Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Foder til ems hest
Forfatter: 
Dato:  14-04-2013 16:01

Jeg fodrer min fjord med ems med Equigard. Dog synes jeg måske at den lovede virkning udebliver. Hun har ikke tabt sig af det, som det ellers loves i reklamen for produktet.

 

Nu har jeg overvejet at give hende Alfa Omega. Er der nogen der har erfaring med det produkt? Hun får selvfølgelig vitaminer og mineraler ved siden af.


 

 

Stald Pedersminde....

 

Fjordhest Lotus 2001

Irish cob Romanys Agata 2008

Irish cob Pedersmindes Monique 2012

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-04-2013 17:00

Jeg kender ikke til produktet du snakker om, men jeg havde en ems hest for et par sæsoner siden og dyrlægen anbefalede følgende foder:

 

Roepiller - uden sukker

Mineraler i form af bolcher eller koncentrede i pilleform

Lidt lucerne light (en håndfuld pr. fodring)

Wrap eller hø af 2. eller 3. slet. Er det fra 1. slet, så kan man liggge det i vand, så trækker det en del af sukkeret ud. Vandet blir helt brunt, det er sukkerstofferne.

INGEN godbidder! Derfor var hestebolcher med vitaminer de godbidder min vallak fik når de andre fik noget hyggeligt, så han ikke følte han blev snydt. :-)

 

Så hvis din hest mod forventning ikke taber sig, så se på dit grovfoder om du måske kan finde noget med mindre krudt i eller vande det.

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor meget hø?
Forfatter: 
Dato:  15-04-2013 20:59

Jeg foder min fjordhest med equigard og jeg syntes at der er rigtig godt, jeg kan fint holde ham ved kun at styre hans hø.. Mængden af equigard er den samme året rundt så det er hø mængden som du skal justere, for han få dem til at tabe sig, de må jo ikke få for lidt at spise af hø for så holder de bare på fedtet, fordi kroppen spare, som de ville skulle gøre i naturen.

Hvor meget bliver den brugt?



Høppner


Fjordheste er en fantastisk pony


0
0
Svar på denne tråd
 
 har oplevet
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 02:10

Hvis hesten er slem eller ikke taber nok skal den måske have glucogard. Equigard er jo i grovetræk bare foder uden stivelse og korn og med lavt sukker indhold. Jeg har fine heste, som ikke skulle slankes, men to skulle på skånekost til maven og så fik den sidste også fordret, da det var lettere (hvis den altså trives på det).

Jeg tilsætter så roepiller til når de skal have lidt ekstra og den ene rides snart så meget, at hun sikkert skal have noget andet til med mere protein, men det må agronom afgøre/hjælpe mig med.

 

Jeg prøver nok bare at sige, at det ikke altid er nok blot at fjerne sukker og stivelse fra fodret. Har oplevet en stærkt overvægtig fjordhest og den var på smalkost i forvejen, så var det ikke nok med Equigard. Den fik Glucogard for at sætte gang i stofskiftet og få måneder efter var hesten fin og slank, trods 15 år med fedtkam meget motion og smalkost uden resultater.

Hvis du vil være sikker, kan det være en fordel at kontakte Jörun Sumberg (dyrlæge med speciale i forder og ems). Du kan sende en mail eller ringe til hende. Hun ved sikkert noget mere og et opkald koster jo ikke noget.

 

Pøj pøj.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 06:47

Hun får fem kg hø i døgnet. Og hun har og så i længere perioder fået glucogard. Jeg har flere gange mailet med Jorun. Nu får hesten efter aftale med egen dyrlæge metformin, som stille og roligt begynder at give resultat.

 

Hun kan i perioder ikke bruges ret meget, idet hun har tendens til subklinisk forfangenhed. Hun er på sandbane om dagen med afmålt hø i

et småtmasket hønet.

 

Hun er nok et håbløst tilfælde:-) høet er 2. Slets.


 

 

Stald Pedersminde....

 

Fjordhest Lotus 2001

Irish cob Romanys Agata 2008

Irish cob Pedersmindes Monique 2012

0
0
Svar på denne tråd
 
 omvendt situation
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 07:58
har med stor interesse læst Jeres erfaringer vedr EMS hestene....jeg har en pony med samme sygdom, dog med omvendt problemstilling....han har haft kæmpe fedtkam og overdimensioneret bagpart, som efterhånden er motioneret væk på ca 4 mdr. og diæt på wrap/hø + vit/min.blanding + lucerne + olie.....problemet er blot at han har været tynd under hele forløbet trods de massive fedtophobninger.
skal lige siges han er 16 år og newforest, i fuld ridning, ordnet mht tænder for 4 mdr siden...
hat to do? får nemlig 10 forskellige svar når jeg spørger de såkaldte foderkonsulenter
0
0
Svar på denne tråd
 
 stakkels
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 10:15

TS; stakkels dig. Jeg kan godt se du har været om dig med at sørge for det hele. Øv at det ikke har virket. Håber den nye medicin så virker.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 12354548
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 11:57

Åh ja, Undskyld sproget, men det der EMS er simpelthen et rent helvede at skulle igennem.

 

Jeg har nu her i foråret haft min EMS-hest i 3 år. (tror egentlig han har haft EMS længere, men blev først opmærksom på det der)

 

Og jeg må indrømme at jeg kender ALT til uhensigtsmæssige fedtdepoter, og som en anden skriver for tynd uden fedtdepoter, for tynd med, og prøver man at fodre dem op kommer fedtet igen -.-

 

Har selv prøvet Hippolyts produkter, og blev ligesom trådstarter skuffet. Må indrømme at jeg ikke brugte det som skrevet på posen, men som "tilskud", hvor jeg gav ham ca en til 2 håndfulde om dagen i hans almindelige foder.( jeg syntes det han fik var så kedeligt, så ville peppe det lidt op, med en god smag) Men 3 dage med en håndfuld af det, og bang kunne jeg mærke det i fedtdepoterne. Så det holdt jeg hurtigt op med igen.

 

Jeg vil ikke diktere hvilket foder du skal bruge, eller hvordan du skal motionere din hest, da det er forskelligt hvad man som hesteejer mener er det rigtige og egentlig også hvad man har mulighed for. Men de erfaringer jeg har fået mig er:

  • Motion, det giver næsten sig selv. Pulsen op i en halv time dagligt, skulle gøre underværker. (Dog er det ikke noget jeg selv har mlighed for, desværre. Men det virker) :)
  • Roepiller, da de giver en mæthedsfornemmelse, dog skal man være opmærksom på kvalitetn. Som en nævner, blandt andet noget med sukkerindholdet. Men også hvor meget sand der er i (vi skulle jo nødig lave en sandkolik i stedet :))
  • Lucerne, i min verden en genial opfindelse. Giver længere tyggetid, og er egentlig ikke "farligt" at give i forhold til sukker og stivelsesindhold HVIS man vælger dem uden hverken olier, melasse eller andre tilsætningsstoffer - ren lucerne. (Nogle vil mene, at man kan komme til at give for meget protein, hvis man giver meget lucerne, og det er sikkert også rigtigt. Men må indrømme at jeg giver min meget luvcerne, og fra et mærke, som ofte er blevet beskyld for at have for meget protein, og han har lige fået taget blodprøve, for ikke så længe siden, og hans proteinniveau var ikke for højt)
  • Æbleeddike, eller kanel. Begge øger forbrændingen
  • En god vitamin/mineralblanding med så lav sukker og stivelsesprocent som overhovedet muligt
  • Masser af foldtid, og nok ingen græs (nogle kan dog tåle det, men personligt er jeg en kylling, men lad din hest fortælle dig det, hvis du kan mærke det på depoterne)
  • Hø/wrap.. Well. Hvilken er bedst? Det kommer an på kvaliteten. Analyse er altid godt. Men kan du ikke få det/har ikke lyst/har ikke råd, er det altid en god ide, at tage det som er fra MINIMUM 2 slet, som nogle nævner. Jo senere det er slået jo bedre. Kan du finde noget, der er slået tidligt om morgnen inden solen for alvor brænder er det også godt. Så sidder alt sukkeret i stænglerne og ikke oppe i græsset. (Min hømand, som jeg har fået anbefalet af min dyrlæge har høstet det inden senest klokken 8 om morgnen - høet er så også lidt dyrere end det jeg giver min anden hest, men sådan er det jo så bare)
    Det vil være en god ide, at fordele det hen over dagen, hvis man kan, og blande det med god kvalitet af enten halm eller frøgræs, alt efter hvad man er til. Og gerne i hønet med fine masker.
  • Godbidder, well. Man skal passe på med HVAD man giver dem i hvert fald. Brød er no-go. Æbler og gulerødder skal man jo huske at de indeholder sukker, og man skal derfor være obs. Almindelige godbidder, og slikketing er jo det rene slik, og derfor noget JEG personligt er varsom med (men han får da i ny og næ), men jeg giver ham med god samvittighed nogle godbidder der ikke er tilsat noget stivelse og sukker i, med mintsmag.

PYHA det blev langt! :O Håber der var nogle der gad og læse det, og kunne bruge det til noget :)


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

1
0
Svar på denne tråd
 
 flot.....
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 13:47

FLOT måde, du sørger for hesten, det tager jeg hatten af for.

 

Ja, equigard er bare alm. forfangenheds foder ligesom andre typer. Grunden til, det er "bevist effektivt", er at forskeren arbejder ved hippolyt. :) Ret smart - altså hun har jo været nøgtern, helt sikkert!! Men hvis man bliver sponsoreret af hippolyt, er det jo det foder, man vælger i forskningen.

 

Hvis hun havde valgt horselux easy, havde hun fået samme resultat.

 

Og JA, man skal være hård ved sådan nogle heste.

 

Men det er svært, for ALT indeholder jo sukker og stivelse

 

En nævner lucerne som en ren gave til forfange. Men lucerne har jo 8-11% sukker!! Mere end equigard!!

 

Når man læser om det, står der, lucerne også indeholder meget stivelse, men har ikke fundet pro´center på det, som på sukkeret. Tjek evt. foderdata.

 

Jaja, det indeholder ikke fruktan, men synes, det er vildt med alt det sukker i forhold til equiguard.

 

Eller roepiller, med 5-6 % sukker!!

 

Fiberpiller har vist 4% sukker!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 aldrig lucerne
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 16:27

Ems-heste bør aldrig have lucerne, det er simpelthen en misopfattelse. Dels har nøjsomme heste har sjældent brug for ekstra protein, ligesom kaliumindholdet er stærkt problematisk. Heste udskiller naturligvis overskudende protein, men en unødig belastning!

 


Weatherbeeta Overgangsdækken str 155 Sælges!

0
0
Svar på denne tråd
 
 124568789
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 18:02

Angående lucerne, så kommer det vel reelt set an på, hvem du spørger? Om det er godt eller skidt..

 

Min dyrlæge råber ikke vagt i gevær over, at jeg bruger lucerne. Overhovedet ikke.

Man skal måske bare lade være med at vælge den med aller mest melasse og olie i..


Men sådan er vi vel alle forskellige


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd
 
 Absolut...
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 18:28

Absolut, mange der ved for lidt, også fagfolk. Så det undrer mig ikke spor...

 

Den generelle holdning er dog at nøjsomme heste ikke skal have store mængder protein, noget mange efterstræber at have lavt i grovfoderet.

Hvorfor i alverden tilføre ekstra protein /lucerne specielt når man ikke ved hvad grovfoderet indeholder? Som oftest rigeligt! Det er desværre blevet et meget moderne fodermiddel fordi nogen mener det er fantastisk. Det er det altså kun hvis det indgår i en samlet fornuftig forderplan efter min mening. Jeg bliver indimellem meget i tvivl om, om folk selv ved hvorfor de fodrer med det bortset fra det nærmest er blevet synonym for længere tyggetid og ekstra fyld i krybben. Hvorfor ikke bare bruge snittet græs til netop det formål? Lucerne er kun genialt hvis man ved hvorfor man bruger det.

 


Weatherbeeta Overgangsdækken str 155 Sælges!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 18:53

Der er vel reelt ikke noget foder der er smart, hvis man kun giver det for at give det?

 

Dog må jeg erkende at jeg måske har sagt for meget for hurtigt, uden at tænke mig om. Min egen får ikke meget lucerne, han får noget. Men han får faktisk mest snittet græs. My bad - i min verden er det bare "næsten det samme". Det ved jeg godt det ikke er, men tænker ikke over det.

Så.. Min fejl. Han får mere snittet græs, end han får lucerne.


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd
 
 Snittet græs
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 19:11

Okay så er jeg mere rolig Snittet græs er et godt alternativ til EMS hvis det er tyggetid man er efter. Ja bestemt alt bør indgå i en foderplan, men som jeg hører mange bruge lucerne, er det nærmest bare fordi det man hører andre bruger det. Og måske en forklaring om mavesår og ingen stivelse. Og det er ikke smart, for det er flere problematikker i lucerne som skal tilgodeses i det øvrige foder. Heriblandt udskillelsen af magnesium mm. Ikke godt for EMS'ere.


Weatherbeeta Overgangsdækken str 155 Sælges!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123454869
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 19:16

Hvad er det for noget med magnesium, optagelighed og proteiner, har du mod på at pensle det ud i meget fintskåret pap, så jeg kan være med? :P

Dog sidder jeg pt og kigger efter foder med lav sukker og stivelsesprocent, og så et foder, der så interessant ud, og var velegnet til EMS-heste (ifølge hjemmesiden).. Men det indeholder 37,80% lucerne. Så er det vel ikke et foder det er godt for EMS-heste? Eller hvad...


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vægttab
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 19:33

Skyldes alene metforminen. Se under billedtråd. Og dertil skal bemærkes, at hun ikke er blevet redet ret meget, idet hun har været subklinisk forfangen.

Alfa omega indholder ingen sukket, men 8% olie. Hun får ekstra tilskud af vitaminer , magnesium og yea sac. Afmålt hø et kg fem gange om dagen i et småtmasket hønet.


 

 

Stald Pedersminde....

 

Fjordhest Lotus 2001

Irish cob Romanys Agata 2008

Irish cob Pedersmindes Monique 2012

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ems tråd...
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 20:47

Ville jeg gerne, men meget står allerede i den anden ems tråd, prøv at hoppe derind...

 

Jeg ville glemme alt om foderblandinger, synes mange er lige lovligt opfindsomme, men æblesirup, lucerne, snittet halm osv. kalder dem egenede til forfange mv. men det er vidst temmelig relativt. Meget af det er ikke pengene værd og i værste fald ikke godt.

 

Jeg ville som udgangspunkt hellere prøve at finde noget godt grovfoder som du selv skriver. Få taget en analyse. Det kan gøres ganske billigt. Pengene er godt givet ud. Derefter finde et godt vitamintilskud som matcher netop den analyseprofil. Så får man en hest der trives fordi balancerne er rigtige. Giv sammen med stivelsefri mash, roepiller, snittetgræs eller fiberpiller. Det er jo ingen der siger vi skal fylde meget i krybberne, bare nok til at gemme vitminer i. Den bedste tyggetid har de jo på ståfoderet.

 

Ekstra magensium er vigtig hvis man nogensinde vil have sin hest på græs på græs igen. Vil sige det er et must!

 

Og så naturligvis følge de andre gode råd givet i denne tråd


Weatherbeeta Overgangsdækken str 155 Sælges!

0
0
Svar på denne tråd
 
 1215478865
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 20:53

Okay..

 

Har ellers læst det så, men husker som en si, må jeg indrømme. Må ind og se om jeg kan finde det igen x)


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd
 
 helt okay...
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 21:44

Siger det kun fordi det var en laaang tråd, med mange gode synspunketer og viden fra flere kanter. Nogen gange kan det være svært at få gang i samme håndsving igen indenfor relativt kort tid. Hvis du forstår hvad jeg mener...

 

Men eller sig til, så må der blive plads til en forkortet version.


Weatherbeeta Overgangsdækken str 155 Sælges!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider