Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Skal bestyrelsen arbejde gratis?
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 22:19

Synes I at bestyrelsesarbejde skal være helt gratis? Eller må der følge goder med?


Et opstillet eksempel:

En hundeklub har en bestyrelse på 9 personer. Disse modtager intet for deres arbejde, de arbejder frivilligt.

I klubben bliver der ofte afholdt gåture, sporlæggerkursus, adfærdstræninger osv. Når der bliver afholdt kursus for medlemmerne er bestyrelsen næsten altid fuldtallig til stede for at gøre det praktiske arbejde.

Nu er spørgsmålet så:

Hvis et kursus ikke er fuldt belagt ved sidste tilmelding, synes I så det er ok at de resterende pladser bliver udbudt til bestyrelsen for kostpris? Dvs at de kommer med deres hunde og deltager på lige fod med betalende medlemmer, men kun betaler halv pris?


Og et andet eksempel:

Denne klub holder familiefest en gang om året. Alle medlemmer og deres bedre halvdele samt eventuelle børn bliver inviteret til grill og hygge. Bestyrelsen står for indkøb af drikkevarer, mad samt tilberedelsen af denne helt fra bunden af. Må bestyrelsen spise gratis med mod deres arbejde?


Hvis du var menigt medlem af denne klub, hvad ville din holdning til det være?

0
0
Svar på denne tråd
 
 bestyrelsen
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 22:33

for at undgå nogen former for fnidder i krogene, synes jeg at evt goder bør være nøje beskrevet i div vedtægter og vedtaget af alle på fx en generalforsamling el.lig..


personligt ville jeg gå ind for et par goder som tak for det arbejde bestyrelsen ligger. synes det skal være forholdsvis symbolsk som en anerkendelse og ikke noget der kan misforståes som forfordeling, nepotisme eller meling af egen kage.

ved store klubber kan en evt reel løn komme på tale, men da bør al "fryns" tilgengæld bortfalde.

-synes jeg.


Venlig hilsen Sarah.



Det er menneskeligt at føle....

0
0
Svar på denne tråd
 
 her er der jo heller ikke tale om....
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 22:43

... at løn kan komme på tale, da det er en lille fritidsklub. Men at tilbyde restpladser (som ingen medlemmer ønsker) for en pris der ikke kommer klubbens økonomi og dermed heller ikke medlemmernes økonomi til last, det er vel ok?


Derudover skal det jo være på plads at hvis der pludselig står et betalende medlem, så skal man være klar til at afgive pladsen igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 22:59

I princippet har de jo meldt sig FRIVILLIGT og har derfor ikke krav på goder.


Men alligevel synes jeg det er vigtigt, at vise at man værdsætter dem. Dette kunne gøres ved, at lade dem spise gratis, få noget til kostpris eller bare ved at give en buket blomster og en pakke merci.



Men det betaler sig altid at sige tak for hjælpen :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det skal vedtages
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 23:16

på generalforsamlingen hvor alle medlemmer har noget at skulle have sagt.. I realiteten har bestyrelsen jo sagt ja til et arbejde de vidste var ulønnet på alle måder..


Jeg kan sagtens se det rimelige i det og det kan også gøre det mere tillokkende at blive bestyrelsesmedlem men det er MEGET problematisk hvis bestyrrelsen ender med at vedtage goder til sig selv..


Om det er løn i kr eller løn i form af andre fordele er for så vidt underordnet - selvom det selvfølgelig gør en forskel for klubbens bundlinje om der udbetales penge eller restpladser og gratis grillpølser i forbindelse med en fest.. Det drejer sig om fordele der gives til nogen frem for andre og så skal alle have en stemme.. Ellers er det dømt til at give problemer..


VH,


MaggieMay


"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..



"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd
 
 selv medlem
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 00:18

Uh, det er et meget følsomt emne og relevant i alle foreninger, hunde, hest og idrætsforeninger osv.


Som oftest er det en meget lille bestyrelse der trækker slæbet i en forening, og det vidste man som udgangspunkt da man gik indtil.


Som bestyrelsesmedlem selv lever jeg efter den overbevisning at det på ingen måde skal koste mig eller mine bestyrelseskollegaer penge at lave et stykke frivilligt arbejde.

Til det kommer så at det jo forventes at bestyrelsen stiller op og deltager ved de arrangementer de jo selv har arrangeret og forventer foreningens medlemmer deltager.

Her kommer jo så diskussionen om det er en udgift for bestyrelsesmedlemmet at deltage??


Fælles for det hele er at det bør være meget nøje beskrevet hvordan og hvorledes dette udmøntes, jeg vil dog mene at idet bestyrelsen jo er valgt på generalforsamlingen til at varetage klubbens interesser på vegne af medlemmerne, må det være tilstrækkeligt at bestyrelsen internt beslutter hvordan man vil gøre og det føres til referat.


Er nogen medlemmer utilfredse kan de jo så bare selv stille op til bestyrelsen og søge tingene ændret den vej.




* Louise *


Glæder sig til forårets smukke føl...

0
0
Svar på denne tråd
 
 men...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 07:48

"

... at løn kan komme på tale, da det er en lille fritidsklub. Men at tilbyde restpladser (som ingen medlemmer ønsker) for en pris der ikke kommer klubbens økonomi og dermed heller ikke medlemmernes økonomi til last, det er vel ok?

"

Hvis bestyrelsesmedlemmet betalte fuld pris ville det jo komme hele klubben til gode. Så ville der jo blive flere penge i det samlede overskud på det enkelte kursus. Hvis bestyrelsesmedlemmet gerne vil deltage, så havde vedkommende vel købt sig en plads?


Men ellers er jeg enig lucelilles holdning, bestyrelsen afgør selv hvordan reglerne for fryns er, det skal bare føres til protekol, og informeres ved næste generalforsamling.


Mvh
Jackpot


Pascall (tinker kryds, 6 år) og Calais (DV, 15 år) til salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 pas på
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 07:58

Pas på, jeg kan godt se at man som bestyrelses medlem gerne vil honoreres for sit store arbejde, men


Disse frynsgoder har lukket mange klubber pga. fnidder, sladder osv.


Jeg synes personligt at det er et skråplan og ville ikke ønsker at være medlem, specielt ikke hvis det var delvist skjult for offentligheden


jette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt fra mig...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 08:02

hej,

jeg kan da komme med lidt eksempler:


Sidder selv i et udvalg i en forening. Vi får betalt transport ( vi bor henholdvis kbh, odense og aalborg - møderne bliver primært holdt i kbh - men også odense og århus).


Vi får aftensmad - en sandwich da det ligger i aftensmadstid.


Vi afholder en ungdomslejr - hvor udvalget får betalt beløbet som lejren koster. ( vi arbejder på lejren fra januar til augist, hvor den holdes ).


Jeg er også med på¨et børne kursus - første år troede jeg bare at vi fik et gavekort til fx fona - men nej, vi fik et gavekort til magasin på et noget større beløb. Det andet havde været fin med mig - jeg bruger min arbejdstid på det.


Jeg er også med til en teenageweekend - her får jeg ingen ting - udover transporten betalt.


Udover det laver jeg forskellige arrangementer - her betaler jeg på lige fod med andre. Har også været i et festudvalg i en forening - selvom jeg skulle købe ind og stå i bar osv - så var der ingen ting.


For mig gør det ingen ting at jeg ikke får noget. Jeg har meldt mig frivilligt. Men når jeg får en lille gave eller andet som tak, så bliver jeg glad - det skal jeg da ærgeligt indrømme!


I mit udvalg gør vi også noget ud af at fx købe chokolade eller vin til oplægsholdere eller andre der gør et gratis stykke arbejde for os. For at vise vores tak.


Det var lidt fra mig :-)


<3 med katten Dixie <3

Lykken er når man er tilfreds med det man er glad for!

Og med part på prinsen - Apopka :-)



Unge med høreproblemer - se her!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 08:12

... at det vil være helt fint at bestyrelsesmedlemmerne - der dog lægger et stort stykke arbejde i foreningen - kan deltage gratis eller til kostpris i kurser o.l.


Men det er selvfølgelig noget der bør vedtages på en generalforsamling, så der er fuld åbenhed om det.


Bestyrelsesarbejde i fritidsklubber ER noget man melder sig frivilligt til, velvidende at det tager en del af ens fritid. Men skal ens indsats "straffes" med surhed fra medlemmerne eller sladder i krogene, er der da slet ikke noget ved det.


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 08:36

Jeg bor i andelsforening og nærer næsegrus beundring for det ENORME arbejde bestyrelsen lægger!!! Og selv om det er frivilligt er det jo også noget der SKAL gøres! Så jeg vil sige JA helt klart!!


Ingen forening kan eksistere uden bestyrelse og frivilligt arbejde, lidt fryns, i de små klasser du taler om, er mere end rimeligt efter min mening!! Der er en slags "personalepleje" Vi mennesker kan jo alle som en godt lide at blive værdsat.


Hvis nogen er misundelige, kan de jo selv melde sig til arbejdet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Betaling/fryns
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 14:04

Jeg har selv i en del år siddet i bestyrelsen i en større rideklub. Vi fik ingen ting og det synes jeg er helt i orden. Hvis man vælger, at bestyrelsen skal have en eller anden form for betaling, mener jeg at det er vigtigt, at det er vedtaget af generalforsamlingen. Hvis det er noget bestyrelsen selv vedtager, giver det lynhurtigt anledning til fnidder/sladder og utilfredshed i krogene uanset om det er småting.


Birgitte


0
0
Svar på denne tråd
 
 Bestyrelse
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 15:52

Jeg er med i bestyrelsen i den andelsboligforening jeg bor i.


Vi bliver ikke honoreret. På møderne drikker vi en kop kaffe eller tager en sodavand/øl.


Der er regler for hvor meget en bestyrelse må modtage i kontanter hvert år, men dette er noget der skal vedtages på en generalforsamling.


1 gang om året tager hele bestyrelse + evt. påhæng ud at spise på foreningens regning. Det er vores betaling for arbejdet.


Umiddelbart vil jeg ikke synes det ok ikke at betale på lige fod med alle andre medlemmer, med mindre dette er blevet vedtaget.


Bestyrelsen må ligesom medlemmerne ikke foretage sig noget i strid med vedtægterne.




Med venlig hilsen
Trine
:-)


Med Gule hesten

0
0
Svar på denne tråd
 
 i strid med vedtægterne
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 16:04

Men det er jo heller ikke i strid med vedtægterne at et bestyrelsesmedlem er med på kostpris. Og derudover er der jo ikke tale om at bestyrelsen modtager nogle penge eller koster medlemmerne noget.


0
0
Svar på denne tråd
 
 PrettyFancy
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 18:30

Jamen, tjener foreningen da penge på medlemmerne?


Skal det ikke bare køre rundt?




Med venlig hilsen
Trine
:-)


Med Gule hesten

0
0
Svar på denne tråd
 
 stort arbejde
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 18:41

Hej!


Jeg ved hvor stort et arbejde det kan være at være bestyrelsesmedlem. Det er som regel bestyrelsen der står for at trække hele læsset og ja, jeg synes bestyrelsen kan spise gratis med ved arrangementer, samt få rabat på ikke solgte "billetter". Der skal være en smule gulerod, selvom det er frivilligt.


Jeg kunne aldrig drømme om at få ondt i rumpetten over en gratis plads eller gratis middag som tak for et kæmpe stykke arbejde.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rigtig..
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 19:54

Mange klubber og foreninger kunne ikke exsistere hvis bestyrelses medlemmer skulle honoreres.


Min mand har siddet i hovedbestyrelsen, i en rigtig stor klub som er landsdækkende og har 11 regioner, det eneste de fik betalt var et kørselsbidrag, når de deltog i bestyrelse møder..

At han så kørte fra Nordjylland til fyn og sjælland,og brugte flere timer på det end hvad mødet varede, var noget han gjorde for klubbens skyld..


Og ja det skal vedtages og stå i vedtægterne, hvis der skal indføres en eller anden for for "betaling" og der skal også indsendes et forslag til generalforsamlingen, i god tid inden sådan en vedtægt kan godkendes..




Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

http://www.kallehauge.org


0
0
Svar på denne tråd
 
 TrineB....
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 21:20

Vi tjener jo en lille smule på vores arrangementer, således at man kan tage underskud hvis det kommer på et tidspunkt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Altså....
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 21:31

Helt personligt ville jeg ikke have noget imod, at bestyrelsens medlemmer spiste med gratis osv.


Men mener stadig, at det er noget man skal være åben omkring og få vedtaget, så der ingen sure miner og anklager kommer mod en bestyrelse. Det vigtigt at have klare retningslinier.


Det så ærgeligt af få hele foreningen på nakken.




Med venlig hilsen
Trine
:-)


Med Gule hesten

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 22:00

Jeg har nu i nogle år siddet i bestyrelsen i vores rideklub - vi får betalt vores klubkontingent (350,- årligt) og derudover får vi absolut ingenting. Det er kendt og offentligt, at det er den "ydelse" vi får - og jeg synes det er helt OK. Vi bruger mange timer i vores fritid for at få tingene til at køre godt i klubben, det er til gode for vores medlemmer, og synes det er helt OK, at vi får denne frynsegode - som ved gud ikke er særlig meget belastende for klubbens økonomi.


Så, ja - synes det er fint nok, at man får en lille belønning for det store frivillige arbejde man påtager sig !!


Sys


Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Sætte ræven til at vogte gæs....
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 22:42

JA Bestyrelsesarbejde i en forening er ikke lønnet, med mindre det står i vedtægterne - det er jo ikke et job, men der imod frivilligt arbejde man har påtaget sig - frivilligt!


Når det er sagt synes jeg godt at man kan honorere frivilligt arbejde, da det i nogen klubber kan være bestyrelsen der bærer den store byrde. Men det er foreningens medlemmer i fællesskab - og ikke bestyrelsen selv der skal beslutte hvad "honoraret" skal være i størrelse og form.


Mvh Pernille




HESTEMASSØR
Uddannet v. Axelsons Institut
0
0
Svar på denne tråd
 
 Bestyrelse
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 23:24

Jeg har siddet og sidder i forskellige bestyrelser, og aldrig om jeg ville betale for at deltage i et arrangement, hvor man forventede, at jeg deltog som medlem af bestyrelsen.


Så skal man være klar til at acceptere, at jeg ikke kommer, fordi jeg hellere vil bruge pengene på noget andet, ligesom alle andre medlemmer kan vælge at gøre. Og det vil man jo næppe. ;-)



Hvis bestyrelsesarbejde skal koste penge for deltagerne, er jeg stået af. Der skal være lige muligheder for alle uanset økonomisk formåen. Bestyrelsesarbejde skal ikke være forbeholdt dem, der har råd til at deltage i diverse arrangementer.



Jeg har selv haft frivillige til at hjælpe med nogle kurser, der skulle afholdes, og jeg har altid sørget for, at de fik nogle gode oplevelser og i så stor udstrækning som muligt også indholdet af kurset med. Hvis man vil have folk til at lave noget frivilligt, skal man være klar til at vise dem, at man værdsætter det. Kan man ikke det, må man selv gøre arbejdet.


Naturligvis gør vi bestyrelsesarbejdet vel vidende, at det er frivilligt. Men hvis nogen er misundelige, skal de være inderligt velkomne til at tage min plads. Jeg sidder der udelukkende, fordi ingen andre gider. Og man sidder altså ikke i møde i timevis den ene gang efter den anden bare for et gratis måltid mad. Så uanset at visse ting følger med, så er drivkraften stadig frivillighed og ønsket om at bidrage til fællesskabet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 stoholm....
Forfatter: 
Dato:  07-04-2011 11:09

Ja, det er jo også min holdning - at når bestyrelsen forventes at stille op ved hvert arrangement og sørger for både det ene og det andet, så kan de vel ligeså godt få noget ud af det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kommer an på
Forfatter: 
Dato:  07-04-2011 11:46

Jeg tror at spørgsmålet kommer RIGTIG meget an på, hvor godt foreningen kører. Hvis der er underskud, så er det logik for burhøns, at man ser skævt til dem, som har "fråset klubbens penge væk" - så bliver bestyrelsen gjort til syndebuk, omend de også har haft fornøjelsen af alt arbejdet. Hvis klubben derimod kører på skinder, så ser jeg ingen grund til, at dem der knokler ikke også skal nyde godt af arbejdet.

Jeg har ofte været ude som skriver i egen og lokale rideklubber, og her bliver jeg tilbudt alt hvad jeg vil have af mad og drikke mens jeg er der - jeg har aldrig oplevet andet. Hvorfor skal jeg som skriver tilbydes gratis forplejning for min hjælp, hvis bestyrelsen, som har arrangeret hele stævnet, ikke får det samme?

Men jeg tror også at man skal passe på. Et tænkt eksempel: Bestyrelsen er kontingentfri, de får betalt alt i kørsel, får mad til møder og spiser gratis ved alle arrangementer. Det kan hurtigt blive en ret dyr fornøjelse, hvis ca. 7 mennesker spiser sig mætte x antal gange om året. At de så måske også står for at arrangere de ting, som giver klubben penge i kassen, er en anden sag - men hvad hvis de selv spiser hele overskuddet op? Hvis de derimod får et kæmpe overskud - hvad er så problemet i, at de også har fået en tak for deres store arbejde?


Min konklusion er nok, at det må være en vurdering i forhold til, hvilken klub der er tale om. I nogle klubber er det vældig fint, at bestyrelsen får meget tak for deres arbejde, i andre er det bidende nødvendigt, at man holder udgifterne mest muligt nede. Man må gå ud fra at medlemmerne er i stand til at vælge nogle personer, som er klar over, hvad de står med.


... sagde Randi


"Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"

0
0
Svar på denne tråd
 
 bestyrelsen koster klubben penge....
Forfatter: 
Dato:  07-04-2011 15:03

... sådan skal det jo på ingen måde være!

Derfor går jeg heller ikke ind for at bestyrelsen ikke behøver betale kontingent.

Derudover vil der jo også altid være nogle i en bestyrelse der laver mere end andre.


Men hvis et bestyrelsesmedlem alligevel skal være med til et kursus en hel dag og være til stede for spørgsmål, madlavning, salg af øl og vand samt oprydning efterfølgende og hvad der ellers følger med af de praktiske ting, så synes jeg godt de kan få del i den viden sådan et kursus kunne bringe, hvis der alligevel er en ledig plads som ingen medlemmer ønsker at købe.

Men de skulle betale kostprisen således at det IKKE kostede klubben noget som sådan og de skulle være klar på at de ikke kunne beholde pladsen hvis der kom et betalende medlem i sidste øjeblik og ønskede pladsen.


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider