Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Første rejse alene - Puha
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 11:59

Heej folkens :)


Ja som overskriften siger, så har min kæreste og jeg lige bestilt vores første rejse sammen, og det er vores første gang vi skal rejse uden en 'voksen'.


Når vi skal ud og rejse er vi forholdsvis 22 og 21 år, så man kan vel sige er os er en slags voksne :P ..


Men puha hvor min mave vrider sig, efter vi bestilte rejsen igår aftes. Kan vi mon finde ud af at komme rundt omkring? osv osv ..


Vi skal til Spanien, Malaga :)


Nogle gode råd til et par 'førstegangs'-rejsende, og fortæl meget gerne om jeres egen første gang alene ;D



- Mvh. Cecilie -

RIP Katja af Krogdalsgård d. 28/10 2008
RIP Simba d. 09/07 2009
Endnu en stjerne er kommet op i himlem


Ceciliewinberg.dk - Amatør Fotograf
Modeller søges i løbet af foråret

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror at
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 12:08

Jeg tror at min første ferie alene var en kør-selv-ferie sammen med en kammerat, hvor vi kørte selv ned igennem Europa til Spanien - og vi overlevede ;-)


Hvis det er sådan en pakke-rejse, så bliver man nærmest holdt i hånden fra lufthavnen i Danmark, hele vejen derned og rundt, og retur igen til Danmark :-D


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ej, hvor dejligt :)
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 12:19

Det er dejligt at rejse, og det skal I nok hurtigt vende jer til ;)


Jeg husker tydeligt første gang, at jeg rejste alene. Jeg skulle alene med fly til Island, og jeg havde aldrig været i et fly før. Det gik dog rigtig fint, og det er så nemt, for der er altid nogen til at hjælpe en om bord i flyveren. Man skal bare huske at være i lufthavnen i god tid før. Jeg plejer at være der 2 timer før, så jeg ikke skal stresse. Det vigtigste er, at man er god til at huske sine billetter og pas, og kan finde ud af at bruge et kort samt tale lidt engelsk. Kan man først det og skal rejse til et ganske alm. EU land, så skal det nok gå.


En anden gang jeg var ude og rejse, blev min kæreste og jeg smidt af ved Giza st. i Cairo af vores (lidt uproff.) guide. Her måtte vi vendte på vores tog i 6 timer, da det blev forsinket. På denne tog station var der ingen ankomsttavler mm., og den eneste information, som man fik, var en egypter, som talte så utydeligt i sin mikrofon, at de andre egyptere heller ikke kunne forstå ham Mikrofonmanden sagde, at vi bare skulle tage det næste tog, da vi spurgte ham, men vi hoppede ikke på det, da vi af nogle andre fik at vide, at det ikke kørte til Luxor :P Det var vildt forvirrende, men vi spurgte en gruppe turister, som havde en guide med, og de skulle med samme tog som os, så vi kom med det rigtige tog.


Inden jeg tager hjemmefra, er jeg også god til at tjekke, hvad jeg gerne vil se, og hvordan jeg kan komme til det. Jeg er god til at huske kort, og det hjælper mig fx, når jeg gerne vil vandre i et fremmed land. Desuden kan man få en fornemmelse, hvordan det er billigst at komme til at gøre de ting, som man gerne vil. Det er heller ikke altid, at man skal vælge de store rejsefirmaer, når man gerne vil på en guidet tur. Der er penge at spare, hvis man tør prøve lykken lidt selv. Jeg sparede fx 200-300 kr ved at tage et andet rejsefirma, da jeg gerne ville op og flyve i luftballon. Desuden var guiderne egyptiske, og det er ret spændende at snakke med de indfødte i stedet for guider fra andre lande.


Desuden har jeg været glad for mine guidebøger. I min "Turen går til Grønland" kunne jeg endda finde et kort over en vandrerute, som jeg gerne ville gå. Desuden var den så godt skrevet, at jeg virkelig kom ind i stemningen, som der var deroppe.


Jeg sidder selv og krydser fingre for, at jeg skal til Grønland i næste uge. Det håber jeg virkelig meget på, men I må i hvert fald have en rigtig god tur. Jeg er sikker på, at I nok kunne finde ud af det hele - det er slet ikke så svært - bare husk at nyde det hele. Jeg har aldrig selv været i Spanien, men jeg ville gerne :)






Pennyblade købes. Se mere på præsentationen.

Pontus efterlyses, 15 årig New Forest på ca. 127 cm.
0
0
Svar på denne tråd
 
 De 3 P'er
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 13:11

Hej med dig.


Har da en lille husker til dig i hvert fald, nemlig de 3 P'er: Penge, pas og P-piller;)Så kan det ikke gå helt galt...


Håber I får en fantastisk tur!


Anne Witte

Den stolte ejer af en traver:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 God tur!
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 13:34

Ih hvor hyggeligt!

Jeg har rejst rigtig, rigtig meget da jeg er skilsmissebarn (skal på ferie med begge sider hvert år, flere gange om året), desuden er min far selvstændig og jeg tager nogle gange med til de spændende lande han skal til for at holde møder og sådan :)


Så her får du et pa rigtig gode råd:

- Det første du skal er at bruge en ordbog eller Google Translate og lære to vigtige ord: goddag og tak, på spansk. Det er det første man bør gøre inden man tager til et fremmed land! :) super vigtige ord at kunne, man får mere brug for dem end man tror, i mange andre lande er man nemlig meget høfligere end her i Danmark.

- Grundet ovenstående, så husk altid at sige tak! Vi glemmer det her i DK men i andre lande er det en vigtig del af at være høflig, husk pænt at sige tak på deres sprog hvis de hjælper jer eller når tjeneren kommer med maden osv osv :) det ord kan ikke bruges for lidt

- Anskaf et kort. På de fleste hoteller vil de meget gerne give jer et kort af lokalområdet og vise jer de vigtigste punkter

- Prøv på forhånd at snakke om hvad i gerne vil. Er det kultur i vil se eller bare slappe af ved poolen? På den måde er det lettere at planlægge forskellige ting i vil lave når i kommer derned :)

- lav en tjekliste. Man glemmer ALTID noget! Så skriv lige en liste over de vigtigste ting, hovedpinepiller, pas, sygesikringskort, pung osv

- I mange lande, inkl. Spanien, er det nærmest et krav at give drikkepenge ved fx restauranter. Så hav småpenge med også, ikke kun store sedler :)

- Der er gode guide-bøger, fx "Turen Går til..". Dem kan an roligt anskaffe sig :)

- Find ud af hvilke stikkontakter de bruger og anskaf jer en omformer (dem kan i finde i de fleste lufthavne) så i kan lade mobil, kamera osv op dernede :) husk at mobil er dyrt i udlandet så formindsk jeres forbrug hvis i ikke vil have en mega-regning.


Og vigtigst af alt, hav en rigtig god tur, og husk at tage billeder så i kan gemme minderne for evigt!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rejsebøger
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 13:41

M.h.t. rejsebøger, så vil jeg til enhver tid anbefale Lonely Planets bøger frem for Politikens Turen Går til..


De koster en brøkdel, og de er langt mere informative. Jeg startede i sin tid med at købe begge to til Prag, så der kunne sammenlignes. Og siden hen har jeg aldrig købt andet end Lonely Planet. Deres Encounter-serie er i lommestørrelse. Deres Cityguides er lidt større, men med mere baggrundsstof.


0
0
Svar på denne tråd
 
 malaga
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 16:14

Weee min kæreste og jeg skal også på vores første tur sammen...

ligeledes til Spanien


Vi er så heldige at jeg har boet dernede i 3½ år så kender mange steder osv...


Men hvis det er det du er bange for, bliver det gjort til skamme, jeg synes det er nemt at komme rundt og få set div.


tog er rimelig billig og der er masser af ture at tage til.

Som en anden skriver er de fleste hoteller meget villige til at at give folde om udflugter osv...!


Hvornår skal i derned?


MiDDe med de 3 GadeDrenge

Felix (Red Oak) Willson McCaffee og Eddie

Jertrums Smedeservice

(alt inden for special opgaver.)

1 Enkelt boks i lækre omgivelser

tilbage.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ***************
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 14:57

Tusind tak for alle jeres svar :) Spændende at høre nogle andres oplevelser..


Sophie »Whisper«:

Ja det er nogle gode råd du kom med. Tak for det! Heldigvis har min kæreste været dernede 2 gange før, samt at hans onkel bor i området, så helt lost burde vi ikke være.

Og tjeklisten får jeg garanteret skrevet 2 mdr før :P , elsker sådan nogle lister.

Godt med stikkontakten :D


Jan:

Køber man de bøger i en alm boghandel ligesom "Turen går til"? For mit valg havde nemlig stået på "Turen går til", men vil da lige prøve at se hvordan de andre fungerer.


MiDDe ?Felix Willson?:

Ja min kæreste siger også at togene dernede er billige, så nu må vi se hvad vi kan få arrangeret hjemmefra :)!

Jeg kunne ekstremt godt tænke mig at se en spansk stald, men tror ikke lige der er en i nærheden af hvor vi skal hen, men det skal undersøges alligevel.

Vi skal afsted d. 26 Juli - 2. August :) Så det er lige i højsæsonen.



- Mvh. Cecilie -

RIP Katja af Krogdalsgård d. 28/10 2008
RIP Simba d. 09/07 2009
Endnu en stjerne er kommet op i himlem


Ceciliewinberg.dk - Amatør Fotograf
Modeller søges i løbet af foråret

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vil også
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 18:27

anbefale Lonely Planet - de er virkeligt gode, har rejst meget efter dem. Sidste år var jeg på roadtrip i det skotske højland sammen med min kæreste og vores to venner fra Edinburgh, der rystede på hovedet og himlede med øjnene, da jeg kom spadserenede med en guidebog. Men efter bare een dag måtte de krybe til korset og sad resten af turen jævnligt med snuden i bogen for at finde sjove små gallerier, B&B'er og læse mærkelige facts om deres hjemland Thumbs up til Lonely Planet.


God tur i øvrigt! Min første tur "uden voksne" var en solotur til Island som 19-årig, hvor jeg kun vidste, at jeg skulle tage en bus til Reykjavik fra lufthavnen, møde en rød bil på busstationen som ville køre mig til en ny busstation, hvor jeg skulle tage bussen nordpå (3 timer) og stå af ved en sort bro, hvor min fremtidige arbejdsgiver ville møde mig. Spørg lige om jeg var nervøs for at noget skulle gå galt Men det gik som smurt, no problems whatsoever.


You can do it! Det er herligt at være uafhængig



Opinions ain't facts, take 'em in and let 'em go.


Who am I?

www.freewebs.com/sin ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg plejer
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 20:03

Jeg plejer at købe mine gennem http://www.amazon.co.uk, men de kan nok også købes gennem f.eks. http://www.saxo.com (som er dansk). I en boghandel plejer de at koste det dobbelte af prisen, så der handler jeg aldrig.


0
0
Svar på denne tråd
 
 ****************
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 20:14

Sine:


Dejligt at høre :)! Ja jeg havde godt nok være nervøs for noget var gået galt, men dejligt det gik fint. Og ja det er skønt at være uafhængig. Tror også nerverne nok skal blive samlet lidt når tingene kommer mere på plads.


Jan:


Okay tak for hjælpen :) Nu fik jeg kigget på saxo, er det bare én bog hvor alle landene så er i? Eller er der specifikke bøger til de forskellige lande?



- Mvh. Cecilie -

RIP Katja af Krogdalsgård d. 28/10 2008
RIP Simba d. 09/07 2009
Endnu en stjerne er kommet op i himlem


Ceciliewinberg.dk - Amatør Fotograf
Modeller søges i løbet af foråret

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 21:37

Glæd dig!


Málaga er en SKØN by!


Der ligger forholdsvis mange stalde i området, mange af dem hedder "Finca" til fornavn. Flere af dem tilbyder også rideture i terrænet og har opvisninger en aften eller to om ugen.


Rigtig god tur :)




The best way to make the dreams come true

is to wake up every morning...

0
0
Svar på denne tråd
 
 det klare i sagtens
Forfatter: 
Dato:  07-04-2011 00:01

min veninde og jeg var 16 år første gang vi var alene i grækenland sammen:)

Jeg havde godt nok været det samme sted med mine forældre 4 gange før så de turde godt sende mig derned:)

Min veninde havde aldrig været af sted før så det var hendes første gang.

Vi havde en super god og hyggelig tur og som andre siger hvis det er sådan en pakkerejse så kan næsten ingen ting gå galt:)


Tina




" Alt godt kommer til den der venter "


"Jeg kan modstå alt, undtagen fristelser"



www.femalephoto.webs.com


www.tb-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 **************
Forfatter: 
Dato:  07-04-2011 08:54

Helena H:


Ih det er jeg virkelig glad for du siger ;D! Jeg vil rigtig gerne se en stald når vi er derovre, og en ridetur ville sleeeet ikke være så slem ;D ,, det må jeg lige få undersøgt lidt nærmere.


Tina:


Ja okay, man må sige det er heldigt at du havde været afsted det samme sted før :) .. Min kæreste har også været i nabo-området til hvor vi skal hen, 2 gange før.

Men ja, glæder mig meget til at skulle afsted :)



- Mvh. Cecilie -

RIP Katja af Krogdalsgård d. 28/10 2008
RIP Simba d. 09/07 2009
Endnu en stjerne er kommet op i himlem


Ceciliewinberg.dk - Amatør Fotograf
Modeller søges i løbet af foråret

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er
Forfatter: 
Dato:  07-04-2011 11:56

Der er både bøger med hele lande, bøger med regioner og bøger med bare en enkelt by. Jeg har f.eks. den om Frankrig, og den er på omkring 1.000 sider.. Kostede omkring 100 kr. tror jeg. Jeg har så også den om Paris, og den er kun på 200 sider til lidt under 100 kr.


Jeg ved ihvertfald at de laver en om Spanien, for jeg har kigget på en vandre-udgave, og har allerede den om Mallorca :-)


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider