Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 hvordan flytter man
Forfatter: 
Dato:  14-11-2010 14:27

en GIGANT rhodedendron?


Sagen er den at vi har temmelig mange store rhodedendron'er stående i en lang række foran skoven.....de er mægtig smukke en måneds tid om året når de står i blomst. Derudover siger de mig ikke så meget - synes skoven er lige så smuk at kikke på og de behøver ikke at stå foran....


Så inviterede naboen os over til et glas vin forleden aften - de er ved at "lægge grunden om" - eller noget af grunden - og synes de mangler noget stor beplantning.


Jeg sagde de var da velkomne til at hente et par af vores kæmpebuske....


Årstiden til flytningen er jo i sit ES - men hvordan flytter man sådan en sag - når man vil være sikker på overlevelse - hvormeget skal der graves ned, omkring og med?


HJÆLP - min naboer vil blive SÅ glade for at få et par stykker. Og jeg vil gerne gøre mine naboer glade :)


How to do?


KH:)Annette




rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd
 
 Rhodn...
Forfatter: 
Dato:  14-11-2010 14:49

Jeg flyttede en ret stor rhodendron i foråret, den er vel 110-120cm høj og 150cm i diameter. Der gravede vi et godt stykke ned rundt om rødderne- ca en jord-knold på 60cm i diameter.

Vi havde i forvejen gravet det nye huld, så rødderne ikke fik for meget sol/lys og vandet hullet.

Det gik ret smertefrit, og den gror som den skal.




Anne-Sofie J

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej og tak Anne-Sofie J
Forfatter: 
Dato:  14-11-2010 15:17

det her er altså rhodedendron der er nærmere 3 m i diameter - og lige så høje....hvormeget klump skal der med til dem?


KH:)Annette




rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd
 
 klump...
Forfatter: 
Dato:  14-11-2010 16:11

Jeg tror, at det giver sig selv, når du begynder at grave. Persolingt ville jeg nu ligge have en lille minilæsser i baghånden, når så stor en sag skal flyttes.


Desuden har jeg hørt, at det er bedst at flytte dem lige efter blomstring...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-11-2010 19:01

En af de store fordele ved Rhod. er faktisk at selvom de bliver store, bliver rodnettet det ikke. Oftest svarer rodnettet på træer og buske til kronens størrelse, men da Rhod. oprindeligt vokser steder, hvor der ikke er så meget tilgængeligt vand, har den et lille rodnet.


Dette gør at selvom Rhod. er stor i omfang, vejer den ikke væsentligt mere end en mindre af samme slags, den er bare lidt mere bøvlet at tumle. Jeg ville nok forsigtigt snøre kronen lidt sammen, være klar med noget plastik (afdækningsplast f.eks.) og få pakket rodnettet ind hurtigst muligt. De fine luftrødder må ikke være uindpakket i mere end 3 minutter, før de tager skade.


Hav hullet gravet inden, smæk planten op på en sækkevogn eller trillebør og flyt den. Held og lykke med projektet

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider