de rigtige værdier - hvis du ikke har fået vand i håret og kommer i vores kirke, så er det afgang til bålet, makker. (Så hut jeg visker var det vist heller ikke HELT sådan Jesus solgte ideen ;-) )

 

mvh. tina


Barylere rule!
1
0
Svar på denne tråd
 
 22222222222
Forfatter: 
Dato:  15-06-2015 08:21

til TS

Jeg accaptere fuldt ud din holdning,jeg er selv ikke troende, og min begrundelse er at jeg simpelhen ikke kan få historien til at hænge sammen det har koste mig nogle timer uden for døren, når jeg holde på og kunne "bevise" at tingen ikke stemte over ens med hvad der stor i de "hellige" bøger. men i bund og grund hyggede jeg med det .

 

Jeg er konfrimeret. betaler kirkeskat, og kommer i kirken til jul. og det gør jeg fordi jeg syntes der nogle smukke og spænden værdier og historie i omkring kirkerne gennem mange tusinde år, og dette har intet ved gud, jesus og de andre at gøre, men stemningen.

I min bardoms vennekreds, har jeg haft nære venner som var meget troende, men bordbønne og søndagsskole mm, jeg syntes det var vildt spændene, og tog glædeligt med.

En anden rigtige gode ven var præstedatter, og hjemme hos dem var alt som i andre hjem, de bad bord bøn, men det tog kun få sekunder, og var faktisk hyggeligt. Og så har jeg kommet i muslimske hjem, med alle deres værdier og traditioner, jeg syntes det er spændene, og ved en del om det, men det har langt fra gjort mig til muslim.

min moster tror på de nordiske guder og min kusine er ikke troende på noget som helst.

Men alle de indtryk har ikke rokket ved min tro ! For jeg har ikke behov for at have en bestemt tro at hænge min hat på for at føle mig hel/rigtig. Det vigtigste er vel at vi tror på os selv og fremtiden. hvad der er sket kan vi jo ikke gøre noget ved eller bruge til noget.

Hvad vores børn tror på er op til dem, Så længe de tror på det vigtigste ! Dem selv.

Du har ingen rettighed til at vælge deres tro for dem, det er deres valg. Du kan påvirke dem og rådgive dem, men valget vil aldrigt blive dit.

Husk på at det er deres eget liv de skal skabe og forme, ikke dit, du har jo valgt, og dette accapteres af alle, så du skal være voksen, og lade dine børn træffe deres valg.

 


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan i
Forfatter: 
Dato:  15-06-2015 11:28

øvrigt tilføje, at en af mine venner lavede kirkeligt arbejde, indtil han var 19, hvor han var gruppeleder under socialt arbejde og på udflugter, og han er i dag stærkt ikke-troende (han bryder sig ikke om prædikatet ateist, da han synes, at det lyder religionsfjendsk, og han mener bestemt, at kirken gør mange gode ting for folk, men han tror IKKE selv). Han kommer fra en familie, der besøger kirken oftere end den gennemsnitlige dansker. Desuden er han opvokset i et katolsk område, hvor der bl.a. blev sagt morgenbøn i skolen, og der hang kors i klasseværelserne (han var dog selv protestantisk som sin familie).

Igennem sin almene uddannelse og opbakning fra familiens side om at skulle tænke selv generelt er han blevet til det ikke-troende individ, han er i dag Hans "brud" med religion har intet at gøre med dårlige oplevelser eller andet - og familien er ikke mere religiøse end, at det er fint, at han ikke tager med i kirke til jul. Han har bare rationaliseret sig frem til, at Gud ikke findes.

 


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-06-2015 14:13

jeg er ateist, men begge mine børn er døbt. De har fået lov til at danne deres egen mening, bla. Læste jeg historier fra børnebiblen for dem, ikke fordi de skulle tage stilling til noget, men simpelthen fordi det var gode historier.

 

De troede på Gud ( eller noget) da de var små, og det fik de lov til.

Det sluttede for den ældste, da han i en ung alder begyndte at interresere sig for Darwin ( 2.kl, ja han var en nørd) .

For den yngste sluttede de allerede i 1.kl. Da han spurgte læreren om hvem som så havde skabt Gud. Da læreren ikke kunne svare, sagde knægten : jamen, så er det hele jo løgn !

 

Ingen af dem er konfirmeret, men de har heller ikke fået hverken gaver eller fest, for synes ikke man kan fejre ingenting.

De valgte det selv og begge sagde, at de ikke ville sige ja til noget som de ikke troede på.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er det farligt at tro?
Forfatter: 
Dato:  15-06-2015 14:34

Jeg er præst - og troende (Ja, det er jo åbenbart ikke længere en selvfølge at de to hænger sammen :) )

 

Jeg står ved, hvad jeg selv tror på, men kunne ikke drømme om at hive noget ned over hovedet på nogen. Jeg tror på en rummelig, elskende og altomfavnende Gud, der ikke behøver de samme "ydre" tegn, som vi mennesker gør.

 

Jeg er slet ikke i tvivl om, at alle mennesker kommer et rart sted hen efter døden - uanset om de er døbte, beder aftenbøn, har hørt om Jesus eller aldrig har hørt om ham.

 

Alle de ydre tegn: Dåb, konfirmation osv. er noget, der er til for vores skyld, fordi vi har brug for at markere vores tilhørsforhold og de store begivenheder i vores liv.

 

Nå, det var jo egentlig ikke det, det (gamle) indlæg fra TS handlede om. Hun læser sikkert ikke engang med mere :)

 

Men til den problematik vil jeg bakke jer andre op i, at der ikke er nogen grund til at være så forskrækket over kirkens arbejde. Jeg underviser konfirmander og minikonfirmander (3. klasse) - og får da også indimellem besøg af børnehave/vuggestue. Vi synger et par sange, hører en historie, drikker saft og spiser boller. Og jeg fortæller dem (det er især konfirmanderne), hvad jeg tror på, men svarer også helt ærligt, at der er rigtig meget, jeg ("vi præster") ikke ved noget om. Rigtig meget, man ikke kan vide, men hvor man kan læse, hvad Biblen siger om det - og tage med i overvejelserne, at det er en meget gammel bog, der er skrevet af mennesker, der levede i en helt anden tid, så derfor kan det hele ikke overføres direkte til vores nutid.

 

Jeg tror ikke, det skader nogen at høre, hvad forskellige religioner siger om livet. Man kan jo ikke "overbevise" nogen til tro. Tro er noget, man kan mærke med sig selv, om man har. Og det er slet ikke så farligt endda ;)

 


7
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen hjernevaskning her
Forfatter: 
Dato:  15-06-2015 20:11

Nej selvfølgelig er det ikke hjernevaskning når børn tror på Gud. Jeg selv voksede op og troede på Gud

 

Nu er jeg blevet voksen, og tror stadig på et eller andet, ved bare ikke hvad det er. Kan ikke sætte nogen ord på det, så en egentlig tro på en "Gud den almægtige" har jeg ikke, men mere en tro på mere mellem himmel og jord-fornemmelse.

 

Men at DU ikke tror på Gud skal vel ikke bremse dine børn (i det her tilfælde din datter) i at være nysgerrige på andre holdninger end netop DIN? For så pådutter du jo dem en mening, og så bliver det hjernevask.

 

Den pågældende aften du beskriver med en overnattende veninde, virker helt naturlig. Din datter er vel bare nysgerrig, virker ikke som noget hun kan tale med dig om - og helt ærligt, det ER nogle gode fortællinger de har i børnebiblen

Tvivler på at det har været et bagholdsangreb fra venindens side af, for at belære din datter om Gud og Jesus.

 

Så måske du bare skal slappe helt af, og give din datter plads til at være nysgerrig på verden, sådan kommer hun til selv at kunne danne sig en oprigrig mening om tingene.


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hjernevask
Forfatter: 
Dato:  15-06-2015 20:54

Ved ikke om jeg vil gå så vidt og kalde det hjernevask, men det er jo sådan med Gud og biblen, at de færreste som ikke er vokset op med historierne, ville tro dem hvis de hørte dem for første gang som voksne.

Så jo, en eller anden grad af "hjernevask" skal der vel til... At det lige netop er den kristne Gud barnet tror på, skyldes jo mest af alt at det bor i DK... Var det født i Nepal eller Iran, ville det jo næppe have været kristen... Barnet ville måske/måske ikke gribe til et eller andet uforklarligt, for at forklare ting det ikke på anden vis kan forstå, men at man lige netop bliver kristen (eller muslim, eller...) skyldes jo en eller anden grad af indoktrinering.

 

Det sagt -jeg synes det er en voldsom overreaktion at hive barnet ud af rummet, blot fordi der sludres lidt om Gud og Jesus. Jeg er selv absolut ikke-troende... Men jeg synes religion er vigtigt for at forstå vores historie, og jeg mener ikke det er nogen skade til, at man lærer lidt om hvad forskellige folk i verden tror på... det kan osse hjælpe med at forstå både vores egen og andres kultur og normer...

 

Og barnet bliver vel næppe pludseligt fundementalistisk kristen, fordi det har snakket lidt med veninden om Gud og Jesus. Måske det endda kunne give anledning til at man som forældre selv tog en snak om hvad man tror på (eller ikke tror på) og hvorfor.

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 333333333333
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 07:36

TRO !!

 

Til TS

jeg er nyskerrig omkring din holdning til hvad dine børn skal/skal ikke tro, og accapter dit valg ( men vil meget LANGT fra give dig medhold i din holdning ( men det er jo bare min mening )

 

Jeg kan sagtens se at det er et stort arbejde at modarbejde Tro

Men hvad så til jul ? hvordan "holder" i dette !?!?!?

Eller har du valgt på dine børns vejne at det er en FY "fest" ?. idet det er ok den mest kristen/kirkelige/jesus mm handling der foregår i vores land. ( samt en masse andre lande )

Samt, I selve julemåneden hvor der klippes juleengle, og spilles krybbespil. og der er pyntet op i alle dine børns, venneres hjem til den store kristen begivenhed, juleaften ! hvordan har du valgt at løse dette "problem"

og

Tror dine børn på Julemanden ?

 

Hilsen en Nyskerrig


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 jul osv
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 08:42

Jul har jo for temmeligt mange ikke ret meget med Gud og Jesus at gøre længere... Så mon ikke det er muligt at fejre som blot endnu en traditionelhøjtid, uden at blande Gud ind i det?

I øvrigt er dagen/den tid på året, jo blevet fejret længe før kristendommen gjorde sit indtog, så mon ikke lige DEN højtid kan holdes uden at det behøver handle om Gud

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 10:37

Jeg tror i skal droppe at skrive "til TS", eftersom tråden er en milliard år gammel og TS med stor sandsynlighed ikke ser den eller svarer ;)

 

Og jo, man kan sagtens holde jul uden at tro på den kristne gud.

Og det er uanset om de asatroende fejrede denne dag før kristendommen kom og overtog vores land - det handler ikke om, at lave "undskyldninger" for os ateister for, at vi må fejre religiøse helligdage.

Vi er nemlig nået til et punkt i vores samfund, hvor kristendommens helligdage i meget høj grad er blevet traditioner, uden religiøs karakter.

 

Jeg er absolut atheist, jeg tror ikke engang på "mere mellem himmel og jord". Og i kan tro jul er min yndlingstid på hele året! :)

Jul er hygge, traditioner fra man var barn, det er samvær med familien, hyggelig musik i radioen, alle pynter op, god mad, osv.

Det har intet med gud at gøre - i min verden. For mig er det traditioner som jeg elsker.

 

Jeg bliver lidt træt, ikke :) For i et land som Danmark synes jeg det er helt okay at være ateist og stadig følge vores danske traditioner for højtider. Vi er nået så langt i vores udvikling, at det ikke burde være et problem at ateister pynter op med engle eller tager til julegudstjeneste (som jeg af og til gør med min familie, da det er hyggeligt).

 

- Og det var altså ikke et angreb på nogen i tråden! Bare en generel tendens jeg støder på, hvor folk nærmest forarges over ovenstående. Det synes jeg er fjollet.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Sophie..
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 10:55

Jeg tror nu heller ikke TS følger med længere... men debatten synes jeg er interessant.

Herhjemme er der jo ikke noget videre kontroversielt i at være ateist, og jeg synes ikke jeg oplever "konflikter" mellem at deltage i traditionerne og ikke at være troende. Og ser vi bort fra at vi alle er med til at betale for vores kirker osv. så er religion heller ikke noget der bliver trukket ned over hovedet på folk.

Men et "hysteri" som jeg synes jeg osse ser i TS's skriverier, ser man jo bl.a. i USA.

Jeg har fuld forståelse for at man ville vil se religion og beviselig fakta rodet sammen i undervisningen osv. Men det stopper jo ikke der. Mens fantastiske kristne prøver at indføre bibelhistorier som fakta i de naturvidenskabelige fag, prøver ateistiske organisationer at få fjernet enhver antydning af kristendom i alt fra monumenter til ja... you name it.

 

Jeg forstår ikke at man kan være SÅ "anti-religiøs" (for det er altså ikke bare ateisme), at man osse vil tage religionen fra andre. Ligeså lidt som jeg forstår religiøses behov for at trække deres tro ned over hovedet på andre.

 

Og af visse ateister (jeg har indtryk af TS er et eksempel på disse)opfattes religion jo nærmest som en smitsom sygdom man for enhver pris skal undgå kontakt med

-det er ærgerligt. For religion har trods alt haft en stor betydning for hvordan vores verden har udviklet sig til det den er i dag... både på godt og ondt

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 kulturel kristen
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 11:49

Jeg blev døbt før jeg fik børn. Jeg tror absolut ikke på gud. Men jeg tror helt bestemt på de gode værdier, som kristendom - og i øvrigt også langt de fleste religioner - står for, I ved sådan noget med, at man skal være gode og søde og rare ved hinanden ;-)

 

Desuden tror jeg på det, som kirken kan, når det drejer sig om at fejre eller hjælpe os igennem, når livet byder på "nye tider" - ved dåb, død og alt det midt imellem. Så jeg er en virkelig mærkelig "kristen" Måske netop en kulturel kristen, der også gerne fejrer jul og påske og pinse og... alt det, der nu er tradition og kultur i vores samfund.

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Taina..
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 12:18

Men kan de gode værdier ikke kommer fra andet end religion? Det er jo i alles bedste interesse at opføre sig nogenlunde civiliseret, behandle andre som man selv vil behandles osv.

-så de samme værdier kan man veæ godt have uden at det kommer fra religion?



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

4
0
Svar på denne tråd
 
 MichelleW
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 13:35

Jo, helt sikkert - de værdier kan komme fra hvorsomhelst. Det var nok mest mit argument over for mig selv om, at det var ok, at jeg meldte mig ind i klubben - at der ER noget i klubben, jeg er enig i

 

Min primære grund til at blive døbt er det kulturelle, og at jeg synes, at kirken er god til at skabe rammer og ritualer omkring de vigtige begivenheder i vores liv.

 

mvh. tina


Barylere rule!
1
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 16:37

Jeg her ikke læst hele tråden fra ende til anden, men i forhold til hvor der missioneres så har jeg den holdning at skolen burde være forbeholdt faktuel undervisning.

 

I den sammenhæng kan man overveje om faget kristendomskundskab falder i en missionerede rolle eller i en oplysende.
Ser man på fagets fællesmål så er det ganske klart at der missioneres ganske kraftigt i skoletiden.

www.emu.dk/omraade/gsk-l%C3%A6rer/ ffm/kristendomskundskab

Først i det ældste klassetrin når børnene er blevet godt præpererede kommer emner som filosofi, etik og ikke kristne religioner på banen...

 

Jeg går helt klart ind for at vores børn skal oplyses og have et eget valg i forhold til om de ønsker at tro eller vide. Men det ligger klart at de ikke får det fra deres skolegang i den alm. folkeskole.
Derfor mener jeg også at faget kristendomskundskab på ingen måde høre ind under noget en neutral skole burde have på skemaet.

Der er nok en del der ville sige at det ikke er så slemt, men spørg jer selv om i ville tage det lige så afslappet hvis jeres børn konsekvent blev undervist i "centrale muslimske fortællinger" i 4. klasse eller "eleven
kan genkende centrale symboler, ritualer, musik og salmer fra hinduismen" i 1. klasse?

Jeg går helt klart ind for at vores børn skal lære ret fra vrang og moral og etik. Men jeg så hellere at der belv undervist i det med et neutralt udgangspunkt, hvor man når børnene var klar til det kunne se på religionernes indflydelse på emnet.

Bare min tokrone om det.

Til TS vil jeg sige at jeg som sådan sagtens kan forstå dig i din harme, men du bliver altså nødt til at tage religion ind i din opdragelse hvis du vil give dine børn et valg. Ellers er der jo ikke noget at vælge imellem vel?


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

5
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 18:10

 

Jeg syntes du overreagerer!

 

Jeg har en pige på 8 år og hun interessere sig meget for religion. Det er ikke fordi vi 'prædiker' herhjemme!

 

Jeg går ud fra at dine børn også har religion i skolen?

eller har du også valgt dét fra, for dine børn?

 

Børn taler om det de oplever. Alt fra mad, madpakker, tissem*nd til legetøj, sport og religion. Det ville ærligtalt være værre, i mine øjne, hvis de ikke talte om det de oplever!

 

Jeg kan kun opfordre dig til at lade dine børn finde deres egen identitet og guide når de kommer for at få guidning.

 

Har du overvejet om du vil slå hånden af dine børn, hvis de konventere når det bliver ældre og får egen identitet?


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

Viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

 

Vindott farvet Islænder hoppe sælges.

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 20:03

Michelle:

Jeg er helt enig - og det er også derfor jeg giver mit besyv med, for jeg synes det er fint at debattere det igen, jeg tænkte bare på dem der skriver direkte til TS, de får jo nok ikke noget svar :)

 

Og igen er jeg enig med dig - der er hysteri på begge sider. USA er et grelt eksempel.

Jeg er stærk modstander af, at religion skal blandes ind i undervisningen, det kan jeg slet ikke tolerere, og hvor er det dejligt vi lever i Danmark, hvor den problemstilling slet ikke er relevant.

Udover det er jeg ikke "kræsen", der er religiøse foreninger på mit campus, og der er både religiøse og ikke-religiøse personer velkomne. Jeg synes det er fint der er foreninger på uddannelsessteder og alt det, det skal bare ikke ind i undervisningen (som i: der skal ikke undervises i intelligent design og lignende).

Det er nødt til at holdes adskilt. Vores samfund bygger på videnskab, og det synes jeg er så hulens vigtigt.

 

At man så kan tage de kristne værdier til sig er en anden ting, jeg synes der er mange søde ting i biblen, fx næstekærlighed og det at hjælpe hinanden. Det er da dejlige ting.

 

Måske er jeg streng nu, men jeg mener så ikke, at religion eller håbet om at komme i paradis burde være motivation for at være et godt menneske - det burde komme indefra, ikke fordi du vil undgå helvede.

Dog er det min opfattelse, at religiøse personer på vores breddegrader er gode mennesker af et godt hjerte, og ikke fordi deres gud/guder siger det, heldigvis ;)

 

Det er spændende, det med religion. Jeg anser selv ateisme som en slags religion - for jeg tror. Jeg tror på, at der ikke findes en mand/dame/abe/dinosaur i himlen, og jeg tror ikke på diverse helligånde, djævle, og alt sådan noget.

Det er jo også en slags tro, for vi VED det jo egentlig taget ikke. Jeg synes videnskaben kommer med de bedste argumenter, så det er det jeg "tror på" :)

 

Men jeg har tit tænkt på, at det faktisk må være dejligt at være religiøs, altså sådan helt oprigtigt religiøs (og ikke bare dansker-religiøs :P ).

At når livet bliver rigtig hårdt, så kan man finde tryghed i det faktum, at nogen/noget nok skal hjælpe, at nogen lytter til dine tanker og bekymringer og nok skal holde hånden over dig (her tænker jeg på gud).

Det synes jeg da må være dejligt at kunne tro på?

Det er nok også derfor at nogle bliver religiøse i netop krisetider, de har brug for noget der er "over" den kyniske virkelighed, som kan støtte.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd
 
 kristendom
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 20:06

Jens -jeg ved ikke hvordan det foregår på andre skoler nu om stunder, jeg har ikke børn, men på min skole blev der nu ikke missioneret (og det bliver der mig bekendt stadig ikke -i hvert fald er det ikke min oplevelse når jeg snakker med forældre der har børn der nu).

Det var kristendomskundskab -altså læren om religionen ikke praktiseren af den. og kristendom er da faktisk ikke irrelevant i vores del af verden, selv for os ikke-troende.

 

Det sagt -jeg så da gerne faget ændret til at omfatte alle de store religioner.

 

Jeg så osse gerne at konfirmationsforberedelse blev taget ud af skolen -tro bør, efter min mening, være noget der praktiseres hjemme/i fritiden, ikke i skolen, alligevel ligger konfi-timerne jo typisk i skoletiden (uanset at det så ikke foregår på selve skolen)

Folk må da hjertens gerne blive konfirmeret, men hvorfor skal der gå undervisningstid fra til det formål?

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 sophie...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 20:23

Ang værdier, så synes jeg da det er lidt ærgerligt at religion åbenbart har monopol på god moral og værdier.

Jeg henter altså ikke mine værdier fra nogen religion -jeg henter dem fra min egen etik og moral... At biblen måske osse siger at man ikke må lege seriemorder, betyder da ikek at min konklussion om det sammen er hentet fra biblen.

Hvis ikke jeg selv kan finde frem til nogle acceptable værdier, kan det såmænd forklares helt uden brug af religion.

Der har jo ganske enkelt været nogen fordele i at arbejde sammen, hjælpe sin syge nabo, ikke slå sine stammefrænder ihjel osv. Det gjorde det ganske enkelt lettere at overleve.

 

Og finder man sine værdier i sig selv/sit samfund osv fremfor i biblen (eller en anden religion), kan man samtidig slippe for at forholde sig til om det nu osse er en god ide ham Gud har, når han siger at slaveri er ok og at et uartigt barn skal stenes

 

Jeg tror i sidste ende vi er meget enige -jeg opponerer bare lige lidt imod det der "hente sine værdier fra biblen"

 

Og ja, jeg tror bestemt der er mennesker som føler at de bliver stærkere, gladere osv gennem deres tro -og i så fald: godt for dem. Jeg hører ikke til dem der ønsker at tage troen fra nogen. Jeg tror blot ikke selv på nogen Gud, og ønsker ikke at få trukket det ned over hovedet, så osse på det punkt tror jeg vi er meget enige



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Missionerer i skolen
Forfatter: 
Dato:  16-06-2015 21:40

Hmm, jeg kan ikke helt se hvordan kristendomsundervisning er missionerende.

- Selvfølgelig er det en hårfin ballance man balancerer på, om man prædiker eller blot oplyser.
Men når man ser på udfaldet af kristendomstimerne, så vil jeg ikke mene der er grund til bekymring.

 

Men jeg vil mene at navnet er forkert - det holder for meget fast i en tradition der ikke længere eksisterer. "I gamle dage" var det jo en prædiken og missionerende at modtage kristendomsundervisning, da det var det, faget gik ud på.

 

I dag er fagets grundmål jo ikke at lave en masse nye indremissionske kristne. Nææ, det er meningen at oplyse om religion som en helhed - også andre end den kristne. Og om man vil det eller ej, så HAR religion rimelig STOR betyning for verden som den ser ud, selv i år 2015. Religion og politik er det der skiller folk ad i krig.

 

Jeg er selv næsten uddannet religionslærer, tog dog ikke eksamen i faget, men ikke desto mindre er jeg i et år blevet undervist i hvordan man underviser børn og unge mennesker i religion. Og vi lagde meget vægt på at man netop ikke prædikede og påduttde elever holdninger, ligesom man ikke skal pådutte elever politiske holdninger i samfundsfag.


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeanette
Forfatter: 
Dato:  17-06-2015 14:34

Hvis du følger mit link til EMU's fællesmål om Kristendonskundskab i folkeskolen så kan man vist ikke læse det anderledes end at der missioneres på alle klassetrin og de små i høj grad.
Der fortælles historier fra den kristne bibel, synges salmer osv osv... Det er alle delelementer som man SKAL undervise i hvis skolen skal opfylde kravene fra undervisningsmisteriet. Så det kan ikke omformuleres til noget andet.
Hvis en lærere vælger ikke at opfylde undervisningsmålene så bryder de jo bestemmelserne for den obligatoriske undervisning.


Der nævnes ikke andre religioner i undervisningsmålene før du når til 7. klasse. Det er når børnene er 13-14 år gamle og altså er blevet flasket op med kristendom fra de startede i 1. klasse...


Det er det jeg kalder missionerende undervisning. Men det kan være at du har en anden definition end den man finder i Den Danske Ordbog:

"søge at udbrede en bestemt idé eller kendskabet til en bestemt sag for at vinde tilhængere ofte på en pågående eller belærende måde"?


Et af de meget brugte klassesæt i Kristendomskundskab er f.eks. bøgerne 'Under samme Himmel'. Kikker man nærmere på hvad det indeholder så ser man straks at; "Emnebøgerne til indskolingen følger Biblens fortællinger kronologisk, fra skabelsesberetningen og fremad."

 

Som jeg skrev tidligere så ser jeg ingen forhindrig i at undervise i etik fra 1. klasse. Det ville jeg bifalde 100% - så kunne man også inddrage betydeligt flere relevante emner i undervisningen som f.eks. dyreetik, diskrimination og ligestilling.
Har man læst biblen ud over den populære del der kaldes Det Nye Testamente så ved man også at biblens etik lader noget tilbage at ønske i forhold til et moderne menneskesyn.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

4
0
Svar på denne tråd
 
 Definition
Forfatter: 
Dato:  17-06-2015 19:53

Jens: Som sagt mener jeg ikke at der er noget missionerende i at oplyse elever om hvad der står i Bibelen. Der er ingen der siger eleverne behøver tro på det.

 

Måske gjorde jeg mig ikke helt klar i mit tidligere indlæg. Jeg mener bestemt der er grundlag for ændringer i Kristendomsundervisning - som sagt et navneskift ville være super. Og det ville være fint at man ændrede fælles mål også.

Jeg har ikke nærstuderet hvad du har linket til fra EMU, jeg har altid brugt Fælles Mål fra Undervisningsministeriet, da det var påkrævet i min uddannelse.

 

Men at synge en salme, er jeg altså uenig i at det er at missionere. Det bliver jo ikke gjort for at "vinde tilhængere", som står i den definition du henviser til.

Men vi er nok bare ikke helt enige om, hvordan vi tolker undervisningen, og det er selvfølgelig også fint nok :)


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Undervisning
Forfatter: 
Dato:  18-06-2015 00:28

Jens: Angående kristendomsundervisning (som er for gammeldags et navn) så er det rigtigt at der specielt i overbygningen skal inddrages andre store religioner og filosofi mm.

 

Jeg underviser på 3. - 6. kl. i forskellige fag og er ikke specielt uddannet til at undervise i kristendom/religion. Jeg bruger i høj grad lærebøger til mellemtrinnet og fakta er at disse bøger helt fra 3. kl. inddrager ovenstående.

Fx har vi lige været igennem emnet "Skal vi hjælpe", som - ok indrømmet - tager udgangspunkt i bibelske eksempler - men tager os videre over i andre store religioners holdninger til emnet, for at ende med at tale om diverse hjælpeorganisationer. Slutteligt vil selve bibeldelen have udgjort en ret beskeden del.

Opbygningen her er typisk for mange emner og flere bogsystemer. De nyeste bøger er således nok forud for det der beskrives i fælles mål. Det kan være emner, som "Ritualer" og "Religiøse steder og bygninger" Altid inddrages der flere religioner og historie.

"Under samme himmel" kender jeg slet ikke. Det kan være titlen snyder - men umiddelbart ville jeg da netop forvente at bredt udsyn - med det navn.

 

Dertil er der et stigende antal forskellige religioner (og ikke-troende) repræsenteret i mange klasselokaler, som garant for at der ikke prædikes/missioneres noget som helst. Jeg har undervist i 16 år og endnu ikke haft en elev der skulle fritages fra undervisningen. Så eleverne har åbenbart ikke "slået" sig på min undervisning. Jeg anerkender og roser fx altid muslimske forældre for deres børn deltagelse i undervisningen og kan give eksempler på hvordan netop deres børn er gode til at komme inputs i diverse emner.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-06-2015 04:35

Nu har jeg ikke læst kommentarerne, da der er vanvittigt mange, men vil da gerne lige give mit besyv med.

I 1. episode mener jeg du overreakerer. Det er børn, og børn snakker om alt mellem himmel og jord. Hvis et barn tror på Gud, jamen så vil denne være interesseret i at dele interessen med en anden. Børn tror på mange ting - Tandfeen, julemanden og påskeharen. Du ligger for meget i det, og egentlig lyder det lidt som om det er dig der forsøger at prakke ateismen ned over dit barns hoved, fremfor at give hende muligheden for selv at vælge. Det minder mig lidt om "Miraklet på Manhatten" hvor moren gør alt for at datteren ikke skal tro på julemanden.

I 2. episode kan jeg bedre forstå dig. Men igen slutter du meget ateistisk-aggressivt ud. At tage en andens barn med til sådan noget, ville jeg mene krævede forældrenes accept.

Jeg er selv ateist, men jeg troede da også på Gud d jeg var barn, trods ingen af mine forældre eller familie gjorde. Det gik, lige indtil jeg ønskede en pony, og ikke fik den.

Pas på du ikke bliver som mange religiøse, der vil prakke deres religion nedover deres børns hoveder, mht. din ateisme. Du vil alligevel aldrig kunne tvinge dit barn til at tro/ikke to på noget - Kun til ikke at røbe det.


Mvh. Lykke


*Gemstone Walking Horses*


***TWH åring søger part***

Groundwork, mental stimulering, shows mm...


Med FB grupperne:
Horse Behavior & Groundwork, Equine Color Genetics og Træf hestefolk imellem

3
0
Svar på denne tråd
 
 Er det mærkeligt?
Forfatter: 
Dato:  19-06-2015 09:51

 

 

I grundloven står:

Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og understøttes som sådan af staten.

 

At her er alle mulige religioner er udtryk for at man i Danmark er rummelig og acceptere andre religioner.

Hvor mange lande i verden ser man det!

 

Forøvrigt sjovt at en så gammel tråd kan få så meget liv igen.


 

 

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

Aktuel og skræmmende viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

 

Vindott farvet Islænder hoppe sælges.

1
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  19-06-2015 10:40

Den er jo nem at svare på.

 

Billede

 


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-06-2015 13:50

Hahahahahha hvem har lavet den figur?!

 

Tag lige et smut til USA og se om de tolererer alle religioner. Spørg dem især om islam!


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Øh altså
Forfatter: 
Dato:  19-06-2015 20:25

Jeg er født i 1961 og da jeg gik i skole havde vi da religions undervisning, imdimellem når jeg besøgte min farfar og faster og onkel7 boede i samme hus, så var jeg tit med mine kusiner i søndags skole, hvorfor de gik der ved jeg ikke, vi er ikke religiøse i famillien, jeg har heller ikke taget skade, mindes kun vi fik store slik poser til jul..
jeg er døbt, konfirmeret og gift i kirke, men jeg tror ikke på gud, men er da fuld orienteret om hvad gud og jesus står for..

 

Synes det er dypt underligt, den måde du har reageret på..

1
0
Svar på denne tråd
 
 Sophie
Forfatter: 
Dato:  19-06-2015 23:27

... der er meget få muslimer i USA så vidt jeg ved. Under 1%?
Men deres forfatning specificere både fuldstændig religionsfrihed OG adskillelse mellem stat og kirke. Meget bedre kan det vel ikke være?
Om den almindelige Amerikaner kan lide Muslimer eller ej er så noget helt andet.
Det er jo det samme i Dk.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  21-06-2015 21:16

I så fald misforstod jeg grafen :)

Jeg troede det var den generelle befolknings tolerance, ikke hvordan det var på papiret.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det her er
Forfatter: 
Dato:  21-06-2015 22:50

sidespørgsmål, men nu er der jo så godt gang i religionsdebatten, så nu hvor DK nævnes som et land, der ikke favoriserer en religion frem for andre:

 

Har jeg misforstået noget, eller SKAL man ikke registreres i kirkebogen ved fødsel? Dvs. under den danske folkekirke? Eller er det kun, hvis forældrene er medlem af folkekirken - dvs. findes der et religionsneutralt alternativ til personregistrering?

 

Og kan man betale til andre religiøse institutioner over sin skat end folkekirken?


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

2
0
Svar på denne tråd
 
 Nu fandt jeg de
Forfatter: 
Dato:  22-06-2015 00:15

rigtige søgeord og besvarede mit eget spørgsmål:

 

www.denstoredanske.dk/ Samfund%2c_jura_og_politik/Jura/ Kirkeret_og_kirkelig_forvaltning/ f%C3%B8dselsregistrering

 

Med sådan et system synes jeg ikke, at vi kan kalde os neutrale.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  22-06-2015 01:34

Tjo.. Nu er en af kirkens (altså "folke-kirkens") argumenter, at så længe den løser statslige opgaver som begravelser og personregistrering så skal man også meldes ind per automatik ved fødslen og betale f.eks 1,2% af sin indkomst her hvor jeg bor hvis man vil.

Så det er jo egentligt meget enkelt. Hvis man gerne vil have at vi ikke har en folkekirke som er hængt op på staten som en anden statsreligion så skal man bare melde sig ud. På et tidspunkt hvis der er nok andre der mener det samme så har folket jo defacto ordnet det ved at melde fra eller lade stå til.

 

Om man så mener at en samlet kirkeskat på 105 tusinde Kr for en SOSU assistent eller 181 tusinde Kr hvis du f.eks. er dyrlæge er et pasende medlemsgebyr for at blive personregisteret og få gravet et hul (husk man selv betaler vedligehold efter man er død)... det er så noget helt andet.
(Tallene er 2015 gennemsnit for livslang kirkeskat).

 

Og nej - man kan ikke betale til andre religioner over sin skat... eller trække det fra med mindre man har oprettet sin egen kirke.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd
 
 Herhjemme
Forfatter: 
Dato:  22-06-2015 10:31

Taler vi tit om Gud, netop fordi min søn taler med andre børn, der har en anden tro (ikke-tro) end ham.

 

Allah og kristendommens Gud er tit et samtale emne... Og livet efter døden og manglen på samme.

 

det er vist meget almindeligt at børn taler om det der er vigtige værdier i deres hjem.

 

selvom min søn har fået masser af religiøs input fra omverdenen, er det ud stadig de normer vi har hjemme han sætter sin lid til.



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider