Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 At flytte sin hest - grundet græs
Forfatter: 
Dato:  17-06-2006 16:43

Nord står pt. på en rigtig dejlig ejendom. Der er orden i sagerne, og der roder aldrig. Der er meget pænt og rydeligt. Der er adgang til ridebane pr.1/6 - indtil da er der forholdsvis ny ridehal. Stedet var i mine øjne perfekt - dog er der ét problem som gør at jeg nu flytter ham hjem - GRÆS! Der er alt for meget græs til Nord, der er en del andre heste hvor de 2 er ekstrem overvægtige fjordheste. Nord er på blot 14 dage blevet meget rund, trods motion 5-6 gange om ugen. Han kan ikke få lov at gå på et afgræsset stykke, og kan ikke komme på stald.


For mange vil det lyde som lidt af et luksus problem, men for mig fylder det meget. Det er utrolig vigtigt for mig at han ikke bliver stor da jeg er bange for at så udvikler "fedtstykket" på halsen. Oveni købet er Nord tilmeldt vallakkåring d.10 Juli, så vi er meget interesserede i at holde ham godt ved lige.


Jeg vil nu flytte ham hjem, men der er nu én stor ulempe. INGEN RIDEBANE. Dog har jeg et par flinke brødre som vil hjælpe med at jævne et stykke jord på 20x60 m. ud til os. Det bliver primitivt, men det er nødvendigt. Vi har ikke særlig meget græs, så han skal så småt fodres på ved siden af.


Lyder det som et forkert beslutning, og hvad havde i gjort i sådan et tilfælde?






Nanna Hyllested

Sejlflodgaard


2-års fjordhingst sælges - ekstrem velgående!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja jeg er en af
Forfatter: 
Dato:  17-06-2006 16:57

den som ikek syntes det er et must med ridehal/bane, men jeg er så også kun hyggerytter..


Men der hvor min står er der heller ikke bane, dog er der ca. 200 m til den lokale rideskole (Men nu er min slet ikek gammel nok ti lat blive redet på, så det er slet ikek et problem)


Hun skal i oktober flyttes hjem på sin føde(kvæg)gård, og der står den pony jeg køber til oktober også (fjordhest) der er 1-2 km til den nærmeste ridehal (hvis ikek mere) men stadig intet problem for mig, jeg kan bare ride på enten folden eller komarken.. (Og jeg er ikek en af de sarte der holder både mig og hest inde bare fordi der er lidt nedbør)



fra d. 9 juni vinterhvide dværghamstere til salg.

fra d. 17. juni ørkenrotter til salg

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg havde gjort
Forfatter: 
Dato:  17-06-2006 17:03

fuldstændig det samme. Det nytter ikke noget de bliver så fede, hestene har bestemt ikke godt af det.


Herhjemme har jeg ikke selv en rigtig ridebane, men man behøver altså heller ikke en ridebane for at ride - man kan også sagtens ride seriøst uden en ridebane ;)


Jeg har bare et græsstykke som jeg bruger, hvor stort det er ved jeg ikke, men det er pænt stort.




Mvh Trine




Se min HP her: StaldRosenkilde
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Nanna
Forfatter: 
Dato:  17-06-2006 17:26

Jeg troede at du havde lånt Nord ud til hende der red ham på Birken?


Nå men jeg har lige fået min Damask hjem oppe fra Birken og han er sat på en fuldstændig afpillet mark sammen med de to små for ikke at blive forfangen;=(

Men græsset er godt nok grønnere på den anden side af hegnet


Bettina.....

Som har jordens lækreste plag til salg - se ham på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan man også
Forfatter: 
Dato:  17-06-2006 17:30

godt sige at jeg har, hun overtager ham bare først pr.1 August. Det er også Christina som skal fremvise ham til vallakkåring.


Man kan kalde det lidt af en "overgangsperiode" pt., for vi deler alle udgifter indtil d.1 August






Nanna Hyllested

Sejlflodgaard


2-års fjordhingst sælges - ekstrem velgående!

www.heste-nettet.dk/lo...est/97359/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan jeg
Forfatter: 
Dato:  17-06-2006 18:41

100% godt forstå!!


Jeg har netop hentet min vallak hjem fra eng, hvor han (bogstaveligt talt!!) har gået og fedet den i en måned, fordi jeg har haft eksamner til op over begge ører. Nu er jeg så kommet hjem til mine forældre, hvor jeg skal være sommeren over og hvor hypperne står - for susan, han er tyk, den røde!! Jeg hev ham pronto med hjem til gården i går - nu skal der rides! Herhjemme bliver vi nødt til at fodre ved siden af græsset og desuden må han på stald om natten, da min søsters vallak som han går sammen med har sommereksem og skal ind om natten.


Det er øv, at han ikke kan komme på somergræs, men det går bare ikke.

Min 3-års hoppe går stadig på eng, men hun kan lidt bedre klare det - foræder sig ikke på samme måde som min vallak.




Mange hilsner fra Sine (med hafferne Havanna & Aslan)
Shit happens!
... I just try not to step in it :)
Learning seriously affects your brain -aau.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg forstår dig...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2006 18:50

også godt. Du risikere jo at han bliver forfangen, hvad rigtigt mange bliver i år bl.a. på grund af græsset. Så jeg ville også flytte, hvis de ikke er villige til at gøre noget ved problemet.



Mange knus fra Lene og Kikki ;-)


Part/passer søges til jordens dejligste fjordhest.


www.alexander-mads.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2006 19:47

jeg ville nok også gøre som dig, det er bedre at forebygge forfangenhed end behandle det.


men husk at være opmærksom på at det ikke kun er det lange græs der er farligt, det korte nye indeholder meget sukkerstof og er vist næsten det farligste.


hilsen Nina



0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan godt forstå dig.
Forfatter: 
Dato:  17-06-2006 22:01
min kom på fold den 1/5 og der var godt med græs...det gik fint til en da han var meger hævet og så måtte han ind igen og derefter tilvændes igen...14 dage efter 1 hele dag på fold og en hævet,fed hest det blev for meget for min og jeg kunne bare ikke have tangen om en forfanget hest på 2 år...så han kom tilbage til det gamle sted hvor der er flere heste til at spise græsset og det er fint for min grovæder...og han nyder at være tilbage og sover ude med de ander uden problemer...jeg syntes du skal flytte ham.

Sadel til fjord med lidt "flad" ryg købes max 2500 kr. skal bruges til tilridning. Må gerne være en sadel som kan tilpasse hestens udvikling...

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja hos os
Forfatter: 
Dato:  17-06-2006 22:05

var det omvendt.

8 styk heste kom på græs pr 1 maj og ca den 10 maj var græsset næsten væk.

Der blev forsøgt kastet hø på folden, men alligevel var hestene nærmest desperate efter foder når man tog dem ind. Stort set alle måtte indstille ridningen fordi hesten var stresset. Alle fodrede som var det vinter og brugte mindst en time på at græsse med hestene.

Da ejeren ikke viste interesse i at skifte fold, og tværtimod tog flere heste ind, flyttede stort set hele flokken fra den ene dag til den anden i samlet flok til en anden fold med græs. Nu kan de nøjes med deres vitaminer og en kende guf.


Det græs er drilsk. På nogen gør det skade, på andre er det godt. Det er ikke nemt med de heste.


Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 det var for godt??
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 10:19
nej det er så svære det med græs...men jeg har da fundet ud af at min ene hest ikke kan tåle for "godt"græs..ej jeg ved ikke vá græs det er, men det gamle sted hvor han er nu 0 problemer selv om der er 30 cm græs nogle stæder på engen???

Sadel til fjord med lidt "flad" ryg købes max 2500 kr. skal bruges til tilridning. Må gerne være en sadel som kan tilpasse hestens udvikling...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor er det
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 18:58

dejligt at høre at jeg ikke er ene om problemet


Nord kommer hjem i aften






Nanna Hyllested

Sejlflodgaard


2-års fjordhingst sælges - ekstrem velgående!

www.heste-nettet.dk/lo...est/97359/

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider