Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Omkring klage over psykiatrisk diagnose
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 21:57

Jeg er jo fri fra det psykiatriske system efter en rimelig lang historie i det.

Jeg var til en samtale ved overlægen, som aldrig tidligere har talt med mig, fordi jeg bad om at få min diagnose ophævet. (Paranoid skizofreni)


Det fik jeg - men dog med en ny oveni hatten: Blandet personlighedsforstyrrelse. Citat:

"Det konkluderes, at pt. grundlæggende har en personlighedsforstyrrelse. Det vurderes, at denne har blandet karater, idet der dels er en del Borderlinetræk, men også evasive, dependte og umodne karaktertræk samt nogle tvangsprægede træk. Det vurderes, at personlighedsforstyrrelsen har en relativ sværhedsgrad."


De karaktertræk, hun skriver om mig: "... med talrige karaktertræk, herunder tidligere været temelig selvskadende. Lavt selvværd, evne til at opretholde en god facade, men stort kontrolbehov, pligtopfyldende og med høje krav til sig selv, ambitiøs og stræbsom, hjælpsom og ansvarlig. Høj viljestyrke. Dog også indre tomhed, mistroiskhed og svært ved kontakt, både fysisk og psykisk."


Mine spørgsmål er: Er der nogen, som ikke inderholder disse karaktertræk?

Er der nogen der ved, hvor jeg kan få hjælp til at klage? For det skal være en god klage, jeg ved godt hvor, jeg skal klage, men ikke hvordan jeg skal skrive den.


Og til dem, der nu tænker, at de sikkert har ret og god grund og alt det der... Der hører en laaaangt historie med til det. Fakta er, at overlægen simpelthen ikke forstod, at jeg kunne gå fra at søge pension til at have ganske normalt arbejde uden deres hjælp på 3/4 år. Og med planer om at starte i skole på normale vilkår. (Det sagde hun selv)


Nu fastholder de mig i en diagnose, som går på en blandet personlighedsforstyrrelse, men jeg tror da, alle kan nævne træk ved sig selv, der er 'personlighedsforstyrrende', hvis man tager samtlige af de mange slags?

Og jeg er fanget som for evigt psykisk syg, det kan give mig så mange begrænsninger fremover, og jeg vil kæmpe til det sidste for at slippe fri. Jeg troede man gav folk en diagnose, så det blev lettere at behandle et problem. Man giver dem åbenbart også, fordi man ikke kan tåle at have fejlet - så skal man i hvert fald ikke lade patienten blive rask! det kan man i følge den kære overlæge slet ikke blive...


Mvh. Anna


- Nu med verdens fedeste layout :D
0
0
Svar på denne tråd
 
 hvorfor ændre...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 22:15


Mine spørgsmål er: Er der nogen, som ikke inderholder disse karaktertræk?


Jeg vil absolut ikke mene at jeg indeholder følgende karaktertræk: Selvskadende, lavt selværd, evne til at opretholde en god facade, indre tomhed, mistroiskhed og jeg har bestemt ikke svært ved kontakt(hverken psykisk eller fysisk)...


er en diagnose ikke lige meget hvis du ellers fungere i hverdagen??




Hilsen Vivi og hul-i-hegnet-hesten

"ingen hest har græsset forgæves" - steffen brandt ...

3
0
Svar på denne tråd
 
 hvorfor ...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 22:19

Først vil jeg sige at jeg ikke vil udtale mig om om de tager fejl eller ej og hvorvidt det derfor vil give mening at klage eller ej - jeg kender dig jo ikke ... Men hvad er det du ikke kan/må gøre, med en sådan diagnose? Der er vel ikke nogen der forhindrer dig i at lade være at søge førtidspension eller at tage en uddannelse på normale vilkår, uanset hvad de så pådutter dig af diagnoser, eller hvad? Det er slet ikke ment surt, men det kræver mange ressourcer at køre en klagesag, og hvis du ikke for noget ud af det andet end at diagnosen bliver slettet fra et stykke papir, er det måske værd at overveje om du vil bruge den tid og de krafter det vil koste dig at køre sådan en klagesag, så jeg synes det er vigtigt at du gør det klart overfor dig selv hvad du reelt håber på at få ud af klagesagen (andet end at få slettet en diagnose du ikke er enig i, altså).


Du spørger om ikke alle indeholder disse træk.

Dertil må mit svar være at det gør folk både og. Nogle af trækkene indeholder mange mennesker - det kan fx være et lavt selvværd, en god facade, et stort kontrolbehov, høje krav og sådan ... Men forskellen på det er jo i hvilken grad man indeholder disse træk. For nogle er trækkene jo sygelige og udgør faktisk en meget stor del af deres personlighed og det er jo ikke godt. Når trækkene på den måde tager overhånd, så kan det jo fx skyldes en eller anden form for personlighedsforstyrrelse.


Andre af de træk du nævner mener jeg ikke at "velfungerende" mennesker indeholder. Her tænker jeg blandt andet på en generel indre tomhed, stor mistroiskhed og deciderede problemer med både fysisk og psykisk kontakt. Hvis disse ikke fungerer normalt, er man netop ikke velfungerende. Jeg hæfter mig især ved "temmelig selvskadende" - da der står tidligere går jeg ud fra at du ikke er det mere, eller i hvert fald ikke i stor grad, men du har jo stadig været det. Og dét er i hvert fald ikke "normalt" og man er jo selvskadende af en grund.


Jeg ved ikke om du er enig at du led af din tidligere diagnose? Hvis du var det, så vil jeg sige til dig at du også kan prøve at se på det sådan her: Skizofrenier er også personlighedsforstyrrelser - meget svære af slagsen endda. Og en personlighedsforstyrrelse er som udgangspunkt for life, fordi den skyldes at nogle fundamentale ting ikke har fungeret. Men at du nu er gået fra en meget svær diagnose - paranoid skizofreni - til en lettere diagnose - blandet personlighedsforstyrrelse - betyder det jo at du har bevæget dig et stort skridt. Selv om personlighedsforstyrrelsen som udgangspunkt er for life, så kan man jo godt udvikle sig med god behandling og tid. Og det lyder det så til at du har og det skal du da være rigtig glad for og stolt over. Glæd dig over at du nu kan gøre nogle af de ting du vil og at du måske kan blive endnu mere rask med tiden. Og se på psykiatrien som nogle folk der gerne vil hjælpe dig. De kaster altså ikke bare diagnoser i nakken på folk for at få dem til at leve deres liv med førtidspension og så videre - det er hverken staten eller de interesserede i, da det jo koster penge/ressourcer og da lægerne er uddannede til at hjælpe folk, ikke til at gøre dem kede af det.


Jeg skriver ikke alt dette for at virke dømmende eller bedrevidende. Jeg skriver som en der har de samme issues som du beskrives med og som pt venter på en udredning og håber på snart at få en diagnose så jeg har noget at forholde mig til og kan komme videre i min førtidspensionssag. Når jeg får en diagnose skal hverken jeg eller andre bruge den til at forhindre mig i noget som helst - men den skal tjene til at jeg selv og verden kan forstå mig bedre og tage hensyn til når nogle ting måske ikke fungere som det gør for de fleste.


Uanset hvad, så held og lykke med det hele her fra.



2
0
Svar på denne tråd
 
 Diagnose
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 22:26

Jeg har nok ikke udtrykt mig klart nok. Mht. karaktertrækkene: Er det mere end hver 6. pige i folkeskolen, der har prøvet/skærer i sig selv?


Disse ting har været udpræget i begyndelsen af mine teenageår, jeg har dem jo ikke nu - og har ikke haft dem længe. Som teenager er det da ret normalt, man får en kriseperiode i sin søgen efter identitet.


Jo, det betyder meget at få det slettet! dels fordi de ikke har ordentlig belæg for den, det er som sagt en meget lang historie. Og dels fordi den kan risikere at sætte begrænsninger for ting jeg vil komme ud for fremover...



Mvh. Anna


- Nu med verdens fedeste layout :D
0
0
Svar på denne tråd
 
 ok ....
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 22:39

Hver 6. synes jeg ikke er mange, i forhold til at beskrive hvad der er normalt og sundt og hvad der ikke er. Det er FOR mange, fordi det jo viser at de her piger er ulykkelige, men det er jo noget andet. Man siger jo også at depression og stress er blevet folkesygdomme, men det gør dem jo ikke sunde eller normale, bare fordi mange lider af dem.


Jeg vil også sige at der er forskel på at have prøvet at skære i sig selv og så at være direkte selvskadende over en længere periode. Og så mener jeg også at der er forskel på teenage-kriser. Ja, de fleste teens har issues, fordi det er et tidspunkt i ens liv, hvor man er mere sensitiv + at man efterhånden har levet i et stykke tid og derfor har haft lidt tid til at udvikle de mindre velfungerende sider af en selv. Men de fleste teens har ret simple kriser/pubertetsproblemer, som de kommer ganske velfungerende ud af på den anden side. Enkelte har så reelle kriser som bunder i noget dybere. Men det er flot/godt at du er kommet ud af disse ting nu. Det skal du være glad for.


Af ren nysgerrighed - hvad vil det forhindre dig i? Jeg står jo selv i samme situation og kunne godt tænke mig at vide det i forhold til mig selv, hvis det er ok?


Ved du hvilket indhold du vil have i brevet? Enten kan du høre om du kan få hjælp på kommunen af en sagsbehandler (men der kan være ret lang ventetid) og hvis du går i skole kan du måske få hjælp af en studievejleder. De har også tavshedspligt. Ellers kan du måske få hjælp af en i den familie eller vennekreds som er god til det med ord?


Hvis du ikke mener du kan finde hjælp her, kan jeg eventuelt hjælpe dig hvis du er interesseret. Jeg er ret rutineret i officielle breve og det sprog de skal skrives i og god til at stille dem op, hvis du bare giver mig det indhold du vil have med. Jeg ved ikke om du er interesseret i det, men jeg har i hvert fald mulighed for at hjælpe dig (læs: alt for meget fritid), så du skal være velkommen til at sende mig en pb eller mail, hvis du vil.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg tænker
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 22:43

Kan du ikke få en ny evaluering af en privat praktiserende psykolog som du selv går til? Når du så har denne kan din diagnose måske revurderes. men at du vil have den omstødt på det grundlag du giver her.. Det tror jeg altså ikke sker. Der skal ske noget nyt før de ændrer sådanne ting..


Og der er jo to ting at gøre hvis man er syg..


Lade sygdommen/diagnosen definere sig, eller


definere sig selv på trods af diagnose..


Kan du det sidste er du i mine øjne nok heller ikke helt så syg


Okay.. det lyder faktisk forkert.. Man kan SAGTENS være syg med en diagnose, men nogle håndterer det bedre end andre.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 22:48

Natascha

Jeg ved jo ikke, hvordan mit liv vil komme til at forme sig, jeg er kun 21. Men jeg ved at f.eks. adoption er nærmest umuligt med en diagnose. Jeg ved ikke, om det har ændret sig, men sådan var det for et par år siden. Hørt af familiepar der forsøgte, det var begrundelsen for afslag.


Og så er det også, fordi jeg ikke er syg mere. Jeg tror ikke på det system, jeg tror ikke på, at psykoser mv. blot skyldes en fejl i hjernen, idet jeg selv få dem frem/væk ved forskellige handlemønstre - det er lidt mere avanceret end jeg orker at forklare lige nu. Men handlemønstre kan være tanker, hvis jeg en periode tænker dårligt om mig selv, at jeg ikke når det jeg skal eks.

For mig er det det største mål - at få anerkendelse for det arbejde, jeg SELV har gjort uden psykiatriens hjernevask. Undskyld, jeg støder sikkert en masse, men det er min personlige holdning. At andre har en anden er fin for mig.


Problemet er, at hun referer til ting i min gamle gamle journal fra jeg var 15. Og så lidt fra min tid tilknyttet Kolding psyk. Og jeg har ingen ide om, hvad jeg skal lægge vægt på for at få mest muligt ud af det. Vil du hjælpe, så vil jeg meget gerne have hjælpen, for jeg er lidt på herrens mark...




Mvh. Anna


- Nu med verdens fedeste layout :D
0
0
Svar på denne tråd
 
 hjælp ...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 22:53

Ok, jeg kan og vil stadig ikke udtale mig om om du eller de har ret eller delvist ret, men jeg støtter dig i at du uanset hvad skal gøre det du synes er rigtigst for dig, da det jo er dit liv. Du skal bare være indstillet på, at det ikke bare er at klage og vupti, så er problemet løst. Men jeg vil gerne hjælpe dig med at skrive klagen, så skal du bare sende mig en mail med de ting du vil have i klagen. Min mail er: natacha@forum.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spender...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 22:53

Jeg får ingen medicin, har ikke fået i 2009.

Jeg arbejder 40-60 timer om ugen, jeg er ved at tage en ganske almindelig hf. Jeg har min hest. Jeg laver en pokkers masse og klarer mig lettere igennem hverdagen trods mere på programmet end mange af mine klassekammerater.

Jeg har været i systemet indtil juni 2009, men siden jeg kom til distrikt psyk pga alder, i det hele taget det sidste år, har jeg ikke haft brug for nogen former for samtaler, men de har ikke villet slippe mig.


jeg har så absolut ingen symptomer på sygdom! Jo, hvis man mener stemmer absolut er sygt. De er der meget sjældent men kun hvis der er noget galt. det er min krops måde at reagere på, som andre får hovedpine, når de laver for meget eks.


Jeg vil ikke acceptere at blive puttet ind i en kasse, jeg ikke hører til i, specielt ikke når selvsamme psykiater ikke kan argumentere ordentligt. den påstand bygger på vores samtale, mange af de ord, hun skriver i sin konklusion, står ikke skrevet direkte i min journal, jeg har ledt efter dem..



Mvh. Anna


- Nu med verdens fedeste layout :D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Natacha
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 22:56

Det er som sagt en lang historie at skulle forklare, hvorfor det er ekstremt vigtigt for mig. Men tak fordi du gider, jeg mailer til dig, når jeg har stykket noget sammen :)



Mvh. Anna


- Nu med verdens fedeste layout :D
0
0
Svar på denne tråd
 
 se i øvrigt disse links
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 23:10

Du kan lige tage et kig på disse sider:

www.pkn.dk/

pkn.dk/saadanklagerdu/ vejledningomklagemuligheder.html

pkn.dk/public/dokumenter/ klageskema.pdf


Det er vejledning i hvordan man klager i den slags sager. Det sidste link er til et klageskema, som det er en god ide at udfylde og sende med klagen - men under "punkt 4. hvad vil du klager over" kan du skrive kort "diagnose et eller andet et eller andet. Se bilag1" og så vedhæfte din klage så der er plads og mulighed til at få det hele med.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror mange kan genkende ting
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 05:05

hos sig selv som hos borderline:(taget fra wikipedia)


Typiske Borderline kendetegn:
Ustabilt humør
Impulsiv
pludselige følelses udbrud
Følelsen af tomhed
Depressive perioder
Skifter mellem at overvurdere og undervurdere sig selv
Intense og ustabile forhold til andre
Skifter tit venner eller partner
sort/hvid opfattelse af alting (man kan enten lide det eller man kan ikke)
Svært ved at være alene
Uforudsigelig
Giver let op
Svært ved at holde fast i uddannelse, arbejde osv.
Selvskadende
kortvarige psykoser
panik angst
Spiseforstyrrelser


lad os tage den fra en ende af:

Typiske Borderline kendetegn:
Ustabilt humør= pms
Impulsiv= den kjole må jeg bare ha selvom jeg ikke har råd eller nej jeg taget sq bussen ud til min mor grav i dag selvom jeg skulle handle, det må vente...
pludselige følelses udbrud = Jeg klarer ikke min hest skal/er aflives/t, det kan tage lang tid at komme over
Følelsen af tomhed = min hest skal aflives og ingen forstår mig sådan rigtig, jeg mangler den i mit liv og hverdag
Depressive perioder = vi går den mørke tid i møde mange har vinter dep.
Skifter mellem at overvurdere og undervurdere sig selv = når ting går godt tror man at man kan alt, når det går dårligt så mener man at man er uduelig
Intense og ustabile forhold til andre = ret alm for en go del unge i 13-17 års alderen
Skifter tit venner eller partner= ret alm for en go del unge i 13-17 års alderen
sort/hvid opfattelse af alting (man kan enten lide det eller man kan ikke)= ret alm for en go del unge i 13-17 års alderen
Svært ved at være alene = alle har brug for tryghed
Uforudsigelig = impulsiv -nej jeg taget sq bussen ud til min mor grav... selvom jeg har sagt til at hun var dum og ikke fortjener en blomst, men hun var jo bare et menneske..
Giver let op = alle har korte/længere perioder hvor det hele ser sort ud og man har let ved at give op.
Svært ved at holde fast i uddannelse, arbejde osv. = en del unge ved faktisk ikke hvad de vil..
Selvskadende- her skal man være obs for sygdom
kortvarige psykoser- her er sygdom
panik angst- her skal man være obs for sygdom men er man syg fordi man er panisk angst for en eks som har truet en på livet og har prøvet på at slå en ihjel?!
Spiseforstyrrelser- her skal man være obs for sygdom


Er man syg hvis man kan nikke genkendende til bare 6 af tingene..?? Nej ikke nødvendigvis!


Jeg er/okay tættere på var faktisk selv under diagnosen borderline.. Jeg vil gerne i politiet og har brug for at være diagnostiseret rask for at komme ind.. Så der er faktisk ting man skal være rask for at kunne få lov til! Hvilket er yderst vigtigt at huske når man ikke er ældre.. Jeg er 22!


Derudover vil jeg nok mene at hvis du hører stemmer så ville jeg som psyk være obs på dig. Men det kommer an på om det er stemmer der bestemmer over dig eller prøver på at lokke dig til noget eller om det er stemmer der vender en situation i hovedet som når "alm. mennesker" overvejer en diskussion.. (Har selv hørt stemmer)


Team Le Mans

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg sys jo
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 07:13

det er lidt svært- det er ikk bare sort/hvidt. Nu skriver du jo selv at du hører stadig stemmer ind i melle mda det er din krops måde at reagerer på. og hvor mange som hører stemmer i større el mindre grad defineres som værende foruden en personligheds forstyrrelse ?? At de så måske ikk bør tag fra din jouranl fra den gang er en anden sag- men sys det er meget både og det her ud fra hva du skriver. Men hører du stemmer ind i mellem- så kan jeg ikke lade være at sige at jeg personligt ikk kan betragte dig som værende foruden en personlighedsforstyrrelse - jeg er dog ikke uddannet til at sige den slags - der er min personlige mening ud fra hva jeg har læst og lært vedr. den slags.


Selvskadende, lavt selværd, evne til at opretholde en god facade, indre tomhed, mistroiskhed og jeg har bestemt ikke svært ved kontakt(hverken psykisk eller fysisk)...


Selvskadende er jeg ikke. Lavt selvværd har jeg ikke, god facade - jo alt efter situationen og min følelse af at det er nødvendigt, indre tomhed det kan alle komme ud for i perioder, mistroisk - det kan jeg da godt være alt efter igen situationen og grundlaget. Kontakt - ja den kan jeg osse ha svært ved. Men igen kommer dte andet på situationen og menneskene det omhandler.



Nikon-pics4U


1 boks udlejes i 6040 Egtved - gratis mod hjælp i stalden



Her færdes jeg osse: Tør hvor andre tier (IKKE ekstra bladet!)


Termin d 15 dec 09 med en dreng

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 08:56

Jeg kender ikke ret mange teenagere(især piger), der ikke har haft lavt selvværd...


Jeg vil ikke acceptere at blive stemplet med en diagnose, der bygger på, hvordan jeg havde det, da jeg var 15.


Men det er slet ikke det, vi skal diskutere, om hvorvidt jeg er syg eller ej - det er jeg ikke, og derfor vil jeg klage over afgørelsen. Det jeg skulle bruge, var hjælp til at begynde ;)


Det er som skrevet en meget meget lang historie, som jeg ikke kan eller vil skrive ned her. Min historie er meget anderledes de fleste, der har været igennem/befinder sig i samme system. Meget anderledes.


Jeg kan ikke huske tallet, men der findes mange raske stemmehørere. Og hvorfor skal man være syg, blot fordi man tænker anderledes end andre? Idet stemmer jo blot er anderledes tanker. De kommer jo ikke udefra men fra ens eget hoved. Giv hinanden lov til forskellighed. Ligesom der findes mange forskellige intelligenser og nogen tænker i billeder og andre i figurer eller andet... Nogle bliver vrede, andre bliver kede i samme situation.


Hvorfor skal man stemples for at tænke lidt anderledes end hvad man tror er normalt? Hvad med alle de, der er clayvorianter (kan ikke lige huske hvordan det staves) Mange af dem ser også ting, skal de spærres inde og stemples som syge?

Vi har alle forskellige måder at reagere og tænke på, det er uhyggeligt at det i vores, såkaldt civilicerede, verden ikke er plads til forskellighed.


Sygdom er når sindet virkelig er et problem. Det er ikke sygt at tænke anderledes end hvad folk mener er bedst. Det minder mig om en person, som jeg ikke nævner navnet på her, for det bliver sikkert misforstået. Men at 'anderledes' folk (hvem er normale, alle kan få en diagnose på en dårlig dag) er syge, det synes jeg i sig selv er sygt...


Og lad det så ende her, det var ikke en diskution, hvor andre skulle vurdere, om jeg er syg eller ej ;)


Mvh. Anna


- Nu med verdens fedeste layout :D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror du står
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 08:57

stærkere hvis du beviser over nogle flere år at du klarer dig selv.

Det er for tidligt nu, til at din klage vil blive taget alvorligt/ måske til efterretning, så du kan blive "afdiagnosticeret".


Det normale er at man går fra en alvorlig diagnose (her skizofreni) til en mindre alvorlig (personlighedsforstyrrelse) og så kan kun tiden viser om det også er skudt over målet og man skal nedgradere/frafalde diagnosen og gå over til at kalde det som jo HAR været der - for en reaktiv episode/periode istf noget permanent........


Det er det som klagen skal handle om: Om det er en permanent personlighedsforstyrrelse eller dit forløb har været udtryk for noget reaktivt- dvs "det går over igen".

Du står nok stærkere ved at vente.


Jeg har en gang været blandet ind i en sag på behandlerside hvor der bla. blev givet en pension og efter 5 år frafaldtes både diagnose og pension, da pågældende kunne klare sig selv igen (havde taget uddannelse, fået børn mm mens der blev givet pension).


ALLE har spøjse personlighedstræk (mere eller mindre, selvfølgelig), men det afgørende er hvor meget de fylder og hvor meget de styrer ens liv og det kan kun tiden vise.


Eva



Til salg:

1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak + 170 cm (3 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero

2. Sød, dansende 3 års lipizzaner vallak, ca 153 cm

3. Lipizzanerføl 2009

0
0
Svar på denne tråd
 
 Anna, det
Forfatter: 
Dato:  24-09-2009 10:28

Er patientklagenævnet, som du skal klage til. Når du skriver din klage vil det være godt, at have skriftlige argumenter fra andre mennesker, gerne professionelle, med, som kan bekræfte din klage, ligesom at det vil være godt, hvis du har journalindsigt, og med klagen kan modargumentere det skrevne i journalen.


Helenagagt-Le Mans: Til at starte med, vil jeg lige gøre opmærksom på, at sygdommen i dag ikke hedder borderline, men er delt op i forskellige personlighedsforstyrrelser, for at forenkle en voldsom bred sygdom.


De symptomer, som du har fundet og skrevet her, er ganske rigtigt mange symptomer, som mange mennesker har, men når man taler personlighedsforstyrrelse, så er det jo ikke bare PMS eller andet, så er symptomerne tilstede i meget mere udpræget grad, så derfor kan du ikke stille op, sådan som du har gjort.



Mod dumhed, kæmper selv guderne forgæves


Elevponyer søges, se præs.


Rideklubben Hammelev og Omegn






0
0
Svar på denne tråd
 
 det er nok rigtig
Forfatter: 
Dato:  25-09-2009 04:03

Jeg tror eva har fat i noget, mere hvis du vil helgardere dig smiler


Jeg vil jo som sagt gerne ind for politiet.. Jeg har været meget meget syg og har været stærkt afhængig af at få en r*vfuld medicin hver dag for at kunne stå op.. Jeg fik kontanthjælp og havde enkeltfag.. det var hvad jeg magtede..


Men for at vise systemet at jeg er på ret køl og især forbedre mine chancer for optagelse hos politiet har jeg opsagt kontanthjælp 1½ år før det udløb, efter opsigelsen er jeg nu nede på kun en smugle antidep. skulle gerne smide det sidste inden for et par år(er nede på ca en 10.del af det præperat og helt ude af de andre), jeg arbejder fuldtid med mennesker pt. nattevagt hos dreng med muskelsvind og værende sat mentalt tilbage, jeg har også vist at jeg har kunne tage ansvar og styre temprament overfor voldsomt udadreagerende lettere mentalt handicappede på at andet job (vikariat), afsluttet HF, jeg har bil, hest og er flyttet i lejlighed med kæresten.. Det gør helt sikkert jeg står bedre for optagelse og at jeg er "rask" om et par år når medicinen er helt væk, altså at jeg er kommet godt igang med livet og dets erfaringer..


Måske står du også bedre hvis du lader det ligge lidt og beviser at du kan fungere i et samfund.. Bare fordi du ved du kan, så er der mange der absolut skal se beviser for alt


Team Le Mans

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar..
Forfatter: 
Dato:  25-09-2009 05:15

Jeg kan godt se jeres pointe i at vente et par år. Jeg troede bare, at de foretrak klager så hurtigt som muligt, men det er måske ikke ved diagnoser men i enkeltsager. (tvang f.eks.)


Tak for inputs, jeg går i tænke boks :)



Mvh. Anna


- Nu med verdens fedeste layout :D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hey Anna
Forfatter: 
Dato:  25-09-2009 05:50

Lige meget hvad du bestemmer dig for så vil jeg lige benytte tråden til at ønske dig al mulig held og lykke med fremtiden på trods af tidligere diagnoser..


Team Le Mans

0
0
Svar på denne tråd
 
 at vente
Forfatter: 
Dato:  25-09-2009 10:27

Det er en god ide at vente, ja - MEN man skal klage inden for 2 år fra en afgørelse. Hvis du vil vente skal du måske overveje at gøre det anderledes. "Acceptere" at de har givet dig denne diagnose nu, og så arbejde hen imod at de om fx et år giver dig en mildere diagnose/erklærer dig rask. Hvis du så ikke er tilfreds med diagnosen om et år heller, kan du klage over den indenfor de næstkommende 2 år.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Natascha B
Forfatter: 
Dato:  30-09-2009 03:24

Det vidste jeg slet ikke. Tak for information.

Så blev jeg alligevel klogere


Team Le Mans

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mht at "nikke genkendende"
Forfatter: 
Dato:  30-09-2009 13:07

til ovenstående træk - så er det altså IKKE nok til at få symptomerne beskrevet i en diagnose.


For at få en diagnose skal symptomer/træk været karakteriseret ved at være "AF VARIGT HÆMMENDE GRAD" - tjek selv ICD 10 diagnosticeringssystem.

Det er UDELUKKENDE en psykiater der kan diagnosticere. Ikke psykologer osv.


Jeg har selv en diagnose og er da totalt ligeglad hvad der står på papir om mig. Jeg kan bevise hver dag at jeg er en god mor og at min datters og mit liv fungerer - så må en gammel diagnose da stå ligeså meget på papiret som den vil, der er ingen der tager den for pålydende alligevel :-)


Men at blive "sur på systemet" er et typisk paranoidt-skizofrent træk


Mvh Louise og Skjalda fra Meldgården

Mor til smukke Sigrid

31.07.08


Må jeg leje din foldrenser?? - skriv en pb.


0
0
Svar på denne tråd
 
 louise
Forfatter: 
Dato:  30-09-2009 23:29

hvis du skal bruge et "rent" papir fx hvis du skal ind for politiet og du selv mener du er 100% rask. Så kan jeg da godt forstå at man gerne vil have nogen andre til at se på det? hvis man er rediagnostiseret til en ny sygdom.. Så kan det jo ikke være ligegyldigt for din fremtid..


Hvis nu de på baggrund af din tidligere diagnose ville tage din datter fra dig og du mente du var rask nok til at passe hende, ville du så ikke "anke" diagnosen så du kunne beholde din datter??


Der kan være mange grunde til det ikke huger folk at det står i deres papire at de lige nu og her lider af en sygdom..


Team Le Mans


Oldenborger Vallak, 3år, pt. ca. 165 i stg, igang med tilridning sælges for veninde.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm Helena
Forfatter: 
Dato:  01-10-2009 09:00

Jeg ved ikke helt hvordan verden hænger sammen for dig, men jeg fornemmer at du er meget ung!


Ingen myndighed tager et barn fra sin mor alene på baggrund af et stykke papir! Hvor hulen har du det fra??

Man ser da på FØRST OG FREMMEST PÅ BARNET og på mor/barn relationen


Jeg må indrømme at der kan diskuteres meget i denne verden som man ikke har forstand på! Denne tråd er et glimrende eksempel!


Og hvor mener du at sådan et stykke papir "ligger"? Jeg kan slet ikke følge dig - politiet har da ikke adgang til lægelige journaler??!


Argh mand, nevermind


Mvh Louise og Skjalda fra Meldgården

Mor til smukke Sigrid

31.07.08


Må jeg leje din foldrenser?? - skriv en pb.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Louise
Forfatter: 
Dato:  04-10-2009 23:48

Hejsa igen jeg tror har skrevet det et par gange i tråden, men jeg er 22 smiler

Jow når du ansættes får politiet adgang til journaler fordi de kan ikke ansætte folk der er psykist ustabile.. Og det er man hvis man lider af skitzofreni, angst eller andet "spændende"..

Derfor er jeg rådedet til først at søge ind når der står -Rask- på papiret ;O)


Selvfølgelig tager man ikke babyer eller børn fra mødre fordi der står Skitzofen på papirene..

Jeg tager bare et eksempel. Hvis de ville tage dit barn fra dig fordi de mente du ikke kunne passe det og brugte din "gamle" diagnose som værende en af grundende, så ville du vel egentlig gerne have nye øjne på sygdommen hvis du mente at diagnosen var forældet.. Og hvis du ikke mente at de nye øjne så rigtig så det ikke hjalp din sag og følte at den ikke var reel så kunne du vel også finde på at klage eller ønske revurdering?




Team Le Mans


Oldenborger Vallak, 3år, pt. ca. 165 i stg, igang med tilridning sælges for veninde.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej slet ikke
Forfatter: 
Dato:  05-10-2009 11:46

for det du beskriver er helt umuligt at forestille sig! :-)


Mvh Louise og Skjalda fra Meldgården

Mor til smukke Sigrid

31.07.08


Må jeg leje din foldrenser?? - skriv en pb.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Anna...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2009 14:35

Jeg ville lade det være indtil nu.


Jeg må indrømme at en del indlæg fra din side i den sidste tid, har jeg været lidt pas på.


Jeg syntes det er så flot du er kommet så langt. Det er meget meget misundelsesværdigt, men det virker også som om det næsten er blevet en tvang for dig.


Hvis jeg virkelig følte mig rask, ville jeg være ligeglad.

Jeg kunne sagtens søge om førtids pension pga forskellige skader, som også kan afholde mig fra div uddannelser, men jeg har taget det hen af vejen. -Og taget kampene op når de kom.


Nyd dit liv. Nyd du er nået så langt.

Istedet for at fokusere på alt psyk er skidt og de er nogle klaphatte.

At de vil holde dig "i snor", jamen fair nok, det koster jo ikke noget at smutte forbi i ny og næ og hilse på. -Jeg har selv gjort det i en lang periode pga kræft.


Det handler om indstilling. Og jeg tror, udfra hvad du har skrevet her og i tidligere indlæg, at du fokusere for meget på tidligere tider, kontra at nyde din umiddelbare succes.


Nyd den! Og se fremaf i tiden. -Uden at gøre den til et større problem.


3
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke.
Forfatter: 
Dato:  05-10-2009 20:33

Jeg ville bare give dit et klap på skulderen og sige, at din historie er fantastisk livsbekræftende .


Du er tydeligvis kommet rigtig langt siden dine svære teenage år, og du har det godt og er velfungerende. Du har i den grad fået vendt bøtten! Jeg kan godt forstå at du gerne vil have fjernet din diagnose, for der findes en del fordomme og frygt blandt folk i forhold til psykisk sygdom pga uvidenhed. Og det er bestemt ikke unormalt at være "ret langt ude" som teenager. Det er jo der man skal finde ud af hvem man er, og det kan virkelig være svært at gå igennem den periode, hvis man ikke har haft gode sunde relationer til primære omsorgspersoner (i de fleste tilfælde forældre).


Jeg synes egentlig, at det er lidt uhyggeligt at de fastholder dig i din diagnose og i at være "sygelig", for du har jo bevist at du kan fungere normalt. Sådan lidt gysefilmsagtigt faktisk. GENERELT må man sige at det er lidt af et mareridt at tænke på at man skulle blive uberettiget stemplet som psykisk syg, for jo mere man brokker sig, jo mere syg bliver man betragtet værende. "Det første tegn på psykisk sygdom er benægtelse" og som Broget ko skriver "at blive sur på systemet er et tegn på psykisk sygdom" Nu ved jeg godt at i dit tilfælde så du HAR haft store problemer, så de gør det selvfølgelig ikke som en eller anden sammensværgelse, men derimod for at passe på dig. Og det er nok kun i gyserfilm at det sker helt ud af det blå.


Men fortsæt din gode udvikling, så skal du nok få et rent stykke papir en gang.


Mange hilsner Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Louise
Forfatter: 
Dato:  05-10-2009 23:00

Den er ikke umulig for alle desværre. Min mor er læge og har en del historier i den udformning.. Hun har jo tavshedspligt så jeg ligger selvfølgelig ikke inde med personer og navne, hvilket heller ikke er nødvendigt..

Men det jeg beskriver er ikke helt uset.. Godt for nogen børn mindre godt for andre..


Nok om det, hvis du ikke kan forestille dig det så er den jo ikke længere smiler


Team Le Mans


Oldenborger Vallak, 3år, pt. ca. 162 i stg, igang med tilridning sælges for veninde.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Idiotisk svar om ændring af psykiatriske
Forfatter: 
Dato:  24-04-2016 17:59

Hej Anne

 

 

Det er dog det mest idiotiske svar jeg længe har set ja, nærmest inkompetent. Naturligvis vil man gerne have slettet en diagnose, man ikke mener, man har og ikke får en ny stilllet (dog kender jeg jo ikke sagens enkeltheder) og, at du så herudover nærmest opfordre til socialt bedrageri med din bemærkning om konsekvenser, hvis du f.eks. har en førtidspension.

 

Og tænk hvordan det psykiatriske system med ofte kun en lægelig faglig vurdering, kan fastholde folk i en psykiatrisk spændetrøje - selvfølgelig betyder en diagnose / ændring af diagnose, noget for denenkeltes selvforståelse !!

 

Hilsen fra en som har arbejdet i det sociale felt i mere end 43 år og som også kender det psykiatriske systemt indefra, desværre

 

Hilsen

Ulla Busk/ socialformidler

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kære Trådstarter
Forfatter: 
Dato:  24-04-2016 20:22
Indrømmet.

Jeg har ikke læst de andres kommentarer.

Men logisk set er der ikke ret mange muligheder :
1) Du har skizofreni, men er i en velfungerende periode. Den velfungerende periode kan være livslang. 😊
2) Du har en psykiatrisk tilstand. Det lignede godt nok skizofreni, da arbejdsdiagnosen blev stillet, men facit er noget andet og fremtiden vil vise hvad det er.
3) Som 2, bortset fra at "du havde" , og det nu er ved at klinge af.
4) Det hele er en misforståelse, og du opfylder ikke betingelserne for en psykiatrisk diagnose. Du havde et helt andet problem.


Der er et ordsprog "man skal vælge sine kampe med omhu".
Hvis du har haft noget, men det ikke er skizofreni vil det bedste bevis være at leve velfungerende og succesfuldt resten af dine dage.
Skizofrene har ofte svært ved at klare sig, ikke så meget pga de produktive symptomer, men pga de negative symptomer, dvs de trækker sig.
Diverse andre tilstande kan forveksles med hinanden, afhængig af hvilke symptomer der fylder mest, men igen, forløbet vil afsløre hvad det kan have været.

Hvis du om 5 år ser dig i spejlet, smiler fordi det går dig rigtig godt så har du bevist at det kunne sgu ikke være en personlighedsforstyrrelse, det kunne ikke være skizofreni osv.

Og hvad så hvis du HAR skizofreni?
En af mine bedste veninder har skizofreni, det ændrer ikke på at hun er bragende intelligent, smukkere end jeg nogensinde bliver og mere venlig og behagelig end mig.


Jeg mistænker at det at have snakket med en læge, der har vurderet du opfylder betingelserne for en arbejdsdiagnose er for dig et symbol på noget helt andet.
En arbejdsdiagnose er bare en måde at opsummere hvad man har fundet ud af, på en måde så man kan slå op hvad man har lært virkede for andre mennesker med lignende problemer.

Summa summarum :
Det er tankevækkende at du vil spilde en masse energi på at køre en klagesag, når det bedste bevis for at være ud over fortidens problemer er at leve et godt liv og blive ved med at leve.

Så..
Lev vel.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Nu har jeg læst de andres svar
Forfatter: 
Dato:  24-04-2016 21:27
... Personlighedsforstyrrelser vil jeg forklare som, at man har en personlighed hvis struktur er opbygget på en måde, som er langt nok fra "normalt" til at give problemer.
Ja, alle kan føle sig tom, alle kan reagere på deres impulser i stedet for selvkontrol osv... Men hvis det er udtalt i sådan en grad at det giver problemer og det er sådan man altid har været som person , så er det jo et problem.
Vi kan alle, forbigående, opføre os og tænke på en måde der MINDER OM personlighedsforstyrrelse, hvis vi i en periode er hårdt pressede eller bruger rusmidler...
Noget lignende kan siges om diverse andre psykiatriske tilstande. Pres, rusmidler kan fremprovokere noget der ligner diverse tilstande.

I modsætning til kropslige sygdomme er blodprøver med videre upåvirket af psykiatrisk sygdom. Det vi læger har at læne os op ad er kun vores observationevne og samtaler med patienten.

Men...
Medmindre der er gjort uret og der er sket ting som skal rettes nu, ville jeg ikke bruge energi på at sende klage over arbejdsdiagnose afsted.
En arbejdsdiagnose fortæller bare om hvad man så og opsummerer dette.

Det bedste modbevis imod en permanent psykiatrisk diagnose er hvis man lever godt og har det godt.
For ved at have det godt beviser man at en gammel arbejdsdiagnose forudser lige så lidt om fremtiden, som hvis man for 10 år siden var indlagt med et avanceret brud...



Hvis du klager, så er der en side hvorpå der står at tidligere arbejdsdiagnose er frafaldet. Uhh, og hvad så?

Hvis du har det godt, og dit CV viser at du magter studier, hestehold, har et godt socialt netværk og senere får fede job, men for 5 år siden havde en indlæggelse i en presset periode og fredeligt forløb i den efterfølgende opfølgning, DET SIGER MEGET GODT! Også når du er 35 og vil adoptere fra Bolivia...

Kære Trådstarter.
Medmindre der er noget meget vigtigt du skal bruge det stykke papir til nu, så tag det roligt.
Hvis du bliver ved med at have det bedre og bedre vil det ende med, at du bliver afsluttet fra dit forløb fra distrikpsykiatrien, fordi du har det godt og de derfor intet kan gøre.
Hæhæ, så ender du med at have papir på at du er kedeligt normal, på trods af du er grundig undersøgt...
Få mennesker har papir på at de er normale...

Hæhæ.
Det bedste bevis på en god psyke er et godt liv. Brug energien på det.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Øøøhhhhh
Forfatter: 
Dato:  24-04-2016 21:40

i har godt set, at tråden er fra 2009, ikk???

Tror måske ts har fået løst sit problem eller er kommet videre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 År 2009?
Forfatter: 
Dato:  24-04-2016 21:52
Nix.

Det havde jeg absolut ikke set.
Men så må vi bare gå ud fra, at Trådstarter har levet lykkeligt lige siden.
0
0
Svar på denne tråd
 
 År 2009?
Forfatter: 
Dato:  24-04-2016 22:15
Nix.

Det havde jeg absolut ikke set.
Men så må vi bare gå ud fra, at Trådstarter har levet lykkeligt lige siden.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tralalalmaa
Forfatter: 
Dato:  25-04-2016 07:19

Jeg vil ikke skrive offentligt, Men send mig en PB med din mail, så skal jeg nok skrive hvordan jeg blev "diagnose fri"

min første diagnose var paranoid skizofren, min næste var skizotypi og nu er jeg fri :)


Nu Med Egen Hest

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sådan en gammel tråd...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2016 10:53

Wauw hvor surrealistisk den gamle tråd kom op igen. Jeg er slet ikke aktiv herinde mere

 

Men lige for at lukke den inden folk bruger mere tid på gode råd og forkert oplysning (Man kan godt komme sig fra skizofreni, det gør 1/3) så lever jeg et helt almindeligt liv i dag, velfungerende, foredragsholder, coach, snart uddannet cand.scient og snart gift med en dejlig mand.

 

Men jo, diagnoser forfølger en. Lige nu sidder jeg og venter på en afgørelse om hvorvidt jeg må beholde mit kørekort lidt længere end de 3 år jeg måtte sidst, fordi "tilstanden skal holdes under observation". Jeg har heldigvis endelig fået en henvisning til en psykiater - nu skal jeg bare lige vente et år ;)

 

Det har omkostninger at have en diagnose. De er ret ligeglade med, hvordan man ellers lever. Men det er nu ikke noget, der påvirker mit daglige liv - heldigvis :)

12
0
Svar på denne tråd
 

Tråden er låst for tilføjelse af nye indlæg.



Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider