Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Sclerose.
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 16:25

hejsa,


jeg har prøvet at søge, men kan ikke finde et rigtigt svar.


Hvad er sclerose? Jeg har fundet ud af så meget, det er synsforstyrrelser, lammelser? Etc.


Men hvordan oplever I det? Sådan "praktisk". Hvordan blev det opdaget.


Neurologen fravalgte rygmarvsprøve, men alle synes ellers at mene, det ligner sådan noget.


Håber der er nogen, der vil fortælle lidt. :)


Lone

0
0
Svar på denne tråd
 
 :o) ............................
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 17:11

Sclerose er en virus der sætter sig i det centrale hjernesystem, (hjernen og rygmarven). Man ved ikke hvad det kommer af.


Den er kronisk og gør at du langsomt bliver invalid.


Den opdages ved at man bliver dårlig, svimmel, ballance problemer, at du taber ting, kan ikke holde på vandet mm.


Symptomerne er små anfald der kommer og går, men de bliver langsomt værre, og du kan ende i en kørestol. :)



Hilsen,

Charlotte Larsen & Mr. Buller :]

- My soulmate for life <3 :-*

0
0
Svar på denne tråd
 
 sclerose
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 17:13

Hej Lone


Jeg går ud fra det er dig selv der er under udredning?! Hvilke undersøgelser har du fået foretaget? Hvad tyder på at det er sclerose?


http://scleroseforeningen.dk/ kan du finde næsten alt hvad der er værd at vide omkring sclerose. Det er en helt fantastisk side.


Sclerose er ikke bare en ting - sygdommen kan udmønte sig på mange forskellige måder, således at ingen har et helt ens sygdomsforløb.


Min sclerose blev diagnosticeret, da jeg en dag fik en stort attak (anfald). For mange opdages det ved at de har synsforstyrrelser.


Du er meget velkommen til at skrive til mig hvis du har lyst





*...mennesket skaber sig selv ved at vælge sin moral ...*


0
0
Svar på denne tråd
 
 sclerose
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 17:16

er IKKE en virus - det er en autoimmun sygdom - dvs. kroppen angriber sig selv.


Igen - læs inde på den isde jeg henviser til under fakta om sclerose - det står en rigtig god forklaring..


*...mennesket skaber sig selv ved at vælge sin moral ...*


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hattti......................
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 17:22

Der skulle heller ikke stå at det er en virus, der skulle stå at sygdommen bliver udløst af en virus, mener de kloge.



Hilsen,

Charlotte Larsen & Mr. Buller :]

- My soulmate for life <3 :-*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er så
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 17:29

heller ikke sikkert - rent faktisk ved man ikke hvad årsagen til sclerose er - måske virus, måske noget andet - måske (og nok mest sandsynligt) et sammenspil af flere faktorer


*...mennesket skaber sig selv ved at vælge sin moral ...*


0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa..
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 17:38

mange tak for svar begge to :) Jeg har været inde på foreningens hjemmeside, men der kan man jo blive væk uden gps :) Hold op, der er meget. Glad for at høre fra nogen med egen erfaring.


Ja, der er ikke helt nogen, der ved, hvad det er, jeg har. Skal måske sige, at min tidl. læge ville holde øje med netop sclerose hos mig, pga. synsforstyrrelser. Dog ikke nogen jeg har hele tiden, men det kommer nogle gange, og ændrer sig.


For 1½ måned siden blev mit ben "lammet", og kan stadig ikke gå normalt - og da slet ikke på trapper, selvom jeg virkelig træner gå-ture, trapper, har endda været oppe på hesten - har dog enormt svært ved at komme op, da jeg netop mangler kraft i benet.


Er scannet - kun i lænden dog - har ingen diskusprolaps. Har svært ved at sidde ned - jeg kan ikke komme op, hvis jeg har siddet ned længe, og så sover mit ben.


Har i øvrigt en svær skoliose, der gør, jeg burde gå med 1 cm indlæg (har prøvet uden held), og er hypermobil.


i dag var jeg til fys, og jo mere han trykkede (meget lidt ellers), jo mere følelsesløst blev mit ben. Jeg fik EN øvelse, da han syntes det var voldsomt. Jeg skal prøve at læne ryggen tilbage. (er blevet mega stiv, er jo ellers hypermobil!)


Jeg blev samtidig med den akutte lammelse for 1½ måned siden meget svimmel - nu er det gået over i, at når jeg bliver svimmel, bliver jeg TRÆT. Det kommer lige pludselig. I løbet af 1-2 minutter ligger jeg med hovedet på enhver "hovedpude", jeg kan finde. Jeg er dog ikke søvnig - håber I forstår. Det virker, som om kroppen bare ikke kan håndtere svimmelheden - og så "giver op" for en tid.


læger og fys'er undrer sig - mine reflekser virker, også ved EEG, men ved klinisk undersøgelse hænger mit ben egentlig bare og "dingler". Især når jeg sidder. Dog kom der forsinket kraft et par gange. hvor jeg var holdt op med at prøve at give modstand - så kom reaktionen. Meget mystisk.


Har været indlagt 4 dage, men lægen ville ikke lave en rygmarvsprøve. Hvilket er fint med mig :) Det gør vist ondt :) Men det er det første fys'er, sygeplejersker og ½delen af lægerne spørger til, altså sclerose.


Jeg har haft mange problemer med min skoliose, men aldrig følelsesløshed. Spørgmålet er vel, om det bare er det, i forværring e.l.


Det bliver ikke bedre, jeg har jo forsøgt at træne, som jeg fik at vide, og skåner ikke mig selv (gør jeg aldrig :)), men det er stadig de samme symptomer, og de samme ting, jeg ikke kan. Jeg går lidt som Quasimodo.


På en måde kan jeg godt se, det minder om sclerose - og så alligevel ikke?? Eller hvad? Vildt forvirrende.


Lone




Come as you are, as you were, as I want you to be.
As a friend, as a friend, as an old Enemy.

- Nirvana



0
0
Svar på denne tråd
 
 0000000
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 19:20

Vil lige fortælle at sclerose kan være arveligt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 sclerose...
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 19:47

Lone: Jeg vil give dig ret i at dit forløb ikke ligner et typisk forløb - men jeg er jo ikke læge.


Her kan du læse om symptomerne - ved godt jeg bliver ved at linke - men det er nemmere end at jeg skriver det selv :

www.scleroseforeningen.dk/da/Fakta- om-Sclerose/Symptomer.aspx


Skal man have diagnosen sclerose skal man have en "positiv" rygmarvsprøve, samt en scanning af hjernen som vil vise nogle karakteristiske pletter på hjernen.


Perlemor: Arveligheden er ikke ret stor - slet ikke sådan at man bliver frarådet at få børn. Tror den er - uden at du må hænge mig op på det - 0,2 %.


*...mennesket skaber sig selv ved at vælge sin moral ...*


0
0
Svar på denne tråd
 
 kan ikke forstå at
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 23:20

lægen ikk vil foretage den på dig.


En meget tæt på mig havde synsforstyrrelse og blev sendt til hjernescanning med det samme, der viste pletter og skal snart ind og have foretaget rygmarvsprøve.


Hvis du først får stillet diagnosen, kan du få forebyggende medicin der gives via en sprøjte 1 gang om ugen ( indtil det kommer på pilleform )Der er ingen bivirkninger og sansynligheden for at man kan blive 80 og stadig spille golf er stor.


Medicinen forebygger flere attacks og hvis der skulle kommer flere er de så små og du højst sansynlig ikke mærker til dem.


Mange sclerose patienter lever et normalt liv, fordi det er blevet opdaget tidligt, så de kunne få medicin.


De er meget få der ender i kørestol.


sansynligheden for at give det videre til sin børn er 1 til 100 mener jeg lægen sagde.


Så se at få den scanning :-)


Mangler du en løsdriftsplads til dit hingsteføl fra 2009 i Ishøj?


Skriv en pb for mere info

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa..
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 11:18

mange tak for svar. Jeg er glad for, det ikke ligner et normalt sclerose forløb :)


Jeg satser selvfølgelig på, det "kun" er scoliosen der er skyld i det. Har nogle underlige nervefornemmelser i benet. Det summer, når jeg rører det, føles det irriterende (svært at forklare), og jeg prøver nogle gange at nappe mig i benet, som læerne gjorde, og der er ikke ens følelse på begge.


Jeg blev undersøgt at 6 læger på 4 dage, plus to fysér, og egen læge. Jeg kan snart ikke finde ud af det. Jeg synes, de spørger om nogle underlige ting. Hvor spænder det? Det spænder ikke. Bruger du dine to sider forskelligt når du går? Øh, aner det ikke :)

Er du blevet bidt af en skovflåt? Tager du blodfortyndende? Har du influenza?


Ved godt, det er for at finde ud af det, men man bliver sqi lidt rundt på gulvet. Selv med en sygeplejerske-familie.


Lone




Come as you are, as you were, as I want you to be.
As a friend, as a friend, as an old Enemy.

- Nirvana



0
0
Svar på denne tråd
 
 000000
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 18:05

Min nu desværre afdøde far havde sclerose i 42 år uden at havne i en kørestol. Det skal så siges at han var meget stædig med at træne flere gange om ugen ved en terapeut plus han ville alting selv. Han havde den sclerose der satte sig på førligheden i venstre side. Lægerne var meget forbavset over han kunne klare det så mange år uden at komme i en kørestol. Skal lige siges at han drak et glas ginsing hver morgen og havde han glemt det kunne det mærkes på hans gang og humør.Døde af lungebetændelse. Min søster har endvidere fået konstateret denne snigende sygdom.

0
0
Svar på denne tråd
 
 sclerose.
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 18:34

En af mine kammerater har også sclerose og er storryger samtidig (desværre)


Han fik det konstateret da han var barn, og lægerne sagde at han ikke ville leve til at opleve sin 10 års fødselsdag.


Han er idag 32 år, og skal være far for anden gang



.. Trine ..

Samson <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa..
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 19:27

Det er rart at høre om den "mystiske" sygdom :)


Selvom jeg har lidt af hvert, synes jeg, det lyder til, jeg ikke har det.


Mit ben har sovet siden i går - uanset hvad jeg laver, også når jeg ligger. Men der er nok en anden logisk forklaring :) Håber det snart går bedre, eller nogen får en ide om, hvad det er.


"Han havde den sclerose der satte sig på førligheden i venstre side."


Jah, jeg havde godt nok heller ikke meget kraft i venstre hånd, da lægen tjekkede. Jeg er ikke "ægte" højrehåndet, nogle mener, jeg må have været venstrehåndet og bare har efterlignet andre. bruger begge hænder, og sidder næsten helst op fra højre side på hesten, så det kunne da godt bekymre mig lidt, når det også er venstre ben.


Meen - mon ikke det er noget andet. 7-9-13.


Lone




Come as you are, as you were, as I want you to be.
As a friend, as a friend, as an old Enemy.

- Nirvana



0
0
Svar på denne tråd
 
 sclerose
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 20:07

"Han havde den sclerose der satte sig på førligheden i venstre side."

Hvad i alverden er dog det for en sclerose?


Sclerose er en meget forskelligartet sygdom - nogle mærker næsten intet til den, andre sidder meget hurtigt i en kørestol.

Det er bestemt ikke noget man selv kan bestemme - men træning hjælper selvfølgelig langt hen ad vejen til at styrke musklerne.


Der er flere forskellige typer af sclerose - og derfor flere forskellige slags behandlinger. Nogle typer af sclerose kan behandles temmeligt effektivt - andre desværre ikke.


Og sclerose er altså i udgangspunktet ikke dødeligt.


Lone: Jeg håber de snart finder ud af hvad du fejler, for det er ikke sjovt at gå rundt og have det som du har det.


*...mennesket skaber sig selv ved at vælge sin moral ...*


0
0
Svar på denne tråd
 
 halløj...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2009 13:21

jeg havde heller ikke hørt noget om ensidig sclerose - men man ved aldrig. Det med hænderne er nok noget andet. Jeg har døjet siden jeg var 16 med mine håndled og tommeltotter, de hæver, er varme, tomler bliver røde. Snurrer, jeg taber ting etc.


Har læst, til diagnose bruger man EEG, MR, og rygmarvs biopsi, og at hvis den ikke viser noget, tjekker man videre. Jeg har fået MR af lænden - men det er måske hjernen, man mener?


Men det er nu nok noget helt "naturligt", :)


Lone




Come as you are, as you were, as I want you to be.
As a friend, as a friend, as an old Enemy.

- Nirvana



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hatti...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2009 13:34

det er højst sandsynligt den der er lidt aggressiv der er tale om.

Min fætter døde af den.

Og i de første mange år, var det kun den ene side, mærkværdigt nok, der var rigtig ramt. Desværre er dette for 15 år siden eller lign, og der var man bare ikke lige så obs på genoptræning/vedligeholdelse, som man er idag.



Jeg har kendt flere der både har været ramt af den milde udgave også min fætter, der desværre døde af det.




Mvh. Tine

Fotografering?

Klipning tilbydes i Midtsjælland

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=47&i=1880&...y=desc&e=0

Kvalitets DV'ere sælges, kontakt for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd
 
 kan jeg altså
Forfatter: 
Dato:  22-10-2009 14:49

ikke få til at passe


Der er 4 former for multipel sclerose - ingen af dem er dødelige.

Man kan dø af sygdomme som følge af sclerose - f.eks. lungebetændelse.

Ellers ved jeg ikke om I tænker på ALS når I taler om at nogen er døde af sclerose? - ALS er en helt anden slags sygdom - den er dødelig.


Og det kan sagtens passe at man kun er ramt i f.eks. den ene side - det er nerver vi taler om så alt kan ske Jeg opponerede blot mod ligefrem at tale om en bestemt slags sclerose som kun sætter sig i den ene side - den har jeg aldrig hørt om og finder den ingen steder beskrevet.


Vicky02 - så når du siger du kender flere der er døde af den milde udgave - bliver jeg da interesseret. Hvilken én er det? Den må jo have et navn?






*...mennesket skaber sig selv ved at vælge sin moral ...*


0
0
Svar på denne tråd
 
 0000000
Forfatter: 
Dato:  22-10-2009 17:57

Der er nogle herinde der får det til at lyde som løgn det jeg fortalte. Det synes jeg ikke i kan være bekendt.Faktum er at han havde sclerose ( Diagnose fastslået. ) og faktum er han var berørt af det i venstre side og ikke andre steder men det var da alvorlig nok. Så kære venner selvom i ikke har hørt om det så er det altså sandt.Prøvede bare at bidrage med min erfaring til dette emne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overhovedet ikke
Forfatter: 
Dato:  22-10-2009 18:06

hvis det er mig du hentyder til... Jeg spurgte hvad det var for en sclerose - når du skriver "den" sclerose - må det være en bestemt én - jeg spørger hvilken? Vi kan jo alle lære hele tiden...



*...mennesket skaber sig selv ved at vælge sin moral ...*


0
0
Svar på denne tråd
 
 halløj..
Forfatter: 
Dato:  22-10-2009 19:53

hejsa,


tak for jeres bidrag :) Ja, vi lærer hele livet. og sclerose er vist så underlig en sygdom, at det er klart man bliver forvirret. :)


Mit ben har sovet i 1½ døgn nu, det plejer ikke at være konstant, og mest snurren. Min ryg gav et or'lit knæk i går, og gik på plads, og i dag kunne fyssen mærke på min ryg, uden det gjorde ondt. Dvs. der var hold i ryggen, hvilket jeg næsten har konstant.


Men det har ikke ændret på benet, så det var ikke derfor. Skulle også undre mig, da det jo sker hele tiden.


Da jeg skulle køre bil, kunne jeg ikke trykke koblingen ned, heller ikke selvom jeg skubbede benet derhen. Så min får måtte køre mig ud til hesten.


Ang. fyssen føler jeg mig til grin. Sidste gang gav han mig 1½ øvelse. Bad mig bare læne mig bagover engang i timen (kan jeg slet ikke).


I dag tog det et kvarter.. Han snakkede bare, og trykkede en gang på min ryg. ingen nye øvelser. Skal han have 200 kr for det? Mener det er prisen efter tilskud?


mine forældre mener, han observerer mig. han mener, det ikke er normalt for en i min alder, og at det er "underligt", og at jeg skal til neurolog igen.


I øvrigt har jeg svært ved at gå på ujævnt underlag, især gamle brosten, der vender i alle retninger. Der må jeg give op. Snubler over små grene. Nogen der haft det sådan?


Lone




Come as you are, as you were, as I want you to be.
As a friend, as a friend, as an old Enemy.

- Nirvana



0
0
Svar på denne tråd
 
 0000000
Forfatter: 
Dato:  22-10-2009 21:31

Når jeg skriver den sclerose så mener jeg den slags der sætter sig hvor han have problemerne. Sclerose kan give udslag på mange forskellige måder og kan udarte sig forskelligt.Azina jeg har slidgigt og næsten konstante smerter i venstre ben og det er et udslag af slidgigt i ryg og hofter. Måske du skulle bede din læge om nogle røntgen billeder så du kan se om det er der problemet er. Mvh Ann

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sclerose
Forfatter: 
Dato:  22-10-2009 22:30

Min mand har haft dissimineret sclerose (den almindeligste form) i mere end 20 år, så jeg kender også lidt til det. Når man taler om sclerose er det normalt Dissimineret Sclerose der er tale om. Denne kan udvikle sig på forskellige måder. Nogel patienter får attakker (anfald), der kan komme meget pludseligt og også forsvinde meget pludseligt. Attakkerne kan være alt fra synsforstyrrelser over sovende fornemmelser i forskellige dele af kroppen. Nogle får "lammelser" og andre igen får smerter. Når attakken aftager forsvinder hovedparten af symptomerne, men lidt bliver tilbage hver gang. Nogle har kun svage attakker og andre har kraftige, de kan vare alt fra få dage til uger og måneder. Andre patienter får ikke attakker, men har en langsomt fremadskridende sygdom. Hos mange starter der med attakker og med tiden ophører attakkerne, mens sygdommen så fortsætter med langsomt at udvikle sig. Hos andre igen kan sygdommen helt gå i stå.


En af de andre beskriver et tilfælde hvor en patient kun er angrebet i den ene side af kroppen. Det er absolut ganske muligt at sygdommen udvikler sig sådan. Symptomerne behøver ikke at berører hele kroppen. Ikke en gang begge arme eller begge ben.


Som du måske kan forstå af ovenstående, er der ikke to sygdomstilfælde der er ens. Hos min mand startede det med sovende/prikkende fornemmelser i hænder og fødder, senere fik han også en attak med synsforstyrelser. Hen over årenen er han langsomt blevet dårligere gående og går i dag med en krykke, og kan ikke gå ret langt. Hos ham er det ene ben hårde angrebet end det andet og hans balance er meget dårlig.


Træthed er også et meget kendt symptom på sclerose. Som hos dig er det ikke så meget søvnighed som udmattethed der plager sclerosepatienter.


Som jeg læser dit indlæg kan det meget vel være sclerose du har.


Jeg krydser fingre for at lægerne snart finder ud af hvad det er der er galt.


Birgitte



0
0
Svar på denne tråd
 
 tak....
Forfatter: 
Dato:  23-10-2009 08:08

tak for de gode svar.


Jeg bliver ikke søvnig, det føles, som om, jeg skal besvime, og så "falder jeg hen", som lægen udtrykte det, da jeg prøvede at forklare det. Det føles som om min krop ikke kan klare svimmelheden, og giver op.


Men mon det kan være en ubalance i ørerne. Hmm.


Lidt ligesom når jeg går på ujævnt underlag. Det føles som et puslespil.


Jeg skal til læge i dag, gad vide, om jeg får nogle svar.


Jeg vil i al fald gerne have, det bliver bedre, men uanset hvor meget jeg træner, ex. trapper, bliver det ikke bedre. På hospitalet mente de, det var noget midlertidigt, pga. det ikke var en diskus, så jeg ville kunne løbe og springe efter et par dage. Gad vide hvornår jeg kommer til det.


Lone





Come as you are, as you were, as I want you to be.
As a friend, as a friend, as an old Enemy.

- Nirvana



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hatti...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2009 08:15

jeg syntes måske godt du kunne udtrykke dig væsentlig mere pædagoisk.


Dette er for mig et svært emne, fordi jeg så min fætter langsomt dø over RIGTIG mange år. Jeg så ham ligge som en grøntsag i 4 år, før en spasme i spiserøret endelig tog ham af dage.


Nej, jeg kender ingen der er døde af den milde udgave. Men jeg kender 2, som er døde af den agressive.

Min fætter og så hans far. Min fætter fik diagnosen sclerose som 19 årig, fordi han pludselig ikke kunne gå på venstre ben. Efter en del undersøgelser, fik han diagnosen.

Han var sågar "forsøgsperson" for mange forsøg omkring sclerose, som jeg er ikke ET ØJEBLIK I TVIVL om at han led af sclerose.

Hans far gik det "heldigvis" meget hurtigere med. Han var også i 40'erne da han fik diagnosen.


Jeg har med vilje ikke holdt mig opdateret på sclerose området i snart 6-7 år, fordi det piner mig, at se min fætters historie blive gentaget, igen og igen.

Men jeg har "ufrivilligt" bla haft en chef, der led af de lette attacks, og haft nogle rideveninder, der også har været ramt.



Du må meget undskylde jeg ikke kan alle de fine navne mere.


Men jeg ved dog, hvad sygdommen kan gøre ved et menneske.


Om du så tror det eller ej.



Mvh. Tine

Fotografering?

Klipning tilbydes i Midtsjælland

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=47&i=1880&...y=desc&e=0

Kvalitets DV'ere sælges, kontakt for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd
 
 det er jeg
Forfatter: 
Dato:  23-10-2009 09:29

da ked af hvis jeg ikke udtrykker mig pædagogisk - men jeg har selv sclerose og slås hver evig eneste dag med fordomme og halv viden omkring den sygdom. Dette er et stort forum som har mange læsere og jeg mener det er vigtigt, at det er korrekt viden om sclerose som bliver formidlet.

Uanset hvor følsomt et emne må være - så må der da kunne stilles spørgsmål til et indlæg,når man vælger at offentliggøre det - eller?

Det er da ikke okay at du skriver at din fætter døde af den milde udgave, når det ikke er noget man død af...(det har du så nu dementeret). Det har jeg da lov at stille spørgsmål til? Dit indlæg kan læses på flere måder - derfor mit spørgsmål.


Jeg har holdt mig opdateret - af åbenlyse årsager - men dette gør mig langt fra til ekspert - det er der ingen andre end lægerne der er - derfor stiller jeg spørgsmål og skriver da ingen steder at jeg ikke tror på folk?


Som sagt skal jeg leve med den her sygdom OG alle de misforståelser der er omkring den (hvilket er forståeligt, for det er en kompliceret sygdom) HVER dag - ikke to forløb er ens, men der trods alt nogle ting som er objektive sande og andre som ikke er.


Jeg er klar over dette er et følsomt og smertefuldt emne - derfor er det også vigtigt for mig lige at indsparke at jeg selv har følelserne med i det her...


Indlægget startede med en pige der er bange for hun har sclerose - jeg synes det har taget en HELT anden drejning - og det synes jeg er synd for denne pige - så jeg stopper her..


Lone: Held og lykke hos lægen idag - spørg om ikke du kan få en skanning.








*...mennesket skaber sig selv ved at vælge sin moral ...*


0
0
Svar på denne tråd
 
 Sclerose
Forfatter: 
Dato:  23-10-2009 09:47

Sclerose KAN være arveligt. Men, der er ikke mange % større risiko der bliver. Min mor har sclerose, og har været syg altid, altså al den tid jeg har levet. Min mor er en af de heldige. Hun lever et fuld ud normalt liv, dog på førtidspension. Men, hun er fuldt ud mobil. Hun har accepteret at hun er syg og derfor har sine begrænsinger. Hun bliver også træt og må sove til middag en i mellem.


Ikke alle mennesker med sclerose ender i kørestol, og ikke alle ender med at blive total invalide. Rigtig mange, bliver bare hurtigt trætte.


Jeg er blevet undersøgt for sclerose, da jeg som teenager pludselig besvimede. Var igennem CT, MR og EEG scanning, og der var intet at komme efter.


Sclerose, er en af de sygdomme som man ikke kan dø af, man dør med den.


Hvis nogen har brug for at vide, hvordan man som pårørende har det i sådan en situation, så bare skriv. Jeg har været med min mor ude og holde foredrag, hun køre som frivillig informatør for scleroseforeningen og holder foredrag på SOSU skolerne, og for ny dianostiseret bl.a.


Stutteri Vica - Avl og salg af welsh sec. D

v/ Vicky Stolberg og Camilla Alring

En gang Welsh, altid Welsh.....



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hatti..
Forfatter: 
Dato:  23-10-2009 09:51

jeg går udfra det er denne sætning du mener jeg siger at min fætter døde af den milde udgave.


Jeg har kendt flere der både har været ramt af den milde udgave også min fætter, der desværre døde af det.


Jeg kan godt se det kan misforståes, idet jeg har kommet til at skrive og så i et ord.


Men hvis man læser foroven, står der faktisk at han havde den aggressive.




Mvh. Tine

Fotografering?

Klipning tilbydes i Midtsjælland

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=47&i=1880&...y=desc&e=0

Kvalitets DV'ere sælges, kontakt for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd
 
 Havde heldigvis ikke Sclerose
Forfatter: 
Dato:  23-10-2009 10:17

For 5 år siden, var man på sygehuset helt sikker på at jeg havde Sclerose.


Havde haft nogle jag der gik ned i mine ben og snuren i ben og arme, disse kom og gik og kan stadig dukke op engang i mellem.


Pludselig gled mit ene øje ud til den ene side, jeg blev indlagt hvor jeg både blev scannet og fik taget rygmarvs prøve, hvilket overhoved ikke gjorde ondt så der er intet der at frygte.


Resultatet var heldigvis på både prøven og scanningen at jeg ikke har Sclerose!! Så selvom lægerne tror, har de heldigvis ikke altid ret!!


Jeg håber for dig Azina at du får samme gode resultat.


Mvh

Hanne

0
0
Svar på denne tråd
 
 procent...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2009 10:33

jamen hvis det "kun" er arveligt, så burde jeg ikke have det. Jeg har i al fald ikke fået at vide, vi har det i familien. Vi har alt muligt andet. Men der er meget af familien, vi ikke har kontakt med, så jeg skal da ikke være sikker.


Gigt - jeg tvivler på, jeg har gigt, men skal ikke være sikker- Har fået afkræftet det i hånden, jeg har døjet med, siden jeg var teenager.


Nå, jeg må se, hvad det bliver til. :) Skal snart til læge. Håber jeg når at få sagt meget.


Lone






Come as you are, as you were, as I want you to be.
As a friend, as a friend, as an old Enemy.

- Nirvana



0
0
Svar på denne tråd
 
 læge...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2009 15:06

har været ved lægen - har fået et nyt problem - jeg er blevet helt blæst i hovedet. Så alt det, jeg gerne ville sige, fik jeg ikke sagt, og hun måtte trække det lidt ud af mig.


Hun siger, hun ikke har fået ret meget info fra hospitalet. Det er jeg ked af. Så skal jeg genfortælle det. Plus at hun ikke ved noget om EEG, som hun siger. Så skal jeg åbenbart satse på at spørge dem på hospitalet.


Jeg havde håbet, min læge kunne finde ud af, hvad det er, men sådan fungerer det nok ikke?


lone




Come as you are, as you were, as I want you to be.
As a friend, as a friend, as an old Enemy.

- Nirvana



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider