Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Et såkaldt ord
Forfatter: 
Dato:  21-10-2008 14:34

Hvad er det der sker for såkaldte journalister for tiden? Er ordet "såkaldt" blevet det nye mode-ord? Bliver de aflønnet efter hvor mange gange de kan bruge det? Eller er det blot sådan et kloge-ord som de bruger når de ikke helt forstår hvad de skriver om?


I dagens avis fandt jeg en omtale omkring "det såkaldte analoge tv-signal" som stopper i 2009. Hvorfor er det et "såkaldt" analogt tv-signal? Et analogt signal er vel for dælen da analogt?!?! Og ikke et signal man bare kalder analogt i mangel af bedre?


Jeg vil derfor gerne nominere ordet "såkaldt" til Året Hadeord 2008.


Begrundelsen for den såkaldte nomiering er, at der i den seneste såkaldte tid er gået såkaldt sport i at benytte ordet blandt såkaldte journalister.


Eller har jeg bare helt misforstået brugen af ordet?

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-10-2008 14:43

Måske går de såkaldte journalister ud fra, at de såkaldte læsere ikke ved, hvad et analogt signal er? Og så tror at de har forklaret det, ved at tilføje ordet "såkaldt"?


Kender i iøvrigt det, at når man siger et ord for mange gange, smadrer man det, og det mister al betydning?

"Såkaldt" er nu officielt et såkaldt smadret ord i mit hoved


Rose - og Kongejordens Cardiff


********Cardiff søger part!********

Se her: www.heste-nettet.dk/lodge/81040/ hest/128952/



0
0
Svar på denne tråd
 
 Den danske sprog
Forfatter: 
Dato:  21-10-2008 15:16

Kan vi tilføje:


- Man åbnede op for diskussionen...


- Det er fordi at ...




Venligst Jen9


"Tomorrow is another day without any mistakes"

Anne fra Grønnebakken

0
0
Svar på denne tråd
 
 Og selvfølgelig...
Forfatter: 
Dato:  21-10-2008 15:24

... må vi ikke glemme den med at kende forskel på hans og sin.


Og det der med både.... men også. Det er også slemt.



£isbeth & Baloo

All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.
(Walt Disney)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvis man ikke ved...
Forfatter: 
Dato:  21-10-2008 19:44

hvem Hans er, så kan man ikke bede ham holde både sin og hans mund!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-10-2008 19:49

Og så var der sms'en jeg fik fra TV2 idag:


"Et enigt nævneting hat kendt to unge mænd skuldige i at planlægge terror i den såkaldte terrorsag fra Glasvej"


Æhm - de er blevet dømt ud fra terrorloven, så er det vel en terrorsag og ikke en såkaldt.


Når jeg ser ordet såkaldt, læser/hører, jeg det som et ord med lidt sarkasme.


"Det er den såkaldte dygtige undervisningsminister der er skyld i det"




Med venlig Hilsen
Yessika - Razz og Parfait - altid ynglingsdyrene!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-10-2008 20:16

Såkaldte.....


Det såkaldte ord er nedladende måske, meningen med det såkaldte ord såkaldte er at hvis det såkaldte bliver brugt i den såkaldte rækkefølge, så kan det fremkalde et såkaldt debat.

Det samme kan såkaldt skrives om den såkaldte kuglestøder, så i givende omstændighed er såkaldt danser, hvis man såkaldt kan kalde det det. Nu er såkaldt så blevet anerkendt, da det såkaldt har fået sin egen såkaldte bøjning.

Dette må være den såkaldte perfekte måde at beskrive såkaldte på eller er det såkaldte korrekt måde.







Mvh Viben.



Hvis du ikke ved hvad du vil, kommer du aldrig videre.


Heller ensomhed end dårligt selskab.

0
0
Svar på denne tråd
 
 **smil**
Forfatter: 
Dato:  21-10-2008 20:21

jeg har sjovt nok også lagt mærke til at såkaldt bliver skam-brugt for tiden. heldigvis tror jeg det driver over igen. heldigvis er moden vist ved at have forladt "agtigt" ordet der har været brugt nådesløst på samme måde.


når det nu er sagt, så er "såkaldt" jo nedladende, og faktisk synes jeg at mange journalister og tv værter har udviklet noget af en mund. jeg synes der er ved at udvikle sig en "flabet er fedt" tendens. eller også er jeg ved at være blevet en gammel sippe


Hvis Gud er så god, hvorfor er der så lyn afledere på alle kirker? tag dig lige sammen religion! :-)





Telepati, Healing og massage tilbydes




0
0
Svar på denne tråd
 
 Skimler
Forfatter: 
Dato:  21-10-2008 20:44

Jeg er så ved at blive træt af de såkaldt skimle heste herinde. Der findes squ ikke noget ord der hedder skimle, jo at skimle.


Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd
 
 hey....
Forfatter: 
Dato:  21-10-2008 20:53

hvad sker der lige for at sige at det såkaldet ord agtigt har været brugt nådesløst? Det er jo et såkaldt fabelagtigt ord som man kan putte bag ting som man såkaldt ikke helt kan beskrive.


Må indrømme at jeg ikke har set det såkaldte ord, såkaldte, brugt utilstedeligt, men vil da holde lidt mere øje med det såkaldte ord i fremtiden. Så kan det være at jeg også bliver irriteret på de såkaldte journalister der ikke ved hvordan man bruger det såkaldte danske sprog ordentligt.


Har vi efterhånden fået såkaldt nok af at se såkaldt skrevet så mange gange. Her er det såkaldte ord, såkaldt, ved at have mistet sin såkaldte betydning, og jeg kan snart heller ikke finde ud af at stave det længere.

Ud med skidtet.. det er SMADRET nu. Duer ikke, væk!!


Mvh. Anne.


Senest set på ryggen af en haffe-laffer!

Skønt!


What doesn't kill you

Makes you stronger!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-10-2008 21:10

Det var synd, jeg kunne ellers godt lide det såkaldte ord

Måske vi skulle skrive et såkaldt mindesord





Mvh Viben.



Hvis du ikke ved hvad du vil, kommer du aldrig videre.


Heller ensomhed end dårligt selskab.

0
0
Svar på denne tråd
 
 kan vi
Forfatter: 
Dato:  21-10-2008 21:14

Kan vi ikke også udrydde ordet "tildens" som bruges flittigt herinde?


Tildens!! Helt ærligt?!





Mvh Tina, desværre uden Turpin


(Her skulle der have stået en signatur, som skulle vise hvor belæst og dybsindig jeg er....)



Til Dick Turpin:

"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."
0
0
Svar på denne tråd
 
 nu vi er igang
Forfatter: 
Dato:  21-10-2008 21:19

nu vi er igang kunne vi måske også gøre kål på "selVskabshest"? og "labradore"?


Hvis Gud er så god, hvorfor er der så lyn afledere på alle kirker? tag dig lige sammen religion! :-)





Telepati, Healing og massage tilbydes




0
0
Svar på denne tråd
 
 Alt andet lige
Forfatter: 
Dato:  21-10-2008 21:32

Hvad så med "alt andet lige", det var også totalt på mode på et tidspunkt. Fuldstændigt overflødigt, og jeg mistede altid koncentrationen, når jeg stødte på det!





Mvh
Majbritt



kun 2 ting er uendelige........universet og menneskets dumhed!
0
0
Svar på denne tråd
 
 welll.....
Forfatter: 
Dato:  21-10-2008 21:36

Mens vi er i gang, kan vi så ikke myrde det såkaldte ord "smiler" samtidig? Jeg får simpelthen de her såkaldte ticks hver gang nogen skriver det. Sæt dog en smiley!


A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  21-10-2008 22:40

For min skyld må folk gerne skrive såkaldt, hvis bare de lærer at stave


Såkaldte ord og fraser der ofte bruges herinde:


Tildens

Selvskabshest

Måske, måske ikke (jamen er det ikke netop dét måske betyder?)

En Welchpony

Fordi at

Norbagger

Forkert brug af syntes


Find selv på flere..


Emilie Watson


Jeg søger en billig, men absolut brugbar kvalitetsdressursadel(Stübben, Passier, Country, Kieffer el. lign), 17" med bred bom. Alder og skønhed er ikke vigtigt!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Såkaldte tics
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 03:45

Hm Rikke får du tæger? ;-)

Personlig får jeg fnuller af et vist amerikansk ord, der tit erstattes med beep. Jeg så et program om soldater, og sjanten sagde vist beep-ordet 5 gange i hver "sætning". Det tyder på en alvorlig sproglig fattigdom- lige som det i radion udbredte "kan man sige". Ja, det kan man, så gør det dog! En overgang skulle alt forresten "italesættes"- hvad det så betyder... :-P



Mvh
xtiny


*** Kærnemælkshorn til Folket!***




0
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 07:27

hmm har ikke læst resten af indlæggene- vil bare påpege at såkaldt er noget jeg bruger om ting jeg kan ha en grund til at mene er noget andet- hvor det ikke stemmer overens, ek hvis en kalder sig noget denne reelt ikke er men blot kalder sig.


Eks. min SÅKALDTE far. Han er IKKE min far- han har blot avlet mig. Men han skal jo som sådan kaldes for far- men er kun min såkaldte far i den forstand da han jo aldrig har været der som min far.



Udlejning af hestetrailer-

Mangler du wrap, hø el lig? Send en pb for mere info.


Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket eller hadet intet midt imellem

0
0
Svar på denne tråd
 
 Eller sætningen
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 08:15

"Havde jeg nær sagt" efter det de lige sagde.


ØH idiot du har jo lige sagt det....



Illum

.


0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 08:32

Jeg var egentlig ikke idiot, men det blev jeg da jeg læste denne debat. Ordet 'såkaldt' står nu på lystavlen over irriterende ord. Er der nogle som tæller hvor mange gange vi brugte det?


- Sagde DitteLouise


"There are 2 kind of evil people. People who DO evil stuff, and people who SEE evil stuff being done, and not trying to stop it"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Journalister
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 09:05

man hører i radioen sige "va'det hedder" er heller ikke smart at høre på!


Det hedder heller ikke i vinterS eller i sommerS men uden S!!


Det hedder heller ikke 1 kilomet!!! 1 KILOMETER!


Så kom jeg af med det!


Og så lige noget jeg har undret mig over:


Hvordan kan en hest/pony være SMART? Ser det ofte i salgsannoncer...


Annette ordkløver


Ja, sådan er vi heldigvis så forskellige.....


Uanset hvad der sker, står solen altid op igen i morgen.

(Citat: cykelrytter Frank Høj)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hadeord
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 09:26

Så vil jeg gerne ved samme lejlighed også have aflivet ordet "strukket"! Der er f.... ikke noget, der hedder strukket!!!


Det bruges rask væk som en bøjning af både "at strikke" og "at strække" - f.eks. "hun har strukket en trøje" eller "jeg fik strukket ryggen godt ud".

Det hedder da "strikket" og "strakt"!

Gudhjælpemig om der ikke stod i BT her forleden, da de skulle forsøge at komme med gode råd mod ryg- og hovedsmerter, "Husk at få strukket musklerne godt ud".

Måske den såkaldte jounalist skulle på et lille dansk-kursus?


Annette: jeg får også fnidder, når nogen siger "1 kilomet"!

Hvis man spørger de samme mennesker, hvor meget 100 cm. er, så siger de rask væk "1 meter" - de fleste kunne ikke drømme om at sige "1 met".

Hvorfor så "1 kilomet"? Det er jo samme ord - en kilometer betyder bare en 1000-meter...doh!


Hilsen

Annelise


0
0
Svar på denne tråd
 
 Annelise
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 09:31

Nemlig!!! Lige præcis!!! Jeg fatter det ikk'! Nå men der kan skrives tykke bøger om det jeg ikke forstår! :-)


Annette


Ja, sådan er vi heldigvis så forskellige.....


Uanset hvad der sker, står solen altid op igen i morgen.

(Citat: cykelrytter Frank Høj)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pludselig
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 09:35

Pludselig føler jeg mig slet ikke så alene :-D



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 13:17

Har faktisk ikke bemærket nogen overdreven brug af det ord, men det vil jeg da bemærke for eftertiden ;)


Men folk burde i den grad også lære, at synes = nutid, mens syntes = datid!


(:

0
0
Svar på denne tråd
 
 Og jeg
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 13:41

vil aldrig igen kunne læse en såkaldt artikel i et blad uden at tænke på denne såkaldte tråd.


Håber jeg har udtrykt mig gramatisk korrekt.


Karin


Køn, stor hoppeplag efter Kaiser Wilhelm sælges, morfar Parlør



0
0
Svar på denne tråd
 
 Forresten
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 13:54

Brugen af ordet "lagt" er også helt hen i vejret. F.eks. hører man ofte: "Bogen har lagt på bordet", hvad har den lagt? Æg? ;)


I det hele taget er der rigtig mange sjove ting, som man kan få sagt, men nogle er bare mere irriterende end andre (:


(:

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du mangler
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 13:54

et m i grammatisk!!!


Annette


Ja, sådan er vi heldigvis så forskellige.....


Uanset hvad der sker, står solen altid op igen i morgen.

(Citat: cykelrytter Frank Høj)

0
0
Svar på denne tråd
 
 og....
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 13:58

I glemte "tit og ofte".


Godt skrevet Jan


Xoco82 & Davina

stud.theol


Én gang løsdriftshest - altid løsdriftshest


"Ingenting udover det rimelige er behageligt, hverken for en hest eller et menneske" (Xenophon:Peri Hippikês)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Johanne
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 14:31

Arj, det er da bare jysk!

Min kære nordjyske husbond har også "lagt på sofaen" - ikke ligget.

Og han "lå nøglerne på bordet" - han lagde dem ikke.


Et andet fjoget udtryk er "på sigt". Hvor længe er det?

Jeg kan forstå, at man taler om "på kort sigt" eller "på lang/længere sigt" - men "på sigt"..?

Det værste er, at jeg ikke kan sige mig fri for selv at sige det ind imellem!


Og kan vi så ikke også få afskaffet "at skyde en hvid pil efter noget"?

Det korrekte udtryk er altså "at skyde en hvid PIND efter noget".

Forklaringen kan findes her - sammen med forklaringen på en masse andre gode ordsprog.


Hilsen

Annelise


0
0
Svar på denne tråd
 
 Annelise
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 15:26

Det er det ja, men det er stadig væk ekstremt træls at høre på ;) Også alle sønderjyderne (er jeg også selv), der siger "gist" i stedet for gad, det holder jeg heller ikke ud ;)


Det med "på sigt" kommer jeg også til at sige en gang imellem, men nej det giver ingen mening.. (;


(:

0
0
Svar på denne tråd
 
 Annette
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 15:36

Det er stavning, ikke grammatik


Karin


Køn, stor hoppeplag efter Kaiser Wilhelm sælges, morfar Parlør



0
0
Svar på denne tråd
 
 xtiny...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 16:12

xtiny: Ja har da haft et par stykker (eller måske var det skovflåter (ved sgu heller ikke om det er stavet tigtig))

Var godt nok i tvivl da jeg skrev ordet, og havde først stavet det uden "k". Men de s*atans "k'er" sniger sig ind alle vegne


A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd
 
 altså...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 17:09

Hvor er det dog en herlig debat... må sige at i alle passer ind i gruppen "jeg dømmer dig når du staver forkert!" på Facebook... Der er en hel masse mennesker der har det på samme måde. Det er fantastisk!


Der er ikke noget sjovere (og måske værre) end at være ordkløver. Man kan drive folk, næsten, til vanvid. Til gengæld har jeg det i hvert fald med at lægge mærke til stort set ALT hvad andre siger/skriver, der ikke er helt korrekt. Det kan være lidt af en plage.

Og dermed ikke sagt, at jeg selv er fejlfri, for det er jeg på ingen måde. Jeg er selv blevet rettet i at sige jeg/mig på de forkerte tidspunkter.


For lige at nævne en anden ting der irriterer mig, så er det folk der siger PÅ-kørsel og AF-kørsel når de snakker om motorveje. Det er en TIL- og FRA-kørsel... ellers påkører man jo noget, og det er jo ikke det man gør! og hvis man kører AF motorvejen, kører man så ikke i grøften?


Mvh. Anne.


Senest set på ryggen af en haffe-laffer!

Skønt!


What doesn't kill you

Makes you stronger!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vil hellere nominere TV2 tekst tv
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 17:11

for "sprog-spadseri" for magen til dårlige formuleringer findes ikke.


Mvh

Gitte-Mor

Tera/feb-05 og Lian/dec-07


Mine heste:
- Pintohingsten Jack D
- Hingsteføl Joker

- Knabstrupper vallak Makron

KØBES: Føldækken 100-110, pony pude (stg136), alt ridetøj til 4 årige

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg får
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 17:37

fnug af en klassisk lollandsk talemåde - "Han bedte selv om det"


NEJ!! Han BAD selv om det gjorde han!




/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

0
0
Svar på denne tråd
 
 såkaldt
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 18:00

Jeg har nu ikke lagt mærke til, at "såkaldt" bliver brugt i større udstrækning end tidligere. Og hvorom alting er, så er det fortsat et af mine yndlingsord - selvfølgelig brugt i en fornuftig sammenhæng.


Noget, der til gengæld kan få mig til at krumme tæer, er "en billigere/dyrere pris" - det giver altså absolut ingen mening. Korrekt er derimod en lavere/højere pris, selv om det åbenbart ikke er sjovt at sige...


Og der findes et hav af den slags, så jeg tror bare jeg stopper med det ene eksempel ;-)


Wildly & Hannibal

Besøg os på vores hjemmeside!

medlem af AWR

Candyfloss forever!
~~~~~~~~
Fighting for peace is like fucking for virginity

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nutids-r og orddeling
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 22:52

Endnu et par nomineringer til listen over dømt-ude-fejl (som journalister og reklamefolk desværre også bruger forkert alt for tit):


Nutids-r'et. Suk. Det kan da ikke være så svært? Jeg cykler=jeg kører. Slut. Jeg kan cykle=Jeg kan køre. Slut. Suk. (Her må jeg lige fremhæve facebook-gruppen Manglende nutids-r bør straffes med stokkeprygl)


Orddeling: Det skulle jeg måske have skrevet i to ord af hensyn til de utroligt mange mennesker, som tydeligvis ikke kan læse ordet hvis det bliver for langt og derfor deler det op i umotiveret mange ord ligesom man gør på engelsk. Suk. (Og her må fremhæves facebook-gruppen Bevar sammensatte navneord)


Ak ja, den danske sprog er en svær en. :-)



Ønsker du dig en portrættegning af din hest eller hund? Så se min hjemmeside www.lyngsvensson.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad med...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2008 23:34

... Ekstra bladets journalister der selv opfinder ord? Kniv-dræbt, trafik-dræbt og pistol-skudt. Er det ikke i samme genre som fut-tog og muh-ko???

Hørte i radioen idag, at polititet havde konfiskeret et skarpladt skydevåben - MED PATRONER I!!!


Irriterende ord og vendinger:


1 drinks

1 tons

sopdice (softice)

hopuuu (hovedpude)


Og jeg tilslutter mig helt og aldeles den gruppe der ser rødt, ved det uhæmmede misbrug af ordet -agtigt (som slet ikke er et ord)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hov- jeg glemte
Forfatter: 
Dato:  23-10-2008 07:32

Helt mine såkaldte personlige hade-ord:

Hjemmerøver (modsat uderøver? bankrøver? Hvad?) og flugtfanger. Altså en flygtet fange er på flugt, men en flugtfange må være på flugt over plankeværket, som en anden frikadelle. Eller hvad?! I fuld flugt kan han/hun dog ikke være hele tiden...

En røver er en, der med vold eller trusler om vold, tiltvinger sig værdier fra andre. Men en hjemmerøver- røver han/hun så folks hjem fra dem?


Nu jeg tænker efter, er begge de sproglige misfostre vistnok fostret af EB-journalister...



Mvh
xtiny


*** Kærnemælkshorn til Folket!***




0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-10-2008 08:34

Trine T: Ja, den er virkelig også dybt irriterende! Bedte er bare ikke et ord!


Kalos: De grupper vil jeg straks melde mig ind i, for det er da bare dybt godnat, at folk ikke kan finde ud af det! Så svært er det altså heller ikke!


(:

0
0
Svar på denne tråd
 
 sproget
Forfatter: 
Dato:  23-10-2008 17:43

Bedte er ikke klassisk lolsk, det bruges desværre også i andre landsdele...


I går prak jeg mig på en nål.....



Venligst Jen9


"Tomorrow is another day without any mistakes"

Anne fra Grønnebakken

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider