Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hobbyfjerkræavlere vandt retsag
Forfatter: 
Dato:  18-11-2006 12:49
Fem hollandske hobbyavlere, der efter udbruddet af fugleinfluenza i 2003 blev idømt kæmpebøder og fængselstraf for at smugle deres raske racefjerkræ ud af smittezoner er blevet frikendt ved en appeldomstol.
Den hollandske dom kan forhåbentlig være med til at bane vejen for en ændring af den uholdbare situation hvor hobbyfjerkræ holdt som kæledyr automatisk er underkastet alle de samme regelsæt som en industrifarm med 30.000 høns
De har været meget igennem. Så besøg deres hjemmeside og send dem et par venlig ord.

læs mere om sagen på vores nyhedside: www.biodiverse.dk/aktuel/nyt06.htm

Center for Biodiversitet - bevaring af den levende kulturarv - www.biodiverse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 SPAM og NEJ
Forfatter: 
Dato:  18-11-2006 12:55

Heine: Lige inden jeg så dit indlæg, fik jeg en mail fra dig ang. dette emne- det anser jeg for spam, da du højst sandsynlig har taget min mailadresse herinde fra!!!


Derudover vil jeg absolut ikke sende nogen venlige ord til nogen, der smuglede deres fjerkræ ud over zonen!!! Den zone var lavet til, at beskytte og begrænse evt. smitte!!! At de er blevet frikendt fatter jeg ikke- der er en grund til, at man laver zoner og beder folk om at overholde disse- det er til beskyttelse for andet fjerkræ og begrænsning af smitten! Det er bare ærgeligt, at nogen ikke kan følge loven!





Healing af heste/dyr.
Heste-og hundemassage.
Adfærdsvejledning.
Se mere:
Healingafdyr.dk {> {>

Hestebokse udlejes i Hundested, nær Fr.værk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg fatter heller ikke ...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2006 13:01

... hvorfor de er blevet frikendt og skal have trøstende ord???


Et stykke fjerkræ er sig nok ikke selv bevidst om hvorvidt det er hobbydyr eller ej, hvis det blev smittet???

Mvh. Lisbeth



Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 baggrunden
Forfatter: 
Dato:  18-11-2006 13:03
Hvis jeg forstår det korte engelske resume af dommen blev de frikendt fordi man set bakspejlet synes at foranstaltningerne var lidt overdrevne.
Dyrene de redde ud var raske og de gjorde det, fordi man aflivede alt også helt raske dyr i kæmpestore zoner.

Center for Biodiversitet - bevaring af den levende kulturarv - www.biodiverse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad så hvis dyrene ikke ...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2006 13:10

... havde været raske??? Var det blevet fastslået, at de var raske, før de blev smuglet ud???


Det er altid nemt at konkludere noget i ro og fred, når man får tid til at kigge i bakspejlet bag efter.

Mvh. Lisbeth



Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hip hip huraaa...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2006 13:14

ja så kører vi flaget på halv, for sikke dog en gang fis.


Hvad så med de bønder, som må se hele deres besætning blive nedslagtet, grundet mange af de sygdomem der heldigvis meget sjældent spredes.


Fy for knagen da ! sikke dog en gang ynk..


Jeg har intet tilovers for folk, som trodser sådanne forbud og især folk som har medlidenhed med dem..





IMC.
LIVET ER HERLIGT ! ISÆR NÅR DET IKKE MERE ER SÅ FEDT ! - 6 KG.
0
0
Svar på denne tråd
 
 intelligente lovgivere ?
Forfatter: 
Dato:  18-11-2006 13:23
Den hollandske sag kan ses som parallel til den danske sag, hvor en Fynsk hobbyavler afkræves 300.000 kr. efter at han selv indberettede et mistænkeligt sygdomsudbrud i hans samling af prydfjerkræ.
Sagerne viser jo at det ikke altid fremmer sygdomssikkerheden at skyde gråspurve med kanoner. Ingen ville jo efter sagen på Fyn turde indrapportere mystistiske symptomer hos dværghønsene i haven - man risikerer jo at skulle gå fra hus og hjem.

Intelligent lovgivning belønner intelligent adfærd


Center for Biodiversitet - bevaring af den levende kulturarv - www.biodiverse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Den mest intelligente ...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2006 14:20

... hobbyhønseavler ville nok egenhændigt have vredet halsen om på kræene, begravet dem på matriklen og derefter holdt sin kæft ...

Hvis nogen havde spurgt, hvor de var blevet af ... så var de ved et forfærdeligt blodbad blevet taget af ræven.

Mvh. Lisbeth




Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg ved ikke rigtig
Forfatter: 
Dato:  18-11-2006 16:27

hvad jeg skal mene om sagen om de fjerkræ. Måske godtnok lidt dumt at tage dyrene med ud af sikkerhedszonen, især da fugleinfluenza kan være en trussel for mennesker også. Men jeg ville blive ulykkelig hvis jeg blev pålagt at aflive mine to kælegrise af hensyn til svinefabrikken i nabolaget. En situation hvor jeg helt sikkert ville blive den lille, desværre... og jeg prøver endda at behandle mine dyr ordentligt, ikke som en produktionsvare.


Men sådan er det jo når eksportmilliarder er i fare...






Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden.

Al hjælp er højt værdsat. Kontakt Mai (se evt. præsentation)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mia du har
Forfatter: 
Dato:  18-11-2006 18:17
fat i sagens kerne
Uanset om det er racehøns kaniner hunde eller heste er det uholdbart at industriregler rammer privats dyrehold.

Center for Biodiversitet arbejder netop sammen med en lang række hobbyforeninger for en adskillelse af kultur og erhverv på området. Det er nødvendigt hvis en traditionsrig folkekultur og de mange historiske racer skal overleve.

Blandt andet med udgivelsen af pjecen: "Dyr er ikke bare profit" onlineversion: www.biodiverse.dk/flye..._dansk.htm

Center for Biodiversitet - bevaring af den levende kulturarv - www.biodiverse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja netop...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2006 18:37

Jeg kender godt jeres forening og har skam også tænkt på at blive medlem, men det er aldrig kommet videre.

Selv går jeg en del op i de samme ting, er jo meget interesseret i kulturhistorie, især husdyrenes rolle i samfundet og de gamle husdyrracer. Desuden er jeg også landbrugsuddannet, så jeg kender også til den professionelle del af problematikken.

Jeg er træt af at skulle føle mig som jaget vildt af og til, fordi jeg har to små tibetanske dværgvildsvin MED øremærker. For slet ikke at tale om da min kæreste og jeg havde 4 ude-grise som vi var nødt til at holde hemmelige, pga. svinebaronerne i området. Skal man virkelig føle sig som kriminel fordi man gerne vil opdrætte det kød man skal have at spise selv? Synes jo at det er mere kriminelt at holde dyr på den måde man ser i de fleste svinestalde...


Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden.

Al hjælp er højt værdsat. Kontakt Mai (se evt. præsentation)

0
0
Svar på denne tråd
 
 adskillelse
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 19:38
Adskillelse af erhverv og kultur løser faktisk problemer for begge parter.

Vi har allerede 2 veterinære standarder nemlig for landbrug og vilde dyr, hobbydyr er bare endt på den forkerte side af hegnet, fik de samme status som de vilde ville det løse problemerne.

Det er jo ikke sådan at landbruget reelt frygter smitte fra hobbydyr, risikoen fra vilde dyr er ofte langt højere. Det er f.eks. ikke set at smitte af diverse fjerkræsygdomme er overført fra hobbyhøns til erhverv. Men af og til den anden vej og af og til fra vilde fugle til erhverv.

Center for Biodiversitet - bevaring af den levende kulturarv - www.biodiverse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Forunderlige verden
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 09:12

De hollandske hobbydyr kan faktisk udmærket være blevet testet raske, og alligevel dømt til aflivning !

Det er et paradoks der kan opstå omkring den meget firkantede håndtering af reglerne ved smitsomme husdyrsygdomme. Når der opstår en af den slags sygdomme opretter man zoner omkring fundstedet, og i den inderste zone bliver alt aflivet, som på nogen mulig måde kunne tænkes at kunne få sygdommen - også selv om de er testet raske !

Det er jo noget der gør ondt på den avler, der således må se sine bevisligt raske dyr aflivet på den konto - altså måske nærmest fordi han er så uheldig at bo i nærheden af et industribrug, hvor der jo er alle muligheder for sygdomsudbrud (mange dyr, mange transporter af dyr og foder).

Jeg mener, at det var i Skotland, der på den konto blev udslettet en ældgammel fårerace med resistens mod mund- og klovsyge. En gave til alle fåreavlere skulle man synes, men nu kom de altså i den forkerte zone, og blev aflivet !

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er skam enig
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 09:19

Ja, jeg er også enig i den løsning. Bortset fra, at jeg har oplevet flere svineproducenter som var bange for smitte fra hobbygrise, ikke bare vildsvinene som vi jo ikke har så mange af.

Personligt mener jeg, at hobbydyrene generelt har en bedre sundhedstilstand end produktionsdyrene, fordi de ikke bliver presset så meget, kommer ud og derved får et bedre immunsystem.

Så jeg synes at det er ganske forsvarligt, at have nogle "mildere" regler for hobbydyrene.


Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden.

Al hjælp er højt værdsat. Kontakt Mai (se evt. præsentation)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forfærdeligt.
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 10:09
Ja, det var en forfærdelig trist sag med de får oppe i Skotland. Jeg kan også huske at hundene og kattene blev aflivet på de ramte gårde herhjemme under mund-og-klovsygen herhjemme for få år siden. Men de blev jo nok regnet for raske smittebærere... Måske lidt overdrevent eftersom nabobesætninger ligeså vel kan blive smittet af vindbåren smitte. Jeg vil dog kæmpe med næb og kløer for mine kæle- og hobbydyr, hvis vi fik et sygdomsudbrud. Det er sikkert.

Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden.

Al hjælp er højt værdsat. Kontakt Mai (se evt. præsentation)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sådan nogle pisugler
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 11:13

Sådan nogle (censur) fjerkræavlere skulle simpelthen have 5 hurtige skud fugleinfluenza.


Magen til usolidarisk opførsel skal man da lede længe efter!


De må da være bindegale i deres små hoveder!


Usriøse, ubegavede, inskrænkede små barnagtige egoister -det er hvad sådan nogle vatnakker er!


ØV! Gamleged


0
0
Svar på denne tråd
 
 øeh...gamle ged ?
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 16:10
Hvem er det der er usolidarisk med hvem ???


Center for Biodiversitet - bevaring af den levende kulturarv - www.biodiverse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Censur
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 18:51

Jeg har godt nok den dybeste sympati for de avlere der gør så meget for at bevare gamle danske fjerkræ arter,og de udenlandske for så vel.


Ville vi ikke allesammen synes det var grotesk hvis vi hesteejere stod og skulle aflive alle vores hobby heste, raske vel at mærke, fordi en eller anden sygdom kunne smitte rideskolehestene og fine dyre dv'er? Eller alle familie hundene?


De fjerkræ baroner der måtte slå besætninger ned( hvor mange måtte i grunden det?) kunne i det mindste få deres besætninger erstattet. Genetisk materiale og diversitet kan aldrig nogensinde blive erstattet! Nogen af de fjerkræ avlere i fordømmer har måske

arbejdet hele deres liv for at bevare en bestemt race, hvordan kan i så bebrejde dem så hårdt for at ville bevare et livsværk som måske kan blive til gavn for os alle den dag de moderne hybrider blir ramt af en eller anden brist?



Verden har mistet en af dem der betød noget
Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Savner dig min skat, men sorgen er kærlighedens pris
Det sværreste er at vise man er noget særligt
0
0
Svar på denne tråd
 
 Usolidarisk ?
Forfatter: 
Dato:  21-11-2006 08:25

Det vil nok være ret svært at forklare en racefjerkræavler, hvorfor han skulle være solidarisk med fjerkræindustrien (eller omvendt)- solidaritet plejer at være afhængig af, at man føler sig som en del af gruppen !


Ret beset bør det vel undre meget mere, at man her i den såkaldte risikoperiode kunne se annoncer i dagspressen med 1-årige gratis høns fra industrien, der kunne afhentes direkte ved døren hos producenten - samtidig med at udstillinger og samlinger af høns var forbudt overalt !


En meget speciel måde at udøve solidaritet på !

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hobbyfolkene...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2006 10:50

opfører sig fuldkommen afsindigt når de trodser et sådan forbud!


Jeg kan da godt forstå at de ikke har lyst til at være en særlig soldariske med en eller anden mega fjerkræbaron, men måske burde man tænke på hvad det er for et maskineri der sættes igang når det konstateres fugleinfluenza??!

Det koster HORDER af pengen -dine, mine, vores allesammens skattekroner der skal gå til at få ikke blot fugle, men også disse fugles ejere testet/behandlet for fugleinfluenza, desinfection af området osv osv osv!

Det synes jeg er mega usolidarisk!


Gamleged

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skattekroner
Forfatter: 
Dato:  21-11-2006 14:53

Ja, det er da rigtigt, at "vi" bruger en masse penge på bekæmpelsen, men netop fordi, at det er "vores" penge kunne det jo være rart, om de også blev anvendt med en anelse omtanke - og at forholdsreglerne virkede fornuftige.


De veterinære myndigheder gør en del ud af at pointere, at der er veterinære forholdsregler og politiske forholdsregler i denne sag.

Jeg går ud fra, at de politiske f. eks. er teorien om, at tamfjerkræ ikke kan smittes med fugleinfluenza, hvis volieren er overdækket med 100 mm netmasker !


Men de veterinære forholdsregler har nu heller ikke været specielt overbevisende i denne sag. Først fyldte man aviser og fjernsyn med skrækscenarier om de vilde trækfugle, der kunne smitte det danske fjerkræ, og true vores eksport - og så så man pludselig i TV-avisen, at de samme veterinære myndigheder var i gang med at geninfange udsatte ænder omme på Viborg kanten - så de ikke skulle smitte de vilde fugle !!!


Iøvrigt var det ikke den farlige form for fugleinfluenza de havde, blot den gammelkendte som man har fundet lige så længe, som man har taget prøver - så pengene blev der brugt til at bekæmpe en kendt og ufarlig variant, fordi den eventuelt KUNNE mutere til den farlige form - gad nok vide, hvorfor man ikke har været bange for det før i år ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg gad nok vide ...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2006 17:32

... hvem og/eller hvad Bent Skaarup Pedersen er ... ud over meget klog og i besiddelse af sandheden

Mvh. Lisbeth



Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lisbeth Sejberg
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 09:27

Dit indlæg falder godt nok noget udenfor debatten. Er der noget konkret du vil vide ?

Eller noget du mener, at jeg har taget fejl af ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Men når nu...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 10:32

...vi bruger pengene på det, om det er logisk eller ej, så ville det måske være hensigtsmæssigt om alle folk kunne finde ud af at overholde reglerne. For du skal ikke bilde mig ind at det bliver billigere af at der er nogen som opfører sig så usolidarisk som omtalte hobbyavlere?!


Hvis nu dyrlægen mener der er kværke i stalden og dyrlægen sætter stalden i karantæne, mens det bliver undersøgt, kunne jeg sgu da aldrig drømme om at smugle dyret ud fordi jeg skulle til stævne, heller ikke selvom jeg godt ved at MIN hest ihvertfald ikke har kværke!!


Helt ærlig?!


Gamleged

0
0
Svar på denne tråd
 
 Men når nu...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 11:12

Det har du fuldstændig ret i !


Selve handlingen med at fjerne dyr fra en sygdomszone er helt hen i vejret - min pointe er, at det er tåbelige regler der gør, at folk gør den slags tåbelige ting.


Hvad nu hvis den ene hest i stalden med kværke udløste, at alle heste i en 10 kilometer zone skulle aflives - selvom de påviselig var raske ?


Ville det give dig anledning til nye overvejelser ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er da meget almindeligt ...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 11:26

... her på HN, at der er en vis interesse i at vide lidt om, hvad det er for personer, man diskuterer med


Dine mange argumenter svæver lidt rundt i det uvisse, hvor har du din viden fra??


Disse spørgsmål ville du kunne støde på, uanset i hvilken tråd du gik ind og skrev i.

Mvh. Lisbeth




Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bent...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 12:42

nu er der lidt forskel på værdien af en høne og værdien af en hest! Så derfor er det spm ikke særlig relavant!


Og nej, set ud fra et medicinsk, vetrinært og virologisk synspunkt så er de regler der var/er sat op omkring det her ikke tåbelige! Det er de folk som tror de er så skide kloge selv, at de mener sig hævet over regler der er til for deres eget bedste, der er tåbelige!


Avler du selv fjerkræpå hobbyplan, Bent??


VH Gamleged


0
0
Svar på denne tråd
 
 ps kan godt...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 12:43
...stave til vetErinært!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ømme tæer ?
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 13:13

Er det her ikke ved at køre lidt af sporet ?


Jeg har da vist ikke mere at skjule ned alle andre, men hvorfor anvende det lille trick - at mistænkeliggøre andre - i en så ubetydelig sag som denne ?


Men for en god ordens skyld, født 1951, handelsuddannet, deltidslandmand, 183 cm høj, 90 kg tung og har/har haft et utal af dyr gennem de sidste 50 år - er det nok ?


Jeg har læst tråden igennem igen, og umiddelbart kan jeg ikke se, at der har været postuleret noget, som ikke har været endevendt til bevidstløshed i medierne ?


Men tilbage til mit sidste indlæg - stil et konkret spørgsmål, så jeg i det hele taget kan få chancen for at besvare/dokumentere !


For der er vel et eller andet, vi ikke er enige om ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det ved jeg sørme ikke...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 13:20

Bent! Jeg har ikke, ihvertfald!


Men jeg har en mening om de omtalte hobbyavleres opførsel og mener den er usolidarisk og voldsomt egoistisk!


Jeg er tilknyttet statens serum institut og vil påstå at jeg har et ret godt indblik i både viroligien og i den bule arbejde sådan en egocentreret opførsel (kan)føre(r)til. Uanset om reglerne er tubelige eller ej, og jeg mener at man som lægmand bør erkende at ligepræcis det her område er så komplekst at man INGEN forusætninger har for at vide hvad det er man har med at gøre... Heller ikke selvom man har haft høns i mange år!


Synes du virkelig at det er i orden, fordi "reglerne var/er tumpede", Bent??


VH Gamleged



0
0
Svar på denne tråd
 
 Kørt af sporet ???
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 13:22

Hvilket spor havde du og Heine Refsing haft planer debatten skulle følge, da han/i valgte HN til at føre jeres "politik" på??

Mvh. Lisbeth



Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 fugleinfluenza
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 13:27

Det er svært at være fjerkræavler når man kæmper mod industrien. Min far arvede mine racehøns da jeg drog hjemmefra for at studerer. Det er danske brune dværge, og en rigtig god stamme, der tit snupper pokaler.


Selvfølgelig skal alle overholde forbuddet, men det er helt hen i vejret at straffe de stakkels hobbyavlere, der virkelig gør et seriøst arbejde, med bøder osv. hvis deres dyr bliver syge, hvis alle regler er overholdt...


Reglerne var helt hen i vejret, det nærmede sig massehysteri, men vejen er ikke at overtræde forbud, men dialog. Måske naivt, men demokratiet har vi da vel stadig herhjemme.

Heldigvis er alle restriktioner ophævet nu, men hvis det havde fortsat kom hobbyavlerne til at mangle bedømmelser og nyt genmateriale.


Vi skal værne om de danske dyreracer og jeg synes det er trist at bare fordi det er høns er de ikke noget værd pengemæssigt :-( Det er derimod en vigtig genpulje der ligger hos de racerene af en hver slags og ikke det fortyndede /"#&#%&#/ i industrihønsene.


En ting der er latterlig synes jeg er at alle de zoologiske haver, fugleparker osv. kunne få lov at vaccinerer, men ingen andre. Hvordan hænger det sammen og kan de vaccinerede være smittebærere?


Vi har ALTID haft fugleinfluenza i forskellige former, nu kan vi bare indentificere præcis hvilken.


Næh du, giv mig en rigtig høne og nogen rigtige æg ;-)






Kærlig hilsen Ann-Rikka :-)

BILLIG bil købes, skal være synet

Mor til englebarnet Tika 18/03-2006, R.I.P.
Hestene Chico og Jossie, det FARVEDE makkerpar

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bagefter er det nemt at være klog
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 13:56
Jeg syntes selv, det var svært i starten, da medierne piskede en stemning op i hysterisk højde. Som da kattene kom med en død solsort- måtte jeg nu røre ved den? Og fik de nu HN5 og døde! :-P

Nu boede vi en overvågningszone, om vores genbo måtte pænt aflive sine vilde fritgående høns, da de ikke kunne fange dem. Nu fodrede jeg fugle- og så var det ikke lige så fedt med høns, der delte ædeplads med vildfuglene (og bagefter gik i katteskålene). Der var da en lille teoretisk smitterisiko?

For ikke at tale om kattene- i givet fald havde vi måttet aflive alle udekattene. Rådet med at stoppe med at fodre vilde katte var da dybt tåbeligt- så går kattene da netop et andet sted hen- eller dør af sult.

Jeg glæder mig over, at vi nu ved lidt mere- og måske kan tage det mindre hysterisk næste gang. Men jeg forstår ikke, den dér "jeg ved bedre end myndighederne"-holdning, tænk hvis alle bare kørte overfor rødt... 8-)

Jeg er enig i, at det er hamrende ærgerligt at miste genetisk materiale og avlsdyr, som man har brugt lang tid på at fremavle. Men det berettiger vel ikke til selvtægt?


Mvh xtiny
---

WYGIWYGAINGW
"What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining"

The Science of Discworld



0
0
Svar på denne tråd
 
 blah blah
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 14:01

Måske var reglerne tumbede, men det var ikke desto mindre de regler der skulle følges.


Jeg kan ikke have sympati med at man begår ulovligheder.



Der er faktisk en masse fartgale unge billister der synes de fartgrænser vi har er tumbede, så når de bliver snuppet, skal vi så også frikende dem, for de kørte ikke nogen ihjel den dag?


Tænk hvis nu nogle af de udsmuglede høns havde været syge...


Så havde vi ikke fået bugt med truslen (hvis der var en).


M.V.H. Dorte Hansen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ømme tæer ?
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 14:15

Kære "ged" - det spørgsmål har jeg da allerede svaret på, men nok en gang - nej, det synes jeg ikke.

Jeg prøver blot at fortælle dig, at hvis man vil have en lov overholdt, så er det vigtigt, at man kan argumentere for det fornuftige i indholdet !

I øvrigt så har du vel ikke meget belæg for iøvrigt at beklikke mine forudsætninger ?

Jeg kunne i teorien vel godt have tilegnet mig en vis viden, selvom jeg er "lægmand" ?

Din bemærkning om værdien af en høne kontra en hest - tja, jeg traf en gammel smed, der i ramme alvor syntes, at heste skulle forbydes, nu der ikke længere var brug for dem som trækkraft - staten ville kunne spare en masse penge - men det er vel ikke det plan vi skal ned på ?


Kære "Lisbeth" - jamen, det kunne da være et spændende parløb. Heine Refsing kender jeg udmærket fra en række af denne typer debatter, og han holder skam fanen højt ! - men desværre, vi har ikke planlagt et statskup eller andet sammen - min computer fortæller mig blot, når der debatteres noget, der kunne interessere mig !


Kære "Kubling" - desværre tror jeg, at vi allerede er langt henne af den vej - allerede i år savnes flere gamle kulturracer fuldstændeligt på vores landsudstilling. Jeg ved ikke, om man kan sige, at de er uerstattelige, men det gør dog verden lidt fattigere hver gang !

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke kun bagklogskab
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 14:20

Det var en hel del hysteri, og ikke kun noget vi kan sige i bagklogskabens lys. Jeg var til en del møder ang. fugleinfluenzaen med folk der vidste noget.


Men det er jo som alt anden hvor der bliver råbt ulven kommer de første par gange.


Bent> Ja det er trist, jeg selv vil meget gerne igang med arbejdet med gump-høns (der er ikke mange tilbage) samt tumlinge (duer). Tumlinge kan desværre ikke tumle mere :-(


Kærlig hilsen Ann-Rikka :-)

BILLIG bil købes, skal være synet

Mor til englebarnet Tika 18/03-2006, R.I.P.
Hestene Chico og Jossie, det FARVEDE makkerpar

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ann-Rika
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 14:59

Gumphønsene er MEGET svære at have med at gøre, hvorfor ikke i stedet prøve at få fat i en stamme Lutter - altså den gamle, meget lavbenede variant af dansk landhøns ?


Danske tumlinger der faktisk kan tumle er ganske rigtigt meget sjældne, men de kan stadig skaffes, der er en lille håndfuld trofaste opdrættere tilbage, som prøver at redde stumperne, og som faktisk også arrangerer flyvekonkurrencer med dem. Noget med flyvetid, - stil og antal kolbøtter (tumling).


Hvis ikke de her diskuterede tiltag har taget modet fra dem, så kan jeg skaffe dig nogle adresser, når du føler, at du er klar til at prøve kræfter med en stamme !

0
0
Svar på denne tråd
 
 Luttehøns- sig lige til
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 15:04
Hvis I ved, hvor de kan fås. Jeg forsøgte forgæves at støve nogen op på Fyn for 2 år siden, og det var helt umuligt. :-(


Mvh xtiny
---

WYGIWYGAINGW
"What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining"

The Science of Discworld



0
0
Svar på denne tråd
 
 gumpehøns
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 18:50
Gumpehønsene er nu ikke mere svære end luttehøns

Center for Biodiversitet - bevaring af den levende kulturarv - www.biodiverse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Adresser
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 07:54

Brune Luttehøns i stor race:

Kaj Østergaard i Ulfborg - tlf. 97 49 17 70


Flyvetumlinger:

Helge Bondebjerg i Almind - tlf. 75 55 38 17


Gumpehøns - Heine Refsing ? - men de ER nu svære


Hvis de pågældende ikke har dyr til salg eller bor for langt væk, så kontakt dem alligevel - de kender hinanden i den branche !

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for det
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 08:58

Hej Bent


Tak for det, jeg skal nu lige have bygget huset til dem, hvilket nok bliver til foråret :-)


Jeg har selv i en årrække været medlem af specialklubben for danske landhøns og selvfølgelig danmarks fjerkræavlerforening, så har stadig lidt kontakter.


hmmm...så skulle det da lige være dværglutter... men er de mon til at skaffe stadigvæk.






Kærlig hilsen Ann-Rikka :-)

BILLIG bil købes, skal være synet

Mor til englebarnet Tika 18/03-2006, R.I.P.
Hestene Chico og Jossie, det FARVEDE makkerpar

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bent...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 10:33

jeg beklikker skam ikke dine motiver... Men jeg er ikke enig med dig!


Og jo, du kan sagtens have tilegenet dig en del viden som lægmand -men det gør dig altså ikke til ekspert!

Jeg har studeret dette område i 10 år snart, ogjeg vil fandeme ikke kaldes ekspert!


Derud over kan jeg ikke se hvad smedens udtalelse har med sagen at gøre?? Der findes massere måder at spare penge på... at lade være med at opføre sig så tåbeligt som bemeldte hobbyavlere, er en af dem!


VH Gamleged

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke økonomiske
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 11:33
Gamle Ged
Du skriver noget om at der er forskel på værdien af en hest og en høne.

Men det er vigtigt at forstå at hele hobbyavlerkampagnen netop IKKE har noget at gøre med den økonomiske værdi.

De høns og heste hvis værdi ejeren kan gøre op til xxx antal kroner er der ikke noget problem i at nedslagte, for de får jo økonomisk kompensation.

Problemet er at flertallet af de mennesker, der holder dyr som hobby har en anden opfattelse af deres værdi. Den kan ikke gøres op i penge - det kan være mange års avlsarbejde, det kan være en genetisk unik stamme, eller det kan være den pony eller håndtamme høne lille Peter er vokset op sammen med.

Derfor går det galt når myndighederne lader husdyrindustrien overføre deres syn på dyr på en lovgivning, der skal gælde alle borgere - det duer ikke, og skulle man beskylde nogen for ikke at være solidariske med nogen, er det da den industri, der kun måler dyrs værdi i penge, tager almindelige borgeres dyr som gidsel og påtvinger dem de samme lave normer for dyresyn.
De foragter jo (ud over dyr) almindelige menneskers livskvalitet og kulturelle værdier.

Når lovgivning dikteres af en lille skummel gruppe som fjerkræindustrien, så går det galt. Lovgiverne bør tilgodese alle borgeres interesse ikke kun en lille pengestærk gruppe på få hundrede fjerkræfabrikanter med meget anløben etik hvad angår behandlig af dyr.
Når lovgiverne på den måde træder det store flertals interesser under fode, berettiger det tildels civil ulydighed, hvis man ikke sætter andre borgeres liv og helbred på spil.
Det var nok også derfor den hollandske højesteret frikendte de 5 hobbyavlere.
Men det uheldigt at det bliver fremprovokeret, og løsningen er ikke flere lovovertrædelser, men en lovgivning der tager hensyn til alle borgeres interesser og værdier.

Center for Biodiversitet - bevaring af den levende kulturarv - www.biodiverse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt ærlig Heine...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 11:56

Din lobbyistiske holding til fjerkræindustrien vil jeg undlade at kommetere


Ja, det er meget fint at landmand pedersen er glad for sin tamme økohøne med særlige gener, men at han foretager sig så fladpannede ting som at smugle den ud af en karantænezone fordi den er sød eller har nogle særligt biodiverse gener er BARE IKKE I ORDEN! Heller ikke selvom han synes det er nogle tumpede regler!!!

Det er uansvarligt af hensyn til din og min pengepung, naboen fjerkræs helbred og i sidste ende vores allesammen helbred!


Jeg fatter ærlig talt ikke, at de ikke er blevet smid i spjældet...


VH Gamleged

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ømme tæer ?
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 12:38

Kære "ged" - du er godt nok ikke nem !

Først bringer du spørgsmålet om økonomi ind i debatten:


"Forfatter: gamleged (Præsentation Opd.) (Skriv besked) Dato: 22-11-06 12:42

nu er der lidt forskel på værdien af en høne og værdien af en hest! Så derfor er det spm ikke særlig relavant!"


og når man så spinder videre på den tråd, så siger du:


"Derud over kan jeg ikke se hvad smedens udtalelse har med sagen at gøre?? Der findes massere måder at spare penge på... at lade være med at opføre sig så tåbeligt som bemeldte hobbyavlere, er en af dem!"


men når vi nu er i gang med citaterne, har du jo også bragt andet interesant på banen:


"Jeg er tilknyttet statens serum institut og vil påstå at jeg har et ret godt indblik i både viroligien og i den bule arbejde sådan en egocentreret opførsel (kan)føre(r)til. Uanset om reglerne er tubelige eller ej, og jeg mener at man som lægmand bør erkende at ligepræcis det her område er så komplekst at man INGEN forusætninger har for at vide hvad det er man har med at gøre... Heller ikke selvom man har haft høns i mange år!"


"Jeg har studeret dette område i 10 år snart, ogjeg vil fandeme ikke kaldes ekspert!"


MEGET interessante udsagn, og det bringer mig frem til et spørgsmål, som du dog MÅ kunne svare på - hvormange ekstra penge har medicinalindustrien fået bevilget i forbindelse med H5N1 kampagnen ?

Ligeså stort et beløb som I fik i forbindelse med SARS ?


For eventuelt intersserede kan jeg oplyse, at det altså hed SARS sidste gang, at vi fik at vide, at hele menneskeheden var i fare !

Dengang viste det sig, at da der blot var overflyttet tilstrækkelige midler til medicinalindustrien, så forsvandt alle de store overskrifter (og sygdommen ?).




0
0
Svar på denne tråd
 
 Ved du hvad Bent!??
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 13:04

DU er tilsyneladende den der har ømme tæer her!


1) Jeg forstår simpelthen ikke hvad det var/er smeden mener??

Der er forskel på værdien af en høne og værdien af en hest. Ofte er det sådan at den mængde behandling man er villig til at betale for er sådan nogenlunde proportionel med værdien af det dyr man behandler på! Ihvertfald i min verden...


2)Dine udsag om pengeflowet i medicinalindustrien siger ret meget om dit indblik i den verden!

Vi kan starte med at statens serum institut, faktisk er en stats drevet og financieret virksomhed, som er financieret af dine skatte penge og den indtjening vi har på dignostiske tests fra hopitalssektoren. Vi er IKKE en del af medicial industrien og er ikke overordnet set en forretning der skal give overskud i samme grad som f.eks. novo nordisk. Den forskning som bliver drevet på SSI af mig blandt andere, er financieret af fonds penge og det overskud SSI selv kan generere. Men jo, vi har da fået ekstra midler i forbindelse med fugleinfluenzaen, men det ligger vist ud over mine kompetencer at sætte et præcist tal på.


Men nu skal jeg fortælle dig hvad de penge er gået til, Bent: De er brugt på at teste mennesker mistænkt for at være smittet med fugleinfluenza, fordi der var nogle tåber som ikke kunne finde ud af at overholde de regler som blev sat op. Dét er hvad pengene går til!!! De er brugt på løn til laboranterne som har lavet testne, på reagenser og på akademikertid til udsvaring af prøverne...


Jeg er da ligeglad med fjerkræindustrien -de kan da gå rabundus for min skyld, men det er ikke okey at vi skal bruge ekstra skattekroner på f.eks. sundhedsvæsnet, fordi en flok hønseentusiater synes at deres genpulje er for vigtig til at blive sat i karantæne/aflivet... Det har de ingen ret til selv at afgøre...


VH Gamleged




0
0
Svar på denne tråd
 
 PS...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 13:10

Hvad er det egentlig du insinuerer omkring SARS problematikken??

0
0
Svar på denne tråd
 
 regler og virkeligheden
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 13:16
Men Gamle Ged så lad os få nogle regler der følger WHOs anbefalinger- dvs regler udformet så de tilskynder enhver med den mindste mistanke om at der er fugleinfluenza til at rapportere det til myndighederne, og føle sig tryg ved at gøre det.

Det vi har er jo det modsatte: indberet sygdommen få alle dine dyr aflivet (også de raske) + måske dine naboers dyr, få derefter en regning på rengøring der er så stor, at du må gå fra hus og hjem.

Det er jo sådan en regelsanering vi arbejder for med hobbydyrskampagnen - ikke som du forsøger fremstille det en kampagne for uansvarlig smittespredning.




Center for Biodiversitet - bevaring af den levende kulturarv - www.biodiverse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kære Heine...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 13:22

Jeg har ikke på noget tidpunkt sagt at jeg synes det var nogle gode regler der er lavet omkring det her...


Men jeg har sagt at jeg synes at dem som ikke kan finde ud af at overholde dem og dem som tror de ved bedre er nogle usolidariske pisugler!


Tilgengæld er det muligt jeg har en indsigt i biologien omkring de her ting, der gør det muligt for mig at forstå at selom det er nogle skod regler, så er det ikke desto mindre de regler det er muligt at lave omkring den her situation.


VH gamleged

0
0
Svar på denne tråd
 
 pisugler...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 13:35
Måske er det lidt groft at kalde den størstedel af befolkningen der først tænker på deres egen familie inkl dyrs vel for "pisseugler"

Selvfølgelig kan Danmark lave regler der lever 100 % op WHOs anbefalinger. Der var for ikke sålænge samråd med Barfoed om netop det med hobbyavlre og fugleinfluenza og alle oppositionspartierne bombarderede ham i 1,5 time med konstruktive forslag.

MEN den rare mand afviste at se problemerne og støtte alene de komemrcielle interesser hos sin gode partifælle Rønholdt (formand for Industri Fjerkrærådet)

Selvfølgelig er du nødt til at bakke reglerne op uanset hvor langt ude de er når du er ansat som du er; men lad være med at kalde os borgere "pisseugler"

Center for Biodiversitet - bevaring af den levende kulturarv - www.biodiverse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis du...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 14:12

...føler dig stødt når jeg kalder folk, som de her hobbyfjerkræavlere der ikke kunne overholde reglerne for pisugler, så må jeg indrømme, at det får mig til at tænke på om du også er en af dem som synes de vidste bedre end de veterinære myndigheder, Heine??


Jeg har som sagt ikke på noget tidspunkt rost de pågældende regler, ej heller de folk der har lavet dem eller den måde de har lavet dem på, men jeg synes bare ikke det er en undskyldning for ikke at overholde dem!


VH Gamleged



0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 14:13

Hvis du med denne sætning, størstedel af befolkningen der først tænker på deres egen familie inkl dyrs vel, mener at man tænker på sin familie ved at flytte rundt på fjerkræ i en periode hvor det er dybt uforsvarligt, synes jeg du skulle tage det hele til overvejelse igen! Man tænker da ikke på sin familie så snart man flytter noget som har fået karantæne??

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ømme tæer ?
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 14:33

Jamen, nu bliver det jo interessant - det er altså fordi 1 (een) hobbyavler i Danmark ikke har overholdt reglerne, at alle disse midler er blevet anvendt !


Og hvordan er det så med fundene af H5N1 - hvordan er det fordelt sådan world-wide ?

Hvor mange ved vilde fugle ?

Hvor mange ved industri fjerkræ i lukkede systemer ?

Hvor mange ved industri fjerkræ i åbne systemer ?

Hvor mange ved hobbyavlere der overholder regler ?

Hvor mange ved hobbyavlere der ikke overholder regler ?


Jeg spørger både af almindelig nysgerrighed, men også fordi jeg måske mener, at focus ikke rigtigt har været derhenne, hvor problemerne er !


Og iøvrigt er jeg stadig af den mening, at gældende regler bør overholdes - men det forhindrer mig jo ikke i, at efterlyse en smule sund fornuft i udformingen.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Flere ømme tæer?!
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 14:40

Hej Bent.

Jeg ved faktisk ikke hvor mange avlere i DK det var der syntes sig for gode til at overholde de pågældende regler, men der var ihvertfald en på fyn, og var der ikke også noget med en i sønder jylland/midjylland?? Ved det absolut ikke, rent gætteri...


Jeg har ingen anelse om de ting du nævner oven for... Det er faktisk ikke liiige fugleinfluenza der er mit hovedeområde, men en anden virus.


Måske, MÅSKE kunne man finde svar på ovenstående ved at prøve at søge efter relavante videnskabelige forskningsartikler på pubmed,

www.ncbi.nlm.nih.gov/e...?DB=pubmed men det kræver vist lidt tid...


VH Gamleged -fan af regler, også de latterlige...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ømme tæer ?
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 15:00

Kære "ged" - det må du næsten undskylde, jeg prøvede at lokke dig lidt på glatis - for selvfølgelig havde jeg undersøgt det, før jeg spurgte.


Og resultatet er foruroligende, en meget stor del er nemlig i erhvervs(industri ?)besætninger, og heraf igen en stor del i lukkede systemer.

Og med lukkede systemer snakker vi altså ikke om sådan noget pjat som overdækning med 100 mm masker, men heldragter, åndedrætsværn, overtryk og luftsluser !


Så er det altså utrolig bekymrende, at de danske forholdsregler er så focuserede på, om nogle hundrede kortnæbbede gæs skulle lande i en voliere med 5 dværghøns !


Samtidig fortsætter vore transporter over grænserne med foder og levende dyr, og oven i hatten så annoncerer så nogle af fjerfabrikkerne med gratis udsætterhøns, der kan afhentes ved bagdøren - det er altså ikke godt !


(Det midtjyske tilfælde var momsregistreret og storproducent af "vildt" til udsætning)


0
0
Svar på denne tråd
 
 nej Line...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 15:19
...jeg mener ikke noget med at flytte.

Det jeg mener er at når myndighederne opstiller det her scenarie for folk:

1)indberet sygdommen
2)få alle dine dyr aflivet (også de raske) + måske dine naboers dyr
3)få derefter en regning på rengøring der er så stor, at du må gå fra hus og hjem.

- så tilskynder det dem til at tænke på deres egen families vel ikke på almenvellet og så har myndighederne fejlet.

Derfor arbejder vi for bedre regler

vh Heine

Center for Biodiversitet - bevaring af den levende kulturarv - www.biodiverse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kære Bent!
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 11:02

Det ER faktisk af afgørende betydning for smittespredningen, om "nogle hundrede kortnæbbede gæs skulle lande i en voliere med 5 dværghøns".


Du siger det jo selv! Når skidtet kan komme ind i et "lukket" system, til trods for SPF regler eller hvad det nu hedder når det er høns, ja så er det nok ikke lige sådan at få under kontrol!


Og nej!!! Virus "opstår ikke spontant" i sådan en besætning- den kommer ind udefra -bare før nogen begynder at tro det...


VH gamleged

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fejlfocus
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 16:02

Selvfølgelig har du ret - virus kommer et sted fra.


Problemet har været, at man har kigget så meget efter de 100 kornæbbede gæs, at man har glemt at holde focus på de mere sandsynlige smittekilder.


For du holder da med mig i, at de 100 kortnæbbede gæs næppe har været inde i de lukkede besætninger ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sødeste Bent!
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 23:34

Din gamle hønseavler skurk


1) 100 inficerede kortnæbbede gæs flyver hen over landmand Pedersens høns med biodiverse gener og skider på dem.


2) Landmand Pedersen går ud og krammer sine biodiverse høns (ellr hvad han nu gør med dem...) og får hømhøm fra de 100 kortnæbbede gæs på sin blå kanvas kedeldragt.


3)Landmand Pedersen beslutter at køre over og besøge sin gode ven Hønse Baron Iversen i ført sin blå kanvas kedeldragt.


4) Hønse Baron Iversen bliver mægtig glad for at se sin gamle ven Landmand Pedersen og inviterer ham inden for i sin stue.


5) Landmand Pedersen sætter sig i Hønse Baronens sofa med sin blå kanvas kedeldragt og drikker kaffe.


6) Landmand Pedersen kommer i tanke om at han har glemt at fodre ponyen og koen på maken og må fare hjem.


7) Hønse Baronen sætter sig i sofaen og klør sig lidt i nakken.


8) Hænse Baronen ser på uret og opdager det er tid til at fodre alle sine burhøns og går ud i sin luft sluse og tager sit åndedrætsværn på.


9) Hønse Baronen går ind og fodrer sine høns, og hvader nu det?? der er en af hønsene somhar lagt TO æg idag... "Dét var li´godt grov´e!!" tænker hønse baronen og klør sig i nakken...igen!


10) "Sådan en dygtig høne skal da ha et lille klap i møllen (eller hvor han nu klapper sine høns)" tænker Hønse Baronen og VUPTI- Mere skal der ikke til!


Ved godt det er meget karikeret, men hvis nu det var sådan at landmand Pedersen havde taget sine biodiverse kræ ind da "myndighederne" bad ham om det, så havde hønsebaronen og hans famile ikke haft fugleinfluenza idag, og staten havde sparet penge til test af hønse baronen him self, hans kone og fire børn, og alle de ansatte på farmen, for ikke at tale om Landmand Pedersen og hans familie og ponyen og koen på marken...


VH Gamleged

0
0
Svar på denne tråd
 
 jamen Gamleged
Forfatter: 
Dato:  28-11-2006 00:29
..kunne det ikke ligeså godt ske at Hønsebaronens egne fire børn blev ramt af de 100 kortnæbbede gæs på vej hjem fra skole, og Baronen så krammede de søde små ligefør han gik ud til dagens dont i Fjerpineriet ?

Center for Biodiversitet - bevaring af den levende kulturarv - www.biodiverse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu bliver i sjove...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2006 01:13

Jeg har ingen superkommentarer, men går ikke ind for dumme regler og aflivning af raske hobbydyr.

Og nyder gerne synet af smukke forskellige høns, og er enormt ked, hvergang nogle racer uddør pga uviden/dumhed.

Godt at nogle arbejder, debatterer for at bedre dumme regler.

Bent, Heine og i andre der prøver at gøre noget for regler, og måske finder bedre løsninger.

Og bryder mig ikke om grimme ord som "Pisugler" i nogle debatter.

Hold venligst et pænt sprog om/til hinanden.

Det er så rarere at læse.

Mvh Linda (Der prøver, jeg sagde prøver, at holde sproget pænt)

PS: Bent og Heine, er der noget jeg som alm person med interresse i dyr generelt, kan gøre, så send mig gerne mail/PB.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Mere fejlfocus
Forfatter: 
Dato:  28-11-2006 08:04

Kære "ged" - dit scenario er netop det "systemet" har sat op i Danmark - men beklager, det er pokkers usandsynligt !


Som myndighederne selv har påvist, så er der sket flere udbrud langs handelsvejene (f. eks. den Transsibiriske jernbane) end langs trækruterne for de vilde fugle.


Det er helt sikkert, at de vilde fugle ville kunne bringe smitte med rundt, men fakta er, at forbløffende få vilde fugle har været smittet (vi snakker H5N1), og at man slet ikke er sikker på, at de har været smittekilde til tamt fjerkræ nogen steder !


Så hvis man lige tog kikkerten fra det blinde øje, så ville man måske begynde at anvende resourcerne lidt anderledes ?


Jeg ved ikke helt, hvorfor det er dumt af din hønsebaron at modtage besøg af sin ven landmanden, medens det stadig er smart, at han får sine kyllinger ruget ud i Tyskland, og får sit foder leveret med den samme lastbil, som har besøgt alle andre producenter i området.

Deres produkter kommer ihvertfald ind i hans lukkede systemer, og det kommer nabolandmanden nok slet ikke !

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg forstår det ikke...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2006 09:31

Vi kunne jo spare så forfærdelig meget kævl, ævl, og for den sags skyld udryddelse af spændene racer...samt erhvevets evindelige frygt for sygdom...hvis dog bare vi måtte vaccinere vores hobby dyr.


Indrømmet jeg er rimelig uvidende...men når man i sydøst asien (hvor fjerkræ på menuen har samme betydning som gris for os) har vaccineret millioner af fugle, hvorfor må vi ikke ?


Birgitte...der leder efter 4 - 5 Lutte høner...har en hane.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Birgittekw...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2006 15:54

Giver dig helt ret, jeg forstår det heller ikke?

Er vi mon bare 2 naive pigebørn, der ikke fatter en meter?

Eller er reglerne helt til himmelhests...

Jeg vil i de kommende dage bruge lidt tid på at sætte mig bedre ind i tingene, og vende frygteligt tilbage i debatternes mangfoldighed , hvor som helst jeg kan få dem skabt.

Håber da Heine og Bent kommer og redder mig, hvis det går helt galt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 vaccination er skidt
Forfatter: 
Dato:  28-11-2006 16:57
vaccination er skidt for hobbyavlere af en hel masse grunde, vi kæmper i forvejen mod bureaukratisering af almindelige menneskers harmløse hobby.

Derudover kan man jo godt sige det er urimeligt, at hobbyavlere skal betale prisen for industriavlernes problemer.

Det vil så heller ikke hjælpe industrien, der findes ikke ekesempler på at smitten er startet i nogle baghave høns og så spredt sig til storfarme. Det modsatte er derimod ret almindeligt.

De vilde fugle kommer meget mere i kontalt med industrien end hobbykræ; men kilden til smitte med H5N1-fugleinfluenza har de fleste tilfælde været denne industris egne ofte lidt lyssky transaktioner med kyllinger, æg, gødning og foder.

H5N1 opstår som regel i industrifarme pga de tætsammenstuvede fjerkræ, derfra spredes den af og til vilde fugle, og i ulande ofte også til baghavehøns, fordi fjerkræindustrierne sælger de udtjente eller syge høns tl fattige landsbybeboere, der slagter og sælger dem på lokale markeder.

Der er en rapport fra GRAIN, som gennemgår alle de kendte oplysninger om udbrud af H5N1. Den er værd at læse og kan hentes gratis som PDF, vi linker til den på hjemmesiden:


Center for Biodiversitet - bevaring af den levende kulturarv - www.biodiverse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Heine...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2006 18:12

Principielt, og ideologisk giver jeg dig ret.

Med hensyn til industriens hønseforhold, har jeg set både 'staldene' og slagterierne.

Ingen af delene virker indbydende , med hensyn til smitterisiko for 'alverdens skab' er det, i mine ukyndige øjne, indlysende at den må være enorm.


Vores hobbydyr er, uanset hvor alvorligt vi tager os selv som avlere, nemlig hobby...og med alle vor andre hobbydyr, hunde, katte, heste, og hvad vi ellers har, er det normen at vi selv betaler for vaccine...så hvorfor ikke for vores fjerkræ...?


Måske kunne man finde en lidt billigere måde at gøre det på end med de firbenede, ellers ville vi hobbyavlere hurtigt blive ruineret. Men det kunne være det var det, man skulle arbejde på.

Den vej ville vi blive adskildt fra erhvervet, og alle deres, for os restriktive regler...


Birgitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 bager for smed
Forfatter: 
Dato:  28-11-2006 19:18

Vi har allerede 2 veterinære standarder nemlig for landbrug og vilde dyr, hobbydyr er bare endt på den forkerte side af hegnet, fik de samme status som de vilde ville det løse problemerne.

I de tilfælde der findes vacciner synes jeg da også de skal være tilgængelige for hobbyavlere; men ikke tvang.

Selvfølgelig især ikke som her, hvor det ikke vil løse et problem, medmindre man som Fjerkrærådet ser en vis mulighed i at løse sine problemer ved at få flest mulige til at opgive hobbyavleriet.

Naturens metoder ser iøvrigt ud til at være de bedste - hos de vilde fugle dør de svageste af H5N1 resten yngler året efter. Samtidig eksisterer fuglene sammen med en hel stribe lavpatogene fugleinfluenza varianter, der giver en vis immunitet mod H5N1.
I Asien iår har man ikke rigtig fundet nogle udbrud af H5N1 i vilde fugle.
Men i de tamme H5N1vaccinerede bestande er H5N1 muteret til en endnu mere farlig variant. Vaccinefabrikanterne gnider sig i hænderne deres første vaccine har nødvendiggjort udviklingen af en "endnu bedre vaccine"

Center for Biodiversitet - bevaring af den levende kulturarv - www.biodiverse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vaccine
Forfatter: 
Dato:  29-11-2006 11:39

Vaccine kan godt være en løsning omkring samling af dyr fra forskellige opdrættere - udstillinger og den slags - men det afhjælper ikke problemet med udryddelser i farezoner.


Hvis du bor indenfor zonen bliver dine dyr dræbt - uanset om de er syge, raske eller vaccinerede !


Industriproducenten bliver holdt skadesløs, og kan blot bestille et hold kyllinger magen til de sidste. Men opdrætterens avlsmateriale kan ikke gøres op på denne måde, og kan i værste fald være uerstattelig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 vaccine...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2006 12:10

...er faktisk ikke særlig smart, for dyrene kan godt bærer smitten, men man opdager det ikke for de bliver ikke syge, så derfor vaccinerer man ikke...


Så kan man tænke noget om hvad fa... det er de har gang i i Kina...


VH Gamleged

0
0
Svar på denne tråd
 
 Altså gamle ged...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2006 12:50
... nu ender vi jo med at være enige om noget

H5N1 vaccinen beskytter mod den kendte variant; men det skaber også forudsætningerne for at den kan formere sig i det skjulte og dermed også muligheden for at mutere til endnu grovere varianter. Det er åbenbart det der er sket Kina, så det nok en bedre ide at ændre de forhold der fremmer udviklingen af H5N1 fugleinfluenza. Det har også været foreslået både i GRAIN rapporten og flere andre steder.

Center for Biodiversitet - bevaring af den levende kulturarv - www.biodiverse.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg suger...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2006 13:04

Ja, jeg suger da til mig, bliver jo klogere og klogere.

Er helt grøn i hovedet af at læse så meget i øjeblikket. (På de forskellige sider.)

Nu varer det ikke længe inden jeg er klar til at bombedere dig med spørgsmål Heine.

Men har liiige desværre et arbejde der skal passes, så jeg vender tilbage til skærmen imorgen.

Men en sørgelig, men spændende problematik, som jeg håber kan ændres, så vi ikke mister pæne spændende racer pga hysteri, og uvidenhed.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider