Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Dræberhund (ruhåret gravhund)
Forfatter: 
Dato:  30-04-2007 23:58

Folk flygter tit over på den anden side, når de ser en muskelhund

på fortovet og sikkert med en vis logik, især, hvis de har en egen hund med i en snor.

I går var jeg i Hundeskoven i Næstved, et sted jeg har glædet mig meget over at komme ind imellem med mine hunde. Jeg har egentlig ikke oplevet de store problemer dernede før, men i går måtte jeg sande, at min mening om at der nok skulle en eller anden slags certifikat til store hunde, ikke er tilstrækkeligt.


Sidst vi havde det fremme, hvor jeg deltog i debatten, syntes man ikke at det var nødvendigt at stakkels gamle hr. og fru Jensen skulle hives igennem møllen for at have en lille skødehund.

Det kunne jeg ikke protestere imod.


Så var det i går, at en ældre mand (pensionist)var i Hundeskoven og lufte sin "Dachs". Jeg passerede ham med mine to hvalpe (ulvehundetæve 8 mdr. og Russellhan 9 mdr.).
Wombie min tillidsfulde og også lidt selvglade JR skulle hen og hilse på og "Dachs" mente så, at sådan en skulle have en læsterlig "røvfuld". Vi fik dem så skilt ad og den ellers flinke mand spurgte brødebetynget om der var sket Wombie noget. Det var der så ikke.

Vi står så og snakker et øjeblik og så kommer der et par med to Rottweilerhvalpe. En på 14 uger(han) og en på 9 uger (tæve)

De to mennesker med deres hunde kommer hen for at hilse på.

Pludselig farer "Dachs" uden varsel på den lille hanhund, der prøver at undslippe og i en "evighed" er det simpelthen umuligt at få fat i dem. Og "Dachs" går frygteligt hårdt til den forsvarsløse og panikslagne hvalp.

Endelig får de dem skilt ad. Og den ældre mand spørger igen om hvalpen er kommet noget til, for han har forsikring.

Den lille tævehvalp er flygtet og parret må ned til lågen for at finde den.

Jeg har ikke lyst til at blive længere, jeg vil ikke have ødelagt mine hunde med slagsmål.


Da jeg kommer ned til lågen er der lige kommet et par unge kvinder/piger ind med et "ryatæppe" (Shih Tzuh) tror jeg og en pomeranian. "Ryatæppet" får lige øje på Wombie og angriber med det samme. Wombie underkaster sig øjeblikkelig, han vil ikke slås mere i dag, så ryger den F... lige i hovedet på Tanni, der dog undviger og endelig vågner kvindemennesket op og får fat på sin hund. Jeg var efterhånden lidt rystet og fuld af tanker.

Men fik sagt til dem at de skulle passe på at den der furie ikke overfaldt de to stakkels Rottweilerhvalpe.


Det gjorde mig sgi så ondt for de to Rottweilerhvalpe og deres mennesker, for hvad skaber en stor forbandet dræberhund, som slår små "tæppetissere" ihjel?


Det kunne jo meget vel være små forbandede, ukontrollerede tæppetissere, somm ingen regner for noget og ingen mener, det er nødvendigt at opdrage.

Russellterriere kan være ret aggressive og jeg har trænet "stop" på kamp med min siden han var 3 mdr. gammel.

Jeg vil ikke have sådan en lille møghund, der angriber alt og alle.


På vejen hjem slog det mig at manden med "Dachs`en", havde reageret lidt for rutineret. Det var noget han havde prøvet før.

Han var vant til at hunden angreb.

Jeg tror han var ked af det, men jeg tror også, at han ikke vidste, hvad han skulle gøre.


Jeg snakkede med min træner om det i dag og hun mente, at de to Rottweilerhvalpe meget vel kunne være ødelagt for livet.

Og når de så bliver store og voldsomme, og farer på en eller anden sagelsøs dames lille skødehund, er der ingen der tænker over at grunden til det, var "Dachs" en lille ruhåret "killer" i Næstved Hundeskov.

Ja det har bare ikke været sådan, at slippe den hændelse, den lille stakkels hvalps skrig er ikke sådan at glemme.


MH Conny



0
0
Svar på denne tråd
 
 godt indlæg!
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 00:13
Spændende tanke du foreligger, og ja, der er nok (desværre) noget om snakken...

~ hesteløs ~

Men med 2 tykke madorgler:

Benzer & Chloe

Købes:

Læderridestøvler str.42, læg ca.38 cm, højde (målt indefra) ca.41-42. max.450

ridehjelm str.61 - 62, UDEN ørebøjler og for meget for. max.300

0
0
Svar på denne tråd
 
 Præsis!!!
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 00:27

Og det var hvad der skete for vores Rottweiler (Wannabee even) TO gange - mens han stadig var en stor hvalp.


Den første der overfaldt ham var en Cairs Terrier. Nr to var en lille puddel. Begge efterlod både fysiske - men især psykiske mén...



Bjørnen er ikke længere glad for løse hunde - når han selv er i snor... Det bliver han aldrig igen.


MEN - stadig - så har vores store farlige dræber-Bjørn - ALDRIG gjort skade på nogen anden - han er og bliver en tossegod nussehund - og gudskelov for det...



RESPEKT til CMN - fordi du husker at være dit ansvar som hundeejer bevidst - selvom dine hunde er små... Det kunne rigtig, rigtig, mange småhundeejere læse noget af!



Milla



Frøsanggård's A'Capo - en stjerne er på vej!
!
Sig NEJ til dyremishandling i DK:
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak Milla, men
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 00:44

En JR han, har et ego som en hanelefant og hvis ikke den er ordentligt opdraget, udvikler den sig til at tro, den er en veritabel Pitt Bull.

En Irsk ulvehund, er jo ikke ligefrem lille. Det er normalt en fredelig hund, men den kan også provokeres. Bliver den det, har den jo en forfærdelig magt pga sin str. og det er dæleme ens forbandede pligt at have sådan et par monstre under kontrol.

Så jeg gør hvad jeg kan.



MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 Conny...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 01:00

Jeg havde lige "forlæst" mig.. En ulvehund er selvfølgelig ikke lille.. Det ville da være gak at påstå...


Tak for PB - Faktisk sidder jeg ved overvågningen og glor på hoppen der er mor til A'Capo... Hun ar vokspopper g veer - samt rød "bagdel" og sjov haleføring... Snart er A'Capo ikke den indste i "familien" lægere...



Milla



Frøsanggård's A'Capo - en stjerne er på vej!
!
Sig NEJ til dyremishandling i DK:
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 08:11

det er da rart at der er fokus på begge sider af sagen, for der er ingen tvivl om at der findes mange bidske bæster blandt de mindste også og at nogle af dem også har givet langt større hunde dårlige oplevelser.


Det bringer mig jo så bare tilbage til min hof-ret, nemlig at man bør indføre kørekort til hund. Jeg mener at alle bør gennemgå et basiskursus der er fælles for alle og derudover skal man have specielle kurser afhængigt af hvilken type/race man vælger.


En gravhund er jo en brugshund (jagthund) og ikke bare en lille nusse-pusse skødehund og den kan både direkte (ved bid) og inddirekte (som du beskriver det) forrette stor skade. Den er jo bygget til at gå ind i smalle, mørke gange og jage et langt større dyr (ræv) ud og potentielt slås med den, hvis den modsætter sig, så en gravhund har medfødte egenskaber som gør den til en potentiel bisse.


Fordelen ved den fremfor en kamphund er så at den er det mindre så den rent fysisk ikke er i stand til helt det samme og at den har en fysisk fremtoning, der gør at man ikke afskrækkes.


Man skal simpelthen vide hvad man har med at gøre når man anskaffer sig en hund, der er lidt mere brugshund end gennemsnittet.



Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd
 
 En af mine...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 08:23

venner var for et stykke tid siden hos dyrlægen, for at få kastreret sin Rottweiler han. På vej ud af konsultationen skal han gennem venteværelset med sin noget groggy unghund.

Pludselig bliver den overfaldet af en lille hund, kan ikke huske hvilken race, men ejeren har den i en af de her elastik snore.

Rottweileren forsvarer sig så godt den kan, det hele ender med at den lille hund må "hentes" halvvejs inde i gabet på Rott.af min ven.

Der er ingenting sket med den lille hund, men rott. har fået sår i hovedet.

Det ældre par med den lille hund vil melde min ven til politiet, fordi HAN ikke kunne styre sin muskelhund!!

Dyrlægen vælger så at blande sig og fortæller ægteparet at det nok er en dårlig ide´, og at de skal korte snoren ind på deres egen hund


Min veninde og hendes mand "arvede" en AB af mig efter min "skilsmisse". W. er en rigtig kærlig familiehund, velopdragen og elsker at lege i hundeskoven med andre hunde, store som små. ABén bruger gerne deres "arme" når de leger og vil gerne ligge sig ovenpå legekammeraten for at vise dominans, men han gør absolut ingenting.

Forleden var hun så til hundetræning for første gang, W. opførte sig eksemplarisk og det hele gik fint, indtil...

De skulle sætte hundene af, gå fra dem (det har han kunnet siden han var hvalp)og kalde dem til sig.

Da de sidder der, kommer der en labrador hen, truende imod W.

W. reagerer ved at løfte "armen", stadig siddene hvorefter labradoren vælger at gå til angreb. W. forsvarer sig ved at bide/holde på struben, medens labradoren har fået et godt tag lige over øjet og bag øret, samtidig med at den skriger.

Det er hundetrænerens hund og han vælger at sparke W. i maven, han slipper omgående.

Der er ingenting sket med labradoren, W. har nogle rigtig grimme flænger lige over øjet, på snuden og bag øret.

Min veninde som er godt rystet, får at vide at "hvis man ikke kan styre en muskelhund, må man holde sin potensforlænger hjemme"...??? - hun får senere besked på at han skal bære mundkurv, næste gang til træning, behøver jeg at sige at der ikke bliver en næste gang??

Min veninde kører hunden til dyrlægen næste dag, det er kun overfladiske skrammer, men W. er meget varm og ked af det, ligger hele tiden og sover og er slet ikke sig selv.


Syntes lige jeg vil dele historien med jer, særlig ovenpå debatterne der kører pt.





Pigetøj str.50-62 sælges

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 Altid snor.
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 08:47

Dette er jo så bare endnu en grund til at folk bør holde deres hunde i snor når de er uden for egen grund.


Så er der da mindre riciko for der ikke sker større ulykker.




Endnu en FjordFan.
.

Ejer af guldklumpen Sylvia.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er jo heller ikke
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 08:52

Tilladt at gå i hundeskov med en bidsk hund, man skal kunne styre den og den skal være "venlig" så forlæg ham dette.


Eller måske skulle jeg lige skovle mine 6 i bilen og slippe dem løs i den omtalte hunde skov, og så ville den godt nok få en lærestreg ;-)


Krig ville lægge den ned, og Terror ville slagte den hvis den gik efter en af Blybberne...


Illum...

.

.

Hvis man er født med en sølvske i munden...så er man vel taget ved kejsersnit...

Ikk`

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det synes jeg er noget sludder
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 09:18

Det er urimeligt at hunde ikke har mulighed for at løbe løs, fordi der er mennesker, der ikke forstår sig på at have hund.

Selvfølgelig kan hunde skændes, men det er ikke i orden, når de totalt molestrerer hinanden. Hverken fysisk eller psykisk.


MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen tvivl om det.
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 09:28

En Russell i fuld aktion, er dæleme ikke for sarte sjæle.


Men så vil det jo også pludselig være dig der er "skurken".


Se lige overskriften:


Kvinde slipper 6 glubske Jack Russel Terriere (kendt som hunde der dræber ræve) løs på stakkels pensionists aldrende gravhund!

Der er ikke nogen bagefter, der vil komme og sige: "Jamen den hund...


Det er bare så himmelråbende.


MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 HVIS...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 09:55

jeg havde været der, så var den lille djævelske gravhund blevet sparket helt til månens bagside.. Seriøst.. og hvis det havde været nødvendigt, ville ejeren være røget samme vej!!


kan ikke klare arrige uopdragne små hunde, hverken dem der er løse eller i flexline!!!


Godt dine hunde er uskadt,og de to små Rottweilere har fået sig noget af en forskrækkelse uden tvivl. Jeg håber de nu møder en masse venlige hunde, så den episode bliver fortrængt.


Mh

Charlotte


STOP RODEO I DANMARK

0
0
Svar på denne tråd
 
 jo mange burde
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 10:40

sætte sig ind i hvilken hund de anskaffer også de små. En del af de små hunde er faktisk brugshunde og ikke skødehunde, men de bliver holdt som sådan.


Vores schæffer blev angrebet en belgisk skibshund for år tilbage, de er små og avlet som rotte og vagthund på de gamle pramme, dens klasificering er den samme som schæfferen, jeg vil så sige at den overlevede ikke, for damen som holdt den i snoren blev ved med at hive, så vores hund holdt fast og blev ved med at klemme til. Hele seancen tager 10 sek.


De anede ikke hvad det var de havde, men havde anskaffet sig den fordi deres venner havde en og de så søde ud.


Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre og
Jeg er SUPER stolt over mine 2 piger.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vores den lille...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 10:55

Der er visse steder på lufteruten, hvor min chihuahua får snoren af og løber frit. (Der er sjældent mennesker og endnu sjældnere børn).


Når jeg går med hende på befærdede steder, i hendes flexiline, kortes den altid ind og hun holdes tæt (uden at det bliver krampagtigt.) Ronja er nemlig ikke nogen sød hund over for fremmede. Selvom hun er en lille chihuahua på ca. 1600g og kan bide igennem uden at det andet end niver lidt, så skal man endeligt ikke tage fejl af intentionerne bag.


Dem der bare ler af hendes knurren og synes hun er sød, ville næppe have det på samme måde hvis det var Waldo, min tossegode rottweiler/shæffer/lab. bl. på knap 40kg.

Ronja er svær at opdrage fordi hun er enormt selvstændig og dominerende, men ikke umulig. Og man må huske på, at havde det været den store der var "dum" og den lille der var sød, så var den store nok blevet krævet slået ned.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 11:01

Dette her er da en af de bedre tråde om emnet, for sandt er det jo at de fleste hunderacer er opdrættet til et eller andet formål.


Små hunde får desværre ofte lov til meget mere end godt er, da de jo ikke forvolder helt den samme skade som en muskelhund.


Men det er hunde og ikke pudseklude og de skal behandles som hunde, altså kende deres plads, ellers bliver det nogen gange nogle små krasbørstige sataner, der kan drive en hver godmodig hund ud på overdrevet.


Desværre tager man nok heller ikke det samme hensyn til temperamentet, når man avler de små hunde, for den er jo så sød og sjov når den fører sig frem i al sin magt og vælde.


Jeg blev overfaldet af en foxterrielignende sag en gang, hvor jeg skulle på besøg, glad for at den ikke var større og at jeg havde solide gummistøvler på, for den bed sig fast i min hæl og var ikke til at få til at stoppe.


Havde det været en stor hund var det gået helt galt, men så havde ejeren jo nok også været mere påpasselig. Her fandt man det åbenbart i orden.


Men jeg tilstår jeg ville aldrig turde gå med min hund, hverken løs eller i snor, i de såkaldte hundeskove, ud fra den risiko det indebærer, enten det nu er en lille hund eller en stor der starter.


Hurra, for landlivet, hvor vi kan have hundene løse uden at der kommer andre og provokerer dem.


Gunni.


Er det ikke en araber er det bare en hest.


Opdræt af 100% crabbet og Crabbet/Old english fuldblodsarabere.



www.gu-ku-vi.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gu-ku-vi
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 11:13

Jeg bor også på landet, men desværre i et sommerhus område, så om sommeren er det med de løse hunde der ikke er under kontrol et meget stort problem. for der kommer alle by boerne her, og når man nu er på landet, skal de kære hunde jo også mærke det..


Arrgh det gør mig vanvittig, for det er ALTID mine to store Rottweilere der får skylden, tiltrods for de ALTID er i snor og under kontrol!!!


Mh

Charlotte


STOP RODEO I DANMARK

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gu-ku-vi
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 12:28

Jeg tror du har ret i at man tit ser lidt stort på temperamentet på de små hunde, men som jeg antyder i mit første indlæg, er det reelt nok i mange tilfælde disse små bomber, der ødelægger adfærden hos de store mere farlige hunde.


Når de store hunde så vokser til, bliver det "pay back time", og så har vi ulykkerne. Og uanset hvad, er det jo hjerteskærende, når der står et ældre menneske med kun "snoren tilbage" og resterne af en måske sagesløs skødehund liggende på vejen.


MH Conny



0
0
Svar på denne tråd
 
 må hellere
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 13:03

lige tilføje, at min den største Rottweiler, er så god af sig, så han med glæde overlader sit hundehus til en musefamilie, det ser lidt sjovt ud, når han i øsende regnvejr sidder oppe på hundehusets tag, mens musene leger under ham i tørvejr..


Så Ihhh jo det er en rigtig farlig hund ham..


Men begge mine hunde siger fra, når der kommer et lille arrigt spetakel farende på dem, det siger da sig selv.


Mh

Charlotte


STOP RODEO I DANMARK

0
0
Svar på denne tråd
 
 I snor...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 13:23

Conny jeg hæfter mig lidt ved det her:


Det er urimeligt at hunde ikke har mulighed for at løbe løs, fordi der er mennesker, der ikke forstår sig på at have hund.

Det kan godt være at jeg ikke har læst dit indlæg ordentligt, men var "Dachs" ikke i snor?


Jeg må erkende, at jeg ikke synes det er i orden med løse hunde, hvis deres ejere ikke kan forhindre dem i at nærme sig en hund i snor. Der er jo højst sandsynligt en årsag til at den ikke er løs.


BeritH

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 13:28

Her er det så, at hundejeren skal være klar over, at hunden måske har den "pay back time" inde i hovedet og forholde sig til det.


Det er dybt godnat, at folk med små hunde lader dem skabe sig helt unødigt overfor andre hunde, men der har vi det jo igen, de har ingen begreb om adfærden hos hunde.


En gravhund eller en yorkshireterrier er store hunde i en lille krop, men kan ikke administrere det.De er jo opdrættet til at tage henholdsvis ræve rotter ilder og mår og det skal der temperament til, for at overvinde disse dyr, men det er yderst sjældent de bliver brugt til formålet.


Og det får mig så til at sige at lige så vel, at det er sådan med de små hunde, så har der også været andre formål end i dag til at opdrætte de store, men deres arv er stadigvæk tilstede, hvilket i værste fald kan gøre dem meget farlige og medføre de tragiske hændelser vi hører om gang på gang.


Gunni.


Er det ikke en araber er det bare en hest.


Opdræt af 100% crabbet og Crabbet/Old english fuldblodsarabere.



www.gu-ku-vi.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 endelig at få luft
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 13:40

Åh, hvor rart endelig en tråd hvor man "tør deltage".


Jeg har jo som bekendt to rottweiler og har derfor ikke ønsket at deltage i de andre tråde, som gør mig både rasende og ked af det i en skønsom blading.


Jeg synes det er på tide at vi bare diskuerer generelt hvordan hunde må opføre sig, uden at skulle sætte racenavn eller typebetegnelse på.

I mange af tråde ved jeg ikke engang om jeg er indbefattet i de fordomme der luftes, for nogle definerer slet ikke hvilke hunde de egentlig taler om. Ordene kamp og muskelhunde bliver bare brugt i flæng, og nogle gange har folk bare noget i mod dem fordi de simpelthen synes at de er grimme.


Det er jo en svær en at håndtere, hvis man skal bevare fornuften i en debat.


Min ældste rottweiler på 5 år er meget social og er glad for alle dyr og mennesker (ligesom den yngste) - dog vælger hun selv at holde afstand hvis folk er påvirkede af alkohol.


Hun er faktisk blevet overfaldet 3 gange, første gang havde hun 26 tandsår i struben. Hun har aldrig bidt igen, første gang lagde hun sig bare ned, men hunden blev ved at bide. De to andre gange har hun prøvet at skælde ud for at slippe, men er det har ikke hjulpet.


Alle 3 gange har det været schæfere, men det har nok været et tilfælde. Af andre uvenlige hunde vi har mødt har det været alle mulig slags fra små terriere til golden retrivere.


Det har heldigvis ikke gjort hende mindre social eller tillidsfuld.


Herude hvor jeg bor render de fleste hunde bare rundt på gården/ i haverne og har ikke den store kontakt med andre hunde og derfor ved de slet ikke hvordan man gebærder sig når de så endelig møder nogle andre hunde.

De srtikker snuden ud af hegnet for at hilse og derefter går de amok, mine hunde forstår det simeplthen ikke. Alle kan komme på besøg her og de kan besøge alle. (Pånær en enkelt hvor kemien bare ikke er god)


Jeg har brugt meget tid på at tage fx. i Søndermarken og lege med de andre hunde, da vi boede i KBH., og efter jeg er flyttet på landet, har jeg taget rundt og besøgt venner med hunde for de skulle få gode oplevelser der. De må nemlig ikke hilse på andre hunde hvis man bare møde dem tilfældigt, fordi de den race som de er.


Trist.


For nylig er jeg blevet meldt til politiet af en nabo, fordi jeg har mine hunde løse på stranden. Vi bor på en meget øde strækning og der kommer ikke andre mennesker end os der går med hunde. Det har aldrig været noget problem for nogen og vi har alle nydt godt af det.


Jeg går der hver dag og har gjort det i snart fire år. Der har aldrig været eneste episode med mine hunde.


I landsbyen er der ca. 14 hunde, hvoraf de 11 render løse på stranden, mange af dem er også løse i byen og en del af dem stikker jævnligt af fra deres ejendom. Mine er altid i snor gennem den lille by, når der kommer mennesker i det åbne landskab, de er aldrig stukket af, har alrig gjort eller forsøgt at gøre nogen dyr eller mennesker noget.


Men kun jeg er blevet meldt.


Da jeg opsøger vedkommende og fortæller at jeg har hørt landsbysladdren fortælle, at han har ringet og forsøgt at melde mig, spørger om han har en grund.

Vedkommende har selv en stakkels hund som står i hundegård døgnet rundt, når den endelig bliver luftet, bliver den det i en snor i haven, for ellers render den væk. De tidlgere hunde som manden har haft på gården er alle blevet aflivet pga. agressivitet. Den sidste sprang gennem en termorude og bed posten. Det har alle været spaniels.


Han fortæller at han ikke kan lide mine hunde. Da jeg spørger om de har givet ham en grund til det og om han kan nævne bare et tilfælde, hvor han er blevet truet eller generet på anden måde af mine hunde, må han erkende at det er der ikke.

Han går så langt som til at sige at han føler at jeg ikke kan styre dem, at han tror at de måske vil gøre noget.


Han kan godt høre at det ikke lyder ok, og indrømmer da også dette.


Jeg undres, særligt da han og hans kone tidligere altid har klappet og hygget med den ældste hund, og derfor kan den, den dag i dag, ikke forstå, at de ikke vil have noget med den at gøre. Han siger derefter, at det er efter at jeg har fået en hund mere at det føles voldsommere når vi kommer gående.

Her skal det så siges, at den voldsomme oplevelse for ham ligger i, at han sidder i sin stue og og drikker kaffe mens han kigger ud over markstierne,hvor jeg går med mine hunde.


Det ryster ham åbenbart så stærkt, at han må ringe og anmelde mig.


Men vi står og taler kommer en anden nabo gående op fra stranden med 3 løse hunde, og jeg spørger om han også har meldt dem ? Det har han ikke, for de er jo ikke sådan en race(Det er en golden, en gravhund og en skotte).


Jeg siger min mening om ham lige ud, og fortæller at sådan nogle som ham faktisk er et stort problem for mig som hundejer.


(Jeg tænker her på den paragraf som er nævnt i en anden tråd, og som jeg meget vel kender, som kan tillade politiet at få min hund aflivet på det simple grundlag, at nogen føler sig truet, altså at hunden faktisk intet har gjort, men at nogen føler sig utryg ved den)


Og for at det ikke skal være løgn ender det med at han faktisk fortæller, at det slet ikke er mine hunde, men min exkæreste (som flyttede fra byen for 2 år siden) som han ikke bryder sig om.


Denne er, indtil fornylig, kommet på besøg hos mig et gang om måneden eller to. Han har ikke været med ude at gå med hundene i over et år.


Politiet har heldigvis aldrig kontaktet mig, men hvad så næste gang Maren i kæret skriger når hun ser mine hunde, fordi hun føler at de er grimme ???


Jeg går hver dag og ser mig over skulderen, og i mellem banker mit hjerte af skræk for at mine hunde skulle komme til at gøre noget, som ser forkert ud. Jeg ved at jeg ikke får en chance og min glæde ved at gå tur med mine hunde er ind imellem på nulpunktet.



Så alle mand, skal vi ikke snart til at se på det eneklte individ i stedet for at skære alle over en kam ? Det gælder både store hunde, små hunde, store mennekser og små mennesker, heste, ponyer, kaniner, geder, høns, svigermødre, politikere og alle de andre tåbelige fordomme der luftes i flæng.


Jeg ved at munkemanden har provokeret mange herinde netop fordi vedkommende synliggør så tydeligt hvad det hele handler om. Nemlig at påstande, fornemmelser og dårlige oplevelser der blandet med en personlig indignation pluseligt bliver gjort til udsagn man kalder sandheder.


Jeg må bare indrømme at jeg har nydt hvert eneste ord hver gang vedkommende har gendrevet myter og fordomme og bedt folk forholde sig sagligt til det, de råber så højt om.


Selv har jeg længe ikke orket at deltage i trådene, fordi jeg jo står i en position hvor man bare vil skyde mig i skoene, at det er fordi jeg selv er ejer af en kontroversiel hunderace.


Men hvordan er jeg pludselig blevet det ?

Hvornår er en ganske almindelig hunderace, gennemalvlet, kendt i landet i mange år, godkendt i Dansk kennel Klub og meget masser af fantastisk avlsarbejde bag sig lige pludselig blevet en farlig monstrum.


Det er faktisk et ret uhyggeligt perspektiv, der tegner sig for mine hundes fremtid.


Tænk hvis de kunne have været 25 cm høje, så havde jeg slet ikke haft de problemer ? Selvom jeg ikke engang havde opdraget dem, så kunne de bare stå i en snor og skabe sig hysterisk foran Netto og alle ville bare grine.


Tak fordi I gad høre på dette, nu måtte det bare ud


mvh. katrunte










0
0
Svar på denne tråd
 
 Katrunte
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 13:54

Føler med dig, for ved præcis hvad du gennemlever.


Jeg har to Rottweiler hanner, på 5 og 6år, kan da godt se det nok for nogen virker skræmmende, når de ser os, men de kan ikke påstå mine hunde ikke er under kontrol..


Aligevel, er det mig der må stå for skud, mig der må forlade strand eller skov med mine hunde, for ikke at ende i den grimme situation.. alt i mens folk står og peger fingre af mine hunde.


Inden jeg fik mine rotter, havde jeg bull mastiff, boer boel, mastino og am staff blandt andet, der var situationen absolut ikke bedre.


Men jeg kunne have mine hunde med mig overalt, mange har hilst på dem, og de har ALDRIG på noget tidspunkt angrebet nogen.


Mh

Charlotte




STOP RODEO I DANMARK

0
0
Svar på denne tråd
 
 hahahahahaha
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 14:02

Munkemanden har jo netop ikke gendrevet myter osv.osv. Haha, det var da bare den bedste vits !

Nå, der fik jeg lige dagens billige grin!


Jeg synes det er synd for dig og dine hunde, som åbenbart er fredelige, men det ændrer jo ikke på at der er mange mennesker der har haft dårlige oplevelser med div. kamphunde!

Min hund er da også blevet overfaldet en gang af en løs Westie, men helt ærligt jeg vil hellere have min hund overfaldet 10 gange af en løs westie, gravhund eller lign. end jeg vil ha' den overfaldet een gang af en løs kamphund!


ALLE hunde bør selvfølgelig føres i snor, hvis de ikke kan opføre sig ordentligt, eller ejeren ikke har styr på dem (dvs. kan kalde dem til sig til enhver tid).



0
0
Svar på denne tråd
 
 katrunte
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 14:08

Sikke noget l..., det hører jo ingen steder hjemme, men desværre er pressen jo med til at piske en stemnig op, bare det sælger.


Jeg har selv to hunde, ingen af dem er socialiseret på andre hunde, da jeg helst ikke ser, at folk medbringer deres, når jeg får besøg.


Resultatet er, at de er bange for dem. Havde nogen der kom med to dalmatinere, efter der var gået nogle timer måtte de jo luftes og ud kom de og sprang lige i hovedet på min stakkels border, der intet havde gjort.


Og her kommer vi til noget meget væsentligt, borderen gjorde det en hund skal gøre, den overgav sig, vendte sig på ryggen og viste sin strube.Det signal forstod dalmatineren ikke, den bed lysteligt videre.


Ja så fik vi lige blandet en anden hunderace ind i debatten.


Det der er så skræmmende med de deciderede kamphunde er jo desværre, at når de angriber, er det med en kraft, der slet ikke er tilstede hos de andre racer, det skal man vide.


Begge mine naboer har sådan nogle, vi har aldrig haft besøg af dem og ønsker det heller ikke, selvom det er søde, rare hunde, jeg ville bare være så ræd for, at jeg eller mine hunde skulle få trykket på en forkert knap.


Derfra og så til at begynde at genere dem for deres valg er der til gengæld langt og faktisk kører vi med ponyen ofte forbi disse hunde, uden nogen problemer overhovedet.


Gunni.


Er det ikke en araber er det bare en hest.


Opdræt af 100% crabbet og Crabbet/Old english fuldblodsarabere.



www.gu-ku-vi.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan da på ingen måde...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 14:13

passe, at man vil acceptere 10 angreb fra en lille hund, men ikke et eneste fra en stor hund?? En hun der angriber uprovokeret er farlig uanset om den vejer 5 kg eller 50 kg. Måske kan de små hunde umiddelbart ikke gøre så stor skade som de store, men et angreb er et angreb...


Jeg har jo også en rottweiler, og jeg har prøvet at gå forbi en person med nogle gravhunde, som gøede og gøede, og da Zeus sagde vov tilbage med logrende hale, fik jeg at vde, at jeg ikke skulle gå rundt på gaden med sådan en agressiv hund! Knægten ville skisme da bare lege...


Men alt i alt så mener jeg, at hundes agressivitet og angreb ikke skal tolereres uanset om den er stor eller lille...




Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Se vores hjemmeside her

0
0
Svar på denne tråd
 
 susanne
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 14:32

Jeg tror nu ikke det skulle forstås som en accept at blive angrebet ti gange, mere et valg , hvis det skulle ske, og jeg må sige det samme.De fleste hunde kan overleve ti angreb fra en bette hund, men ikke fra en kamphund.


Gunni.


Er det ikke en araber er det bare en hest.


Opdræt af 100% crabbet og Crabbet/Old english fuldblodsarabere.



www.gu-ku-vi.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 trist pajken
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 14:48

Kære pajken


Jeg spiller ikke med "synd", så det behøver du såmænd heller ikke.


Hvis vi bare endelig kan få en tråd med en god og generel debat om hunde og adfærd i al almindelighed ville det være skønt.


Det er tonen i indlæg som dit, der får mig til at tage afstand fra at deltage i mange af de andre tråde - det er mit valg og det ok, synes bare at jeg ville forklare hvorfor.


Jeg er ligeglad med størrelsen og bidtyperne, jeg vil slet ikke have min hund overfaldet og ville aldrig acceptere at mine egne gjorde det.


Min pointe er bare, hvor svært det kan være at skulle kæmpe sig igennem den mur af hysteri, som er ved at være bygget op og som nu spreder sig til at gælde alle de hunde (eller deres ejere, som man bare personligt ikke bryder sig om.


Min mening om ulovlige hunderacer og agressive hunde generelt er såmænd nok den samme som din.


Jeg ville bare pointere, med min historie, at det ikke er rart når fordommene tager over og kvæler almindelig fornuft.


Din mening om munkemandens ret og vrang må du have. Jeg nævnte det som et som eksempel på de forskellige positioner man kan diskutere udfra.


Nu var det såmænd fordi det navn pt. er aktuelt i denne debat, og fordi jeg hellere ville fremhæve nogen positivt end at nedgøre dem jeg ikke er enig med.


Jeg kan bedst lide den veldokumenterede og saglige i sager som denne og kunne have nævnt mange andre, som også holder den stil.


mvh. katrunte


0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 15:21

Jeg kan kun nikke genkendede til dette indlæg af Conny.


Jeg har desværre prøvet på egen krop at blive angrebet af en hund... Det var hverken af en rottweiler, bullterrier eller anden stor "og brutal" hund...


Nej, det var sgu af min mosters lille gravhund...


Jeg var 6 år gammel, og fik 21 sting midt i ansigtet efter at gravhunden fuldstændig uprovokeret hoppede ud i hovedet på mig fra sofaen af og bed sig fast, hvilket jeg stadig har ar efter idag. (dog heldigvis ikke så tydeligt).

-Gravhunden blev dog aflivet mens jeg var på hospitalet. Men det var desværre ikke første gang den havde bidt..det var bare første gang at det var så voldsomt.


Jeg har fået en vældig respekt for gravhunde siden.. Alle andre store hunde incl schæfere samt min venindes bull-terrier rører mig ikke...Men gravhunde...Ja, undskyld, men det sidder stadig dybt i mig.


Jeg tror der findes mindst lige så mange små "skødehunde" som kan finde på at angribe,- og som gør det, både mennesker og dyr, -som der desværre også sker hændelser hvor muskelhunde er indblandet.


Jeg kan derfor ikke rigtig tage tråde om "hvor forfærdelige" muskelhunde de er, alvorligt , da det desværre er et lige så stort problem med mindre hunde. -At de angriber både dyr og mennesker fuldstændig uden grund.


Det er opdragelsen af hunden som er vigtig, og hvis en ejer ikke kan finde ud af at opdrage en hund ordentligt, er det lige meget om han/hun anskaffer sig en lille sofahund, eller om han anskaffer sig en muskelhund. Resultatet kan blive lige slemt!!

Jeg vil til hver en tid føle mig mere tryg ved en kamphund som er opdraget ordentlig og korrekt, end en møgforkælet og uopdragen gravhund eller anden lille hund.


Jeg syntes at hundeejere, uanset hvilken hund de ejer, bør være bedre til at indse hvis de har problemer med deres hund og få gjort noget ved problemerne inden det er for sent.

Altså få taget tyren ved hornene, inden der sker ulykker eller hændelser som f.eks Conny's oplevelse, eller min egen.


...Godt indslag foresten, som giver an god og anderledes indgangsvinkel til hunde-trænings-muskelhunde vs.andre racer-debatterne.


KH

Sanne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nå-nå...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 15:23

Nå undskyld, men jeg synes faktisk det er synd for dig, at du helt uforskyldt har problemer. Mht. munkemandens ret og vrang, så var det altså dig der skrev at han/hun gendrev fordomme osv. og det kan jeg altså ikke lade stå uimodsagt, da jeg bestemt ikke mener at han/hun har gjort det!


Det var skam ikke ment som at jeg ville acceptere at få min hund overfaldet - hvem ville dog det ? MEN skulle det alligevel ske så overlever den nok 10 overfald fra en lille hund, men måske dør den af et enkelt overfald fra en muskel/kamphund!


Min pointe er såmænd bare, at størrelsen IKKE er ligegyldig når det handler om agressive hunde og overfald på andre hunde.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Finally !! Thank you !
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 16:33


Først og fremmest, Katrunte- Nøj, hvor kan jeg bare nikke genkendene til alt i dit indlæg.


Det går den helt forkerte vej, med disse hunde. Hver gang jeg høre eller læser om folk der kan se det, bliver jeg bare så lettet- for det beviser da bare at jeg ikke er alene. Selvom det dælme føltes sådan tit og ofte. Jeg kan se mig selv trække i en retning, der bare ikke er god.

Jeg er ejer af en helt i gennem fantastisk hund. Tyson er en stor (58kg) 'muskelhunds' blandning. Han er bred og meget muskeløst sat. Spørger du mig, ja så er han sgu en flot hund.
Der intet ondt i ham. Intet.
Han er respektfuld og afventende overfor alle hunde. Han er diplomatisk og har så mange gange efterhånden lagt krop til bidske,uopdragne,usocialiseret og forkælet små skødehunde.
Nøj, hvor er vi gået slukket hjem mange gange..

Hvor vi boede før, var en nærliggende hundepark. De første mange gange mig og Tyson var derovre havde vi ingen held med at finde legekammerater. De enkelte hunde vi fik øje på, fik snor på og gik så snart de så at vi var på vej over i mod dem. En søndag formiddag var jeg heldig, troede jeg.
Jeg fik øje på en lille 'hundeflok' og deres ejere der stod og snakkede. 'Nøj hvor hyggeligt' tænkte jeg, og vi gik over mod dem. Der var i alt fem andre hunde. Fire små hunde, og en enkelt labrador hvalp. Da de først fik øje på os, stoppede snakken og de fjernede ikke blikket før vi var helt henne.
Jeg starter altid med at fortælle at han er venlig, men jeg når ikke at sige meget før en af de små flyver i hovedet på ham. Han fik et ordentligt chock og trak sig med det samme. Ingen reagerede i flokken. Jo, ejeren sagde henkastet '..En lille hund skal have lov til at fortælle sådan et ordentligt brød hvem der bestemmer'- en bemærkning der fik de øvrige til at bryde ud i høj latter.
Jeg blev ret ked af det, og trak mig lidt væk med Tyson. Han faldt heldigvis i en god leg med hvalpen, så jeg prøvede at børste forrige hændelse af mig- Tyson virkede desuden upåvirket, og holdt sig væk fra 'kaffeklubben'. Ejeren af hvalpen virkede umiddelbart cool, og jeg syntes vi havde en hyggelig snak. Endnu engang kom den lille hund hoverende hen, og fløj endnu engang i hovedet på Tyson- Selvom han underkastede sig og gav den forsonede slik på snuden, den var simpelthen så arrig, og jeg kæmpede enlige pige for at få den af ham- det resulterede i at jeg blev bidt i håndleddet og min ene finger. Denne gang råbte jeg til dem at de skulle få den til sig- Ejeren kom hen, og fik så sagt til mig at jeg nok burde gå et andet sted hen med min kamphund.
Jeg blev simpelthen så ked af det og chokket over hendes total mangel på ansvar og realitetssans- jamen, for helved- det udspillede sig lige for øjnene af hende.
Flere af de andre blandene sig og sagde at den lille hund kunne mærke at Tyson var ond, og at den derfor beskyttede flokken. Før jeg vidste af var politiet der. Ja, du læste rigtig- politiet!
En af de andre havde sgu ringet til politiet. Jeg erfarede af en af betjentene at de var kørt ud fordi de fik afvide at en pittbull var gået amok (!!!)
Hele denne hændelse var simpelthen så absurd at jeg havde svært ved at tage den alvorligt.
Det var Tyson der stod med bidmærker i hovedet ! - Ikke en gang havde han forsvaret sig selv- ikke en gang havde han knurret- han underkastede sig! Underkastede sig en lille bidsk tæppetisser på knap 4 kg!!!

Jeg kan blive ved, og det gør mig så hidsig at skulle mindes disse episoder. Da Tyson var 14mdr gammel blev han ramt af en bus. Han havde siddet og ventet på mig, udenfor en kiosk.
3 indvandre knægte på henholdsvis 14,15 og 18 havde kastede øldåser i hovedet på ham- de havde spottet ham overfra tanken og jeg kan kun gætte mig til hvad der har foregået i deres små hjerner, siden de besluttede sig for at han da skulle have tomme øldåser i hovedet. Tyson var blevet bange, så bange at han havde revet 'hunde-knagen' ud, og løbet lige ud på vejen.
Hele denne episode var så traumatisk at det var svært for mig at komme over den.
Jeg fandt Tyson ude på vejen, alle hans kløer var blevet revet til blods, trædepoterne på bagbenene var helt flosset og blødte stærkt. Han var så meget i chock at han gispede efter vejret og hylte på samme tid- nøj, hvor var det væmmeligt. Han havde sprængt begge analkirtler, så han udskilte seriøst en lugt der lugtede så væmmelig og besynderligt.
Jeg har aldrig grædt så meget. Jeg troede han ville dø i mine arme, midt på cykelstien.

Det gjorde han ikke ! Men, noget i mig gjorde. Hvordan ser det ud om fem år, hvis alt det her forsætter ? Jeg ville ønske en plan for disse hunde- mere opsyn-en seriøs plan der gavner, ikke bare de store hunde, men så sandelig også de små. Medierne gør så meget mere skade end gavn- det ikke første gang de fokusere mere på salget af deres blade, end udkommet.
Folk der egentlig ikke har nogen grund til at interressere sig for disse hunde, vælger at være bange og føle afsky. Selv DDK har kommet med udtalelser der umuligt tager problemet med roden, men i stedet opfodre folk til at være bange for disse 'kamphunde'.
Det en voldsom generalisering, og jeg vil til enhver tid tale for alle de 'muskelhunde' jeg kender, der er fantastiske fredelige familiehunde- og jeg vil heller ikke tøve med at pege fingeren tilbage på alle de andre aggresive hunde, der også er i DK. Det er et problem der skal tages hånde om, men hvor kan man starte når der ingen der gider kigge på den anden side af sagen ?

Det ER trist !

Venligste hilsner,
Lisa






Zahkir & Zadeek

www.Peta.com


0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er svært ..
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 17:57

at være hundeejer...

Mon ikke at vi alle sammen i vores egne uvidende verden prøver at gøre hvad vi tror der er bedst for vores hunde??


Jeg synes det er trist med alt den hetz,både overfor "almindelige" hunde og kamphunde.


Selv har vi 2 hunde,en blanding(noget hyrdehund) på størrelse med en labrador og en dansk svensk gårdhund.

Vi har virkelig forsøgt at gøre vores bedste for at socialicere og opdrage dem rigtig godt!! men det går bare ikke altid som man planlægger..


Den mindste på 1,5år er meget lalleglad og glad for alle dyr og mennesker..

Den store er desværre ikke sådan,det er ellers noget nemmerer at have sådan en hund..


Vores den store hund er nu 2,5år han blev fundet på gaden med hans 4søskende da de var ca. 1mdr. gammel,derefter boede de på internat til de var knap 4mdr gamle.

Vores var den sidst der blev afhentet-endnu et traume for ham.


Han har ikke altid været en nem hund!

Men vi har hele tiden insisteret på at gøre alt hvad der skulle til for at gøre ham så god og sikker som overhoved mulig!!

Desværre så ser han så sød og bamseagtig ud at alle flyver lige i hovedet på ham,det har få gange givet knapt så gode oplevelser for ham,og han har følt at han har været nødt til at snappe for at forsvare sig.

Det har været situationer hvor vi har været uden chanche for at afværge folk, der har fået at vide at de skulle holde afstand.


Vi har både lydighedstræner, agility træner og dyrlægen der siger at han er en super hund med intet ondt i,men at han er i tæt forbindelse med hans instinkter..

Sammen med dem han kender er han en fantastisk hund,men når han bliver meget presset reagerer han.


Feks. her i vinters til agility træning har der været mange forskellige hunde til træning: en enkelt "kamphund" terrier,skt.bernards,l...blandinger osv.

Hver gang der er sket noget er det fordi de folk der mener at deres lille hund er SÅ velopdraget, er fløjet i hovedet på en af de andre hunde..

Feks. fordi ejeren skal helt tæt på en hund der er dækken af og ligger pænt og venter,flere gange er de små arrige bæster fløjet i hovedet på de ventende hunde uden grund.

-men hvem får skylden?? det gør den store farlige hund..


Vores er nu ikke særlig stor men han finder sig ikke i et angreb...



Vores hund er også en gang blevet overfaldet af en kamphund,så selvfølgelig er jeg ikke vild med disse hunde-men jeg ville heller ikke være vild med racen hvis det havde været en schæfer eller en gravhund...


Jeg mener at der er et reelt problem med mange af de kamphunde der findes..

Jeg har ikke en god ide til hvad man kan gøre for at afhjælpe de mange angreb??

det er jo desværre også nogle af familiehundene der går til angreb-ikke kun dem der er ejet af uvidende folk der har brug for en potensforlænger...

Jeg selv er et slet menneske efter vores oplevelse-jeg undgår dem så vidt mulig..

-men så er jeg jo egentlig indirekte skyld i at andre "kamphunde" ikke får chanchen for en god oplevlese og socialicering!!

jeg ved det godt,men jeg vil bare ikke ligge hund til!!

Som andre nævner kan de jo nå at gøre meget skade på meget kort tid.


Jeg opfører mig dog "normalt" og trækker stille væk,ikke noget med store armbevægelser.


-Hvis man nu kunne føle sig mere sikker på at disse hunde faktisk var venlige, ville man jo nok reagere anderledes,men med dyr kan man jo aldrig være sikker?

Som andre har nævnt tror jeg at hunde"kørekort" og obligatorisk hvalpetræning/socialicering er vejen frem og oplysning oplysning og mere oplysning.


Det er vanskeligt når man nu tager alle de forholdsregler man overhoved kan!! der er folk som bare ikke vil indse, at deres optræden kan være til fare for både dem selv og andre.




Vi har også et kæmpe problem med nogle af vores naboer.

Det er en stor familie som bor i 3 lejligheder,de kommer fra bosinien.

Det er tydeligt at de kommer fra landet og at de ikke ser hunde som et kæledyr.

Det er helt ok med mig,men når man bor i lejlighed må man vise en vis tollerence overfor hinanden.

Vi tager feks. forskellige forholdsregler:


Hundene er altid i snor også i haven


Hundene er ikke med i haven hvis der er børn dernede(jo de elsker børn)


Hvis der kommer folk i opgangen venter vi til de er oppe eller nede


Vi lader aldrig vores hunde være alene ,hvis ikke de er godt trætte(vi ved den store tidligere har larmet)

-Selv om vi bare lige skal til købmanden kommer de med i bilen


Vi tumler eller larmer ikke med hundene indendørs


Vores hunde er velsocialiserede,de har faste "gåkammerater"

De trænes i både agility og lydighed

Kommer ud på en lang gåtur 1-2timer hver dag


Osv osv.


Vi klager ikke over alle deres unger som ellers larmer en hel del...


Men de kan bare ikke lide vores hunde,hvilket har resulteret i:


Bedstemoderen har een gang forsøgt at sparke ud efter den store fordi han i snor passerede hende ca.2m fra hende-det gør hun aldrig mere!!


De fortæller deres børn at hundene spiser dem


De fortæller børnene at vi vil hente vores hunde og pudse dem på børnene hvis ikke de hører efter


Når de ser vores bil komme hjem skynder de sig at løbe væk


Hvis vi passerer hinanden i gården/på trappen løber de skrigende væk


Tidligere da det mindste barn ikke var bange(børn har en alder hvor alt er spændende) er hun gentagne gange stukket af fra bedstemoderen og rendt lige i hovedet på vores hunde,jeg har så forsøgt at vise hende hvor venlige de er..


Vores hunde har ALDRIG gjort noget der kunne fremprovokere denne opførsel,alligevel bliver der peget fingre af os,og børnene er nu begyndt at skrige bare de ser os- senest i går aftes stod jeg i køkkenet på 3sal med åbent vindue,da en af pigerne stod midt nede i haven og pegede op på mig, alt imens hun skreg som om himlen faldt ned..


Vi har prøvet at tale med dem,prøvet at forklare,prøvet at snige os rundt om hjørnerne da vi efterhånden frygter deres reaktion

-og deres reaktion smitter desværre af på hundene..

Uanset om vi vil det eller ej,så udstråler vi jo utryghed og det er jo ikke godt.


Jeg har intet imod folk fra bosnien,vores nærmeste naboer er fra Bosnien og vores bedste venner.

Men lige netop denne familie her er primitive,og desværre uimodtagelige for almindelig sund fornuft.


Hvad gør man så??

Vi har forsøgt at finde en anden lejlighed med en lille privat have til det sidste år,men uden resultat,og da vi bor i Schweiz vil det som udlændinge koste kassen for os at låne til et hus..



Det blev langt...

Jeg vil til slut nævne at jeg er rigtig glad for at læse at der er så mange der tager deres ansvar som hundeejere alvorligt, og opdrager deres hunde derud fra!!

Hvis alle gjorde således tror jeg vi ville have langt mindre problemer.


Mvh Hotbandit!











0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej jeg skriver ingen
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 18:39

steder at han var i snor. Normalt går de fleste i hundeskoven for at slippe deres hunde. Det er så godt som aldrig at man ser en hund i snor derinde.


MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pajken
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 19:00

Nå undskyld, men jeg synes faktisk det er synd for dig, at du helt uforskyldt har problemer. Mht. munkemandens ret og vrang, så var det altså dig der skrev at han/hun gendrev fordomme osv. og det kan jeg altså ikke lade stå uimodsagt, da jeg bestemt ikke mener at han/hun har gjort det!



-Har jeg ikke?

Okay så, hvad så med at du viser at de fordomme du har om kamphunde rent faktisk kan understøttes af objektive facts?

Som denne tråd viser, så har mange haft problemer med mange hunderacer - Hvilket jo er et godt tegn på at hvis man leder efter det, så kan man finde skræk-historier om en hvilken som helst race, hvilket visse underlødige medier også gør for at pumpe oplagstallet. De fokusere så selvfølgelig ikke på tæppetisserne og skødehundene, men på de store "farlige" hunderacer. For nogle år siden var det Rottweileren alle medierne var ude efter, men nu er det blevet trendy at være efter kamphundene da de ses mere i bybilledet og siden deres stereotypiske ejer har overtaget rockerens rolle som angstfremkaldende symbol.



Men ihvertfald, min pointe er at du og andre modstandere af kamphunde ikke har kunnet sagligt argumentere for at kamphunde er farligere end andre hunde. Tværtom er det blevet påvist en hel del gange at der er intet der tyder på at de er mere farlige, både af det statistiske materiale, af et par genetikere og en biolog med speciale i ulveadfærd.

Så der er ikke længere noget at komme efter, Pajken...Kom med den saglige dokumentation på din påstand eller drop ammestue snakken, for ellers lufter du bare fordomme.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pajken !
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 20:48

kan vi dog ikke blive fri for det fersinfikserede islæt i denne her debat. Det var faktisk lige så interessant at mange faktisk har ganske alvorlige oplevelser med små hunde.


MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 Faktum er..
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 22:09

Uanset om du kan lide det eller ej at div. muskelhunde/kamphunde kan gøre langt større skade end en "almindelig" hund,det er ingen fordom men ren faktum!


Det i sig selv er nok med til at gøre at så mange mennesker frygter dem og ikke bryder sig om dem.


Mvh Hotbandit!




0
0
Svar på denne tråd
 
 hotbandit
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 22:34
Uanset om du kan lide det eller ej at div. muskelhunde/kamphunde kan gøre langt større skade end en "almindelig" hund,det er ingen fordom men ren faktum!


-
Kun hvis en "almindelig" hund er en skødehund. Den skade kamphunde kan forvolde er sammenlignelig med det som en Boxer, Rottweiler eller mange andre brugshunde.
0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 00:06

Og det gælder ALLE hunde


Få lavet en raceprofil, og få mentaltestet avlshundene.


Om man er Papillon eller Amstaff, så køb af registrerede opdrættere der gør noget for racen.


Alt andet er bare skummelt.


Kunne stadig (for hundenes skyld) være spændende, at finde ud af, hvilke hunde der bider. Er det dem er efter mentaltestede forældre - m. stambog, eller dem uden alt... Og det gælder Gravhunde så vel som Amsaffer...






0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 00:30
Jeg er såmænd ganske sikker på at en undersøgelse hvor man så på frekvensen af hundeangreb af de hunde med mentaltest, stambog, købt hos registrerede avlere og hele pivetøjet kontra dem der er købt uden, så ville man se at der var en betydeligt lavere frekvens af angreb blandt de hunde.
Men det vil jeg tro ikke skyldes den fine stambog eller noget af alt det andet - Snarere vil det skyldes at de mennesker som er parate til at betale de ekstra par tusinde for en sådan hund også er seriøse hundeejere, der i langt de fleste tilfælde ville kunne finde ud af at passe og opdrage deres hund ordentlig.

Det er fint nok at teste hundene, men der hvor det virkeligt ville gøre en forskel ville være ved at teste ejerne.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg må desværre
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 08:31

nok give dig ret, ang. at teste ejerne.

Det værste pres en kennelejer står under, er at få solgt sine hvalpe til de rigtige ejere og det er svært, fordi folk ofte giver sig ud for mere end de er.

At kunne observere sin hund under opvæksten og se de forskellige signaler, er jo desværre ikke enhver beskåret.

Der er ingen garantier på de "sikre" racer. Bærer folk sig forkert ad, ja så er det jo et rovdyr de har i linen uanset race.


Alle hunde kan gøre ubodelig skade på hinanden og det er dæleme vigtigt at være obs på, at ens egen hund, kan være den, der har fejlen og hvorfor? Pga ens egne fejl.
Der bliver aflivet for mange hunde pga mentalfejl og jeg er sikker på at dyrlægerne i nogle tilfælde hellere ville aflive ejerne.


MH Conny


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes det er forkert at tænke...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 08:51

på, hvor meget skade de enkelte racer kan gøre. Ingen hund - om så dens bid kun kilder, og der ser sød ud, når den knurrer bør vise aggressivitet hverken i mod mennesker eller andre dyr.


Jeg synes det er fuldstændig forkert at tænke på hvor stor skade der kan forvoldes ved et bid, og jeg er forbavset over, at det kan bruges som argument.




Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Se vores hjemmeside her

0
0
Svar på denne tråd
 
 Munkemand
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 08:54

Der er kommet masser af saglige agumenter, statistisk materiale udtalelser fra div. hundekyndige personer osv. som modsiger dit synspunkt! Men dem vælger du jo blot at snakke udenom, og så igen-igen-igen citere dem som støtter dit synspunkt, så jeg gider ikke gentage det hele, det er vist sagt tit nok i de andre tråde om emnet!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er illusorisk Susanne!
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 09:26

Hunde er rovdyr og selvfølgelig viser de aggressioner.
En Gravhund, Russell, Rottweiler, Schæfer, Dobermann, Ruhåret Hønsehund, Riesenschnautzer, Irsk Ulvehund, Greyhound, Karelsk Bjørnehund, Australian Shepherd o.m.fl. er avlet til at bevogte, jagte nogle af dem parforcejagt, et par andre gravjagt., -

alt sammen bygget over aggressioner.


At forestille sig, at disse aggressionsrammer ikke skulle kunne gå ud over sine rammer, ved forkert behandling er urealistisk.


mh Conny




0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg undrer mig
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 10:35

Kære Conny, dette er ikke møntet på dig, jeg skal blot have lidt luft omkring "Hundelufte skove".


Vi har kennel og har mange hunde. Selvom hundene kender hinanden, er der til tider indbyrdes kampe om magt, specielt blandt de unge hanner. Det er noget man som ejer af hundene altid er obs på, og ved lige hvornår to ikke skal gå sammen og hvornår hele flokken kan enes.

Russlen er altid (mere eller mindre) under opsyn, da han er en kærlig, sjov men også ilter lille ven. Han kan mildets talt lammetæve en labber fordi den kan blive så gal i skralden som en rød håret præmenstruel kvinde i overgangs alderen


Jeg forstår slet ikke folk der TØR lufte deres hunde i en sådan skov, hverken med eller uden snor. Fremmede hunde har intet hieraki og alle vil bestemme, OGSÅ over små uskyldige hvalpe. Det nytter ikke at have sin hund i snor, hvis andre med små og store "dræbere" ikke har! Jeg ville da nødig... nej jeg få gåsehud, bare ved tanken om at en hund ville spille op over for min store mastiff, selvom jeg havde hende i snor. Hun ville da forsvarer sig selv og mig og højst sansynlig vinde... men nej, sådan en oplevelse skal jeg ikke nyde noget af.


Vi har på egen grund haft en grim ullykke med to tæver der pludselig fór i hovedet på den anden, og med døden til udgang. Vi kan læse vores dyr herfra og til evighedenn og alligevel... alligevel kan det gå galt for ens egne hunde. Derfor ville jeg aldrig tage en "hyggelig tur" i en hundelufte skov hvor mildest talt ALT kan ske, ikke på vilkår om mine rare hunde skulle nyde noget af det, og måske blive mærket for livet.

De er vant til at omgås fremmede hunde hele året rundt. Sidder nærmest i lag på jagtvognen og nyder de er med, helt uden at ænse den irriterende hund der sidder på dens hale eller hviler sit hoved på dens ryg... fordi alle hundene vi omgås på godsjagter er hyper trænet og totalt afrettede så ingen magtkampe her.


Mange hunde i hundeskove ved ikke engang at "bestemmeren" faktisk er i den anden ende af snoren! Det er bare en ligegyldig person der holde snoren så hunden ikke falder i den.´Det er sørgeligt men sandt.

At slæbe to små lækre rottweiler bamser (elsker dem) med i hundeskov, ja undskyld mig meget, men hvor har ejerne trukket deres deres situations fornemmelse henne! Synd at hunde skal bøde på så grim en måde fordi ejerne er totalt blæste, efter min mening altså.


Nu bor jeg jo på en dejlig gård med masser af plads og lækre forhold til alle mine hunde. Jeg forstår sgu godt jer der er afhængig af en hundelufte skov, da mange af jer bor i lejlighed eller parcelhus, og det eneste sted i kan give jeres hund lidt smag på frihed er i en sådan skov, men pas på dem, for jeres hunds skyld.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jo Lotte!
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 12:00

Selvfølgelig er den også møntet på mig.

Jeg er altid klar til at tage tingene op til revision.

Jeg har i "100 år" altid luftet mine hunde løse. De får på denne måde en form for motion og stimulering, vi ikke kan give dem hjemme, men måske kan det ikke lade sig gøre mere pga de mange hunde, der er i områderne.


Som jeg tidligere har anført: Vel kan hunde lige komme op og skændes, men det store problem opstår jo altid når det bliver til overfald.


Ang. Rott.w.`erne:

Ja det er en voldsom stor risiko at udsætte så små hvalpe for.
Desværre var disse nye hundeejere nok ikke særligt fuldbefarne og var ulykken ikke sket her, var den måske sket senere et sted.

I mit oplæg her, ser jeg imidlertid bort fra dette, idet jeg som sagt ønsker at fokusere på, hvor ligger årsagen til at disse dræberhunde (muskelhunde hvor man jo har indrulleret Rott.w.`en under)begynder at dræbe?

Og skal jeg vurdere mine oplevelser i søndags, så er det nærliggende, at svare: Hos små uopdragne tæppetissere, der fungerer som overfaldshunde.
En gravhundehan i god form, er en ekstremt stærk hund og det udviste denne her bestemt, da den tog fat i de to hvalpe. Min er 9 mdr gammel og totalt gennemsund og rustet. Han kunne klare det og opdagede vist bare at, der er hunde, der er stærkere end ham, og de kan godt gøre ondt. Men Rottweilerhvalpen blev decideret mishandlet af gravhunden og kunne ikke komme væk. Den kan i øvrigt sagtens have pådraget sig indre skader.


Hvis han imidlertid bliver stærk nok, til at det bliver "pay back time", jamen så har vi en stor stærk "skiderik", der farer rundt og spiser skødehunde og får manden ikke styr på den, er det en ulykkelig situation for alle parter.


MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan ende med
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 12:12
En "Spise her, ta' med hjem" Hunde drive inn... nej det var sæføli en joke
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ved ikke helt om jeg forstår...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 13:51

hvad du mener eller om du forstår hvad jeg mener?


Jeg sidestillede aggressivitet og angreb i mit foregående indlæg, og det er jo forkert. Det er jo to forskellige ting.


Jeg mener dog ikke, at hunde må vise angrebslyst over for andre hunde uanset om den er lille eller stor. At man så spekulerer over hvor meget den enkelte hunds bid kan gøre i tilfælde af angreb er for mig mærkeligt. Uprovokerede angreb bør ikke ske under nogle omstændigheder...


Men det var såmænd bare min mening...





Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Se vores hjemmeside her

0
0
Svar på denne tråd
 
 CMN...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 14:02

Hej,


Egentlig er det jo ikke den lille gravhund der er direkte skyld i alt balladen- det er ejeren der ikke lever op til sit ansvar!


Som skrevet før tror jeg at alle hundeejerer gør deres bedste,det er bare ikke altid godt nok..

Der kan være mange årsager til "fejlene" i mange tilfælde tror jeg det er misforstået godhed fra ejerens side.


Feks. rotweiler ejerne der gerne vil socialisere deres hunde, og give dem en god oplevelse - jeg tvivler på at de havde regnet med at noget af det første der ville ske, var at deres hunde blev overfaldet...

(Jeg forstår problemet med at bo i byen og ikke have andre muligheder)


Eller den gamle mand med gravhunden,som tænker at selv om hans hund engang imellem er lidt sur ,så skal den da også ud og løbe frit omkring,for den elsker den jo..


i det hele taget også manglende opdragelse af hundene så de ikke som Lotte skriver,tror at mennesker er til for at holde snoren for dem (den synes jeg var god)


Mht. debatten omkring kamphunde/muskelhunde som jo feks. også tæller rotweiler og dobberman(henvendt til muskelmunken)

så er der her andre ting end blot opdragelsen der gør sig gældende,instinkt,indavl eller dårlig sammensætning i forhold til brugen af hunden osv.

Når man pludselig har en modehund hvad enten det er en kamphund eller en lille tæppetisser,så har man som kommende hundeejer pligt til at se sig ordentlig for!!

-Hvad er det præcis man køber???

Er det en hund avlet ud af gode linjer både helbredsmæssigt og temperamentsmæssigt, eller er det et skravl fra en hvalpefabrik et eller andet sted...


Hvis ikke fundamentet er i orden kan man arbejde nok så meget for at opnå et godt resultat,det vil i mange tilfælde ikke lykkedes ellers også kun give et middelmådigt resultat.

Det er gør sig gældende uanset hundens størrelse...



Vi bor i Schweiz hvor der også er meget stor fokus på især muskelhunde i øjeblikket.

Der diskuteres meget kraftigt at disse hunde skal bære mundkurv når de færdes udenfor hjemmet.

Flere racer er enda helt forbudt!


Som ansvarlig hundeejer ville jeg aldrig anskaffe mig en sådan hund uanset hvor rar eller sød den var, alene af den grund at jeg ikke vil risikere at min hund ville være tvunget til at bære mundkurv,jeg vil simpelthen synes det ville være så uværdigt for min( selvfølgelig) søde og velopdragne hund.


Som det ser ud nu er det vanskeligt at indføre restriktioner af nogen art.

Hvis der skulle et hundekørekort til hvordan skulle man så håndhæve det??

Skulle der være politi som gik i parken og bad om at se bevis og ellers uddelte bøder?

Skulle kortet vises frem ved køb af hund?

Og hvad med de sælgere som uden tvivl ville sælge "sort" altså uden at se kort osv.??

-Jeg synes det ville være en rigtig god ide,men jeg kan også godt se at det ville blive et kæmpe problem administrationsmæssigt.


Og mht. at mentalteste hundene(som jo er super) så vil der jo stadig være masser af avlerer som ikke får det gjort..

Skal det så til at være sådan at man tvinger folk til at sterilisere/kasterere deres hunde hvis ikke der er papirer og de har gennemgået div. tests??


Jeg var selv lidt chokeret over at vores dyrlæge faktisk pressede os til at få vores hanhund kastereret da han var blot 6mdr. gammel..

Vi valgte at få det gjort efter megen overvejelse da han var af ukendt herkomst, og han var allerede da meget selvstændig..

Set tilbage var det helt sikkert den rigtige beslutning,men alligevel var den da svær.


Et eller andet må der gøres!

Vores samfund er efterhånden præget af brug og smid væk kulturen og det betyder også at mange anskaffer sig en hunduden egentlig at vide hvilket ansvar de står overfor..

Det holder jo ikke i længden,jeg tror vi kommer til at se flere overfald,internathunde osv..

Desværre,men hvad pokker skal vi stille op??


Mvh Hotbandit!









0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg forstår ikke
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 15:00

Hej Hotbandit


Hvordan er rottweileren pludselig blevet en kamphund ?


Og hvordan er begrebet muskelhund opstået (og hvilke racer er indeholdt i muskelhundegruppen) ?


Jeg troede at det var to forskellige standardbegreber, så hvorfor går de pludselig under ét ?


Efter hvad jeg har læst var molosserne (og de racer der udspringer heraf)i tidernes morgen en kamphund.


Men såvidt jeg er orienteret er rottweiler en kvæg/hyrdehund og har altid været brugt og avlet som sådan.


Kan du forklare mig noget om det ?


Jeg spørger bare, da jeg ikke kan finde svar på dette.


Kan du give mig det, så vil jeg blive glad.


Så jeg kan måske også bedre forholde mig til pludselig at være blevet ejer af sådan et eksemplar.


mvh. katrunte

0
0
Svar på denne tråd
 
 bædfjklgsdh
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 15:29

tja jeg kan kun tilslutte mig denne debat med at sige at jeg er blevet bidt af en hund en gang, det var en pomerain, og min hund er blevet bidt en gang, det var en islandsk hyrdehund, små hunde, men tænder der kunne bide hul det havde de... og lysten til det den havde de også...

derimod har vi leget med mange hunde, også bull mastiff, rottweiler, riesenschnauser, JD m.m. uden problemer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pajken
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 17:23
Der er kommet masser af saglige agumenter, statistisk materiale udtalelser fra div. hundekyndige personer osv. som modsiger dit synspunkt! Men dem vælger du jo blot at snakke udenom, og så igen-igen-igen citere dem som støtter dit synspunkt, så jeg gider ikke gentage det hele, det er vist sagt tit nok i de andre tråde om emnet!


-Næh, indtil videre er der ikke kommet materiale der bare tilnærmelsesvist er i nærheden af kvaliteten og mængden af materiale som afviser at kamphunde skulle være mere farlige end andre brugshunde.

Men kom endeligt med det, hvis du har det.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Prøv at være voksen...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 22:15

Og læs hvad jeg skriver og ikke hvad jeg ikke skriver, og så prøv at deltage i debatten uden at tage alt som et personligt angreb!


jeg skriver ikke at en kamphund og en muskelhund er det samme,men jeg siger at begge går under en gruppe som kan gøre alvorlig skade hvis de angriber.


hvis du havde læst alle mine indlæg ordentligt igennem ville du også kunne læse at jeg netop gerne vil have en løsning der kan komme alle til gavn.

Og at jeg intet har imod folk der opdrager deres hunde ordentligt osv osv. men prøv at læs een gang til...



Prøv at læs her,offentlig gjordti Schweiz hvor jeg bor:

The Swiss Federal Court in Lausanne has dismissed an appeal by a canine association against the banning of 12 dog breeds in canton Valais.
The verdict from Switzerland's highest court now looks set to pave the way for other cantons to adopt similar measures.

Authorities in the southern canton had banned pitbull terriers and other dangerous dogs after a spate of incidents around Switzerland.

In the most publicised case, a six-year-old boy was mauled to death by pitbull terriers at the end of 2005 as he walked to school near Zurich.

Valais is the only canton to have introduced such severe restrictions, although Fribourg is due to ban pitbulls from July.

"It has to be recognised that on this issue the cantons have a wide latitude of judgement," commented federal judge Alain Würzburger, whose proposition to throw out the appeal from the Canis association was supported by a majority of his colleagues.

The judge emphasised that even if all dogs could bite, attacks by some breeds could cause particularly serious injuries.

Accident prevention
He added that preventing accidents had priority over the right to freely acquire some breeds.

Valais authorities have banned pitbulls, American Staffordshire terriers, Staffordshire bull terriers, bull terriers, dobermanns, Argentine mastiffs, Brazilian mastiffs, rottweilers, mastiffs, Spanish mastiffs, Neapolitan mastiffs and tosas.

Würzburger said that the prohibited breeds represented less than two per cent of all the dogs in Valais.

Some judges noted that other breeds, including St Bernards and German shepherd dogs, were not part of the ban.

However, one judge - Adrian Hungerbühler - supported the appeal by Canis, commenting that the Valais government ban went too far and was contrary to the right to fair treatment.

Special permit
Adopted in December 2005, the regulations oblige owners who acquired a dangerous dog before the ban to have the dog examined. The animal may receive a special permit if it is sterilised.

A Valais lawyer defending the interests of Canis, Alain Cottagnoud, said he could "easily live with the Federal Court's decision", particularly in light of the fact that the Swiss government was working towards introducing different regulations to those of the Valais authorities.

Last week a commission of the House of Representatives proposed measures which foresee a ban on only the most dangerous of dogs, such as pitbulls.

The keeping of other dangerous dogs would be subject to approval.
Hotbandit!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hotbandit
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 23:16
Og her er en dom fra en amerikansk appeldomstol i Ohio, der sjovt nok kommer til den stik modsatte konklusion som domstolen i Schweiz kom til:
www.sconet.state.oh.us/rod/newpdf/6/ 2006/2006-ohio-975.pdf

citat:"Since we conclude that there is no evidence that pit bulls are inherently dangerous or vicious, then the city ordinance limitation on ownership is also arbitrary, unreasonable, and discriminatory."

Dommen faldt som følge af at en by havde forbudt pit bulls. Jeg ved at den amerikanske domstol konsulterede en lang række af genetikere og adfærdsspecialister, hvorimod det er temmelig uklart hvilket sagligt grundlag den schweiziske domstol traf sin beslutning på. Umiddelbart et temmeligt svagt et, og det forbud imod en lang række racer tyder på mere end almindelig uvidenhed hos den domstol.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Om den ene
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 09:05

Om den ene domstol er klogere end den anden kan vi jo nok diskutere herfra og til juleaften!

Men jeg tror nu at evt. afgørelser i DK nok vil ligge nærmere den i Schweiz (da vi jo befinder os i Europa) og endelig kan man godt forestille sig at sådan noget vil blive reguleret via EU på længere sigt. Da der i en del EU-lande (også i DK) jo allerede er indført forbud mod visse racer, så er skridtet til at forbyde lidt flere jo ikke så langt, uanset hvad en eller anden domstol i USA så har afgjort.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt statistik ...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 10:31

godt nok fra USA og Canada, fra 1982 til 2006 ...


Amstaff er ikke anført som selvstændig race, da den i disse lande regnes under Pitt Bull.


Tja, tallene taler vel for sig selv.


www.dogbitelaw.com/ Dog%20Attacks%201982%2...lifton.pdf






Livet er som en pølsemaskine; hvad der kommer ud af det, afhænger af hvad man kommer i ... :-P
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg glæder mig
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 11:20

Jeg glæder mig til at se, hvordan munkemanden vil bære sig ad med at bortforklare denne statistik !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 12:00

Jeg syntes denne tråd helt har bevæget sig væk fra det den startede med.


jeg har selv haft såkaldte kamp og muskelhunde, og har på nuværende tidspunkt to Rottweilere. Jeg ser mig selv som værende en ansvarlig hundeejer, men det forhindrer stadig ikke at mine hunde siger fra, hvis og når de bliver angrebet af en fremmed løs hund, når vi færdes ude i det danske land.


Jeg mener ikke at statistikker kan bruges til så meget, for hvor mange er det lige der anmelder et angreb fra en lille hund???


Jeg har ihvertfald ikke gjort det, men måske man skulle overveje at gøre det i fremtiden, så også det kommer med på statistikken!!


Mh

Charlotte ( der mener det er idioten i den anden ende af snoren der er det virkelige problem)


STOP RODEO I DANMARK

0
0
Svar på denne tråd
 
 Engang for længe siden
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 12:12

Kunne man tale om alt på HN. Det var et skide godt sted for alle samtale emner... men her er vi mange år tilbage, da HN var en ganske ny portal. Man hjalp hinanden med gode råd, fik folk op med humøret hvis de var nede, diskuterede heste, hunde, madlavning, mænd, biler, børn, uddannelse, job, ja ALT og tonen var da en ganske anden. Sjældent måtte en moderator ind og blande sig. MODERATOR!!! Hvad hulen var det, tænkte man første gang man så en sådan en.


Idag smides der med mudder når blot en given tråd har stået en halv dages tid. Det udvikler sig og eskalerer i løbet af no time til noget der til sidst slet ikke har med emnet at gøre.


Jeg tror bestemt der er typer herinde der blot sidder og venter på at komme til at overfalde/overfuse folk, og det er meget irriterende. Det der irriterer en mest, er de typer der kun læser hvad de vil, og ikke hvad der faktisk står.


Der var engang...

0
0
Svar på denne tråd
 
 LotteJ
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 12:25

Da jeg er meget ny herinde, ved jeg intet om de gode gamle dage, men jeg forstår hvad du mener. Og ville godt have oplevet det


Mh

Charlotte


STOP RODEO I DANMARK

0
0
Svar på denne tråd
 
 pajken
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 13:14
Jeg glæder mig til at se, hvordan munkemanden vil bære sig ad med at bortforklare denne statistik !!!

-Den statistik blev forklaret i den anden tråd der desværre blev slettet. Dels passer tallene sammen med populariteten af den pågældende hund (Større popularitet = flere hundeangreb af den pågældende race) og en af de kilder jeg linkede til sammenholdt denne statistik med statistikker fra Australien, hvor der er forholdsvis flere pit bulls men markant færre pit bull angreb. Det tyder på sociale forhold, og ikke arvelige forhold. Ud over det, så er "pit bull" i USA en slags "skraldespandskategori" som dækker over en lang række blandingshunde - Det vil sige at hunde der LIGNER en pit bull ryger med i den statistik som pit bull, nogle gange uden at være det.

Alle de links og undersøgelser som jeg har linket til har alle afvist at kamphunde skulle være mere farlige end andre hunde, og dem har du ikke villet forklare. Nu hvor jeg har forklaret den statistik, håber jeg at du vil give mig en forklaring på hvorfor alle de eksperter jeg har linket til tager fejl.

Til sidst lige noget du kan tygge på. USA er der en titel der hedder "Superdog", og det er en hund som har vundet championships i en lang række discipliner såsom lydighed, agility og hvor godt den passer til racestandarden. 25 hunde har opnået titlen "superdog". 14 af dem er pit bulls.
www.ukcpitbull.com/encyclopedia/ tiki-index.php?page=Superdog
0
0
Svar på denne tråd
 
 eksperter
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 14:14
Hund ofrede livet for at redde fem børn Selv en lille hund kan være en stor helt. Det beviste Jack Russell-terrieren George, som forsvarede fem børn mod to glubske pitbullterriere på New Zealand. Efter dåden måtte helten desværre aflives...

JP extra
Sådan ser en helt ud: George, en ni år gammel Jack Russell-terrier, kastede sig ud i kampen med to frådende pitbull-terriere og holdt dem hen, så fem små børn kunne nå at slippe væk. Foto: AP/Taranaki Daily News
4-årige Darryl Wilson viser et foto af George, der ofrede sit liv for at redde børnene fra to glubske pitbullterrier. Bagerst er det fra venstre hundens ejer, Alan Gay, og børnene Richard Rosewarne,11, Christian Rosewarne, 8, og Kelly Rosewarne, 10. Foto: AP
"George forsøgte at beskytte os ved at gø og løbe hen imod dem, men de begyndte at bide ham - den ene i hovedet og den anden i ryggen," fortæller et af børnene, 11-årige Richard Rosewarne, i følge AP.

Børnene slap væk med livet i behold, men overmagten var alligevel for stor for George, der blev så skadet i kampens hede, at dyrlægen var nødt til at aflive ham bagefter.

Ejeren af pitbullterrierne har overgivet hundene til myndighederne, og de vil højst sandsynligt blive aflivet, da de tidligere uprovokeret er gået til angreb.

/ritzau/JP

Ihh-ja, det er dejlige hunde, alt sådan noget som ovenstående fra Jyllandsposten i dag det er bare fordomme...


PS: Man kan osse finde eksperter som kan "bevise" at Holocaust aldrig har fundet sted !

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pajken..
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 14:32

Jeg vil til hver en tid, holde på at der er flere gode hunde end dårlige ejere. Desværre er det kun de grimme tilfælde man hører om, og ISÆR når der er en såkaldt "kamphund" eller "muskelhund" involveret.


jeg har boet på en rideskole, hvor en flok Husky´s flåede en hest på en fold. Hundene var i total blodrus, og efter vi havde kontaktet politiet, som fandt frem til hundenes ejer, som kom for at hente hundene hos os, var hendes eneste kommentar: "Det er jo netop den slags vi har forsikringen til"... igen mener jeg at det er de uansvarlige ejere der er problemet.. IKKE hundene.


Desværre måtte hesten senere slås ned, for han blev aldrig sig selv efter den oplevelse. Og jeg ved at hundene senere har flået flere får og andre dyr, men det er jo det ejeren har forsikringen til...


Det er og vil i min verden altid være menneskets ansvar at have kontrol over den eller de hunde man anskaffer sig, så hvis nogen race skal dømmes så må det nødvendigvis være den menneskelige.


Mh

Charlotte


STOP RODEO I DANMARK

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pajken
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 14:36

Ihh-ja, det er dejlige hunde, alt sådan noget som ovenstående fra Jyllandsposten i dag det er bare fordomme...


-Næh, men det er selektiv fokusering på en bestemt hunderace. Der sker MANGE hundeangreb på verdensplan hver dag, men vi hører kun om pit bulls fordi det er det folk gerne vil høre om - Det styrker deres fordomme, og det er jo altid rart.


PS: Man kan osse finde eksperter som kan "bevise" at Holocaust aldrig har fundet sted !


-Man kan også finde folk der mener at månen er en grøn ost. Ergo betyder det at alle der siger at pit bulls er farlige lyver.

Jeg giver ikke meget for den form for logik du praktisere her - Du kan ikke finde noget fagligt at kritisere de eksperter jeg har nævnt for, så nu griber du bare til at svine dem til.



Her er forøvrigt et link til en hjemmeside der har samlet historier om Pit bulls der har udført heroiske gerninger:

www.understand-a-bull.com/ HeroicPitties/HeroicPitties.htm



Her er en historie om en Pit bull der blev reddet fra hundekampe og blev til en fortrinlig familiehund:

www.oregonlive.com/sports/oregonian/ john_canzano/index.ssf?/base/sports/ 11778153323570.xml&coll=7

Altså en hund der var blevet trænet til hundekampe der blev til en familiehund. Det ville vel være svært at gøre hvis de vitterligt var så farlige som du mener de er?

Nuvel, jeg regner ikke med at du forholder dig til det jeg skriver...Du har ignoreret alle de facts som ikke bekræfter dig i din fordom om de her hunde.

0
0
Svar på denne tråd
 
 det var så det
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 19:15

Hej hotbandit


Jeg ved ikke hvem dit "prøv at være voksen" indlæg var rette mod, mig eller muskelmunken.


Men jeg står af her.


Tak til jer andre, som gad læse min historie. Det var rart at få den fortalt og det var rart at diskussionen om, at små hunde også kan være problematiske for os med store hunde fik lov til at stikke næsen frem, selvom det kun varede kort.


Jeg kan se at jeg selv var med til at få afsporet debatten ved at reagere på hotbandits første indlæg, det kan jeg nu se at det skulle jeg ikke have gjort.


ZlisaZ: det var en grim historie. Jeg levende forestille mig hvor magtesløs du må have følt dig. Det har gjort ondt indeni på dig og sin hund. Held og lykke til jer to fremover.


mvh. katrunte



0
0
Svar på denne tråd
 
 ærgeligt..
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 21:33

-Ja Katrunte det var myntet på dig ud fra dit noget sure svar.

Du lagde selv ud med at du ikke brød dig om den bidske tone- hvorfor så selv svare sådan??

Jeg tror at du inten ikke har læst hvad jeg skrev, eller også har du misforstået mig.


Ærgeligt at nogle folk vælger at reagerer ud fra få skrevne ord ,istedet for at læse det hele, og så debaterer derud fra,jeg synes jo netop det var debat jeg lagde op til,indtil jeg skulle have en over snuden, for at dele nogle tanker ud fra mine oplevelser..


Ærgeligt ærgeligt.

Som det kan læses føler jeg jo netop også folks fordomme på egen krop-selv om jeg ikke har en kamphund/ muskelhund men faktisk en bamse lignende hund.


Ærgeligt at ingen har lyst til at debaterer hvad der evt. kunne gøres generelt,som jeg også skrev-skal det være forbud,oplysning eller noget helt 3??


Hvis vi allesammen bliver møg fornærmet fordi vi ikke mener at andre bruger den for dem 100% korrekte betegnelse, så kommer der jo ikke meget debat ud af det,hvorfor ikke prøve at snakke om tingene istedet for??


Det må da være i alles interesse at der findes en løsning?

Og hvis ingen prøver så løses der ihvertfald ingenting...


Mvh Hotbandit!








0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 22:15

Nu har jeg lige set indslaget vedr rodeo. Og det slog mig, at jeg "kender" en der argumenterer på nøjagtig samme måde som Karsten Østergård...Dvs teorier, studier og des lignende som passede i hans kram, og det på trods af, at andre (etologer, behaviorister, dyrlæger) ikke ser med samme øjne på tingende.


...men lur mig om rodeoet ikke bliver stoppet.


0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 23:28

Og nu må i ikke misforstå mig. Jeg er absolut ikke bare imod racerne. Men jeg er for UHM metaltest, testen som reddede Rottweileren, og som kan hjælpe alle racer.


Alle gennemløb er lavet på arvelig basis. Hele testen er udarbejdet af kendte etologer. Før i tiden var testen "dømmende" nu er den lavet om (for vi bliver klogere) så nu er den "beskuende"


Men "racen - om det er Amstaff, Chi eller andet" er desværre populær - de forkerte steder. Hos folk der ikke vil betale de 10 - 15 kilo en hund koster.


Grunden til at UHM er indført, er jo det faktum at den går på arvelige egenskaber (tror nok det er derfor at bla. Amstaff har sat den som kriterie til videre avl)


Håber alle racer vil få lavet en raceprofil, og at den indgår i deres raceprofil...hvis en sådan ikke laves - så kan forældrene ikke lave stambogsførte hvalpe.


Og det gælder Chi så vel som Amstaff


Og jo, der kan avles på drifter - lav tærskelværdi/høj tærskelverdi.


Det kan jo ikke undre nogen, at en jagthund stikker af?

At en hyrdehund hyrder?

At en lille skødehund passer på?

At slædehunde er stærke dyr?

At en kamphund kæmper?


Folk skal vælge en hund der passer deres krav. Det er ALTID hunden der kommer i klemme, fordi VI har avlet på deres drifter.


Og jeg mener stadig, at "muskelhundene" er dejlige familiedyr - HVIS man køber dem det rigtige sted!!!


Så for hundens skyld, så køb efter reg. forældre som er mentaltestede.


Hvis du vælger anderledes med de "populære" racer, så vil du de 98% få noget du ikke bliver tilfreds med. Om det er Chi, Amstaff, Buldog eller...


Og tænk på, at forældredyrene har de samme dårlige vilkår i mange mange mange år...


Tjaaa nu kommer så statestikker, kilder, fordregninger og lign...fra anden side...


0
0
Svar på denne tråd
 
 hvor får du det fra ?
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 23:34

Hej Hotbandit


Læs lige mit indlæg igen og prøv at finde den sure tone - der er ingen ! Jeg spørger pænt, oprigtigt og nysgerrigt hvordan rottweileren er blevet indlemmet i denne kategori.


Jeg undrer mig over at du kan opfatte det som at blive "møgfornærmet og i en bidsk tone".


Jeg har læst hele dit indlæg og kan sagtens se alle de positive ting du skriver. Kan sagtens se at vi er enige på mange punkter og at du har mange gode pointer.


Og netop derfor spørger jeg også ganske ganske neutralt til den sætning, hvor du indlemmer rottweilere, dobbermann mv. i begrebet kamphund/muskelhund.

Jeg påstår ikke engang at det er forkert det du siger, jeg spørger bare ganske stille og roligt ind til en nærmere forklaring, som jeg oven i købet påpeger at jeg gerne vil acceptere.


Sur, fornærmet eller i gang med at give dig en over snuden -det er jeg ikke og det har jeg heller ikke givet udtryk for.


mvh. katrunte






0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  03-05-2007 23:57

...det vil bare være et fortolkningsspørgsmål vedr. Rotten og Doberen.


Anerene vil muligvis være kamphunde, men Rotten er en hyrde/forsvarshund (ved den har arbejdet langs kvægvejen sammen med min race - Bouvier des Flandres i "nyrere tid" - og Doberen er en forsvarshund.


Ved at Rottweileren tog alt den dårlige omtale på sig - og gjorde noget ved den. Ved ikke med Dobermann - ved bare at jeg har set mange nervøse, og fra deres hjemmeside, så kan jeg ikke læse mig frem til, at de bruger mentaltest. Håber dog jeg ser fejl jeg er trods alt gammel...


Jeg vil dog altid påstå at en nymodens kamphund er en hund, som bliver brugt til kamp. Dvs. at den er avlet til at gå efter andre hunde uden forvarsel. Og jo der avles stadig på disse drifter. Specielt i østlandene samt div. steder i USA. Og østlandene er jo et mekka for hundehandlere - nogen der så ham "stærk mand" som blev taget med pitter?


Men disse hunde har intet ønske om at skade mennesker - de er avlet for at gå efter dyr. Derfor ser vi så mange som siger de er gode familihunde.


Og som sagt før, så ønsker jeg kun det bedste for alle hunde. Der findes dårlige opdrætter/avlere - men der findes så sandelig også dårlige købere.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Raggie
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 00:42
Der er altså meget mere til en hunds psyke end blot arvelighed. Faktum er at den mentaltest ikke kan adskille hvad der er arveligt og hvad der er miljø. Faktum er at konsensus blandt biologer er at hundes adfærd for størstedelens vedkommende er betinget af dens omgivelser, hvilket igen for størstedelens vedkommende vil sige dens ejer. Det forklarer også hvorfor du kan finde kamphunde som er blevet trænet til kamp og har været i kamp, men som efter at de bliver reddet bliver til normale hunde med et normalt forhold til andre hunde (det kan jeg finde eksempler på, hvis du vil have det).

Jeg forstår ikke hvorfor du holder fast i at den mentaltest udelukkende tester for arvelige egenskaber, når du ikke direkte kan sige hvilke gener der påvirker de enkelte dele af testen. Jeg vil også gerne se en dokumentation på at denne mentaltest vitterligt har "reddet" rottweileren. Rottweileren har mig bekendt aldrig haft problemer, bortset fra at den også har været udsat for den hetz som de forskellige kamphunde nu også udsættes for,

Jeg ved ikke om sammenligningen med Østergård var møntet på mig. Jeg ved dog at det eneste saglige modstanderne af kamphundene er stillet med er en amerikansk statistik over hundebid hvis tendenser nøje tilsvarer den hunderace der har været populær de enkelte år i USA (derfor var der f.eks år i statistikken hvor rottweileren stod for de fleste angreb per statistikken). Ud over det er jeg kommet genetikere, biologer og et hav af andre uddannede folk som alle bakker op om at en farlig hund skabes af omgivelserne og ikke af generne.
0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 00:59

Nu mentaltesten kører på arvelige momenter, så ville en nægtelse af denne da være, at skide på mange registrerede opdrættere, og det de lever for, da de bruger testen for at lave bedre tilpassede hunde.


Men jeg ville da såå gerne se andre hunde i en sådan test. Det kan i sidste ende kun gavne hunden


Muligvis er det vejen frem for alle registrerede hunde. For alle hunde SKAL jo være registrerede, og er det de mere voldsomme racer, så skal de kunne hives ind til en mentaltest. Består de ikke den, tjaaa så er det slut. Hvilke racer vi taler om...det er så spørgsmålet...men et er sikkert - alle racer SKAL ha en raceprofil der kan arbejdes ud fra...og en mentaltest som et kriterie for at stambogsføre hvalpe - om man er Chi eller Rottweiler eller...


0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 01:02

..og jo mentaltesten kan godt skelne mellem indlært og arveligt.


Og sjovt nok, så kan jeg ikke skrive om det her...men det vil du jo nok vide hvor jeg ik kan


0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 01:07

Men jeg syntes da vi skal høre feks http://www.amstaffnetwork.dk/

hvorfor de lægger så stor vægt på mentaltesten, at den er et krav for at få registrerede hvalpe.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Raggie
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 01:08
Nu mentaltesten kører på arvelige momenter, så ville en nægtelse af denne da være, at skide på mange registrerede opdrættere, og det de lever for, da de bruger testen for at lave bedre tilpassede hunde.

-Det er en lidt underlig form for argumentation. Det er det samme som at sige "tjah, der er en hel masse mennesker der tror på det her, og hvis dte er forkert så vil det såre deres følelser. Ergo er det rigtigt".
Jeg tror ikke rigtigt den holder...


..og jo mentaltesten kan godt skelne mellem indlært og arveligt.


Og sjovt nok, så kan jeg ikke skrive om det her...men det vil du jo nok vide hvor jeg ik kan

-
Kræver det at man er medlem af en speciel klub eller betaler et gebyr eller på anden vis erklærer sin evige tro på at mentaltests afslører hele sandheden om hundens psyke og denne er arvelig? Har i en officiel trosbekendelse og hemmelige håndtryk?

Bevares, den mentaltest er da sikkert et udemærket redskab, men du forbedrer ikke dens troværdighed ved at påstå at den tester for ting som du ikke kan bevise den tester for. Det gør det heller ikke bedre at du laver "præste-knebet" og påstår at det kun er folk med en hemmelig viden der kan begribe den ufattelige sandhed som mentaltesten er.

Du har forøvrigt heller ikke svaret på om Østergård hentydningen var møntet på mig. Hvis du absolut skal dæmonisere folk, kan du så ikke gøre det direkte og overlagt, i stedet for at antyde det?
0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 01:18

Naaa du


Hvis jeg sad og udpenslede hvon man omgås en mentaltes med et godt udfald...hvem ville jeg så være "advokat" for?? Det må selv du kunne gennemskue...


Og nej...jeg syntes ikke det er en underlig form for argumentation. For jeg har bund i den, og 1...skriver 1 af mine kilder er Abrantes.


Og nu er det ikke mig der har "lavet" UHM testen. Men folk der virkelig ved noget om arvelighed.


0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 01:24

Og min store drøm er stadig, at ALLE racer vil få lavet en raceprofil, få testet efter denne, og dem der består kan få hvalpe.


Det kan da ikke skade??


Og køber du af uregistrerede hunde, så skal hammeren falde HÅRDT hvis de laver skade (om det er en Chi eller en Rotte)


0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 01:28

...og nu skal du ikke bare hente fra nettet...kom glad selv


0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 01:33

...og hvis vi to nu kendte hinanden - ville vi så også gløde...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Raggie
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 01:36
Hvis du har nogen form for bevis for at mentaltesten sikkert og effektivt kan teste for arvelige egenskaber, så vil jeg gerne se det bevis.

Hvis jeg sad og udpenslede hvon man omgås en mentaltes med et godt udfald...hvem ville jeg så være "advokat" for?? Det må selv du kunne gennemskue...

Så det vil sige at resultatet kan manipuleres med, hvis man kender testen? Spændende...

Men under alle omstændigheder, så har jeg kigget lidt rundt på nettet og fundet lidt om den mentaltest. Når du af ukendte årsager ikke vil forklare hvad den egentlig går ud på og hvor "magien" i den sidder som gør at den på mystisk vis kan skelne imellem hvad der er arv og hvad der er miljø, så må jeg jo selv opsøge den viden.
Jeg fandt følgende pdf:
www.dansk-hovawart-klub.dk/ UserFiles/UHM%20vejledning(4).pdf

Testen lyder udemærket, men efter at have læst den har jeg RET svært ved at se hvordan man skelner imellem arvelighed og miljø. Måske er der en "hemmelig" viden der åbenbarer den information? Måske skal man selv være præst for at høre Guds ord?

Men altså, jeg har så kigget lidt mere rundt, og ovre i USA laver de også mentaltests:
http://www.atts.org/testdesc.html
Den ligner ret meget den danske.
Hvad der så er rigtigt sjovt er statistikken over hvordan de forskellige hunderacer klarer sig:
network.bestfriends.org/stopbsl/ news/11816.html

Der er ikke den store forskel hunderacerne imellem, men det er dog værd at bide mærke i at pit bulls klarer sig bedre i den amerikanske mentaltest end f.eks Golden Retrievere.
Inde på http://www.atts.org kan man finde flere oplysninger om hvordan de enkelte racer klarer mentaltests. Det tror jeg du vil finde yderst interessant, siden du er så interesseret i mentaltests.
0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 01:39

Arvelighed...det burde du kunne gennemskue...man tester jo helst et kuld af gangen (Rottweiler) og det kommer nok i andre racer


Men prøv dog Schæferen - for den var dog en første til at teste..


0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 01:41

og dine link virker bare ikke på mig - for jeg er midt i det - så prøv selv ... tak


0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 01:45

Og ja den GAMLE test kunne muligvis manipuleres, men det kan den nye ikke (grunden anførte jeg længere oppe)


Så kom glad med dine egne iagttagelser


0
0
Svar på denne tråd
 
 Raggie
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 01:57
Når nu den amerikanske mentaltest ret meget ligner den danske, hvorfor så ignorere deres resultater? Er det ikke ganske interessant, at pit bullen scorer så godt i de tests, bedre end Golden Retrieveren og en hel del andre hunderacer?
Hvorfor vil du ikke forholde dig til anden viden end den jeg har? Er det ikke den viden der siger os noget som vi bør kigge på? Når vi nu har statistisk materiale på flere tusinde hunde der har gennemgået en mentaltest, bør vi så ikke forholde os til det?

Og ja den GAMLE test kunne muligvis manipuleres, men det kan den nye ikke (grunden anførte jeg længere oppe)

Hvilken grund var det?
0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 02:05

Jammen jeg er da bare så åben som nogen kan være - lille ven - vil da gerne se forskellen på den amerikanske og vores, så vis mig et link.


Ved da at feks Golden Retriver var godt sur over testen (da den absolut ikke faldt ud til deres fordel)på trods af, at de selv havde tegnet en raceprofil, som mange andre racer, men er det ikke det testen går ud på? Ikke at gøre racer "racende", men at få racerne til at passe raceprofilen via avl??


0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 02:14

Tænk at jeg skal skrive det igen...


Alle gennemløb er lavet på arvelig basis. Hele testen er udarbejdet af kendte etologer. Før i tiden var testen "dømmende" nu er den lavet om (for vi bliver klogere) så nu er den "beskuende"



0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 02:25

Når vi nu har statistisk materiale på flere tusinde hunde der har gennemgået en mentaltest, bør vi så ikke forholde os til det?

Jo da sikkert, men er det den gamle mentaltest? Og det er jo ikke hunde her fra lille DK. Dem vil vi vel helst lave statestik over...ellers er vi vel bare fordømmende...


Mener stadig at min løsning kunne være en god løsning - men vil da gerne modargumenteres:


Muligvis er det vejen frem for alle registrerede hunde. For alle hunde SKAL jo være registrerede, og er det de mere voldsomme racer, så skal de kunne hives ind til en mentaltest. Består de ikke den, tjaaa så er det slut. Hvilke racer vi taler om...det er så spørgsmålet...men et er sikkert - alle racer SKAL ha en raceprofil der kan arbejdes ud fra...og en mentaltest som et kriterie for at stambogsføre hvalpe - om man er Chi eller Rottweiler eller...



0
0
Svar på denne tråd
 
 Raggie
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 02:33
Jammen jeg er da bare så åben som nogen kan være - lille ven - vil da gerne se forskellen på den amerikanske og vores, så vis mig et link.

-
Se mit indlæg lidt længere oppe. Linkene er der.

Alle gennemløb er lavet på arvelig basis. Hele testen er udarbejdet af kendte etologer. Før i tiden var testen "dømmende" nu er den lavet om (for vi bliver klogere) så nu er den "beskuende"

Ja, det har du sagt. Hvad du ikke har sagt er hvad det betyder. Hvordan sikrer man at testen KUN tester for arvelige egenskaber? Hvem er de "kendte etologer" og hvilken uddannelse har de? Hvad er deres metode, og hvordan korrelation er der imellem testen og arvelige egenskaber? Hvad menes der med "dømmende", hvad menes der med "beskuende" og hvad er forskellen?

Mener stadig at min løsning kunne være en god løsning - men vil da gerne modargumenteres:


Muligvis er det vejen frem for alle registrerede hunde. For alle hunde SKAL jo være registrerede, og er det de mere voldsomme racer, så skal de kunne hives ind til en mentaltest. Består de ikke den, tjaaa så er det slut. Hvilke racer vi taler om...det er så spørgsmålet...men et er sikkert - alle racer SKAL ha en raceprofil der kan arbejdes ud fra...og en mentaltest som et kriterie for at stambogsføre hvalpe - om man er Chi eller Rottweiler eller...


-Hvordan sikrer det bedre ejere?

0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 02:47

Mangler dit link til den amerikanske test og helst oversat i mindste detalje...hvis ikke, så kan jeg ikke bruge det til noget - desværre.


Hvad angår Hovawart - så var de med på UHM fra starten af. En af grundende var en avler (og jeg mener avler ikke opdrætter) som ødelagde dem der gjorde noget for racen, ved at spytte ca 70% af alle hunde ind på det danske marked (ringer det for dig?)


En af etologerne er som skrevet før Abrantes - men Hallgren er da med i det, selv om de ikke er de bedste venner mere. Og der er flere.


Dømmende er når man selv tar stilling - beskuende er når felter for hundens adfærd skal krydses af...troede da ikke jeg måtte forklare dig de begreber


0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 03:02

Og hvis du nu atter engang drejer min indgangsvinkel 180 grader, så er du et bare et sølle fjols.


Du har gjort det 2 gange før - da du ikke kunne få ret - så endnu en gang, så er du ude. Mit link er til sportsverdenen...



0
0
Svar på denne tråd
 
 Raggie
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 04:25

Mangler dit link til den amerikanske test og helst oversat i mindste detalje...hvis ikke, så kan jeg ikke bruge det til noget - desværre.


-Det er ikke mit problem hvis du har svært ved engelsk. Få en ven til at oversætte det for dig hvis det er det, der er problemet.

Her er linket til den amerikanske test, siden du ikke kan finde det i mine indlæg:


http://www.atts.org/testdesc.html

Og det link hvor pit bullens score sammenlignes med golden retrieveren:

network.bestfriends.org/stopbsl/ news/11816.html

Hvad angår Hovawart - så var de med på UHM fra starten af. En af grundende var en avler (og jeg mener avler ikke opdrætter) som ødelagde dem der gjorde noget for racen, ved at spytte ca 70% af alle hunde ind på det danske marked (ringer det for dig?)


-Jeg ved ikke hvor du vil hen med det her. Den side jeg fandt frem til var den som så vidt jeg kunne se havde den bedste beskrivelse af mentaltesten, og mere er der ikke i det. Det er helt tilfældigt at jeg lige linker til Hovawart-side. Hvis du har en beskrivelse af mentaltesten der er bedre, så kom med den.


En af etologerne er som skrevet før Abrantes - men Hallgren er da med i det, selv om de ikke er de bedste venner mere. Og der er flere.


-Det er så et af de spørgsmål jeg stillede. Der er mange flere. Hvilken uddannelsesinstitution er Abrantes og Hallgren tilknyttet? Kan du linke til en hjemmeside hvor deres forskning kan findes?


Dømmende er når man selv tar stilling - beskuende er når felter for hundens adfærd skal krydses af...



-Så man tager ikke stilling med mentaltesten? Sådan som jeg kan se så er beskrivelserne af hver kategori forholdvis vage, og det virker som om at der er brug for en god portion bedømmelse og fortolkning af hundens adfærd. Det er ret meget "at tage stilling", sådan som jeg ser det.


troede da ikke jeg måtte forklare dig de begreber



-Hvorfor troede du det?



Du har gjort det 2 gange før - da du ikke kunne få ret - så endnu en gang, så er du ude. Mit link er til sportsverdenen...


-Beklager, men det her er ikke en konkurence og du er ikke dommeren. Du kan ikke dømme nogen ude.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mentaltestens oprindelse...
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 07:55

Nu var jeg da rimelig tæt på de mennesker, der i sin tid "opfandt" mentaltesten til Rottweilere.

De afprøvede dengang denne test på alle mulige hunde, selvom det var Rottweilerfolk.

Der var da på ingen måde tale om at "redde" hunden, men at avlsforbedre den for at få en optimal brugshund (her blev især fokuseret på politiarbejde).


Een hanhund opnåede højest mulige point. Alle ville bruge ham på deres tæver, men han blev kun brugt til få. Det resulterede i en stor brug af hans bror, der ikke havde så gode resultater, men også var udstillingschampion


Jeg mener at det er et bizart resultat, dels fordi testen siden er lavet om og dels fordi, at det vi mener nu, nemt kan være verfet af bordet i morgen.


Jorden var engang flad og det var kætteri, at påstå det modsattte. Videnskaben har siden da gang på gang "forbedret" deres udsagn og det kan man måske regne med at de vil blive ved med en tid endnu. Mon sandheden nogensinde bliver endegyldig?


Så at avle på ensidigt udvalgte individer, vil jeg selv altid mene er af det onde. Der er ingen der ved, hvilke "fantastiske genkompositioner" vi derved smider overbord.


Det er hvad vi oplever i hesteavl, men det er en anden historie.


MH Conny

0
0
Svar på denne tråd
 
 farlige hunde
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 10:04

Jeg er 100 % enig i at der er rigtig mange der ikke forstår sig på at have hund, på hundens premisser, dermed mener jeg en ordentlig opdragelse, passende stimulering af hundens psykiske og fysiske behov og hvad der ellers hører til..


jeg er holdt op med at gå tur med et "morgenhold" der går kl 8 om morgenen og 1 time frem, med 10-12 hunde og deres ejere(eller andre der låner en hund og går med), for der er en møg køter uden lige, Men det er han så alligevel ikke, for hunden er så god, intelligent og sød, men de er først nu begyndt at opdrage på ham.. og nu er han altså 3 år gammel og ikke kastreret.. han sidder hjemme dag ud og dag ind, familien kommer sent hjem.. han er en af dem der bliver lånt af nogle andre mennesker.. Han er en blanding af noget dansk/svensk gårdhund og lidt andre racer i samme størrelse..


jeg har 3 gange været med til at skille ham fra en anden hund som han er hoppet på, en af gangene var det fra min egen hund som er så underdanig at´hun ikke engang siger fra når andre hunde bliver for voldsomme eller ivrige hanhunde der gerne vil hygge sig lidt med hende, på trods af at hun blev sterilliseret for 4 år siden, og fik fjernet både vilmoder og æggestokke.. Hun er bange for hunde der er for voldsomme, gør meget, små hunde(ca. papillion størrelse), eller meget ivrige eller hyperaktive hunde..


min hund er 7 år nu, og hun har det bedst med at gå og hygge sig med en stille og rolig hund, samle lidt pinde op, snuse lidt osv, men kommer nogen og viser interesse i hendes pind, så smider hun den, og ham hanhunden kommer altid og løber forbi hende og flår pinden og af munden på hende, hun er simpelthen så bange for ham, og det vil jeg altså ikke udsætte min hund for! så vi går vores egne veje når han er med ude at gå..


Mange hilsner fra Ujammiuaq


Jeg savner ham, min hvide prins, min skat.. Du vil altid være i mit hjerte!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mærkeligt koncept
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 11:00

Ligesom LotteJ undrer jeg mig gevaldigt over konceptet "hundeskov". For nogle år siden var jeg der med min gamle hund (lab./rott.).. Der gik præcis to sek. før hunden blev overfaldet af to boxerer (i og for sig er racerne mig ligegyldig i dette tilfælde, men så ved alle, hvilken type hund, der er tale om). Siden den dag har jeg ikke sat mine ben i en hundeskov og jeg agter så sandelig heller ikke at gøre det!!


Hele konceptet er dømt til at mislykkes - en skov fyldt med løse hunde.. jamen de skal jo "kæmpe" om hieraki, men hvor forsvarligt er det lige, når der er mange forskellige hunde, der ikke kender hinanden??


Misforstå mig nu ikke. Jeg er stor fortaler af at man socialiserer sine hunde, men det bør foregå en til en - altså med en hund af gangen!! Og under ordnede forhold. Før jeg blev "frelst" gik jeg til træning et uautoriseret sted (med den føromtalte lab./rott.).. Her startede og sluttede al træning med at man skulle slippe sin hund løs, så de kunne "lege".. behøver jeg sige at det altid endte i kaos og slåskamp?? Jeg stoppede der hurtigt.


Den dag i dag har jeg en knap 6 årig lab. kastrat. Denne dejlige hund blev i sine unge dage (under et år) overfaldet af en stor blanding (noget schæfer-halløj) ikke mindre end to gange på samme luftetur. Min var i snor, det var den anden ikke! Og det var ovenikøbet inde midt i byen.. Jeg måtte slippe min egen hun d og sparke den anden væk fra min hylende hunds strube.


5 år senere er han mere eller mindre "socialt ødelagt". Han kan ikke specielt godt sammen med de fleste han-hunde og jeg må indrømme, at vi har opgivet at prøve. Møder vi en løs hund forsøger vi at "undslippe", da jeg ikke ved, hvad min egen kan finde på. Det giver naturligvis sig selv at denne hund altid er i snor - bortset fra i hans egen baghave samt på åbne pladser, hvor vi kan se, om der kommer andre (vi kan nemlig sagtens kalde ham til os).. Hunden er slet og ret bange for andre hanhunde og det bedste forsvar er som bekendt et angreb.


Nogle ville måske mene, vi burde skille os af med denne hund, men jeg mener nu ikke det er et problem, da vi jo tager vores forholdsregler. At andre ikke kan finde ud af at holde deres hunde i snor eller bag et hegn, hvis de ikke kan styre dem.. ja det må altså være deres sag. Vil lige skynde mig at sige, at vi jo ikke udfordrer skæbnen og til enhver tid forsøger at undgå løse hunde og gør altid andre opmærksom på, at han ikke altid er så vild med andre hunde.


Han "angriber" ikke uprovokeret. Dvs han opsøger ikke de andre, men forsøger derimod at holde sig væk fra dem.


Jeg forbander den dag for fem år siden.. men jeg kunne ikke rigtig have handlet anderledes og vi har virkelig forsøgt at socialisere ham gennem årene.. men det vil ikke lykkes. Om det er den ene eller den anden race kunne ikke rage mig mindre - man bør ikke anskaffe sig et dyr, hvis man ikke kan magte det.. så er det sgu lige meget om det er en kanin eller en "kamphund"..


Klart fortaler for at teste hunde såvel som potentielle hundeejere, for hvor er der dog mange, der ikke burde anskaffe sig så meget som en puddel!!!




Mvh Christina og Riga


Medlem af SAK og D.Å.H.M


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider