Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvordan med køb af brugt bil?
Forfatter: 
Dato:  07-01-2011 20:15

Da jeg endelig har fundet et godt job som jeg er meget glad for, men som desværre ligger et godt stykke fra hvor jeg bor og er svært at komme frem til med off. transport, har jeg valgt, at jeg vil til at have bil. (er efter en uge allerede mere end træt af DSB )


Jeg har fundet nogle biler som er interessante og indenfor mit budget, og som skal prøvekøres søndag. Skulle en af bilerne leve op til mine krav og blive købt, vil jeg jo meget gerne have den hurtigst muligt, så jeg kan køre på arbejde. Her er det så jeg kommer lidt i tvivl om hvordan og hvorledes resten af forløbet er, og synes ikke jeg kan finde svar på mit spørgsmål nogen steder, derfor spørger jeg her på HN. Vil tro nogen her før har stået i samme situation og kan/vil dele deres erfaring.


Bilen vil blive købt hos en forhandler og vil blive betalt så snart der er skrevet slutseddel. Men:


Hvis bilen er klargjort og udstyrret med vinterdæk - kan man så køre af sted i den med det samme?

Kunne I tage den med, med det samme eller skulle I vente nogle dage?

Og hvordan med forsikring?


Da den formentlig vil blive købt en søndag, er det ret svært at få ordnet forsikringen den dag...

Jeg har taget kontakt til nogle forsikringsselskaber og fået nogle forskellige tilbud men da jeg ikke har valgt bil endnu, har jeg heller ikke valgt selskab endnu. (der er stor prisforskel ved de forskellige firmaer, alt efter hvilken bil jeg vælger)


Det er min første bil og er den eneste i familien der har købt brugt bil, så jeg kan ikke rigtig spørge nogen om hvordan og hvorledes.


Håber I kan hjælpe mig lidt, for jeg er noget på herens mark her og har brug for lidt hjælp


Mvh Eva.


Og nej, selskab staves ikke "selvskab"... og generelt staves ikke "generalt" - i hvert fald ikke i følge ordbøgerne. (men stavefejl skal der selvfølgelig være plads til :) )
0
0
Svar på denne tråd
 
 Du skal...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2011 20:21

.. få forsikringsbeviser fra de pågældende forsikringsselskaber.


Sådan et skal udfyldes og indsendes når du køber bilen - så er den dækket af forsikringen.


Hvis bilen er indregistreret, kan du i princippet køre afsted med den med det samme, men den skal omregistreres til dit navn. Der ville jeg personligt foretrække at det blev gjort af forhandleren FØR jeg betalte nogen penge. Så betaler du ved afhentning og når du får en registreringsattest med dit navn på.


Nogle private vil gerne sælge hvor du så selv skal omregistrere bilen. Det er også ok. Der er bilen dækket af deres forsikring til den er omregistreret og derefter af din - du skal omregistrere den inden for 21 dage efter køb.


Der er gode råd om køb af brugt bil her www.forbrug.dk/Test-og-raad-foer-du- koeber/Biler/Koeb-af-brugt-bil


£isbeth & Baloo

Happiness can be found even in the darkest of times,

if one only remembers to turn on the light.

(Albus Dumbledore)

0
0
Svar på denne tråd
 
 I øvrigt...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2011 20:27

... de fleste forhandlere har forsikringsbeviser liggende for mange af selskaberne.


Det betyder at selskabet er tvunget til at tage de kunder ind der vælger at benytte dem - men husk at forsikringsselskabet kan sætte prisen. Du har 14 dages fortrydelsesret hvor du kan vælge et andet forsikringsselskab.


Dengang jeg arbejdede i et forsikringsselskab var der biltyper selskabet simpelthen ikke VILLE forsikre. Kom der et forsikringsbevis på det, var selskabet selvfølgelig tvunget - men regningen kunne så sættes så man var sikker på at de sagde op igen straks.


£isbeth & Baloo

Happiness can be found even in the darkest of times,

if one only remembers to turn on the light.

(Albus Dumbledore)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2011 20:27

Først og fremmest synes jeg du skal finde en mekaniker du stoler på i nærheden (evt. en nogen du kneder bruger og er glade for) og få ham/hende til at se bilen efter for fejl og mangler.


Min mor har altid gjort det på den måde, og jeg har stået ved siden af hende, hvor en bil - fra en forhandler - blev kasseret. den havde været involveret i et færdselsuheld og var blevet skadet, så rammen var blevet bøjet (jeg aner ikke om det er de rigtige ord jeg bruger, men det er sådan jeg husker det) Den var altså ikke lige så sikker at køre i, som en bil der ikke havde været udsat for det samme. Det var hun ikke blevet oplyst om af forhandleren.


Resten ved jeg desværre ikke så meget om, men jeg tror ikke du må køre i bilen, før min. den lovpligtige forsikring er på plads, men det burde forsikringsselskabet kunne svare dig på.


Så vidt jeg husker, har dem jeg kender der har købt brugt bil, skulle vente nogle dage på at bilen blev gjort klar og indregistreret og alt det, før de har kunne overtage den.



Hilsen Nina


RIP Betty, den dejligste, sødeste mest fantastiske pony

22.04.1994-30.08.2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 Beware
Forfatter: 
Dato:  07-01-2011 20:27

Regel nummer 1 er: tag en person med, som har forstand på biler og som har erfaring med at købe brugte biler.


Regel nr. 2: lad være med at lade dig friste af et godt tilbud.


Det er også en rigtig, rigtig god idé at tage bilen med på et FDM-værksted og give 1500,- for at få dem til at 'handelsundersøge' bilen. Kig på http://www.fdm.dk - de har også gode tips og vejledninger i at købe brugt bil.


Sælgers forsikring dækker i 14 dage efter overtagelse, men jeg ved ikke, om det gælder, når man køber fra en forhandler.


Hvis bilen står med plader, kan du i princippet bare køre afsted med den, men den skal jo omregistreres på motorkontoret, og det er noget, som kun kan gøres i kontortiden + man skal medbringe forsikringsbevis.


God fornøjelse







Nu med tre små heste

0
0
Svar på denne tråd
 
 ********
Forfatter: 
Dato:  07-01-2011 21:20

Må jeg ha lov at reklamer for ETU forsikring :D

Vi er ny bilejer, manden under 25 haft køre kort (dengang) 2 måneder. Alka forsikring 19.000 kr ETU. 5150 kr. uden kasko begge steder :D



Mor til den dejlige pige


Alice Sofia


og en lille blob i maven :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 mini bailey
Forfatter: 
Dato:  07-01-2011 21:33

det er der sgu da ikke noget billigt i. giver det samme for ne bil med kasko og aldrig selv haft forsikring på min bil før.


hestegalleri.dk/ mar_vis.aspx?MarID=486972 se mine 2 shettere som er til salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 skrift over
Forfatter: 
Dato:  07-01-2011 21:47

Tak for alle svar indtil videre :)


£isbeth (Baloo): Tak for linket, det gav lige lidt ekstra info. Det er en ganske almindelig bil som skal forsikres, så indtil videre ser det ud til at de fleste steder gerne vil forsikre den :p


nina ?capri?: Jeg kender ingen mekaniker - men tager derimod en som kender meget til biler med, som kan hjælpe og guide. (Og forhandle prisen :P)



Kirstine *Jenson*: Ideen med at tage den til et FDM tjek er egentlig okay, men da det er en bil til en max værdi af 25000, synes jeg det er meget at give for et tjeck. I og med at jeg køber den hos en forhandler, er der også 2 års reklamationsret, hvis der skulle være noget som ikke er rigtigt. Og du har ret i det med de lidt for gode tilbud - hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det, det nok også ;)

Åh det med omregistreringen havde jeg helt glemt. Men det skal jo gøres og må passes ind i mine planer :)


MiniBailey ?Alice?: Hold da op, det var helt vildt billigt. Det billigeste jeg har fundet indtil videre er omkring 10.000.. Og det er ren ansvar. Jeg har også kontakt ETU og bedt dem ringe mig op. Så mange tak for den information, det kunne bestemt bruges :)


sigge83: Jo, det er helt vildt billigt. Men du er så nok også over 25 - derfor er din forsikring billigere. Jeg er under 25, har haft kørekort i 3 måneder og aldrig haft bil før. Dette gør at forsikringen bare er helt vild dyr.


Mvh Eva.


Og nej, selskab staves ikke "selvskab"... og generelt staves ikke "generalt" - i hvert fald ikke i følge ordbøgerne. (men stavefejl skal der selvfølgelig være plads til :) )
0
0
Svar på denne tråd
 
 ***********
Forfatter: 
Dato:  07-01-2011 22:03

Sigge88: så kunne jeg da godt tænke mig at høre hvilke forsikring du har?

Det ska også siges at vores er en 2.0i Turbo, det gør også forsikringerne enorm meget dyre.


Eva: ja det er helt bestemt værd at kigge på. Vi fik et tilbud på 7000 kr + indbo på 2000 , men da regningen kom var bilforsikringen kun på de 5000 kr :D



Mor til den dejlige pige


Alice Sofia


og en lille blob i maven :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 forsikring
Forfatter: 
Dato:  07-01-2011 23:14

Husk lige at kigge efter om det er en gruppe forsikring!!


I så fald kan den godt være meget billig i første omgang men du betaler for andres skader og efter denne vinter så er der mange!! Også får du altså også en efterregning uanset om du selv har kørt skadesfri eller ej!


Nej en brugt bil købt hos en forhandler har også en begrænset klageperiode. Når man køber brugt så er man prisgivet deres ærlighed. og flere har prøvet at klage over skjulte fejl og er endt i retten når de har stået med et sminket lig!


Brug pengene på fdm eller tag ud til en mekaniker og hør hvad de skal have for at gå bilen igennem, evt om du må komme forbi dem når du er på prøvetur i bilen.


Husk at køre både på motorvej og i byen med bilen. du skal kunne mærke dens reaktioner og lyde begge steder.


Jeg har selv lige købt brugt bil igen, og på trods af mange års erfaring som bilist og med en ex indenfor bilbranchen så havde jeg en kyndig person med derud og kigge.. man ser ikke selv alt!


du kan ikke forvente vinterdæk. Det er ekstra. Men du kan være heldig at bilen har dem på, det er dog sjældent.


og man får altså mere for pengene når man køber privat fordi man slipper for 3000 i lev omk.


brugt bil er brugt bil .. og der er næsten lige så mange rådne forhandlere som der er gode private sælgere :-)



Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om


Nothing improves with age

0
0
Svar på denne tråd
 
 skrift over
Forfatter: 
Dato:  08-01-2011 13:54

Bilen bliver lige meget hvad ikke købt os en privat af hensyn til købeloven. Dette står ikke til diskution. Selvom der sikkert er lige så mange ærlige købere som der også er ærlige forhandlere. Men tilgengæld har jeg også muligheden for at tjekke en forhandlers ry, det kan jeg næppe med en privat person.


Ved godt jeg ikke kan forvente vinterdæk, men så kan man forhandle sig til et afslag i bilen, når man skal ud og købe vinterdæk. Dog er en del forhandlere også leveringsdygtige indenfor dette.

Skal der vinterdæk på, skal bilen alligevel forbi en mekaniker, så kan han også lige tjekke den igennem.

Det vil ikke være muligt at få den tjekket på prøveturen, da det som sagt er en søndag. Jeg kender ingen mekanikere her i byen som har åbent der.





Mvh Eva.


Og nej, selskab staves ikke "selvskab"... og generelt staves ikke "generalt" - i hvert fald ikke i følge ordbøgerne. (men stavefejl skal der selvfølgelig være plads til :) )
0
0
Svar på denne tråd
 
 Uanset hvordan
Forfatter: 
Dato:  08-01-2011 20:36

du vender og drejer det, om du køber hos privat eller forhandler, er jeg bange for at din "reklamationsret" ikke kan hjælpe så meget.


Forhandlerne siger nemlig som regel, at det skyldes alm. slitage, og at man derfor ikke er dækket ind. Specielt, når det er så billig en bil. (sandsynlig ældre eller kørt rigtig mange km)


Men pøj, pøj med "jagten". Håber du finder en super, dejlig bil, du kan få noget glæde af :)


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider