Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Idéer til staude- og surbundsbed?
Forfatter: 
Dato:  22-03-2011 16:05

Ja, så blev det endelig forår! (I hvert fald indtil weekenden...)


Så jeg har været i haven og har "gjort forårsrent" i bedene.


Jeg har et staudebed og et surbundsbed, som jeg gerne vil have fyldt op med planter, som dækker bunden (så det bliver mere eller mindre vedligholdelsesfrit), og som kommer på forskellige tidspunkter, så bedene ændrer karakter og udseende gennem sæsonen, men hele tiden er fyldt op.


Bedene "hænger sammen", men er adskilt af en række lavendel.


I staudebedet har jeg på nuværende tidspunkt: (påskeliljer og tulipaner), kejserliljer, 5 store pæoner, 4 store sankthansurt og et lille område med to slags astilber. Derudover et område med røde, lyserøde og hvide roser, med lavendel imellem. Der er stadig rigelig plads til planter ind i mellem alle de andre. (Det er et temmelig stort bed...) Jeg får to slags hostaer af en kollega lidt senere på foråret.


I surbundsbedet har jeg 5 rhododendron (hvid, lyserød, mørk lyserød), lyng, 3 små blåbær og 2 små hortensia. Her er også rigeligt plads til mere.


I baggrunden af surbundsbed står der hvidtjørn og hyld.


Der står i øvrigt et redskabsskur langs den ene side af surbundsbedet, så her er mulighed for noget klatre-noget.


Det var en længere smøre. Nogen gode idéer? Gerne billeder af planterne.


Kh

Maria


Mor til skønne Kathrine 24.08.06

Og skønne Frederik 22.03.09


Skal du have lavet dåbs-, fødselsdags- eller bryllupskage?

Send mig en PB.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-03-2011 17:24

Uh der er mange muligheder, men har da et forslag til staudebedet. Eeeelsker nemlig storkenæb (Geranium). De er nemme at passe, breder sig nemt uden at være ukrudtsagtig og så fås de i mange farver. Fås på de fleste planteskoler og så er de ikke så dyrer nåh ja og så er de ret søde sammen med bl.a. roser og pæoner. Har heldigvis også selv lidt huller der skal udfyldes her til foråret

Lige et link til en hjemmeside med en masse forskellige: www.mathildestien.dk/ default.asp?id=%7B4F6C6614-A903- 43A4-86C6-40CBBEB2690C%7D


Held og lykke med bedet..


Mvh. Pernille



Selv uden rytter vil en hest altid være en hest.

Men en rytter uden en hest vil altid kun være et menneske.

Stanislaw Jerzy Lec


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider