Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Skyderi på skole.
Forfatter: 
Dato:  07-11-2007 20:47

Hvad er jeres mening om at der har været endnu et skyderi på en skole?
Hvorfor tror i at de gør det?

Nu tænker jeg på det som er sket i Finland i går, og det som skete på Virginia Tech med Cho Seung-hui, d. 16 april 2007 og så Columbine High School med Dylan Klebold og Eric Harris, d. 20 april 1999.

Jeg synes det er ufatteligt skræmmende. Jeg er chokket, og skræmt over at det er så tæt på nu.


Med venlig hilsen
Kine Maria Bloch
Lundhøjgårds Wizard & Svalegårdens Monet.
- Mine drenge <3
0
0
Svar på denne tråd
 
 manglende håndtering
Forfatter: 
Dato:  07-11-2007 21:09

Nu kan jeg jo ikke svare præcis på hvad det er der går galt. Men som kommende skolelærer har jeg gjort mig nogle tanker:

Jeg tror at der er tale af manglende håndtering af de her børn/unges problemer. Jeg tror at dem der gør det har det svært psykisk (lider af en psykisk sygdom!?!), men at der ganske enkelt ikke er nogen der har taget hånd om det i tide. Så kommer de så langt ud at de reagere meget voldsomt på dem selv. I de her tilfælde tror jeg at de unge skyder skylden på skolen over at de har det svært, (det er sikkert i skolen de møder problemer, det er her der bliver stilllet krav som er sværere at leve op til) så derfor er det skolen der er noget galt med, og den der skal straffes.

Grunden til at det så går SÅ galt er at de kulturer det sker ( amerikansk og til en vis grad finsk) lever efter nogle normer der til en vis grad legalisere våben. Og om ikke andet er der en usagt fortale for våben.

Herhjemme sker der også forfærdelige ting både uden for skolen ( den 15 årige drabsmand i sidste uge eksempelvis) og i skolen (vold og mobning af lærere, grov hærværk på skoler).


Det var mine tanker om et meget alvorligt problem - der desværre breder sig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det skete ikke i går,
Forfatter: 
Dato:  07-11-2007 22:05

men i dag.


"Hvad er jeres mening om at der har været endnu et skyderi på en skole?"


At det bare er en total i orden fritidsbeskæftigelse?!


Selvfølgelig synes jeg at det er forfærdelig tragisk!


Personer der gør en slags må være dybt syge og forstyrrede.


Hvorfor kan du forresten både datoer og navne på implicerede fra to andre tragedier? Er det noget du går særligt op i?


Finland er faktsisk ikke særlig tæt på.


/minski







Har nogen set min gamle musegrå/dunfarvede hoppe?
0
0
Svar på denne tråd
 
 minski
Forfatter: 
Dato:  07-11-2007 23:47

Fordi når man vælger at bringe så seriøst et emne op til debat, så er det rart at have nogle fakta at forholde sig til; hvor lang tid imellem skyderierne, er godt at have på bordet.


Når Kine spørger til, hvad vi mener om skyderierne, er det nok næppe på den måde, som du har svaret. Men mere:


Hvem har ansvaret? Lærerne? Forældrene? Klassekammeraterne? Samfundet?

Er det for dårligt, at folk ikke er blevet uddannet lidt mere i at se efter tegn på sådanne ting?

At der ikke tages nok hensyn til elevernes psykiske tilstande?

Er der for lidt kontakt mellem skolen og hjemmet? Mellem lærer og elev? Mellem elev og elev?


Kan vi overhovedet placere ansvaret hos nogen?


Der er mange facetter i denne debat, som man er nødt til at tage med in mente - det er jo ikke bare enkelt tilfælde mere.

Det lyder grimt, men for mig at se, er der næsten tale om et "modefænomen". Columbine skyderiet fik enorm opmærksomhed (det kom jo på et tidspunkt, hvor mange nok ønskede at kunne vende øjnene ind mod eget land igen) og er nærmest blevet glamouriceret gennem fx. Bowling For Columbine og i div. medier. Der findes jo en grim vending: "To pull a Columbine..."


Mere magter jeg nok ikke helt at svare her i aften, skriver måske videre, da det er et vigtigt emne at debattere.


Mvh. Simone


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-11-2007 22:39

Simone LF: Du svarede fint på spørgsmålet som Minski spurgte mig om :D

Jeg er fuldstændig enig med det du skriver. Det med at det er kommet på mode har jeg nemlig også tænkt over.


Med venlig hilsen
Kine Maria Bloch
Lundhøjgårds Wizard & Svalegårdens Monet.
- Mine drenge <3
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider