Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 karpaltunnelsyndrom
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 11:03

Jeg har igennem 2 års tid, gået med smerter og føleforstyrrelser i fingrene.

Har været til en masse undersøgelser for div gigtlidelser, uden resultat.

Nu har en reumetalog, fortalt mig, at mine symptomer evt. kan være årsag til karpaltunnelsyndrom, så er mit spørgsmål: er der nogen som kender til dette, og kan man forvente, et normalt arbejdsliv efter operation?


Katja


it´s not the words you throw away it`s how you say it

Joey Tempest - musiker

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja der er
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 11:05

Stor succes rate på den slags OP.


Og der er kun den udvej, det vil kun blive værre.


Det kan ske at OP skal gentages efter nogle år.


De åbner og høvler noget knogle af, så der er plads til alt det der skal kunne ligge der.


Illum


0
0
Svar på denne tråd
 
 karpaltunnelsyndrom
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 11:08

Tusind tak, for det hurtige svar.

Det lyder rigtig godt, at operation kan klare problemet


Katja


it´s not the words you throw away it`s how you say it

Joey Tempest - musiker

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der vil altid være
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 11:10

En bedring, men om det bliver som hvis man ikke havde brug for OP ved jeg ikke.


Men spør lægen ;-)


Illum


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg gjorde det.
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 12:14

Jeg har fået det gjort. Hvilket var noget af det bedste jeg kunne gøre.


Smerterne er til dels væk, og jeg har ikke sovende fingre mere. Dog har jeg ikke fuld styrke i hånden. Men dette er jo bare en mindre bagatel, når jeg slap fra hævede fingre, håndled og smerterne.


Jeg skrev til dels, fordi jeg også har leddegigt, og til tider kan have lidt svært ved at skildne smerterne mellem gigten og kts.


Skimmel 1'er ca 143-145 høj, 16-18 år vallak Savnes.

.

Se efterlysning

.

www.heste-nettet.dk/forum/7/104754/ 104754/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rettelse
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 12:16

Der bliver ikke høvlet knogle af men, skåret et lille bånd over i håndleddet som holder sener og blodåre på plads. hvis båndet er for stram, kan det mindske blodtilførslen og man kommer til at døje med sovende fingre, prikken og stikken. De undersøger det ved at sende elektriske impulser igennem dig - det gør ret ondt.


Selv OP er enkel og foregår i lokalbedøvelse. Der bliver lavet et lille hockey-snit på ca. 2x3 cm og det er alt.


Min svigermor har fået lavet på begge hænder og det har hjulpet hende meget. Min kæreste har fået lavet på den ene og bør få lavet på den anden også. Men han har dannet meget arvæv, så det sidder og trykker istedet, så han er ikke helt fit og det er også det der afholder ham fra at få lavet den sidste.


Det er rigtig godt fortalt på denne side:


www.auh.dk/gammel/akh/afd/afd-e/dk/ haand/pticts.htm


Har du spørgsmål, er du velkommen til at skrive privat.


Mvh


Rikk


Til salg:

3 års hoppe - kanudos xx - Induc (deltaget ved eliteskue)

1 års hoppeplag - Heartbreaker - Induc

Hoppestammen har avlet nr. 7 ved senior DM i dressur 2007


Se dem på http://www.stutteri-bruun.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Høvler man
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 12:20

ALdrig noget af ?


Skære man kun båndet.


Illum


0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 18:22

Illum - jeg har aldrig hørt om at høvle noget af, da man nemt bare kan skære det lille bånd over også er problemet løst. Måske hvis dette ikke er nok, kan man "høvle" - men det lyder lidt voldsomt for lige præcis det problem.


Men jeg er ikke hverken ekspert eller læge - så det kan da nok sagtens være sket.


Mvh


Rikke


Til salg:

3 års hoppe - kanudos xx - Induc (deltaget ved eliteskue)

1 års hoppeplag - Heartbreaker - Induc

Hoppestammen har avlet nr. 7 ved senior DM i dressur 2007


Se dem på http://www.stutteri-bruun.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift!
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 23:02

Jeg har fået lavet operationen i begge hænder, med et års mellemrum - begge med succes!


Jeg var dog ikk noget særlig grundig forundersøgelse igennem, som RikkeBruun ellers nævner.. Jeg var til læge, som kunne genkende beskrivelsen af mine symptomer (han kunne dog ikk fremkalde dem som han burde).. Han gav mig en henvisning til en special læge - han lyttede også til mine beskrivelse af symptomerne, kunne fremkalde dem lidt og så fik jeg en tid til operationen!!!


Selve indgrebet foregår ved lokalbedøvelse.. Det at lægge bedøvelsen, var for mig, møg ubehageligt - men resten var helt og aldeles smertefrit! Hos mig lavede han også kun en masse små snit i senen for at gøre den mere smidig - ikke noget med at høvle noget af knoglen!


Resultatet mærkede jeg allerede første nat - ingen sovende fingre/underarm for første gang i næsten to år!!! Jeg var noget handicappet de første par dage, men fik hurtigt bevægeligheden tilbage igen.. Jeg var sygemeldt 4 uger og startede så op på fuldtid igen, uden større problemer (er maler). Jeg tror dog heller ikke at jeg har fået min fulde styrke tilbage (bliver lidt hurtigere træt/tung i fingrene), men jeg er ikke generet af det..



Det eneste jeg er dybt skuffet over er informationene!!! Jeg fik at vide at havde man først fået foretaget indgrebet, ville man være "kureret for livet".. Da jeg så i sommers begyndte at få symptomerne i højre hånde igen (i meget meget mild grad) slog jeg det bare hen som indbildning - indtil jeg her på hn læste at man godt kan forvente at operationen skal gentages igen!!! Har dog intet mærket her vinteren over, så håber og beder til at det bliver væk!!!


Håber du kunne bruge "historien" til noget!!!


Sanne

0
0
Svar på denne tråd
 
 karpaltunnelsyndrom
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 11:45

Tak for Jeres svar, det lyder til, at Jeg ikke skal frygte noget, og kan få et normalt arbejdsliv, efter operation.


Katja


it´s not the words you throw away it`s how you say it

Joey Tempest - musiker

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 12:45

hej jeg har også fået lavet OP i begge hænder kunne dog ikke vende tilbage til mit gamle arbejde, for lægerne frarådede kraftigt håndledsbelastende arbejde så er i gang med ny uddannelse. så om du kan fortsætte med dit job må næsten være op til lægerne. fik mine lavet med 3 måneders mellemrum. og det har virkeligt hjulpet mig. mvh line

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lang tid
Forfatter: 
Dato:  10-02-2008 14:51

Gik med div smerter og følelseløshed i små 5 år før der skete noget bl.a. pga ventetid (2år). Blev OP og der gik syntes jeg lllaannnggg tid før jeg kunne bruge hånden optimalt igen. Dvs jeg har nok 80% førlighed tilbage langfingeren er stadig "død" i ydereste led og nedsat kraft i hånden, kan også godt få ondt når jeg overanstrænger den og når det er koldt. Men langt bedre end at gå med det så lov mig ikke at gå for længe inden der sker noget. Og med vores frie syge´hus valg hvilke jeg ikke havde kan du nok komme til med mindre ventetid end 2 år.


Mvh

heidi



Part søges til lipizzanervallak i Smørum



Nihil intentanum

Felix vi ses igen min skat

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg arbejder med en..
Forfatter: 
Dato:  11-02-2008 06:49

syerske, der har fået lavet denne operation med stort held. Hun arbejder som før hun fik symptomerne.. og syersker bruger jo deres hænder en del.


Misund ingen hans tilsyneladende lykke
Du kender ikke hans hemmelige sorger.
(indisk ordsprog)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alternativt
Forfatter: 
Dato:  11-02-2008 10:15

Jeg har også haft (og har vel stadig på et eller andet plan) karpaltunnelsyndrom. Også i en grad så jeg blev indstillet til operation.


Nu har jeg ikke særlig meget lyst til at blive skåret i (det er der vel ingen der har frivilligt) så jeg undersøgte om der var andre muligheder. Og via HN kom jeg i forbindelse med en kanon-sød dame, som kunne hjælpe mig med laserbehandling.


Hun var meget omhyggelig med at forklare, at det ikke er en tryllestav, men at der var store chancer for at jeg kunne "repareres" uden operation.


To gange tog det. Siden har jeg ikke haft problemer med hverken sovende fingre, smerter eller andet. Selvfølgelig skal jeg passe på med hvad jeg foretager mig. Langvarige tasteopgaver, meget musearbejde osv. skal man naturligvis ikke kaste sig over. Men tværtimod lytte grundigt efter hvornår hånden bliver "træt".


Det kan klart anbefales. Om ikke andet, så skader det ikke.


mvh

Kirstenj

0
0
Svar på denne tråd
 
 syndrom..
Forfatter: 
Dato:  11-02-2008 12:36

Hej Katja,


Jeg har også fået konstateret kts i efteråret, men skulle lige have tjekket det med elektroder hos en neurokiroug (staves??) - for at de kunne se i hvor svær grad det var.

Jeg har gået med det måske siden teen-årene - sovende fingre-hænder-håndled - op i armen i slemme tilfælde. Lægen mente dog kun at det var *gamle kvinder* der fik det, så han ville ikke mene jeg havde haft det så længe. - Men der hvor jeg fik taget målingerne sagde de at det kom i alle aldre..

Nu er jeg så blevet anbefalet/henvist til at få begge hænder ordnet snarest muligt, da det kun vil blive værre og værre, og aldrig (iflg. lægen) vil kunne bedres, samt jo længere tid man går med det, des mindre sansynlighed er der for at det vil blive som om det aldrig havde været galt..

Jeg skal have det ordnet til sommer - hestene skal jo passes, og med alt hvad vinteren kræver af udmugning indtagning og udtagning, fodring mv. tror jeg ikke det ville falde i god jord hos gemalen at bede ham klare hestene de næste 2 måneder..

Jeg får dem ordnet med 3 ugers mellemrum, da der efter den sidste hånd er opereret, skal gå 4-6 uger før lægen anbefalede at man var retur på pinden, dvs. sommegræs til hestene (please lad det blive et godt sommervejr;)) - og så kan jeg ellers slikke sol i lidt ferie og sygemeldingsperioden....


Held og lykke med din omgang:)




Helle & Mulerne;)


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider