Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hoftedysplasi hos hund
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 21:23
Min mors (og lidt min :-) ) hund, har i en alder af 8 måneder lige fået diagnosticeret hoftedysplasi i en temmelig alvorlig grad

Han har været halt nogle gange, men vi har troet det har været hans trædepoter pga salt, fordi han også har haft slikket en delpå dem. Da han så blev halt igen for 5 dage side, og udvist kraftige smerter, fik min mor en hurtig tid hos dyrlægen. Og han var desværre ikke særlig optimistisk. Måske en operation (til 10-15.000kr) eller smertestillende vil kunne hjælpe, men det ser desværre ikke så godt ud. Han skal have ro de næste 14 dage, hvor han kun må gå små ture osv.
Han er en så fantastisk, sød og glad hund, han fortjener virkelig ikke det her

Nogle herinde fra som har fået opereret deres hund? Min mor ved ikke helt hvad hun skal med ham. Det er rigtig mange penge (men man vil selvfølgelig gerne ofre noget for sine dyr), men sådan et indgreb kræver vel også en del ro?

En ting er sikkert, han skal ikke gå med smerter, og han skal heller ikke i en alder af 8 Mdr, proppes med smertestillende for at kunne holde ud at være til.



-HeidiZ :-)
***

You need to feel alive - to stay alive
0
0
Svar på denne tråd
 
 hej...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 22:43

hvis det var min hund der fik det, så blev den aflivet. Der er ikke rigtigt noget du kan gøre ved det, og det er synd for hunden hvis den skal gå med smærter...


min blev aflivet, hvis det var...


jeg ved godt det er hårdt, men jeg ville aflive min...


" hestens fejl, kommer af rytterens fejl "

0
0
Svar på denne tråd
 
 guld...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 22:53

Jeg kender nogle der fik lagt guld ind med held.


En anden veninde havde en schæfer med svær hd. Hun gik meget op i brugshundetræning, og hunden havde et langt og godt liv trods dyrlægens dystre dom over den som ung. Som voksen hund, mente dyrlægen at det var dens meget fine form, der holdt sammen på dens knogler og holdt den haltfri. Mener den blev aflivet som 8 eller 9 årig. Den blev aldrig medicineret eller opereret, og var aldrig halt.

En hund på 8 måneder vokser stadig, så giv den en chance. Hold den i ro, og accepter at den måske lige nu har brug for smertestillende i en periode. Det er ikke sikkert den skal have det permanent.


Det er altså ikke alle hd domme der ender som dyrlægen frygter.

Håber det godt med jeres.

Held og lykke med den.


Hilsen Eneri

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er måske hård
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 22:56

men jeg havde også valgt aflivning. En så ung hund der allerede har svær HD har ikke en super prognose - og hvis den skal have en chance for et rimeligt liv vil det koste mange penge. Måske både I og hunden ville være bedre tjent med at den kom pænt herfra og I istedet brugte dyrlægepengene på en ny, rask hund.


Jeg kendte en der fik sin golden retriever opereret (lagt guld ind) da den var lidt over et år. Den fungerede godt i et par måneder efter en hård genoptræning og blev derefter lige så dårlig igen og jeg kunne godt have undt den at den ikke skulle gennemgå operation og smertefuld genoptræning.


Du vil sikkert høre succeshistorier fra andre og råd, der er helt modsat mit, men det er altså hvad jeg kan komme med af råd.





Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har I ...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 00:11

overvejet at få en anden dyrlæges mening, eller stoler I blindt på den dyrlæge som har fotograferet hunden ?


Det er sjældent at hunden allerede som 8 måneder gammel er svært påvirket af HD, da knogler, brusk osv. endnu ikke er fuldt udviklet. Det er derfor at man i DKK først kan få en endelig HD vurdering af sin hund når den er over 12 måneder.


Min gamle, desværre afdøde schæferhund, var skiftevis halt på alle ben da han var ung, fra ca. 6 måneder til 1 år. Han led af vokseværk. Desværre fik han tildelt C i hofter da vi fik ham fotograferet, reelt skulle han nok have haft D. Men han fik et langt og godt liv alligevel. Han blev brugt fysisk med brugsarbejde og mange løbeture. Vi tog aldrig hensyn til at han havde HD og han haltede ALDRIG. Dyrlægen mente at han havde bygget sine muskler så godt op, at de støttede ham hvor han havde brug for det.


Han blev 9 år ..., haltede aldrig og var altid glad.

0
0
Svar på denne tråd
 
 HD er ret
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 01:01

forskelligt, og C er ikke så forfærdelig meget...

Jeg har haft en med E, og det var slemt


Vi vidste ikke ret meget om det i begyndelsen, men undersøgte det, og sørgede naturligvis for at han ikke legede for vildt eller gik på trapper + at vi gav ham tilskud mv.

Det hjalp nu ikke, og set i bagklogskabens klare lys skulle vi måske have fået ham aflivet :-( Han blev aflivet pga. af kræft som 5½ årig


Han fik mange sygdomme, og jeg tror måske nok, at noget af det kan have haft med stress pga af smerter at gøre (n) Det kan være svært at se på en hund, hvor stærke smerter den har!


Min hund var meget smidig, nærmest hypermobil og havde en meget elegant bevægelse. HD har en hel del at gøre med smidigheden, da det er den, der er med til at nedbryde hofteleddet 8-)


Det er helt klart arveligt, så man bør klage til sælger, i det mindste for at sælger ikke bare bliver ved med at lave hvalpe på en hund, der avler HD!!!


Jeg tror, jeg ville aflive :-( Jeg har haft mange hunde, og nu har jeg en til af samme race, og som jeg er mindst lige så glad for

Hunden kunne være sluppet for mange smerter, og jeg kunne have sluppet for en hel masse bekymringer om hvorvidt den nu havde ondt...


Så selv om det er trist, så få den aflivet og få en anden. Undersøg om der er HD i familien. Nogle racer har HD-index, hvor index-tallet angiver i hvor høj grad der er risiko for at hvalpen arver HD. Tallet skal være så meget over 100 x 2 som muligt.




:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D


Til et barn?:

Sorte ridestøvler, håndsyede og ualmindeligt pæne

- meget smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr:

www.heste-nettet.dk/ma...1&t=196441



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen er HD ikke...?
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 01:16
At hofledskålen er for flad, så ledhovedet på lårbensknoglen ikke passer korrekt, og det derfor kan skurre imod, så ledbrusken bliver slidt af- hvilket er uhyre smertefuldt.

Såvidt jeg ved, sker der i nogen tilfælde en knoglenydannelse i ledskålen, der faktisk kan virke som en "ny ledskål", og dermed stabiliseres ledhovedet, så hunden bagefter ikke har smerter og kan fungere.

Eller tager jeg helt fejl?

Det har da i så tilfælde ikke noget med hypermobilitet at gøre. Selvom hypermobile/svage led kan støttes af muskler i god form.

HeidiZ: Jeg håber, I træffer en god beslutning for hunden.

Selv ville jeg nok ikke kaste mig ud i en usikker operation.

(Selvom min kats brækkede ben blev møgdyrt opereret med søm, hun fungerer fint i dag- helt som før. Men føj hvor var det dyrt! Hun havde en god chance- ellers var det bestemt aflivning. Men det tog meget længere tid at gro sammen end dyrlægen regnede med...)


Mvh xtiny
---


Print af tryksager mm på professionel farvelaser i formater op til A3.

Scanning af negativer og dias tilbydes til print eller få dem brændt på DVD. Kontakt: print@jersore.net




0
0
Svar på denne tråd
 
 Vores grand danois
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 01:51

fik lagt guld i sine hofter, da hun fik konstateret HD. Hun levede uden smerter og halten i 4 år efter, inden hun blev aflivet på grund af en kræftsvulst.


Der gik ca. et par måneder efter indgrebet før hun var haltfri, men så forsvandt det som dug for solen og vi fik vores "gamle" hund igen. Det var alle pengene værd - så jeg ville gøre forsøget, hvis det var mig, nu hunden ikke er ældre.


Mvh

Line





DV hoppe, 3 år, efter Churchill,kan købes. Forventet stang ca. 162. Longe- og sadelvant, men selvfølgelig ikke tilredet. Skriv for mere info.....


Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja, xtiny
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 02:57

Hunden fødes faktisk med en rigtig 'skål' til lårbensknoglen.

Denne degenerer så desværre i løbet af hundens tidlige levemåneder, så der kun bliver en mere eller mindre flad runding tilbage - alt efter graden af HD (n)


Det er derfor man ikke kan tage røntgenbilleder af hundene før de er 1 år, eller hvad man nu har vedtaget indenfor de forskellige racer.

Ellers ville det nemlig være nemt nok, så tog man bare et billede af hunden(altså røntgen ) inden man købte den (y) Og så havde man jo ikke disse fortvivlede situationer, hvor folk er blevet knyttet til deres hund, længe før det bliver opdaget at den har hofteledsdefekten 8-)


Jo, det er sammenhængende med hypermobilitet, at der faktisk er udviklet en metode, kaldet PennHip www.pennhip.org/what_is_ph.html

hvor man undersøger hunden tidligere, bl.a. vha leddenes tilbøjelighed til 'udskridning' og løshed.

Det er ikke særlig brugt i Danmark, fordi manden der har opfundet metoden kræver licens for at andre skal bruge den - og det er de danske dyrlæger ikke helt tilfredse med. Men den findes her.


---

Vores fik lagt guld ind - men den døde kun ½ år efter, så vi er ikke helt sikre på om det egentlig hjalp. Det hjælper langt fra alle, desværre :-(



:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D


Til et barn?:

Sorte ridestøvler, håndsyede og ualmindeligt pæne

- meget smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr:

www.heste-nettet.dk/ma...1&t=196441



0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker NinaA
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 03:21
Det med hypermobilitet vidste jeg ikke.

Men, det er der sikkert mange andre, der ikke gør, nu metoden er med licens. Det undrer mig altid, når nogen ikke vil dele deres viden. Man kan tjene penge alligevel.

(Jeg har også kun haft blandinger uden ledproblemer. Nå ja mine forældres kokserblanding fik gigt som 15 årrig- og levede til han var næsten 17 på nær 1 måned, og blev aflivet.)


Mvh xtiny
---


Print af tryksager mm på professionel farvelaser i formater op til A3.

Scanning af negativer og dias tilbydes til print eller få dem brændt på DVD. Kontakt: print@jersore.net




0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvilken grad
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 08:05

har den HD i?


Hvad er det for en operation til 10.000 - 15.000 kr?


Hilsen Helle


Hvis du ikke vil have en prop
så prøv en Irish Cob
Helles Irish Cobber
0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa.
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 08:51

Jeg har en kollega som har en labrador der er blevet opereret for HD.


Den var lidt over ½ år, da det blev opdaget, og efter opration haltede den i et par måneder og blev holdt i ro.


Nu kan man intet se på den, og operationen kostede lige knap 5000,-




Rønnebjerggård...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min har også Hd
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 09:19

Hj.


Jeg ha lige fået samme svar fra min dyrlæge,min Rottweiler er lige blevet 12 mdr

Han har fået smertestillende i 5 dg. samt holdt i ro, det har hjulpet... Han ligger mellem status b og c... Men fik at vide at han skulle have taget nye billeder igen om 1 år når han var udvokset,før kunne han ikke sætte en 100% status på.. Og i nogle tilfælde kan man være heldig at leddet stabilsere sig men læs mere om det på www.netdyredoktor.dk

Men vi skal holde os fra spring og forsvars arbejde og ellers bare sørge for at han får reglmæssig motion, ikke noget med at gå 2 km. til hverdag og så tage ham med på en 10 km. ridetur en anden dag..

Så pt. ser vi lyst på det...

Hvis operationen lyder på guld så lad være... Det er en dyr og kun midlertidig operation, der kun holder 3-4 år, så det kan simpelthen ikke svare sig.

Det var i hvert fald rådet fra min dyrlæge...


Mv. Tanja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 09:52

altså også aflive den...


Hunden er jo ikke ret gammel, og det er mange år den skal leve enten på smertestillende eller med en operation... Specielt når den er så plaget af det, som den åbentbart er...


Zamangah

Vi kører brudeparret i hestevogn.


Svend 4 ever





0
0
Svar på denne tråd
 
 vores hund
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 10:06

vores grand danois havde hoftedysplasi i begge forben. det kostede 7000 kr at få han opereret, men jeg mener der er flere former for hoftedysplasi.

vores hund

kunne blive opereret for det.

selvom det var mange penge, ville jeg gøre det igen , hvis dyrlægen mener at det kan hjælpe og hunden ville kunne leve et normalt hundeliv uden problemer,

men hvis det ikke er tilfældet hos jer, ville jeg bestemt aflive hunden.évt ville jeg høre en dyrlæge mere, før jeg ville ta beslutningen,med mindre du er sikker på at din dyrlæge er den bedste.

bare min mening

håber det går godt med jeres vuffer..


Hilsen kit

Stutteri Glarkroggård.

www.123hjemmeside.dk/s...kroggaard/

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 10:40

Jeg har aflivet 3 schæfere med HD, så jeg kender det til bevidstløshed...


Desværre sker der ofte det, at der kommer ny knogledannelse som kompensation for manglende pasform i hofteskålen og det giver endnu flere smerter.


Jeg har også mødt hunde med guldimplatater som har klaret sig godt i nogle år, men mine hunde har været så hårdt angrebne, at jeg ikke har haft svært ved at tage beslutningen om aflivning.


Held og lykke med den svære beslutning, det er aldrig let at skulle lege gud, men med hundens bedste interesse in mente, skal det nok gå.


-Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 11:14

Jeg vil anbefale din mor at gå til en fagdyrlæge med speciale i knogler og led (hvis hun ikke allerede har været det)

Jeg ved ikke hvor hun bor, men jeg kan varmt anbefale Troels Dalgaard fra Himmelev dyreklinik i Roskilde.


www.himmelevdyreklinik.dk/article/ view/forside/velkommen+til+himmelev+ dyreklinik



Det er godt at få en anden dyrlæges mening om sagerne og røngtenbillederne fra den anden dyræge kan medbringes så man ikke skal betale for at få dem taget igen.




MVh Trine



Halvpart søges til 1. pony (araber/New Forest)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak for
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 13:55
jeres svar. Fonzie er blevet undersøgt her www.faaborgdyrehospital.dk/ index.html af dyrlæge Hans Henrik Licht. Han fik taget en masse røngtenbilleder, og det var ret tydeligt at se. Jeg var ikke selv med til undersøgelsen, så har kun fået referat fra min mor. Jeg ved faktisk ikke i hvilken grad det er. Men dyrlægen rådet faktisk til, at få ham aflivet, hvis han begyndte at være utilpas. Han har ikke rigtig spist de sidste to dage, og har været vågnet imellem kl 2-4 om natten, for at ville ud. Det plejer han ellers aldrig.

Det var noget med, at en hofteskål skulle være 100 grader, men hans er kun 80 grader.

Det er svært.. For han er så ung, og selvfølgelig vil man give ham en chance. Men en så ung hund skal bare heller ikke leve på smertestillende. Man vil fortryde, hvis man gav ham chancen, men han vil gå rundt med smerter. Ligesom man vil fortryde, ikke at give en så ung hund en chance :-(

Øv, vi har aldrig før stået i en situation, hvor vi har skulle aflive en ungt dyr. Derfor er det bare hammer svært..



-HeidiZ :-)
***

You need to feel alive - to stay alive
0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har haft en
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 15:37

Jeg har haft en hund med det (flatcoated retriever). Det blev også konstateret de den var under et år. Den blev opreret og dyrlægen gav den 3-4 år at leve i max. Den blev 6 år inden den blev aflivet men det var pga underlivet og jeg ville ikke have den opreret mere. Den havde kun smerter hvis den blev motioneret for hårdt.


Det er en svær beslutning men hos mig var det det rigtige at lade den operere.



Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 har hund med HD
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 15:45

Jeg har en sankt bernhardshund på snart 10 måneder, der også har fået konstateret HD.. Der sagde dyrlægen til mig at på grund af min hunds unge alder, var der en stor chance for at det "gik i sig selv", og som det ser ud nu har har hun det bedre end da det blev konstaterer.. Så har du overvejet enten at spørge en anden dyrlæge til råds, eller måske give hunden en chance for at vokse sig fra det?

Dyrlægen sagde til mig, at så længe hun ikke fik kulde/fugt, ikke blev overvægtig og kom ud på små gåture kunne hun sagtens klare sig..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt tanker fra en dysplasi patien.
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 19:26

Jeg har Hoftedysplasi, og jeg kan fortælle hvordan livet med det er.


Jeg er opereret 6 gange, jeg har slidgigt i begge hofter og det nederste af rygsøjlen.


Jeg har været igennem alverdens kosttilskud, gennem perioder på flere år.



Livet er et smertehelvede, i perioder ønsker jeg at jeg var hund i en familie som tog ansvar og aflivede mig.


Operationerne, de helbreder IKKE, og fjerner ikke smerterne. De udskyder bare processen til at jeg er gammel nok til at få mit første sæt kunstige hofter.


Jeg er sur, tvær og meget ked af det når smerterne er slemme. Jeg ved hvorfor jeg har det sådan, tænk over at det gør dyr ikke.


Jeg har ingen gavn haft af glucosamin, msm, hyben, bukkerhorn, ingefær og alverdens andre tilskud.



Jeg vil til enhver tid anbefale dyreejere at aflive hvis dyret viser tegn på smerte ved dysplasi, for det bliver aldrig bedre kun værre og værre. Lad være med at holde liv i dem af egoistiske grunde.




Endnu en FjordFan.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Slemt HD
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 20:07

Hej.

Vi mistede for ca 2 år siden vores Rottweiler tæve pga slemt HD i begge bagben :-( plus at hun også fik epilepsi(staves)

Hun blev ikke 1 år-øv det er uretfærdigt-



lykke

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2007 00:03

Kære Sylvia.

Ja, med dine smerter havde jeg aldrig udsat dig for 6 operationer, hvis du var min hund.

Så havde du fået et kys på snuden og en blå/lilla sprøjte, og jeg havde tudet de næste 2 uger.

Hold da op jeg føler med dig.

Du får hermed al min medfølelse og trøstekram under smerterne.




Og kære Heidi.

Min hund har HD, gigt og andet, jeg valte at Dr Dyr IKKE måtte operere hende, men havde han andre forslag så hun var smertefri, ville jeg give det et forsøg.

Hun fik 4 sprøjter, med en uges mellemrum mellem hver sprøjte.

Allerede efter 1 sprøjte var hun haltfri og glad igen, og det er nu 8 mdr siden hun fik den sidste sprøjte.

Kan ikke huske hvad det er, men det genopbygger led. (Brusk,væske?)

Men er du int. så send en PB og jeg finder ud af det.

Det kostede under 1000 kr for alle 4 sprøjter.


Kommer det igen, kan man gentage behandling med 1/2 års mellemrum, evt sammen med "guld", som stikkes ind som en slags akupunktur, det koster ca 2000 kr for een hofte og ca 3500 kr for begge.


Men var jeg det mindste i tvivl om min hund led, så er det aflivning straks.


Held og lykke.





MAKEUP SÆLGES...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som Sylvia
Forfatter: 
Dato:  11-03-2007 01:18

har jeg også selv HD, men heldigvis i mild grad. Jeg er også hypermobil, men heller ikke i ekstrem grad (y)

Knoglenydannelser er slidgigt, og de opstår næsten altid ved HD - og er den store smertevolder


Mange racer har en meget høj grad af HD(fx schæfere og new foundlændere), men indenfor mange raceklubber arbejdes der nu ret målrettet på at gøre noget ved det. Fx Samojedhundeklubben, som har haft HD-index, næsten siden vores hund blev aflivet :-P


Men man skal tænke på, at avlerne jo som regel bare har et par hunde, og naturligvis gerne vil vælge de flotteste hanner - så avlsmatadorer og indavl er desværre også med til at vedligeholde problemet (n)

Der har været lange diskussioner i DKK's blad Hunden, hvor nogle avlere har kæmpet med næb og kløer for at det ikke kun skulle være arveligt :-P


Men det er altså sådan, at hvis hunden ikke har generne (det er mulitifaktoriel genetisk lidelse), så får den ikke HD 8-)


Desværre har disse avlere ret i, at man kan begrænse skaden ved ikke at lade hunde gå på trapper, lege - og især ikke kaste pind, osv. På den måde kan man muligvis reducere fx en grad C til en grad B.

Når jeg siger desværre, er det fordi disse dyr så vil kunne indgå i avlen og videregive lidelsen :-(



Når det var tydeligt på din hunds billeder - så har den givetvis HD i ret høj grad. Jeg så også min hunds billeder, og der var da en antydning af en skål, men den havde altså den værste grad: E

Men du kan få dem bedømt hos DKK. De har folk, der er virkeligt skrappe til det.




:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D


Til et barn?:

Lækre ridestøvler, håndsyede og ualmindeligt pæne

- meget smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr:

www.heste-nettet.dk/ma...1&t=196441

0
0
Svar på denne tråd
 
 I dag er han
Forfatter: 
Dato:  11-03-2007 15:17
rigtig dårlig :-( Har ikke spist (selv om han fik serveret leverpostejsmadder), og ligger bare og sover. Slet ikke glad og 'vild' som han plejer :-(

Så han skal til dyrlægen imorgen, og efter hvad jeg kunne forstå på min mor, så er hun ret sikker på, han blev aflivet imorgen
Han har det i en så slem grad, og har så mange smerter, så jeg mener ikke, det er værdigt for ham, at begynde og behandle ham med noget, som man ikke er 100% sikker på virker. Han er lige blevet 9 Mdr, og det har været 9 rigtig gode måneder, hvor han har haft det rigtig godt. Han sov inde hos mig da han var lille, og har haft rigtig mange gode oplevelser i sit korte liv. Selv om det er svært, så må man bare ikke lade følelserne rende for meget af med en. Man bliver nødt til at tænke fornuftigt, for hans skyld.
Havde ellers håbet, vi kunne trække det til påske, så jeg kunne komme hjem og sige farvel, men sådan bliver det nok desværre ikke. Han skal i hvertfald ikke lide for min skyld, den stakkel

Min mor bor i et hus hvor der er mange trapper, og det er jo lidt svært fra den ene dag til den anden, at finde et et-planshus, så han kunne slippe for trapperne.



Han er et gadekryds, og dem har vi haft nogle stykker af, som alle har været sunde og raske hunde. Min far har to, som begge er 7-8 år, og lever i bedste velgående. Men skal min mor have en ny hund på et tidspunkt, så skal det helt sikkert været en ren, som er testet for HD.

Tusind tak for alle jeres svar, det er rigtig dejligt med så mange flinke mennesker som gider hjælpe, og fortælle om personlige erfaringer



-HeidiZ :-)
***

You need to feel alive - to stay alive
0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt erfaringer
Forfatter: 
Dato:  11-03-2007 15:58

Jeg vil gerne fortælle lidt om mine erfaringer og ikke mindst meninger om HD og om avl.


Mine forældres sidste hund (labrador) havde HD i meget svær grad. Jeg har hverken før eller siden set så slemme forandringer i et hofteled. Han var dog 100% symptomfri indtil han var ca. 2 år gammel (det blev opdaget tidligere fordi han blev røntgenfotograferet med henblik på evt. avl). Da han fik symptomer fik han lagt guld ind i hofterne og det holdt ham smertefri i næsten 3 døgn, men det er jo en behandling som kun virker på nogle hunde og man kan kun håbe på en forbedring. Han blev aflivet i en alder af 2 år, efter 2 år på permanent smertebehandling.


Jeg forsvarer hans behandling fordi han jo var symptomfri i lang tid, men jeg mener generelt at man altid bør overveje hundens status og symptomer og jeg tror at hvis han havde været min hund, så var han nok blevet aflivet tidligere.


Men det er en frygtelig svær beslutning, men jeg mener altid at aflivning er en nådig ting overfor hunden, hvorimod alverdens behandlinger ikke altid er til gavn for hunden. Men det vil altid være en individuel beslutning.


Omkring avlen, så gøres der indenfor DKK en del for at avle sig væk fra HD, men jeg synes at udviklingen i den rigtige retning går alt for langtsom af flere grunde.


1. Alt for mange mennesker fokuserer alt for meget på det enkelte avlsdyr og alt for lidt på afstamningen. Holdningen er tit at hvis en hund har A-hofter (og 0 på albuerne) så er den et perfekt avlsdyr, og sådan er det efter min mening langt fra. Hvis man har en hund med A-hofter og 7 kuldsøskende med D-hofter, hvad får så folk til at tro at denne hund bærer på nogle gode gener??? Jeg tror i hvert fald ikke på det. Hvorimod en hund hvor alle i kuldet har gode hofter må have en meget bedre chance for at videregive noget godt til afkommet.


2. Fordi der bliver undersøgt alt, alt for få hunde. Det hjælper for mig at se alt for lidt når det kun er ganske få hunde i et kuld som bliver undersøgt. For så ved man jo ikke om resten af kuldet er noget lo**. Så det giver en alt for lille sikkerhed omkring frekvensen af HD i afstamningen.


3. Opdrætterne gør alt for lidt for at understrege overfor hvalpekøberne at det er vigtigt for avlen og dermed fremtidige hundeejere at så mange hunde som muligt bliver undersøgt. Og der er desværre mange som undlader at sende billeder ind når deres hund får konstateret HD, for "det kan vi jo ikke bruge til noget" og dermed går værdifuld viden tabt for avlen.


Så endnu engang vil jeg meget gerne slå et slag for at folk med en DKK-stambogsført hund får deres hund undersøgt for arvelige sygdomme (og jo, jeg betragter absolut HD som værende arvelige, med en vis miljømæssig faktor) og få resultaterne registreret i DKK. Kun på den måde har opdrættere et solidt grundlag at udvælge avlsdyr på, sådan at der kan avles på hunde med så lav en frekvens af arvelige sygdomme i afstamningen/familien som muligt.




Camilla Juelsgaard Jørgensen, nu også med islænder

Juelsgaard's Labrador


Get a life - Get a lab
0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Louise E
Forfatter: 
Dato:  11-03-2007 16:27

Måske har nogen svaret på dit indlæg. Jeg er sprunget direkte til et svar til dig:


At få lagt guld ind er ikke decideret smertefuldt. Det er selvfølgelig ubehageligt at hunden skal helbedøves, men når tømmermændene er overstået, er din hund den samme som før den fik lagt guld ind.

Der er heller ingen smertefuld genoptræning. Det gør ikke mere ondt på hunden end det gjorde før indgrebet. Bedringen kommer i takt med at implantaterne afgiver noget af guldet.


Jeg tror du forveksler det med den operation, hvor hundene får skåret lårbensknoglens øverste del af og hvor hundene så skal genoptræne, så musklerne tager over i stedet for den manglende knogle. Det er smertefuldt.


Jeg har i oktober sidste år fået lagt guld ind i hoften på min labradorbl. Der, hvor indgrebet havde været, kunne man se nogle bittesmå prikker i hudet, hvor implantatet er ført ind. Det sker med nogle lange meget tynde rør. Der bliver ikke skåret eller noget som helst i hunden. I dag er min hund symptomfri. D.v.s. hun har ingen smerter mere. Det er bare så dejligt at gå tur på stranden og se hende springe rundt uden smerter.


Jeg kan kun anbefale det.


Venlig hilsen


Bellie og Ruth

0
0
Svar på denne tråd
 
 Juelsgaard:
Forfatter: 
Dato:  11-03-2007 17:49

Rigtig godt indlæg. Og du har så ganske ret.


DKK laver en HD index beregning på mange racer. Disse giver et ret godt fingerpeg.


Og ja, der avles ofte på hunde med A hofter hvor enten forældre eller søskende har HD. Føj siger jeg bare.


Jeg står selv med en super lækker tæve (som jeg selv har opdrættet). Hun er ud af HD fri linier. Hun er en super arbejdshund. Hendes søskende er også lækre. Jeg har lavet den kombination 2 gange. Ved det 1. kuld samlede jeg så mange jeg kunne (mener 1 sagde nej) og de blev HD fotograferet. Og var alle frie. Derpå lavede jeg et kuld mere med samme mor/far. Og nu kommer en helt masse eder for en af hvalpene fra 1. kuld fik desvære epilepsi som 2 årig. Jeg kan derfor ikke drømme om at avle på min tæve selvom hun ikke har epilepsi. Men det at en storebror har det er nok til at jeg ikke sætter tæven i avl. Og mine hvalpekøbere (fra denne kombination) har fået besked på ikke at sætte deres hund i avl. Desvære er der ikke ret mange der gør som mig (pudse pudse - glorie).

Men ved arvelige sygdomme er jeg benhård. Min mening lufter jeg da gerne og hold da op hvor har jeg fået mange fjender på den konto. Jeg er endda blevet truet til at holde mund. Men jeg kæfter stadig op. Syntes det er noget for... svinderi at avle på hunde hvor der ligger sygdom i linierne.


Hilsen Helle


Hvis du ikke vil have en prop
så prøv en Irish Cob
Helles Irish Cobber
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider